Άρθρα - Απόψεις

Στην Ελλάδα κρίνονται οι τύχες της Ευρώπης

ellada

Του Ανδρέα Ρογκοζιάνσκυ 

Ειδήσεις που καταφθάνουν από την Ελλάδα ακούγονται σαν πολεμικά δελτία ειδήσεων. Οι διεθνείς πιστωτές προβάλλουν όλο και καινούργια τελεσίγραφα αντιεκκλησιαστκού χαρακτήρα.

Έχει ήδη εκδοθεί η απαγόρευση στους ιερείς να επισκέπτονται σχολεία καθώς απαγορεύθηκε η συλλογική συμμετοχή των μαθητών στις ιερές ακολουθίες, καταργήθηκε η αργία της Κυριακής (αυτό ισχύει για εμπορικά καταστήματα), μειώθηκαν κατά 20% οι θέσεις του ενοριακού κλήρου, διεγράφη η αναφορά του θρησκεύματος από τις ταυτότητες, ελήφθη η απόφαση ανεγέρσεως τεμένους στην Αθήνα κλπ.

Δεν αποκλείεται και η ένταξη στα σχέδια αποκρατικοποίησης των εκκλησιαστικών κτιρίων προκειμένου να τεθούν σε δημοπρασία προς πώληση.

Οι νόμοι για την «ελεύθερη συμβίωση» και τις «προσβλητικές εκφράσεις», που συμπεριλαμβάνουν εκκλήσιες στον πατριωτισμό και ορισμένες παραπομπές από το Ευαγγέλιο, υπενθυμίζουν πολιορκητικό κλοιό με τον οποίο στην αρχαιότητα επιτίθεντο στις πύλες της πολιορκούμενης πόλεως.

Επίσημοι εκπρόσωποι της Εκκλησίας της Ελλάδος μιλούν για έναρξη διωγμών και καλούν το ποίμνιο σε ομολογία πίστεως, ως ακραία μορφή αντίστασης στην επιβαλλόμενη αντιχριστιανική τάξη. Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος Νικόλαος αναφέρεται σαφώς στο ενδεχόμενο μιας λαϊκής εξεγέρσεως.

Είναι δύσκολο να καταλάβουμε ένταση, την οποία αισθάνονται τώρα οι Έλληνες αδελφοί μας. Ο Μητροπολίτης Αιτωλίας Κοσμάς λέγει: «Εάν αυτό το νομοθέτημα (για τις ομόφυλες ενώσεις) γίνει πραγματικότητα, οφείλουμε να αντιδράσουμε και να ομολογήσουμε το Χριστό. Γιατί αρκετά πλέον πήρε κατήφορο η Πατρίδα. Όχι και στη διαστροφή τέλος πάντων.

Όχι, επειδή πάμε πίσω από το άρμα της Ευρώπης, να προδώσουμε τα ιδανικά μας, τις αξίες μας, την οικογένειά μας, την τιμή μας! Την ΤΙΜΗ μας! Τι φοβερό πράγμα!». Καθώς φαίνεται μπορεί να επαναληφθεί στην Ελλάδα η ιστορία της αρχαιότητας, όταν οι χριστιανοί παρά τις πιέσεις και καταστολές ενδυνάμωνε η πίστη τους.

Σύμφωνα με παρατηρήσεις αυξήθηκε ο αριθμός των πιστών στους Ναούς. Ήλθε περίοδος κατά την οποία επανεξετάζονται έννοιες και ειδικότερα όσον αφορά την κρατική κηδεμονία της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Μετά την ανακοίνωση των αρχών για τον περιορισμό των νέων χειροτονιών ένας σεβαστός αριθμός νέων και ικανών ανδρών δήλωσαν πρόθυμοι να χειροτονηθούν ιερείς και να υπηρετούν χωρίς να λαμβάνουν μισθό από το κράτος.

Το ποίμνιο ανταποκρίθηκε και από τα υστερήματά του προσφέρει για τη συντήρησή των ιερέων τους. Τα παρόμοια φαινόμενα αποδεικνύουν μια βαθύτερη και πλέον ένθερμη πίστη απ΄ό,τι παλαιότερα υπό τις ομαλές συνθήκες ευημερίας και ησυχίας.

Η Εκκλησία της Ελλάδος όπως και οι χριστιανοί της Συρίας πρώτα βιώνει μια εντελώς διαφορετική εμπειρία με την εκδήλωση του φαινομένου εκκλησιαστικότητας υπό τις σημερινές σνθήκες.

Τις τελευταίες δεκαετίες έχουμε να κάνουμε με μια μαλακή αφομοίωση. Η ζωή έφτιαχνε, γινόταν κάπως ήσυχη, ήρεμη και μετά την επικράτηση του ορθού λόγου λες και δεν υπήρχε πλέον ανάγκη για τη θρησκεία και την Εκκλησία.

Η απομάκρυνση από την πίστη και η εκκοσμίκευση της κοινωνίας έγιναν πλέον είδος εμετάβλητου κανόνα. Στη σημερινή Ελλάδα ο χρόνος σταμάτησε και τρόπον τινά γυρίζει πίσω.

Οι άνθρωποι που στερήθηκαν τις καθημερινές τους δουλειές, αναγκαστικά πρέπει να μάθουν να συντηρούνται ακόμα και από τις καλλιέργιές τους.

Έχω διαβάσει πως αρκετοί Αθηναίοι τράβηξαν πίσω στις επαρχίες με αποτέλεσμα η Αθήνα να ερημωθεί σχεδόν κατά ένα τέταρτο.

Βεβαίως πολλοί είναι εκείνοι, οι οποίοι αναχωρούν για το εξωτερικό προκειμένου να συμπληρώσουν την πολυπληθή πάντα Ελληνική Διασπορά.

Οι Έλληνες βιώνουν απογοήτευση με τα Ευρωπαϊκά τους όνειρα. Η Δύση ως προσωποποίηση καλής ζωής και παράδειγμα αποτελεσματικής διαχείρησης στο παρελθόν έρχεται πλέον ως αντίπαλος και καταστροφέας της μικρής χώρας της Μεσογείου.

Τα χρόνια ως μέλος της ΕΕ φέρουν ως αποτέλεσμα την υπονόμευση της εθνικής οικονομίας, τη διάλυση των σχέσεων και το δυσβάτακτο φορτίο του χρέους. Οι όμορες χώρες Βουλγαρία και Κύπρος και αυτές βιώνουν τη χειρότερη περιόδο της σύγχρονης ιστορίας.

Όλα αυτά κάνει τους ανθρώπους να σκέπτονται ότι η κρίση δεν πρόκειται να τελειώσει και η νότια περιφέρεια της Ευρωπαϊκής Ενώσεως θα παραμείνει σε κατάσταση ταπείνωσης και οικονομικής ύφεσης, ενώ κύμα του νέου βαρβαρισμού με σύνθημα καταστροφικές φιλελεύθερες ιδέες και την αθρόα μετανάστευση θα εξαφανίσουν και τα κατάλοιπα του ντόπιου πολιτισμού και της ζωής.

Τη σημερινή κρίση όλο και περισσότερα τη βλέπουν ως «Ευρωπαϊκό χειμώνα», ο οποίος οφείλεται στην απομάκρυνση της πότε χριστιανικής Ευρώπης από τον Θεό. Γνωστός Έλληνας θεολόγος τονίζει ότι «τα τελευταία σαράντα χρόνια ήταν περίοδος της κρίσεως της εξουσίας, των κοινωνικών θεσμών και ιδεωδών, κάτι το οποίο τελικά οδήγησε στη σημερινή κατάσταση». 

Είναι μεγάλες οι αμφισβητήσεις και στενοχώριες. Επικρατεί πολύ κακό πολιτικό κλίμα στη χώρα. Οι κρατικές αρχές, τα κόμματα και τα ΜΜΕ ελέγχονται αυστηρώς.

Απομακρύνονται από τις θέσεις τους πολιτικοί, οι οποίοι αντιτάσσονται στη δικτατωρία των Βρυξελλών, του Βερολίνου και των Παρισίων.

Τον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου τον  έκαναν να παραιτηθεί αφού σχεδόν κατηγόρησαν μπροστά σε όλους ως τρελό. Η δεξιά αντιπολίτευση, την οποία εκπροσωπούσε η «Χρυσή Αυγή» έχει διαλυθεί και παρά την εκπροσώπηση στη Βουλή τα ηγετηικά στελέχη της παραμένουν κρατούμενοι.

Δεν υπάρχουν στην σημερινή Ελλάδα πλέον πολιτικοί παράγοντες με κύρος. Υπό αυτές τις συνθήκες η μόνη που έχει κύρος και ακολουθεί ανεξάρτητη θέση είναι η Εκκλησία. Είναι πολοί αποφασιστικοί οι Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος όπως οι Μητροπολίτες Πειραιώς Σεραφείμ και Αιτωλίας Κοσμάς, οι οποίοι απειλούν με αφορισμό σε πολιτικούς, που τάχα τολμήσουυν να υπερψηφίσουν νόμους αντίθετους με παραδοσιακά ήθη.

Έτσι ο Σεβασμιώτατος κ. Κοσμάς δηλώνει: «Εάν οι πολιτικοί μας, εδώ, υπογράψουν τέτοιο νομοθέτημα θα βρουν αντιμέτωπο τον Επίσκοπο. Δεν φοράμε το εγκόλπιο για να κερδίζουμε εντυπωσιασμούς, για να εισπράξουμε χειροκροτήματα και επαίνους, αλλά για να δοξάζουμε Εκείνον που έχυσε το Αίμα Του στο Σταυρό». Δεν είναι η πρώτη φορά που οι εκκλησιαστικοί παράγοντες τάσσονται υπέρ της αποχώρησης της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη χάραξη της πλέον ανεξάρτητης πολιτικής. Αντιδικία μεταξύ Ευρωπαϊκής Ενώσεως και της Ελλάδος μετατίθεται από αμιγώς οικονομικό τομέα στον πολιτιστικό και αποκτά χαρακτηριστικά της συγκρούσεως πολιτισμών, κοσμοθεωριών και αρχών.

Η Ελλάδα εισέρχεται πλέον στην περίοδο σημαντικών αποφάσεων. Από την έκβαση της αντιστάσεως κρίνεται η περαιτέρω πορεία της Ευρωπαϊκής ιστορίας.

Οι διαμαρτυρίες των Ορθοδόξων μπορεί να κατασταλούν. Η εφαρμογή των τελευταίων τεχνολογιών ελέγχου και η έναρξη διωγμών κατά των γνωστών Ιεραρχών και θεολόγων θα αποτελούν μήνυμα για την αύξηση των αντιχριστιανικών τάσεων και θα σημαίνουν την εγγύτητα της επαλήθευσης των προφητειών της Αποκαλύψεως.

Οι υπόλοιπες κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες μπορούν να βγάλουν συμπεράσματα για το δικό τους μέλλον σε περίπτωση απώλειας κρατικής κυριαρχίας και υποταγής στον καθολικό φιλελεύθερο επεκτατισμό.

Όμως η Ελλάδα μπορεί να γίνει και πρώτη η οποία θα σημειώσει άνοδο. Η προστασία των εθνικών αρχών εμπνέει δυνάμεις και ενθουσιασμό. Μπορούμε πλέον να μιλήσουμε για νέα ισορροπία δυνάμεων και πολιτική, όπου ο ρόλος της Εκκλησίας διαφέρει ριζικά από εκείνο, τον οποίο της επιβλήθηκε από τη δυτικοκεντρική και κοσμική τάξη, ενώ η κοινωνία συνδέει τις προσδοκίες της με τους πνευματικούς ηγέτες και καθοδηγητές.

Αυτό το παράδειγμα μπορεί να είναι ενδεικτικό και για τις γειτονικές βαλκανικές χώρες. Σήμερα η Ελλάδα είναι το βασικό σημείο της γεωπολιτικής, απ΄όπου μπορούν να αρχίσουν αλλαγές στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο.

Στους κύκλους της ΕΕ ανησυχούν και δέχονται ότι η αποχώρηση των Ελλήνων από τη σφαίρα επιρροής της ΕΕ «ανοίγει οδό για την κυριαρχία της Ρωσίας στα Βαλκάνια, η οποία θα εκμεταλλευθεί τις ιστορικές και θρησκευτικές της σχέσεις με τους Έλληνες, Σέρβους, Βουλγάρους και Ρουμάνους» (Joschka Fischer, ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας).

Να ευχηθούμε κουράγιο στους αδελφούς μας και να προσευχηθούμε για την Εκκλησία της Ελλάδος.

 

Μεσογαίας Νικόλαος: ''Ο χρόνος μας να είναι συντετμημένος φέτος, «συνεσταλμένος»''

mesogaias1

Ἡ ἑορτὴ τῆς Περιτομῆς τοῦ Κυρίου ἀποτελεῖ τὸν μεσαῖο κρίκο μιᾶς ἁλυσσίδας τριῶν ἑορτῶν ποὺ ἐμφανίζουν τὸν Κύριο ταπεινωμένο στὸν ἄνθρωπο καὶ γιὰ τὸν ἄνθρωπο, σὲ τέτοιο βαθμὸ ποὺ θὰ λέγαμε πὼς προκαλεῖ τὴ σκέψη καὶ σκανδαλίζει τὴν πίστη μας.

Ἡ πρώτη εἶναι ἡ κατὰ σάρκα Γέννησις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ποὺ μόλις πρὸ ἑβδομάδος ἑορτάσαμε, ὅπου ὁ Κύριος ἐνδυόμενος τὴν ἀνθρώπινη φύση «κενοῦται», ταπεινοῦται καὶ «λαμβάνει δούλου μορφήν» (Φιλιπ. β΄ 7).

Ἡ τρίτη εἶναι αὐτὴ ποὺ σὲ λίγες μέρες θὰ ἑορτάσουμε, ἡ Βάπτισις τοῦ Κύριου. Ἐδῶ ἐμφανίζεται νὰ δέχεται ἀκόμη μεγαλύτερη ταπείνωση, ἀφοῦ ὁ Κύριος ἔχοντας ἤδη φορέσει τὴν ἀνθρώπινη φύση, ἀκουμπᾶ ὄχι βέβαια κατὰ τὴν οὐσία ἀλλὰ κατὰ τὸν τύπο, καὶ σ᾿ αὐτὴν τὴ φοβερὴ ἀρρώστεια της, τὴν πτώση.

Ἡ δεύτερη εἶναι ἡ ἑορτὴ τῆς Περιτομῆς, ὅπου ὁ Κύριος δέχεται μιὰ ἐπὶ πλέον ταπείνωση τῆς σαρκός του• εἶναι ἡ ταπείνωση ἐνώπιον τοῦ παλαιοῦ νόμου.

Οἱ ὑπόλοιπες δεσποτικὲς ἑορτές, ἡ Μεταμόρφωσις, ἡ Εἴσοδος εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα, ἡ Ἀνάστασις καὶ ἡ Ἀνάληψις, μὲ ἐξαίρεση αὐτὲς τοῦ πάθους ποὺ ὅμως ἀκολουθοῦνται ἀμέσως ἀπὸ τὴν Ἀνάσταση, εἶναι ἑορτὲς ποὺ δείχνουν τὴ δόξα τῆς θεότητός Του.

Ἡ ἑορτὴ αὐτὴ εἶναι κάπως δύσκολη στὴν κατανόησή της καὶ κλειστὴ στὸ μήνυμά της. Ἡ περιτομὴ ἀποτελοῦσε παλαιὰ νομικὴ διάταξη τῶν Ἑβραίων.

Αὐτὸν τὸν νόμο τῆς περιτομῆς τῆς σαρκός, ἐν ἄκρᾳ ταπεινώσει, «ἐκπληροῖ»ὁ Κύριος σήμερα. Ἡ περιτομή, ὅμως, τῆς σαρκὸς συνδυάζεται μὲ δύο ἄλλες περιτομές• μία πνευματικὴ καὶ μία συμβολική, ποὺ ὑπαινίσσονται μία τρίτη, τὴν μυστικὴ γιὰ τὴν ὁποία μᾶς ὁμιλεῖ ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὶς πρὸς Ρωμαίους, πρὸς Γαλάτας καὶ πρὸς Κολασσαεῖς ἐπιστολές του.

Ἡ πνευματικὴ περιτομὴ εἶναι ἡ τομή, ἡ κατάργηση τοῦ νόμου καὶ ὁ ἐγκαινιασμὸς τῆς χάριτος. «Χριστοῦ περιτμηθέντος ἐτμήθη νόμος, καὶ νόμου τμηθέντος εἰσήχθη χάρις», μᾶς λέγουν οἱ στίχοι τοῦ συναξαρίου.«Παρῆλθεν ἡ σκιὰ τοῦ νόμου τῆς χάριτος ἐλθούσης» (Δοξαστ. ἑσπερ. β' ἤχου), τονίζει ὁ ὑμνογράφος τῆς Ἐκκλησίας μας.

Ἀποτέμνεται ὁ νόμος, ἀπογυμνώνεται ἀπὸ κάθε τι ἐπουσιῶδες καὶ ἀνελεύθερο καὶ προσφέρεται στοὺς πιστοὺς ἡ ἐλευθερία τῆς χάριτος.

Ὑπάρχει ὅμως καὶ μία τρίτη περιτομὴ ἐκτὸς ἀπὸ αὐτὴ τῆς σαρκὸς καὶ τοῦ νόμου. Εἶναι ἡ περιτομὴ ποὺ ἀναφέρεται στὰ τροπάρια τοῦ κανόνος ὡς σχολιασμὸς τοῦ ὅτι τὸ γεγονὸς ἔλαβε χώραν τὴν ὀγδόη ἡμέρα ἀπὸ τῆς γεννήσεως.

Ἡ ὀγδόη ἡμέρα ἀπὸ τῆς γεννήσεως τοῦ Κυρίου καὶ τῆς ἀναγεννήσεως τοῦ ἀνθρώπου, ὅπως αὐτὴ ἀναφέρεται στὴν Καινὴ τώρα Διαθήκη, εἶναι σύμβολο τῆς αἰωνιότητος.

Γι᾿ αὐτὸ καὶ τὸ ὄνομα δίδεται τὴν ὀγδόη ἡμέρα. Τὸ ὄνομα εἶναι γιὰ τὸν καθένα μας τὸ πιστοποιητικὸ τῆς αἰωνιότητος: «Χαίρετε ὅτι τὰ ὀνόματα ὑμῶν ἐγράφη ἐν τοῖς οὐρανοῖς» (Λουκ. ι' 20).

Σήμερα, λοιπόν, ποὺ ἀλλάζει ὁ χρόνος ὡς ἔτος καὶ χρονολογία, καλὸ θὰ εἶναι νὰ γνωρίζουμε ὅτι ἀλλάζει ὁ χρόνος καὶ ὡς οὐσία• μπολιάζεται μὲ τὸ πνεῦμα καὶ τὴ χάρι τῆς αἰωνιότητος.

Ἡ Περιτομὴ τοῦ Κυρίου σημαδεύει καὶ τὴν περιτομὴ τοῦ χρόνου, τὴ μεταμόρφωσή του σὲ αἰωνιότητα.

Αὐτὲς οἱ τρεῖς περιτομές, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, τῆς σαρκός -ἡ οὐσιαστική-, τοῦ νόμου -ἡ πνευματικὴ- καὶ τοῦ χρόνου -ἡ συμβολική-, προεικονίζουν τὴν τελεία, τὴ μυστικὴ περιτομὴ• εἶναι ἡ «ἀχειροποίητος περιτομὴ» τοῦ σημερινοῦ ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος (Κολ. β' 11), ἡ περιτομὴ τῆς καρδίας «ἐν πνεύματι οὐ γράμματι» (Ρωμ. β' 29) καὶ (Πράξ. ζ' 51).

Οἱ πρῶτες περιτομὲς στὴν οὐσία σημαίνουν μερικὴ τομή• ὅ,τι μολύνει τὴ σάρκα, ὅ,τι στενεύει τὸ νόμο, ὅ,τι παχαίνει τὸ χρόνο σήμερα κόβεται καὶ ἔτσι μεταμορφώνεται ἡ σάρκα σὲ πνεῦμα, ὁ νόμος σὲ χάρι, ὁ χρόνος σὲ αἰωνιότητα.

Ἡ μυστικὴ ὅμως περιτομὴ εἶναι μιὰ ἀπόλυτη ἐκτομὴ τῶν παθῶν καὶ τοῦ φρονήματος τῆς ἁμαρτίας. Εἶναι αὐτὴ ποὺ τὸν ἄνθρωπο τὸν κάνει ὄχι κυνηγό, ἀλλὰ μέτοχο τῆς ζωῆς τοῦ πνεύματος, τῆς χάριτος, τῆς αἰωνιότητος, ἀπὸ τώρα ποὺ φοροῦμε ἀκόμη τὴ σάρκα, ποὺ ζοῦμε ἐν χρόνῳ, ποὺ καλούμεθα νὰ τηροῦμε τὶς ἐντολές.

Εἶναι αὐτὴ ποὺ μᾶς μεταμορφώνει σὲ θεϊκοὺς ἀνθρώπους• ποὺ ἐκτέμνει τὰ πάθη μας, περιτέμνει τὴ φύση μας καὶ συντέμνει τὸ χρόνο μας. Μᾶς κάνει νὰ μὴν ζοῦμε ἔντονα τὴ φύση, τὴ σάρκα, τὸν νόμο, τὸν χρόνο.

Παράξενο αὐτὸ τὸ τελευταῖο. Καὶ ὅμως τὸ ἐπιλέγω γιὰ εὐχή. Ὁ χρόνος μας νὰ εἶναι συντετμημένος φέτος,«συνεσταλμένος» (Α' Κορ. ζ' 29).

Ὄχι βέβαια, συντετμημένος στὸ μῆκος. Κάθε ἄλλο. Ἀλλὰ συντετμημένος στὴ φυσικὴ οὐσία του. Ὅσο λιγοστεύει σὲ φυσικὴ οὐσία καὶ κοσμικὴ σημασία, τόσο χάνει τὴν παχύτητά του, λεπτύνεται, μετασχηματίζεται σὲ αἰωνιότητα.

Σᾶς εὔχομαι «χρόνια πολλά», σᾶς εὔχομαι καὶ «χρόνια αἰώνια»• τὰ πολλὰ αὐτῆς τῆς ζωῆς ἀλλὰ καὶ τὰ αἰώνια ποὺ ἀρχίζουν ἀπὸ σήμερα καὶ δὲν τελειώνουν ποτέ.

Καλὴ χρονιὰ καὶ εὐλογημένη!

Ἰανουάριος 2014

Μπροστά στο 2014

sotirios

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Τορόντο κ. Σωτηρίου

Κάθισε κι εσύ κι εγώ να σκεφθούμε τι θα αντιμετωπίσουμε στο 2014. Αν θέλεις, να το θέσουμε λίγο καλύτερα. Τι θέλουμε και τι δεν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε στο 2014.

Ούτε εσύ, ούτε εγώ είμαστε μάντεις ή προφήτες. Παρά ταύτα, μπορούμε να ιδούμε και να υπολογίσουμε ορισμένα πράγματα που θα αντιμετωπίσουμε.

Τα γεγονότα του 2014 εξαρτώνται από τον Θεό, από τον κόσμο και από τον καθένα από εμάς. Χωρίς τον Θεό δεν μπορούμε να πάμε πολύ μακριά.

«Ἐάν μή Κύριος οἰκοδομήση οἶκον εἰς μάτην ἐκοπίασαν οἱ οἰκοδομούντες».

Οι άνθρωποι μπορούν να ενεργήσουν με θετικό ή αρνητικό τρόπο και να μας ωφελήσουν ή να μας βλάψουν. Δεν είμαστε, όμως, υπεύθυνοι εμείς για τις πράξεις των άλλων.

Ο κύριος υπεύθυνος για τα γεγονότα του 2014 και την επίδραση που θα έχουν στον καθένα μας, είναι ο καθένας από εμάς. Όσο μικροί κι ασήμαντοι κι αν φαινόμαστε μέσα στον τόσο μεγάλο κόσμο, ο ρόλος μας είναι βασικός και ουσιαστικός.

Η ετοιμασία για την αντιμετώπιση του κάθε τι είναι υψίστης σημασίας. Ο Δαυίδ λέγει. «Ητοιμάσθην και ούκ εταράχθην». Να προγραμματίσει ο κάθενας μας πρέπει τα γεγονότα του 2014 που εξαρτώνται απ΄αυτόν και να ετοιμαστεί για τα γεγονότα που δεν εξαρτώνται απ’ αυτόν.

Την παραμονή της πρωτοχρονιάς πάρε την σκούπα και καθάρισε τα σκουπίδια –τις αμαρτίες– του παρελθόντος. Με καθαρή καρδιά και νηφάλια σκέψη προγραμμάτισε το 2014.

Αν το προγραμματίσεις σωστά και με ισχυρή θέληση τηρήσεις τον προγραμματισμό, θα βρεθείς πιο κοντά στον Θεό. Μεγαλύτερο γεγονός απ’αυτό δεν υπάρχει. Καθησυχάζει την συνείδηση. Ηρεμεί το πνεύμα.

Αντιμετωπίζεις τον γύρω κόσμο και τα γεγονότα χωρίς να ταράζεσαι. Δεν μπορείς να προκαθορίσεις τα μέλλοντα συμβαίνειν από τους άλλους.

Μπορείς όμως να προγραμματίσεις τα δικά σου μέλλοντα συμβαίνειν και με εμπιστοσύνη στον εαυτό σου να αντιμετωπίσεις αυτά που γίνονται από τους άλλους. Αυτά σαν άτομο.

Το ίδιο πρέπει να κάμει και η κάθε οικογένεια. Το ίδιο και ο κάθε οργανισμός. Το ίδιο και το κάθε έθνος.

Εάν το άτομο, η οικογένεια, ο κάθε οργανισμός, το κάθε έθνος, ενεργήσουμε σωστά, το μέλλον θα είναι καλό, προοδευτικό με ωφέλιμα αποτελέσματα για τον καθένα.

Πιο συγκεκριμένα. Για εμάς, την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία του Καναδά, τι πρέπει να κάνουμε και τι πρέπει να αντιμετωπίσουμε;

Να είμαστε τίμιοι και τον καθένα που είναι σε κάποια αρχή ή εξουσία να τον βοηθούμε για να πετύχει και όχι να τον πολεμούμε για να αποτύχει. Η επιτυχία κάθε ηγέτη είναι επιτυχία του συνόλου.

Να ζούμε σαν μια αληθινή οικογένεια. Να βλέπουμε τους γύρω μας σαν πραγματικά μας παιδιά ή αδέλφια. Η κάθε είδους προσφορά στα κοινά, να είναι απλόχερη. Ανοιχτόκαρδη. Ατσιγκούνευτη. Ιλαρά, δηλαδή γεμάτη χαρά.

Ετσι να πορευτούμε στο 2014 και σίγουρα θα γνωρίσουμε και θα χαρούμε την πρόοδο. Την πρόοδο την ατομική, την οικογενειακή, την κοινοτική.

Να μη κλειστούμε στους εαυτούς μας. Να κοιτάξουμε και λίγο πιο πέρα. Στους ανθρώπους που υποφέρουν στον Καναδά, αλλά και σε όλο τον κόσμο.

Ιδιαίτερα στην πατρίδα μας την Ελλάδα και την αγαπημένη μας Κύπρο. Στους χριστιανούς της Μ. Ανατολής που τόσα βάσανα υποφέρουν. Στους ασθενείς και τους ηλικιωμένους.

Στον καθε πάσχοντα αδελφό ή αδελφή. Όλοι, μηδενός εξαιρουμένου, είναι παιδιά του Θεού. Ζωντανές εικόνες του Θεάνθρωπου Χριστού.

Από τα βάθη της καρδιάς μου εύχομαι σε όλους σας, ο Ενανθρωπήσας Θεός να βασιλεύει στις καρδιές σας και τις ψυχές σας. Να τις ειρηνεύει. Να τις γαληνεύει. Να τις χαριτώνει.

Εύχομαι όλοι με την Χάρη του Χριστού να είμαστε όργανα αγάπης, ειρήνης και καταλλαγής. Εύχομαι ο καινούργιος χρόνος να είναι ευλογημένος από τον Θεό.

Όλοι οι άνθρωποι να γνωρίσουν τον αληθινό Θεό. Ο αληθινός Θεός να κατοικεί στις καρδιές και τις ψυχές όλων και να οδηγεί τον κόσμο από πρόοδο σε πρόοδο.

Με πατρική αγάπη και θερμές ευχές

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

Ο ΤΟΡΟΝΤΟ ΣΩΤΗΡΙΟΣ

Κερκύρας: ''Ο Χριστός δωρίζει στον άνθρωπο την ελευθερία από όλα τα δεσμά''

kerkiras nektarios1

Ο μεγαλύτερος πόθος ο οποίος ενυπάρχει στις ανθρώπινες καρδιές είναι αυτός της ελευθερίας. Να μην δεσμευόμαστε από τον χρόνο. Από την φθορά της αμαρτίας.

Από το σκοτάδι του θανάτου. Από τις ποικίλες δυνάμεις του κακού, οι οποίες δεν επιτρέπουν στις χαρές μας να έχουν διάρκεια.

Γι’ αυτό και κάθε φορά που εισερχόμαστε σε έναν νέο χρόνο γιορτάζουμε με την προσδοκία, έστω και για λίγο, να αφήσουμε κατά μέρος τις δεσμεύσεις μας.

Να ελπίσουμε ότι η ζωή μας θα γίνει καλύτερη. Ότι τα προβλήματά μας θα ελαττωθούν και ότι μας περιμένει περισσότερη χαρά.

Σ’ αυτήν την ελπίδα, που από μόνη της λειτουργεί πρόσκαιρα, η Ορθόδοξη Εκκλησία μας δεν έπαυσε ούτε και θα πάψει να μας δείχνει το Πρόσωπο Εκείνο το οποίο μας δίδει ως δωρεά μοναδική την ελευθερία που αναζητούμε στην πληρότητά της.

Και ψάλλει με χαρά: «Ελευθέρα μεν η κτίσις γνωρίζεται  υιοί δε φωτός, οι πριν εσκοτισμένοι. Μόνος στενάζει, του σκότους ο προστάτης. Νυν ευλογείτω συντόνως τον αίτιον, η πριν τάλαινα των εθνών παγκληρία».

Βλέπουμε την κτίση όλη ελεύθερη από την δουλεία της φθοράς και του θανάτου. Αυτοί που βρίσκονταν πριν στο σκοτάδι της αμαρτίας τώρα υιοί φωτός αναδείχθηκαν και μόνος στενάζει ο προστάτης του σκότους διάβολος.

Τώρα όλα τα πριν βασανισμένα από την αμαρτία έθνη με μία φωνή δοξολογούν τον Αίτιο των δωρεών, τον Χριστό.

Ο Χριστός λοιπόν, με την ενανθρώπηση και το απολυτρωτικό Του έργο, είναι Εκείνος που δωρίζει στον άνθρωπο την ελευθερία από όλα τα δεσμά.

Είναι Εκείνος που δίδει νόημα αιωνιότητας στον χρόνο μας. Η πίστη σ’ Εκείνον δίδει διάρκεια στην χαρά, γιατί γνωρίζουμε πως τίποτε στη ζωή δεν γίνεται χωρίς το θέλημά Του.

Και επειδή είμαστε βέβαιοι για την αγάπη Του προς τα πρόσωπά μας, μπορούμε να αντέχουμε σε κάθε δυσκολία και να μην σβήνει η ελπίδα από τις καρδιές μας. Μόνη προϋπόθεση η διάθεση της δοξολογίας.

Αυτό το «Δόξα τω Θεώ» που οι παλαιότεροι έλεγαν από την καρδιά τους, σε κάθε περίσταση, σε κάθε σταυρό και δοκιμασία, αλλά και σε κάθε μικρότερη η μεγαλύτερη χαρά, και που εμείς το στερηθήκαμε, καθώς προσανατολίσαμε την ζωή μας με κέντρο τον εαυτό μας και όχι Εκείνον.

Δυσκολεύεται ο κόσμος μας σήμερα υποταγμένος στις ποικίλες δυνάμεις που ελέγχουν την ανθρώπινη ζωή, όχι με γνώμονα την αγάπη, την αλληλεγγύη, την εύρεση νοήματος αιωνιότητας, αλλά με κριτήριο το συμφέρον, τον πλουτισμό εις βάρος των πολλών, την απαξίωση του ανθρωπίνου προσώπου, τις πρόσκαιρες απολαύσεις.

Όσοι όμως πιστεύουμε στον Αίτιο της Ελευθερίας από κάθε δεσμό γνωρίζουμε ότι ο χρόνος μας δίδεται από Εκείνον για να Τον συναντούμε στην ζωή της Εκκλησίας, στο πρόσωπο του συνανθρώπου μας, στον αγώνα εναντίον «του προστάτου του σκότους».

Για να μπορούμε να απολαμβάνουμε «το της υιοθεσίας χάρισμα» από Εκείνον και να γινόμαστε «υιοί φωτός και κληρονόμοι της βασιλείας Του».

Γι’ αυτό είμαστε βέβαιοι ότι και κατά την νέα χρονιά το δικό Του θέλημα θα δώσει νόημα στην ζωή τόσο την προσωπική όσο και του κόσμου μας.

Είμαστε έτοιμοι, ως μία νέα «παγκληρία εθνών», να Τον δοξάσουμε και να χαρούμε με ο,τι Αυτός μας δίδει, και το περίσσευμα και το υστέρημα. Και να μεταδώσουμε αυτό το μήνυμα σε όσους το έχουν ανάγκη, δηλαδή σε όλο τον κόσμο!

Καλή κι ευλογημένη χρονιά σε όλους και όλες! Περισσότερη πίστη στον Χριστό μας και κάθε καλό! 


Μετά πατρικών ευχών και της εν Κυρίω αγάπης,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

+Ο ΚΕΡΚΥΡΑΣ, ΠΑΞΩΝ & ΔΙΑΠΟΝΤΙΩΝ ΝΗΣΩΝ

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ

Αιτωλίας: ''Ας κρατήσουμε ανόθευτη την Ορθοδοξία μας''

aitolias

Σήμερα, πρώτη ημέρα του νέους έτους, θέλω με όλη μου την πατρική αγάπη να ευχηθώ σε όλους και όλες σας ο Τριαδικός Θεός μας να είναι όλο το νέο έτος μαζί σας, κοντά σας, να φωτίζη το νου σας, να κατοική στις καρδιές σας.

Επίσης, Τον παρακαλώ να σας χαρίζη υγεία, σε εσάς και σε όλα τα μέλη της οικογενείας σας, χαρά και ολοκληρωμένη πρόοδο στα σπίτια σας.

Εύχομαι, ακόμα, να αντιμετωπίσετε με επιτυχία όλα τα προβλήματά σας, τις οικονομικές ανάγκες και δυσκολίες σας, τις οποίες εδημιούργησε η σημερινή ακαταστασία της χώρας μας.

Ο Κύριος να χαρίση το νέο έτος ειρήνη και ενότητα στο έθνος μας, και σε εσάς αληθινή ειρήνη, εσωτερική και ψυχική, βαθειά και αναφαίρετη ειρήνη, την οποία δεν θα διαταράσσουν έλεγχοι συνειδήσεως για παρακοές και αμαρτήματα, ειρήνη οικογενειακή, η οποία δυστυχώς φυγαδεύεται εύκολα από τον εγωισμό και για αφορμές ανάξιες λόγου.

Επιθυμώ και εύχομαι, επίσης, το νέο έτος ο Κύριος να ενισχύση όλους μας, ώστε να δυναμώση μέσα μας η Ορθόδοξος πίστις στον Σταυρωθέντα Θεό μας, να Τον αγαπήσουμε ολόψυχα, να Τον κάνουμε Κυβερνήτη της ζωής μας, της οικογενείας μας, της πατρίδος μας.

Τέλος, παρακαλώ τον Κύριο να μας φωτίση όλους μας, να βάλουμε στη ζωή μας αρχή αληθινής, συνειδητής, ειλικρινούς μετανοίας, για να απομακρύνουμε την ψυχοφθόρο αμαρτία, η οποία φέρει αναστάστωσι, ταραχές, εκνευρισμούς, πικρίες, δυστυχία, ψυχική αλλά και σωματική φθορά.

Μαζί με τις ευχές μου αυτές, δεχθήτε σας παρακαλώ μία ανακοίνωσι και ταυτόχρονα και ευχή.

Εφέτος ολοκληρώνονται 300 χρόνια από της γεννήσεως του μεγάλου Πολιούχου και Προστάτου μας, Αγίου Κοσμά του Αιτωλού (1714 μ. Χ.).

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος αφιέρωσε τα Δίπτυχα του νέου έτους 2014 στον Άγιο Κοσμά. Ευχαριστούμε την Ιερά Σύνοδο για αυτήν την αφιέρωσι προς τιμήν του μεγάλου τοπικού μας Αγίου.

Αλλά και η τοπική μας Εκκλησία, η Ιερά Μητρόπολις Αιτωλίας και Ακαρνανίας, αφιερώνει το έτος 2014 στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό.

Όλοι μας, αγαπητοί, ας θελήσουμε να αξιοποιήσουμε εφέτος αυτή την αφιέρωσι. Να γνωρίσουμε προσωπικά και αληθινά τον μεγάλο μας Πολιούχο.

Να μελετήσουμε με προσοχή και με πνεύμα μαθητείας τις θεόπνευστες διδαχές του και τις θεοφώτιστες προφητείες του.

Να διδαχθούμε από την αγγελική του ζωή, από τη θερμή αγάπη του στο Χριστό μας και τον συνάνθρωπο, να εμπνευσθούμε από τον ιεραποστολικό του ζήλο και τη θυσιαστική του προσφορά.

Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός θυσίασε τα πάντα, ακόμα και τη ζωή του, για τη διαφύλαξι της Ορθοδοξίας και την ελευθερία της πατρίδος. Αγωνίσθηκε για να διασώση την ελληνική γλώσσα, να προσφέρη αληθινή παιδεία στο γένος μας, να μάθουν τα ελληνόπουλα ελληνορθόδοξα γράμματα.

Αγωνίσθηκε να προφυλάξη τους δοκιμαζομένους αδελφούς από κακοδοξίες και αιρέσεις, οδηγήθηκε και στο μαρτύριο για να διατηρήση την τιμή και την αργία της Κυριακής.

Προσέφερε τον εαυτό του για την αποκατάστασι και την ισχυροποίησι της χριστιανικής ταυτότητος του Έθνους μας.

Ας σταθούμε και εμείς ευγνώμονες απέναντι στην προσφορά του. Ας μιμηθούμε την αγία του ζωή. Τώρα, που πολλοί γραικύλοι αγωνίζονται με πάθος να αλλοιώσουν την χριστιανική ταυτότητα του Έθνους μας, εμείς, τέκνα πνευματικά του Αγίου μας Κοσμά του Αιτωλού, ας κρατήσουμε ανόθευτη την Ορθοδοξία μας, την γνησία φιλοπατρία μας, τα αγνά ήθη μας, τις αιώνιες αξίες.

Μας φωνάζει ο Άγιός μας: «Ψυχή και Χριστός σας χρειάζονται». Έτσι θα κρατήσουμε ελεύθερη την πατρίδα μας, ηνωμένη και ευλογημένη την οικογένειά μας.

Έτσι, θα αναδείξουμε υγιά και ολοκληρωμένη νεότητα, αλλά και θα αγιαζόμαστε μέσα στην Ορθόδοξο Εκκλησία μας.

Με πατρική αγάπη

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΚΟΣΜΑΣ

top
Has no content to show!