Άρθρα - Απόψεις

''Η χελιδόνα..''

images

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Η περίοδος της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, την οποία και πάλι φέτος με την βοήθεια του Θεού διανύουμε, μάς φέρνει πιο κοντά με το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου.

Το ότι πάντοτε η Εκκλησία τιμά την Παναγία, και ο λαός μας καταφεύγει σ' αυτήν συχνά πυκνά, φαίνεται στην Ακολουθία των Χαιρετισμών που ψάλλεται κάθε Παρασκευή βράδυ την περίοδο της Νηστείας.

Και όχι μόνο τώρα, αλλά πάντοτε, ο Χριστιανός αισθάνεται την ανάγκη να ακουμπήσει στην Παναγία.

Οι Χριστιανοί έχουν πάντοτε στα χείλη τους το όνομα της Παναγίας. Και μόνο το όνομά της τούς γεμίζει με χαρά και με πνευματική αγαλλίαση.

Αλλά και στις θλίψεις και στις δοκιμασίες η Θεοτόκος είναι η προστασία, είναι η παραμυθία των θλιβομένων, είναι το χελιδόνι εκείνο, το οποίο φέρνει την άνοιξη από τον βαρύ χειμώνα της αμαρτίας.

Χελιδόνα την ονομάζει ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός σε έναν περίφημο κανόνα του. Χελιδόνα, η οποία φέρνει το νοητό έαρ από τον χειμώνα των παθών.

Είναι αυτή που, κατά τον θεόπτη Πατέρα της Εκκλησίας, παύει τη ζάλη των πειρασμών και σκεπάζει τον άνθρωπο με την σκέπη της φοβεράς προστασίας της.

Είναι αυτή, που παραθέτει ένα πλούσιο τραπέζι στον κάθε κουρασμένο οδοιπόρο αυτής της ζωής και που αυτή η τροφή είναι ο Ουράνιος Άρτος, ο

Οποίος κατέβηκε από τον ουρανό, ο Χριστός, ο Οποίος αρτοποιήθηκε στην άχραντη γαστέρα της και μάς έδωσε έτσι τη δυνατότητα της θεώσεως.

Να γιατί ο ιερός υμνογράφος στην αποψινή Ακολουθία των Χαιρετισμών εγκωμιάζει την Παναγία και την χαρακτηρίζει «αιτία της των πάντων θεώσεως».

Α) Αιτία της των πάντων θεώσεως. Ο άνθρωπος πλάστηκε, όπως μας αναφέρει η Αγία Γραφή, κατ' εικόνα Θεού και καθ’ ομοίωσιν. Είχε τη δυνατότητα τηρώντας τις εντολές του Θεού να φτάσει στο καθ’ ομοίωσιν, να γίνει δηλαδή κατά χάριν Θεός.

"Εγώ είπα, θεοί εστέ και υιοί Υψίστου πάντες" (Ψαλμ. 81,6), είναι ο λόγος του Θεού στην Αγία Γραφή. Έχουμε όμως την εμφάνιση της αμαρτίας, τη φοβερή εκείνη πτώση του Αδάμ, που είχε σαν αποτέλεσμα τον σκοτασμό του νου.

Εσκοτίσθη ο νους του Αδάμ, θα μας τονίσουν οι Πατέρες της Εκκλησίας. Γι' αυτό και θα μας μιλήσουν για «ασύνετο νου».

Ενώ ο Αδάμ πριν από την πτώση είχε τη δυνατότητα της θεοπτίας, να βλέπει δηλαδή το Θεό, τώρα μετά την πτώση έχασε αυτή τη δυνατότητα.

Εχουμε, έτσι, την αχρείωση του κατ' εικόνα και την εμφάνιση των δερματίνων χιτώνων.

Και η θεραπεία του αποστάτου νου συνίσταται στην κάθαρση και στον φωτισμό, προκειμένου να του δοθεί η δυνατότητα να δει πάλι το πρόσωπο του Θεού.

Β) Αιτία της των πάντων θεώσεως. Η Θεοτόκος με την καθαρότητα την οποία διέθετε και στολισμένη με την ταπείνωση, έφερε στη γη, κατά την έκφραση του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, όχι απλώς την ουράνια βροχή αλλά τον Κύριο των νεφελών.

Μας έδωσε, έτσι, τη δυνατότητα να δούμε το πρόσωπο του Θεού. Έκανε τη γη ουρανό και ουράνωσε, κατά την έκφραση των Πατέρων, το γεώδες ημών φύραμα.

Με τη συνεργασία της στο απόρρητο μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου του Θεού, έγινε ο έμψυχος αργαλειός, που ύφανε μέσα στην άχραντη γαστέρα της τον άραφο χιτώνα των δύο φύσεων του Χριστού.

Γ) Αιτία της των πάντων θεώσεως. Η ένωση αυτή της θείας φύσεως με την ανθρώπινη είχε σαν αποτέλεσμα την θέωση του ανθρώπου.

Χάρη στον πνευματικό αυτό γάμο που έγινε, γεννήθηκε η νέα πλάση και η πνευματική ανακαίνιση ολόκληρης της δημιουργίας.

Κατεβαίνει στη γη ο Πλάστης και ανεβαίνει στον ουρανό το πλάσμα Του. "Άνθρωπος γίνεται θεός ίνα Θεόν τον Αδάμ απεργάσηται" (Δοξαστικό του Όρθρου του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου).

Δεν θα είχαμε αυτό το γεγονός της θεώσεως αν δεν υπήρχε ο τόπος της συναντήσεως του Θεού με τον άνθρωπο. Έτσι η σωτηρία και το αποτέλεσμα αυτής, η θέωση του ανθρώπου, είναι κατορθωτή.

Μέσα στη μήτρα της Εκκλησίας μας, της οποίας προσωποποίηση είναι η Θεοτόκος, μπορούμε να φτάσουμε σ' αυτό το ύψιστο γεγονός που πρέπει να αποτελεί και τον στόχο της ζωής μας.

Μέσα σ' αυτό το πνευματικό εργαστήριο, τον αργαλειό όπως τον ονομάσαμε, μπορεί να επιτευχθεί η ένωση το ανθρώπου με το Θεό.

Για όλα αυτά ευχαριστούμε την Παναγία και την ευγνωμονούμε, γιατί έγινε η μητέρα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, η δική μας μητέρα, το εργαστήριο της σωτηρίας μας και η χειραγωγός μας στη Βασιλεία των Ουρανών.

"Φωτοφόρον όχημα, ανεδείχθης του Εμμανουήλ, φωτίζουσα τους πιστούς. Δέσποινα Αγνή, διό με καταύγασον, ραθυμίας σκότει την ψυχήν, νυν καλυπτόμενον, και τοις πταίσμασιν ολλύμενον"

 

Κρήτες αφυπνισθείτε!

images

Του Σεβ. Μητροπολίτη Κισάμου κ. Αμφιλοχίου

Πληθαίνουν οι φωνές διαμαρτυρίας για την αποφυγή καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας ανοικτά της Κρήτης.

Ενώ η Πολιτεία διαβεβαίωνε ότι «η καταστροφή των χημικών όπλων της Συρίας  θα γινόταν στην Καλαβρία, πολύ μακριά από την Μεσόγειο, ίσως δε και… κάπου στη Γερμανία!», τελικά φαίνεται ότι ετοιμάζονται να τα οδηγήσουν «ανοικτά της Κρήτης», σύμφωνα με αδιάψευστα δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού και έντυπου Τύπου.

Ο Οργανισμός για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (OPCW) δηλώνει ότι έχουν ήδη φορτωθεί χημικά όπλα σε νορβηγικό πλοίο στο λιμάνι της Λαττάκειας στη Συρία για να καταστραφούν στη Μεσόγειο.

Στο λιμάνι της Λεμεσού, στην Κύπρο έχει ήδη καταπλέει  πλοίο του Αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, το “Cape Ray”, προκειμένου πάνω του να μεταφορτωθούν τα χημικά των δύο πλοίων που ήδη ελλιμενίζονται εκεί (το “Ark Futura” της Δανίας και το νορβηγικό “ΤΑΙΚΟ”), καθώς και  τρίτου πλοίου που έχει αναχωρήσει από τη Λαττάκεια της Συρίας.

Το ειδικά διασκευασμένο για την υδρόλυση εν πλω (για πρώτη φορά) Αμερικανικό πλοίο μονού κύτους, 36 ετών, αφού μοντάρει επιτόπου τις μονάδες υδρόλυσης, θα φορτώσει αρχικά κοντά στους 1.200 τόνους χημικών, διαβαθμισμένων σε τρεις κατηγορίες, για να τα μεταφέρει νότια της Κρήτης, σε διεθνή ύδατα, και να αρχίσει σταδιακά τη διαδικασία εξουδετέρωσης, ξεκινώντας από τα πιο βαριά σε διαβάθμιση χημικά.

Πόσο επικίνδυνο είναι το εγχείρημα; Ιδού τι δηλώνει ο καθηγητής Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων Βαγγέλης Πισσίας: «… Κύπρος, Ελλάδα και οι άλλες όμορες στη Μεσόγειο χώρες δε θα έπρεπε καν να δεχτούν τον ελλιμενισμό των φορτίων στα πλοία με τα χημικά της Συρίας, πόσω μάλλον την εξουδετέρωση με τη μέθοδο της υδρόλυσης που γίνεται για πρώτη φορά εν πλω.

Ως καθηγητής Υδάτινων Πόρων σάς διαβεβαιώνω ότι η μέθοδος αυτή εν πλω δεν παρέχει καμία εγγύηση για απολύτως ασφαλή αποτελέσματα.

Η περιοχή μας και ιδίως νότια της Κρήτης μετατρέπεται επίσημα, με αδιαφανείς και μυστικές διαδικασίες, σε σκουπιδότοπο χημικών.

Για την ακρίβεια, η θάλασσα μεταξύ του Νότου της Κρήτης και του κόλπου της Σύρτης στη Λιβύη.

Αν η μέθοδος ήταν ακίνδυνη και ασφαλής εν πλω, γιατί άλλες χώρες με προηγμένη τεχνολογία στο θέμα της εξουδετέρωσης των χημικών δε δέχτηκαν να γίνει στα δικά τους χωρικά ύδατα, αλλά το απέφυγαν όπως “ο διάολος το λιβάνι;”.

Λόγω του κινδύνου από ατύχημα ή από καιρικές συνθήκες επέλεξαν στη μέση της κλειστής θάλασσας της Μεσογείου, νότια της Κρήτης, να κάνουν ένα “έγκλημα” συμβολικά και πρακτικά, παίζοντας με πιθανότητες υψηλού ρίσκου, το κόστος του οποίου όμως, αν δεν τους βγει, θα το πληρώσουν πρώτα η Κρήτη και η Λιβύη, με συνέπειες περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές.

Ακόμη και το αμερικανικό πλοίο του πολεμικού ναυτικού δεν παύει, παρά τις μετασκευές του, να είναι 36 ετών, μονού κύτους, όπως το περίφημο “Prestige” που βούλιαξε.

Τέτοια πλοία στις μέρες μας ζήτημα είναι αν μεταφέρουν κάρβουνο. Αν έχουμε αλλαγή καιρού και δυσμενή φαινόμενα, για παράδειγμα, έχουν ενημερώσει πού θα ελλιμενιστούν με τόνους χημικών επάνω τους;

Στην Κρήτη; στη Λιβύη; Και τι μέτρα και τι σχεδιασμό έχουν οι δικές μας Αρχές σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Για να καταλάβετε τι εννοώ….

Σε ένα εργοστάσιο αφαλάτωσης, τα κατάλοιπά του αν δεν πάνε βαθιά στη θάλασσα, έχει παρατηρηθεί ότι σε μια ζώνη 2-3 χιλιομέτρων αφήνουν τοξικότητα εντός θαλάσσης, και μιλάμε για νερό.

Φανταστείτε χωρίς έλεγχο τι έχει να γίνει σε περίπτωση τόσων ισχυρών χημικών όπλων μαζικής εξόντωσης πληθυσμών, αν κάτι πάει στραβά στην απενεργοποίησή τους….».

Ενώπιον της τραγικής αυτής πραγματικότητας η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας Κρήτης, ευαισθητοποιημένη και επαγρυπνούσα, σε πρόσφατο Ανακοινωθέν Της: «…διαμαρτύρεται έντονα για την έλλειψη υπεύθυνης ενημέρωσης όλων των πολιτών της Χώρας μας, κυρίως δε των κατοίκων της Κρήτης, για το εν λόγω μεγάλο και σοβαρό θέμα, και εκφράζει την έντονη αντίθεση Της για το θλιβερό γεγονός αυτό. Η Εκκλησία Κρήτης καλεί κάθε Αρμόδιο και κάθε άλλο Υπεύθυνο, αλλά και όλους τους πολίτες της όμορφης Χώρας μας, ιδιαιτέρως δε τους κατοίκους της Κρήτης, να δείξουμε την ευαισθησία που απαιτείται στην περίσταση και να αναλογισθούμε όλοι το χρέος και την ευθύνη μας για την προστασία και τη διαφύλαξη του θαλασσίου και λοιπού φυσικού περιβάλλοντος, ως εντολής του Θεού προς τον άνθρωπο», καταλήγει το Ανακοινωθέν.

Διερωτώμαι και σκέφτομαι: Ευρισκόμενοι ενώπιον τέτοιων καταστάσεων με απρόβλεπτες και πιθανές τραγικές - ανυπολόγιστες συνέπειες όχι μόνον για την χλωρίδα και την πανίδα της Μεγαλονήσου, τις θάλασσες και τα βουνά της, τον τουρισμό και την αλιεία της, αλλά ενέργειες που απειλούν αυτή καθ΄ εαυτή την ζωή ακόμα και των ανθρώπων του Νησιού, αρκούν τα ευχολόγια και οι παραινέσεις;

Δεν πρέπει να υψώσομε την φωνή και το ανάστημα μας και να αντισταθούμε στην, πιθανή, φυσική μας αυτή εξόντωση; Ξεχάσαμε άραγε πως κατοικούμε σε τόπο ποτισμένο και βαμμένο με το αίμα των ηρωικών προγόνων μας;

Ξεχάσαμε πως παρά τους, ανά τους αιώνες, κατακτητές που πέρασαν από τον τόπο μας, το πνεύμα και η ψυχή της Κρήτης έμειναν αδούλωτα και απροσκύνητα;

Αν αληθεύει πως η Ελλάδα στέκεται στο μετέωρο βήμα του πελαργού μέσα στην βροχή, απογυμνωμένη και δίχως ομπρέλα να παρακαλεί για τις δόσεις της, λες και τα πολυεθνικά παιχνίδια των τοκογλυφικών οίκων να μην θέλουν μέσα στην Ιστορία τον Ιστορικό αυτό Λαό των Ρωμιών, εμείς οι Κρήτες πως θα αντιδράσομε στην απειλή αυτή για τον τόπο και το Νησί μας, τα παιδιά και τα εγγόνια μας;

Πνευματικοί και Πολιτικοί ταγοί της Μεγαλονήσου, λαέ υπερήφανε και αδούλωτε επί γενεαίς γενεών.

Ας επιστρατεύσουμε όλοι τις δυνάμεις μας για να μην καταστήσουμε με την ανοχή μας τη λεκάνη της Μεσογείου, την Κρήτη μας, δοχείο των αποβλήτων της απερισκεψίας αλλά και της αλαζονείας των ισχυρών της γης. Να μην γεωργήσουμε το θάνατο όχι μόνο για εμάς και τα παιδιά μας,  άλλα για την ανθρωπότητα ολόκληρη.

Ας αναλογιστούμε όλοι τις ευθύνες μας αλλά και το γεγονός ότι η μετριότητα δεν χαρακτήριζε ποτέ την Κρητική ψυχή και το ψυχικό σθένος των Κρητών, γι’ αυτό μεγαλούργησαν και στάθηκαν πάντοτε πάνω από τις περιστάσεις προκειμένου να επιτελέσουν το χρέος πού επέτασσε εκάστοτε η ιστορία και το βάρος των επερχομένων γενεών.

Κρήτες αντισταθείτε!  Κρήτες αφυπνισθείτε

Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: ''Τέσσερεις σκέψεις χωρίς μάσκα''

Alexpoleos anthimos

Του Σεβ. Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος γιορτάζει την είσοδό της στην Αγία και Μεγ. Τεσσαρακοστή.

Ένα κάλεσμα σε εκούσια λιτότητα και ταπεινοφροσύνη μέχρι το Γολγοθά.

Δεν αρκεί η ήττα που βιώνει η Ορθοδοξία. Χρειάζεται να πεθάνει με την ελπίδα της Αναστάσεως

Τελικά, ως Εκκλησία, με τη ζωή δεν τα καταφέρνουμε. Με το θάνατο τα πάμε καλύτερα. Όντως, μας καταδίκασε σε ανάσταση ο Χριστός...

Οι Προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών στην Πόλη, προσκλήθηκαν για να αποδείξουν αν μπορούν να λειτουργήσουν πιά, μόνο ως Εκκλησίες, χωρίς αυτοκρατορική ομπρέλα.

Τα πρακτικά της Σύναξης, θα τα υπογράψει όχι πορφυρή μελάνη, αλλά ο ιδρώτας του Κυρίου στη Γεσθημανή, που θα ρεύσει από τα μέτωπα των Πρωθιεραρχών, "ως θρόμβοι αίματος".

Μετά την Άλωση είναι το πρώτο βήμα που μπορούν και τολμούν οι ανατολικές Εκκλησίες.

Αν αποδειχθεί μετέωρο, θα κατεδαφίσει την Ορθοδοξία πλήρως και θα την απαξιώσει δια παντός. Είναι πρωτόγνωρη η προσπάθεια, όμως τόσο κρίσιμη για το αύριο της Πίστεως.

Ο ελλαδικός Ελληνισμός δεν αντιλαμβάνεται την εθνική του Σαρακοστή που φαίνεται ότι θα διαρκέσει. Τα φαινόμενα ακραίας φτώχειας, μάλλον δεν μας ανησυχούν αρκετά.

Τα χιονοδρομικά κέντρα της Νότιας Βουλγαρίας και τα σαλέ της Προύσσας ήταν γεμάτα με Έλληνες το τριήμερο.

Οι εγχώριες καρναβαλικές εκδηλώσεις εκτυλίχτηκαν σε χωριά και πόλεις, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, φτιασιδώνοντας την τραγικότητα του μέλλοντός μας.

Αφού δεν αντέχουμε γυμνή την αλήθεια, οι Έλληνες, ας τη βλέπουμε χορεύοντας με μάσκα...

Οι εξελίξεις στην Ουκρανία προδίδουν το νέο μοντέλο που αρχίζει να εφαρμόζεται στις παρευξείνιες χώρες και που ίσως αύριο θα το δούμε στη Γεωργία, στη Μολδόβα, στην Τουρκία στην Βαλκανική...

Τελικά ο χάρτης στο 50ευρω είναι τόσο αληθινός! Όμως ούτε σ' αυτή τη γεωπολιτική παρτίδα θα είμαστε πρωταγωνιστές.

Θεατές μόνο, και όχι από προνομιακή θέση στην κερκίδα. Κρίμα, ενώ θα μπορούσαμε.

Δόξα νά 'χει ο Θεός, που για την Πατρίδα μας επιλέχθηκε η οικονομική κρίση.

Εις μνήμην Μαγδαληνής Μοναχής

images

Του Λάμπρου Παγούνη

«Δίκαιος, ἐάν φθάσῃ τελευτῆσαι, ἐν ἀναπαύσει ἔσται» (Σοφ.Σολ. δ’. 7)

Μόλις  λίγες ημέρες έχουν συμπληρωθεί από το απόγευμα της 21ης Φεβρουαρίου 2014, όπου η μακαριστή γερόντισσα  Μαγδαληνή «ἐπλήρωσε το κοινόν καί ἀναπόφευκτον  χρέος».

Η «καλογριά» όπως την αποκαλούσαν στον τόπο μας, παρέδωσε το ταλαιπωρημένο από την επίπονη ασθένεια σώμα της, «εἰς την γῆν, ἐξ ἧς ἐπλάσθη, μέχρι τῆς κοινῆς Ἀναστάσεως˙ ἡ δε ψυχή ἀπήλθεν προς τον πλάστην Θεόν ἡμῶν και δίκαιον κριτήν, ἐν ᾧ προσωποληψία οὐχ ὑπάρχει». Θλίψη γέμισε όμως τις καρδιές μας το άκουσμα της «κοιμήσεώς» της.

Η θλίψη του αποχωρισμού από την αγαπητή και ευλογημένη αυτή γερόντισσα που κάθε πονεμένος άνθρωπος έβρισκε δίπλα της την παρηγοριά.

Η θλίψη όμως αυτή, κατά βάση συναισθηματική, όταν ακόμα είναι νωπό το γεγονός του θανάτου, επισκιάζει την πνευματικότητα του γεγονότος αυτού.

Μια πνευματικότητα που έγινε ορατή με θαυμαστό τρόπο καθώς το σκήνωμα της γερόντισσας Μαγδαληνής διατηρήθηκε ζεστό και εύκαμπτο και της είκοσι ώρες που τέθηκε σε προσκύνηση.

Και αυτό το γεγονός μπορεί να ακούγεται παράδοξο σε μια κοσμική κοινωνία, αλλά αποτελεί σύνηθες γεγονός στην κοινωνία των μεγαλόσχημων μοναχών. 

Είναι ένα γεγονός που αποδεικνύει ότι ο θάνατος αποτελεί απλά ένα πέρασμα. Ότι ο δίκαιος άνθρωπος όταν έλθει η ώρα του θανάτου, τον βιώνει απλά ως έναν ύπνο και μια ανάπαυση από τις φροντίδες της ματαιότητας του κόσμου τούτου.

Και θα αναρωτηθεί κάποιος ποιός ο λόγος να αναφερθούμε σε μια απλή και ταπεινή μοναχή. Η απάντηση έρχεται από τον παραβολικό λόγο του Χριστού που μας λέει ότι το αναμμένο λυχνάρι δεν το τοποθετούμε κάτω από το κρεβάτι αλλά το βάζουμε σε ψηλό σημείο για να φωτίσει  το δωμάτιο.

Έτσι και εμείς, φωτεινά παραδείγματα ανθρώπων που αγάπησαν με όλη τους την ύπαρξη τον Θεό και μετέδωσαν το φως Του στις καρδιές των ανθρώπων με την απλή και ταπεινή ζωή τους, έχουμε την πνευματική υποχρέωση να τα προβάλλουμε ως παραδείγματα που αποδεικνύουν πως ο δρόμος της κατά Θεόν τελειώσεως είναι μεν δύσκολος, αλλά βατός  για κάποιον που αγαπάει τον Θεό.

Η μακαριστή Γερόντισσα Μαγδαληνή, κατά κόσμον Δέσποινα Χαλβατζή, γεννήθηκε το έτος 1925 σε ένα χωριό προσφύγων από την Ανατολική Ρωμυλία, την Αγία Βαρβάρα Βεροίας. 

Ήταν το τρίτο από τα τέσσερα τέκνα του Αθανασίου και της Μαρίας Χαλβατζή.  Μεγάλωσε με τις αρχές μιας απλής και θρησκευόμενης οικογένειας, σεβόμενη τις παραδόσεις και τις αξίες που της μετέδωσαν.

Η αγάπη της για τον Χριστό φάνηκε από τα παιδικά της χρόνια, καθώς όπως η ίδια ομολογούσε το αγαπημένο της μάθημα ήταν τα θρησκευτικά. Το έτος 1950 νυμφεύθηκε τον Ιωάννη Παπαδίκη ενώ το 1951 απέκτησαν έναν υιό, τον Αργύριο. 

Καθώς όμως  διαβάζουμε στη Σοφία Σειράχ «εἰ προσέρχῃ δουλεύειν Κυρίῳ Θεῷ, ἑτοίμασον την ψυχήν σου εἰς πειρασμόν».

Το έτος 1962, ο σύζυγός της Ιωάννης, απεβίωσε αιφνιδίως σε ηλικία 40 ετών, αφήνοντάς την πίσω με τον μόλις 11 ετών υιό τους.

Ο πόνος όμως δεν άργησε να επισκεφτεί ξανά την μακαριστή γερόντισσα, καθώς την Μεγάλη Τρίτη του 1973 απεβίωσε και ο υιός της Αργύριος σε ηλικία 22 ετών μετά από μια μακρά και επίπονη ασθένεια.

Η γερόντισσα όμως δεν έχασε την πίστη της και την ελπίδα της στον Θεό. Οπλίστηκε με δύναμη και μετέτρεψε τον πόνο της σε προσευχή. Άρχισε να επισκέπτεται και να διακονεί την Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου Σφηνίτσης όπου τότε λειτουργούσε και ως ιερατική σχολή, ενώ στις 19 Ιουλίου του 1977  εκάρη μοναχή από τον τότε Μητροπολίτη Βεροίας κυρό Παύλο και έλαβε το όνομα Μαγδαληνή.

Παρέμεινε και διακόνησε στο μοναστήρι ασταμάτητα επί 15 έτη ενώ το έτος 1998 με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας κ. Παντελεήμονος μετέβη στην Ιερά Μονή Παναγίας Μακρυράχης της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους και Κατερίνης, όπου και παρέμεινε εγγεγραμμένη μέχρι την κοίμησή της.

Τα τελευταία όμως έτη, με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου πρώην Κίτρους και Κατερίνης κ. Αγαθονίκου, λόγω προβλημάτων υγείας, ζήτησε να μεταβεί και να διαμείνει στον τόπο  καταγωγής της, μαζί με τον αδελφό της και τα ανίψια της, ενώ λίγο πριν κοιμηθεί εξέφρασε την επιθυμία να κηδευτεί και να ενταφιαστεί στο κοιμητήριο του χωριού, όπου ήταν ενταφιασμένοι ο σύζυγος και το τέκνο της.

Όσοι ζήσαμε τη μοναχή γερόντισσα Μαγδαληνή από κοντά, τον τελευταίο καιρό της δοκιμασίας της, θαυμάσαμε την υπομονή που υπέδειξε αλλά και τον δοξολογικό της τρόπο με τον οποίο επικοινωνούσε με τον Θεό.

Μας έλεγε «η Εκκλησία είναι όπως όταν βάζεις το χέρι σου στο μέλι και δοκιμάσεις και μετά δε θες να το αφήσεις. Όταν ζήσεις την Εκκλησία και σε γλυκάνει η παρουσία του Θεού στην καρδιά σου, τότε δεν μπορείς να την αποχωριστείς, ακόμα και όταν η ίδια η Εκκλησία σε πληγώνει».

Πάντα μας δίδασκε να τιμάμε τα ψυχοσάββατα και ο Θεός την αξίωσε να μεταβεί προς ουρανίους μονάς το Μέγα Ψυχοσάββατο της Απόκρεω.

Η μακαρία Γερόντισσα Μαγδαληνή «εὐάρεστη Θεῷ γενομένη, ἠγαπήθη˙ και ζῶσα μεταξύ ἁμαρτωλῶν, μετετέθη».

Ας έχουμε την ευχή της.

Η απανθρωπιά με το εκσυγχρονισμένο όνομα ''κρίση''

images

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Γουμενίσσης κ. Δημητρίου

Γιά 39η φορά γιορτάστηκε στήν ἱστορική ἕδρα τῆς Μητροπόλεώς μας ἡ εὕρεση καί ἐπανενθρόνιση τῆς Θεομητορικῆς εἰκόνος τῆς ἐπονομαζομένης “Γουμένισσα”.

Εὐλαβικός, πανηγυρικός ὁ ἑορτασμός ὡς ἐμπρέπει στήν Μητέρα τοῦ Θεοῦ καί Μητέρα τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων.

Τά ἔντονα καιρικά φαινόμενα δέν ἐπέτρεψαν μέν τήν καθιερωμένη λιτανεία, ἡ ἑορταστική ὅμως ἀναφορά στή χάρη Της καί ἡ λατρευτική δοξολογία τοῦ Θεοῦ ἐκφράστηκαν ὡς ἔδει στήν πανηγυρική θεία λειτουργία. 

Τό πλήρωμα τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας ἀπέδωσε τόν ὀφειλετικό ἀσπασμό στή χάρη Της καί τήν τιμητική προσκύνηση, προσδεόμενο τῆς μητρικῆς Της βοηθείας καί γιά τή διαδρομή τοῦ βίου καί γιά τήν χαριτοδοσία τῶν ἐπέκεινα.

Ἐκφραστική τῶν ἀνωτέρω, καί ἡ ἑόρτια ὁμιλία τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γουμενίσσης κ. Δημητρίου, πού ἑστίασε στόν κυκεώνα τῶν τωρινῶν ὁριακῶν προβλημάτων καί στήν ἐκκλησιαστική διέξοδο.

«“Κύριος ὁ Θεὸς εὐλογητός, εὐλογητὸς Κύριος ἡμέραν καθ᾿ ἡμέραν· κατευοδώσαι ἡμῖν ὁ Θεὸς τῶν σωτηρίων ἡμῶν, ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὁ Θεὸς τοῦ σῴζειν, καὶ τοῦ Κυρίου Κυρίου αἱ διέξοδοι τοῦ θανάτου” (ψαλμ. 67, 20-21· βλ. Διάψαλμα Γ΄ Ὥρας).

Δόξα τῷ Θεῷ, ἀξιωνόμαστε ἐν ζωῇ ἄλλη μιά χρονιά νά ὑμνολογήσουμε τό Σωτήρα καί Θεό μας καί τήν Παναγία Μητέρα τῆς ἐνανθρωπήσεώς Του, γιά τή σημερινή κοινή γιορτή τῆς Γουμένισσας, τῆς Παιονίας καί (τώρα πλέον) ὅλης τῆς Μητροπόλεως.

Ἀρχές Μαρτίου τοῦ 1975, ὁ πειρασμός εἶχε φθονήσει τόν τόπο αὐτόν γιά τό στολίδι μας, γιά τό καταφύγιό μας, γιά τήν ἐλπίδα καί τή σιγουριά μας, γιά τόν ὁρατό μας Παράδεισο, γιά τήν αἰσθητή μας λύτρωση, γιά τό κειμήλιο τῆς ἱστορικῆς ἐκκλησιαστικῆς μας ὑπόστασης.

Ὁ πειρασμός φθόνησε τούς χριστιανούς, τούς ἐδῶ κατοίκους, μά καί αὐτόχρημα συνοριακούς φρουρούς τῆς Ἑλλάδος, γιατί ἡ Παναγία μας συμφώνησε μέ τήν εὐλαβική υἱοπρεπή ἐπιλογή μας, δέχθηκε νά πάρει τό ὄνομα τοῦ τόπου μας καί νά ἐπονομασθεῖ “Γουμένισσα”.

Ἐκείνη πού χώρεσε τόν Ἀχώρητο, Ἐκείνη πού ὡς ἄνθρωπος καί γέννησε καί ἐπενδύθηκε τόν Θεάνθρωπο Υἱό Της, Ἐκείνη λαμπροφορέθηκε μέ ὅλη τή Χάρη τοῦ Παρακλήτου, Ἐκείνη τήν Ὁποία προγνώριζε ὅλη ἡ Ἁγία Τριάς (πρίν φτιάξει τόν κόσμο), καί στήν Ὁποία εὐδόκησε ὁ Τριαδικός Θεός (πρίν ἀκόμη γεννηθοῦν καί Τήν γεννήσουν οἱ Δίκαιοι  Ἰωακείμ καί Ἄννα), Ἐκείνη ἡ προεγνωσμένη στό Θεό (γιά τήν ὁλοτελή Της ὑπακοή καί ἁγιότητα, γιά τήν ὁλοτελή Της παρθενία καί ἑκούσια τελειότητα αὐτοπροσφορᾶς σάν μοναδικό δῶρο στό Θεό)· ἡ Κόρη τῶν προφητειῶν τῆς πανανθρώπινης προετοιμασίας· ἡ πρωτο-λυτρωμένη καί πρωτο-σωσμένη καί πρωτ-αγιασμένη (ἀπό τή λυτρωτική συγκατάβαση καί σταύρωση καί ἀνάσταση καί ἀνάληψη τοῦ Σωτῆρος Υἱοῦ καί Θεοῦ Της καί Θεοῦ μας)… Ἐκείνη θέλησε καί περιχωρήθηκε σέ μιά μικρή Κωμόπολη!

''Γουμένισσα'' λέγαν τόν τόπο; “Γουμένισσα” ὀνομάστηκε ἡ πολυώνυμη Θεοτόκος!

Ἡ Βρεφοκρατοῦσα Θεοτόκος, ἡ Γλυκοφιλοῦσα Θεοτόκος, ἡ Θεανθρωπο-κρατοῦσα Θεοτόκος, προσδέχθηκε τό ἆσμα τῶν ἀσμάτων τῆς καρδιᾶς μας γιά Κείνην!

Ἀποδέχθηκε περιχαρής τό δικό μας “ἐπί πλέον” (τό “Γουμένισσα”) στό δικό Της “ἅπαν” (τό “Θεοτόκος”) πού περιλαμβάνει τόν Υἱό Της καί τήν Ἐκκλησία Του.

Καί ὅπως θεολογοῦν οἱ πνευματοκίνητοι Πατέρες, ἀρκοῦσε καί μόνη ἡ Θεοτόκος ὡς ἀπόκριση ἀγάπης καί ταπείνωσης, ὡς ἀπάντηση εὐχαριστίας καί ὑπακοῆς (ἀντί ὁλοκλήρου τοῦ κτιστοῦ κόσμου) στήν ἄκρα συγκατάβαση “τοῦ ἀγαπήσαντος ἡμᾶς Σωτῆρος”… …ἔ, λοιπόν!

Αὐτό τό πανίερο καί μοναδικό ἀνθρώπινο πρόσωπο, αὐτή ἡ πανάγια ἀνθρώπινη ὕπαρξη, αὐτή ἡ τετελειωμένη ἀνθρώπινη ὀντότητα,… ἔγινε ἰδιαιτέρως Δική μας, καί γίναμε ἐξαιρέτως δικοί Της!

Μᾶς θέλησε, καί Τήν θελήσαμε. Μᾶς εὐσπλαχνίστηκε, καί Τήν ἀγαπήσαμε. Μᾶς σκέπτεται ἀδιάλειπτα, καί Τήν σκεπτόμαστε εὐλαβικά.

Μᾶς φροντίζει ἀσταμάτητα, κι ἐμεῖς Τήν ὀνοματίζουμε μέ τά χείλη καί μέ τήν καρδιά καί μέ τό σταυροκόπημα: “Παναγία μου!” καί “Παναγία μου!” καί πάλι “Παναγία μου!” Τήν προσβλέπουμε μέ τήν ὁλόψυχη πενιχρή μας εὐλάβεια, καί μᾶς προσβλέπει μέ τήν ἀπέραντη δική Της στοργή.

Ὡσάν νά μήν ἔχουμε τίποτε ἄλλο ὡραιότερο καί μοναδικότερο, ἔξω ἀπό τήν Βρεφοκρατοῦσα Παναγία τήν Γουμένισσα. Ὡσάν νά μήν ἔχει κανέναν ἄλλον ὡραιότερο καί μοναδικότερο στόν κόσμο ἡ Βρεφοκρατοῦσα Θεομήτωρ ἡ Γουμένισσα, ἔξω ἀπό ἐμᾶς!

Γι᾽ αὐτό ἄρχισα τό λόγο μου μέ τή δοξολογία τοῦ Υἱοῦ Της (Κύριος ὁ Θεός εὐλογητός). Γι᾽ αὐτό σήμερα, ἐδῶ, στή Γουμένισσα, συναχθήκαμε καί ἐκκλησιαζόμεθα καί προσφέρουμε στό Θεό Πατέρα τή θεία λειτουργία (μέ Ἀρχιερέα τόν Υἱό Του, χάρις στήν ἐνεργό παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος).

***

Τό μυστήριο πού ἔζησε καί ὑπηρέτησε ἡ Παναγία μας, τό οὐρανο-επίγειο δῶρο τῆς πανανθρώπινης ἀπολυτρώσεως καί σωτηρίας, αὐτό τό γεγονός (πού λέγεται καί εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς Χριστός), αὐτό τό μυστήριο (πού λέγεται καί εἶναι ἐκκλησία τῶν πιστῶν στό Χριστό), αὐτό τό μυστήριο περιμένει διαρκῶς τή δική μας ἐλεύθερη καί φιλότιμη συγκατάθεση, γιά νά γενοῦμε φορεῖς τῆς δωρεᾶς τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (ὡσάν τούς Ἁγίους καί τούς Δικαίους τῆς πίστης μας, ὡσάν τούς ἥρωες τῆς φυλῆς μας).

Καί αὐτό τό μυστήριο, αὐτή ἡ δωρεά (ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καί Πατρός καί ἡ κοινωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος) δέν ὑποστέλλεται οὔτε περιστέλλεται οὔτε ἀναιρεῖται ἀπό τήν τωρινή παγκόσμια ὑποτίμηση τῶν ἀνθρωπίνων.

Αὐτό τό μυστήριο δέν γίνεται νά τό ὑφαρπάξουν οἱ λίγοι ἰδιοτελῶς. Οὔτε σέ Τράπεζες ἐμβάζεται οὔτε σέ Χρηματιστήρια διατιμᾶται οὔτε σέ χάρτες παγκόσμιας οἰκονομικῆς πολιτικῆς ἀνακατανέμεται.

Εἶναι δῶρο τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ ἐξ ἴσου πρός πάντα πιστεύοντα ὀρθόδοξο χριστιανό, ἀλλά καί ἀνοικτό πρός ἅπασαν τήν παναθρωπότητα ὡς κάλεσμα χριστοσωτηρίας, μέχρι τό ἔσχατο συγκάλεσμα τῆς Κρίσεως ἁπάντων.

***

Ὅμως, ξεχάστηκα, ὑμνώντας μαζί μέ ὅλους σας “τόν ὕμνο τοῦ Θεοῦ” καί “τόν ὕμνο τῆς Μητέρας τοῦ Θεοῦ”, πού εἰρηνεύει καί ζωογονεῖ τίς ψυχές μας.

Ξεχάστηκα, ὅπως ξεχνάει κανείς τά βάσανα καί τίς ἔγνοιες, κυττάζοντας τήν πανέμορφη ἀθωότητα τῶν μικρῶν παιδιῶν. Καθώς αὐτή ἡ παιδική ἀθωότητα (κι ἄς φαίνεται ἐλλιπής) ὡστόσο περικλείει ὅλην τήν ὀμορφιά τῆς ἀνθρωπινότητας!

Ἡ ἀνθρωπινότητα δέν διασώζεται στό 20% τῆς τωρινῆς ἀνθρωπότητας πού διαχειρίζεται ἰδιοτελῶς τό πλαστικό χρῆμα, ἐνῶ τό ὑπόλοιπο 80% τῶν ἀνθρώπων πεινάει καί δυστυχεῖ, ὑποδουλωμένο στίς ἀλόγιστες καί παραλογισμένες ἰδιοτέλειες τῶν ὀλίγων.

Ἡ ἀνθρωπινότητα δέν διασώζεται στήν ἐπιστήμη τῆς γνώσης καί τῆς τεχνολογίας, ὅταν αὐτές γίνονται ἐγχειρίδια πλουτισμοῦ τῶν λίγων σέ βάρος τῆς ὑπόλοιπης βασανισμένης ἀνθρωπότητας.

Ἡ ἀνθρωπινότητα δέν διασώζεται στό σημερινό παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα, πού εἶναι ἕνας ἀκήρυχτος πόλεμος ἀπανθρωπιᾶς, προσάναμμα τόσων πολέμων καί καταστροφῶν.

Ἡ πολιτική σήμερα, καί μέσα στόν ΟΗΕ καί ἔξω ἀπό τόν ΟΗΕ, εἶναι περιποιημένη ὑπηρέτρια τῆς… ἀπανθρωπιᾶς, ἐντολοδόχος τῆς πολιτικῆς ὑποκρισίας διεθνῶν οἰκονομικῶν συμφερόντων, ὄχι ἁπλῶς δίχως ἀνθρωπιά πρακτικῆς, ἀλλά δίχως ἀνθρωπινότητα ἤθους καί ὑπόστασης!

Ἔχουμε πλέον μιά μετάλλαξη τῆς ἀνθρωπινότητος σέ ἐπιστημονικές καί τεχνολογικές τερατογενέσεις. Ψάχνουν οἱ βιογενετιστές καθ᾽ ἑαυτούς νά ἀνακαλύψουν τήν ἀνθρωπογένεση, ἐπ᾽ ὠφελείᾳ μᾶλλον τῆς γνώσης εἴτε καί τῆς ἀνθρωπινῆς ζωῆς.

Ὅμως, αὐτό πού δέν ψάχνουν ἤ πού δέν τολμοῦν νά καταγγείλουν οἱ ἀμειβόμενοι ἐπιστήμονες εἶναι ἡ οἰκονομική καί φιλοσοφική τερατογένεση τῆς ἀπανθρωπιᾶς!

Γι᾽ αὐτό ἐμεῖς, οἱ ἁπλοί καί πονεμένοι ἄνθρωποι, ἀπογοητευμένοι, ἐπαναπαυόμαστε τουλάχιστον στήν ἐνυπόστατη, ἀκίβδηλη ἀπαρχή τῆς ἀνθρωπινότητος καί τῆς ἀνθρωπιᾶς: στήν παιδική ἀθωότητα. Διότι, κατά βάθος, λαχταροῦμε νά διατηρήσουμε ὅσο γίνεται πιό καθάρια, πιό ἀμόλυντα, πιό νεανικά καί ἀγέραστα, πιό ἀδιατίμητα καί γνήσια τά χαρακτηριστικά τοῦ “εἶναί” μας καί τήν πληρότητα καί μονιμότητά τους.

***

Στό σημεῖο αὐτό, γεννῶνται κάποια βασανιστικά ἐρωτηματικά.

Ἀναπνεύσαμε λιγάκι ἀπό τόν Β΄ παγκόσμιο πόλεμο καί τίς πολιτικο-οικονομικές διεθνικές συνέπειές του, καί ὅμως βρισκόμαστε ἀντιμέτωποι μέ ποικιλία νέων ἀδιεξόδων ἐντάσεων, ἀπελπιστικῶν, ἐξουθενωτικῶν γιά κάθε ἄνθρωπο, γιά σύνολη τήν ἀνθρωπότητα, γιά τίς προοπτικές μιᾶς εἰρηνικῆς καί δημιουργικῆς ἐπιβίωσης.

Οἱ λίγοι παίζουν στά ζάρια ὄχι μόνο τό μέλλον τοῦ κόσμου, πρός ἴδιον ὄφελος, ἀλλά παίζουν αὐτό τοῦτο τό “παρόν” ἤ μᾶλλον αὐτό τό ἴδιο τό “εἶναι” ὅλων μας.

Οἱ ἐπιθετικοί ἐξοπλισμοί καί οἱ προκλητές φονικές ἐντάσεις, ἡ καταιγιστική διεκδίκηση καί ἐμπορεία ὅλων τῶν φυσικῶν καί ἀτμοσφαιρικῶν καί τεχνητῶν εὐκαιριῶν, παρ᾽ ὅλες τίς φαινόμενες προόδους διεθνῶν συμφωνιῶν στά ἀτομικά δικαιώματα, δείχνει πώς ἔχουμε ἀπωλέσει τό ἰσοζύγιο τῆς ἀνθρωπιᾶς, τά σταθμά τῆς εἰρήνης, τήν ἀξιακή ἀναφορά στό κοινωνικό ἦθος.

Εἴμεθα μᾶλλον ἡ πιό πολιτισμένη περίοδος τῆς πανανθρωπότητος, μέ τεράστιες γνωσιακές καί τεχνολογικές ἐπιστημονικές προόδους, κι ὅμως δέν ἔχουμε ἀνακαλύψει ἀκόμη τήν “ἀνθρωπιά”, τόν “ἄνθρωπο”, τήν “ἀνθρωπινότητα”.

Ὑπάρχουν στό λεξιλόγιο τῶν διεθνῶν συμφωνιῶν, ἀλλ᾽ ἀπουσιάζουν ἀπό τό “καρδιο-λόγιο” καί τήν διεθνική πρακτική, λείπουν παντελῶς ἀπό τή μετανεωτερική φιλοσοφία μιᾶς ζωῆς δίχως τόν ἐνανθρωπισμένο καί αὐτο-αποκαλυφθέντα Θεό.

Ὁ καθένας μας εἰσπράττει τά δεινά μέ ἕναν προσωπικό τρόπο τραγικότητας, μέ μιάν διαβαθμισμένη ἔνταση ἐξουθένωσης. Ἡ ἀναμέτρηση τοῦ σημερινοῦ κόσμου παγκοσμίως (καί ἡμῶν, ἐδῶ, στήν Ἑλλάδα) μέ τήν ἀπανθρωπιά, πού φέρει τό ἐκσυγχρονισμένο ὄνομα “κρίση”, ὁλοέν καί δραματικότερα στεγνώνει τήν ἱκμάδα τῆς ζωντάνιας καί τῆς δημιουργικότητας. Καί, βέβαια, πολλοί ἄνθρωποι ἀπελπισμένα διερωτῶνται:

Ποῦ εἶναι ὁ Θεός; Γιατί δέν ἐπεμβαίνει νά δώσει τέρμα στά δεινά τοῦ λαοῦ μας καί ὅλου τοῦ κόσμου;

Ποῦ εἶναι ὁ Θεός; Γιατί δέν παρεμβαίνει σέ τόσους διεθνικούς πολιτικο-οικονομικούς πολέμους μέ θρησκευτικά μανιακά κακουργήματα;

Ποῦ εἶναι ὁ Θεός; Γιατί δέν ξανακάνει εὔκολη τή διαβίωσή μας, χωρίς βάσανα καί δυσκολίες, χωρίς ἀπειλές καί τρομοκρατίες, χωρίς πολέμους;

Ἡ θεολογική ἀπόκριση εἶναι σαφής:

Μέ παρόμοια ἐρωτήματα ἀναμετρήθηκαν πολλοί Ἅγιοι, ἄν ὄχι ὅλοι οἱ Ἅγιοι. Στόν ἐκτεταμένο προφητικό του λόγο ὁ ἅγιος Ἡσαΐας μᾶς δίνει συνεχῶς τραγικούς διαλόγους ἀπελπισμένης πίστης τῶν ἀνθρώπων στό Θεό καί ἀπαντήσεων ἐλπιδοφόρων ἀπό τό Θεό (βλ. κεφ. 1 καί κεφ. 49): «Εἶπε δὲ Σιών· ἐγκατέλιπέ με Κύριος, καὶ ὁ Κύριος ἐπελάθετό μου. Μὴ ἐπιλήσεται γυνὴ τοῦ παιδίου αὐτῆς τοῦ μὴ ἐλεῆσαι τὰ ἔκγονα τῆς κοιλίας αὐτῆς; εἰ δὲ καὶ ταῦτα ἐπιλάθοιτο γυνή, ἀλλ᾿ ἐγὼ οὐκ ἐπιλήσομαί σου, εἶπε Κύριος» (κεφ. 49: 14-15)!

Ἀκόμη κι ἄν μιά γυναίκα φθάσει στό σημεῖο νά ἀδιαφορήσει γιά τά σπλάχνα της, τουναντίον ἐγώ ποτέ δέν θά σᾶς λησμονήσω. Ὑπάρχουμε, διότι Ἐκεῖνος θέλει καί ὑπάρχουμε.

Ἡ ἔλλογη καί ἔνζωος ὕπαρξή μας εἶναι δικό Του δῶρο, δῶρο ἀνεξάντλητης πρόνοιας, ἀνείκαστης στοργῆς.

Ὅμως, γιατί ὑποφέρουμε;

Στήν πρώτη-πρώτη καθημερινή προσευχή “Βασιλεῦ οὐράνιε…” διαλαλοῦμε: “ὁ πανταχοῦ παρών καί τά πάντα πληρῶν”. Καί παρακαλοῦμε: “ἐλθέ καί σκήνωσον ἐν ἡμῖν…”!

Θά ἔλεγα ἐπίκαιρα, ψηφίζουμε Χριστό, μέ τόν ἐκκλησιαστικό τρόπο πού τόν δοκίμασαν ἀναρίθμητοι δικαιωμένοι εἴτε ἁγιασμένοι συνάνθρωποί μας, ὅπως καί σήμερα αὐτό ἐπιτελεῖται στίς ἱεραποστολικές χῶρες ἤ καί ἐδῶ σέ μᾶς, μέ ὅσους ἐπιστρέφουν εἰς ἑαυτούς καί ἀκολούθως εἰς Χριστόν.

Ὅλοι ὅσοι βρῆκαν τόν Χριστό, ὁμιλοῦν μέ μιάν ἀμεσότητα καί ἀμοιβαιότητα κοινωνίας μαζί Του. Ὅλοι, ἀνεξαιρέτως διαλαλοῦν τή λυτρωτική αὐτή ἐπιλογή, τή σωστική αὐτή συνάντηση.

Ἐδῶ εἶναι ἡ ἀπάντηση στά βασανιστικά ἐρωτήματα. Μήν περιμένουμε νά ἀλλάξει ἡ πανανθρώπινη κατάσταση, ἐάν δέν θελήσουμε νά συναντηθοῦμε μέ τό Χριστό.

Μηχανι(στι)κές λύσεις δέν ὑπάρχουν στήν ἱστορία τῆς σωτηρίας. Μηχανι(στι)κές λύσεις δέν ὑπάρχουν στήν παγκόσμια ἀναζήτηση τῆς εὐτυχίας.

Ὁ,τιδήποτε καί ὁποιοσδήποτε φαίνεται πως “ὑπάρχει” χωρίς νά ἔχει μερίδιο μετοχῆς στόν “πανταχοῦ παρόντα Θεό”, δυστυχῶς μεταφέρει τή νεκρότητα τοῦ ἤθους, τή νεκρότητα τοῦ “εἶναι”, τή νεκρότητα τῆς ἐπιβίωσης, ὡς ἀπρόσωπος ἀριθμός.

Καί μέ αὐτό τό “ἀνυπόστατο” μετέχει εἴτε ὡς ἀνενεργός εἴτε ὡς ἐνεργός ἀριθμός στήν κοσμικότητα (οἰκονομία, πολιτική, ἐπικοινωνία, διεθνισμό, παγκοσμιοποίηση, πολιτισμό κ.ο.κ.).

Ἔχουμε συνηθίσει σέ ἕναν πολιτισμό μηχανιστικῆς λειτουργικότητος. Ἀκόμη καί τίς φιλικές σχέσεις τίς ὑποτάσσουμε στίς μηχανιστικές πρακτικές ἐπικοινωνίας (ὄχι ὅμως ἀληθινῆς κοινωνίας).

Ἀποζητοῦμε τίς εὔκολες λύσεις, ἀπρόθυμοι νά ἐπιδοτήσουμε τή γνώμη καί τή θέληση καί τό ἦθός μας μέ τό μοναδικό ἄπτωτο “ἐπίδομα”, πού εἶναι τό “ἐν Χριστῷ”.

Ὁ Θεός δέν μᾶς δάνεισε τήν ὕπαρξη καί τόν Ἑαυτό Του (σάν τόν τοκογλύφο “πειρασμό” καί τά φανερά ἐγκόσμια διεθνῆ ὄργανά του).

Ὁ Θεός μᾶς ἔδωσε τήν ὕπαρξη καί μᾶς δίνει τόν ῾Εαυτό Του, ὥστε νά γίνουμε “ἕνα” μαζί Του, αὐτό πού τό διαλαλοῦν ὁ ἀπόστολος Παῦλος καί ὅλοι οἱ Παῦλοι ὅλων τῶν ἐποχῶν: “ἐν Χριστῷ”.

Ὁπότε, γιά νά εἴμαστε εἰλικρινεῖς καί ἔντιμοι, νά ἀρχίσουμε νά μαθαίνουμε ἐμεῖς πρῶτοι καί νά διδάσκουμε μέ τόν τρόπο μας στήν κοινωνική καί πολιτική καί ἐπιστημονική καί πολιτιστική στελέχωση τοῦ δικοῦ μας “σήμερα”: τό σωστό ὑπαρξιακό ἐρώτημα γιά τίς πανανθρώπινες τραγικότητες.

Ποῦ βρισκόμαστε σέ σχέση μέ τόν ζῶντα Θεό;

Πόσο ἀποζητοῦμε τό Θεό, μέ πόσην πεῖνα καί δίψα σχέσης, στά δευτερόλεπτα τῆς ἀτομικῆς μας ἱστορίας;

Μέ πόσο Θεό φτιάξαμε τήν τωρινή μας ἱστορία;

Τί ἐμπνεύσαμε στήν τωρινή κοινωνία; Πόσο Χριστό φανερώνουμε καί μοιραζόμαστε μεταξύ μας στίς καθημερινές μας σχέσεις καί συναλλαγές; Πόσο Χριστό βλέπουμε ὁ ἕνας στόν ἄλλον, στίς χαρές καί προπαντός στίς ἀνάγκες μας; Ἐδῶ εἶναι ἡ λύση, ἐδῶ εἶναι ἡ λύ(τρω)ση.

***

Ἡ Παναγία μας ἡ Γουμένισσα ἔρχεται σήμερα, μέ τήν ἑορτή Της, καί μᾶς δείχνει τό δρόμο, τήν πραγματικότητα, τή ζωντάνια, πού εἶναι ὁ Χριστός (δηλαδή ὁ Θεός πού ἔγινε ἄνθρωπος καί μᾶς ἔδωσε τήν ἄμεση δυνατότητα τῆς σχέσης μαζί Του μέσα στό μυστήριο τῆς ἐκκλησιαστικῆς ὕπαρξης).

Στά δικά Της χρόνια δέν ἦταν οὔτε ἅγιες οὔτε βολικές οἱ κοσμικές καί κοινωνικές συνθῆκες. Κι Ἐκείνη καί ὁ Υἱός Της καί Θεός μας ἀναμετρήθηκαν μέ κατατρεγμούς, μέχρι σταυρώσεως καί ρομφαίας.

Ἀλλά δέν νίκησε ἡ ἀπανθρωπιά. Νίκησε ὁ Σταυρός καί ἡ Ἀνάσταση. Ἐδῶ εἶναι ἡ δύναμη καί ἡ ὑπομονή καί ἡ νίκη μας, ἐφαρμοσμένες στήν καθημερινή διαβίωση καί κοινωνική σχέση.

Ἀρχές Μαρτίου τοῦ 1975, ξαναβρήκαμε τήν Παναγία τή Γουμένισσα. Ἐμπρός, λοιπόν, ἀρχές Μαρτίου τοῦ 2014, νά ξαναβροῦμε τήν πίστη, τήν ἐλπίδα καί τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Παναγίας, τοῦ Θεοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας, τοῦ Σωτήρα καί καθενός συνανθρώπου μας πού περιμένει ἀπό μᾶς τήν ἁπλοχεριά τῆς ἀνθρωπιᾶς, τῆς βαπτισμένης στή χάρη τοῦ Θεοῦ. Ἀμήν.

top
Has no content to show!