Βαθαίνει το χάσμα με τους Αγγλικανούς

agglikanos

Του Ανδρέα Παπαβασιλείου - Διδάκτορα Θεολογίας

Στην έκτακτη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 6 Μαρτίου 2013, ο Μητροπολίτης Κιτίου Χρυσόστομος υπέβαλε την παραίτησή του από τη θέση του εκπροσώπου της Εκκλησίας της Κύπρου στον Θεολογικό Διάλογο με τους Αγγλικανούς, την οποία κατείχε για πολλές δεκαετίες.

Και στην περίπτωση αυτή ίσχυσε η ρήση του Εκκλησιαστή, «η μία ανθρώπινη γενεά πορεύεται και φεύγει, ενώ άλλη έρχεται και τη διαδέχεται, η γη όμως μένει πάντοτε ωσάν να είναι στηριγμένη σε αιώνια θεμέλια». 

Γνωστή είναι και η υμνογραφική διατύπωση, ότι δεν υπάρχει στη γη «δόξα» που να είναι αμετάθετη.

Το θέμα όμως που εγείρεται τώρα είναι, ποιος θα τον διαδεχθεί, όταν ο Διάλογος με τους Αγγλικανούς θα δρομολογηθεί εκ νέου, διότι πρόκειται για ένα από τους δυσκολότερους Διαλόγους, αν λάβει κανείς υπόψη το εύρος των θέσεων που υποστηρίζονται σήμερα από τους Αγγλικανούς θεολόγους πάνω στα διάφορα εκκλησιολογικά και κοινωνικά θέματα. 

Εν όψει μάλιστα των όσων υιοθετούνται σήμερα από την Αγγλικανική Εκκλησία ή καταβάλλεται προσπάθεια για εισαγωγή στη ζωή και τη διοίκησή της, ανεπιφύλακτα θα μπορούσε να λεχθεί, ότι οι κατά καιρούς καταγραφείσες διαφορές μεταξύ μας, όχι μόνο δεν περιορίστηκαν, αλλά και «ο-σημέραι» διευρύνονται και αυξάνονται σε τέτοιο βαθμό, που θα ήταν δυνατόν να λεχθεί ότι το χάσμα ανάμεσά μας βαθαίνει περισσότερο.

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε μερικά παραδείγματα, που καταγράφηκαν τους τελευταίους μήνες και από τα ΜΜΕ προβλήθηκαν ως ακανθώδη προβλήματα για την Αγγλικανική Εκκλησία.

Σύμφωνα με Ανακοίνωση που εξέδωσε η Σύνοδος των Αγγλικανών Επισκόπων, η Εκκλησία της Αγγλίας ήρε την απαγόρευση, που εμπόδιζε τους ομοφυλόφιλους ιερείς να προαχθούν στο αξίωμα του Επισκόπου.

Το ΒΒC μετέδωσε ότι το νέο καθεστώς στην Αγγλικανική Εκκλησία θα καλύπτει και τους ιερείς εκείνους, οι οποίοι βρίσκονται σε σύμφωνο συμβίωσης, που είναι ένα νομικό πλαίσιο, το οποίο ισχύει στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Σύμφωνα με αυτό, στα ομοφυλόφιλα ζευγάρια παραχωρούνται τα ίδια δικαιώματα που ισχύουν και για τα ετερόφυλα ζευγάρια, τα οποία τέλεσαν πολιτικό γάμο.

Στην περίπτωση των ομοφυλόφιλων κληρικών που προτίθενται να χειροτονηθούν σε επισκόπους επιβάλλεται η δέσμευση της αγαμίας.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι η εντεινόμενη προσπάθεια μερίδας κληρικών και λαϊκών Αγγλικανών θεολόγων για έγκριση της πρότασης, που προνοεί τη δυνατότητα χειροτονίας γυναικών σε επισκόπους.

Μεταξύ αυτών που είναι ένθερμοι υποστηρικτές της χειροτονίας γυναικών «κληρικών» σε επισκόπους είναι ο προηγούμενος Αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρυ Ρόουαν Ουίλλιαμς και ο τωρινός Αρχιεπίσκοπος Τζάστιν Ουέλμπυ.

Ωστόσο η επιθυμία τους δεν τελεσφόρησε, επειδή τα ⅔ των μελών του Νομοθετικού Σώματος της Αγγλικανικής Εκκλησίας, που ανέρχονταν στα 122, δεν υπερψήφισαν την κατατεθείσα σχετική πρόταση. 

Ετσι δόθηκε ένα τέλος σ’ ένα θέμα που απασχόλησε πολύ τους Αγγλικανούς τα τελευταία δέκα χρόνια. Αυτό το γεγονός προκάλεσε και τη δήλωση του Βρετανού Πρωθυπουργού Ντέιβιντ Κάμερον, ότι είναι « πολύ θλιμμένος » με την προσθήκη, ότι το Αγγλικό Κοινοβούλιο πρέπει να «σέβεται τα θεσμικά όργανα και τον τρόπο λειτουργίας τους ».

 Πέραν από τα πιο πάνω θέματα, που ανέκυψαν κατά τα τελευταία χρόνια, με τους Αγγλικανούς έχουμε και πολλές άλλες διαφορές, μερικές από τις οποίες αντιμετωπίστηκαν με αμοιβαία κατανόηση, μέσα στα πλαίσια των συναινετικών προσπαθειών, που άρχισαν από τα μέσα του 19ου αιώνα.

Επί Οικουμενικού Πατριάρχη Γρηγορίου Στ΄, συμφωνήθηκε με τους Αγγλικανούς, το 1869, όπως όσοι από αυτούς πεθαίνουν σε χώρες της Ανατολής μπορούν να κηδεύονται από ορθοδόξους ιερείς, με την τέλεση ειδικής νεκρώσιμης Ακολουθίας.

Τριάντα χρόνια αργότερα, το 1899, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντίνος Ε΄ και ο Αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρυ καθιέρωσαν τακτική αλληλογραφία, την οποία ακολουθούν και οι διάδοχοί τους.

Ανεπίσημες θεολογικές συζητήσεις μεταξύ Ορθοδόξων και Αγγλικανών διεξήχθησαν τόσο στην Αγγλία όσο και στην Αμερική.

Των Ορθοδόξων θεολόγων ηγείτο ο Μελέτιος Μεταξάκης, ο οποίος την αρχιερα-τική του σταδιοδρομία άρχισε από τη Μητρόπολη Κιτίου.

Από το 1920 και μετά αντιπροσωπεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας παρευρίσκεται στα γνωστά Συνέδρια του Λάμπεθ.

Στο Ζ΄ Συνέδριο του Λάμπεθ ( 1930 ) αντιπροσωπεύθηκαν όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Σ’ αυτό οι Αγγλικανοί δήλωσαν, ότι υπό μία έννοια η χειροτονία είναι μυστήριο και εξέφρασαν τη σύμφωνη πίστη τους στην αποστολική διαδοχή και στον σωτηριολογικό χαρακτήρα της θείας Ευχαριστίας.

Στο ίδιο Συνέδριο αποφασίστηκε η σύσταση μιας Μικτής Θεολογικής Επιτροπής για την προώθηση του Διαλόγου μεταξύ των Αγγλικανών και των Ορθοδόξων.

Θα πρέπει ακόμη να προσθέσουμε, ότι τόσο το Οικουμενικό Πατριαρχείο ( 1922 ), όσο και η Εκκλησία της Κύπρου ( 1923 ) και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες αναγνώρι-σαν το κύρος των Αγγλικανικών χειροτονιών.

Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι με τους Αγγλικανούς έχουμε πολλά κοινά, όπως είναι η αποδοχή του Επισκοπικού βαθμού, η ακολουθία του ιδίου περίπου διοικητικού συστήματος και η τήρηση της ιδίας στάσης απέναντι στον Παπισμό κ.α., όμως αρκετά είναι και αυτά που μας χωρίζουν και βαθύτερο καθιστούν το χάσμα μεταξύ μας, το σημαντικότερο των οποίων είναι η ευρεία διδασκαλία και η σκανδαλώδης εφαρμογή της Εκκλησιολογίας τους …

Εμφανίσεις: 94111
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA:
top
Has no content to show!