Η ΘΕΟΜΗΤΩΡ: Αστείρευτον Ταμείον Ελπίδων
- Δημιουργηθηκε στις Πέμπτη, 14 Αυγούστου 2008
-
Γράφτηκε από τον/την Δημήτριος Παπαθανασόπουλος Φιλόλογος – τ. Λυκειάρχου
-
ύμνοι τους οποίους έπλεξαν υμνωδοί εμπνευσμένοι δια την αρετήν, την πίστιν και την προσήλωσιν προς το θείον.
Εις αυτό το μεγάλο περιβόλι και τον πλούσιον ανθόκηπον ευδοκιμούν και αναπτύσσονται 2000 χρόνια όλα τα πνευματικά άνθη, όλα τα ηθικά βότανα, που είναι θεραπευτικά της ανθρώπινης ψυχής.
Η Παναγία είναι ο φωτισμός, η ενφροσύνη η “διδούσα ακήρατον χαράν”, το τείχος καταφυγής”, είναι η “ευλογημένη Θεοτόκος”, η “πύλη της ευσπλαχνίας”, “Πάντων των θλιβομένων η χαρά και των αδικουμένων προστάτις”..., η “βακτηρία τυφλών” κλπ.
Ως εκ τούτου η αειπάρθενος είναι το μέγα πνευματικόν κόσμημα της Ορθοδοξίας. Παρουσιάζει κάλλος ανυπέρβλητον, μοναδικόν, ουράνιον. Το κάλλος της Θεοτόκου δεν είναι γήινον.
Είναι κάλλος υπεργήινον και υπέρτοπον, κάλλος το οποίον δεν φέρει έξαψιν, ούτε ανησυχίαν, διότι παρόμοια συναισθήματα και αρνητικές εντυπώσεις δημιουργεί η σαρκική ηδονή.
“Το κάλλος της Παναγίας, έγραφε ο πολύς Κόντογλου, ζωγράφος και λογοτέχνης σπάνιος, δεν είναι κάλλος σαρκικό, αλλά πνευματικό, γιατί εκεί που υπάρχει ο πόνος και η αγιότητα, υπάρχει μονάχα κάλλος πνευματικό. Το σαρκικό κάλλος φέρνει τη σαρκική έξαψη, ενώ το πνευματικό κάλλος φέρνει κατάνυξη, σεβασμό και αγνή αγάπη.
Αυτό το κάλλος είναι αποτυπωμένο στα ελληνικά εικονίσματα της Παναγίας που νηστεύανε και ψέλνανε και βρισκόντανε σε συντριβή καρδίας και πνευματική καθαρότητα” (Φ. Κόντογλου: “Η χαρά των Χριστιανών” περιοδ. “Ελληνική Δημιουργία” έτος Γ’ τεύχος 61, 1961, σελ. 271).
Και πράγματι τα άπειρα εικονίσματα της Θεοτόκου κυρίως τα Ορθόδοξα Ελληνικά εικονίσματα αναδίδουν ηθικήν ευωδίαν, εκπέμπουν λυτρωτικόν βότανον, το μυστικόν, το οποίον είναι άγνωστον εις εκείνους, που δεν επλησίασαν ή δεν τους εδόθη η χάρις και η ευκαιρία ακόμη να πλησιάσουν τον Καλόν Ποιμένα, Τον Θεό, και Υιόν της Παρθένου.
Η άσημη αυτή Ναζαρέτ λόγω της υπακοής της προς το θεϊκόν θέλημα της άκρας ταπεινώσεώς της, η Παρθένος έφθασε εις τους ουρανούς, ώστε να καλύψη με την σεπτήν σκέπην της την Γην και την Οικουμένην όλην.
Η Παναγία αληθινά είχε προφητεύσει δια τον εαυτόν της με τον ατελεύτητον μακαρισμόν άνευ εκλείψεων όλων των γενεών κατά την επίσκεψίν της εις τον οίκον Ζαχαρία και της Ελισάβετ. Η συνάντησις Ελισσάβετ και Μαρίας εσήμανε κορυφαία πνευματικά γεγονότα.
Ο Χαιρετισμός της Μαριάμ προς την Ελισσάβετ φανερώνει αμέσως την κυοφορίαν της κατά Θαύμα Θεού με την βιολογικήν διαδικασίαν του νέου βλαστού, του Ιωάννου του Προδρόμου. Η κυοφορία της κόρης της Ναζαρέτ σημαίνει την έλευσιν του Υιού του Θεού δια της οδού του μυστηρίου.
Η Ελισσάβετ απεκάλεσε την Παναγίαν ως “μητέρα του Θεού” δηλαδή της έδωκε πρωτεία σεβασμού και τιμής. Η ίδια η Ελισσάβετ πραγματοποιεί το πρώτον άγγελμα προς την μετέπειτα Θεοτόκον, ότι είναι μητέρα του Θεού. Η Μαριάμ κατά συνέχειαν αξιούται να προφητεύση δια τον εαυτόν της μεταξύ άλλων: “Ιδού γαρ από του νυν μακαριούσι με πάσαι αι γενεαί”. (Λουκ. α’ 48).
Τουτέστιν η Παναγία επρόκειτο να γίνη το πλέον θρησκευτικόν πρόσωπον κατά λόγον σημασίας και περιωπής εις την Γης, εφ’ όσον θα έδιδε - και έδωκε - την ανθρωπίνην φύσιν εις τον Υιόν και Λόγον του Θεού. Η ίδια, η κόρη εκείνη έλαβε ως αντίδοσιν και θείαν αντιπαροχήν από τον Θεόν υπερχρονικόν κλέος και δόξαν:
“Οτι εποίησέ μοι μεγαλεία ο δυνατός...”. Με την εξύμνησιν της Θείας Παντοδυναμίας, που υπερνικά την τάξιν της φύσεως και κατά θείον σχέδιον η Μαριάμ αποβαίνει η πρώτη θεολόγος και ποιήτρια της Καινής Διαθήκης.
Η Κοίμησις της Θεοτόκου είναι το λαμπρόν επισφράγισμά της. Δεν πρόκειται περί θανάτου, αλλά περί μεταστάσεως. Οι υμνωδοί της Εκκλησίας ύμνησαν την Κοίμησιν με κατάνυξιν, με έμπνευσιν και λαμπρότητα.
Οι ζωγράφοι και οι ταλαντούχοι αγιογράφοι εστόλισαν μικρούς αλλά μεγάλους ναούς, εκκλησάκια αλλά και περίλαμπα κτίσματα μετις εικόνες της Θεογεννήτριας. Ολη η Ελλάς και σύμπασα η Ορθοδοξία, οι σημαίνοντες και οι άσημοι, οι πλούσιοι και οι πένητες εορτάζουν την Κοίμησιν κατ’ εξοχήν της Αειπαρθένου, διότι είναι η Δέσποινα, η “κεχαριτωμένη”, η “ελπίς των απηλπισμένων”, “των πενομένων η τροφή”, “ο γλυκασμός των αγγέλων”, “το τείχος το απροσμάχητον”, “το όπλον της σωτηρίας”, “των ασθενών συμμαχία” και άλλα.
Τα απονεμηθέντα ονόματα προς την Παναγίαν είναι πάμπολα: Υπερευλογημένη, Παναμώμυτος, Τιμιωτέρα των Χερουβίμ και ενδοξοτέρα ασυγκρίτως των Σεραφείμ, Ζώσα και άφθονος Πηγή, Αμόλυντος, Επακούουσα, Γρηγορούσα, Γοργοεπήκοος, Ηγιασμένος Ναός, Παράδεισος λογικός, Χρυσή Λυχνία, Πρεσβεία θερμή, Ακτίς νοητού ηλίου και πλήθος άλλα.
Το νόημα της Κοιμήσεως της Θεομήτωρος συνθέτει το θριαμβικόν στεφάνωμα του πόνου, το ακλόνητον έρεισμα της καρτερίας, την νίκην κατά του κακού. Είναι το αποκορύφωμα του ιδανικού.
Είναι το άφθαστον ποίημα της ταπεινωσύνης, το θεσπέσιον εγκαλώπισμα της Γης και του Ουρανού.
Το αστείρευτον ταμείον της παρηγορίας και των ελπίδων δίπλα εις τον θρόνον του Απλάστου Θεού, η κοιμηθείσα βασίλισσα Αγίων και Αγγέλων θα αποτελή την διαρκή πρεσβείαν και την λυτρωτικήν μεσιτείαν προς τον Υψιστον.
- Εμφανίσεις: 33183