Οι θησαυροί του Αγίου Όρους τώρα στο Διαδίκτυο

ImageΌταν το 963 μ.Χ. ο Όσιος Αθανάσιος Αθωνίτης είχε ξεκινήσει την ανέγερση του πρώτου οργανωμένου μοναστηριού στο Άγιον Όρος, αυτού της Μεγίστης Λαύρας,

προκάλεσε την οργή και την εξέγερση των διάσπαρτων έως τότε ησυχαστών της χερσονήσου του Άθω.

 

Οι ασκητές μοναχοί θεώρησαν την κοινοβιακή εγκαταβίωσή τους ως κάτι το θορυβώδες, το «εκσυγχρονιστικό», το διαβολικό, και για να αποθαρρύνουν τον οραματιστή Αθανάσιο κατέφυγαν στις κατάρες και τα μάγια.

 

Πέρασαν από τότε χίλια και πλέον χρόνια και αν ζούσε ο Αθανάσιος Αθωνίτης είναι βέβαιο ότι θα εκπλησσόταν -θετικά- με την εξέλιξη της οργανωμένης αγιορείτικης κοινωνίας, τα θεμέλια της οποίας είχε θέσει ο ίδιος.

 

Οι σημερινοί καλόγεροι του Όρους όχι μόνο εγκατέλειψαν τα ασκηταριά στις πλαγιές του Άθω και τις σπηλιές στα «Καρούλια», αλλά εισέβαλαν στον κυβερνοχώρο και προσεύχονται στο διαδίκτυο!

 

Όπως λένε οι μοναχοί, στόχος τους είναι με την ψηφιακή τεχνολογία να διαφυλάξουν πρωτίστως τα ανεκτίμητης αξίας κειμήλια των μοναστηριών και δευτερευόντως να παράσχουν τη δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί να τα δει στο Διαδίκτυο.

 

Ήδη τρεις μονές και μια σκήτη «τρέχουν» προγράμματα στο πλαίσιο της «κοινωνίας της πληροφορίας», λειτουργώντας στις εγκαταστάσεις τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές με σύνδεση internet.

 

Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο του προγράμματος οι καλόγεροι έχουν την υποχρέωση να εκθέτουν το 10% των σημαντικότερων ψηφιοποιημένων κειμηλίων του Όρους στο διαδίκτυο.

 

Ωστόσο, γίνονται συζητήσεις με την κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση της ψηφιακής σύνδεσης και των υπολοίπων μοναστηριών του Άθω από το Δ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

 

«Πρόκειται για μεγάλο έργο. Θα καταγράψουμε και θα αρχειοθετήσουμε ηλεκτρονικά το σύνολο των -αμέτρητων- κειμηλίων που υπάρχουν στα μοναστήρια, κείμενα ορθοδόξου πνευματικότητας, μορφές λόγιων αγιορειτών, φωτογραφίες κ. ά.

 

Ετσι, θα ξέρουμε τι έχουμε και αν, για παράδειγμα, καταστραφεί ένα χειρόγραφο, θα μείνει σε ηλεκτρονική μορφή. Το 10% από τα καταγεγραμμένα κειμήλια θα εμφανίζεται στο internet, ενώ τα υπόλοιπα θα είναι προσβάσιμα σε ενδιαφερόμενους από τα μοναστήρια» μάς είπε ένας μοναχός στις Καρυές, που πρωτοστατεί στη διαδικασία ψηφιοποίησης της αγιορείτικης κληρονομιάς. Μέχρι εδώ όλα καλά και... άγια.

 

Ο κυβερνοχώρος όμως σκανδαλίζει, το διαδίκτυο είναι δίκοπο μαχαίρι για όλους μας, πόσω μάλλον για τους μοναχούς.

 

«Καμία ανησυχία» λέει ένα άλλος αγιορείτης. «Θα γίνεται λελογισμένη χρήση και θα αξιοποιούνται μόνο μερικές από τις απεριόριστες δυνατότητες του διαδικτύου».

 

Στο «Περιβόλι της Παναγίας» εγκαταβιούν άριστα εκπαιδευμένοι στην πληροφορική μοναχοί και, όπως προκύπτει από τους σχεδιασμούς της ηγεσίας της, η μοναστική κοινωνία, που πάντοτε πρωτοπορούσε, θέτει στην υπηρεσία της το «σατανικό» υπερόπλο της παγκοσμιοποίησης!

 

Δεν είναι κρυφό, εξάλλου, ότι αρκετοί καλόγεροι δέχονται e-mail πιστών για να μνημονεύουν στην προσευχή τους αγαπημένα πρόσωπα που έχουν πεθάνει, ενώ οι φονταμενταλιστές ζηλωτές της Εσφιγμένου χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα τους για να κινητοποιούν τους ανά τον πλανήτη παλαιοημερολογίτες όταν αισθάνονται ότι κινδυνεύουν να τους βγάλουν βίαια τα ΜΑΤ από το μοναστήρι.

 

«Εισβολή» της τεχνολογίας στην πολιτεία του Αθω.

 

Οι αγιορείτες δεν εισήλθαν, όμως, μόνο στη λεωφόρο της ψηφιακής τεχνολογίας αλλά και στον τομέα της παραγωγής ενέργειας από εναλλακτικές πηγές, αξιοποιώντας τον ήλιο, τον αέρα και τα σκουπίδια για τον εξηλεκτρισμό και τη θέρμανση των μοναστηριών.

 

Για την «αιχμαλωσία» της ηλιακής ενέργειας με φωτοβολταϊκά συστήματα, -διαθέτει ήδη η Σίμωνος Πέτρας- και της αιολικής με ανεμογεννήτριες, καταρτίζονται σχέδια και προγράμματα που πρόκειται να εγκατασταθούν σε όλες τις μονές, ενώ καταρτίζεται πρόγραμμα για διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων.

 

Αυτοκίνητα, ηλεκτρικό ρεύμα, κινητά τηλέφωνα, και τώρα κομπιούτερς και Internet. Μήπως η ορμητική εισβολή των επιτευγμάτων της κοσμικής κοινωνίας απειλεί το κατεξοχήν ησυχαστήριο της ορθόδοξης πίστης;

 

Οι μοναχοί δεν δείχνουν να ανησυχούν ιδιαίτερα, καθώς θεωρούν ως πανίσχυρη ασπίδα προστασίας του Αγίου Ορους την απαρέγκλιτη τήρηση των πνευματικών κανόνων που διέπουν τη λειτουργία της μοναστικής κοινωνίας και την προσευχή. Ο μοναχός Μωυσής, αρχισυντάκτης του περιοδικού «Πρωτάτον» στις Καρυές λέει γι' αυτό:

 

«Η υπερχιλιόχρονη παράδοση του Αγίου Όρους είναι πολύ δυνατή και είναι δύσκολο να αλλοιωθεί ο ησυχαστικός χαρακτήρας του. Τις τελευταίες δεκαετίες με την προσέλευση πολλών μοναχών έγινε η ανακαίνιση των παλαιών κτισμάτων και εισήλθε στο Ορος μέρος της σύγχρονης τεχνολογίας.

 

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι είναι μια επίδραση στο κέλυφος και όχι στην καρδιά του χαρακτήρα του αγιώνυμου όρους. Χρειάζεται πάντως εγρήγορση, διάκριση, αίσθηση του μέτρου, απόρριψη του περιττού και διατήρηση των απαραιτήτων», καταλήγει.
Εμφανίσεις: 29949
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA:
top
Has no content to show!