Διχάζει η ιεροσύνη των γυναικών...

ImageΜε δεκάδες γυναίκες ιερείς στην Αγγλικανική Εκκλησία (και επισκόπους), την Προτεσταντική Ομολογία και την Ευαγγελική, η χριστιανική παράδοση συγκρούεται με τη σύγχρονη πραγματικότητα όπου γυναικείες οργανώσεις και κινήματα ζητούν ενεργότερο ρόλο στη ζωή της Εκκλησίας από εκείνον του πιστού ή του μέλους μίας ενορίας. 

Η άποψη που εξέφρασε πριν από ένα χρόνο ο μητροπολίτης Γιοχάνεσμπουργκ Σεραφείμ (άρθρο στο Romfea.gr), να τεθεί το θέμα της ιεροσύνης των γυναικών στη Μεγάλη και Αγία Σύνοδο που προετοιμάζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο, προκάλεσε ομοβροντία αντιδράσεων αλλά και διάλογο γύρω από το ζήτημα.

Στις ΗΠΑ, η Αγγλικανική Εκκλησία εξέλεξε ομοφυλόφιλη γυναίκα επίσκοπο, ενώ ενδεικτική της προβληματικής που υπάρχει και στις άλλες θρησκείες είναι η εκλογή μίας γυναίκας στη θέση του ραβίνου της Εκκλησίας του φιλελεύθερου Ιουδαϊσμού, στη Γερμανία.

Θέσεις Ορθοδόξων

«Στο πλαίσιο του χριστιανισμού σπανιότατα συναντά κάποιος τη θέση ότι η γυναίκα είναι κατώτερη του άνδρα. Γίνεται λόγος για ετερότητα της γυναίκας. Η ετερότητα σημαίνει ότι ο άνδρας και η γυναίκα προορίζονται για διαφορετικούς, συμπληρωματικούς, όμως, κοινωνικούς ρόλους», γράφει ο δρ Κώστας Μυγδάλης, διδάκτωρ της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ και σύμβουλος της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας στη διδακτορική διατριβή του «H Οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας». 

Ο αρχιεπίσκοπος Κύπρου, Χρυσόστομος, σχολιάζοντας τη χειροτονία γυναικών από την Αγγλικανική Εκκλησία, μίλησε για μία «απαράδεκτη» κατάσταση, εκτίμησε ότι αυτό «θα αποβεί εις βάρος της Αγγλικανικής Εκκλησίας και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι με αυτήν τη νοοτροπία η Αγγλικανική Εκκλησία θα συρρικνώνεται και στο τέλος δε θα τους μείνουν Χριστιανοί». 

Αναφερόμενος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χριστιανοσύνη την τρίτη χιλιετία, ο ομότιμος καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, διδάκτωρ του Δικαίου και της Φιλοσοφίας, Κώστας Μπέης, είχε συμπεριλάβει και το θέμα της ιεροσύνης των γυναικών. «Η αποκάθαρση, λοιπόν, της εκκλησιαστικής παράδοσης από το μεσαιωνικό σκοτάδι είναι η μεγάλη πρόκληση της τρίτης χιλιετίας για τη χριστιανοσύνη.

Εργο δύσκολο, αφού αυτός ο σκοτεινός Μεσαίωνας έχει διολισθήσει και αποτυπώσει τη σφραγίδα του σε κάποιους από τους κανόνες που μας κληροδότησαν οι αιώνες ως θείους και ιερούς... Η γυναίκα εξακολουθεί να είναι για το εκκλησιαστικό κατεστημένο εξάρτημα του άνδρα...

Οταν ακόμη είμαστε τόσο πίσω, ασφαλώς μας χωρίζει μεγάλη χρονική και ψυχική απόσταση από τον εκκλησιαστικό Μεσαίωνα, που αποστρέφεται τη γυναίκα ως μιαρή, της απαγορεύει την είσοδο στο ιερό, πολύ περισσότερο την προσχώρησή της στην ιεροσύνη, κι ακόμη μεταχειρίζεται τη σύζυγο του ιερέα ως σκεύος, δίχως δική της προσωπικότητα και αυταξία» («Αγγελιοφόρος της Κυριακής», 2004).

«Ποιοι είναι οι θεολογικοί λόγοι που μας εμποδίζουν να είμαστε θετικοί εις το θέμα της χειροτονίας των γυναικών; Aν στην εποχή των Αποστόλων η πατριαρχική κοινωνία δεν επέτρεπε τη χειροτονία των γυναικών, όπως και στην εξάλειψη της δουλείας, η εποχή μας είναι έτοιμη για την υπέρβαση αυτή με κριτήριο τη βελτίωση της σωτηριολογικής διακονίας της Εκκλησίας μας για τη σωτηρία ψυχών και σωμάτων», αναφέρει στο επίμαχο άρθρο του ο μητροπολίτης Γιοχάνεσμπουργκ, για να ανοίξει ένα διάλογο που «έκλεισε» γρήγορα καθώς δε βρήκε υποστηρικτές ούτε στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, που εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία διαχώρισε τη θέση του από τις απόψεις του ιεράρχη του. 

Το θέμα της ιεροσύνης των γυναικών απασχόλησε ευρύτερα το θεολογικό διάλογο με πληθώρα ερευνών, δημοσιεύσεων και δημόσιων διαλόγων. Σ' αυτό που συνέκλιναν όλες οι απόψεις είναι ότι δεν υπάρχει «απαγόρευση» σε βάρος των γυναικών, αλλά πρόκειται για μία παράδοση αιώνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία. 

Την παράδοση επικαλείται και ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, Ανθιμος, όταν σε συνέντευξή του στον «ΑτΚ» αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο να τεθεί το ζήτημα στη Μεγάλη και Ιερά Σύνοδο.

«Δεν θα συναινούσα διότι, αν και δεν είναι ζήτημα που απαγορεύεται δογματικώς, είναι θέμα παραδόσεων για την Εκκλησία μας. Υπάρχουν ζητήματα τα οποία δεν οφείλονται σε καμία περίπτωση στη φύση της γυναίκας, αλλά στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται και χειρίζεται τα πράγματα. Εχουμε πολλές γυναίκες επιτρόπους, σε φιλόπτωχα ταμεία στα κατηχητικά και η συμβολή τους είναι ανεκτίμητη. Ομως, η ιεροσύνη είναι άλλο πράγμα», ανέφερε.

Υποκρισία

Σε αντίθεση με τους Ορθόδοξους και τους Καθολικούς, η Ιερά Σύνοδος της Αγγλικανικής Εκκλησίας έχει ταχθεί υπέρ της χειροτονίας γυναικών επισκόπων, παρά τις αντιδράσεις στο εσωτερικό της. Η οριστική απόφαση αναμένεται να ληφθεί τον επόμενο χρόνο, ενώ η χειροτονία γυναικών επισκόπων θα είναι εφικτή από το 2014.

Πολλές οργανώσεις στη Μεγάλη Βρετανία κατηγόρησαν τον Ποντίφικα για υποκριτική στάση σε σχέση με την αντιμετώπιση του θέματος της ιεροσύνης των γυναικών και εκείνου του σκανδάλων παιδεραστίας που συγκλονίζουν την Καθολική Εκκλησία.

«Είναι δύσκολο να καταλάβω πώς αυτή η διαστροφή είναι δυνατή», είπε ο κ. Βενέδικτος, αναφερόμενος επί βρετανικού εδάφους στην παιδεραστία, και παραδέχτηκε ότι η Καθολική Εκκλησία απέτυχε να ενεργήσει αποφασιστικά απέναντι στα σκάνδαλα που κλόνισαν την εμπιστοσύνη των πιστών.

Εμφανίσεις: 98808
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA:
top
Has no content to show!