Άρθρα - Απόψεις

Ουχ οράτε τούτον το παιδίον;

images

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Η δεσποτική και συγχρόνως θεομητορική εορτή της Υπαπαντής του Σωτήρος Χριστού μας δίνει και πάλι την ευκαιρία να ανατρέξουμε στα πνευματέμφορα κείμενα των θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας μας προκειμένου να αντλήσουμε διαυγέστατο νερό για να ξεδιψάσουμε από την πνευματική δίψα που επικρατεί μέσα μας και γύρω μας και που έχει ως αιτία την παρουσία της αμαρτίας.

Οι Πατέρες δεν έγραψαν τις ομιλίες αυτές απλώς για να γράφουν στην εποχή τους, αλλά για να θρέψουν τον λαό του Θεού, για να τον ποτίσουν με το άδολο γάλα της Πίστεως, αλλά και να τον θωρακίσουν από την παρουσία της αιρέσεως.

Σ’ αυτήν την συγκινητική γιορτή θα χρησιμοποιήσουμε ως οδηγό μας έναν Καππαδόκη πατέρα της Εκκλησίας, επιστήθιο φίλο του Μεγάλου Βασιλείου, βαθύ θεολόγο, αλλά και σπουδαίο ρήτορα. Είναι ο Άγιος Αμφιλόχιος, Επίσκοπος Ικονίου.

Στην ομιλία του «Εις την Υπαπαντήν του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και εις την Θεοτόκον και εις την Άννα και εις τον Συμεώνα» (PG 39,43-60) αναλύει όλο το περιεχόμενο αυτής της εορτής.

ΠΡΩΤΟΝ. Δια της προφήτιδος Άννης, της οποίας τα μάτια μετασκευάστηκαν με την χάρη του Αγίου Πνεύματος και ο νους της ελάμπετο από το απρόσιτο φως, ο Άγιος Αμφιλόχιος μας δίνει μια απάντηση στο ερώτημα: τι είναι ο Χριστός.

Να τι λέγει η προφήτιδα Άννα:

«Ουχ οράτε τούτον το παιδίον το μάζον έλκον; το θηλύν δανειζόμενον;». Δηλαδή, δεν βλέπετε αυτό το παιδί το οποίο βρίσκεται στο στήθος της μητέρας του δανείζεται το μαστό της για να τραφεί, Αναπαύεται στην αγκαλιά της το οκταήμερον περιτεμνόμενον;

Αυτό το παιδί εθεμελίωσε τους αιώνας, την γην επλάτυνε και «την θάλασσαν εχαράκωσε ψάμμω».

Αυτό το παιδί επί Νώε, άνοιξε τους καταρράκτες του ουρανού.

Αυτό το παιδί ελευθέρωσε τους προπάτορές μας από τη γη της Αιγύπτου δια της μωσαικής βακτηρίας.

Αυτό το παιδί έτεμε την Ερυθρά Θάλασσα.

Αυτό το παιδί έστειλε το μάννα και εκληροδότησε την γην με μέλι και γάλα...

Αυτό το παιδί είναι και παιδί ως άνθρωπος και συνάναρχο με τον Ουράνιο Πατέρα.

Έχει κάποια ηλικία ως άνθρωπος αλλά είναι και πέρα και πάνω από κάθε γενεά και ηλικία ως Θεός.

Το ίδιο ψελλίζει σαν βρέφος, αλλά χαρίζει συγχρόνως και σοφία και στόμα, δηλαδή την δυνατότητα της ομιλίας.

Το πρώτο οφείλεται το ότι γεννήθηκε ως άνθρωπος από την Παρθένο. Το δεύτερο στο ότι είναι Θεός του Οποίου η ύπαρξη είναι ανερμήνευτη.

Γι’ αυτό το παιδίον ομιλεί ο Προφήτης Ησαίας. «Παιδίον εγεννήθη ημίν, υιός και εδόθη ημίν. Το μεν, εγεννήθη· το δε, εδόθη. Το μεν, δια το ορώμενον· το δε, δια το νοούμενον».

Και προτρέπει ο θεοφόρος Πατέρας : «μην προσπεράσεις χωρίς προσοχή τα λόγια της Άννης, την ώρα εκείνη κήρυσσε την εκδήλωση της δυνάμεως του Κυρίου».

ΔΕΥΤΕΡΟΝ. Αυτή η γιορτή δεν μας φανερώνει μόνο το τι είναι ο Χριστός, τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, ο μεγάλης βουλής Άγγελος (στην Παλαιά Διαθήκη), που ενηνθρώπισε (στήν Καινή Διαθήκη), προκειμένου να μας φανερώσει τον Πατέρα, να καταργήσει τον θάνατο και να μας χαρίσει την αιώνια ζωή, αλλά μας δείχνει ακόμη και ποιός είναι ο σκοπός της ζωής μας, που είναι η θέα του προσώπου Του καί η συνάντησή μας μαζί Του.

Οι ιεροί υμνογράφοι της Εκκλησίας μας επιμένουν πολύ σε αυτό το σημείο.

«Δεύτε και ημείς άσμασιν ενθέοις Χριστώ συναντηθώμεν και δεξόμεθα Αυτόν ου το σωτήριον, ο Συμεών εώρακε» (Στιχηρό του Εσπερινού).

Αυτή η θέα του προσώπου του Χριστού απασχολούσε πάντοτε τους Δικαίους και της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, από τον Μωυσή, που ζητούσε επίμονα «εμφάνισόν μοι σεαυτόν γνωστώς, ίνα ίδω σε...δείξον μοι την σεαυτού δόξαν» (πρβλ. Εξοδ. λγ’ 11-23) μέχρι και τον τελευταίο ασκητή και χριστιανό που φωνάζει με αλαλήτους στεναγμούς : «φώτισόν μου το σκότος», «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με».

Όλα αυτά προϋποθέτουν ανάλογο βίο, δηλαδή καθαρότητα, τήρηση των εντολών του Θεού, φρόνημα ταπεινώσεως, ασκητική ζωή. Χρειάζεται σταύρωση της σάρκας μαζί με τις επιθυμίες, για να γίνουμε θεατές του προσώπου του Χριστού.

Αυτή η θέα του Θεού δεν είναι μόνο για τους ασκητές της ερήμου, αλλά και για όλους τους ανθρώπους. Η σωτηρία δεν εξαρτάται από ποιό είδος ζωής εκλέγουμε να ζήσουμε, αλλά από τη σχέση την οποία έχουμε με τον Χριστό.

Θα το πετύχουμε αυτό αν χρησιμοποιήσουμε τον τρόπο ζωής της Εκκλησίας μας και την μέθοδο θεραπείας της.

Έχουμε όμως στην ζωή μας και κάτι πολύ σπουδαίο. Έχουμε ένα κλειδί που μπορούμε να ανοίξουμε την πύλη της Θεικής Ευσπλαχνίας.

Έχουμε ένα πρόσωπο το οποίο μας οδηγεί απευθείας στον Δεσπότη Χριστό. Είναι η Παναγία.

Ο ιερός υμνογράφος μας συνιστά : «τη Θεοτόκω προσδράμωμεν, οι βουλόμενοι κατιδείν τον Υιόν αυτής».

Γι’αυτό και οι Πατέρες της Εκκλησίας στην ζωή τους χρησιμοποιούσαν αυτό το μυστικό κλειδί, το πρόσωπο δηλαδή της Παναγίας, προκειμένου να φτάσουν στην θέα του Προσώπου του Χριστού.

Ο θεοφόρος Δαμασκηνός , ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο Άγιος Νεκτάριος, η Οσία Σοφία από την Κλεισούρα, ο Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, ο Γέροντας Παίσιος, η χορεία των νεοτέρων αγίων μας υπενθυμίζουν πως θα πρέπει να πιαστούμε από το χέρι της Παναγίας, από το φόρεμα της Παναγίας για να φτάσουμε στον Υιό και Θεό της.

Αυτό έκαναν οι Άγιοι. Αυτό θα πρέπει να κάνουμε όλοι μας. Γι’αυτό και εμείς τα παιδιά της μαζί με τον ιερό υμνογράφο, πάντοτε και ιδιαίτερα σήμερα, την παρακαλούμε:

«Θεοτόκε η ελπίς, πάντων των Χριστιανών, σκέπε, φρούρει, φύλαττε τους ελπίζοντας εις Σε»

 

Πατρίδα Ελλάδα και Ομογένεια

images

Του Μητροπολίτη Τορόντο κ. Σωτηρίου

Χώρα σαν την Ελλάδα δεν υπάρχει στον κόσµο. Η γεωγραφική της θέση είναι απαράµιλλη. Το κλίµα της θαυµάσιο.

Η ιστορία της, η πιο ένδοξη. Ο πολιτισµός της από αρχαιοτάτων χρόνων εδίδαξε την ανθρωπότητα όλες τις επιστήµες.

Φιλοσοφία, Μαθηµατικά, Ιατρική κλπ. Εφεύρε, ανακάλυψε και εφήρµοσε την Δηµοκρατία. Έδωκε στον κόσµο τα φώτα και τον πολιτισµό. Είναι όντως αθάνατη.

Τελευταία έχει χάσει την υπόληψή της. Επεσε πολύ στη συνείδηση του κόσµου. Εγινε, αν θέλετε, ο περίγελος του κόσµου.

Παντού ακούγεται η κλεψιά, η απατεωνιά, η φοροδιαφυγή, η τεµπελιά των Ελλήνων και δυσφηµίζεται η χώρα που δεν έχει όµοια της στον κόσµο. Ποια όµως είναι η πραγµατικότητα;

Βεβαίως υπάρχει, κλεψιά, απατεωνιά, φοροδιαφυγή, τεµπελιά. Αλλά ποιος τα κάνει όλα αυτά; Πολλοί. Οχι όµως όλοι οι Ελληνες. Αυτά τα κάνουν οι «επιτήδειοι».

Οι πολλοί Έλληνες έχουν φιλότιµο. Είναι εργατικοί. Είναι τίµιοι. Ντρέπονται και υποφέρουν, γιατί κατάφεραν οι ολίγοι «επιτήδειοι» να κυριαρχήσουν και να δυσφηµίσουν την Ελλάδα και τον Ελληνα παγκοσµίως.

Σ’αυτή την απαράδεκτη κατάσταση πώς πρέπει να σκεφτόµαστε και να ενεργούµε εµείς οι οµογενείς που ζούµε στον Καναδά; Βεβαίως, δεν µας αρέσει η κατάσταση αυτή και υποφέρουµε. Αλλά τι πρέπει να κάνουµε; Να γυρίσουµε την πλάτη στην τόσο ένδοξη και όµορφη πατριδα µας; Ασφαλώς όχι.

Να πως πρέπει να σκεπτόµαστε και να ενεργούµε. Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση στην πατρίδα µας την Ελλάδα, συννεφάκι είναι και θα περάσει.

Ήδη τα αδέλφια µας εν Ελλάδι έχουν κάνει φοβερές θυσίες. Υπέφεραν και υποφέρουν. Αλλά το νερό µπήκε στο αυλάκι και το φως στην άκρη του τούνελ φαίνεται.

Δικό µας καθήκον είναι να βοηθήσουµε, ώστε το αυλάκι να µη σπάσει. Το σκοτεινό τούνελ να τελειώσει. Τα αδέλφια µας στην Ελλάδα και η ένδοξη πατρίδα µας να βγουν από το σκοτεινό τούνελ και να ζήσουν στον ήλιο της ευηµερίας.

Οµογενή Ελληνα που ζεις στον Καναδά, µη γίνεσαι επιπόλαιος. Μη, µε την επιπολαιότητά σου, ρίχνεις πέτρες στην ένδοξη πατρίδα Ελλάδα.

Νηφάλια εξέτασε και ιδές την πραγµατικότητα. Δεν είναι η Ελλάδα που φέρνει την ντροπή. Δεν είναι όλοι οι Ελληνες. Είναι µερικοί. Είναι οι επιτήδειοι.

Κάνε την διάκριση. Ξεσκέπασε αυτούς. Μη µιλάς εναντίον του κάθε Έλληνα. Αυτό καταντά συκοφαντία. Μη µιλάς εναντίον στην Ελλάδα. Είναι η µάνα σου.

Σκέψου καλύτερα. Σοβαρότερα. Ωριµότερα. Ελληνα οµογενή που ζεις στον Καναδά, όποιος κι αν είσαι. Όρθωσε το ανάστηµα σου.

Με την ψυχή σου και την καρδιά σου υποστήριξε την Ελλάδα σ’αυτή την δύσκολη καµπή της ιστορίας της. Βάλε το χέρι σου στην τσέπη και βοήθησε κάποιον Ελληνα που υποφέρει.

Χρησιµοποίησε τον νου σου και την εξυπνάδα σου και αποστόµωσε αυτούς που πήραν φόρα και κατηγορούν την πατρίδα σου.

Τώρα αρχίζεις να κάνεις τα σχέδια σου για τις θερινές διακοπές σου. Κάµε τις διακοπές σου µε την οικογένειά σου εφέτος στην Ελλάδα.

Ελληνα οµογενή που ζεις στον Καναδά σκέψου. Η Ελλάδα είναι η πατρίδα σου. Η µάνα σου. Περνάει µια δύσκολη περίοδο. Μη ντρέπεσαι. Μη απογοητεύεσαι.

Θα την ξεπεράσει. Είναι η ενδοξότερη πατρίδα στον κόσµο. Το φως της επιστήµης της και του πολιτισµού της, άρχισε να λάµπει από την βαθιά αρχαιότητα. Λάµπει και θα λάµπει για πάντα. Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει!

"Ένας Άγιος Επίσκοπος" (ΦΩΤΟ)

images

"Κάθε φορά που μνημονεύω τον μακαριστό Προκάτοχό μου Γρηγόριο τον Γ’, και το κάνω σε κάθε Θεία Λειτουργία, έχω έναν λογισμό.

Να προσεύχομαι για την ανάπαυσή του στους αβραμιαίους κόλπους της Βασιλείας των Ουρανών ή να λέω Άγιε του Θεού πρέσβευε υπέρ ημών; Σας ομολογώ ότι κλείνω προς το δεύτερο".

Αυτά κατέθεσε μεταξύ άλλων ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Σεραφείμ, στο Ιερό Μνημόσυνο του μακαριστού Μητροπολίτου Καστορίας κυρού Γρηγορίου Παπουτσοπούλου, που τελέσθηκε την περασμένη Κυριακή στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καστοριάς.

Σαν σήμερα, 30 Ιανουαρίου, συμπληρώνονται 18 χρόνια από την προς Κύριον εκδημία του αγίου Ιεράρχου της Καστοριάς, το έτος 1996.

Παρακάτω παραθέτουμε, φωτογραφικό αφιέρωμα από τη ζωή του Μητροπολίτου Καστορίας κυρού Γρηγορίου, εις τιμή και μνήμη ενός Επισκόπου που κόσμισε με τη ζωή και το έργο του την Εκκλησία και την Πατρίδα μας.

 

"Θαρρείτε, νεφύδριον γαρ εστι, και θάττον παρελεύσεται"

images

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ

Γιορτάζουμε και πάλι, παρά το ζοφερό κλίμα που επικρατεί στον τόπο μας και στην πολύπαθη πατρίδα μας, την μνήμη των μεγάλων πατέρων της Εκκλησίας, Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου.

Είναι τα προπύργια της ευσεβείας.

Είναι τα πυξία του πνεύματος.

Είναι οι κιθάρες της χάριτος του Θεού.

Είναι ο ποιμενικός αυλός, με τον οποίον ποίμαναν τον λαό του Θεού και τον οδήγησαν απρόσκοπτα στην Βασιλεία των Ουρανών.

Είναι αυτοί που δέχτηκαν πλούσια τη νοητή λαμπηδόνα του Αγίου Πνεύματος.

Είναι αυτοί που αξιοποίησαν την θύραθεν παιδεία και στεφανωμένοι με την άνωθεν παιδεία, δηλαδή τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, διετύπωσαν τον θεολογικό τους λόγο.

Είναι αυτοί που μας προσέφεραν τον πολύτιμο θησαυρό της εμπειρίας της Αλήθειας που Αυτή γίνεται οδηγός για την σωτηρία του ανθρώπου.

Μαζί με όλα τα παραπάνω, επιτρέψτε μου στην σύντομη αυτή αναφορά στην προσωπικότητά τους, να σημειώσω και ένα χαρακτηριστικό γνώρισμά τους που αποτελεί στήριγμα για την εποχή μας και ιδιαίτερα για τον κουρασμένο άνθρωπο.

Οι τρεις Ιεράρχες αγωνίστηκαν στο να προσφέρουν παράκληση και παρηγοριά στους θλιβομένους ανθρώπους :

Πρώτον : Είχαν καθημερινά υπόψη τους τον λόγο του Προφήτου Ησαίου "Παρακαλείτε παρακαλείτε τον λαόν μου, ιερείς λαλήσατε εις την καρδίαν του λαού μου".

Γι' αυτό βλέποντας την βασανιστική θλίψη να είναι ζωγραφισμένη στα πρόσωπα των ανθρώπων, επιδόθηκαν με την προσωπική τους επικοινωνία, με ομιλίες, κηρύγματα και αναφορές, με παραμυθητικές επιστολές, να αναψύξουν, να παρηγορήσουν τους θλιβομένους και ως Κυρηναίοι, να σηκώσουν μαζί τους τον σταυρό της δοκιμασίας τους.

Άλλωστε ένας ποιμένας της Εκκλησίας ως έργο του έχει να στέκεται κοντά στον λαό του Θεού και να τον παρηγορεί και να τον ενισχύει με την εμπειρία που διαθέτει.

Δεύτερον : Αξίζει να σταχυολογήσουμε και κάποιες από τις αναφορές των Αγίων Πατέρων στο μεγάλο κεφάλαιο των θλίψεων.

Ο φωστήρας της Καισαρείας, Μέγας Βασίλειος, μας υπενθυμίζει ότι δεν γνωρίζουμε τους λόγους για τους οποίους επιτρέπει ο Θεός να δοκιμαστούμε.

Εκείνο για το οποίο πρέπει να είμαστε βέβαιοι είναι ότι "μας συμφέρει το γινόμενο", δηλαδή η θλίψη, γιατί "ο Θεός που έχει άπειρη αγάπη, ρυθμίζει τα πάντα, και τα πλέον θλιβερά για το καλό μας".

Αυτή η δοκιμασία είναι απαραίτητη για τον κάποιο αθλητή όπως είναι απαραίτητος και ο αντίπαλος στον κάθε αγωνιστή.

Για εμάς τους χριστιανούς, θα προσθέσει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, στις θλίψεις και στις δοκιμασίες τις οποίες επιτρέπει ο Θεός, έχουμε και την παρουσία της αμοιβής, "παίρνουμε μισθό όταν δια τον Θεόν καρτερώμεν".

Η υπομονή αμείβεται και το στεφάνι του δικαίου θα είναι στολισμένο με πολλά λουλούδια στην Βασιλεία των Ουρανών.

Η κακοπάθεια και η θλίψη είναι απόδειξη της αγάπης και της φιλανθρωπίας του Θεού σε εμάς, θα διατρανώσει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Στις δοκιμασίες ο Θεός γίνεται ποθεινότερος.

Τον ζητούμε, Τον ποθούμε και επικοινωνούμε μαζί Του δια των προσευχών μας. Και συνεχίζει ο μεγαλομάρτυρας "μετά τους διωγμούς" Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος πώς είναι αδύνατο να ζήσει κανείς σε αυτήν την ζωή χωρίς θλίψεις.

"Δεν είσαι εσύ καλύτερος από τον Απόστολο Παύλο".

"Με τις θλίψεις αφανίζονται και καίονται οι αμαρτίες μας και φαίνεται περισσότερο η αρετή μας".

"Αυτός που είναι ισχυρός, γίνεται πιο ισχυρός". Οι θλίψεις, θα προσθέσει ακόμη η μεγάλη αυτή φωνή της Εκκλησίας, είναι το άριστο φάρμακο της ταπεινοφροσύνης.

Πονάμε καθημερινά, υποφέρουμε και ως άτομα και ως οικογένεια και ως κοινωνία. Μας έχουν ταπεινώσει οι ισχυροί της γης.

Έχουμε φτάσει στο έσχατο σημείο της φτώχειας.

Άλλοι βρίσκονται σε πολύ χειρότερη θέση και μάλιστα πολλοί δεν διαθέτουν και το ανώτατο αγαθό που υπάρχει πάνω στην γη, που είναι η υγεία.

Αυτές τις ώρες, αυτές τις δύσκολες στιγμές, μας χρειάζεται :

ο παράγων της Πίστεως, η επικοινωνία μας με τον Θεό, η παρουσία του Χριστού στην ζωή μας, η παρουσία της Εκκλησίας μας με τα μυστήριά της και την λατρεία της,
τα πρόσωπα των Αγίων μας, που είναι οι φίλοι μας και συνεχώς παρακαλούν τον Θεό για εμάς.

Αν τα χρησιμοποιήσουμε όλα αυτά, ο γενναίος λαός μας, όπως και σε άλλες δύσκολες στιγμές ξεπέρασε τις δοκιμασίες, θα τις ξεπεράσουμε κι εμείς, με τη βοήθεια του Θεού.
"Συννεφάκι είναι και γρήγορα θα περάσει" (νεφύδριον και θάττον παρελεύσεται)1.

Απάντηση Μητροπολίτη Πειραιώς στον π. Γεώργιο Τσέτση

images

Επειδή δημοσίως ο Αιδεσιμ. Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου π. Γεώργιος Τσέτσης εγνωσμένος δια την ευρυμάθεια και το πολυτάλαντο της προσωπικότητός του κατέκρινε την κανονική απόφαση που έλαβα ως κυρίαρχος Ποιμενάρχης της Μητροπολιτικής μου Περιφερείας να τιμηθούν εκκλησιαστικώς αι όντως Οικουμενικαί Σύνοδοι της Μιας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας εν Κωνσταντινουπόλει συνελθούσες κατά τα έτη 880 και 1351 οφείλω δημοσίως να απαντήσω στον πολυτίμητο και πεφιλημένο αδελφό.

Χρεωστώ ιδιαιτέρα ευγνωμοσύνη και ευχαριστία στον Αιδεσιμ. π. Γεώργιο διότι αποκαλύπτει εναργέστατα τους λόγους που παρεμποδίζουν την τυπική ανακήρυξη των δύο Οικουμενικών αυτών Συνόδων πανορθοδόξως καθώς και τους λόγους που προκάλεσαν την παρά τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος αρχειοθέτηση των υπό της ΔΙΣ ψηφισθέντων ως θεμάτων της τακτικής συγκλίσεως της Σεπτής Ιεραρχίας του 2011 δια τη υποβολή προτάσεως τυπικής αναγνωρίσεως υπό της μελλούσης να συνέλθει Πανορθοδόξου Συνόδου της Οικουμενικής περιωπής και αξίας των όντως Οικουμενικών Συνόδων του 880 και 1351.

Είναι προφανές και πρόδηλο ότι η μη τυπική αναγνώριση γίνεται για να μη «λυπηθούν» οι αντιθέως και δαιμονιωδώς καθυβρίζοντες τους Αγίους προεξάρχοντας των δύο Οικουμενικών Συνόδων Ιερό και Μέγα Φώτιο και Άγιο Γρηγόριο Αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης τον Παλαμά ως δήθεν αιρεσιάρχας όπως αυταποδείκτως προκύπτει από την «Δογματική διδασκαλία» της Ρωμαιοκαθολικής παρασυναγωγής.

Η έλλειψις επιχειρημάτων κατά της οικουμενικότητος των δύο Συνόδων αναγκάζει τον σεβαστό και λόγιο π. Γεώργιο να προβάλει συνωμοσιολογικά σενάρια για δήθεν προσπάθεια διακοπής του διεξαγομένου ακάρπως επί 33 χρόνια θεολογικού διαλόγου μετά των Ρ/Καθολικών, διάλογο τον οποίο ο επί 20ετια διατελέσας συμπρόεδρος αυτού Σεβ. Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ. Στυλιανός χαρακτήρισε ως «ανόσιο παίγνιο» και να αποπειράται με σοφιστείες τύπου: «άλλο πράγμα είναι ένας Επίσκοπος, ένας Θεολόγος Καθηγητής η ένας θεολογών πιστός, να αναγνωρίζει τον οικουμενικό χαρακτήρα και την οικουμενική διάσταση των δύο Συνόδων, και έτερο, να τις απαριθμεί και να τις κατατάσσει, άνευ Συνοδικής διαγνώμης, στην χορεία των μέχρι τούδε γνωστών και Πανορθοδόξως αναγνωρισμένων Οικουμενικών Συνόδων» να καλύψει την πρόδηλη θεολογική αδυναμία του για την κατάδειξι της δήθεν αντικανονικής ενεργείας μου.

Ερωτάται όμως ο αγαπητός συμπρεσβύτερος εν Κυρίω: Προς χάρι των κακοδόξων υβριστών των αγίων που στο πρόσωπό τους υβρίζουν τον Αγιάσαντα και Θεώσαντα αυτούς Πανάγιο Θεό εφ’ όσον είναι γνωστό ότι μόνο αγιότης του Θεού υφίσταται ως άκτιστος ενέργειά Του στην οποία μετέχομε κατά χάρι και κατά την δεκτικότητά μας οι άνθρωποι, θα αρνηθούμε την τιμή και την ευλάβεια προς τους υποπτέρους αυτούς αετούς της πίστεως που εδογμάτισαν επόμενοι των Αγίων Πατέρων και των Αγίων 7 Οικουμενικών Συνόδων;

Θα ανεμέναμε από έναν όντως εμπνευσμένο Κληρικό, που τιμά το Πάνσεπτο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως να επιχειρήσει να αντικρούσει τας επί του θέματος εξαιρέτους και ουσιώδεις εισηγήσεις των ορισθέντων Σεβ. εισηγητών Μητροπολιτών Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου και Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ.κ. Ιερεμίου που έχουν δημοσιοποιηθεί στο διαδίκτυο ως και τα παραθέματα εγνωσμένου κύρους Πανεπιστημιακών διδασκάλων που προς χάριν των αναγνωστών επαναδημοσιοποιούμε για να τεκμηριώσει το κείμενό του και την ιδική μου αντικανονική ενέργεια.
 
1. Περί της Η  Οἰκουμενικῆς Συνόδου:
Πρακτικά Συνόδου

«...Πάντες ούτω φρονούμεν, ούτω πιστεύομεν, εν ταύτη τη ομολογία εβαπτίσθημέν τε και του ιερατικού βαθμού ηξιώμεθα. Τους ετέρως δε παρά ταύτα φρονούντας ως εχθρούς Θεού και της αληθείας ηγούμεθα. Ει τις παρά τούτο το ιερόν σύμβολον τολμήσει έτερον αναγράψασθαι η προσθείναι η υφελείν, και όρον ονομάσαι αποθρασυνθείη,κατάκριτος και πάσης ομιολογίας χριστιανικής απόβλητος.

Το γαρ αφαιρείν η προσθείναι ατελή την εις την αγίαν και ομοούσιον και αδιαίρετον Τριάδα μέχρι της σήμερον ανέκαθεν ομολογίαν δείκνυσιν‧ αποστολικής παραδόσεως και της των πατέρων διδασκαλίας καταγινώσκει. Ει τις τοίνυν εις τούτο απονοίας ελάσας τολμήσει, ... έτερον εκθέσθαι σύμβολον και όρον ονομάσαι, η προσθήκην η υφαίρεσιν εν τω παραδεδομένω ημίν παρά της αγίας και οικουμενικής εν Νικαία το πρώτον μεγάλης Συνόδου ποιήσαι, ανάθεμα έστω». (Δοσιθέου Ιεροσολύμων, Τόμος Χαράς, εκδ. Βασ. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 1995, σελ. 379,380)

«... Πρέπον εστί μετά πάσης της γενομένης αποδοχής και ενώσεως της των Ρωμαίων Εκκλησίας,δια μεσιτείας του αγιωτάτου ημών πατριάρχου Φωτίου,και επί τη υποθέσει ταύτη συμφωνήσαι ημίν... Και ο μη ούτω φρονών και ονομάζων την αγίαν και οικουμενικήν εν Νικαία το δεύτερον εβδόμην σύνοδον, ως και ο θεοσεβέστατος πρεσβύτερος και καρδινάλιος προείπεν, έστω ανάθεμα». (Τα Δογματικά και Συμβολικά Μνημεία της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, Ιω. Καρμίρη, Τόμος 1, σελ. 227)

«...ους μέντοι Φώτιος ο αγιώτατος ημών πατριάρχης κληρικούς η λαϊκούς η του αρχιερατικού και ιερατικού τάγματος εν οιαδήποτε παροικία υπό αφορισμόν η καθαίρεσιν η αναθεματισμόν ποιήσει, ίνα έχη αυτούς και ο αγιώτατος πάπας Ιωάννης και η κατ’αυτόν αγία του Θεού των Ρωμαίων Εκκλησία εν τω αυτώ της επιτιμίας κρίματι, μηδέν των προσόντων πρεσβείων‧ τω αγιωτάτω θρόνω της Ρωμαίων Εκκλησίας μηδέ τω ταύτης προέδρω το σύνολον καινοτομουμένων μηδέ νυν μήτε εις το μετέπειτα». (Τα Δογματικά και Συμβολικά Μνημεία της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, Ιω. Καρμίρη, Τόμος 1, σελ. 228)

«Ότι μεν αγαθόν τέλος τα παρ’ ημών πραχθέντα εδέξατο, καν ημείς σιωπήσομεν, οι λίθοι κεκράξονται. Και ο μη στοιχών τοις παρά της αγίας ταύτης και οικουμενικής Συνόδου πραχθείσι, κεχωρισμένος έσται της αγίας και ομοουσίου Τριάδος». (Τόμος Χαράς, σελ. 367)
«... διο τον εξ αρχής της πίστεως όρον πόθω θείω και διανοίας ευθύτητι η αγία και οικουμενική αύτη Σύνοδος ενστερνιζομένη τε και θειάζουσα, και το της σωτηρίας στερέωμα εν αυτώ θεμελιούσά τε και ανεγείρουσα, ούτω φρονεί και κηρύσσειν πάσιν εκβοά». (Δοσιθέου, Τόμος Χαράς, σελ. 378)

«Ευλογητός ο Θεός, ότι ούτως αι γνώμαι και θελήσεις πάντων των αγιωτάτων πατριαρχών εις εν συνήλθον, και δια της κοινής ομονοίας και ειρήνης εις αγαθόν τέλος κατέληξε πάντα τα παρά της αγίας και οικουμενικής Συνόδου εναρχθέντα τε και πραχθέντα». (Τα Δογματικά και Συμβολικά Μνημεία της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, Ιω. Καρμίρη, Τόμος 1, σελ. 367)
Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως

Η Η  Οἰκουμενική Σύνοδος έχει την εξής μεγάλην σπουδαιότητα ότι εκύρωσε τον όρον της Α  καί Β  Οἰκουμενικῆς συνόδου και περιεφρούρησε την ομολογίαν της πίστεως, περιχαρακώσασα αυτήν δια νέου οχυρού χαρακώματος όπως διατελή απρόσβλητος, αφώρισε δε και ανεθεμάτισε τους άλλο τι παρά τούτο φρονούντας, και μη τούτο κοινόν σύμβολον ομολογούντας και απεκατέστησε μεταξύ ανατολής και δύσεως την εκκλησιαστικήν ειρήνην και ενότητα.

Εν τη συνόδω ταύτη ανεγνωρίσθη η ισότης των αρχιερατικών αξιωμάτων των επισκόπων Ρώμης και Κωνσταντινουπόλεως και το απόλυτον κύρος των οικουμενικών συνόδων εις ο υπέκυψε και ο Πάπας αναγνωρίσας τας αποφάσεις αυτής. Εν τη συνόδω ταύτη ο Φώτιος κατήγαγε θρίαμβον, διότι εν αυτή εστέφθησαν οι υπέρ της ανεξαρτησίας της Εκκλησίας της ανατολής αγώνες αυτού δια πλήρους επιτυχίας και εβασίλευσεν η αλήθεια της ορθοδοξίας υπέρ ης τοσούτον εμόχθησεν. (Αγίου Νεκταρίου, Μελέτη Ιστορική περί των αιτιών του σχίσματος, Τόμος Α , εκδ. Νεκτ. Παναγόπουλου 288-289)

Καθηγητής π. Γεώργιος Μεταλληνός

Υπάρχει όμως και η 8η Οικ. Σύνοδος. Είναι η Σύνοδος του 879, επί Μ. Φωτίου. Ο γνωστός δογματολόγος και δάσκαλός μας, ο Ιωάννης Καρμίρης, στην Θεολογική Σχολή Αθηνών, έλεγε ότι η Σύνοδος του 879 επί Μ. Φωτίου, είναι η τελευταία προ του Σχίσματος Γενική Σύνοδος της Αρχαίας Εκκλησίας, με όλα τα γνωρίσματα Οικ. Συνόδου.

Η Σύνοδος αυτή καταδικάζει την δυτική αλλοτρίωση εις την διατύπωση του Filioque, της εκπορεύσεως δηλαδή του Αγίου Πνεύματος, όχι μόνο από τον Πατέρα, όπως ο Χριστός μας το λέει στο 15,26 του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου -«ο παρά του Πατρός εκπορεύεται»- αλλά και «εκ του Υιού».

Η 8η Οικ. Σύνοδος είναι η σύνοδος του 879, η οποία καταδικάζει το Filioque, την προσθήκη της φράσεως αυτής εις το Σύμβολον και κυρίως εκείνους που εισήγαγαν στο Σύμβολον αυτή την προσθήκη, δηλαδή τον φραγκικό κόσμο και την ηγεσία του.
Καθηγητής Β. Φειδάς

" Εξ άπαντος τρόπου οφείλει ο της Νικαίας συνόδου Όρος, ον και αι λοιπαί άγιαι και οικουμενικαί σύνοδοι επεκύρωσάν τε και επωκοδόμησαν, τούτον και εν ταύτη τη μεγάλη και οικουμενική συνόδω αναγνωσθήναι".
(Φειδά, Εκκλησιαστική Ιστορία, τόμος Β , σελ. 133)

Ο Καθηγητής Ιω. Καρμίρης αναφέρει ότι η Σύνοδος "αύτη αποτελεσθείσα εκ 383 Πατέρων ανατολικών τε και δυτικών, εκπροσωπούντων τα πέντε αρχαία Πατριαρχεία, παρουσίασε, και κατ' αυτόν τον ρωμαιοκαθολικόν θεολόγον Hergenrother, τοιούτον επιβλητικόν θέαμα, οίον δεν παρουσιάσθη από των χρόνων της Δ  ἐν Χαλκηδόνι Οικουμενικής Συνόδου.

Δια τούτο, εξακολουθών ομολογεί ούτος, φέρει η Σύνοδος αύτη εξωτερικώς πάντα τα γνωρίσματα Οικουμενικής Συνόδου.Ουδόλως άρα άπορον, ότι ως ογδόην Οικουμενικήν εθεώρουν αυτήν οι Θεόδωρος Βαλσαμών, Νείλος Θεσσαλονίκης, Νείλος Ρόδου, Συμεών Θεσσαλονίκης, Μάρκος Εφέσου, Γεννάδιος Σχολάριος, Δοσίθεος Ιεροσολύμων, Κωνσταντίνος Οικονόμος και άλλοι: αλλά και η ίδια Σύνοδος εχαρακτήρισεν εαυτήν ως Οικουμενικήν πολλαχού εν τοις πρακτικοίς αυτής, έτι δε ο Πατριάρχης Ευθύμιος και πολλοί άλλοι μέχρι των συγχρόνων ημίν Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου, F. Dvornik και άλλων".

("Αι Οικουμενικαί Σύνοδοι", Δεσποίνης Δ. Κοντοστεργίου, εκδ. Πουρναρα, 1997, σελ. 275-297)
 
2. Περί της Θ  Οἰκουμενικῆς Συνόδου:
Συνοδικός Τόμος

«α ) Έστι διάκρισις μεταξύ θείας ουσίας και ενεργείας‧διενηνόχασι δε αλλήλων και των μεν την θείαν ενέργειαν μετέχεσθαι και μερίζεσθαι αμερίστως, και ονομάζεσθαι και νοείσθαι και πως, ει και αμυδρώς, εκ των αυτής αποτελεσμάτων‧ την γε ουσίαν αμέθεκτον είναι και αμέριστον και ανώνυμον είναι, υπερώνυμον δηλονότι και απερινόητον παντελώς.

β ) Άκτιστος εστιν η θεία ενέργεια.

γ ) Ουκ έστι σύνθεσιν τινα τούτο νομίζειν επί Θεού.

δ ) Η θεία και άκτιστος ενέργεια θεότης παρά των αγίων προσηγόρευται.

ε ) Της θείας ενεργείας και των ουσιωδώς περί αυτήν θεωρουμένων υπέρκειται κατ’ ουσίαν Θεός.

στ ) Αχώριστον μεν ίσμεν την ουσίαν και την θείαν φυσικήν ενέργειαν‧ ου γαρ ποτέ ενέργεια είη αν της εαυτής ουσίας χωρίς‧ περί μέντοι εξ  αρχής υπό του Θεού δεδημιουργημένων τις ουκ οίδεν... ότι παν δημιούργημα της ενεργείας του δημιουργήσαντος, αλλ’ ουχί της ουσίας μεταλαμβάνει.

ζ ) Το φως της του Κυρίου μεταμορφώσεως άκτιστον εστι».

Επίσκοπος Αθανάσιος Γιέβτιτς:

«Νομίζομεν ότι η Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως επί αγίου Γρηγορίου του Παλαμά το 1351, κρίνοντας τουλάχιστον βάσει του μεγάλου θεολογικού έργου της, δύναται και αξίζει να συναριθμήται εις τας Οικουμενικάς Συνόδους της Ορθοδόξου Εκκλησίας, των οποίων δεν υστερεί εις τίποτε ως προς την σωτηριολογικήν σημασίαν της θεολογίας της. Η Σύνοδος αύτη αποτελεί την απόδειξιν της συνεχείας της συνοδικότητος της ορθοδόξου Εκκλησίας και της ζώσης εμπειρίας και θεολογίας περί της εν Χριστώ σωτηρίας». (Στο βιβλίο του Χριστός - Αρχή και Τέλος, Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, σελ. 195)
Καθηγητής Β. Φειδάς

Η διάκριση μεταξύ της αμέθεκτης θείας ουσίας και των μεθεκτών ακτίστων θείων ενεργειών υπήρξε η θεμελιώδης για την ορθοδοξία της πίστεως δογματική διδασκαλία των ησυχαστικών συνόδων (1341, 1347, 1351), οι οποίες ανέδειξαν τόσο την εν Χριστώ αποκατάσταση της κοινωνίας του ανθρώπου με τον Θεό, όσο και την ικάνωση του ανθρώπου να βιώνη στους κόλπους της Εκκλησίας την πληρότητα της σωτηριώδους αλήθειας της πίστεως.

Υπό την έννοια αυτή οι ανωτέρω ησυχαστικές σύνοδοι εμπεριέχουν τον χαρακτήρα της οικουμενικότητας, αφού διέκριναν και διατύπωσαν θεμελιώδη αλήθεια της πίστεως, χωρίς την οποία δεν νοείται πλέον η ορθοδοξία της πίστεως και το σωτηριολογικό της περιεχόμενο.

Ο Τόμος και οι αποφάσεις της μεγάλης Ενδημούσας συνόδου του 1351 αφ' ενός μεν επισφράγισαν και ολοκλήρωσαν το έργο των προγενεστέρων σχετικών συνόδων του 1341 και 1347,αφ' ετέρου δε διακήρυξαν κατά τρόπο δεσμευτικό για το πλήρωμα της Εκκλησίας την ορθόδοξη πίστη στο ζήτημα της διακρίσεως της αμέθεκτης θείας ουσίας και των μεθεκτών ακτίστων ενεργειών του τριαδικού Θεού, συμφώνως προς τη διαχρονική παράδοση και πίστη της Εκκλησίας.
(καθ. Βλ. Φειδά, Εκκλησιαστική Ιστορία, τόμος Β , Αθήνα 1994, σελ. 481-554)
Καθηγητής π. Γεώργιος Μεταλληνός

Υπάρχει όμως και η 9η Οικ. Σύνοδος. Είναι οι Σύνοδοι της περιόδου της εκρήξεως του προβλήματος που αφορούσε στον ησυχασμό. Δεν είναι «ησυχαστικές έριδες», οι Φράγκοι μας μάθανε να τις λέμε ησυχαστικές έριδες. Είναι η έκρηξη της αντιστάσεως των ησυχαστών, των Ορθοδόξων δηλαδή, απέναντι στις παπικές και σχολαστικές προκλήσεις. Είναι οι Σύνοδοι του 1341, του 1347, του 1351, με κατακλείδα την Σύνοδο που ανέφερα πριν, του 1368.

Αγαπητοί αδελφοί, οι Σύνοδοι του 14ου αιώνος διατυπώνουν την θεολογία περί της Θείας Χάριτος. Η Ορθόδοξη Παράδοση δέχεται αυτές τις Συνόδους ως 9η Οικουμενική και πανορθόδοξα γίνεται αυτό αποδεκτό από γνωστούς Θεολόγους.

Διότι και η Σύνοδος αυτή, όπως και η 8η το 879, διαφοροποιούν ριζικά την ορθόδοξη Εκκλησία, στην πατερική συνέχειά της, από τον χριστιανισμό της Δύσεως. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, λοιπόν, με την θεολογία του, καρπό της παρουσίας του Αγίου Πνεύματος μέσα στην φωτισμένη από το Άγιο Πνεύμα καρδιά του, είναι ο Πατέρας της 9ης Οικουμενικής Συνόδου.

Εάν, λοιπόν, συνέλθει η Πανορθόδοξος Σύνοδος, που θα έχει τον χαρακτήρα για μας Οικουμενικής Συνόδου, εάν συνέλθει και δεν δεχθεί μεταξύ των Οικουμενικών Συνόδων την 8η και την 9η, θα είναι ψευδοσύνοδος. Όπως η Σύνοδος Φεράρας-Φλωρεντίας
Η μέλλουσα να συνέλθει, λοιπόν, Πανορθόδοξος Σύνοδος θα κριθεί σ’ αυτό το σημείο. Εάν παρακάμψει αυτές τις δύο Συνόδους που τοποθετούν την ορθοδοξία απέναντι στον Δυτικό χριστιανισμό.

Και όμως έχουμε δύο Οικουμενικές Συνόδους, του 879 και των Συνόδων του 14ου αιώνος, που διαφοροποιούν την Ορθοδοξία από τον Δυτικό Χριστιανισμό. (Πρωτ. Γεωργίου Μεταλληνού, Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, πατέρας της Θ  Οἰκουμενικῆς Συνόδου, εκδ. Ιεράς Μονής Μεγάλου Μετεώρου, Άγια Μετέωρα 2009, σελ. 16-18, 28-29)

Καθηγητής Ιω. Καρμίρης
«...ημείς συνελθόντες κατά την μεγάλην εκκλησίαν και συνδιημερεύοντες ουχ άπαξ, αλλά και δις και τρις και πολλάκις. Και τον μεν Θεσσαλονίκης ιερώτατον μητροπολίτην... εύρομεν και συνήγορον Χριστού χάριτι της κατ’ ευσέβειαν αληθείας, αυτούς δε ... πολλαίς και μεγάλαις αιρέσεσι περιπίπτοντας... και την θέωσιν του δεσποτικού προσλήμματος κτιστήν ετόλμησαν ανειπείν, και την ουσίαν του Θεού, δια το παρά των αγίων ειρήσθαι ταύτην απροσπέλαστον και αμέθεκτον φθαρτικήν είναι νομίζειν... Διο και... η καταδίκη τούτοις,... επεκυρώθη, και τα συνοδικώς ημίν αρτίως μετά της εκ Θεού βασιλείας εξετασθέντα και διαγνωσθέντα το ασφαλές εν πάσι‧ και βέβαιον έξει, σύμφωνα πάντα όντα τη τε αληθεία και τοις θείοις πατράσι πάσι και ταις προγεγενημέναις τούτου χάριν ιεραίς και θείαις συνόδοις και τοις επ’ αυταίς συνοδικοίς τόμοις. Και η ένθεσμος δια πάντων και κανονική αύτη ψήφος, γραφείσα και υπογραφείσα αρτίως, ακίνητος εις αιώνα τον σύμπαντα διατηρηθήσεται, τη πάντα δυναμένη ενεργεία και χάριτι του παντοδυνάμου και μεγάλου Θεού και Σωτήρος ημών, υπέρ ης και δι’ ης ο παρών ημών αγών ήνυσται».
(Τα Δογματικά και Συμβολικά Μνημεία της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, Ιω. Καρμίρη, σελ. 342).
 
Εν κατακλείδι απευθύνομαι με πολλή αγάπη προς τον π. Γεώργιο έναν μικρό παραπικρασμό. Γιατί παρασιώπησε από το κείμενό του και δυστυχώς διεστρέβλωσε την πρόταση της ΔΙΣ προς την ΙΣΙ για την συμπερίληψι στα θέματα της ημερησίας διατάξεως της μελλούσης να συνέλθει Πανσθοδόξου Συνόδου του ανωτέρω θέματος «εφ’ όσον υπάρξει το consensus των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών» και διερωτώμαι θα υπήρχε Αυτοκέφαλος Ορθόδοξος Εκκλησία που θα ηρνείτο την συζήτηση ενός τέτοιου δογματικού θέματος και για ποιούς λόγους; Επομένως με το κείμενό του ο π. Γεώργιος απέδειξε την άμεση αναγκαιότητα τυπικής αναγνωρίσεως της Οικουμενικής περιωπής των όντως Οικουμενικών Συνόδων του 880 και 1351.
 
 
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
 
+ ο Πειραιώς ΣΕΡΑΦΕΙΜ

top
Has no content to show!