Ιωάννης Παππάς: "Η Πολιτεία πρέπει να στηρίζει την Εκκλησία στον ρόλο της"
- Δημιουργηθηκε στις Τετάρτη, 02 Μαΐου 2012
-
Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr
-
Άρθρο του υποψήφιου βουλευτή Δωδεκανήσου της Ν.Δ. κ. Ιωάννη Παππά
Οι σχέσεις Εκκλησίας – Κράτους στην Ελλάδα, αφορά ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει επανειλημμένα τις δύο πλευρές στην χώρα μας τόσο πολιτικά όσο και ιστορικά.
Ουσιαστικά, οι ρόλοι είναι διακριτοί στην Ελλάδα όπως αυτό απορρέει –σαφώς- από τα σχετικά άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος.
Υπάρχουν ωστόσο, ακόμη ‘σημεία τριβής’ τα οποία πολλές φορές επανέρχονται στη δημοσιότητα με αφορμή τα προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του καθενός στην κοινωνία.
Προσωπικά πιστεύω ότι η Πολιτεία πρέπει να στηρίζει την Εκκλησία στον ρόλο της μέσα στην κοινωνία και δίπλα στον πολίτη. Σε καμία περίπτωση η Εκκλησία και η Πολιτεία, δεν πρέπει να βρίσκονται απέναντι και με αντιπαλότητα.
Από την κρίση στην οποία έχει βυθιστεί η Ελλάδα, δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί η Εκκλησία η οποία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της.
Ο Έλληνας παραμένει συναισθηματικά δεμένος με την θρησκεία του, που πηγάζει από την πίστη του και την ιστορική παράδοσή του με την Ορθοδοξία.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η Εκκλησία –παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ένας εύκολος στόχος πολλών συμφερόντων, κακόπιστης κριτικής και κυρίως πολιτικών σκοπιμοτήτων- παραμένει μία συμβολική σταθερά για την ελληνική κοινωνία και τους πιστούς που σε κόντρα των καιρών, επιλέγουν να απευθύνονται πάντα σε αυτήν.
Η κρίση, ανέδειξε περισσότερο τώρα παρά ποτέ, όχι τόσο τον ρόλο, αλλά την ανάγκη των Ελλήνων να απευθύνονται στην Εκκλησία για βοήθεια.
Όχι μόνο οικονομική αλλά κυρίως ηθική και πνευματική. Και πάλι, όμως, όσοι πολεμούν ανελέητα τον κλήρο είναι αυτοί που χωρίς δεύτερη κουβέντα ζητούν την βοήθειά του για την στήριξη της ελληνικής κοινωνίας σε κάθε δυσκολία.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Η θέση της Ν.Δ. είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένη πάνω σε κάποια ζητήματα που προέκυψαν πρόσφατα, κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και αφορούν αποκλειστικά πολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες, που στόχο έχουν να πλήξουν την Εκκλησία, τον ρόλο της δίπλα στην Πολιτεία αλλά και το κύρος της (ιστορικά και θρησκευτικά).
Επικαλούμαι την πιο πρόσφατη δήλωση-δέσμευση του Προέδρου μας, κ. Αντώνη Σαμαρά κατά την παρουσίαση της πρότασης του Συστήματος Διακυβέρνησης από το Ζάππειο:
«Κάποιοι διαδίδουν κακόβουλα τελευταία ότι υπάρχει πρόθεση να κοπεί η μισθοδοσία των κληρικών. Τονίζω ότι τέτοιο θέμα δεν τίθεται. Αντίθετα, οφείλουμε να ενισχύσουμε το έργο και τις προσπάθειες της Εκκλησίας ειδικά τέτοιες εποχές.
Γιατί η Εκκλησία σήμερα με το φιλανθρωπικό έργο της κρατά την κοινωνική συνοχή. Στηρίζει συνανθρώπους μας που δεν έχουν πια που να στηριχθούν. Ασκεί προνοιακό έργο, πολλές φορές εκεί που το ίδιο το κράτος έχει αποτύχει. Της αξίζει ο σεβασμός.
Εκείνο που είναι στις προθέσεις μας να αλλάξουμε είναι υπέρ της Εκκλησίας, όχι εναντίον της: Όπως θα αξιοποιηθεί και η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, θα δώσουμε την ευκαιρία να αξιοποιηθεί και η εκκλησιαστική ακίνητη περιουσία. Ώστε να αποκτήσει πόρους και να διευρύνει το κοινωνικό και πνευματικό έργο της. Το μόνο που χρειάζεται είναι να συζητήσουμε μαζί της ένα ρυθμιστικό μηχανισμό, ώστε να μην μπλέκεται το ποιμαντορικό της έργο με την τρέχουσα διαχείριση οικονομικών και επενδυτικών συμφερόντων.
Η πνευματικότητα της Εκκλησίας μας πρέπει να διατηρηθεί αλώβητη. Αλλά τη θέλουμε ισχυρή, όχι αποδυναμωμένη.
Άλλωστε, η αξιοποίηση της περιουσίας της, δεν θα φέρει μόνον πόρους στην ίδια. Θα δημιουργήσει και πρόσθετη ανάπτυξη και θέσεις εργασίας και εισόδημα».
ΑΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Άλλα προβλήματα που σημειώθηκαν τα οποία καταγράφτηκαν στο πλαίσιο της διαμόρφωσης των Περιφερειακών Προγραμμάτων της Ν.Δ. για τις 13 Περιφέρειες της χώρας, αφορούν μεταξύ άλλων τα εξής:
· Η διαφορά της ύπαρξης περιοχών της χώρας μας, που υπάγονται διοικητικά στην Εκκλησία της Ελλάδας και άλλων που ανήκουν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, εξακολουθεί να δημιουργεί προβλήματα –κυρίως λειτουργικά στην πράξη. Η Πολιτεία και η πολιτική δεν υπεισέρχονται σε καμία περίπτωση στα εσωτερικά ζητήματα των εκκλησιών.
· Πολλά προβλήματα έχουν καταγραφεί στην ομαλή λειτουργία της Εκκλησίας ανά τη χώρα αφού δημιουργούνται δυσλειτουργικές καταστάσεις εν τοις πράγμασι. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά:
α. ο τρόπος και ο αριθμός των προσλήψεων κληρικών** και εκκλησιαστικού προσωπικού ανά τις μητροπόλεις της χώρας
β. η λειτουργία και χρηματοδότηση των εκκλησιαστικών σχολών***
γ. το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που αποσκοπεί στην ανάπτυξη της θρησκευτικής συνειδήσεως, όπως επιτάσσει το Σύνταγμά μας –παρά τις περί του αντιθέτου προσπάθειες του υπουργείου Παιδείας για κατάργηση του μαθήματος Θρησκευτικών
δ. η επισκευή ναών, μονών κ.λπ. που υπόκειται στη δικαιοδοσία της Πολιτείας****
ε. Οι διαφορές ανάμεσα σε περιφέρειες όπου συνυπάρχουν Εκκλησία της Ελλάδος και Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως*****
· Ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού αλλά και άλλων εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός. Η Νέα Δημοκρατία δίνει ιδιαίτερη σημασία στην ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού εκτιμώντας ότι μπορεί να λειτουργήσει εποικοδομητικά τόσο στην οικονομία της χώρας όσο και στη βελτίωση των σχέσεων των Ορθοδόξων Εκκλησιών ανά τον κόσμο –ιδιαιτέρως στο κομμάτι όπου υπάρχουν πολλά σημεία επαφής.
· Ο κληρικός είναι και θα παραμείνει δημόσιος λειτουργός. Δεν θα μπορούσε να τεθεί κάποιο άλλο ζήτημα σχετικά με τον ‘διαχωρισμό’ ανάμεσα στον ρόλο του κληρικού απέναντι στο κράτος.
· Τέλος, μια σειρά από άλλα ζητήματα όπως ο θρησκευτικός όρκος των πολιτικών, η ανεξιθρησκεία και η θρησκευτική ελευθερία, οι δημόσιοι αγιασμοί και δοξολογίες (που γίνονται κυρίως από παράδοση και δεν επιβάλλονται από κανέναν), η απαλλαγή μαθητών άλλης θρησκείας από το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, ο πολιτικός γάμος, η ονοματοδοσία άσχετα από τη βάπτιση, η κηδεία χωρίς θρησκευτική ακολουθία κ.ά. είναι ζητήματα που μπορούν να λυθούν μέσα στο ελληνικό κράτος, αφού υπάρχουν σαφείς διαβεβαιώσεις που απορρέουν από το Ελληνικό Σύνταγμα.
Σημειώσεις
*Παραπομπή: http://palio.antibaro.gr/
Ομιλία του καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου και πολιτικού κ. Ευάγγελου Βενιζέλου, τα ‘Δώδεκα σημεία για τις σχέσεις Κράτους & Εκκλησίας’.
**Πρόσφατο παράδειγμα, οι προσλήψεις ενός κληρικού ανά τις Ιερές Μητροπόλεις της Ελλάδας (Εκκλησία της Ελλάδας και Πατριαρχείου) ενώ υπάρχουν τρομερές ελλείψεις. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου δεν δίστασε να διορίσει 200 μουμφτήδες στη Θράκη για να διδάξουν το κοράνι και την τουρκική γλώσσα και μόλις… 100 χριστιανοί ορθόδοξοι ιερείς στις Μητροπόλεις όλης της χώρας. Καθίσταται σαφές ότι ο ρόλος του ιερέα (του παπά) εξακολουθεί να είναι πολύ σοβαρός και κυρίως στα χωριά και την επαρχία όπου αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της τοπικής κοινωνίας.
***Παράδειγμα δυσλειτουργίας χρηματοδότησης των εκκλησιαστικών σχολών, αποτελεί μέχρι σήμερα η Πατμιάδα Σχολή στην Πάτμο, η οποία ενώ είναι μια ιστορική Σχολή, βρίσκεται αντιμέτωπη με την κτηριακή κατάρρευση και το οικονομικό λουκέτο.
****Ενώ εγκρίνονται κονδύλια για παρεμβάσεις, αναστήλωση κ.λπ. σε τουρκικά μνημεία ανά την Ελλάδα (π.χ. στην Ρόδο, στο Τέμενος του Ρετζέπ Πασά που υπέστη ζημιές πρόσφατα) δεν έχει εγκριθεί ούτε ευρώ για παρεμβάσεις σε ναούς, μονές κ.λπ. που χρειάζονται συντήρηση και άλλες παρεμβάσεις. Μάλιστα, για την συντήρηση των Οθωμανικών Μνημείων σε Ρόδο και Κω, έχουν διατεθεί πολλά εκατομμύρια ευρώ από την Πολιτεία τα τελευταία χρόνια.
*****Στη νέα εκλεγμένη Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου όπως προέκυψε από την εφαρμογή του Προγράμματος ‘Καλλικράτης’ το εκκλησιαστικό καθεστώς αφορά τις Κυκλάδες που υπάγονται στην Εκκλησία της Ελλάδος και τα Δωδεκάνησα που υπάγονται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Η Πολιτεία δεν μπορεί και δεν επιθυμεί να υπεισέλθει στην επίλυση των εκκλησιαστικών προβλημάτων, αλλά πολλές φορές δημιουργείται εκ των πραγμάτων ‘κενό εξουσίας’ και πρόβλημα στην εφαρμογή πολιτικών.
- Εμφανίσεις: 63882