Άρθρα - Απόψεις

Καισαριανής Δανιήλ: «Οι Αρχές του Χριστιανισμού»

images

Του Μητροπολίτη Καισαριανής κ. Δανιήλ

Η διδασκαλία του Κυρίου Ιησού Χριστού έχει επηρεάσει την ζωή μας.

Οι κανόνες που διεμόρφωσαν τον πολιτισμό μας και διέπουν τις αντιλήψεις μας στηρίζονται στις αρχές του ευαγγελίου του Χριστού που δίδαξε και έθεσε τους νόμους της ζωής των μαθητών Του.

Στη παρούσα συγκυρία κρίνουμε ότι συμβάλλει στην σωστή αξιολόγηση συμπεριφορών, πρακτικών και διακηρύξεων να υπενθυμίσουμε μερικές βασικές αρχές που αποτελούν την πεμπτουσία του Χριστιανισμού.

1. Πρώτη αρχή είναι η αξία του ανθρωπίνου προσώπου που απορρέει:

α΄ Από την πίστη των μαθητών του Ιησού Χριστού ότι ο άνθρωπος αποτελεί εικόνα του Θεού (ακόμη και τα έμβρυα εξ άκρας συλλήψεως τους) και ότι αυτή την εικόνα φόρεσε για να θεώσει ο Υιός του Θεού όταν ενανθρώπησε.

β΄Από την αιώνια προοπτική του να ενωθεί με τον Θεό, να μετέχει στη ζωή Του και να ζήσει αιώνια αθάνατος.

2. Δεύτερη αρχή είναι ο σεβασμός της ανθρωπίνης ζωής που είναι δώρο του Θεού και προσφέρεται μόνο από το Θεό, που παράγει τα όντα και τα φέρει εκ του μη όντος (από την ανυπαρξία) στην ύπαρξη.

Αυτό τό δώρο ουδείς επιτρέπεται να το αφαιρέσει, να το προσβάλλει να το κακοποήσει, ούτε κι εκείνος που το λαμβάνει.

3. Τρίτη αρχή είναι η αναγνώριση του αυτεξουσίου και της ελευθερίας της βουλήσεως του ανθρώπου.

Ουδείς καταναγκασμός ή βιασμός έμεσος ή άμεσος επιτρέπεται να επιβάλλεται στον άνθρωπο. Κι Αυτός ο Δημιουργός Θεός σέβεται την ελευθερία των δημιουργημάτων Του και δεν τα καταναγκάζει ούτε ακόμη και για να σωθούν.

Προτείνει στον άνθρωπο να συνεργασθεί μαζί Του για την σωτηρία του και αναμένει την εκδήλωση της συγκαταθέσεως του για να ενεργήσει.

4. Τετάρτη αρχή η δυνατότητα της σωτηρίας προσφέρεται σ όλους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως κατά την αποστολική διακήρυξη «ο Θεός πάντας ανθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν» (Α΄ Πρός Τιμόθεον β΄ 4).

Δηλαδή : «Ο Θεός θέλει να σωθούν όλοι οι άνθρωποι και να γνωρίσουν σε βάθος την αλήθεια».

Ουδείς αποκλείεται από την δωρεά του Θεού παρά μόνον εξ ιδίας προαιρέσεως όταν απορρίπτει την προσφερομένη αωτηρία.

    5. Πέμπτη αρχή η κατάργηση πάσης αφορμής διαιρέσεως (υπεροχής ή υποτιμήσεως) των ανθρώπων (εξ αιτίας του φύλου, της καταγωγής, της κοινωνικής θέσεως, της εθνότητος τους). Ο απόστολος Παύλος διετύπωσε αυτή την αρχή ως εξής: «Ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ  Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ· πάντες γαρ υμείς εις εστε εν Χριστώ Ιησού» (Πρός Γαλάτας γ΄ 28).

Δηλαδή: «Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος και ειδωλολάτρης, (θρησκευτική διάκριση) δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, (κοινωνική διάκριση)  δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα (διάκριση φύλου)· όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό».

    6. Έκτη αρχή η αλληλεγγύη των μαθητών του Ιησού Χριστού για να αντιμετωπισθούν οι ποικίλες ανάγκες των ενδεών , εφ’ όσον ο Κύριος ταύτισε τον ευατό Του με τον πεινασμένο, τον διψασμένο, τον άστεγο, τον φυλακισμένο, τον ασθενή, τον ξένο κατά την διακήρυξή Του «εφ όσον εποιήσατε ενί τούτων των ελαχίστων εμοί εποιήσατε» (Ματθαίου κε΄ 40).

    7. Έβδομη αρχή η εθελοντική προσφορά υπηρεσίας από τους μαθητές του Ιησού Χριστού κατά την προτροπή του Κυρίου «υμείς φωνείτε με, ο Διδάσκαλος και ο Κύριος, και καλώς λέγετε· ειμί γαρ. ει ουν εγώ ένιψα υμών τους πόδας, ο Κύριος καί ο Διδάσκαλος, καί υμείς οφείλετε αλλήλων νίπτειν τούς πόδας. υπόδειγμα γαρ δέδωκα υμίν, ινα καθώς εγώ εποίησα υμίν, καί υμείς ποιήτε. αμήν αμήν λέγω υμίν, ουκ έστι δούλος μείζων του κυρίου αυτού, ουδέ απόστολος μείζων του πέμψαντος αυτόν. ει ταύτα οίδατε, μακάριοι έστε εάν ποιήτε αυτά» (Ιωάννου ιγ΄ 14).

Ο Κύριος Ιησούς Χριστός δίδαξε ότι αναγνωρίζει ότι είναι ανώτερος αυτός που υπηρετεί κάποιο άλλο από εκείνο που φέρει ένα αξίωμα και κατέχει μια θέση εξουσίας: ω«Ο δε Ιησούς προσκαλεσάμενος αυτούς είπεν· Οίδατε ότι οι άρχοντες των εθνών κατακυριεύουσιν αυτών και οι μεγάλοι κατεξουσιάζουσιν αυτών.  ουχ ούτως έσται εν υμίν, αλλ' ος εάν θέλη εν υμίν μέγας γενέσθαι, έσται υμών διάκονος, και ος αν θέλη εν υμίν είναι πρώτος, έσται υμών δούλος· ώσπερ ο υιός του ανθρώπου ουκ ήλθε διακονηθήναι, αλλά διακονήσαι και δούναι την ψυχήν αυτού λύτρον αντί πολλών» (Ματθαίου  κ΄ 25-28)

Δηλαδή: «Όταν το άκουσαν αυτό οι υπόλοιποι δέκα μαθητές, αγανάκτησαν με τους δύο αδερφούς. Ο Ιησούς τους κάλεσε τότε και τους είπε; «Ξέρετε ότι οι ηγέτες των εθνών ασκούν απόλυτη εξουσία πάνω τους και οι άρχοντες τα καταδυναστεύουν. Σ’ εσάς όμως δεν πρέπει να συμβαίνει αυτό, αλλά όποιος θέλει να γίνει μεγάλος ανάμεσά σας πρέπει να γίνει υπηρέτης σας κι όποιος από σας θέλει να είναι πρώτος πρέπει να γίνει δούλος σας. Όπως κι ο Υιός του Ανθρώπου δεν ήρθε για να τον υπηρετήσουν, αλλά για να υπηρετήσει και να προσφέρει τη ζωή του λύτρα για όλους»

«Εγένετο δε και φιλονεικία εν αυτοίς, το τις αυτών δοκεί είναι μείζων. ο δε είπεν αυτοίς· Οι βασιλείς των εθνών κυριεύουσιν αυτών, και οι εξουσιάζοντες αυτών ευεργέται καλούνται·  υμείς δε ουχ ούτως, αλλ' ο μείζων εν υμίν γινέσθω ως ο νεώτερος, και ο ηγούμενος ως ο διακονών.  τις γαρ μείζων, ο ανακείμενος η ο διακονών; ουχί ο ανακείμενος; εγώ δε ειμι εν μέσω υμών ως ο διακονών» (Λουκά κβ΄24-39 )

Δηλαδή : «Έγινε μεταξύ των μαθητών φιλονικία για τα ποιος τάχα απ’ αυτούς είναι ο ανώτερος. Εκείνος τους είπε: «Οι βασιλιάδες των εθνών καταδυναστεύουν τους λαούς τους, και οι δυνάστες τους τιτλοφορούνται ευεργέτες. Εσείς όμως δεν πρέπει να κάνετε το ίδιο, αλλά ο ανώτερος ανάμεσά σας πρέπει να γίνει σαν τον κατώτερο, κι ο αρχηγός σαν τον υπηρέτη. Γιατί ποιος είναι ανώτερος; Αυτός που κάθεται στο τραπέζι ή αυτός που τον υπηρετεί; Δεν είναι αυτός που κάθεται στο τραπέζι; Εγώ όμως είμαι σαν τον υπηρέτη ανάμεσά σας.».

8. Όγδοη αρχή η κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα που πρέπει να ρυθμίζεται ελεύθερα και αβίαστα από τον καθένα μαθητή του Ιησού Χριστού κατά τον κανόνα για να επέλθει η ισότητα μεταξύ των μαθητών Του.  Αυτή την αρχή διατύπωσε ο απόστολος Παύλος.

«Νυνί δε και το ποιήσαι επιτελέσατε, όπως καθάπερ η προθυμία του θέλειν, ούτω και το επιτελέσαι εκ του έχειν. ει γαρ η προθυμία πρόκειται, καθό εάν έχη τις ευπρόσδεκτος, ου καθό ουκ έχει. ου γαρ ίνα άλλοις άνεσις, υμίν δε θλίψις, αλλ’ εξ ισότητος εν τω νυν καιρώ το υμών περίσσευμα εις το εκείνων υστέρημα, ίνα και το εκείνων περίσσευμα γένηται εις το υμών υστέρημα, όπως γένηται ισότης, καθώς γέγραπται· ο το πολύ ουκ επλεόνασε, και ο το ολίγον ουκ ηλαττόνησε » (Β΄ Πρός Κορινθίους η΄11-15)

Δηλαδή : «Τώρα ολοκληρώστε αυτό το έργο, ώστε, όπως υπήρχε η προθυμία να το θέλετε, έτσι να γίνεται και η εκτέλεσή του ανάλογα με τις δυνατότητές σας. Γιατί, όταν υπάρχει η προθυμία, η προσφορά είναι ευπρόσδεκτη με όσα έχει κανείς κι όχι με όσα δεν έχει. Σκοπός βέβαια δεν είναι να στερηθείτε εσείς για να ανακουφίσετε τους άλλους, αλλά να υπάρχει σε όλους ισότητα.

Στην παρούσα περίπτωση, το δικό σας περίσσευμα θα προστεθεί στο υστέρημα εκείνων, ώστε μια άλλη φορά το δικό τους περίσσευμα να προστεθεί στο δικό σας υστέρημα και να υπάρξει έτσι ισότητα. Όπως λέει η Γραφή, αυτός που μάζευε πολύ δεν είχε περίσσευμα, κι αυτός που μάζευε λίγο δεν είχε υστέρημα »

9. Ενάτη αρχή είναι η αγάπη που είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα των μαθητών του Ιησού Χριστού.

«Εντολήν καινήν δίδωμι υμίν ίνα αγαπάτε αλλήλους, καθώς ηγάπησα υμάς ίνα και υμείς αγαπάτε αλλήλους εν τούτω γνώσονται πάντες οτι εμοί μαθηταί έστε, εάν αγάπην έχητε εν αλλήλοις» (Ιωάννου ιγ΄ 34-35)

Δηλαδή : «Σας δίνω μια νέα εντολή, να αγαπάτε ο ένας τον άλλο. Να αγαπάτε ο ένας τον άλλο. Όπως σας αγάπησα εγώ, να αγαπάτε κι εσείς ο ένας τον άλλο. Έτσι θα σας ξεχωρίζουν όλοι πως είστε μαθητές μου, αν έχετε αγάπη ο ένας για τον άλλο».

10. Δέκατη αρχή είναι η συγχωρητικότητα. Όπως ο Κύριος συνεχώρησε τους υβριστές και βασανιστές Του που τον σταύρωσαν και τον θανάτωσαν έτσι και οι μαθητές Του οφείλουν να συγχωρούν τους εχθρούς τους και να προσεύχονται γι αυτούς κατα τις προτροπές «Αγαπάτε τους εχθρούς υμών » (Ματθαίου ε΄ 44)

«Εάν γαρ αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, αφήσει και υμιν ο πατήρ υμών ο ουράνιος» (Ματθαίου στ΄ 14)

Δηλαδή : «Γιατί, αν συγχωρήσετε τους ανθρώπους για τα παραπτώματά τους, θα σας συγχωρήσει κι εσάς ο ουράνιος Πατέρας σας »

«Εὐλογεῖτε τοὺς καταρωμένους ὑμῖν, προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς » (Λουκά στ΄ 28)

Δηλαδή : «Δίνετε ευχές σ’ όσους σας δίνουν κατάρες, προσεύχεστε γι’ αυτούς που σας κακομεταχειρίζονται »

Οι Χριστιανοί αγωνίζονται να δείχνουν απεριόριστη ανοχή προς όσους λέγουν και ενεργούν εναντίον τους κατά το παράδειγμα του Κυρίου, όπως διαπιστώνει ο απόστολος Παύλος.

«Ανεχόμενοι αλλήλων και χαριζόμενοι εαυτοίς, εαν τις προς τινα έχη μομφήν· καθώς και ο Κύριος εχαρίσατο υμίν, ούτω και υμείς» (Πρός Κολοσσαεῖς γ΄ 13)

Δηλαδή : «Να ανέχεστε με υπομονή ο ένας τον άλλο, και να συγχωρείτε ο ένας τον άλλο, κάθε φορά που δημιουργούνται παράπονα ανάμεσά σας. Όπως ο Χριστός σάς συγχώρησε τα παραπτώματα, έτσι να κάνετε κι εσείς μεταξύ σας»

11. Ενδεκάτη αρχή η καταλλαγή και η συμφιλίωση προς λύσι πάσης εχθρότητας κατά την εντολή του Κυρίου Ιησού Χριστού «Ύπαγε πρώτον διαλλάγηθι τω αδελφώ σου, καί τότε ελθών πρόσφερε το δώρον σου» (Ματθαίου ε΄ 24).

Δηλαδή : «Πήγαινε να συμφιλιωθείς πρώτα με τον αδερφό σου, και ύστερα έλα να προσφέρεις το δώρο σου »

12. Δωδεκάτη αρχή η ενότητα όλων των ανθρώπων, όπως διατυπώθηκε από τον απόστολο Παύλο «Εποίησέ τε εξ ενός αίματος παν έθνος ανθρώπων κατοικείν επί παν το πρόσωπον της γης » (Πράξεων ι΄26)

Δηλαδή : «Από έναν άνθρωπο έκανε όλα τα έθνη των ανθρώπων για να κατοικούν πάνω σ’ όλη τη γη»

Οι αρχές αυτές διαμορφώνουν το ήθος των μαθητών του Ιησού πού οφείλουν να τις τηρούν για να διατηρούν το δικαίωμα, να φέρουν το όνομα του Χριστού, να ονομάζονται δηλαδή Χριστιανοί.

 

Μητροπολίτης Καλαβρύτων: ''Να πως φθάσαμε στην φτώχεια''

images

Του Μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου

Η Πατρίδα μας  έφθασε πια στο έσχατο σημείο της φτώχειας!

Το μεγαλύτερο μέρος του Ελληνικού Λαού υποφέρει αβάσταχτα!

Νοικοκυραίοι οικογενειάρχες  υποφέρουν, καθώς δεν διαθέτουν πλέον ούτε τα στοιχειώδη!

Πολλές ήσαν οι αιτίες, που μας έφεραν στο κατάντημα αυτό.

Η βασική όμως αιτία υπήρξε το γεγονός, ότι ο καθένας μας ξεχωριστά αδιαφορούσε για τον συνανθρωπό του.

Όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά επιχειρήσαμε να «φτιάξουμε» τον εαυτό μας και έτσι ……λησμονήσαμε τον διπλανό μας! Έτσι λοιπόν μία ιδιότυπη «εγωϊστική» αντίληψη για τη ζωή μας οδηγούσε στην νοοτροπία πώς να φτιάξουμε τα δικά μας οικονομικά! Κάποτε μάλιστα να τα φτιάξουμε ακόμη και με το χρηματισμό, με το λεγόμενο «μαύρο χρήμα», δηλ. καταραμένο από τον Θεό το χρήμα, που δεν κερδίζαμε με τον τίμιο ιδρώτα μας!

Εφύγαμε λοιπόν μακρυά από την διδασκαλία του Ευαγγελίου, λησμονήσαμε την χριστιανική μας ιδιότητα, καταπατήσαμε τις Αρχές, πολλές φορές πουλήσαμε ειτε την ψυχή μας, είτε το σώμα μας, είτε ακόμη και τα δύο μαζί! Και τώρα  ……να το αποτέλεσμα!

Ο καθένας έπαιρνε, έτρωγε κάτι από τον διπλανό του! Κάποτε όμως τα ψέματα τελειώνουν! Τα εύκολα και παραπλανητικά δάνεια σταμάτησαν! Οι επιδοτήσεις τελείωσαν κι αυτές.

Τα διάφορα “bonus” χάθηκαν κι αυτά! Η φτώχεια και η στέρηση προέβαλαν το μοχθηρό τους πρόσωπο! 

Και τότε η Τρόϊκα ήλθε για να μας επαναφέρει στην οδό της εντιμότητος, στους κανόνες της χριστιανικής ηθικής.

Ένα απλό παράδειγμα μας έδωσε μια ευγενής κυρία (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ), από αυτές που παρακολουθούν τον ιστότοπό μας.

Μας έστειλε το κείμενο, που σας παρουσιάζουμε παρακάτω. Προβαίνει σε μια αντιπαράθεση δύο διαφορετικών τρόπων σκέψεως και συμπεριφοράς.

Από τη μία πλευρά, μας παρουσιάζει τον Νικηταρά και στο πρόσωπό του την υπερηφάνεια του αληθινού Έλληνα!

Από την άλλη επιλέγει ένα πολύ γνωστό πρόσωπο από τον πολιτικό χώρο, το οποίον έλαβε σύνταξη από τα σαράντα πέντε (45) της χρόνια, από την καταρρεύσασα Ολυμπιακή Εταιρεία, χωρίς ποτέ να δουλέψει σ’ αυτήν, όπως ισχυρίζεται!

Είναι μια Κυρία από τους πολλούς «εθνοσωτήρες», όπως χαρακτηριστικά την ονομάζει!

Συμπέρασμα: Αν θέλουμε να υπερβούμε την οικονομική κρίση, τότε όλοι μας –και πρώτος εγώ- πρέπει να συμφιλιωθούμε με τις χριστιανικές Αρχές, να βιώσουμε την χριστιανική Ηθική σε όλη της την διάσταση, να αγαπήσουμε την εργασία, να αναζητήσουμε την έντιμη απασχόληση και κατ’ ακολουθίαν το έντιμο και νόμιμο κέρδος!

Το Νόμιμο δεν είναι πάντοτε και Ηθικό, όπως θέλησαν να μας διδάξουν οι παράγοντες του σάπιου πολιτικού Συστήματος όλων των χρωμάτων και σχημάτων με διαφορετικό μερίδιο ενοχής ο καθένας τους!

Αν θέλουμε λοιπόν να  ξεπεράσουμε την κρίση πρέπει να ξαναμπούμε στο Ναό, να εκκλησιαζόμαστε τακτικά,  δηλ. κάθε Κυριακή, να εξομολογούμαστε, να μεταλαμβάνουμε τακτικά του Σώματος και του Αίματος του Χριστού μας, να αναγνωρίσουμε τον Κύριό μας ως Αφέντη της ψυχής μας και της ζωής μας, να αισθανθούμε τον διπλανό μας ως αδελφό μας και  έτσι να πορευθούμε απ’ εδώ κι εμπρός, δηλ. να ξαναγίνουμε χριστιανοί και να ζήσουμε χριστια νικά!

Μητροπολίτης Σύρου: ''Ζούμε μέρες ιστορικής ευθύνης''

images

Του Μητροπολίτη Σύρου κ. Δωροθέου / Εφημερίδα Δημοκρατία

Στη γενιά μας έλαχε το προνόμιο και ο σταυρός για την νέα πορεία του ελληνισμού.

Σε παλαιότερες εποχές, πολύ δυσκολότερες από τη σημερινή, οι γιορτές εξέφραζαν το θρησκευτικό και ιστορικο-εθνικό πολιτισμό του λαού μας, το εθνικό σύνολο αισθανόταν περισσότερο από κάθε άλλη ώρα την ενότητά του, την αλληλεγγύη του, την αμοιβαία αγάπη των μελών του.

Αυτό ακριβώς το αίσθημα της ενότητας, της αλληλεγγύης και της αμοιβαίας αγάπης είναι το ζητούμενο σήμερα

.Στη δίνη των αλλεπάλληλων Μνημονίων, των συνεχών περικοπών, της επεκτεινόμενης φτώχειας και ανεργίας και της διευρυνόμενης απαισιοδοξίας διακατεχόμαστε, όχι άδικα, από αισθήματα οργής και αγανάκτησης, που όμως μας εμποδίζουν να σκεφτούμε λογικά, να ενεργήσουμε ψύχραιμα να αντιδράσουμε αποφασιστικά.

Ο πανελλήνιος εορτασμός των 100 χρόνων από τους νικηφόρους Βαλκανικούς Πολέμους και την απελευθέρωση της Μακεδονίας και των νησιών του ανατολικού Αιγαίου αποτελεί για όλους μας μια μοναδική ευκαιρία εθνικής συσπείρωσης και αυτογνωσίας, εφόδια χωρίς τα οποία ουδεμία θα υπάρξει διέξοδος ή σωτηρία, όσες λίστες κι αν δημοσιευθούν, όσοι «προδότες» κι αν ανακαλυφθούν, όσες συνωμοσίες κι αν αποκαλυφθούν...

Η πατρίδα μας διπλασιάστηκε 19 χρόνια μετά τη χρεοκοπία επί Τρικούπη, 15 χρόνια μετά την ατιμωτική ήττα ενός σύντομου ελληνοτουρκικού πολέμου, που απείλησε την ύπαρξη της Ελλάδος, και 14 χρόνια μετά την επιβολή διεθνούς οικονομικού ελέγχου, υπό εξαπλή τρόικα.

Η εθνική ταπείνωση και τα δεινά που υπέστησαν τότε οι Ελληνες δεν είχαν προηγούμενο.

Και όμως, μέσα από τις στάχτες της η χρεοκοπημένη, ηττημένη και οικονομικά υποταγμένη Ελλάδα του 1898 μεταμορφώθηκε στη θριαμβεύουσα Ελλάδα του 1912.

Καθώς σήμερα, 100 χρόνια μετά, αντιμετωπίζουμε τα ίδια προβλήματα και τις ίδιες προκλήσεις, η εθνική εορτή της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης μάς προσφέρει τις μόνες αποτελεσματικές και τελεσφόρες λύσεις.

Δεν ήταν μόνο η πλήρης εξυγίανση του τραπεζικού τομέα και της Εθνικής Τράπεζας ούτε η αναγκαστική δημοσιονομική πειθαρχία που επέδειξε η Ελλάδα, που έμαθε έτσι να λειτουργεί χωρίς ξένη υποστήριξη στηριζόμενη στις δικές της δυνάμεις και έσοδα.

Ηταν και κάτι άλλο, πιο βαθύ και ουσιαστικό.

Ηταν η καλλιέργεια του εθνικού φρονήματος και της εθνικής αυτοσυνειδησίας, που επιτεύχθηκε μέσω της παιδείας, η συναίσθηση της διαχρονικής συνέχειας του Ελληνισμού, η σύνδεσή του με την αρχαιότητα και το Βυζάντιο που πρόβαλαν ιστορικοί και ποιητές της εποχής και χάρισαν στην Ελλάδα τα φτερά τα πρωτινά της, τα μεγάλα.

Είναι αναμφίβολο ότι στα σκληρά και αποικιοκρατικά μέτρα του διεθνούς ελέγχου στηρίχθηκε η ελληνική ανάπτυξη και η εθνική αναγέννηση που ακολούθησε την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα, που οδήγησε στους ένδοξους Βαλκανικούς Πολέμους, άλλη μια επιβεβαίωση ότι οι ανείπωτες δοκιμασίες δεν λυγίζουν, αλλά χαλυβδώνουν και φανερώνουν το μέταλλο και τον χαρακτήρα ενός λαού.

Ζούμε μέρες ιστορικής ευθύνης.

Στη γενιά μας έλαχε το προνόμιο και ο σταυρός, συνάμα, να σηματοδοτήσει, μέσα από θυσίες, αγώνες και αγωνίες, μια νέα πορεία για τον ελληνισμό.

Αν το διακύβευμα των αγώνων του παρελθόντος ήταν η εδαφική μας ακεραιότητα και ανεξαρτησία, τώρα πια είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό και συντριπτικό: η απόδειξη του ότι οι Ελληνες αξίζουν να υπάρχουν και στο μέλλον και όχι μόνο ως μια ιστορική αναφορά στο παρελθόν.

Αν αφουγκραστούμε τα διδάγματα της Ιστορίας και τις υποθήκες των προγόνων μας. Αν από το εγώ περάσουμε στο εμείς.

Αν συνειδητοποιήσουμε ότι πίσω από κάθε εθνική τραγωδία προηγήθηκε το δηλητηριώδες βέλος της διχόνοιας, που έσπασε την ισχύ του γένους μας.

Μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι τα παιδιά μας, στην εορτή της δεύτερης εκατονταετίας, θα καυχώνται στο μέλλον ότι οι γονείς τους -εμείς- αγωνίστηκαν, «πολέμησαν» και «θυσιάστηκαν» για να ζουν αυτά και τα παιδιά τους σε μια αληθινά ελεύθερη, ανεξάρτητη και περήφανη Ελλάδα!

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Μαρτυρία ενοποιημένη και ενοποιός»

images

Του Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνατίου / Εφημερίδα Δημοκρατία

Ο τόπος αυτός έχει ιστορία μεγάλη. Και τα διδάγματά της, τις δύσκολες εποχές, σαν τη δική μας, βοούν. Δεν πρόκειται για θεωρίες, που αρθρώθηκαν μέσα σε γραφεία ή σε εργαστήρια φιλοσοφίας.

Πρόκειται για αναμφισβήτητα συμπεράσματα, διαποτισμένα από πόνο και αίμα.

Από τους κλασσικούς χρόνους μέχρι τον ταραγμένο 21ο αιώνα, η Ελληνική ιστορία απευθύνεται στον καθένα μας ξεχωριστά και, δείχνοντάς μας ένα προς ένα τα γεγονότα, μας καταθέτει την αδέκαστη ετυμηγορία της: Πίσω από κάθε εθνικό θρίαμβο βρίσκεται η ενότητα και πίσω από κάθε εθνική τραγωδία ο διχασμός.

Οι εποχές της εικονικής ευμάρειας, που διανύσαμε, δεν μας άφησαν μόνον χρεωμένους απέναντι σε δανειστές.

Μας αφήνουν και εκτεθειμένους απέναντι στην ιστορία μας και σε όλους εκείνους, που με κόστος πολύ μας παρέδωσαν, όχι μόνον γη ελεύθερη, αλλά και το καταστάλαγμα των δικών τους παθημάτων, προσδοκώντας από μας να μην υποπέσουμε στις ίδιες παγίδες.

Και η κραυγή τους μία και κοινή: «Ενωμένοι, μόνον ενωμένοι».

Δυστυχώς, οι ζοφεροί καιροί μάς βρίσκουν και πάλι διχασμένους, με διχασμό που έχει διαποτίσει τη νοοτροπία μας, την καθημερινότητά μας, την ίδια την ψυχή μας.

Έχουμε εθιστεί στην ατομική ευκολία και την πάση θυσία διεκπεραίωση των ατομικών μας στόχων. Όποιος ή ό,τι εμποδίζουν την ασυδοσία μας, μάθαμε να το θεωρούμε ενοχλητικό, ακόμη και εχθρικό.

Από το οπτικό μας πεδίο εξαφανίστηκε ο συν-τροφος, ο συν-πολίτης, ο συν-άνθρωπος. Μια κοινωνία σε παράλληλους βίους, ανεχομένων αλλήλους, όσο οι παροχές κρατούσαν κάποιες ισορροπίες.

Ο χώρος, όμως, πλέον στενεύει και οι πορείες μας συναντώνται. Θυμόμαστε άραγε πώς ζουν οι άνθρωποι μαζί; Διατηρούμε άραγε επαφή με τους παράγοντες εκείνους, που διαμόρφωσαν επί αιώνες μια μάζα ανθρώπων σε ενιαία εθνική οντότητα, με κοινούς οραματισμούς, κοινό νόημα και κοινούς κώδικες σχέσης και επικοινωνίας;

Σ΄ αυτή την δίψα και σ΄ αυτή την αγωνία, το ήθος της Ορθόδοξης πίστης του λαού μας, ήθος ταπεινό, ήθος συμφιλιωτικό, ήθος αφανούς προσφοράς, ήθος καρτερίας, ήθος θυσιαστικής  αγάπης, μας καλεί να το ξανασυναντήσουμε.

Ήθος, που γέννησε κοινότητες Ελληνικές εδώ και στα πέρατα του κόσμου, ήθος που στήριξε σπίτια και ανάθρεψε παιδιά, όταν η ανθρώπινη κτηνωδία εκτελούσε αμάχους και έκαιγε το βιος τους, ήθος που μέχρι και σήμερα στέκεται όρθιο απέναντι στα αναπάντεχα και αναπληρώνει με περίσσεια αγάπης την σκληροκαρδία των καιρών.

Το Ορθόδοξο ήθος της ενότητας και της αλληλεγγύης δεν αφορά μόνον τον λαό. Αφορά με την ίδια, αν όχι και με μεγαλύτερη ένταση, την ίδια την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία.

Καθώς ο κουρνιαχτός της κατεδάφισης θεσμών και δομών γίνεται πλέον εκκωφαντικός, εκείνη είναι που καλείται να σηκώσει, τη στιγμή αυτή, το βάρος της ευθύνης για την εμπέδωση και αναθέρμανση της ενότητας της Ελληνικής κοινωνίας.

Ο συνεπής και τεκμηριωμένος λόγος της, κυρίως, όμως, το ζωντανό παράδειγμα σύμπνοιας των μελών και των ταγών της, πρέπει να αποτελέσουν την πυξίδα ενός διασπασμένου και αποπροσανατολισμένου λαού.

Το έργο αυτό δεν είναι αυτονόητο, καθώς οι πειρασμοί της διάσπασης και της τάσης για μοναχικές και αποσπασματικές διαδρομές φαίνεται να έχουν κτυπήσει και τη δική της πόρτα.

Από εδώ ξεκινά και η ευθύνη της.

Κάθε εποχή προσφέρει πεδίο και ευκαιρίες για ορθόδοξη μαρτυρία. Και κάθε γενεά έχει τουλάχιστον μια ευκαιρία να γεννήσει μάρτυρες.

Αυτοί, κάποτε, αναδεικνύονταν στα ιπποδρόμια ή σε κελιά φυλακών.

Σήμερα, Ορθόδοξη μαρτυρία αποτελεί η υπέρβαση του απομονωτισμού, η αρραγής ενότητα και η ενοποιημένη φωνή της Εκκλησίας μας για τα δεινά και τους κινδύνους που μας περιτριγυρίζουν.

Εάν αυτός ο στόχος της εκκλησιαστικής ενότητας δεν επιτευχθεί, ο κόσμος, θα κατατάξει και την Εκκλησία στην κατηγορία των χρεωκοπημένων θεσμών ενός παλιού κόσμου, που έκλεισαν τον κύκλο τους, διαλυμένοι από φυγόκεντρες δυνάμεις προσωπικής προβολής και ατομικών επιδιώξεων.

Εάν όμως επιτύχει να προβάλλει, ενοποιημένη αλλά και ενοποιό, την μαρτυρία της προς την σύγχρονη Ελληνική κοινωνία, θα έχει εκπληρώσει την αποστολή της, ως έσχατου καταφυγίου ελπίδας, ομοψυχίας και νοήματος ζωής.

Κραυγή αγωνίας Μητροπολίτη Σπάρτης για τα Θρησκευτικά

images

Την έντονη ανησυχία του εκφράζει προς τον Υπουργό Παιδείας, Δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Αρβανιτόπουλο, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σπάρτης κ. Ευστάθιος.

Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή:

Αγαπητέ μου κ. Υπουργέ,

Τα τελευταία χρόνια η ελληνική Πολιτεία με διάφορες πράξεις της η παραλείψεις της φαίνεται να μην εκτιμά στον πρέποντα βαθμό την ύψιστη αποστολή και την πολυσχιδή προσφορά στο Έθνος και στην κοινωνία της Ορθόδοξης Θεολογικής παιδείας, στο πλαίσιο μιας εκσυγχρονιστικής συμπόρευσης του σύγχρονου σχολείου με τις κυρίαρχες τεχνοκρατικές και υλιστικές, ήτοι αθεϊστικές επιταγές.

Μάλιστα, η μείωση των διδακτικών ωρών του μαθήματος των Θρησκευτικών στο «Νέο Λύκειο» και οι μηδενικές, αντίθετα μ’ άλλους κλάδους, προσλήψεις Θεολόγων καθηγητών κατά το τρέχον έτος, που έχουν ως συνέπεια θλιβερή σε αρκετά σχολεία να μη διδάσκεται το μάθημα η να «διδάσκεται» από εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, ερμηνεύονται και ως σταδιακή κατάργησή του από τα Αναλυτικά Σχολικά Προγράμματα.

Έχει επισημανθεί πλειστάκις ότι η αξία του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν αποτελεί έναν μεμονωμένο, ανεδαφικό και παρωχημένο ισχυρισμό, αλλά γενικότερη πεποίθηση και ομολογία, που θεμελιώνεται σε πολλαπλά τεκμήρια.

Καταρχήν, το εν λόγω μάθημα προσφέρει στον ταλαιπωρημένο νέο τον κατελθόντα, σαρκωθέντα και ενανθρωπήσαντα Υιό και Λόγο του Θεού, που είναι «η οδός και η αλήθεια και η ζωή» (Ιω. 14,β).

Με τη συνεχή γνώση και εγκόλπωση της Αλήθειας ο άνθρωπος αποκτά την ακριβοθώρητη πραγματική ελευθερία.

Η ελευθερία αυτή μεταφράζεται πρωτίστως σ’ αποδέσμευση από το κράτος των εσωτερικών σωματικών και ψυχικών προσωπικών παθών και αδυναμιών, η οποία επιτρέπει και τη χειραφέτηση από εξωτερικές δοκιμασίες και καταπιέσεις, -που σήμερα πλεονάζουν.

Επιπλέον, ένας τέτοιος άνθρωπος, ελεύθερος, φύσει και θέσει ανήσυχος, γνώστης της αυθεντικής αλήθειας, του ορθού και του δικαίου μπορεί να νιώθει, αλλά και να εμπνέει σιγουριά, ασφάλεια, ελπίδα, όραμα, αισιοδοξία.

Μέσα στη σημερινή υλόφρονα κοινωνία της τεχνολογικής αποθέωσης, της βρώσης και της πόσης, του άκρατου υποκειμενισμού, της καχυποψίας, της αβεβαιότητας, του ψυχικού κενού ο πραγματικά ελεύθερος άνθρωπος γνωρίζει από που έρχεται, που καταφεύγει και που κατευθύνεται.

Η φυσική του οξύνοια, διαφωτιζόμενη από τη γνώση της Αλήθειας και διαποτιζόμενη από την αρετή της χριστιανικής αγάπης, δεν εκφυλίζεται σε πονηρία, κακία, μοχθηρία και αδικία, παράγοντες πολλών δεινών και αντικοινωνικών συμπεριφορών.

Αντίθετα, η φυσική ευστροφία ανυψώνεται σ’ ευφορία, σε καρποφορία, σε κοινωνική και εθνική προσφορά. Περαιτέρω, η εγγυημένη ασφάλεια και βεβαιότητα και η παραγωγή κοινωνικού έργου χαρίζουν ψυχική πλήρωση, χαρά, ευτυχία, ευφροσύνη, γαλήνη.

Ο Κύριος το λέγει σαφώς: «Ταύτα λελάληκα υμίν ίνα η χαρά η εμή εν υμίν η και η χαρά υμών πληρωθή»( Ιω. 15,11).

Γενικότερα, όπως ομολογούν κορυφαίοι θεράποντες της επιστήμης και της διεθνούς πολιτικής σκηνής, τα μηνύματα του Ευαγγελίου και της Ορθοδοξίας συντελούν στην επικράτηση αξιών και αρχών για τις οποίες δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι σημερινές προηγμένες κοινωνίες.

Σταχυολογούμε και μνημονεύουμε την υπερνίκηση των φυλετικών διακρίσεων, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ελευθερία συνειδήσεως, την εξύψωση της γυναίκας, την ειρήνη, το δημοκρατικό φρόνημα, την οικολογική ευαισθησία, την αλληλεγγύη προσώπων και λαών κ. α.

Αυτές οι αξίες, που εισήχθησαν και δια της διαδόσεως του χριστιανικού πνεύματος, συμβάλλουν οπωσδήποτε και στην ενότητα των ευρωπαϊκών πολιτειών και στην ορθή παγκοσμιότητα.

Τελικά, η θρησκευτική σχολική παιδεία, εφόσον βέβαια έχει κατηχητικό και όχι θρησκειολογικό περιεχόμενο και παρέχεται από ορθόδοξους Θεολόγους με γνωστικά και πνευματικά προσόντα και χρηστό ήθος, συνεργεί στη διαμόρφωση ισορροπημένων πολιτών και της Ελληνικής Πολιτείας και της Ευρωπαϊκής Κοινοπολιτείας.

Τέτοιοι πολίτες δε θα αναζητούν σε ψυχοφθόρα και σωματοκτόνα κέντρα επίπλαστους παραδείσους και συγχρόνως θα είναι απαλλαγμένοι από επιθετικές συμπεριφορές και αντικοινωνικές τάσεις.

Επομένως, δεν είναι μόνο καθήκον, επιβεβλημένο και από το Σύνταγμα, αλλά και συμφέρον της Πολιτείας να ενισχύει το μάθημα των Θρησκευτικών και να σέβεται τον καθηγητή-δάσκαλο αυτού του μαθήματος, να τον υποστηρίζει, να αναγνωρίζει τη σοβαρότητα της αποστολής του και να τον αντιμετωπίζει ως ισότιμο με τους εκπαιδευτικούς των υπόλοιπων γνωστικών αντικειμένων.

Εκφράζοντας, για τους παραπάνω λόγους, την προσδοκία ότι η Ελληνική Πολιτεία, παρά τις ποικίλες συμπληγάδες, όχι μόνο δε θα υποβαθμίσει περισσότερο, αλλά θα ενδιαφερθεί ουσιαστικά για τη θρησκευτική αγωγή των νέων μας, την πεμπτουσία της διαπαιδαγώγησής τους, διατελώ,

Μετά τιμής και ευχών

+ Ο ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΠΑΡΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ

top
Has no content to show!