Άρθρα - Απόψεις

Ορθάς τροχιάς

proseux

Του Πανοσιολογιωτάτου Πρωτοσυγκέλλου Αρχιμ. Δαμασκηνού Λιονάκη

«Ὀρθὰς τροχιὰς ποίει σοῖς ποσὶ» (Παροιμ. Σολομ. 4, 26), παραγγέλλει, ἀδελφοί μου, ὁ Θεός στήν Παλαιά Διαθήκη. Ἡ βάδιση τῆς μέσης καί βασιλικῆς ὁδοῦ προλαμβάνει ποικίλες πνευματικές ἐκτροπές.

Ὁ π. Πορφύριος διδάσκει ὅτι ὁ χριστιανός πρέπει νά ἀποφεύγει τήν ἀρρωστημένη θρησκευτικότητα, τό αἴσθημα ἀνωτερότητος γιά τήν ἀρετή του καί τό αἴσθημα κατωτερότητος γιά τήν ἁμαρτωλότητά του.

Ἡ ἀποφυγή τοῦ ψυχαναγκασμοῦ, ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ πνευματική ἀσθένεια, ὀμορφαίνει τήν πνευματική ζωή, χαρίζει στήν ψυχή ἄνεση καί ἁπλότητα, τήν προφυλάσσει ἀπό τό ἄγχος καί τήν πίεση, ἀπό τήν ἐπιθυμία παράκαιρων πνευματικῶν ἀγωνισμάτων καί τήν βλαπτική λεπτολόγηση λογισμῶν καί ἁμαρτιῶν.

Ἄν ὁ Χριστός εἶναι «ἡ χαρὰ ἡμῶν», ἡ ἐν Χριστῷ ζωή μας δέν μπορεῖ νά γίνεται πηγή ἄγχους καί μελαγχολίας, πιέσεων καί νοσηρῶν συγκρίσεων μέ τούς ἄλλους. Στήν πνευματική ζωή εἶναι ἀνάγκη νά πνέει ἕνα ἀεράκι ἐλευθερίας.

Ὅταν ὁ πιστός ἐμπιστεύεται τήν ὕπαρξή του στήν πατρική πρόνοια τοῦ Θεοῦ, ἡ καρδιά του ἀναπαύεται καί τό ἄγχος φυγαδεύεται.

«Ὁ Θεός δέν εἶναι τύραννος, νά μᾶς πνίγει», τονίζει ὁ μακαριστός π. Παΐσιος.

Ἡ ἀφομοίωση αὐτοῦ τοῦ χαριτωμένου λόγου ἀναπτερώνει τόν ἀγωνιζόμενο χριστιανό καί συμβάλλει σέ μία ὑγιαίνουσα σχέση μέ τόν Χριστό, μακριά ἀπό ἐσωτερικές συγχύσεις καί «ἐλαττωματικά πνευματικά».

Τό ταπεινό φρόνημα δέν ἀποτελεῖ, ἀδελφοί μου, μειονεξία ἤ ἀδυναμία, ὅπως πλεῖστοι ἄνθρωποι νομίζουν, ἀλλά προϋπόθεση καί ἀποτέλεσμα ὀρθῆς πνευματικῆς πορείας.

Ὁ ταπεινός ἄνθρωπος δέν εἶναι κατηφής καί μελαγχολικός, δειλός καί μεμψίμοιρος, ἀλλά ἀνδρεῖος, αἰσιόδοξος, «ἀεὶ δὲ χαίρων».

«Τῇ ταπεινώσει δίδοται ἡ χάρις», διδάσκει ὁ Ἀββᾶς Ἰσαάκ ὁ Σύρος! Ὁ μιμητής τοῦ ταπεινοῦ Ἰησοῦ καθίσταται ἰσχυρός καί ἀπρόσβλητος ἀπό τούς πειρασμούς, χρήσιμος καί ὠφέλιμος στούς συνανθρώπους του.

Ἀληθινά δέ ταπεινοί εἶναι ὅσοι εὐχαριστοῦνται νά εἶναι οἱ ἐλάχιστοι τῶν ἀνθρώπων, ὅσοι ποθοῦν νά βλέπουν τούς ἄλλους σέ μεγαλύτερη δόξα. Καί τέτοιοι ἄνθρωποι δέν χαρακτηρίζονται ἀπό μειονεξία καί στενοχωρία, ἀλλά ἀπό ἀρχοντιά καί εὐρυχωρία!

Ἡ μετάνοια συνδέεται μέ τήν ἐλπίδα στήν ἀγαθότητα τοῦ Θεοῦ καί μέ τήν χαρά τῆς ἐπιστροφῆς στήν πατρική ἑστία.

Ὅποιος «ἐν μετανοίᾳ» ἐξομολογεῖται στόν Πνευματικό, καταφέρνει νά βάλει νέα ἀρχή στήν πνευματική του ζωή, νά ἀναπαύσει τόν Θεό, νά ἐπανορθώσει σφάλματα τοῦ παρελθόντος, νά εὐεργετήσει καί νά ὠφελήσει. «Θέλω νά μετανοήσω καί νά ἀγωνισθῶ ξανά», γράφει σέ ἕνα ἀπό τά μελοποιημένα ποιήματά του ὁ μακαριστός π. Γερμανός Σταυροβουνιώτης.

Στήν μετάνοια δέν ὑπάρχει μελαγχολία καί ἀπόγνωση, ἀλλά ἀγωνιστική διάθεση καί γλυκειά προσμονή τοῦ θείου ἐλέους. «Οὐκ ἀπογινώσκω τὴν ἐμαυτοῦ σωτηρίαν ὁ ἄθλιος», διαβάζουμε στήν Ἀκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψεως.

Ἡ παραπάνω πρόταση συμπυκνώνει τό φρόνημα τοῦ μετανοοῦντος, ὁ ὁποῖος πιστεύει ὅτι ὁ «Θεὸς τῶν μετανοούντων» θά τόν σώσει «ἀνάξιον ὄντα», ὅπως διαβάζουμε στήν προσευχή τοῦ Μανασσῆ. Ὁ δέ Θεός ἀπαλλάσσει ἀπό τήν ἐνοχή τῶν πταισμάτων ὅσους μετανοοῦν καί εἰλικρινῶς ἐξομολογοῦνται, χαρίζοντάς τους «λευκὸν συνειδός».

Αὐτά εἶναι τά εὐλογημένα παράδοξα τῆς πνευματικῆς ζωῆς: αὐτομεμψία καί ἐλπίδα, αὐτοκαταδίκη καί σωτηρία, ταπείνωση καί ὕψωση…

Γιά τόν καθένα μας, ἀδελφοί μου, ὁ Θεός ἔχει τό σχέδιό Του. «Κανείς μας δέν Τοῦ περισσεύει», τονίζει σύγχρονος Γέροντας.

Μέ αὐτές, λοιπόν, τίς πνευματικές ὑποθῆκες ἄς προσπαθήσουμε γιά τό καλύτερο καί ἄς ἔχουμε τήν ἐλπίδα ὅτι ὁ Θεός θά εὐλογήσει τήν ζωή μας στήν γῆ καί θά μᾶς χαρίσει τήν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. Ἀμήν.

 

 

Η νοητή κλίμαξ

stayros-ulogias

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

«Καθ’ εκάστην αυτόν (τον Σταυρόν) υψούντες και προσκυνούντες μη παυσώμεθα, άχρις αν… τον πονηρόν τούτον αιώνα και τας αυτού δυσχερείας διαβήναι δυνηθώμεν. Ώσπερ γαρ ουκ ένι χωρίς του ηλιακού τούδε φωτός βιωτόν γενέσθαι τον βίον ημίν, ούτως ουδέ ψυχήν ανθρώπου δυνατόν άνευ των νοερών απαυγασμάτων Σταυρού του Χριστού διαβιώναι κατά Χριστόν». 

Δηλαδή, «ας μην παύσουμε να υψώνουμε και να προσκυνούμε καθημερινά τον Σταυρό, μέχρις ότου κατορθώσουμε να περάσουμε τα πονηρά χρόνια της ζωής αυτής και τις δυσκολίες της. Διότι, όπως δεν είναι δυνατόν χωρίς το ηλιακό αυτό φως να ζήσουμε, έτσι και η ψυχή του ανθρώπου δεν είναι δυνατόν να ζήσει σύμφωνα με το θέλημα του Χριστού χωρίς τις νοερές ακτίνες του Σταυρού του Χριστού».

Με αυτούς τους λόγους ο ρήτορας Νικήτας ο Παφλαγών, μάς προτρέπει να ασπαζόμαστε, να ευλαβούμεθα και να τιμούμε το Σταυρό του Κυρίου στη μέλαινα και ζοφώδη θάλασσα της παρούσης ζωής. 

Τι είναι όμως ο Σταυρός του Χριστού; Και γιατί τιμούμε το Σταυρό του Χριστού;

Α) Πριν από τόσους αιώνες ο Σταυρός ήταν όργανο καταδίκης, τιμωρίας και φρικτού θανάτου.

Σ’αυτό το ξύλο οι Ρωμαίοι κατεδίκαζαν τους πιο μεγάλους εγκληματίες.

Μετά τη Σταύρωση όμως του Χριστού, του Μονογενούς Υιού του Θεού, του αναμαρτήτου Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο Σταυρός κυριαρχεί σε ολόκληρη τη ζωή της Εκκλησίας. Κυριαρχεί και στολίζει τη ζωή των Χριστιανών.

Έγινε όργανο θυσίας, σωτηρίας και αγιασμού. Αυτό το όργανο της καταδίκης, θα σημειώσει ο Ιερός Χρυσόστομος, έγινε ο φύλακας της οικουμένης, η δόξα της Εκκλησίας. Αυτό πηγάζει καθημερινά ιάματα και προξενεί και γίνεται πρόξενος θεραπείας, αλλά συγχρόνως φωτίζει με τις φωτιστικές του λαμπηδόνες τα πέρατα του κόσμου.

«Παντού βλέπεις το Σταυρό του Χριστού», θα σημειώσει ο Ιερός Χρυσόστομος. Στην Αγία Τράπεζα, στις χειροτονίες των Ιερέων, στη Θεία Λειτουργία, στα σπίτια και στις αγορές, στους δρόμους και στις θάλασσες, στα κρεβάτια και στα ενδύματα, στα χρυσά και στα ασημένια σκεύη...Τόσο περιπόθητο σε όλους έγινε αυτό το τρισμακάριαστο ξύλο! 

Και όλα αυτά :

Γιατί πάνω σ’αυτό καρφώθηκε και πέθανε για τη σωτηρία του κόσμου ο ίδιος ο Θεός.

Έτσι το όργανο της τιμωρίας, έγινε όργανο σωτηρίας. Της κατάρας το σύμβολο, έγινε «αράς της αρχαίας λύτρον», όπως ψάλλει η Εκκλησία μας στην Ακολουθία των Χαιρετισμών.

Έγινε ποθητό και πολυαγαπητό. Έγινε τιμιώτερο από κάθε κόσμημα, ώστε άνδρες και γυναίκες να τον κρεμούν στο λαιμό τους και να καλλωπίζονται από αυτό, όπως και πάλι θα σημειώσει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Αυτό το σύμβολο του θανάτου έγινε υπόθεση πολλής ευλογίας. Έγινε η καίρια πληγή του διαβόλου και ο χαλινός.

Αυτό «ανήλε τον θάνατον». Τούτο «του άδου τας χαλκάς πύλας συνέθλασε». Ταύτα ίσχυσεν ο Σταυρός. (Ιερός Χρυσόστομος) 

Β) Τιμούμε το Σταυρό του Χριστού, γιατί μας άνοιξε τη Βασιλεία των Ουρανών, αφού μέχρι τη Σταύρωση του αναμαρτήτου Ιησού Χριστού ήταν κλειστή και ο άδης κατάπινε αχόρταγα ακόμα και τους δικαίους. 

Τιμούμε το Σταυρό του Χριστού γιατί έγινε το σύμβολο του ιδίου του Χριστού.

Όταν σταυρώθηκε ο Χριστός πάνω σ’ αυτό το ξύλο μεταβίβασε με τρόπο μυστικό και ακατάλυπτο, όλη την χάρη του ο Κύριος.

Γι’αυτό και ψάλλουμε «ο Σταυρός σου Χριστέ ει και ξύλον οράται τη ουσία, αλλά θείαν περιβέβληται δυναστεία».

Τιμούμε το Σταυρό του Χριστού ως σύμβολο της μεγάλης θυσίας, από τον οποίο απορρέει ο αγιασμός και η σωτηρία του ανθρώπου.

Τον ασπαζόμαστε και τον προσκυνούμε ως το σημείο του Υιού του ανθρώπου.

Δεν τιμούμε την ύλη, όπως θα πει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, αλλά τον τύπο σαν σύμβολο του Χριστού.

Για τον Σταυρό καυχάται ο Απόστολος Παύλος : «εμοί δε μη γένοιτο καυχάσθαι ει μη εν τω σταυρώ του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, δι’ ου εμοί κόσμος εσταύρωται καγώ τω κόσμω» (Γαλ. 6,14).

Τον τιμούν οι Απόστολοι, τον τιμάει η Εκκλησία, τον υμνολογούν οι υμνογράφοι, τον μακαρίζουν οι Πατέρες της Εκκλησίας μέσα στις θεόπνευστες ομιλίες τους.

Τα πρόσωπα αυτά μας συμβουλέυουν «ότι κι αν κάνουμε στη ζωή μας όταν ξεκινούμε για ένα ταξίδι, όταν πλενόμαστε, όταν τρώμε, όταν ανάβουμε το λυχνάρι, πριν κοιμηθούμε, να κάνουμε το σημείο του Σταυρού».

Γι’ αυτό γεμάτος θαυμασμό θα αναφωνήσει ο Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων: «Μέγα φυλακτήριον ο Σταυρός. Σημείον πιστών και φόβος δαιμόνων. Τούτο μέχρι σήμερον θεραπεύει νόσους. Τούτο μέχρι σήμερον δαίμονας απελαύνει. Φαρμακών τε και επαοιδών, ανατρέπει γοητείας..».

Γι’αυτό και ο Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης σημειώνει : «Ο Σταυρός είναι εικόνα του Εσταυρωμένου Χριστού, του Υιού του Θεού. Γι΄ αυτό και το σημείο του, και η σκιά του ακόμα μόνη, προκαλούν τρόμο στους δαίμονες, γιατί είναι το σημείο του Χριστού, γιατί είναι η σκέπη του Εσταυρωμένου. Γι’ αυτό αρκεί να βυθίσει κανείς το Σταυρό στο νερό για να το αγιάσει. Μετά απ’ αυτό, το νερό γίνεται ιαματικό και διώχνει τα διαμόνια».

Αυτό το ζωομύριστον Ξύλο και υποπόδιον του Δεσπότου Χριστού, αυτή την ουράνια κλίμακα, αυτό το σκήπτρο το επουράνιο του Βασιλέως Χριστού και το τρόπαιον το αήττητον της οικουμένης :

Ασπασόμεθα τη χαρά και το φόβο.
Και μαζί με τον ιερό υμνογράφο ας επαναλάβουμε :

«Σώσον ημάς Σταυρέ τη δυνάμη σου».
«Αγίασον ημάς τη λαμπρότητί σου τίμιε Σταυρέ».
«Και κραταίωσον ημάς τη υψώσει σου, ότι φως ημίν δεδώρησαι και σωτηρία των ψυχών ημών». (Ακολουθία Λιτής)

Ομιλία Κονίτσης Ανδρέα ενάντια στον Οικουμενισμό

konitsis1

(Ὁμιλία Μητροπολίτου  Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ  Κονίτσης κ. Ἀνδρέου ἐνάντια στὸν Οἰκουμενισμὸ.)

Ὑμνολογῶ καὶ δοξάζω τὸν Τριαδικό μας Θεό, ἀγαπητοί ἀδελφοί, τὸν  Πατέρα, τὸν Υἱὸν καὶ τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, γιατὶ μᾶς ἀξιώνει καὶ ἐφέτος νὰ τελέσουμε τὶς ἑόρτιες ἐκδηλώσεις στὴ μνήμη τοῦ Ἁγ. Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ.

Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς  σὲ πολλὰ σημεῖα τῶν διδαχῶν  του, ἐφιστᾶ τὴν προσοχὴ τῶν  Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν ἀπὸ τὶς  μεθοδεῖες τῶν ποικιλονύμων αἱρετικῶν.

Λέει χαρακτηριστικά :  «Νὰ εὐφραίνεσθε ὅπου εἶστε Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί καὶ νὰ κλαίετε διὰ τοὺς ἀσεβεῖς καὶ αἱρετικοὺς ποὺ περιπατοῦν εἰς τὸ σκότος».

Διότι εἶχαν μὲν τότε τὸν Τοῦρκο πάνω ἀπὸ τὸ κεφάλι τους οἱ Ἕλληνες, ὅμως μεγάλο κίνδυνο συναντοῦσαν ἀπὸ τὴν προπαγάνδα τῶν Προτεσταντῶν καὶ τῶν Παπικῶν ποὺ μὲ ἄφθονα χρήματα, μὲ σχολεῖα ποὺ ἵδρυαν, ἐξαγόραζαν ἤ προσπαθοῦσαν νὰ ἐξαγοράσουν τὶς συνειδήσεις τῶν ὑποδούλων Ἑλλήνων. Αὐτὸ τὸ αὐτόχρημα σατανικὸ καὶ ὀλέθριο ἔργο τους συνεχίζουν καὶ σήμερα οἱ Παπικοὶ καὶ οἱ Προτεστάντες.

Καὶ τὸ συνεχίζουν κυρίως διὰ μέσου τοῦ περιβόητου Οἰκουμενισμοῦ, ὁ ὁποῖος δικαίως ἔχει χαρακτηρισθεῖ ὡς ΠΑΝΑΙΡΕΣΙΣ. 

Μὲ συνέδρια, μὲ συνεχεῖς ἐπισκέψεις καὶ δυστυχῶς καὶ μὲ συμπροσευχὲς ποὺ ἔχουν ἐνταθεῖ ἰδιαίτερα τὰ τελευταία χρόνια, προσπαθοῦν νὰ δώσουν τὴν ἐντύπωση πὼς οὐσιαστικὰ ἔχουν ἐξαλειφθεῖ οἱ διαφορὲς ἀνάμεσα στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καὶ στὶς διάφορες αἱρετικὲς παραφυάδες τῶν Παπικῶν καὶ τῶν Προτεσταντῶν καὶ ὅτι «ὅπου νά ’ναι» ἔρχεται ἡ περιβόητη Ἕνωση τῶν Ὀρθοδόξων μὲ τοὺς αἱρετικοὺς χριστιανοὺς τῆς Δύσεως.

Ἀτυχῶς ὁ Οἰκουμενισμὸς ἔχει καταφέρει νὰ δημιουργήσει ἕνα ρῆγμα στὸ Ὀρθόδοξο πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ ἐνῷ ὑποτίθεται ὅτι ἐργάζεται γιὰ τὴν ἑνότητα τοῦ χριστιανικοῦ κόσμου, ἐν τούτοις διαγράφεται ἔντονος ὁ κίνδυνος νὰ γίνουν σχίσματα μέσα στὸ χῶρο τῆς Ὀρθοδοξίας.

Βέβαια, δόξα τῷ Θεῷ, σ’ αὐτὴν τὴν  ὀλέθρια κίνηση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, ὑπάρχει μεγάλη ἀντίδραση. Καὶ ἀπὸ τὸ Ἅγιον Ὄρος, καὶ ἀπὸ ἱερὲς Μονὲς μέσα στὸν κόσμο, καὶ ἀπὸ ἱεραποστολικὲς ἀδελφότητες, καὶ ἀπὸ πολλοὺς κληρικοὺς καὶ λαϊκοὺς ποὺ ἀρνοῦνται τὴν ὑποταγὴ καὶ τὴν ἀφομοίωση τῆς Ὀρθοδοξίας μέσα στὴ χοάνη τῆς αἱρέσεως τοῦ Δυτικοῦ κόσμου.

Ὅμως, χρειάζεται, ὅλοι οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ νὰ μένουμε ἄγρυπνοι καὶ ἑτοιμοπόλεμοι στὶς ἐπάλξεις τοῦ χρέους ποὺ ἔχουμε γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία μας.

Τὴν Ὀρθοδοξία μας, τὴν ὁποίαν καθηγίασαν μὲ τὸ Ἅγιο αἷμα τους πλήθη μαρτύρων, μεταξὺ τῶν ὁποίων πρωτεύουσα θέση γιὰ ἐμᾶς ἐδῶ στὴν ἀκριτικὴ ἐπαρχία ἔχει ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὁ Ἱερομάρτυς καὶ Ἐθναπόστολος, ὁ ὁποῖος παρ΄ ὅτι ἔζησε σὲ πάρα πολὺ δύσκολους καιρούς συνιστοῦσε στοὺς Ὀρθοδόξους Ἕλληνες νὰ προσέχουν ἀπὸ τὴν αἵρεση.

Σήμερα ἐμεῖς, ποὺ ζοῦμε σὲ ἐλεύθερο κράτος, δὲν θὰ ἔχουμε, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, καμμιὰ δικαιολογία ἄν βάλουν «πόδι», τυχὸν, στὴν Ἑλληνική μας Πατρίδα ὁ Παπισμὸς καὶ ὁ Προτεσταντισμὸς, ὁ ὁποῖος ἐπ’ ἐσχάτων εὐνοεῖ, προσέξτε το αὐτό, τὴν δῆθεν χειροτονία γυναικῶν σὲ ἱερεῖς καὶ ἐπισκόπους, ὅπως, καὶ ἐδῶ φοβερὸ εἶναι καὶ νὰ τὸ πεῖ κανείς, τὸν λεγόμενο γάμο τῶν ὁμοφυλοφίλων.

Αὐτοί, λοιπόν, δὲν πρέπει νὰ βάλουν «πόδι» στὴν Ὀρθόδοξη Ἑλλάδα. Τελεία καὶ παῦλα.

Ὅπως ἐπίσης, δὲν πρέπει νὰ βάλει ἡ Μασωνία, ὁ Πνευματισμὸς καὶ ὁ Σατανισμός, καὶ ὅλες ἐκεῖνες οἱ δυνάμεις τοῦ κακοῦ ποὺ ὑπονομεύουν τὴν Παιδεία τὴν οἰκογένεια καὶ τὴν κοινωνία μας. Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς μᾶς δείχνει τὸν δρόμο.

Εἴθε μὲ τὶς εὐχές του νὰ μένουμε ἀληθινοὶ Ἕλληνες καὶ γνήσιοι Ὀρθόδοξοι χριστιανοί.

"Ψυγήσεται η αγάπη των πολλών"

images

του Αρχιμανδρίτη Δαμασκηνού Λιονάκη, Πρωτοσυγκέλλου Ι.Μ. Κυδωνίας

Προεῖπε τό ἀψευδές στόμα τοῦ Κυρίου ὅτι «διὰ τὸ πληθυνθῆναι τὴν ἀνομίαν ψυγήσεται ἡ ἀγάπη τῶν πολλῶν» (Ἀποκ. 24, 12). Καί δέν εἶναι ἀναληθές ὅτι ἡ ἐποχή μας χαρακτηρίζεται ἀπό μεγάλη ἀνομία. Ὁ μακαριστός π. Πορφύριος παραλλήλισε τόν καιρό μας μέ τίς ἡμέρες πρό τῆς «ἐν σαρκὶ ἐπιδημίας» τοῦ Κυρίου. Καί τότε ὁ κόσμος εἶχε φθάσει σέ βάθη κακίας, ἀποστασίας καί «ἀγνωσίας Θεοῦ»! Ὁ δέ π. Παΐσιος τόνιζε ὅτι στήν ἐποχή μας ἡ ἁμαρτία ἔγινε τῆς μόδας, ὄχι μόνο διαπράττεται, ἀλλά καί ἐπαινεῖται.

Εἶναι, ἀδελφοί μου, παράδοξο πῶς οἱ «κατ’ εἰκόνα Θεοῦ πλασθέντες» ἄνθρωποι γινόμαστε τόσο θηριωδῶς κακοί στίς ἀμοιβαῖες σχέσεις μας· πῶς ἡ χωρητική θείων εὐλογιῶν, ἐλλάμψεων καί τελειοτήτων ἀνθρώπινη καρδιά καταντᾶ «σπήλαιον λῃστῶν» (Ματθ. 21, 13), «κατοικητήριον δαιμονίων καὶ φυλακὴ παντὸς πνεύματος ἀκαθάρτου» (Ἀποκ. 18, 2)! Ποιόν μπορεῖ νά ἀφήσει ἀδιάφορο ἡ διάλυση τόσων οἰκογενειῶν, ἡ τεράστια κοινωνική ἀδικία, οἱ «μέχρις αἵματος» ἀνταγωνισμοί καί ἡ ἀπαξίωση τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, δείγματα ὅλα αὐτά ἐγωκεντρικοῦ φρονήματος καί τεκμήρια ἐλλείμματος ἀγάπης… Ἤ ποιός μπορεῖ νά ἰσχυρισθεῖ ὅτι τά παραπάνω δέν χαρακτηρίζουν τήν ἐποχή μας…

Στόν αἰῶνα μας πολλές φορές ἡ γῆ ἔγινε θέατρο μίσους καί ἀδελφοκτόνων συγκρούσεων, διεθνῶν καί ἐμφυλίων. Πονηροί ἀνταγωνισμοί ἐξαθλιώνουν ἀνθρώπους, ἔθνη καί λαούς, ἀνόητοι πόλεμοι προκάλεσαν καί προκαλοῦν ἑκατόμβες νεκρῶν, καταστρέφουν καί βυθίζουν στό πένθος τό γένος τῶν ἀνθρώπων. Τήν ἴδια στιγμή ὁ περί ἀγάπης λόγος ἀποδεικνύεται δυσπαράδεκτος καί φαίνεται «ὡσεὶ λῆρος» στά αἰσθητήρια πολλῶν. Οἱ κήρυκες τῆς ἀγάπης ὀνειδίζονται, διώκονται καί ἀναφωνοῦν: «Κύριε, τίς ἐπίστευσε τῇ ἀκοῇ ἡμῶν; καὶ ὁ βραχίων Κυρίου τίνι ἀπεκαλύφθη» (Ἡσ. 53, 1);

Στήν ἐποχή μας εἶναι ἀλήθεια ὅτι ἔχει πλεονάσει ἡ ἁμαρτία· «οὗ δὲ ἐπλεόνασεν ἡ ἁμαρτία, ὑπερεπερίσσευσεν ἡ χάρις» (Ρωμ. 5, 20), τονίζει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Ὁ λόγος αὐτός ἐνθαρρύνει τόν ἀγωνιζόμενο χριστιανό καί τόν προφυλάσσει ἀπό τόν φόβο, ὁ ὁποῖος «εἶναι ἤδη ἧττα κατὰ τὸ ἥμισυ», ὅπως σημειώνει ὁ μακαριστός π. Σωφρόνιος Σαχάρωφ. Ὑπάρχουν καί σήμερα οἱ εὐλογημένοι ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ. Ἄνθρωποι τῆς ἀγάπης, τῆς προσφορᾶς καί τῆς θυσίας ζοῦν ἀνάμεσά μας καί μᾶς εὐεργετοῦν ποικιλοτρόπως, ἐμφανῶς καί ἀφανῶς. Ἄνθρωποι τῆς ἀγάπης μποροῦμε μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ νά ἀναδειχθοῦμε καί ἐμεῖς.

Ἀρκεῖ νά ἐγκολπωθοῦμε τήν εὐαγγελική διδαχή καί νά ἐφαρμόσουμε τό ἀποστολικό παράγγελμα «χαίρειν μετὰ χαιρόντων καὶ κλαίειν μετὰ κλαιόντων» (Ρωμ. 12, 15). Καί ἄν ἀκόμη δέν μπορέσουμε, ἀδελφοί μου, νά ὠφελήσουμε καί νά εὐεργετήσουμε τόν πλησίον, τοῦτο ἄς προσπαθήσουμε: νά μήν τόν βλάψουμε, νά μήν τόν ἀδικήσουμε. Ἀμείβει καί αὐτό ἡ ἀρχοντική ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ μας, ὁ Ὁποῖος μᾶς ἔχει πληρώσει μέ τό αἷμα Του καί μᾶς περιμένει ὅλους στήν Βασιλεία Του, «ἧς τύχοιμεν ἅπαντες». Ἀμήν.

Απόψεις για την Επικαιρότητα

thess

Tου Mητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Aνθίμου

Ο εορταστικός κύκλος της Θεομήτορος Παναγία μας τελειώνει με την σημερινή "Απόδοση της Εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου" που ο ευσεβής λαός αποκαλεί "ΕΝΝΙΑΜΕΡΑ" της Παναγίας, και έτσι το περιώνυμο Πάσχα του Καλοκαιριού των Ορθοδόξων Ελλήνων βασίζει σταθερά με κατεύθυνση προς το φθινόπωρο που τροποποιεί την συναισθηματική διάθεση.

Ότι και να κάμνουν όμως οι καιρικές εποχές, κύριος ρυθμιστής της διαβιώσεως και του ψυχισμού παραμένει ο ίδιος ο άνθρωπος.

Η στάση του απέναντι του Θεού είναι καθοριστικός παράγων για τα βιώματα και τις προσδοκίες του κάθε ανθρώπου και ιδιαίτερα των νέων στην ηλικία.

Η πατρίδα μας, η Eλλάδα, διέρχεται μία από τις χειρότερες περιόδους της μεταπολεμικής Ιστορίας της, και όλοι βιώνομε τις σκληρές συνέπειες της περιωνύμου οικονομικής κρίσεως, η οποία για μας τους Eλληνες είναι η σκληρότερη περίπτωση μεταξύ των χωρών της Eυρωπαϊκής Eνώσεως.

Aπό τον πλούτο και την καλοπέραση μεταπέσαμε στη φτώχεια και στη δυστυχία.

H σκληρή αυτή συνέπεια ισχύει για ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του ελληνικού λαού, ενώ η μεσαία κοινωνική τάξη κινδυνεύει να αφανισθή, η δε λεγομένη τάξη των πλουσίων Eλλήνων παραμένει άθικτη και σχεδόν απαθής.

Για όλη αυτή την τραγική κατάσταση πταίομε όλοι μας, αφού ξεστρατίσαμε σε ασωτείες και επιθυμίες πλουτισμού, αλλά οι μεγαλύτερες ευθύνες ανήκουν στους Eλληνες πολιτικούς και στους μεγάλους επιχειρηματίες, αλλά και σε όλους τους πλουτίσαντες, οι οποίοι με τα μεγάλα τους κέρδη εγέμισαν τις Tράπεζες της Eλβετίας. Kρίμα. Δεν μας άξιζε τέτοια πορεία.

Oι Eυρωπαίοι δανειστές μας ζητούν από την Eλλάδα τα χρήματά τους με τους τόκους και εμείς ασθμαίνοντες υφιστάμεθα τις συνέπειες μιας επιβαλλομένης συνδιοικήσεως στα εσωτερικά της χώρας μας από την περιβόητη τρόικα.

Bεβαίως έχομε τις ευθύνες μας και δεν αρνούμεθα τις οφειλές μας, αλλ’ αυτό δεν σημαίνει ότι, προκειμένου να εξασφαλίσουν τα χρήματά τους, πρέπει, οι Eυρωπαίοι, να μας πνίξουν όλους στη Mεσόγειο!

Eάν αυτό το πράξουν τότε η Eυρωπαϊκή Eνωση θα έχη μετατραπή σε ευρωπαϊκή διάλυση, η οποία θα διαταράξη όλες τις ηπείρους του πλανήτου μας.

Tο σημαντικώτερο, κατά την άποψή μου, αίτιο της δοκιμαζομένης E.E. είναι ότι η Eυρώπη κατά την τελευταία πεντηκονταετία απομακρύνθηκε από τη χριστιανική πίστη και τις αρχές του Eυαγγελίου, και αγκιστρώθηκε στις ποικίλες μορφές του υλισμού, της σαρκολατρείας και της κενής απάτης.

Παρά τις προσπάθειες της Pωμαιοκαθολικής Eκκλησίας και του Προτεσταντισμού, ο Xριστός εκδιώχθηκε από την Eυρώπη. Tο θέμα αυτό είναι τεράστιο, αλλά καταθέτω την άποψή μου. Tον κενό χώρο από τον διωγμό του Xριστού στην Eυρώπη, αξιοποίησε το Iσλάμ και εγέμισε τις πρωτεύουσες της Eυρώπης με τζαμιά και τα παρεπόμενα!

Tο απεύχομαι, αλλά η Eυρώπη θα πληρώση μελλοντικά πολύ ακριβά αυτά τα λάθη της. Yπενθυμίζω ότι το περιβόητο Σύνταγμα της Eυρωπαϊκής Eνώσεως δεν επερατώθη επί τόσα χρόνια, επειδή δεν συνεφώνησαν οι συντάκτες του να γραφή στο β΄ ή γ΄ άρθρο ότι η βάση και το θεμέλιο του Eυρωπαϊκού Πολιτισμού είναι η χριστιανική πίστη και διδασκαλία. Tι κρίμα!

Tο κύριο πρόβλημα για μας τους Eλληνες είναι, αφού ξεπεράσωμε τις δυσκολίες των οφειλών μας προς την E.E., να αγωνισθούμε όλοι μαζί για να κρατήσωμε ακεραία την εθνική μας ενότητα.

Πρώτος ο Aπόστολος Παύλος μας διδάσκει: «Eι δε αλλήλους δάκνετε και κατεσθίετε, βλέπετε μη υπ’ αλλήλων αναλωθήτε» (Γαλ. ε΄ 15). Eχω την εντύπωση ότι οι ιδεολογικές διαφωνίες και η διεκδίκηση της εξουσίας μεταξύ των κομμάτων στην Eλλάδα γίνονται με πολύ σκληρό τρόπο και με κομματικούς αφορισμούς.

Tο ερώτημα είναι σαφές. Aφού όλοι αγαπάμε την πατρίδα μας, την Eλλάδα, και επομένως και τα κόμματα την αγαπούν, γιατί τόση σκληρότης και τέτοιος φανατισμός στους διαλόγους στη Bουλή και στις δηλώσεις στον Tύπο;

Eχομε τόσους εχθρούς γύρω μας και εθνικά προβλήματα τόσο σοβαρά ώστε οι μεταξύ μας εχθρότητες να περισσεύουν. Στον βορειοελλαδικό χώρο η εκκρεμότης του Σκοπιανού ζητήματος, οι απειλές της Tουρκίας για τη Θράκη μας, η απαίσια εχθρότητα των Aλβανών με απειλές ακόμη και εντός της πατρίδος μας, και επί πλέον η βουλιμία των ισχυρών κρατών για τους υπογείους ορυκτούς και υποθαλασσίους θησαυρούς, που συμπεριλαμβάνονται στην εθνική μας κυριαρχία, μας υποχρεώνουν να είμεθα πάντοτε ενωμένοι και εγγυητές, με την ενότητά μας, της εθνικής αξιοπρεπείας και της ακεραιότητος της Eλλάδος μας.

Eμείς οι Eλληνες, ως ορθόδοξοι Xριστιανοί, αν και αδικημένοι από τις διεθνείς συνθήκες των Mεγάλων Δυνάμεων, συμμετέχομε στις διακηρύξεις των εκάστοτε κυβερνώντων πολιτικών μας ηγετών για την προσήλωσή μας στην ειρήνη και στη συνεργασία των λαών.

O άγιος Θεός με τις πρεσβείες της Παναγίας μας, μητέρας του Iησού Xριστού, και των αγίων μας, να χαρίζη την ειρήνη του σε όλο τον κόσμο και στην πατρίδα την Eλλάδα.

top
Has no content to show!