Συνέντευξη Μητροπολίτη Λεμεσού Αθανάσιου
- Δημιουργηθηκε στις Σάββατο, 24 Μαΐου 2008
-
Γράφτηκε από τον/την Αλέξανδρος Κολλιόπουλος
-
και Δ/ντή της εφημερίδος «Ο Εκκλησιολόγος», Αλέξανδρο Κολλιόπουλο.
- Άγιε Γέροντα, γιατί η Κύπρος λέγεται νήσος Αγίων και Ηρώων;
Η Κύπρος λέγεται και είναι νήσος Αγίων και Αγία νήσος επονομάσθηκε από την ιστορία λόγω τού ότι έχει γεννήσει πάρα πολλούς Αγίους και Κυπρίους αλλά και Αγίους που ήλθαν στο νησί τελειώνοντας εκεί το βίο τους, είτε μαρτυρικά είτε οσιακά.
Έχουμε πέρα των τετρακοσίων αναγνωρισμένων Αγίων από την Εκκλησία και ασφαλώς το πλήθος των αγίων το γνωρίζει μόνο ο Θεός.
Νήσος Ηρώων ονομάσθηκε, διότι, δυστυχώς για εμάς εδώ και αιώνες η Πατρίδα μας είναι σκλαβωμένη - ταλαιπωρημένη από τους Φράγκους, τους Τούρκους, τους Άγγλους, τώρα πάλι από τους Τούρκους και σε όλο αυτό το διάστημα τα παιδιά της Κύπρου θυσίαζαν τη ζωή τους για την Ελευθερία της Πατρίδος τους.
- Η Κύπρος στον εκκλησιαστικό της τίτλο έχει και τη φράση νέα Ιουστινιανή. Για ποιο λόγο;
Παλαιότερα η Κύπρος εμαστίζετο συχνά από ανομβρίες. Είχαν λοιπόν μετοικίσει όλοι οι Κύπριοι σε μια πόλη κοντά στην Κίζικο, εκεί όπου είχε χτίσει ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός τη νέα Ιουστινιανή και έμεναν εκεί οι Κύπριοι με τον Αρχιεπίσκοπό τους. Και έτσι έλαβε στον τίτλο της τη φράση νέα Ιουστινιανή και πάσης Κύπρου. Ιστορικά βέβαια, δεν μένει πλέον κανείς στην Κίζικο, αλλά ο τίτλος έμεινε στον Αρχιεπίσκοπο.
- Τι σημαίνει δίκαιη και λειτουργική λύση του Κυπριακού. Μήπως με το δεύτερο καταργείται το πρώτο;
Είναι ένα μεγάλο ερώτημα αυτό γιατί ο καθένας το ερμηνεύει όπως θέλει. Οι Τούρκοι το ερμηνεύουν σύμφωνα με τα δικά τους δεδομένα, εμείς με τα δικά μας δεδομένα και οι ξένοι με τα δικά τους δεδομένα.
Για εμάς δίκαιη λύση είναι να φύγουν τα Στρατεύματα, να φύγουν οι έποικοι, να μείνουν οι Τουρκοκύπριοι και ανάλογα με το ποσοστό που είναι, να πάρουν τα χωριά τους, να επανέλθουν εκεί που ήσαν προηγουμένως και να έχουν βέβαια κάποιο λόγο στην διακυβέρνηση του τόπου, αλλά μέσα στα όρια των δικών τους δεδομένων.
Και λειτουργική, το να μπορεί να λειτουργήσει και να μην έχουμε καμία εμπλοκή πάλι, με προβλήματα όπως με την συνθήκη της Ζυρίχης. Αλλά αυτό που σας λέγω κ. Κολλιόπουλε, οι Τούρκοι δεν το δέχονται.
Ένα μεγάλο πρόβλημα που έχει η Κύπρος, είναι το πρόβλημα των εποίκων. Αφού υπερβαίνουν τις 200.000 υπηκόων στην Κύπρο. Πολλοί από αυτούς γεννήθηκαν στην Κύπρο και την θεωρούν Πατρίδα τους. Άλλο πρόβλημα είναι τα Τουρκικά Στρατεύματα.
Επ’ ουδενί τρόπω η Τουρκία δεν θέλει να αποσύρει τα στρατεύματά της. Ελπίζουμε να δοθεί μια σωστή λύση.
- Κινδυνεύει σήμερα η Εθνική Συνείδηση στην Κύπρο;
Νομίζω ότι είναι γενικότερο το πρόβλημα, τουλάχιστον στον Ελληνισμό. Σίγουρα υπάρχουν κάποιες δυνάμεις οι οποίες εργάζονται με τον δικό τους τρόπο προκειμένου να αμβλύνουν την Εθνική Συνείδηση. Αλλά υπάρχουν και άλλες δυνάμεις οι οποίες αντιστέκονται, όπως η Εκκλησία, αρκετοί παράγοντες της Πατρίδος μας, άνθρωποι που σκέπτονται υγιώς.
- Τι ανάγκες καλύπτει η πληθώρα νέων χειροτονιών Επισκόπων στη Μεγαλόνησο;
Βασικά, δεν είχαμε Ιερά Σύνοδο αποτελούμενη από 13 Επισκόπους. Όταν λοιπόν είχαμε προβλήματα ενδοεκκλησιαστικά, έπρεπε να προσκαλέσουμε Αρχιερείς από άλλες Εκκλησίες, ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των δεκατριών Επισκόπων για να επιληφθούν θέματα Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου, ή θέματα της Εκκλησίας που απαιτούντο μια διευρυμένη Σύνοδος.
Ο νέος Αρχιεπίσκοπός μας κ. κ. Χρυσόστομος, έκρινε ότι αυτό δεν ήταν σωστό και ότι έπρεπε από μόνοι μας να δίδουμε λύσεις στα προβλήματά μας. Έτσι με εισήγησή του η Ιερά Σύνοδος προχώρησε σε χειροτονίες νέων Επισκόπων.
Άλλος ένας λόγος ήταν και ο ποιμαντικός, διότι η Αρχιεπισκοπική Περιφέρεια ήταν αρκετά μεγάλη και με την σημερινή κατάθτμιση μπορεί να ποιμανθεί καλύτερα.
-Πολλοί λένε ότι η Εκκλησία με την υπακοή αφαιρεί την ελευθερία. Πώς μπορεί να συνδυαστεί η ελευθερία με την υπακοή στην πνευματική ζωή;
Η υπακοή οδηγεί στην Ελευθερία και ο σκοπός της είναι η εν Χριστώ Ελευθερία του ανθρώπου. Δεν υποτασσόμεθα για να μείνουμε υποτακτικοί και άβουλα όντα, αλλά υποτασσόμεθα για να ελευθερωθούμε από τα πάθη και την αμαρτία μας και να γίνουμε πνευματικά ελεύθεροι άνθρωποι. Μόνο αυτός που υποτάσσεται στον Θεό γίνεται πραγματικά ελεύθερος άνθρωπος.
- Σεβασμιώτατε, μου δίδεται την ευκαιρία να σας θέσω ένα ερώτημα που το έχετε απαντήσει στο ραδιόφωνο της Εκκλησίας, αλλά δεν με ικανοποιεί η απάντηση ή δεν την έχω εγώ καταλάβει σωστά.
Το ερώτημά μου είναι. Όταν οι πιστοί βιώνουν το νόημα της πνευματικής εκκλησιαστικής ζωής σε ποια κατηγορία ανήκουν; Των δούλων, των μισθωτών ή των υιών;
Ο σκοπός της Εκκλησίας είναι να μας δώσει την εμπειρία των τέκνων του Θεού, των υιών του Θεού. Βέβαια, αυτό δεν γίνεται από την μια μέρα στην άλλη. Όπως ο άνθρωπος γεννιέται και είναι έμβρυο, νήπιο, παιδί έως που γίνεται τέλειος άνδρας, έτσι και στην πνευματική ζωή περνάει διάφορα στάδια.
Όταν περιγράφουμε την εν Χριστώ ζωή οφείλουμε να την περιγράφουμε στην τελειότητά της. Ο άνθρωπος πρέπει να αισθάνεται τον Θεό Πατέρα του, γι’ αυτό κι ο Χριστός μας είπε, όταν προσευχόμεθα να λέμε Πάτερ ημών.
Δεν μας είπε κανένα άλλο όνομα, ούτε καμία άλλη προσφώνηση. Αλλά για να ονομάσουμε τον Θεό Πατέρα μας, πρέπει να είμαστε πραγματικά παιδιά του, δηλαδή να του μοιάζουμε.
Να είμαστε όμοιοι με Αυτόν και να γίνουμε όμοιοι με τον Θεό πρέπει να καθαρίσουμε τον εαυτόν μας από τα πάθη και τις αμαρτίες.
Οι δούλοι είναι αυτοί που φοβούνται τον Θεό, αυτοί που κάνουν τα έργα του Θεού και εκτελούν τις εντολές του από φόβο.
Είναι βέβαια ένα σκαλοπάτι πνευματικής ζωής, αλλά είναι ελλιπές - ασθενές.
Οι μισθωτοί είναι αυτοί που κάνουν τα έργα του Θεού, αλλά επιζητούν κάποιες απολαβές. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκει η μεγάλη πλειοψηφία των Χριστιανών. Γι’ αυτό βλέπετε ότι, οι άνθρωποι εύκολα σκανδαλίζονται με τον Θεό, όταν ο Θεός δεν κάνει αυτά που θέλουν.
Όπως όταν μας συμβεί ένας πειρασμός, ένας θάνατος, μια αρρώστια, αναρωτιόμαστε γιατί ο Θεός δεν μας βοήθησε, αφού εγώ είμαι πνευματικά εντάξει απέναντί του.
Σκανδαλιζόμαστε λοιπόν γιατί η σχέση μας με τον Θεό ήταν λανθασμένη. Δεν βλέπουμε τον Θεό ως Πατέρα, αλλά ως μια ανθρώπινη εμπορική συναλλαγή. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο Θεός έχει μια αρχοντιά αλλά εμείς δεν είμαστε αυτοί που πρέπει.
- Κάνετε πολλές ομιλίες στους νέους. Ποιες είναι οι σημαντικότερες ανάγκες της νεότητας σήμερα;
Κατά την ταπεινή μου άποψη πιο σημαντική ανάγκη της νεότητας και κάθε ανθρώπου είναι ο Θεός ο ίδιος. Όλα τ’ άλλα τα βρίσκουν οι άνθρωποι και μπορούν να τα βρουν. Και χρήματα βρίσκουν και δόξα και γνώσεις και ψυχολογικές υποστηρίξεις και ό,τι θέλουν βρίσκουν, το Θεό δεν βρίσκουν. Αυτό είναι που βαραίνει τους ανθρώπους της Εκκλησίας, και οφείλουμε να δώσουμε στα παιδιά την εμπειρία του Θεού.
- Δεν είναι λίγοι οι Κύπριοι που βοηθούν στην Ιεραποστολή. Με ποιόν τρόπο η Ιερά Μητρόπολις Λεμεσού βοηθά το Ιεραποστολικό Έργο στην Αφρική;
Βέβαια, “Μη γνώτω η αριστερά σου τι ποιεί η δεξιά σου…”, αλλά θα πω μόνο ότι την περασμένη Παρασκευή επέστρεψε από την Αφρική, την Μαγαδασκάρη συγκεκριμένα, ένα κλιμάκιο κληρικών και λαϊκών της Μητροπόλεώς μας με επικεφαλής τον Χωρεπίσκοπο Αμαθούντος κ. Νικόλαο, για να εγκαινιάσουν έναν Ναό που κτίσαμε με δικά μας έξοδα, αφιερωμένος εις τον Κύπριο Άγιο Ιωάννη τον Ελεήμονα, ο οποίος είναι και Πολιούχος της πόλεώς μας.
Ακόμη προσφέραμε σημαντική οικονομική βοήθεια στην Εκκλησία της Μαγαδασκάρης, ενώ συνεργασία έχουμε με τις Ιερές Μητροπόλεις Ζιμπάμπουε και Κένυας. Όμως Ιεραποστολή αγαπητέ μου Αλέξανδρε, δεν είναι μόνο στην Αφρική, είναι παντού.
Η Αφρική είναι ένας χώρος ιδιαίτερα ευαίσθητος, που μας συγκινεί και γίνεται μια πολύ καλή προσπάθεια, μιας και υπάρχουν πολλοί άνθρωποι αφιερωμένοι, Αρχιερείς που αφιερώθηκαν στην Ιεραποστολή και οφείλουμε όλοι να τους συμπαρασταθούμε.
- Είναι γνωστό ότι ο Φαρισαϊσμός χαρακτηρίζει τους εγωϊστές. Μήπως όμως υπάρχει και στους ταπεινούς Φαρισαϊσμός;
Λέει το Γεροντικό, ότι κάποτε ρώτησε έναν γέροντα ο σατανάς. “Δεν μου λες γέροντα ποια είναι τα πρόβατα και ποια είναι τα ερίφια που λέει το Ευαγγέλιο”; Και ο γέροντας του απήντησε ότι το ερίφιο είμαι εγώ, τα πρόβατα ο Θεός τα είδε.
Τώρα εάν υπάρχει Φαρισαϊσμός; Ο άνθρωπος αγαπητέ μου είναι εμπαθής. Σε όλους μας υπάρχουν όλα τα πάθη μέσα μας. Είναι όμως γεγονός ότι εις τον ταπεινό άνθρωπο, σε αυτόν που έχει πράγματι ταπείνωση δεν μπορεί να εισχωρήσει ο Φαρισαϊσμός. Αλλά ποιος είναι αυτός ο άνθρωπος; Τον ξέρει μόνο ο Θεός.
- Ολοκληρώνοντας την άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση Σεβασμιώτατε, θα ήθελα την άποψή σας για τον Πατρών Χρυσόστομο και τι σας συνδέει με το μοναστήρι της Παναγιάς της Ομπλίτισσας;
Τον άγιο Πατρών τον βλέπω για δεύτερη φορά. Τον θεωρώ ως πολύ αξιόλογο άνθρωπο, είχα ακούσει - πολύ πριν γίνει Μητροπολίτης, όταν ήταν ηγούμενος εις την Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Βαρσών και Αρχιγραμματέας της Ελλαδικής Εκκλησίας - από Αρχιερείς, από μοναστήρια, από λαϊκούς, εξαιρετικά λόγια.
Το διαπίστωσα και ο ίδιος στις συναντήσεις που είχα μαζί του, με πόση αγάπη, με πόση αδελφική προθυμία δέχθηκε την εδώ μου παρουσία. Αλλά και εξ όσων είδα από τους πατέρες της Μονής και με τους ανθρώπους που συναναστράφηκα αυτές τις λίγες ημέρες που είμαι στην πόλη σας, οι άνθρωποι τον αγαπούν πολύ και οι πατέρες απολαμβάνουν την ευλογία και την πατρική του αγάπη.
Από τις συνομιλίες που είχα μαζί του, διέκρινα ότι είναι ένας Ιεράρχης που έχει την καλή αγωνία για το Ποίμνιό του, θέλει να δώσει την μαρτυρία του Χριστού στο λαό του, αγωνίζεται με όλες του τις δυνάμεις - ο Θεός να του δίδει πράγματι δύναμη - διότι έχει μεγάλη Μητρόπολη, πολλούς ιερείς, πολλές ενορίες, αλλά είναι νέος άνθρωπος, δυνατός άνθρωπος και ο Θεός θα τον βοηθήσει και ο Άγιος Ανδρέας που τον έφερε εδώ να του δώσει τη Χάριν του, τη μαρτυρία του Χριστού.
Είναι ευλογία για την Πάτρα που είναι Δεσπότης εδώ.
Όσο αφορά το μοναστήρι, συνδεόμεθα με τους πατέρες εδώ και χρόνια, από την εποχή που έφεραν την Κάρα της Αγίας Ειρήνης στην Πατρίδα μας την Κύπρο και εκεί γνωριστήκαμε.
Και στη συνέχεια από επισκέψεις αλλά και από παιδιά που σπουδάζουν στην Πάτρα και βρίσκουν παρηγοριά και πνευματική στήριξη στον γέροντα π. Νεκτάριο και στους Αδελφούς της Μονής.
Έχω ακούσει τα καλύτερα λόγια και αυτές τις ημέρες τα βλέπω και με τα μάτια μου. Πιστεύω ότι είναι μια ευλογία για την Μητρόπολη Πατρών αυτό το μοναστήρι, όπως άλλωστε και όλα τα μοναστήρια και οι πατέρες που εργάζονται για τον Θεό.
- Εμφανίσεις: 89355