Άρθρα - Απόψεις

Περί ωφελείας της εκ της φυγής του κόσμου

monaxos

Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη,
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών | Romfea.gr


Έχει τρόπο ο Άθωνας, ξέρει τις δυσκολίες των Μοναχών, έμαθε να αναπαύει ψυχές, άλλωστε πάντοτε ήξερε.

Πολύ δε περισσότερο, γνωρίζει να αγιάζει τον κόσμο, να πλουτίζει το Ουράνιο στερέωμα με ¨δοκιμασμένους¨ Πατέρες, Μοναχούς που απαρνήθηκαν τα εγκόσμια για να κερδίσουν τον αληθινό επουράνιο Κόσμο, για να κερδίσουν και να συμβασιλεύσουν αιώνια, ευφραινόμενοι στην Παραδείσια θέα του Παναγίου Προσώπου του Κυρίου και Λυτρωτού μας Ιησού Χριστού.

Δεν είναι απελπισμένοι άνθρωποι οι Μοναχοί, δεν είναι οι αποτυχημένοι και ¨ναυαγοί¨ του βίου. Είναι όσοι αγάπησαν το Φως περισσότερο από το σκοτάδι, όσοι συνάντησαν τον ¨πολύτιμον μαργαρίτην¨ και έσπευσαν να τον ακολουθήσουν, όσοι παρά τις ενδεχόμενες δυσκολίες στην προσωπική τους ζωή, δεν αρνήθηκαν την έμφυτη ροπή της ακμάζουσας επί τα υψηλά ψυχής τους και επιθύμησαν να ησυχάσουν από τον κόσμο για τον κόσμο και για χάρη του κόσμου, ως μέρος καθείς της κοινοτικής εκκλησιαστικής κοινωνίας και συνάμα ως Σώμα όλοι, από κοινού, της Αγίας σωστικής Κιβωτού.

Στο Περιβόλι της Παναγίας συναντήσαμε πολλούς τέτοιους Μοναχούς. Επιστήμονες, πολλές δε φορές ανθρώπους με δύο και τρία πτυχία, με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους σπουδών! Σού απαντούσαν μόνο όταν τους ρωτούσες.

Σού μιλούσαν μονάχα για τα πλέον απαραίτητα, άλλοι δε απέφευγαν, σταθεροί στο άσκηση της αφωνίας που καλλιεργούσαν.

Όσοι πάλι σού μιλούσαν, οι περισσότεροι λες και ήξεραν, μία κουβέντα, έναν λόγο, κάτι θα σου έλεγαν και απορούσες, πως ήξεραν, πως γνώριζαν ό,τι σε προβληματίζει και σε ¨ελέγχει¨, ό,τι σε εμποδίζει να χαμογελάς μακάριος και να κατακλύζεσαι ήσυχος και αναπαυμένος.

Σαν την ιστορία που διάβαζα στα γυμνασιακά μου χρόνια, τότε που ήθελα να μιμηθώ τα συναξάρια! Μα πέρασε καιρός και κατάφερα να πολιτεύομαι ως ¨μίμος¨ και ακόμη να διαβάζω!

Ήρθε στο νου μου το αγαπημένο διήγημα του Αλέξανδρου Μωραϊτίδη, ¨το τάξιμον¨, που καλόν είναι να γραφτεί, δεν τιμήθηκε ούτε στο ελάχιστο όσο ζούσε επί της γης. Άλλωστε, να ήταν ο μόνος!

Ο συγγραφέας αναφέρεται στον κεντρικό του ήρωα, στην τραγική μορφή του Χρηστάκη, υιό ενός πλούσιου γνωστού Αθηναίου πολιτικού, που αγωνίζεται να οριοθετήσει και να συνταιριάξει την αγάπη του για το Θεό και την αγάπη για τη χήρα μητέρα του.

Η δε μητέρα του, αν και δεν έχει καμία επαφή με την Εκκλησία και την πνευματική ζωή, παρ΄όλα αυτά, σε μία κρίσιμη στιγμή που ανέκυψε σοβαρό ζήτημα υγείας του υιού της, παρότρυνε τον τελευταίο να ¨τάξει¨ ότι αν ιαθεί θα γίνει Μοναχός.

Ο Χρηστάκης θεραπεύεται σχετικά σύντομα, αλλά ¨λησμόνησε¨ το τάμα! Περνάει ο καιρός, ετοιμάζεται να νυμφευθεί ο νεαρός και λίγο πριν το γάμο εγκαταλείπει τους πάντες και καταφεύγει στο Άγιον Όρος να μονάσει!

Οι μορφές της αρραβωνιαστικιάς του και της μητέρας του να τον βασανίζουν ασταμάτητα. «Αι αλλόκοτοι εκείναι οπτασίαι διελύοντο, ως ιστός αράχνης. Πλην προσκαίρως μόνον. Ίνα φεύ! Μετασχηματισθώσι βραδύτερον ζωηρότεραι και απατηλότεραι εις άλλο του δάσους μέρος, όπου μετέβαινε ν΄ αναπνεύσει, εις άλλο παραδελφού του κελλίον, όπου μετέβαινε ν΄αναπαυθή, νομίζων ότι έπταιε το μέρος.

Πλην δεν έπταιε το μέρος. Έπταιεν ο νους του, ο άστατος και αστήρικτος»[1]. Εγκαταλείπει το Όρος, επιστρέφει στην Αθήνα την ημέρα του γάμου της πρώην αρραβωνιαστικιάς του! Βαρύ το φορτίο, ανύμπορος να το βαστάξει ο ήδη ταλαιπωρημένος νους του! Νοσηλεύεται σε ψυχιατρική κλινική και πεθαίνει ¨μπερδεμένος¨. Η δε μητέρα του, ταπεινωμένη με κοσμικά κριτήρια, αποσύρεται σε γυναικεία Μονή και πεθαίνει ως Μοναχή!

Και κλείνει ο περίπτυστος διηγηματογράφος το έργο του ως κάτωθι: «Ο Χριστιανός δεν πρέπει να κάμνη ταξίματα. Αλλ΄ αφού κάμη, οφείλει να τα εκτελέση. Αλλέως χάνει και αυτόν τον κόσμον και τον άλλον»[2].

Ευρισκόμενος στον Άθωνα δεν ήταν λίγες οι φορές που ταλάνιζαν τον απερίσκεπτο νου μου τα προσωπικά μου ¨ταξίματα¨. Να πορευθώ ορθόπρακτα, να γαληνεύσω την αβυσσαλέως κυματίζουσα φιλαυτία μου, να συμπορευτώ κοινοτικά, να αγαπήσω την ησυχία, καθώς «ισχυρός εστίν αληθώς, και δυσχερής και δύσκολος ο αγών γινόμενος εν τοις πράγμασι»[3].

Οι Μοναχοί δεν εγκαταλείπουν τον κόσμο αρνητικά αποφαινόμενοι, αλλά αγαπούν αυτόν και αγωνίζονται νυχθημερόν για τη σωτηρία του.

Ωσαύτως και εγώ, σκέπτομαι, φυγή εκ του κόσμου ¨τω τρόπω¨ σημαίνει αμέριστη και αδιάλειπτη κοινοτική μέριμνα υπέρ του κόσμου, καθώς δε λογίζεσαι Χριστιανός εάν ενδιαφέρεσαι μονάχος να αποδράσεις!

Και αναφέρομαι στην πνευματική πρωτίστως πεμπτουσία του όρου ¨κοινοτική μέριμνα¨, ως φροντίδα υπέρ του κόσμου, καθώς ο κόσμος επτώχευσε από Θεό και άνθρωπο, επτώχευσε ο κόσμος από αξίες αδιάσειστες, σε πίστη, σε ιδανικά. Μα αν πάλι βιώσεις το κόσμου την αδιαντροπιά και μοχθηρία, μη λυγίσεις με μιάς, συλλογίσου, επτώχευσε ο κόσμος, εκ του ¨περισσεύματος¨ μοιράζεται μαζί σου…

Και αν αναλογιστείς τα ανάλγητα ¨ταξίματά¨ σου στην παρούσα ¨απόκοσμη¨ διαμονή στον κόσμον τούτον τον απόπλανον, μην εντραπείς, ενθυμήσου, « ο Χριστιανός δεν πρέπει να κάμνη ταξίματα, αλλ΄ αφού κάμη, οφείλει να τα εκτελέση.

Αλλέως χάνει και αυτόν τον κόσμον και τον άλλον». Έτσι μας δίδαξαν οι Αθωνίτες Πατέρες την αγάπη για την ησυχία, μέσω της εκουσίας και ζωτικά και πνευματοφόρα ενεργούς σιωπής.

Εκεί στα μοναχικά περιβόλια, στα καλλικέλαδα ακούσματα των αθωνικών σημάντρων, στους χαμηλούς εξώστες και στα φιλόξενα κιόσκια των ιερών Μονών, μόνο εκεί κατόρθωσα να κατανοήσω τον ¨Κόσμο¨, να ψελλίσω τα μοναχικά ¨ περί της φυγής εκ του κόσμου¨ γραφόμενα του Οσίου: « Και τότε ηδυνήθησαν έκαστος αυτών τελειώσαι τον εαυτού αγώνα εν ησυχία.

Όπου αι αισθήσεις ουχ εύρον βοήθειαν συγγενέσθαι τω αντιπαλαίοντι ημάς εν τη απαντήσει των βλαπτόντων. Κρείσσον γαρ ημίν θάνατος, εν τω αγώνι, ή ζήσαι εν τω πτώματι»[4].

Παραπομπές:


1.Μωραϊτίδη Αλέξανδρου, Το τάξιμο, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1987, σελ. 168,
2.Αυτόθι, σελ. 168, πρβλ., στο συλλογικό ¨Πίστη και Νεοελληνική Λογοτεχνία, η Αναζήτηση του Θεού στη Λογοτεχνία μας¨, Λευκωσία 1990, σελ. 96-99.
3.Οσίου Ισαάκ του Σύρου, Ασκητικά, Λόγος σ΄ ¨Περί ωφελείας της εκ της φυγής του κόσμου¨, εκδ. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 1997, σελ. 31.
4. Αυτόθι, σελ. 32.

 

Δέκα χρόνια ποιμαντορίας Μητροπολίτη Πατρών

0patron-1

Του Επισκόπου Κερνίτσης κ. Χρύσανθου

Με αισθήματα βαθυτάτου σεβασμού και έκδηλης πνευματικής αγαλλιάσεως, ο κλήρος και ο λαός της Αποστολικής Εκκλησίας των Πατρών φαιδρύνεται επί τη συμπληρώσει δέκα ετών από την εκλογή και χειροτονία εις Επίσκοπον του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου.

Όταν στις 19 Φεβρουαρίου του 2005 η σεπτή Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος εξέλεξε το σεπτό Ποιμενάρχη μας, με συντριπτική πλειοψηφία, Μητροπολίτη Πατρών, οι καμπάνες των εκκλησιών ήχησαν χαρμόσυνα μεταδίδοντας την ευφρόσυνη είδηση απ' άκρου εις άκρον της Ιεράς Μητροπόλεως.

Πλήθος κληρικών και λαϊκών κατέκλυσαν την επομένη ημέρα τον Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών αναφωνώντας εκ βάθους καρδίας το "ΑΞΙΟΣ" προς έναν γνήσιο κληρικό, φιλόστοργο πατέρα και αδελφό, ο οποίος κατεσυνεκίνησε τους πάντες κατά τη χειροτονητήρια ομιλία του.

Τα ίδια αιθήματα χαράς, αγαλλιάσεως και ιερού ενθουσιασμού επικράτησαν στην Πάτρα, στις 2 Απριλίου του 2005, ημέρα της ενθρονίσεως του νέου Μητροπολίτου εις τον αποστολικό θρόνο των Πατρών.

Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρός Χριστόδουλος ανέφερε, κατά την ημέρα εκείνη, ότι ήλθε στην Πάτρα "ο άριστος των αρίστων".

Με τη σειρά μας μπορούμε και εμείς σήμερα να μαρτυρήσουμε ἅ εωράκαμεν ἅ ακηκόαμεν και ἅ αι χείρες ημών εψηλάφησαν κατά την παρελθούσα δεκαετή θεοφιλή ποιμαντορία του σεπτού Ποιμενάρχου μας.

Κατά αυτήν, γίναμε μάρτυρες του ακαμάτου αγώνα και της ειλικρινούς αγωνίας ενός γνησίου ιεράρχου και φιλοστόργου πατέρα. Νυχθημερόν δαπανάται υπέρ των μοναστικών αδελφοτήτων, του ιερού κλήρου, των γονέων, της νεότητος, των πτωχών και αδικημένων.

Προσωπικώς, θα είμαι αιωνίως χρεωστικώς ευγνώμων διά την άπειρη αγάπη του προς το ταπεινό πρόσωπό μου, διά την εμπιστοσύνη και το αμέριστο ενδιαφέρον, ιδιαιτέρως δε διά τη βαθειά επιθυμία του την εκφρασθείσα διά της προτάσεώς του εις την Ιεραρχία, ώστε να καταστώ βοηθός επίσκοπός του στο ιερό γεώργιο και τον αμπελώνα του Κυρίου μας.

Αποτελεί δι' εμέ πρότυπο ιεράρχου και ακαμάτου αγωνιστού υπέρ των ιερών και των οσίων της πατρίδος μας.

Εκφράζω ειλικρινώς την άμετρο ευγνωμοσύνη μου για τις άπειρες ευεργεσίες του και εύχομαι ο δωρεοδότης Κύριος να του χαρίζει μακροημέρευση και υγεία αμφιλαφή διά να ποιμαίνει θεοφιλώς και θεαρέστως για χρόνους πολλούς ακόμα την Ιερά μας Μητρόπολη.

Ο υιοθετημένος και δισάρφανος Γρηγόρης

orfano

Γράφει ο Αρχιμ. Νικόδημος Ευσταθίου - Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως Χαλκίδος

Ὁ Γρηγόρης εἶναι τώρα τεσσάρων ἐτῶν. Μετά τή γέννα ἔχασε τούς γονεῖς του καί δόθηκε σέ ἵδρυμα. 

Ἀναμονή γιά τή διεκπεραίωση ὅλης τῆς γραφειοκρατικῆς διαδικασίας γιά μία υἱοθεσία.

Ὅταν ὁ Γρηγόρης ἦταν δύο ἐτῶν, δόθηκε γιά υἱοθεσία σέ ἕνα ζευγάρι. Οἱ δύο καινούριοι γονεῖς του εἶναι νέοι.

Χαίρονται στήν ἰδέα νά διευρύνουν τήν οἰκογένειά τους, ἐνθουσιασμένοι πού θά τήν ὁλοκληρώσουν.

Προετοιμάστηκαν περνώντας τέστ, ἰατρικές ἐπισκέψεις καί παρακολουθώντας μαθήματα.

Τή στιγμή τῆς εἰσόδου τοῦ Γρηγόρη στή νέα οἰκογένεια οἱ γονεῖς, ἄνθρωποι πίστεως, εἶναι βέβαιοι ὅτι συνεργοῦν σέ μία μεγάλη ἀποστολή.

Αὐτό τό νήπιο, πού ἔχασε πρῶτα τόν πατέρα του ἀπό «ἐγκατάλειψη», μετά τή μητέρα γιά λόγους «κοινωνικούς», ἔχει ἐκ νέου τήν εὐκαιρία νά ἀναπτυχθεῖ σέ ἕνα περιβάλλον ἰσορροπημένο καί κατάλληλο.

Ὁ Γρηγόρης, ὅμως, ξαφνικά χάνει καί πάλι τό νέο πατέρα του.

«Κύριε, σέ κάποιες περιπτώσεις δέν ξέρουμε τί κάνεις· ἴσως δέν τό καταλαβαίνουμε, γιατί οἱ σκέψεις Σου ξεπερνοῦν τίς δικές μας, ὅσο ὁ οὐρανός κρέμεται πάνω ἀπό τή γῆ».

Κάποτε ἡ πίστη μας, ἄν δέν κλονίζεται, φαίνεται ἄχρηστη. Μποροῦμε μόνο νά προσευχόμαστε, νά ἐλπίζουμε ὅτι δέν εἶναι ἔτσι, ὅτι οἱ παροῦσες ταλαιπωρίες βαστοῦν μιά στιγμή συγκριτικά μέ τήν αἰώνια χαρά.

Τώρα, ὅμως, ὑπάρχουν δάκρυα καί πόνος: ἕνα μωρό χάνει τούς φυσικούς του γονεῖς...... μετά προσφέρεται σέ μιά καινούρια οἰκογένεια καί μετά...... θυσίες (ἀνώφελες;;;).

Βέβαια τώρα ὁ Γρηγόρης θά δώσει θάρρος στήν μητέρα, σέ μιά στιγμή τόσο δύσκολη, μά θά ζητηθεῖ πάλι ἀπό τήν ἴδια μητέρα ἕνα μεγάλο κουράγιο κι ἕνα δυνατό αἴσθημα εὐθύνης, δεδομένου ὅτι θά πρέπει νά συνεχίσει μόνη ἕνα ἔργο ἀρχινισμένο ἀπό δύο.

Ὁ Γρηγόρης εἶναι ἕνα ὄνομα φανταστικό. Ἡ ἱστορία εἶναι πραγματική.

Ἡ προσευχή μου, πού θέλω νά μοιραστῶ, εἶναι γιά τόν μπαμπά του, πού ἔφυγε ἀπό τή ζωή· καί γιά τόν Γρηγόρη καί τήν μητέρα του, νά μήν εἶναι μόνοι· καί γιά ὅλους τούς οἰκογενεῖς τοῦ νέου στήν ἡλικία πατέρα, ὥστε νά ξαναβροῦν τή γαλήνη· καί γιά τούς φυσικούς γονεῖς τοῦ Γρηγόρη, εἴτε ζωντανούς, εἴτε νεκρούς.

Τήν προσευχή μου τήν ἀναθέτω στίς πρεσβεῖες τῆς Παναγίας μας, ἡ ὁποία συνεχίζει νά σώζει πολλές νεανικές ζωές, μεταξύ τῶν ὁποίων ἐκείνη τοῦ Γρηγόρη.

Ένα ακόμη «αφιέρωμα» στον «καταλαλούντα Αερο-κήρυκα…»

deutera parousia

Κείμενο του Σ.Μ.Π.Ε.  | Romfea.gr


«Τον καταλαλούντα λάθρα τον πλησίον αυτού τούτον εξεδίωκον…»
(ΨΑΛΜΟΣ Ρ)

Λίγο πριν ξεκινήσουμε τον αγώνα της πνευματικής Νηστείας - αυτής που κατηγορηματικά θέλει τους πιστούς αγωνιστές «να μην τρώνε τα κρέατα των αδελφών τους» καταδικάζοντας ο ένας τον άλλον, διαπιστώσαμε σε ένα περιοδικό Καλβινιστικής - Προτεσταντικής και κυρίως Μακρακιστικής σοβαροφάνειας και στείρας ηθικολογίας, σχόλια που ξεφεύγουν από κάθε άποψη εκκλησιαστικής ευπρέπειας και δεοντολογίας.

Ο αρθρογραφών ως εισερχόμενος στο χώρο ξένων εκκλησιαστικών δικαιοδοσιών, που μόνο τουριστικά μπορεί να έχει επισκεφθεί, αποφαίνεται από καθέδρας «αυθεντίας» κατά προσώπων και όλως ιδιαιτέρως κατά ΘΕΣΜΩΝ ΑΙΩΝΙΩΝ ως ο μόνος καθαρός!!!

Εγήρασε «διδάσκων» πάντα τους άλλους… «Κληρικός;;;» που δεν ανήκε ποτέ στην Εκκλησία!... Αγία Τράπεζα γι’ αυτόν είναι ο «άμβων» και αυτός όχι της εκκλησίας - αλλά το βήμα της οργανώσεως ή «αδελφότητας…», της αδελφότητας που σημειωτέον εξεδίωξε τους πάντες ίνα «η αυτός τα πάντα» εν πάσι πρωτεύον!!!

Σε πρώτη φάση θα θέλαμε να τον ρωτήσουμε πότε λειτούργησε για τελευταία φορά; Πόσους μήνες Κυριακών ή ετών ακόμη έχει να προσέλθει σε εκκλησία ως λειτουργός του Θεού… τελώντας το κατ’ εξοχήν Μυστήριο της Εκκλησίας; Πώς αποφαίνονται οι Ιεροί Κανόνες (που συχνάκις καπηλεύεται ο ίδιος) για Ιερέα που τρεις Κυριακές -και μόνον- απέχει αναιτίως της Αγίας Τραπέζης;

Με βαθύτατη συναίσθηση ευθύνης στις ψυχές των αναγνωστών που θέλουν πάντοτε -και δικαίως- να διαβάζουν ό,τι άγιο, ό,τι δίκαιο, ό,τι αγνό, ό,τι ψυχωφελές, ό,τι αναπαύει και αναβιβάζει το νου και την καρδιά στον Ουρανό, επιζητώ την συγχώρεση και την επιείκεια της κρίσεως πάντων δι’ όσα θα καταγράψω στο παρόν κείμενο.

Η σιωπή είναι η μεγαλύτερα των αρετών. Η σιωπή μας ακόμη και την ώρα που οι άλλοι κραυγάζουν εναντίον μας αερο-λογώντας και λασπολογώντας θέλοντας να σκοτώσουν της «ψυχής το ωραίον» είναι ένα βήμα στον ανήφορο της αγιότητας!...

Σ’ έναν όμως τροφοδότη της κίτρινης ειδησιογραφίας πότε και πόσο μπορεί κανείς να σιωπά;

Σ’ έναν που λειτουργεί ως «πνευματικός γκουρού» πολλών;;; ανυποψίαστων ανθρώπων ενσπείροντάς τους «περισσείαν κακίας» κατά πάντων που δεν ανήκουν στον δικό του «κύκλο» σκέψης και δήθεν ιδεολογίας, πόσο μπορεί να σιωπά κανείς;

Με επικάλυμμα την αφιλοχρηματία του δήθεν επιβιώνει και όχι μόνο τοκίζοντας αφορολόγητα εις βάρος της «Εκκλησίας όλης» εκμεταλλευόμενος τυχόν λάθη - παραλείψεις - ή και αστοχίες της Ποιμαίνουσας Εκκλησίας.

Διακόνημά του η καταγγελία!...

Σπουδαστήριό του η συλλογή πληροφοριών με ειδικό περιεχόμενο(;)!...

Χαρά του η διαπόμπευση του άλλου προκειμένου η πώλησις της ηθικής «για το καλό πάντα της Εκκλησίας» να είναι όσο γίνεται πιο αποτελεσματικά εμπορική…

Και μέσα απ’ αυτή τη πώληση της ηθικής (με ύφος και ήθος σημειώσατε…) καλύπτεται με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο το πλήθος των δικών του εγκλημάτων!!!.. ων ουκ έστιν αριθμός… (Αν θελήσω να ανατρέξω δε σε δημοσιεύματα του παρελθόντος, τότε θα τρέχει να μαζεύει τους τίτλους του που κάποτε του είχαν αποδοθεί!!!...).

Κάπου εδώ θα πρέπει να σταματήσω τον κατήφορο των εν αγανακτήσει σκέψεών μου.

Προς το παρόν τον παραδίδω για μία ακόμη φορά, τώρα που το «τέλος του εγγίζει», αν το αντιλαμβάνεται, στην μόνη δικαία κρίση του Θεού, αλλά και της Ιστορίας.

Οι σοβαρά σκεπτόμενοι άνθρωποι πετούν στον κάλαθο των αχρήστων και το περιοδικό του και -πολύ περισσότερο- τις σκοτεινές και «δια-βολικές» σκέψεις του που με «αστυνομικό» ήθος καταθέτει…

Συνέχισε να γράφεις θλιβερέ αερο-κήρυκα…

Η προτεσταντικοποιημένη «ορθοδοξία» σου δεν αγγίζει κανένα.

Την ώρα που «οι άνθρωποι του Σταυρού» χριστιανοί όπου γης χύνουν το αίμα τους για του Χριστού την πίστη, εσύ συνέχισε να εκχέεις «ιό θανατηφόρο» εκ του στόματός σου κατά των αδελφών του Χριστού…

Αδελφοί Πατέρες και αναγνώστες συγχωρήσατέ μου τον θυμό της αμαρτίας ταύτης.

Καλή και ακατάκριτη Σαρακοστή!!!

''Μνημονευτέον Θεού μάλλον..''

mni

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Η φιλανθρωπία του Θεού μας αξιώνει και πάλι φέτος, αδελφοί μου, να εισέλθουμε με φαιδρό το πρόσωπο στο στάδιο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, προκειμένου του Θεού συνεργούντος να διαπλεύσουμε «το της νηστείας μέγα πέλαγος»1.

Αυτή η περίοδος, που αποτελεί την σπονδυλική στήλη ολοκλήρου του εκκλησιαστικού μας έτους είναι:

περίοδος μετανοίας και κατανύξεως,

εσωστρεφείας και περισυλλογής,

ευσπλαχνίας και ελεημοσύνης,

αγρυπνίας και συντόνου προσευχής.

Είναι περίοδος συντριβής και πόνου, λύπης και χαράς, αφ’ ενός μεν για τα πλήθη των αμαρτιών μας και αφ’ ετέρου για το άπειρον έλεος του Θεού.

Πόσο συγκινητικά είναι τα λόγια του ιερού υμνογράφου της Εκκλησίας στο σημερινό Δοξαστικό των Αίνων στην Ακολουθία του Όρθρου: «Έφθασε καιρός, η των πνευματικών αγώνων αρχή, η κατά των δαιμόνων νίκη, η πάνοπλος εγκράτεια, η των αγγέλων ευπρέπεια, η προς Θεόν παρρησία»!

Και για να διαπεράσουμε την περίοδο αυτή, την οποία κάθε χρόνο μας χαρίζει ο Θεός για να ξαναβρούμε τον χαμένο εαυτό μας και να στραφούμε προς την αληθινή πατρίδα μας που είναι η Βασιλεία των Ουρανών, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ως όχημα, ως πλοιάριο, το όνομα του Θεού.

«Μνημονευτέον Θεού μάλλον η αναπνευστέον»2.

Να θυμόμαστε, με άλλα λόγια, και να μνημονεύουμε τον Θεό περισσότερο παρά να αναπνέουμε.

Να θυμόμαστε παντού και πάντοτε τον Δεσπότη του παντός και να προφέρουμε με σεβασμό και ευλάβεια το πανάγιο όνομά Του. Να Τον μνημονεύουμε περισσότερο από τα πράγματα του κόσμου, ακόμη και από τα προσφιλή μας πρόσωπα και να ζητάμε το έλεος και την χάρη Του.

Και σ αυτήν την ενθύμηση του ονόματος του Θεού θα μας βοηθήσει, πρώτον, η δημιουργία του Θεού, την οποία βλέπουμε με τα αισθητά μας μάτια.

Όλα αυτά τα οποία δημιούργησε ο Θεός, ο ουρανός και η γη, ο ήλιος, η σελήνη και τα άστρα, η θάλασσα η ευρύχωρος, μας βοηθούν να στοχαζόμαστε τον Δημιουργό.

«Την κτίση τοποθέτησε μπροστά στα μάτια όλων, ώστε από τα έργα να οδηγείται ο νους προς τον Δημιουργό» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος3.

Γι αυτό και σε κείνους οι οποίοι επιθυμούν να δουν τον Θεό, ο ιερός πατήρ τους απαντά χαρακτηριστικά: «Ουχ οράς τον Θεόν, αλλ οράς τα δημιουργήματα, οράς αυτού τα έργα, ουρανόν και γην και θάλασσαν»4.

Δηλαδή, δεν βλέπεις τον Θεό, αλλά βλέπεις τα δημιουργήματά Του, βλέπεις τον ουρανό και την γη και την θάλασσα. Αν κάποιον αγαπάς, και μόνο όταν βλέπεις τα έργα του, συγκινείσαι. Αγαπάς τον Θεό; Συγκινείσαι βλέποντας και τα έργα Του5.

Δεύτερον. Στην μνήμη του ονόματος του Θεού μας ενισχύει η μελέτη της Αγίας Γραφής. Η ανάγνωση ανυψώνει τον νου μας στον ουρανό και μας δίνει την δυνατότητα να βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία με τον Θεό.

Από την μελέτη μαθαίνουμε την φιλανθρωπία του Θεού, την παντοδυναμία Του και την πανταχού παρουσία Του. Γι’ αυτό και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, μιλώντας για την ωφέλειά της, την ονομάζει μέγα κέρδος.

«Μεγάλο κέρδος έχουμε από την Αγία Γραφή και διαρκής η ωφέλειά της... Οι άγιες Γραφές είναι θησαυρός κάθε είδους φαρμάκων. Θέλεις να εξαφανίσης την αλαζονεία; Να κοιμίσης την κακή σου επιθυμία; Να υπερνικήσης το πάθος της φιλαργυρίας; Να μη λυγίσης στον πόνο; Να έχης αποθέματα υπομονής; Να έχης αληθινή χαρά; Όλα αυτά με την Γραφή θα τα πετύχης»6.

Και θα συμπληρώσει: «Πολύ σωστά ονόμασε ο Χριστός θύρα τις γραφές. Αυτές μας οδηγούν στον Θεό και μας παρέχουν την θεογνωσία. Αυτές δημιουργούν πρόβατα, αυτές φυλάνε και δεν αφήνουν τους λύκους να εισέλθουν μέσα στην μάνδρα»7.

Και, τρίτον, για να έχουμε μνήμη Θεού, θα πρέπει να θυμόμαστε τις ευεργεσίες του Θεού.

Πόσα θαυμαστά γεγονότα στην οικογένειά μας, στην πατρίδα μας, στην προσωπική μας ζωή δεν έχουμε ζήσει με την ζωντανή παρουσία και επέμβαση του Θεού;

Ακόμη και οι Άγιοι, τους οποίους τιμά η Εκκλησία μας, όπως οι νεοφανείς Άγιοι, η Οσία Σοφία, ο Όσιος Πορφύριος, ο Όσιος Παΐσιος, όλοι μιλούν για τον Θεό.

«Δεν βλέπεις τον Θεό, αλλά βλέπεις τους διακόνους του Θεού, τους φίλους, τους αγίους εννοώ, εκείνους που έχουν παρρησία στον Θεό»8.

Η μνήμη του Θεού, λοιπόν, μας καλλιεργεί την ψυχή,

μας γεμίζει με ουράνια χαρίσματα,

καθαρίζει τον νου μας,

μας οδηγεί στην μετάνοια και στην εξομολόγηση,

μας στολίζει με την αρετή της ταπεινώσεως και της ευχαριστίας.

Αν δεν υπάρχει η μνήμη του Θεού, τότε ο άνθρωπος οδηγείται στον πνευματικό θάνατο.

Η μνήμη του Θεού μας γεμίζει, ακόμη, με χαρά. Μπορεί να ζούμε μέσα στην δύσκολη θάλασσα της παρούσης ζωής, έχουμε όμως κοντά μας και δίπλα μας τον Κύριο των Δυνάμεων.

Γι’ αυτό και ψάλλουμε, τώρα την Μεγάλη Τεσσαρακοστή: «Κύριε των Δυνάμεων μεθ ημών γενού». Γι’ αυτό και ο Απόστολος Παύλος συμβουλεύει τον μαθητή του Τιμόθεο: «Μνημόνευε Ιησούν Χριστόν εγηγερμένον εκ νεκρών»9.

Να μνημονεύουμε, λοιπόν, αδελφοί μου, το όνομα του Θεού.

Να επαναλαμβάνουμε με τα χείλη, και κυρίως με την καρδιά, την μονολόγιστη ευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με».

Να Τον παρακαλούμε στις δύσκολες ώρες που διερχόμεθα, να μας χαρίσει το έλεός Του: «Το έλεός σου, Κύριε, καταδιώξη με πάσας τας ημέρας της ζωής μου».

Η μνήμη του Θεού ας είναι το αγώνισμά μας για την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Επιτρέψτε μου, ακόμη, μαζί με τα παραπάνω, να σας υπενθυμίσω, όπως κάθε χρόνο, και κάποια στοιχειώδη καθήκοντά μας για την περίοδο αυτή.

1. Βιώνουμε μία αληθινή τραγωδία στην πατρίδα μας. Οι μεγάλοι και οι ισχυροί της γης μας έχουν ξεγράψει από το λεξιλόγιο των ενδιαφερόντων τους. Μας έχουν τοποθετήσει στην ανυποληψία. Και βέβαια, θα πρέπει να το ομολογήσουμε, ευθυνόμαστε και εμείς.

Γιατί δεχθήκαμε ξένες παραδόσεις και ξένους τρόπους ζωής από αυτούς που έζησαν οι ένδοξοι πρόγονοί μας.

Το φάρμακο γι’ αυτήν την δύσκολη ώρα είναι η επιστροφή στον Χριστό και στην Παράδοσή μας. Αυτό σημαίνει: ένταξη ενεργή στην ζωή της Εκκλησίας. Μας χρειάζεται, ακόμη, ομόνοια και ενότητα. Χαίρονται οι πάσης φύσεως εχθροί μας, όταν μας βλέπουν να δάκνει ο ένας τον άλλον.

2. Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε να συμμετέχουμε στις Ιερές Ακολουθίες της Εκκλησίας μας, ανάλογα με τις δυνάμεις μας και την εργασία μας, και οι οποίες θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε το νόημα αυτής της περιόδου.

3. Να παρακολουθούμε κάθε Κυριακή βράδυ, Κλήρος και λαός, από την Κυριακή της Τυρινής μέχρι την Πέμπτη Κυριακή των Νηστειών, την Ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού, που θα γίνεται ώρα 6.00 το απόγευμα στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της πόλεως Καστοριάς, όπου και θα έχουμε την ευκαιρία να ακούμε διαπρεπείς Ιερομονάχους από το Άγιον Όρος και αλλού, οι οποίοι θα μας αναπτύσσουν διάφορα πνευματικά θέματα.

4. Να συμμετάσχουμε κάθε Τετάρτη απόγευμα στην Ακολουθία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων, που θα γίνεται στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καστοριάς, με ένα σύντομο κήρυγμα του Επισκόπου η άλλου ομιλητού.

5. Να παρακολουθούμε τις Ιερές Ακολουθίες των Χαιρετισμών προς την Παναγία, κάθε Παρασκευή απόγευμα, καθώς και του Μεγάλου Αποδείπνου, καθημερινά, οι οποίες θα μας προσφέρουν χάρη, ευλογία και πνευματική ωφέλεια.

6. Να συμμετέχουμε στην Θεία Λειτουργία της Κυριακής, στην Ενορία του ο καθένας ή όπου διευκολύνεται.

7. Να κοινωνούμε όσο πιο συχνά μπορούμε, για να παίρνουμε μέσα μας την αθάνατη τροφή και το φάρμακο της αθανασίας, το αντίδοτο «του μη αποθανείν», αφού προηγουμένως αφήσουμε τα αμαρτήματά μας στο Επιτραχήλιο του Πνευματικού, μέσα στο Ιερό Μυστήριο της Εξομολογήσεως.

Ολοκληρώνοντας την Εγκύκλιο αυτή, σας ασπάζομαι όλους πατρικά και αδελφικά, σας ζητώ συγγνώμη εάν, ως άνθρωπος, κάποιον από σας επίκρανα. Σας παρέχω και εγώ ταπεινά την δική μου συγχώρεση και σας εύχομαι

Καλή Τεσσαρακοστή!

Με υγεία, πνευματική προκοπή και καρπούς μετανοίας, να φθάσουμε στο Άγιο Πασχα.


1 Απόστιχα Α΄ Κατανυκτικού Εσπερινού.

2 Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, Λόγος ΚΖ΄, Θεολογικός Πρώτος, Κατά Ευνομιανών προδιάλεξις, PG 36,16Β.

3 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Εις τους ανδριάντας ομιλίαι ΚΑ΄, ομιλία θ΄, PG 49,105.

4 Τού Ιδίου, Εις τον ΜΑ΄ Ψαλμόν, κεφ. γ΄, PG 55,159.

5 Αρχιμ. Δανιήλ Αεράκη, Μαύρη και έγχρωμη τηλεόρασις, περιοδ. Ιωάννης ο Βαπτιστής, τεύχος 420, Φεβρουάριος 2000.

6 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου , Υπόμνημα εις τον άγιον Ιωάννην τον Απόστολον και Ευαγγελι-στην, Ομιλία ΛΖ΄, κεφ. α΄, PG 59,207.

7 Αυτόθι, PG 59,324.

8 Τού ιδίου, Εις τον ΜΑ΄ Ψαλμόν, ο.π.

9 Β΄ Τιμ. 2,8.

top
Has no content to show!