Με επιτυχία η έναρξη του 12ου Επιστημονικού Συνεδρίου στις Σέρρες

ImageΠραγματοποιήθηκε σήμερα Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου, με μεγάλη επιτυχία, η έναρξη του 12ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, διοργανούμενο υπό της Ελληνικής Εταιρείας Βιβλικών Σπουδών, με θέμα: «Ο Θεολόγος και Ευαγγελιστής Ιωάννης: θέματα εισαγωγικά, φιλολογικά, ερμηνευτικά και θεολογικά του Ευαγγελίου του».

Το ανωτέρω Επιστημονικό Θεολογικό Συνέδριο, που φιλοξενείται από την Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης, στο ξενοδοχείο «Elpida Resort» στην πόλη των Σερρών, έλαβε χώρα κατόπιν σχετικής ευλογίας του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίου και της Ιεράς Συνόδου της αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος.

Το Συνέδριο άρχισε στις 9:00 το πρωί της Παρασκευής 17 Σεπτεμβρίου, με την τέλεση της ακολουθίας του Αγιασμού από τον Σεβ. Μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγο, παρουσία του εκπροσώπου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Σεβ. Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, και των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Καστορίας κ. Σεραφείμ, Κασσανδρείας κ. Νικοδήμου, Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνατίου, Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου, Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιεροθέου, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα, Δράμας κ. Παύλου, Διδυμοτείχου και Ορεστιάδος κ. Δαμασκηνού και Νευροκοπίου (Βουλγαρίας) κ. Ναθαναήλ.

Την έναρξξη των εργασιών του Συνεδρίου έκανε ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας κ. Θεολόγος, ο οποίος απηύθυνε εγκάρδιο σχετικό χαιρετισμό, καθώς και θερμές ευχαριστίες προς τον Σεβ. Μητροπολίτη Καισαριανής κ. Δανιήλ, ο οποίος μετέφερε το μήνυμα του σεπτού Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας και της Ιεράς Συνόδου, στους αδελφούς Σεβ. Μητροπολίτες για την ανταπόκριση και παρουσία τους στην πρόσκληση συμμετοχής, προς τον Ελλογιμώτατο Πρόεδρο και τα Μέλη της Ελληνικής Εταιρείας Βιβλικών Σπουδών οι οποίοι απευθύνθησαν στην τοπική μας Εκκλησία για την φιλοξενία του παρόντος θεολογικού Συνεδρίου, ως επίσης και τους εκλεκτούς επισήμους.

Ο πρώτος ομιλητής της πρώτης συνεδρίας ήταν ο Ομότιμος Καθηγητής της Καινής Διαθήκης της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. κ. Ι. Καραβιδόπουλος.

Το θέμα της εισήγησής του ήταν «Από τον ιστορικό Ιησού στον Ιησού Χριστό του κατά Ιωάννην ευαγγελίου». Στο πρώτο μέρος της εισήγησής του ο ομιλητής έκανε μία σύντομη αναδρομή στη «λεγόμενη έρευνα για τον ιστορικό Ιησού» και επεσήμανε την υποβάθμιση του τετάρτου ευαγγελίου μέσα στο πλαίσιο αυτής της  έρευνας ως πηγής για  τον ιστορικό Ιησού.

Στο δεύτερο μέρος της ομιλίας του ο κ. καθηγητής αναφέρθηκε στην αλλαγή που διαπιστώνεται κατά τα  τελευταία χρόνια και στο ενδιαφέρον που άρχισε να εκδηλώνεται από τους ειδικούς για το κατά Ιωάννην ως πηγή για τον ιστορικό Ιησού, ενώ στο τρίτο μέρος επεσήμανε την απουσία μελετών στον ορθόδοξο χώρο σχετικά με τον ιστορικό Ιησού και εξήγησε τους λόγους που δικαιολογούν αυτήν την απουσία.

Ο δεύτερος ομιλητής της πρώτης πρωινής συνεδρίας ήταν ο λέκτορας της Καινής Διαθήκης του Τμήματος Θεολογίας Α.Π.Θ. κ. Χ. Ατματζίδης και το θέμα της εισήγησής του ήταν: «Η Θεολογία του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου στο πλαίσιο της  Θεολογίας της  Καινής Διαθήκης».

Στο πρώτο μέρος της εισήγησής του ο ομιλητής παρουσίασε την θέση της Θεολογίας της Κ.Δ. μέσα στην ελληνορθόδοξη θεολογική πραγματικότητα και επεσήμανε την σπουδαιότητά της, αλλά και την οργανική της θέση μέσα στο πλαίσιο της ορθόδοξης θεολογίας γενικότερα.

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στον ιδιάζοντα θεολογικό χαρακτήρα του  κατά Ιωάννην ευαγγελίου, στις πηγές του  ευαγγελίου και την σχέση του με τους συνοπτικούς, καθώς και στην λεγομένη «Ιωάννεια Σχολή», με την οποία συνδέονται τόσο το τέταρτο ευαγγέλιο όσο και οι τρεις επιστολές του Ιωάννου.

Στο τελευταίο μέρος της εισήγησής του ο κ. Ατματζίδης ανέπτυξε διάφορες πτυχές της Ιωάννειας χριστολογίας.

Η τρίτη εισήγηση ήταν της Λέκτορος Κ.Δ. του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας Α.Π.Θ. κ. Αικ. Τσαλαμπούνη. Το θέμα της ήταν: «Το κοινό υλικό του Λουκά και του Ιωάννη. Σύντομη συμβολή στο πρόβλημα των πηγών του τετάρτου ευαγγελίου».

Η ομιλήτρια παρουσίασε το πρόβλημα της πιθανής σχέσης και εξάρτησης του κατά Ιωάννην ευαγγελίου από το κατά Λουκάν ευαγγέλιο και επεσήμανε τους βασικούς σταθμούς στην έρευνα του  ζητήματος, εάν και κατά πόσο το τέταρτο ευαγγέλιο εξαρτάται άμεσα από το κατά Λουκάν η  εάν τα δύο ευαγγέλια αντλούν από κοινές προφορικές παραδόσεις. Το συμπέρασμα αυτής της ανάλυσης είναι ότι η σχέση μεταξύ των δύο κειμένων είναι πολυεπίπεδη και σύνθετη.

Η πρώτη ομιλία της δεύτερης πρωινής συνεδρίας έφερε τον τίτλο «Το σοφιολογικό «υπόβαθρο της θεολογίας του  τετάρτου ευαγγελίου». Ο ομιλητής, Καθηγητής ταής Κ.Δ. του Τμήματος Θεολογίας Α.Π.Θ. κ. Πέτρος Βασιλειάδης, παρουσίασε στο πρώτο μέρος της εισήγησής του τις απαρχές και τα βασικά χαρακτηριστικά ταής σοφιολογικής γραμματείας. Στη συνέχεια επεσήμανε την σπουδαιότητα της Πηγής των Λογίων (Q) για την μελέτη των πρωτοχριστιανικών κοινοτήτων και ως βασικής πηγής όχι μόνο των  συνοπτικών ευαγγελίων αλλά και του  κατά Ιωάννην.

Όσον αφορά στο τέταρτο ευαγγέλιο ο ομιλητής εντόπισε τα σοφιολογικά στοιχεία του ευαγγελίου στην ταύτιση του Ιησού με το Λόγο, στα «εγώ ειμί» χωρία του ευαγγελίου στις εμφατικές εκφράσεις «αμήν, αμήν λέγω υμίν» και τέλος στις έμμεσες περί παρακλήτου-πνεύματος αναφορές.

Δεύτερος εισηγητής της  δεύτερης πρωινής συνεδρίας ήταν ο καθηγητής της Κ.Δ. και Πρόεδρος του  Τμήματος Ποιμαντικής και  Κοινωνικής Θεολογίας Α.Π.Θ. κ. Χ. Οικονόμου.

Ο τίτλος της εισήγησής του ήταν «Η πνευματολογία του  κατά Ιωάννην ευαγγελίου». Ο ομιλητής υπογράμμισε ότι η περί αγίου Πνεύματος διδασκαλία του τετάρτου ευαγγελιστή μπορεί να κατανοηθεί  μόνο σε  άμεση σχέση προς  την τριαδολογία, χριστολογία και εσχατολογία του  ευαγγελίου, καθώς επίσης και προς την διπλή εσχατολογία του ευαγγελίου (πραγματοποιηθείσα και μελλοντική).

Ο τρίτος ομιλητής, Ομότιμος Καθηγητής της Κ.Δ. της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., κ. Στ. Σάκκος, παρουσίασε τις μαρτυρίες του  κατά Ιωάννην ευαγγελίου για την Παναγία («Η Παναγία στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο»).

Ο ομιλητής επεσήμανε τρεις μαρτυρίες στο τέταρτο ευαγγέλιο μεγάλης θεολογικής σημασίας.

Η πρώτη αφορά στην ενανθρώπηση του  Λόγου (1, 1 εξ.) και στην πρόσληψη της ανθρώπινης φύσης από την Παρθένο Μαρία, η δεύτερη διασώζεται στην περιγραφή του θαύματος στην Κανά (Ιω 2, 1-10) και αναδεικνύει την σχέση της  Παναγίας με τον Υιό της και η τρίτη απαντά στη διήγηση της  Σταύρωσης του Χριστού, όταν ο Ιησούς εμπιστεύεται την μητέρα του στον αγαπημένο του μαθητή (Ιω 19, 26-27).

Σύμφωνα με τον ομιλητή αυτή η αναφορά αποδεικνύει ότι ο Ιησούς υπήρξε ο μοναδικός υιός της Μαρίας.

Η τελευταία εισήγηση της δεύτερης πρωινής συνεδρίας ήταν του  Επίκουρου Καθηγητή της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών κ. Δ. Πασσάκου. Ο τίτλος της εισήγησής του ήταν «Η κοινότητα του  Ιωάννη και η στάση της προς τον κόσμο».

Ο ομιλητής παρουσίασε τα βασικά σημεία της κοινωνιολογικής διάκρισης του  E. Troeltsch των θρησκευτικών ομάδων σε Εκκλησία και σέκτα και έθεσε το ερώτημα του  γεωγραφικού εντοπισμού των Ιωάννειων κοινοτήτων και του ανοίγματός των προς τις μη Ιουδαϊκές ομάδες.

Εμφανίσεις: 42227
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA:
top
Has no content to show!