Άρθρα - Απόψεις

Γόρτυνος: ''Δεν μας φτάνουν τόσα κακά, θέλουμε και χειρότερα;''

ieremias

1. Μέ πολύ πόνο γράφω τό κήρυγμα αὐτό. Ὥστε λοιπόν ἔγινε καί αὐτή ἡ φρικτή ἀσέβεια στήν εὐλογημένη μας πατρίδα; Ποιά ἀσέβεια; Τό νά ἐμπαιχθεῖ τό Ἅγιο Ποτήριο, πού μέσα του ἔχει τόν σεσαρκωμένο Υἱό τοῦ Θεοῦ, καί νά ἐμπαιχθεῖ μάλιστα ἀπό πολιτικό πρόσωπο. Δέν ὑπάρχει μεγαλύτερη ἀσέβεια ἀπό αὐτήν. Πῶς νά δοῦμε προκοπή σέ αὐτόν τόν τόπο, ὅταν βουλευτής τῆς χώρας μας διακωμωδεῖ παρρησίᾳ τό ἱερώτατο Μυστήριο, πού ἐκφράζει τήν πίστη μας, ὁ δέ «λαός εἱστήκει θεωρῶν» (Λουκ. 23,35), ὄχι μόνον, ἀλλά καγχάζων καί χειροκροτῶν; Δέν μᾶς φτάνουν τά τόσα κακά μέ τήν ἀποστασία μας ἀπό τόν Θεό, θέλουμε καί χειρότερα;

2. Ὅμως ἡ Ἁγία Γραφή καί ἡ ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας ἔχει νά μᾶς δώσει ἑρμηνεία στό ὅλο θέμα. Ἀπό τήν ἀρχή, ἀγαπητοί μου, παρατηροῦνται στήν Ἁγία Γραφή δυό γραμμές τῶν ἀνθρώπων: Ἡ καλή γενεά καί ἡ κακή γενεά. Ὅσο περνοῦν τά χρόνια καί διαβαίνουν οἱ καιροί βλέπουμε στήν Ἁγία Γραφή ἡ καλή γενεά νά γίνεται πιό καλή καί ἡ κακή γενεά νά γίνεται πιό κακή. Αὐτά πρό Χριστοῦ, πρίν ἀπό τήν πρώτη ἔλευσή Του. Ἀλλά μᾶς λέγει πάλι ἡ Ἁγία Γραφή ὅτι καί μετά τόν ἐρχομό τοῦ Χριστοῦ θά παρατηρεῖται πάλι τό ἴδιο: Καιρό μέ τόν καιρό τά τέκνα τοῦ Θεοῦ θά γίνονται πιό ἅγια, ἀλλά καί οἱ ἀσεβεῖς θά θρασύνονται περισσότερο καί θά βλασφημοῦν τόν Θεό καί θά ἐμπαίζουν τά θεῖα καί τά ἱερά. Καί κατά τά χρόνια τά πρίν ἀπό τήν Δεύτερη τοῦ Χριστοῦ Παρουσία ἡ ἀντίθεση αὐτή θά εἶναι πιό ζωηρή. Ἔτσι μᾶς λέγει ἡ Ἀποκάλυψη, «ὁ ἀδικῶν ἀδικησάτω ἔτι καί ὁ ρυπαρός ρυπαρευθήτω ἔτι», ἀλλά καί «ὁ δίκαιος δικαιοσύνη ποιησάτω ἔτι καί ὁ ἅγιος ἁγιασθήτω ἔτι»(22,11). Περιμένουμε λοιπόν, γιατί μᾶς τό λέει ἡ Ἁγία Γραφή, περιμένουμε, λέγω, ἐμπαικτικές ἐκδηλώσεις καί παντοειδεῖς βλασφημίες κατά τοῦ Ὑψίστου. Δέν τίς φοβούμαστε. Σᾶς παραπέμπω, ἀγαπητοί μου, στήν Παλαιά Διαθήκη, στόν β´ Ψαλμό τοῦ Ψαλτηρίου. Σ᾽ αὐτόν τόν Ψαλμό βλέπουμε ὄχι ἕναν ἐμπαίκτη βουλευτή Διαμαντόπουλο, ἀλλά ἔθνη πολλά, ὀργανωμένα μέ βασιλεῖς καί ἄρχοντες, νά κινοῦνται κατά τοῦ Κυρίου τοῦ Θεοῦ καί «κατά τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (στίχ. 2). Καί ὁ Ψαλμωδός λέει μέ ἀπορία: «Τί κάνουν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι, μέ ποιόν τά βάζουν;» Νά τό πῶ ἐπί λέξει πῶς τό λέει: «Ἱνατί ἐφρύαξαν ἔθνη καί λαοί ἐμελέτησαν κενά;» (στίχ. 1). «Κενά» λέει τά διαβούλιά τους, δηλαδή χωρίς νόημα καί περιεχόμενο τά ὅσα λέγει τό ὀργανωμένο αὐτό «κογκρέσσο» τῶν ἀθεϊστῶν. Τό «κογκρέσσο» αὐτό εἶχε ἀθεϊστικό σύνθημα. Ακοῦστε το: «Νά τινάξουμε τόν Θεό ἀπό πάνω μας. Νά σπάσουμε κάθε δεσμό μαζί του». Ἄς τό πῶ ἐπί λέξει τί ἔγραφε τό σύνθημά τους: «Διαρρήξωμεν τούς δεσμούς αὐτῶν (δηλαδή τοῦ Θεοῦ καί τοῦ Χριστοῦ) καί ἀπορρίψωμεν ἀφ᾽ ἡμῶν τόν ζυγόν αὐτῶν» (στίχ. 3). Ὀργανωμένο σύστημα, ὅπως τό εἶπα, μέ ἀρχηγό κυβερνήτη καί μέ καθορισμένο σύνθημα! Ἀλλά ὁ Ψαλμωδός, ἀγαπητοί μου, δέν τρομάζει καθόλου ἀπό τό κίνημα αὐτό πού ξεσηκώνει πολλούς καί τούς στρέφει ἐναντίον τοῦ Θεοῦ. Ξέρει ὁ ποιητής τί εἶναι ὁ Θεός καί τί εἶναι οἱ ἄνθρωποι, πού τά βάζουν μέ τόν Θεό. Ὁ Θεός εἶναι ὁ αἰώνιος, ὁ παντοδύναμος καί οἱ ἄνθρωποι εἶναι ἀδύνατοι καί σήμερα εἶναι καί αὔριο δέν εἶναι. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ποιητής μας στόν ὑπέροχο αὐτό Ψαλμό παριστάνει τόν Θεό νά βλέπει ἀπό ψηλά τό ἀθεϊστικό κίνημα, πού στρέφεται ἐναντίον Του, καί νά «γελάει». Γι᾽ αὐτό καί λέει στόν Ψαλμό του: «Ὁ κατοικῶν ἐν οὐρανοῖς ἐκγελάσεται αὐτούς», ὄχι μόνον, ἀλλά καί θά τούς χλευάσει, «ἐκμυκτηριεῖ αὐτούς», λέγει τό κείμενο (στίχ. 4). Ἀλλά ἄν οἱ ἐμπαῖκτες, λόγου χάριν, βουλευτής Διαμαντόπουλος, ἐξακολουθοῦν τόν ἐμπαιγμό τους καί τόν ὑβρισμό τους καί δέν μετανοοῦν, τότε ὁ Κύριος, λέγει ὁ Ψαλμωδός, «λαλήσει πρός αὐτούς ἐν ὀργῇ Αὐτοῦ καί ἐν τῷ θυμῷ Αὐτοῦ ταράξει (= θά ταρακουνήσει καί θά συντρίψει) αὐτούς» (στίχ. 5).

3. Δέν ἀποροῦμε λοιπόν, ἀγαπητοί μου, γιά τούς ἐμφανιζομένους καί ἀκουομένους ἐμπαῖκτες, χειρότερος ἀπό τούς ὁποίους στίς ἡμέρες μας ἔγινε ὁ βουλευτής Διαμαντόπουλος. Δέν ἀποροῦμε, λέγω, γι᾽ αὐτούς, γιατί ξέρουμε ἀπό τήν Ἁγία Γραφή ὅτι ὅσο τά χρόνια περνοῦν καί πορευόμαστε πρός τήν Δευτέρα τοῦ Κυρίου Παρουσία, θά συμβαίνουν τοιαῦτα φαινόμενα ἀσεβείας. Ὁ ἀπόστολος Πέτρος μᾶς λέγει ὅτι«ἐλεύσονται ἐπ᾽ ἐσχάτων τῶν ἡμερῶν ἐμπαῖκται» (Β´ Πέτρ. 3,3). Καί ὁ ἀδελφόθεος Ἰούδας πάλι μᾶς λέγει τόν ἴδιο λόγο, ὅτι «ἐν ἐσχάτῳ χρόνῳ ἔσονται ἐμπαῖκται»(στίχ. 18). Τό μεγαλύτερο κακό ὅμως εἶναι μέ τόν ἀδιάφορο λαό, πού ἀκούει μέ τά αὐτιά του νά ὑβρίζεται ἡ πίστη του καί βλέπει μέ τά μάτια του νά ἐμπαίζονται τά ὅσια καί τά ἱερά, καί στέκει ἀδιάφορος, ὄχι μόνον, ἀλλά καί, μέ τήν εὐχάριστη συμμετοχή του σέ αὐτά τά ἀσεβῆ φαινόμενα, νά φαίνεται ὅτι τά ἐπιδοκιμάζει. Ἀλήθεια, πέστε μου, εἶναι χριστιανοί αὐτοί πού εἶδαν τό ἀσεβέστατο θέαμα νά ἐμπαίζεται τό Ἅγιο Ποτήριο καί νά μή διαμαρτυρηθοῦν ἤ νά μήν ἀποχωρήσουν τουλάχιστον ἀπό τήν σατανική ἐκείνη πομπή; Εἶναι χριστιανοί αὐτοί στούς ὁποίους ἐμεῖς οἱ Ἱερεῖς μποροῦμε νά ἐμπιστευθοῦμε νά παραστοῦν ὡς ἀνάδοχοι σέ βάπτισμα παιδιῶν; Ἀλήθεια, λέγω, θά μποροῦν αὐτοί νά προσέλθουν στό Ἅγιο Ποτήριο νά κοινωνήσουν τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, αὐτό πού ἐνέπαιξε ὁ ἐλεεινός καί ἀξιοθρήνητος βουλευτής Διαμαντόπουλος, χωρίς νά διαμαρτύρονται, ἀλλά ἀντίθετα καί νά καγχάζουν; Ἤ, νά πῶ καί τό χειρότερο, θά ὑπάρξει ἐπιτόπιος Ἱερεύς, ἐκεῖ ὅπου συνέβηκε τό σημεῖο αὐτό τοῦ Ἀντιχρίστου, νά δώσει, χωρίς φόβο, τήν θεία Κοινωνία σ᾽ αὐτούς πού εἶδαν τήν διαβολική αὐτή πράξη τοῦ ἀθέου βουλευτοῦ, μετέχοντες σ᾽ αὐτήν;

4. Ἡ ἴδια ἡ Γραφή, ἀγαπητοί μου, λέγει ὅτι ἄν ἐμεῖς οἱ χριστιανοί εἴμαστε ἀδιάφοροι σέ τέτοια ἀσεβῆ φαινόμενα καί δέν ἀγωνιζόμαστε καί δέν διαμαρτυρόμαστε ἐναντίον αὐτῶν, τότε ἡ ἁμαρτία γίνεται ἀκόμη θρασύτερη καί κυβερνᾶ! Γι᾽ αὐτό καί βλέπουμε στό κεφ. 12 τοῦ βιβλίου τῆς Ἀποκάλυψης τό θηρίο, πού εἶναι ἡ ἁμαρτία, νά εἶναι στεφανωμένο μέ«ἑπτά διαδήματα» (στίχ. 3), μέ ἑπτά στεφάνια δηαλαδή. Τί σημαίνουν τά στεφάνια καί μάλιστα ἑπτά; Σημαίνουν ὅτι ἡ ἁμαρτία κυβερνᾶ! Ἐκεῖ θά καταντήσουμε, διότι οἱ χριστιανοί καί ἐμεῖς οἱ κληρικοί, πλήν μερικῶν, δέν εἴμαστε μαχητές. Τοῦτα τά χρόνια, τά δύσκολα χρόνια, τά ἀπό τήν ἱερή Ἀποκάλυψη προφητευμένα χρόνια, ὅλοι πρέπει νά εἴμαστε ἀγωνιστές καί ὄχι ἀδιάφοροι γιά τήν πίστη μας τήν ἁγία, καί ὁ «πραΰς» ἀκόμη, «ἔστω μαχητής», ὅπως λέγει ὁ προφήτης Ἰωήλ (4,11).

Μέ εὐχές καί πολλή ἀγάπη

† Ὁ Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως Ἰερεμίας

 
 

Η κρίση της… κρίσης μας

kisamou

Του Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιου

«Η πιο προγραμματισμένη και τραγικότερη άρνηση της ανεκτικότητας σημειώθηκε στις ώρες εκείνες της ιστορίας του κόσμου που έκαναν τον άνθρωπο να αγνοήσει ή και να αρνηθεί, να χλευάσει και να κατατρέξει τη θρησκεία… αντικαθιστώντας την είτε με την υπερφυσική δική του Λογική στη μεγάλη Γαλλική Επανάσταση, είτε με την υπερφυσική δική του Διαλεκτική, όπως στα κομμουνιστικά καθεστώτα, είτε με το υπερφυσικό εγκόσμιο Εγώ ενός λαού, όπως στη Γερμανία του Χίτλερ», σημειώνει ο σπουδαίος Έλληνας μελετητής του Ευρωπαϊκού πνεύματος, αείμνηστος Παναγιώτης Κανελλόπουλος, φιλόσοφος και πολιτικός του προηγουμένου αιώνος, θέλοντας να υπογραμμίσει ότι η αποκοπή μας από τις χριστιανικές ρίζες μπορεί να οδηγήσει σε ακρότητες, βία και ολοκληρωτισμούς.

Σύγχρονος πολιτικός-βουλευτής της αντιπολίτευσης, (με τις επευφημίες συναδέλφους του της συμπολίτευσης) εκμεταλλευόμενος την ευκαιρία καρναβαλικών εκδηλώσεων την ημέρα της πρωτοχρονιάς συμμετείχε σε καρναβαλικό  άρμα πού είχε σαν θέμα την «κηδεία της κρίσης».

Μεταμφιέστηκε λοιπόν σε κληρικό προσφέροντας… «αντιμνημονιακή κοινωνία». Προσπάθησε δηλαδή να ευτελίσει και να διακωμωδήσει το ιερώτερο Μυστήριο των Χριστιανών, αυτό της Θείας Κοινωνίας, την Θεία Ευχαριστία.

Το Μυστήριο επί του οποίου εδράζεται όχι απλά η Θεολογία, αλλά ολόκληρη η ζωή της Εκκλησίας. «Προγραμματισμένη και τραγικότατη άρνηση της ανεκτικότητας», κατά τον αείμνηστο Κανελλόπουλο, η συμπεριφορά του εν λόγω βουλευτή. «Ευτελής, ανόητος και επικίνδυνος», κατά στοιχειοθετημένη άποψη λόγιου Ιεράρχη.

Ο κ. βουλευτής θέλοντας να δικαιολογήσει την αδικαιολόγητη και απαράδεκτη αυτή συμπεριφορά του, την προσπάθεια δηλαδή ευτελισμού του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας με ένα τόσο βέβηλο και προκλητικό τρόπο, σε δήλωση του μίλησε για τον «δικό του πολιτισμό», ό οποίος όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: «χαρακτηρίζεται από την αποδοχή του διαφορετικού, τον σεβασμό στην  θρησκευτική, σεξουαλική, πολιτική επιλογή του καθενός -αρκεί αυτή να μην στρέφεται κατά του ανθρώπου».

Προφανώς ο «πολιτισμός» και ο «σεβασμός» του εν λόγω βουλευτή στην θρησκευτική επιλογή του καθενός φαίνεται πως δεν συμπεριλαμβάνει τα εκατομμύρια των Ελλήνων Ορθοδόξων Χριστιανών, πολιτών αυτής της Χώρας, και περιορίζεται μόνον στον σεβασμό της πάσης φύσεως διαφορετικότητας, που αποτελεί μειονότητα σ΄ αυτή την Πατρίδα.

Διερωτώμαι λοιπόν: Δεν γνωρίζει ο κ. βουλευτής πως η ιστορία αυτού του Γένους, αυτής της Πατρίδας, είναι ποτισμένη και ζυμωμένη με αίμα και αγώνες ηρώων όχι μόνον της Πατρίδας, αλλά και της Πίστεως;

Δεν γνωρίζει ότι η ανοίκεια αυτή συμπεριφορά του στρέφεται, απροκάλυπτα και προκλητικά, εναντίον όχι απλά μιας ομάδας με ιδιαιτερότητες τις οποίες ισχυρίζεται ότι «σέβεται», αλλά ενός ολόκληρου λαού; Δεν γνωρίζει πως ένας πολιτισμός που δεν προάγει τον άνθρωπο σε κάτι ανώτερο και υψηλότερο, τότε αυτός ο πολιτισμός ρυπαίνει και τον άνθρωπο και την κοινωνία του, αλλά και την ιστορία, και καταντά στο τέλος «καταναλωτικός πολιτισμός», αφού το πνεύμα των ανθρώπων αγοράζεται και πωλείται σε πολυτελή ράφια, αίθουσες, πλατείες και, όπως φαίνεται, καρναβάλια;

Έχει δικαίωμα στο όνομα της «ελευθερίας της έκφρασης», όπως ισχυρίζεται στην δήλωση του, να προσβάλει τόσο βάρβαρα, βάναυσα και προκλητικά τα ιερά και τα όσια, την πίστη ενός ολόκληρου λαού, που αιώνες τώρα, χιλιετίες, ζυμώνεται, ζει, αναπνέει και τρέφεται από τα καθάρια αυτά νάματα της πίστεως και ευσεβείας μας;

Ο «Μεσαίωνας» για τον οποίο κατηγορεί την Εκκλησία επειδή άρθρωσε λόγο και αποδοκίμασε τον «πολιτισμό» του (μάλλον ανιστόρητος ο ίδιος καθώς δεν υπήρξε ποτέ τέτοια περίοδος στην ιστορική πορεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας) διερωτώμαι, λοιπόν, μήπως μεσαίωνας τελικά είναι συμπεριφορές και τακτικές που στοχεύουν στον ευτελισμό και ισοπέδωση των συμβόλων, των ιερών και των οσίων ενός λαού; Διερωτώμαι, δανειζόμενος την σκέψη σύγχρονου Ιεράρχη, δεν γνωρίζει πως: «ο,τι είναι ιερό για τον άλλο, πρέπει να είναι σεβαστό από όλους»;

Διερωτώμαι, τέλος, και με την ευκαιρία αυτού του γεγονότος: Στον αντίποδα αυτής της ισοπεδωτικής και επικίνδυνης για το μέλλον του Ελληνισμού λαίλαπας ποιό είναι το δικό μας χρέος και ευθύνη; Ποιο θα είναι το ανάχωμα, η αντίσταση και η αντίδραση στην, όπως διαφαίνεται, καλά οργανωμένη προσπάθεια αφελληνισμού και αποϊεροποίησης της κοινωνίας μας, της ιστορίας μας, και κατ΄ επέκταση του Γένους μας;

Μήπως ήρθε η ώρα, χωρίς φανατισμούς, μισαλλοδοξίες και φοβίες, να σηκώσομε ψηλά το κεφάλι, να υψώσομε το ανάστημα μας και να προτάξομε τα στήθη μας στον αντίποδα αυτής της αφασίας και αποχαύνωσης της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης που επιδιώκει την επιβολή της ιστορικής λήθης, παρουσιάζοντας την ως δήθεν ελευθερία, ελπίδα, φως και πολιτισμό;

Μήπως το χρωστάμε όπως θα έλεγε ο Κωστής Παλαμάς, «σε όσους ήλθαν, πέρασαν, θαρθούνε, θα περάσουν, κριτές θα μάς δικάσουν οι αγέννητοι, οι νεκροί»;

Κυθήρων: ''Να διατρανώσουμε Χριστιανοπρεπώς την βούλησή μας''

kith-serafeim

«Ἰησοῦς ὁ ζωῆς ἀρχηγός, λῦσαι τό κατάκριμα ἥκει, Ἀδάμ τοῦ πρωτοπλάστου...»
(Καταβασία Θεοφανείων)

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί Συλλειτουργοί,

Ἀδελφοί μου Χριστιανοί. Τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά.

Ἑωρτάσαμε μέ τήν Χάρι τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος μας Ἰησοῦ Χριστοῦ τήν μεγάλην ἑορτήν τῶν Χριστουγέννων καί τώρα ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία με τούς προεόρτιους ὕμνους μᾶς προετοιμάζει νά ἑορτάσωμε τήν ὡσαύτως μεγάλη καί πανίερη ἑορτή τῶν Θεοφανείων.

«Λαμπρά μέν ἡ παρελθοῦσα ἑορτή, λαμπροτέρα δέ Σωτήρ ἡ ἐπερχομένη. Ἐκείνη Ἄγγελον ἔσχεν εὐαγγελιστήν, καί αὕτη Πρόδρομον εὗρε προετοιμαστήν.

Ἐν ἐκείνῃ, αἱμάτων ἐκχεομένων, ὡς ἄτεκνος ὠδύρετο ἡ Βηθλεέμ (μετά τήν φοβερή σφαγή ὑπό τοῦ Ἡρώδου τῶν 14 χιλιάδων νηπίων) ∙ἐν ταύτῃ, ὑδάτων εὐλογουμένων, πολύτεκνος γνωρίζεται ἡ Κολυμθήθρα...».

«Φαιδρά μέν ἡ παρελθοῦσα Ἑορτή, ἔνδοξος ἡ παροῦσα ἡμέρα. Ἐν ἐκείνῃ τόν Σωτῆρα Μάγοι προσεκύνησαν ∙ ἐν ταύτῃ δέ τόν Δεσπότην δοῦλος κλητός ( ὁ Θεῖος Πρόδρομος) ἐβάπτισεν.

Ἐκεῖ Ποιμένες ἀγραυλοῦντες, εἶδον καί ἐθαύμαζον ∙ ὦδε φωνή τοῦ Πατρός τόν μονογενή Υἱόν ἐκήρυττεν».

Τό Θεῖο Φῶς, πού ἔλαμψε εἰς τό ταπεινό καί πτωχικό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ καί ἐφώτισε τήν ἀνθρωπότητα καί ὅλο τόν κόσμο, ἐξήστραψε καί εἰς τόν Ἰορδάνη Ποταμό, ὅταν βαπτιζομένου τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου μας «ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις» καί «Φῶς ἐκ φωτός ἔλαμψε τῷ κόσμῳ Χριστός ὁ Θεός ἡμῶν, ὁ ἐπιφανείς Θεός...».

Τό βάπτισμα τοῦ Θείου Λυτρωτοῦ μας ἄνοιξε τόν θεοφώτιστο δρόμο τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανικοῦ Βαπτίσματος, τήν πορεία τῆς ἐν Χριστῷ ἀναγεννήσεως καί ἀνακαινίσεως, τῆς πνευματικῆς μας παλιγγενεσίας.

«Διά λουτροῦ σωτηρία, δι΄ὕδατος τό Πνεῦμα, διά καταδύσεως ἡ πρός Θεόν ἡμῶν ἄνοδος γίνεται».

Ἡ μεγάλη αὐτή ἡμέρα καί ἑορτή τῶν Θεοφανείων εἶναι κοντά καί μᾶς ὑπενθυμίζει τό θλιβερό γεγονός τοῦ μεγάλου καί συνταρακτικοῦ σεισμοῦ τῆς 8ης Ἰανουαρίου τοῦ ἔτους 2006.

Ἐνθυμούμεθα τήν ἡμέρα αὐτή μέ εὐγνωμοσύνη πρός τόν Σωτῆρα μας Χριστό καί τήν Μεγαλόχαρη Παναγία μας τήν Μυρτιδιώτισσα, διότι ἐσώθησαν τά Κύθηρα καί τά Ἀντικύθηρα ἀπό βέβαια καταστροφή, γιατί τό ἐπίκεντρο τοῦ σεισμοῦ ἦταν στή θάλασσα καί τήν ὥρα ἐκείνη ἐταξίδευε τό πλοῖο «Μυρτιδιώτισσα», πού ἔφερε τήν εἰκόνα τῆς Ἐφόρου καί Πολιούχου μας Παναγίας Μυρτιδιώτισσας.

Γι΄αὐτό κι ἐφέτος, στίς 8 Ἰανουαρίου 2014, ἡμέρα Τετάρτη, θά τελεσθῇ ἡ εὐχαριστήρια Θεία Λειτουργία στό Μοναστήρι τῆς Παναγίας μας, στά Μυρτίδια.

Εἶναι ἐργάσιμη ἡμέρα. Ἄς συγκεντρωθοῦμε ὅσοι ἠμποροῦμε γιά νά εὐχαριστήσωμε τόν Κύριό μας καί τήν Παναγία μας τήν Μυρτιδιώτισσα γιά τήν κραταιά προστασία τους πρός τά νησιά μας.

Τό μεσημέρι τῆς ἰδίας ἡμέρας καί ὥρα 12μ. θά τελεσθῇ ὅπως κάθε χρόνο, ἡ Δοξολογία στήν πλατεῖα τῶν Μητάτων, δίπλα στόν τραυματισμένο ἀπό τόν μεγάλο ἐκεῖνο σεισμό Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Τριάδος καί θά κοπῆ ἡ καθιερωμένη Ἁγιοβασιλόπιττα.

Ἐπίσης τό ἀπόγευμα 5μ.μ. θά ψαλῆ ἡ Ἱερά Παράκλησις τῆς Παναγίας τῆς Μυρτιδιώτισσας στή Μονή τῶν Μυρτιδίων, γιά τόν ἴδιο εὐχαριστήριο σκοπό, γιά ὅσους δέν ἠμποροῦν νά παρευρίσκονται στήν πρωϊνή Θ. Λειτουργία.

Μέ τήν παροῦσα Ἐγκύκλιο σᾶς ἀνακοινώνουμε, ἔπειτα ἀπό συνεννόησι μέ τήν Δημοτική μας Ἀρχή, ὅτι ἡ Παγκυθηραϊκή Συνέλευσις, πού ἀποφασίσθηκε ἀπό τό Δημοτικό Συμβούλιο Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων περί τά μέσα τοῦ Δεκεμβρίου 2013 νά πραγματοποιηθῆ γιά τήν μή διακοπή τῆς ἀκτοπλοϊκῆς μας συγκοινωνίας μέ Πειραιᾶ, Ἀντικύθηρα καί Κρήτη θά γίνη τήν Κυριακή 12 Ἰανουαρίου 2014 στό Μοναστήρι τῆς Μυρτιδιώτισσας, μετά τήν Θεία Λειτουργία, ὥρα 11 π.μ.

Ἐκεῖ θά ἀκουσθοῦν ἀπό πλευρᾶς Δημοτικῆς Ἀρχῆς καί ἁρμοδίων παραγόντων ὅ,τι ἀφορᾶ στήν ἀκτοπλοϊκή αὐτή γραμμή καί οἱ νεώτερες ἐξελίξεις ἐπί τοῦ φλέγοντος αὐτοῦ θέματος.

Θά ἀξιώση ὁ Κυθηραϊκός λαός τήν τήρησι τῆς ὑπάρχουσας σύμβασης μέ τήν ἑταιρεία μέχρι τέλους τοῦ Ὀκτωβρίου 2014 καί θά ἐκφράση καθαρά τήν βούλησι καί τούς προβληματισμούς του γύρω ἀπό τό πολύ σοβαρό αὐτό ζήτημα.

Τό ψήφισμα τοῦ λαοῦ μας θά διαπεμφθῆ ἀπό τήν ἁρμόδια Δημοτική Ἀρχή εἰς τήν Κυβέρνησιν. 

Ἀγαπητοί μου ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,

Εὔχομαι ὁλοκαρδίως νά λάβωμε ὅλοι μας πλούσια τήν Χάρι καί τά Θεῖα δωρήματα τοῦ ἐπιφανέντος εἰς τόν Ἰορδάνη Ποταμό Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Νά ἐκφράσωμε ἀπό τά βάθη τῆς ψυχῆς μας τήν εὐγνωμοσύνη μας πρός τόν Σωτῆρα μας Χριστό καί τήν Παναγία Μητέρα Του, τήν Μυρτιδιώτισσα, γιά τήν διάσωσί μας ἀπό τόν μεγάλο κίνδυνο τοῦ σεισμοῦ πρό 8ετίας.

Καί ὅλοι μαζί νά διατρανώσουμε εὐθαρσῶς, ἀλλά καί Χριστιανοπρεπῶς τήν βούλησί μας γιά τήν ἀκτοπλοϊκή σύνδεσί μας μέ τό πρῶτο λιμάνι τῆς Χώρας, τόν Πειραιᾶ, πού εἶναι καί τό διοικητικό μας κέντρο, στό ὁποῖο ἀνήκουμε.

Μέ πατρικές εὐχές καί ἀγάπη

Ὁ Μητροπολίτης

† Ὁ Κυθήρων Σεραφείμ

Καστορίας Σεραφείμ: ''Έχουμε ανάγκη καθάρσεως και μετανοίας άπαντες''

bapt

ΣΕΡΑΦΕΙΜ
διά της χάριτος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
Επίσκοπος και Μητροπολίτης
της Ιεράς Μητροπόλεως Καστορίας
προς το χριστεπώνυμο πλήρωμα
της καθ’ Ημάς Ιεράς Μητροπόλεως

«Με ευσέβεια ας τρέξουμε ολοπρόθυμα στις καθαρές πηγές του σωτηρίου ύδατος παρατηρώντας με προσοχή τον Θεόν Λόγον να προσφέρει με ιλαρότητα άντλημα με νερό από αμόλυντη πηγή που θεραπεύει την αρρώστια του κόσμου που ποθεί τον Θεόν»1.

Με αυτούς τους λόγους, αγαπητοί μου αδελφοί και φιλέορτοι Χριστιανοί, ο ιερός υμνογράφος της Εκκλησίας, ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, μας προσκαλεί και μας προτρέπει, αυτήν την φωτόνυμη ημέρα της Βαπτίσεως του Χριστού στα νερά του Ιορδάνου και της φανερώσεως της ασυγχήτου και αδιαιρέτου Παναγίας Τριάδος, να σπεύσουμε στις Ιερές Κολυμβήθρες του Θείου Βαπτίσματος για να πάρουμε την χάρη και την ευλογία του Ιορδάνου, την άφεση των αμαρτιών μας και την θεραπεία από την ασθένεια της ψυχής και του σώματος.

Με προθυμία ψυχής μας καλεί να πλησιάσουμε τις καθαρές πηγές του σωτηρίου ρεύματος και να αντλήσουμε «ύδωρ μετ' ευφροσύνης εκ των πηγών του σωτηρίου»2.

Αυτό το νερό που δίνει ο Χριστός είναι η πίστη με την οποία ικανοποιείται η δίψα για τον Θεό, που είναι έμφυτη στον άνθρωπο. «Ον τρόπον επιποθεί η έλαφος επί τας πηγάς των υδάτων, ούτως επιποθεί η ψυχή μου προς σε, ο Θεός.

Εδίψησεν η ψυχή μου προ τον Θεόν τον ζώντα» ψάλλει ο Προφήτης Δαβίδ3. Και μας χρειάζεται αυτή η πίστη, γιατί το φρέαρ της αληθινής θεογνωσίας είναι βαθύ. Και άντλημα άλλο δεν διαθέτουμε.

Η επιθυμία, ακόμη, για την σωτηρία μας, την οποία ο ιερός μελωδός ονομάζει «ένθεο», θα μας θεραπεύσει από την φοβερή ασθένεια, που είναι η άγνοια του Θεού και η οποία μας οδηγεί στον πνευματικό θάνατο.

«Θεού άγνοια, θάνατός εστί ψυχής»4 θα μας υπενθυμίσει ο θεοφόρος Ιεράρχης της Εκκλησίας Μέγας Βασίλειος.

Αυτήν την επιφανή ημέρα, που «τα άνω τοις κάτω συνεορτάζει και τα κάτω τοις άνω συνομιλεί», που «η κτίσις πάσα φωτίζεται» και η μεγαλόφωνος των Ορθοδόξων πανήγυρις αγάλλεται, οι θεοφόροι Πατέρες της Εκκλησίας μας παρέχουν την αγιοπνευματική τους εμπειρία για τις θεολογικές προεκτάσεις αυτής της εορτής που έχουν άμεση σχέση με την θεραπεία μας, την σωτηρία μας και την είσοδό μας στην Βασιλεία των Ουρανών.

Και πρώτον, όλοι εμείς, οι βαπτισμένοι στο όνομα του Αγίου Τριαδικού Θεού, έχουμε το ιδιαίτερο προνόμιο να ονομαζόμαστε Χριστιανοί.

Όχι μόνο γιατί είμαστε μαθητές του Χριστού, αλλά διότι δεχτήκαμε το χρίσμα από το Άγιο Πνεύμα. Ο Χριστός, θα πει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, μας καθάρισε από την προπατορική αμαρτία, μας έπλυνε μέσα στα νερά του Ιορδάνου, γιατί εμείς είχαμε ανάγκη αυτής της καθάρσεως, αφού Εκείνος είναι «ο πάσης επέκεινα καθαρότητος», μας έχρισε εν συνεχεία με το «τελειοποιούν μύρον» που είναι η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος.

Έτσι και στο Μυστήριο του Βαπτίσματος, που είναι τύπος του Βαπτίσματος του Χριστού, βαπτιζόμαστε μέσα στα νερά της Ιεράς Κολυμβήθρας, καθαριζόμαστε από κάθε ρύπο και κάθε αμαρτία και σφραγιζόμαστε ακολούθως διά του Αγίου Μύρου, που αποτελεί την βεβαίωση της χάριτος του Παναγίου Πνεύματος.

Και αν οι βασιλείς, οι ιερείς και οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης ονομάζονταν «χριστοί Κυρίου»5, επειδή χρίονταν με το ατελές και τυπικό λάδι, πολύ περισσότερο πρέπει να χαρακτηριζόμαστε ως «χριστοί Κυρίου» όλοι εμείς που χρισθήκαμε με το Άγιο Χρίσμα.

Αυτή η χρίση δηλώνει την παρουσία του Αγίου Πνεύματος και συνδέεται με την έλλαμψη και τον φωτισμό του Θεού μέσα στο χώρο της καρδιάς μας, στον οποίο αναπαύεται ο Θεός.

Γι' αυτό γεμάτος θαυμασμό ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός στο τελευταίο τροπάριο του Κανόνος της σημερινής εορτής θα ψάλλει γεμάτος θαυμασμό: «Χρίεις τελειών, την βρότειον ουσίαν, Άναξ άναρχε, Πνεύματος κοινωνία».

Έχρισες, δηλαδή, με το Άγιο Πνεύμα, Βασιλεύ Άναρχε, τελειοποιώντας την ανθρώπινη φύση.

Δεύτερον. Αυτή η Δεσποτική εορτή μας υπενθυμίζει ότι έχουμε πλέον την δυνατότητα να φθάσουμε στον φωτισμό και στην θέωση, να γίνουμε δε κληρονόμοι της Βασιλείας των Ουρανών και συγκληρονόμοι Χριστού.

Και όπως ένα βρέφος, κατά τον λόγο του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, όταν φθάσει στο μέτρο της ηλικίας γίνεται κληρονόμος της πατρικής κληρονομιάς, έτσι και ο άνθρωπος έχοντας επάνω του την σφραγίδα της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος και τηρώντας τις εντολές του Θεού υφίσταται την καλή αλλοίωση και γίνεται πολίτης της Βασιλείας των Ουρανών.

Την αλήθεια αυτή πιστοποιούν οι Άγιοι της Εκκλησίας μας. Ο Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, τον οποίον το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο τον ανέγραψε στο Αγιολόγιο της Αγίας μας Εκκλησίας και ο οποίος εκοιμήθη οσιακά το 1991, ο Όσιος Μελέτιος από την Ρόδο, η Οσία Σοφία από την Κλεισούρα, οι Όσιοι του αιώνος μας που έφθασαν σ' αυτό το μέτρο του πληρώματος του Χριστού, κατά τον Απόστολο Παύλο6.

Και δεν αρκεί μόνο το Βάπτισμα, κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, αλλά συγχρόνως και η τήρηση των εντολών του Θεού. Ο λόγος του Χριστού προς τους μαθητές Του «πορευθέντες ούν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν»7, είναι χαρακτηριστικός για όλους μας.

Μας φανερώνει τον τρόπο ζωής τον οποίο πρέπει να ακολουθήσουμε αν θέλουμε να γίνουμε ολοκληρωμένοι άνθρωποι, «τέλειοι και εν μηδενί λειπώμενοι»8.

Τρίτον. Αυτή η γιορτή της Επιφανείας του Δεσπότου Χριστού μας καλεί, ακόμη, σε μετάνοια και κάθαρση. Έχουμε ανάγκη καθάρσεως και μετανοίας άπαντες.

«Λούσασθε και καθαροί γίνεσθε»

«Αφέλετε τας πονηρίας από των ψυχών υμών»

«Μάθετε καλόν ποιείν»

«Ρύσασθε αδικούμενον»

«Κρίνατε ορφανώ και δικαιώσατε χήραν».

«Καί δεύτε και διαλεχθώμεν λέγει Κύριος ο Θεός»9.

«Μετανοείτε· ήγγικε γαρ η βασιλεία των ουρανών»10.

Αυτή η μετάνοια, που συνοδεύεται και με τις πηγές των δακρύων μας, ισοδυναμεί με το νερό του Βαπτίσματος και ουσιαστικά μας επαναφέρει στην προηγούμενη κατάσταση της χάριτος.

«Καί δάκρυον στάξαν ισοδυναμοί τω λουτρώ και στεναγμός επίμοχθος επανάγει την χάριν προς ολίγον αναχωρήσασαν", θα πιστοποιήσει ο φωστήρας της Εκκλησίας των Νυσσαέων, Άγιος Γρηγόριος11.

Αδελφοί μου αγαπητοί,

«Φως εκ φωτός έλαμψεν τω κόσμω Χριστός ο Θεός ημών»12.

«Το αληθινόν φως επεφάνη, και πάσι τον φωτισμόν δωρείται"13.

«Το φως ελύληθεν εις τον κόσμον, και ηγάπησαν οι άνθρωποι μάλλον το σκότος ή το φως· ην γαρ πονηρά αυτών τα έργα»14. Αυτό συνιστά και την τραγωδία της εποχής μας και την κρίση που βιώνει ο τόπος μας. Αγαπήσαμε τα έργα του σκότους.

Προτιμήσαμε το ψέμα και όχι την αλήθεια. Φτάσαμε έως εδώ, γιατί απλούστατα θεοποιήσαμε την αμαρτία.

Αυτές τις κρίσιμες ώρες στην αδιάβατη αυτή έρημο της ζωής μας και στην αβάσταχτη λύπη του λαού μας και τα δάκρυα που αυλακώνουν το πρόσωπό του:

Ζητούνται καρδιές καιόμενες για τον Χριστό, που θα χαίρουν με τους χαίροντες, θα οδύνωνται με τους αμαρτάνοντες και θα ασθενούν με τους ασθενείς,

Ζητούνται άνθρωποι του Θεού, για να δώσουν την μαρτυρία του ονόματος του Χριστού,

Ζητούνται διάκονοι, που θα μεταφέρουν το φως του κόσμου, που είναι ο Χριστός, στην σημερινή ταπεινωμένη πατρίδα μας

Ζητούνται έσχατοι για τον Χριστό, που θα μοιράσουν την αλήθεια, την δικαιοσύνη, που θα μοιράσουν το ψωμί, που θα προσφέρουν τον Χριστό στον α-υπνο, στον α-φιλο, στον α-θεο άνθρωπο της εποχής μας.

Ζητούνται απόστολοι, για να παρακαλέσουν τον απαράκλητο λαό μας και να φανερώσουν την επερχόμενη Βασιλεία του Φωτός, την Βασιλεία που αρχίζει από την γη και φθάνει στην αιωνιότητα, την Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.

Σας απευθύνω, αυτήν την μεγάλη ημέρα, τις πλέον εγκάρδιες και θερμότατες ευχές μου. Το φως του Χριστού να είναι οδηγός στην ζωή μας. Η χάρις του Χριστού να είναι μόνιμη σύντροφός μας.

Με το φως του Χριστού να πορευόμαστε σ΄ αυτήν την ζωή και με αυτό να φθάσουμε στην ανέσπερη Βασιλεία των Ουρανών.

Ευχέτης προς τον Επιφανέντα Κύριο ημών Ιησού Χριστό

Ο Ε Π Ι Σ Κ Ο Π Ο Σ Σ Α Σ

Ο ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ


1 «Μετ’ ευσεβείας προσδράμωμεν ευτόνως, πηγαίς αχράντοις ρεύσεως σωτηρίου, Λόγον κατοπτεύοντες εξ ακηρά-του, άντλημα προσφέροντα δίψης ενθέου, κόσμου προσηνώς εξακεύμενον νόσον». Όρθρος εορτής Θεοφανείων, Ιαμβικός Κανών, ωδή Ε΄.

2 Ησ. 12,3.

3 Ψαλμ. 41,2-3.

4 Μεγάλου Βασιλείου, Ομιλία ΙΓ’ Προτρεπτική εις το Άγιον Βάπτισμα, PG 31,424c.

5 Πρβλ. Α’ Βασιλ. 24,7.

6 «μέχρι καταντήσωμεν πάντες εις την ενότητα της πίστεως και της επιγνώσεως του υιού του Θεού, εις άνδρα τέλειον, εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού». Εφεσ. 4,13.

7 Ματθ. 28,19.

8 Ιακ. 1,4.

9 Ησ. 1,16.

10 Ματθ. 3,3.

11 Αρχιμ. Ιεροθέου Βλάχου (νυν Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου), Οι Δεσποτικές εορτές, εκδ. Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας), Αθήνα 1995.

12 Τροπάριο των Αίνων Όρθρου εορτής Θεοφανείων.

13 Αυτόθι.

14 Ιω. 3,19.

Λέρου: ''Ας δράξουμε την ευκαιρία να εργαστούμε πνευματικά''

lerou

Με τη γέννηση του Θεανθρώπου Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, τα πάντα πεπλήρωται φωτός, ουρανός, γη και τα καταχθόνια. Τα πάντα εορτάζουν την του Κυρίου επί γης παρουσία.

Όμως και ιδιαιτέρως με την γέννηση του Θεανθρώπου, το ανθρώπινο σώμα έχει την δυνατότητα, δια της Εκκλησίας, της μόνης πηγής σωτηρίας, να μεταμορφωθεί και να γίνει Ναός του Αγίου Πνεύματος, να φθάσει δηλαδή την αγιότητα.

Η αγιότητα, ως γνώρισμα του Θεού, γίνεται τώρα και γνώρισμα του ανθρώπου.

Ο μακαριστός Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης, έλεγε «όταν έχεις μία Εκκλησία που την αμαρτία κάνει χάρη, την αδυναμία κάνει δύναμη, τα λάθη μας κάνει δόξα και τιμή, τι άλλο θέλουμε;

Αυτή την μεγάλη ευκαιρία της προσωπικής μας αναγέννησης ας δράξουμε την ευκαιρία να εργαστούμε πνευματικά και κατά το νέο ενιαυτό της χρηστότητος του Κυρίου κατά το σωτήριο έτος 2014, βιώνοντας τα θεία γεγονότα της Γέννησης και της περιτομής του Κυρίου, κατά άνθρωπο, πού ήδη κατά την τάξη της Εκκλησίας μας εισήλθαμε κατά αυτή την ευλογημένη ώρα.

Ως χριστιανοί έχουν την πίστη, αλλά και την ελπίδα και την βεβαιότητα ότι μπορούμε να το κατορθώσουμε, γιατί έχουμε από την χάρη του Θεανθρώπου Ιησού όλες τις προϋποθέσεις.

Είναι γεγονός ότι ευρισκόμαστε ως χριστιανοί, αλλά και ως πολίτες της επί γης στρατευμένης του Χριστού Εκκλησίας σε μια δύσκολη συγκυρία κρίσεων πνευματικών και υλικών αγαθών.

Επ’ ευκαιρία αυτής της συγκυρίας της πνευματικής κρίσης στην οποία παγκοσμίως κινείται ο άνθρωπος, εμείς ως χριστιανοί ορθόδοξοι πρέπει να αναλογιστούμε την ευθύνη και να επιδιώξουμε την επιστροφή μας κοντά στον Θείο Λυτρωτή παρά του Οποίου, «πάσα δόσις αγαθή και παν δώρημα τέλειον».

Για τον λόγο αυτό προκειμένου να αποφευχθεί και η οικονομική κρίση, η οποία μαστίζει την ανθρωπότητα ολόκληρο και κατ’ επέκταση και την πατρίδα μας, χρήζει υπό σύμπαντος του ορθοδόξου λαού μια καλυτέρα προσέγγιση στο Θείο Λόγο, στον Θεάνθρωπο Ιησού.

Η ανατολή του νέου έτους της χρηστότητας του Κυρίου παρέχει την ευκαιρία να επικοινωνήσουμε νοερώς από την καθέδρα της Ιεράς Μητροπόλεως Λέρου, Καλύμνου και Αστυπαλαίας με τα πνευματικά μας τέκνα τα εγγύς και τα απόδημα και να ευχηθούμε, όπως το νέο σωτήριο έτος 2014 είη ευλογημένο, υγιεινό και πλούσιο σε πνευματικά και υλικά αγαθά παρά του Δομήτορος της Εκκλησίας μας.

Καλή χρονιά !


+ Ο Μητροπολίτης Λέρου, Καλύμνου και Αστυπαλαίας Παΐσιος

top
Has no content to show!