Παντρεύεται η εξουσία της συγγνώμης με άλλη εξουσία;

xeirotoniaΓια την Romfea.gr,  Νάσος Χατζιάρας

Ερωτηματικά προκαλεί η απόφαση Μητροπολίτη να χειροτονήσει ιερέα έναν αστυνομικό, κυρίως σε σχέση με τη συμβατότητα των δύο λειτουργημάτων.

Το θέμα βέβαια της χειροτονίας ανθρώπων που ήδη ασκούν κάποιο επάγγελμα απασχόλησε την Εκκλησία πολύ πριν προκύψει ο περιορισμός των "προσλήψεων" κληρικών από το Δημόσιο.

Έτσι, στην Εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου αρ. 2812/14-4-2006 (http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/egyklioi.asp?id=576&what_sub=egyklioi) περιέχεται μια λίστα επαγγελμάτων τα οποία θεωρούνται συμβατά με την ιδιότητα του ιερέα.

Από τη λίστα αυτή απουσιάζει το επάγγελμα του αστυνομικού, και σωστά κατά τη γνώμη μας, επειδή κατά την άσκηση του καθήκοντός του υπάρχει το ενδεχόμενο να προβεί σε ενέργεια η οποία συνεπάγεται την καθαίρεση.

Ειδικότερα, στην Εγκύκλιο της Συνόδου αναφέρεται ότι: «-Οι Κανόνες ΣΤ καί ΠΓ τῶν Αγίων Αποστόλων και Ζ τῆς Δ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, απαγορεύουν εις τους Κληρικούς την ασχολίαν με επαγγέλματα τα οποία έχουν σχέσιν με πολιτικά και στρατιωτικά αξιώματα. [...] - Το Συνοδικόν Έγγραφον υπ' αριθμ. 1049/851/14-4-2003, γνωστοποιεί εις το Γραφείον του Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου Δημοσίας Ταξεως, ότι δύναται Αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας, εφ' όσον συντρέχουν αι απαιτούμεναι κανονικαί προϋποθέσεις, να χειροτονηθή Κληρικός της Ορθοδόξου Εκκλησίας, αφού απαλλαγή υπηρεσιακώς εκ καθηκόντων και υποχρεώσεων, άτινα τυγχάνουσι ασυμβίβαστα προς την Ιερατικήν ιδιότητα.»

Επίσης, βάζει δύο βασικούς όρους, ότι η κατ' εξαίρεση χειροτονία θα γίνεται με την άδεια της Ιεράς Συνόδου και ότι ο κληρικός θα φορά το ράσο ακόμα και κατά την άσκηση του επαγγέλματός του: «Όλα λοιπόν όσα εν γένει δεν απάδουν προς το λειτούργημα της Ιερωσύνης, αλλά θεωρούνται συμβατά και επιτρεπόμενα, μπορεί να τα εξασκή ο Ιερεύς, κατόπιν αδείας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας ημών - καθότι η Ορθόδοξος Εκκλησία ομιλεί και αποφαίνεται Συνοδικώς - πλην όμως κατ’ οικονομίαν, εν επιγνώσει της Ιερατικής του ιδιότητος, η οποία πάντοτε θα πρωτεύη, όλων των άλλων εχόντων ρόλον δευτερεύοντα εις την ζωήν του. Οφείλει δε τα έτερα ταύτα επαγγέλματα να τα ποιή ευσχημόνως, μη αποδυόμενος του τιμίου ράσου εν τη ασκήσει αυτών και εν επιμελεία συνειδήσεως, ώστε να οικοδομή τον πιστόν της Εκκλησίας λαόν και να μην τον σκανδαλίζη, αποτελών τύπον και υπογραμμόν ζωής συνειδητής και εναρέτου.

Η Ιερά Σύνοδος διερευνώσα τους ισχύοντας Νόμους και Κανόνας της Αγίας Εκκλησίας ημών, θα αποφαίνεται δι' εκάστην περίπτωσιν, λαμβάνουσα υπ’ όψιν Της τον λόγον του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού: «τον ερχόμενον προς με, ου μη εκβάλω έξω» (Ιωάν.ΣΤ ,37) και θα παρέχη την άδειαν η οποία κρίνεται απαραίτητος, κατόπιν σχετικής εισηγήσεως του οικείου Αρχιερέως.»

Από την άλλη μεριά, η ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 2800/2000, άρθρο 9) προβλέπει ότι ο αστυνομικός τελεί σε διατεταγμένη υπηρεσία και διαρκή ετοιμότητα, και οφείλει να παρέμβει σε κάθε περίπτωση παραβίασης της έννομης τάξης, ακόμα και όταν βρίσκεται “εκτός υπηρεσίας”, ενώ για την άσκηση παράλληλης απασχόλησης απαιτείται άδεια του Αρχηγού της Αστυνομίας (Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αρ. 232/2010, http://www.nsk.gov.gr/webnsk/pdf.jsp?fileid=30336251).

Τα εκκλησιαστικά και νομικά προβλήματα από την χειροτονία αστυνόμου κληρικού είναι πολλά και αλληλοσυγκρουόμενα.

Και ενώ η Εκκλησία προνόησε και θέσπισε κάποιες αρχές,η ίδια έθεσε στα χέρια ενός ευλαβούς ανθρώπου μια ωρολογιακή βόμβα... σε περίπτωση που αυτή εκραγεί, ποιος θα φταίει;

Εμφανίσεις: 122901
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA:
top
Has no content to show!