Άρθρα - Απόψεις

Καλαβρύτων: ''Και νέες απρέπειες του ΣΥΡΙΖΑ''

images

Στην παληά και ιστορική εφημερίδα των Πατρών "ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ" της 30ής Οκτωβρίου καταχωρίσθηκε άρθρο της δημοσιογράφου κυρίας Αθανασοπούλου, στο οποίο παρουσιάζεται -με το αναγκαίο χτένισμα βέβαια- η Ανακοίνωση-απάντηση της κυρίας Μαρίας Κανελλοπούλου στην δική μας Ανακοίνωση του περασμένου σαββάτου περί των Εγκαινίων των Γραφείων της Χρυσής Αυγής.

Στην απάντηση της η κυρία Κανελλοπούλου κόβει και ράβει στα δικά της μέτρα τα δικά μας λόγια, εις τρόπον ώστε να εξυπηρετηθούν τα δικά της συμφέροντα! Δηλαδή λογοκρίνει και πετσοκόβει τα δικά μας λόγια, τα οποία και παρουσιάζει όπως εκείνη την συμφέρουν!

Ας καταφύγω σε ένα παράδειγμα. Στην Καινή Διαθήκη περιέχεται η φράση "ουκ έστι Θεός", δηλ. δεν υπάρχει Θεός! Ένας κακόπιστος συνομιλητής, λοιπόν, μπορεί σε μιά συζήτηση περί υπάρξεως του Θεού να υποστηρίξει την άποψη ότι ΔΕΝ υπάρχει Θεός και να επικαλεσθή ως απόδειξη, ότι αυτό είναι γραμμένο στην Αγία Γραφή.

Και όντως στην Παλαιά  Διαθήκη, ψαλμός ιγ΄ στ. 1, διαβάζουμε επί λέξει: "είπεν άφρων εν τη καρδία αυτού, ουκ έστι Θεός"! Δηλ. ένας ανόητος άνθρωπος σκέφθηκε πως δεν υπάρχει Θεός! Εάν λοιπόν αποσιωπήσουμε το πρώτο σκέλος από τη φράση αυτή, τότε διαστρέφουμε το νόημα των λόγων του Προφητάνακτος Δαβίδ. Κάποιος ανόητος είπε ότι δεν υπάρχει Θεός και όχι ο Δαβίδ, ούτε και Αγία Γραφή!

Αυτό ακριβώς έκαμε και η κυρία Κανελλοπούλου! Προς δόξαν της Δημοκρατίας περιέκοψε δικά μας λόγια και διέστρεψε το νόημά τους για λόγους εντυπώσεων! Αυτό άραγε να είναι το ήθος των ανθρώπων του ΣΥΡΙΖΑ, που φιλοδοξούν μάλιστα να κυβερνήσουν τη Χώρα;

Για μας το περίεργο είναι, ότι -η μέχρι σήμερα θεωρούμενη ως σοβαρή εφημερίδα "Πελοπόννησος" - δέχθηκε να παρουσιάσει τις θέσεις της κυρίας Βουλευτού χωρίς όμως να υποβληθή στον κόπο να δημοσιεύσει και τις δικές μας θέσεις.

Γι αυτό παρακάτω δημοσιεύουμε την απάντησή μας πρός την Πελοπόννησο. Δεν καταδεχόμεθα να απαντήσουμε στην κυρία Κανελλοπούλου, καθ' όσον "κουφού καμπάνα κι΄ αν χτυπάς, τυφλόν κι αν θυμιατίζεις και μεθυσμένον κι αν κερνάς, όλα χαμένα πάνε"!

Αίγιον, 31η Οκτωβρίου 2012
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ

 

Αιτωλίας Κοσμάς: ''Ανθέλληνας η κα. Ρεπούση''

images

Λάβρος ο Σεβ. Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, για τις φερόμενες δηλώσεις της κυρίας Ρεπούση για κατάργηση της Εθνικής εορτής της Εξόδου του Μεσολογγίου.

Παρακάτω η δήλωση του Μητροπολίτη Κοσμά:

«Έκπληκτοι μείναμε από τις ακατανόητες δηλώσεις της κας Μαρίας Ρεπούση, Βουλευτού του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Δεν μπορούμε να το πιστέψουμε! Με κατάπληξη προσπαθούμε, έστω να διαβάσουμε, την ανθελληνική δήλωση: Να καταργηθούν οι γιορτές Εξόδου της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου.

Μα είναι δυνατόν; Μιλάει ελληνίδα η κάποιος που μας ήλθε από την ανατολή; Μιλάει υπεύθυνη ελληνίδα Βουλευτής που υποτίθεται «αγωνίζεται», ως εκπρόσωπος του Ελληνικού Λαού, για τα ιερά και τα όσια της φυλής μας;

»Μάλλον δεν θα γνωρίζει το Μεσολόγγι η κα Βουλευτής, δεν θα πέρασε από την αιματοβαμμένη Πύλη του Μεσολογγίου.

Δεν θα προσκύνησε τον ιερό χώρο του Κήπου των Ηρώων, δεν θα στάθηκε ποτέ ενώπιον του Τύμβου, όπου αναπαύονται τα ιερά λείψανα των μαρτύρων των ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΩΝ.

»Ασφαλώς δεν θα αντίκρυσε και τις ηρωικές ντάπιες με τα σπασμένα κανόνια. Δεν γνωρίζει που και πως ο εθνομάρτυς και ιερομάρτυς Επίσκοπος Ρωγών Ιωσήφ, με το άγιο ποτήριο στα χέρια εμψύχωνε και κοινωνούσε τους μελλοθανάτους πολεμάρχους.

Δεν έχει υπ’ όψιν της η κα Ρεπούση ούτε τι είναι «Ανεμόμυλος», ούτε τι είναι «Κλείσοβα» και «Βασιλάδι».

Και για την ηρωική ΕΞΟΔΟ που ίσως γνωρίζει κάτι από παραποιημένες ιστορικές περιγραφές, δεν θα τις έζησε, όπως τις ζουν οι Μεσολογγίτες. Εμείς ζούμε στο Μεσολόγγι και αγαπούμε το Μεσολόγγι.

Ποτέ δε θα λησμονήσουμε και δε θα προδώσουμε την γνησία και ματωμένη ιστορία και ζωή του Μεσολογγίου.

»Οι Εορτές της Εξόδου  των ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΩΝ δεν είναι «εθνικιστικά κιτς», ούτε «στερεοτυπικές εκδηλώσεις».

Είναι ζωντανές γιορτές ευγνωμοσύνης και τιμής αφ  ἑνός των γενικών προμάχων και μαρτυρικώς πεσόντων πατέρων μας, οι οποίοι έπεσαν «για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος και του Μεσολογγίου την ελευθερία», αφ  ἑτέρου εορτές που αναγεννούν, αναζωογονούν, εμψυχώνουν όλους μας και ιδιαιτέρως τα λεβέντικα νειάτα της Αιτωλοακαρνανίας και μας κάνουν να νοιώθουμε περισσότερο ορθόδοξοι χριστιανοί και γνήσιοι Έλληνες.

»Καλά θα κάνει η κα Ρεπούση να σταματήσει να συνιστά πλέον διαστρεβλώσεις καθώς και τη λήθη της γνήσιας ελληνικής ιστορίας. Όσοι αμφισβητούν την ιστορία, αμφισβητούν  την ιθαγένειά τους.

»Η ιστορία γράφτηκε στο Μεσολόγγι με αίμα και θυσία. Δεν διαγράφεται με φληναφήματα ανιστόρητων και αδαών.

Ο Ευριπίδης υπογραμμίζει «Όλβιος έστι όστις της ιστορίης έσχε μάθησιν», όποιος ξεχνά την ιστορία του είναι καταδικασμένος σε αφανισμό. Εδώ είναι Μεσολόγγι, εδώ κατοικούν Μεσολογγίτες απόγονοι ηρώων και μαρτύρων.

»Τα λόγια της κας Ρεπούση δεν μας επηρεάζουν, είναι γραμμένα πάνω στο νερό. Ας αφήσει το Μεσολόγγι να λάμπει, να φωτίζει, να εμπνέει, να αναζωπυρώνει την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

»Και κάτι τελευταίο. Παρακαλώ τους έλληνες πολιτικούς μας να φροντίσουν να αναπτερωθεί το υγιές εθνικό φρόνημα και η γνήσια φιλοπατρία.  Η ανυπαρξία αυτών των ιδανικών έφερε την πατρίδα μας στο κατάντημα που ζούμε.

Αλεξανδρουπόλεως: ''Η σημασία της αργίας της Κυριακής''

images

Με το θέμα της αργίας της Κυριακής ασχολείται σε πρόσφατο άρθρο του υπό τον τίτλο "Η αργία της Κυριακής (Συμβολή στο "εργασιακό ζήτημα" των ημερών)" ο Σεβ. Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος.

Ακολουθεί ολόκληρο το άρθρο:

"Στους αρχαίους, η κατάπαυση από την εργασία χάριν ανάπαυσης, γενικά, ήταν άγνωστη.

Στους Βαβυλωνίους αναφέρονται κάποιες αργίες, όμως, όχι τακτικές. Ο Μωσαϊκός Νόμος καθορίζει, με την τετάρτη εντολή, την αργία του Σαββάτου ως ημέρα ευγνωμοσύνης προς το Θεό που ελευθέρωσε τον Ισραήλ από την δουλεία της Αιγύπτου («έξι ημέρες θα εργάζεσαι και θα πραγματοποιείς τα έργα σου, την εβδόμη ημέρα, όμως, του Σαββάτου, θα την αφιερώνεις στον Κύριο και Θεό σου»).

Άλλες ιουδαϊκές εορταστικές αργίες, κινητές μέσα στο χρόνο, αποβλέπουν κυρίως στη σύσφιγξη κοινωνικών δεσμών και στην ανάπτυξη εθνικής συνειδήσεως.

Στους Ρωμαίους υπήρχαν ημέρες αργίας και σχετικοί νόμοι. Οι νόμοι αυτοί όριζαν ποιες εργασίες επιτρέπονταν και ποιές όχι στις γιορτές. Στην ουσία γιορτές θρησκευτικού περιεχομένου δεν υπήρχαν. Ήταν γιορτές ποτού, φαγητού και οργίων.

Στους Έλληνες γιορτές τύπου ιουδαϊκού Σαββάτου ή όποιου άλλου, δεν συναντάμε πουθενά. Ο Αριστοτέλης εξάλλου θεωρούσε την εργασία ασυμβίβαστη με την αρετή. Η εργασία ήταν χαρακτηριστικό του δούλου ενώ η αρετή του ελευθέρου ανθρώπου. Πίστευε ότι η αρετή δεν ευδοκιμεί όπου ευδοκιμεί η βάναυση εργασία (Πολιτικά Γ' 5, 1278 α 20-21).

Ο Απ. Παύλος θεωρεί την εργασία μεγάλο και ισχυρό παράγοντα για την καλλιέργεια των αρετών, παράλληλα όμως, οι Χριστιανοί ενθυμούμενοι ότι ο Χριστός αναστήθηκε τη «μία των Σαββάτων» δηλ. την επομένη ημέρα, και θέλοντας να την τιμήσουν, δεν την ονόμασαν ημέρα αργίας αλλά ημέρα αγιασμού, κατά την οποία συγκεντρώνονταν για να τελέσουν το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.

Ο Μέγας και Ισαπόστολος Κωνσταντίνος με Αυτοκρατορικό Διάταγμα της 3ης Μαρτίου 321 προς τη Ρώμη, επιβάλλει την πρώτη ημέρα της εβδομάδος ως ημέρα αργίας.

Το Διάταγμα εντέλλεται όπως «όλοι οι δικασταί, ο λαός της πόλεως και αι λοιπαί εργασίαι οφείλουν να καταπαύουν κατά την αξιοσέβαστον ημέραν του Ηλίου» (C 111,12  2, in Corpus Juris Civilis τ. II, Codex Justinianus, Berlin 1927). Οι ειδωλολάτρες ονομάζουν την ημέρα «Sunday» (Sun = ήλιος) και οι Χριστιανοί «Κυριακή» επειδή ο Κύριος είναι ο ήλιος της Δικαιοσύνης.

Στη συνέχεια, σειρά από «Νεαρές» και Διατάξεις των Αυτοκρατόρων Θεοδοσίου Α', Θεοδοσίου Β', Ιουστινιανού και Λέοντος Γ', όρισαν όπως: «Δικασταί μεν και Δήμοι των πόλεων και οι εκ τεχνών βιούντες  αργείτωσαν εν Κυριακή, μόνοι δε γεωργοί εργαζέσθωσαν και οι η αιτία της λύσεως της τιμής της ημέρας άλογος. Δοκεί γαρ σωτηρίας των καρπών, έστι δε αληθώς ουδέν. Ου γαρ το σπουδαίον της γεωργίας, αλλά του καρποδότου ο έλεος την ευθυνίαν παρέχεται των καρπών» (ΝΕ' ΙΙ COLL.NOV.LV).

Η ΣΤ' Οικουμενική Σύνοδος στην Ανατολή και ο Καρλομάγνος στη Δύση καθιέρωσαν τελικώς ως πλήρη αργία την Κυριακή με σκοπό την μετοχή των Χριστιανών στη λατρευτική Σύναξη στους Ναούς και την οικογενειακή ανάπαυση και γαλήνη.

Η Γαλλική Επανάσταση θέλοντας να εξαλείψει κάθε χριστιανική επιρροή στην Ευρώπη, όρισε ως ημέρα αναπαύσεως κάθε δέκατη ημέρα.

Η Ρωσική Επανάσταση κάθε έκτη με εναλλαγές. Όμως, τελικά δεν τα κατάφεραν. Σήμερα ακόμα και μουσουλμανικές χώρες, περιόρισαν την αργία της Παρασκευής στο απόγευμα της ίδιας ημέρας, με την προσέλευση στα τζαμιά και αργούν επισήμως τις Κυριακές.

Στις 20 Ιουνίου 2011 εκπρόσωποι 65 πανευρωπαϊκών οργανώσεων πολιτών, συνδικάτων, της Ορθόδοξης Εκκλησίας και των άλλων Χριστιανικών Ομολογιών, που όλοι μαζί αποτελούν την «Ευρωπαϊκή Συμμαχία για την αργία της Κυριακής» συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες, με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής. Στο τέλος της συναντήσεως υπέγραψαν ανακοίνωση, με την οποία δεσμεύτηκαν να αγωνιστούν για την διατήρηση ως υποχρεωτικής της αργίας της Κυριακής και για ένα ανθρώπινο ωράριο εργασίας.

Τα μέλη της Συμμαχίας στην ίδια ανακοίνωση ζητούν, η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, όπως επίσης και αυτές των κρατών μελών, να σέβονται τους εργαζόμενους πολίτες και την ιδιωτική τους ζωή, που περιλαμβάνει και τον ελεύθερο χρόνο που πρέπει να έχουν και να μοιράζονται με τα άλλα μέλη της οικογένειάς τους. Είναι η πρώτη φορά που υπάρχει μια τέτοια συμμαχία Εκκλησίας και συνδικάτων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Κατά τη συνάντηση, επιστήμονες ομιλητές τόνισαν ότι η Ευρώπη έχει ανάγκη από ένα κοινωνικό μοντέλο που να μη στηρίζεται μόνο στην παραγωγή και στην κατανάλωση, αλλά επίσης στον ελεύθερο χρόνο για τις προσωπικές επιλογές του κάθε πολίτη-εργαζομένου.

Μεταξύ των ομιλητών ήταν ο γερμανός καθηγητής Ψυχολογίας κ. Friedhelm Nachreiner, ο οποίος επισήμανε το γεγονός ότι το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο με πρόσφατη απόφασή του κατάργησε το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή στη Χώρα.

Επίσης ο κοινωνικός ερευνητής δρ. Ζιλ Έμπρεϊ παρουσίασε το αποτέλεσμα επιστημονικής έρευνας, που έδειξε ότι τα άτομα που εργάζονται την Κυριακή, επηρεάζονται αρνητικά τόσο στον τομέα της υγείας τους, όσο και σ' αυτόν της ασφάλειας στην εργασία τους.

Άλλες έρευνες δείχνουν ότι το οικονομικό αποτέλεσμα από την κυριακάτικη εργασία, είναι πενιχρό έως αρνητικό, εκτός από αλυσίδες πολυκαταστημάτων, που απευθύνονται κυρίως στους τουρίστες.

Αυτός είναι και ο λόγος που, παρά το νόμο στη Γαλλία και τα κίνητρα στην Αγγλία και στις ΗΠΑ, λίγα είναι τα καταστήματα που εργάζονται τις Κυριακές.

Στον κατάλογο των υποστηρικτών της αργίας της Κυριακής είναι η Ευρωπαϊκή Συνδικαλιστική Ομοσπονδία, της οποίας, από την Ελλάδα, είναι μέλη η ΓΣΕΕ και η ΑΔΕΔΥ. Συμμετέχουν ακόμη συνδικάτα από όλες τις χώρες μέλη της ΕΕ. Επίσης υποστηρίζει τη Συμμαχία η Επιτροπή των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων της ΕΕ, η Ομοσπονδία των Καθολικών Οργανώσεων για την Οικογένεια και η Προτεσταντική Εκκλησία της Γερμανίας.

Στον κατάλογο των μελών της Συμμαχίας περιλαμβάνονται το Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Εκκλησιών, στο οποίο συμμετέχουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, η Εκκλησία της Ελλάδος, η Εκκλησία της Κύπρου και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Επίσης η μεγάλη Γαλλική Εργατική Συνομοσπονδία Χριστιανών Εργατών (CFTC) και συνδικαλιστικές οργανώσεις της Γερμανίας, του Βελγίου, της Αυστρίας, της Εσθονίας, του Λουξεμβούργου, της Σλοβακίας, από την Πολωνία η «Αλληλεγγύη», και άλλες οργανώσεις πολιτών.

Να αναφέρω και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα:

Στο Bayswater, περιοχή της αγγλικής πρωτεύουσας, το Σάββατο το βράδυ τα καζίνα κλείνουν στις ένδεκα. Προσπάθησαν οι επιχειρηματίες να ανατρέψουν αυτήν την «απαρχαιωμένη» απόφαση, χωρίς αποτέλεσμα. Γιατί; Επειδή είχε σχέση με τον εκκλησιασμό των κατοίκων.

Τα παλιά χρόνια όταν η περιοχή, που σήμερα έχει εκατομμύρια κατοίκους, ήταν μια αραιοκατοικημένη συνοικία, οι χριστιανοί τα Σαββατόβραδα το έριχναν στο χαρτί και στο τζόγο και το πρωί της Κυριακής οι άνδρες δεν πατούσαν στις εκκλησίες.

Ο αγγλικανός επίσκοπος προσέφυγε στις αρχές και πέτυχε το όριο λειτουργίας των καζίνων στην περιοχή του.

Και το μέτρο αυτό, τελείως έξω από τα πράγματα σήμερα, ισχύει. Μπορεί να έχουν βρει άλλους τρόπους να παρακάμψουν την απαγόρευση, να έχουν δώσει άλλα ονόματα στα κέντρα της χαρτοπαιξίας, αλλά η απαγόρευση είναι θεσμοθετημένη και στηρίζεται στη προσφυγή  του επισκόπου που έγινε πριν 200 περίπου χρόνια.

Ακόμα, στη Μεγάλη Βρετανία δεν πραγματοποιούνται την Κυριακή Εθνικές ή Δημοτικές εκλογικές αναμετρήσεις.

Κλείνω με την παλαιά ρήση: «Δύο τρόπους ξέρω να γίνει κάποιος στη ζωή του φτωχός και δυστυχισμένος. Ο ένας είναι να κλέβει κι ο άλλος να δουλεύει την Κυριακή».

✥ Ο Αλεξανδρουπόλεως ΑΝΘΙΜΟΣ

Μητροπολίτης Ναυπάκτου: «Ρατσισμός και Δημοκρατία»

images

Του Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου για την Romfea.gr

Συχνά έρχονται στην επικαιρότητα θέματα και προβλήματα τα οποία απασχόλησαν στο παρελθόν την ανθρωπότητα, την κοινωνία και την Εκκλησία και χύθηκε πολύ μελάνι για να αντιμετωπισθούν.

Είναι ένας ιστορικός νόμος ότι γίνεται ανακύκληση των ιδίων φαινομένων, αφού ο άνθρωπος ζή σε κάθε εποχή και είναι ο ίδιος.

Ο αρχαίος σοφός Ηράκλειτος κάνει λόγο για το «κατά πάντα κατ’ έριν γίνεσθαι», δηλαδή το «γίνεσθαι» είναι συνέπεια συγκρούσεως των αντιθέτων, όλα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση και αλλαγή.

Πολλές φορές γίνεται λόγος για τον ρατσισμό ή τον φυλετισμό που είναι η «κοινωνική ή πολιτική πρακτική διακρίσεων απέναντι σε φυλετικές, εθνικές, κοινωνικές κλπ. ομάδες που θεωρούνται κατώτερες» (Γ. Μπαμπινιώτης). Βέβαια, άλλο είναι ο εθνισμός, δηλαδή η αγάπη προς το Έθνος, την Πατρίδα, και άλλο είναι ο εθνικισμός ή εθνοφυλετισμός, που είναι το προβάδισμα και ο υπερτονισμός μιας φυλής σε βάρος της ενότητας της κοινωνίας.

Η Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως το έτος 1872, αντι¬κρού¬οντας περιπτώ-σεις εθνοφυλετισμού που παρατηρήθηκαν την εποχή εκείνη και δημιουργούσαν προβλήματα στην εκκλησιαστική ζωή, απεφάνθη ότι ο εθνοφυλετισμός είναι «ξένος» προς την παράδοση της Εκκλησίας, είναι «νεωτερική λύμη», είναι «φυλε¬τική παρασυναγωγή» και τελικά είναι «καινή δόξα», δηλαδή αίρεση.

Επομένως, το θέμα αυτό είναι λελυμένο από πλευράς ορθשּׁδό¬ξου πίστεως, αλλά δυστυχώς στον πρακτικό τομέα δημιουργούνται παρεκτροπές και διάφοροι Χριστιανοί διακατέ¬χονται από ρατσιστικές και εθνοφυλετικές ιδεολογίες ή πρακτικές. Τέτοιες καταστάσεις διασπούν την ενότητα της Εκκλησίας και αλλοιώ¬νουν την οικουμενική της αποστολή που συμβαδίζει με την αγάπη καθενός στην Εκκλησία και την Πατρίδα.

Έτσι, οι σύγχρονοι Χριστιανοί, Κληρικοί και λαϊκοί, δεν μπορούμε να διακατεχόμαστε από ρατσιστικά ή εθνοφυλετικά ιδεολογήματα που λειτουργούν σε βάρος της ορθοδόξου πίστεως και ζωής, γιατί έτσι καταργούμε στην πράξη την εντολή του Χριστού να διδάξουμε όλα τα έθνη, αφού όλοι είναι κεκλημένοι στην θεία ζωή και την εκκλησιαστική εμπειρία.

Ούτε εμείς οι νέοι Ιεράρχες πρέπει να υιοθετούμε παλαιότερες πρακτικές συνεργα¬σίας με αντιδημοκρατικές νοοτροπίες και καταστάσεις, οι οποίες καταργούν το πολιτικό, αλλά και το εκκλησιαστικό σύστημα διοίκη¬σης, όπως έγινε το 1967.

Επίσης, δεν μπορούμε να υιοθετούμε πρακτικές βίας εναντίον συνανθρώπων μας που δεν ανήκουν στην ίδια με μας φυλή και θρησκεία. Η αγάπη που πρέπει να προσφέρουμε σε κάθε αλλόφυλο και αλλοεθνή είναι βασική διδασκαλία του Χριστού.

Ας θυμηθούμε την παραβολή του καλού Σαμαρείτου, στην οποία ο Χριστός δίδαξε ότι πρέπει να προσφέρουμε βοήθεια σε κάθε άνθρωπο που πάσχει και υποφέρει, έστω και αν είναι αλλοεθνής και αλλόφυλος, και να θεραπεύουμε τις πληγές του με το κρασί και το λάδι, αλλά να τον φέρουμε και επάνω «στό ίδιο κτήνος» και να τον οδηγούμε στο «Πανδοχείο» για πλήρη θεραπεία.

Η σκληρή και απάνθρωπη διαγωγή του «ιερέα» και του «λευΐτη», όπως παρουσιάζεται στην ίδια παραβολή, καταδικάζεται από τον Χριστό.

Όλα αυτά είναι δεδομένα και αναμφισβήτητα. Αλλά υπάρχουν δύο επί μέρους πραγματικότητες που πρέπει να τονισθούν, επειδή πρέπει να ζούμε σε ευνομούμενες πολιτείες, στις οποίες πρέπει να επικρατούν καταστάσεις ειρήνης, δικαιο¬σύνης και αγάπης.

Η πρώτη πραγματικότητα είναι ότι δεν πρέπει να συμβή στον χώρα μας αυτό που έχει χαρακτηρισθή ως «λιβανοποίηση».

Κατά τον εμφύλιο πόλεμο που γινόταν στον Λίβανο για μια δεκαπενταετία (1975-1990) βρέθηκα εκεί ένα χρονικό διάστημα.

Ήμουν αυτόπτης μάρτυς συγκρούσεων μεταξύ Χριστιανών Μαρωνιτών (όχι των Ρούμ Όρθοδοξ) και των Μουσουλμάνων.

Στην αρχή δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους οι κάτοικοι αυτής της μικρής Χώρας και μάλιστα μέσα στην όμορφη Πόλη της Βηρυττού, που ήταν τότε πράγματι το μικρό Παρίσι της Ανατολής.

Μέ τον καιρό, όμως, και την εξέταση των πραγμάτων διεπίστωσα ότι οι κάτοικοι του Λιβάνου είχαν να αντιμετωπίσουν ένα μεγάλο πρόβλημα.

Μετά την απελευθέρωσή τους από τον Οθωμανικό ζυγό, τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, καθόρισαν τον τρόπο της λειτουργίας των θεσμών της Χώρας (Πρόεδρο, Πρωθυπουργό, Πρόεδρο Βουλής, Υπουργούς κλπ.) σύμφωνα με το ποσοστό των διαφόρων θρησκευτικών και πολιτιστικών ομάδων, ήτοι Μαρωνιτών, Ρωμηών Ορθοδόξων, Σουνιτών Σιϊτών κλπ.

Όμως, με την πάροδο του χρόνου, η αθρόα και ελεύθερη είσοδος των διαφόρων Μουσουλμανικών ομάδων άλλαξε τα δημογραφικά δεδομένα της χώρας, οπότε μερικοί ήθελαν την αλλαγή του Συντάγματος, που να εξυπηρετή την νέα πραγματικότητα.

Έτσι, μαζί με άλλα αίτια, εξερράγη ο εμφύλιος πόλεμος που προκάλεσε μεγάλη αιμορραγία στην Χώρα σε ανθρώπινες ζωές, αλλά και υλικά αγαθά.

Το πρόβλημα, λοιπόν, είναι να μη ζήσουμε στην Χώρα μας αυτό το φαινόμενο της «λιβανοποίησης» της κοινωνικής και εθνικής ζωής, που πιθανόν να είναι σχέδια που απεργάζονται διάφορα κέντρα στην Δύση και στην Ανατολή.

Και αυτό είναι πρωτίστως ευθύνη του Κράτους, το οποίο πρέπει να ενδιαφέρεται για την επίλυση των διαφόρων οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων, αλλά δεν πρέπει να παραβλέπη, αφ’ ενός μεν τα τεκταινόμενα σχέδια γεωπολιτικών αλλαγών, αφ’ ετέρου δε τα γεγονότα που συντελούν στην αλλοίωση της πολιτιστικής ταυτότητας της κοινωνίας μας.

Πρέπει να παραμείνη άρρηκτος ο βασικός κοινωνικός και πολιτι¬στικός ιστός στην κοινωνία μας, γιατί διαφορετικά θα χάσουμε την πολιτιστική και πνευματική ιδιοπροσωπία μας και την ιδιαίτερη τατυτότητά μας.

Το Κράτος με τους θεσμούς του, πρέπει να αναλάβη δράση στον τομέα αυτό, ώστε στην συνέχεια να μη διαμαρτύρεται όταν κάποιοι άλλοι προσπαθούν να καλύψουν αυτό το κενό, ουσιαστικά την αδράνειά τους.

Η δεύτερη πραγματικότητα είναι ότι πρέπει να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο οι δημοκρατικοί θεσμοί στην Χώρα μας, γιατί από όλα τα συστήματα που επικρατούν στην ανθρωπότητα η Δημοκρατία είναι το καλύτερο, παρά τις όποιες αδυναμίες που αναφύονται σ' αυτήν.

Πρέπει να αγρυπνούμε γι’ αυτό και να μη επιτρέπουμε την υπονόμευση των Δημοκρατικών αρχών και θεσμών.

Μπορεί μερικοί πολιτικοί να έχουν κάνει λάθη, και ασφαλώς έκαναν, αλλά δεν πρέπει στο όνομα αυτών των λαθών να υπονομεύεται το υγιές δημοκρατικό πολίτευμα, με την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση, οι θεσμοί μιας κοινωνίας και τελικά αυτή η ίδια η Δημοκρατία.

Διαβλέπω δε κάποιες υπερβολικές κριτικές -συνειδητές ή ασυνείδητες– στους δημοκρατικούς θεσμούς. Προσωπικά νομίζω ότι οι «ολίγιστοι» πολιτικοί είναι καλύτεροι από τους «πανέξυπνους» δικτάτορες, που στερούν τις ελευθερίες του λαού.

Φυσικά, και οι πολιτικοί δεν πρέπει να εκμεταλλεύωνται τους δημοκρατικούς θεσμούς προς ίδιον όφελος. Ούτε, βέβαια, πρέπει να επικρατήση «η δημοκρατία του θεατή», ούτε να ισχύη κατά πάντα η λεγόμενη «ειδικευμένη τάξη», ούτε φυσικά να υπάρχουν δυνάμεις που να οδηγούν τον λαό στο να γίνη «τό κοπάδι που τα ‘χει χαμένα», «τό ζαλισμένο κοπάδι», για να θυμηθώ τον Νόαμ Τσόμσκι που ερμήνευσε ανάλογα γεγονότα.

Στην Ευρώπη τον περασμένο αιώνα εμφανίσθηκαν ιδεολογίες που ξεκίνησαν από τις θεωρίες  του Ρουσώ –παρά τα θετικά σημεία– για επάνοδο στην φύση και περνώντας μέσα από διάφορες διαδικασίες έφθασαν στον υπεράνθρωπο του Νίτσε, με τις βασικές αρχές του ότι είναι ανάγκη να φονευθή ο Θεός, να μη λυπάται κανείς τον πλησίον, να διακατέχεται κανείς από τον ανελέητο πόθο για την εξουσία και φυσικά, ύστερα από όλα αυτά, όλα επιτρέπονται, αφού ο υπεράνθρωπος είναι πάνω από την ηθική διάκριση κακού και καλού. Αυτή η απάνθρωπη ιδεολογία γέννησε τον φασισμό και τον ναζισμό, που αιματοκύλισε την ανθρωπότητα και γέννησε τον άθεο υπαρξισμό με το σύν¬θημα «οι άλλοι είναι η κόλασή μου».

Στην εποχή που ζούμε και μάλιστα σε αυτήν την Χώρα, ιδίως αυτήν την περίοδο που από ό,τι φαίνεται η κρίση δεν είναι απλώς οικονομική, αλλά κατ’ εξοχήν γεωπολιτική και ανταγωνιστική διαφόρων οικονομιών, Ανατολής και Δύσης, απαιτείται νηφαλιότητα, σωφροσύνη, διάκριση.

Και προ παντός απαιτείται να στερεώσουμε και ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τους δημοκρατικούς θεσμούς.

Επί πλέον θα πρέπει να αντιμετωπισθή από το Κράτος, σε ορθή κατεύθυνση, το φαινόμενο της λαθρομετανάστευσης, που εδεχομένως να είναι το ισχυρό όπλο των διαφόρων κέντρων λήψεως αποφάσεων, για να διαλύσουν τον κοινωνικό και πολιτιστικό ιστό της Πατρίδας μας.

Το πρόβλημα που δημιουργείται σήμερα προέρχεται από την ολιγωρία των νομίμων αρχών, αλλά και από ρατσιστικές ιδεολογίες στην πρακτική τους μορφή, οι οποίες καλύπτουν μερικά κενά σε βάρος ανθρώπων που είναι θύματα της παγκόσμιας αδικίας.

Επομένως, είμαστε εναντίον του ρατσισμού και της βίας, αλλά υπέρ της Δημοκρατίας που οργανώνεται σωστά, καθώς και υπέρ της διατηρήσεως της πολιτιστικής ταυτότητας της Χώρας μας.–

Εις τιμήν και μνήμην του μακαριστού Μητροπολίτου Ιερισσού κυρού Νικοδήμου

images

«Μνημονεύετε των ηγουμένων υμών, οίτινες ελάλησαν υμίν τον λόγον του Θεού, ων
αναθεωρούντες την έκβασιν της αναστροφής μιμείσθε την πίστην»   (προς Εβραίους 15’ 7).

Συμπληρώθηκαν ήδη, τεσσαράκοντα ημέρες από της εις Κύριον εκδημίας του μακαριστού και πολυσεβάστου Γέροντος, αειμνήστου Μητροπολίτου Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κυρού Νικοδήμου.

Οι γράφοντες είχαν την μεγάλη και εξαιρετική ευλογία να γνωρίσουν τον μακαριστό Μητροπολίτη πριν πολλά έτη και να γίνουν αποδέκτες και μάρτυρες των πολλών και ποικίλλων χαρισμάτων του, συνοδεύοντας αυτόν εις πολλάς, εκκλησιαστικές αποστολές εντός και εκτός Ελλάδος.

Δια τούτο ως ελάχιστο αντίδωρο της πατρικής αγάπης και πρόνοιας του σεπτού Γέροντος προς εμάς, θα αποθέσουμε ως φόρο τιμής και σεβασμού εις την μακαρία μνήμη του, μυρίπνοα και ευόσμα άνθη δια των πτωχών λόγων μας προς τον μεγάλο αυτόν Ιεράρχην.

Ο μακαριστός Μητροπολίτης Ιερισσού κυρός Νικόδημος (κατά κόσμον Νικόλαος Αναγνώστου) εγγενήθη την 7ην Σεπτεμβρίου του έτους 1931 εν Λοσβορίω Μυτιλήνης. Ορφανός εκ μητρός σε πολύ μικρή ηλικία ανέλαβε την ανατροφήν αυτού, του ετέρου αδελφού του και της αδελφής του, ο Ιερέας πατέρας του, πατήρ Ευστράτιος. Ούτος έσπειρε μέσα στην παιδική ψυχή του μικρού Νικολάου την σπίθα της ιερωσύνης και την αγάπη του δια την εκκλησίαν.

Περατώσας τας γυμνασιακάς σπουδάς του ενεγράφη και απεφοίτησεν αριστούχος εκ της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης κατά το έτος 1955. Το αυτό έτος εχειροτονήθη διάκονος την 20ην Σεπτεμβρίου και πρεσβύτερος την 24ην Σεπτεμβρίου υπό του τότε σχολάρχου της Χάλκης, Μητροπολίτου Ικονίου κυρού Ιακώβου. Υπηρέτησεν επί τετραετία ως εφημέριος εις την Ιερά Αρχιεπισκοπή Θυατείρων, εις Μελίτην και Αγγλίαν, όπου και έτυχε μετεκπαιδεύσεως εις την Καινήν Διαθήκη, εις το εν Μπέρμιγχαμ Πανεπιστήμιον.

Το Σεπτέμβριο του 1959 με πρόταση του Μητροπολίτη Μυτιλήνης Ιακώβου, του Κλεόμβροτου, διωρίσθη πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Μυτιλήνης, επί δεκαοκτώ έτη.
Εν συνέχεια υπηρέτησεν επί τριετία ως ηγούμενος της Ιεράς Μονής Βλατάδων Θεσσαλονίκης, αντιπρόεδρος εις το Πατριαρχικό Ίδρυμα πατερικών μελετών και ως καθηγητής της ποιμαντικής και Λειτουργικής στην Εκκλησιαστική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης.

Τον Μάρτιο του 1980 ανέλαβε Ι. προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου, Κάτω Πατησίων Αθηνών.

Την 27ην Μαρτίου 1981 εξελέγη μητροπολίτης Ιερισσού έχοντας ως συνυποψήφιούς του, τους τότε αρχιμανδρίτες Ιάκωβο (νυν μητροπολίτη Αργολίδος) και Κωνσταντίνο (νυν μητροπολίτη Νέας Ιωνίας). Εχειροτονήθη επίσκοπος την 29ην Μαρτίου 1981 υπό του τότε Αρχιεπισκόπου Αθηνών κυρού Σεραφείμ. Η ενθρόνιση του εγένετο την 16ην Απριλίου, της εβδομάδος προ της Κυριακής των Βαΐων, υπό του Αντιπρόεδρου της Ι. Συνόδου Μητροπολίτου Μυτιλήνης Ιακώβου του Β’, του τοποτηρητού Μητροπολίτου Σερρών Κωνσταντίνου και του εκπροσώπου του Οικομενικού Πατριάρχου και Σχολάρχου της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, αείμνηστου Σταυρουπόλεως Μαξίμου.

Στα τριανταένα έτη της ποιμαντορίας του ανήγειρε πλείστους Ιερούς Ναούς (Αγίας Ακυλίνης, Ζαγκλιβερίου, Οσίου Αυξεντίου Κ. Σταυρού, Οσίας Χάιδως, Αγ. Νικολάου Ιερισσού κ.α.) και ίδρυσε τρεις ιερές μονές, μία ανδρών και μία γυναικεία εν Αρναία και μία γυναικεία εν Ολυμπιάδι. Ενδιαφέρθη δια την πλήρωση των κενών εφημεριακών θέσεων, τελέσας πάμπολλες χειροτονίες, επιμορφώσας παράλληλα, καταλλήλως τους κληρικούς του, πραγματοποιώντας Ιερατικές συνάξεις και θεολογικά Συνέδρια.

Προέβαλλε τους τοπικούς Αγίους της Μητροπόλεως του. Ανήγειρε εκ στάχτης τον Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Στεφάνου Αρναίας, μετά την πυρκαγιά του έτους 2005. Ανήγειρε εκ του μη όντως, νέο περικαλλές μητροπολιτικό μέγαρο εν Αρναία, ίδρυσε γηροκομείο και ίδρυμα αγάπης. Ενδιαφέρθη ιδιαιτέρως δια την νεολαία συγκαλώντας σεμινάρια κατηχητών και εκκλησιαστικές κατασκηνώσεις εν τω Ι. Προσκυνήματι της Μ. Παναγίας. Πολλοί δε νέοι της Μητροπόλεως του σπούδασαν αποκλειστικά από την προσωπική οικονομική του ενίσχυση.

Άριστος λειτουργός των Ι. Μυστηρίων, ήταν υπέρ της συχνούς Θείας Μεταλήψεως, όπως έγραφε και στα συγγράμματα του και ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, το όνομα του οποίου πρώτος έλαβε μετά την Αγιοκατάταξή του. Ως τέλειος Θεολόγος ερμήνευσε εξ ολοκλήρου την Αποκάλυψη του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου και Ευαγγελιστού, συνέγραψε δε σειρά βιβλίων θεολογικού περιεχομένου, με σπουδαιότερο το «ποίμανε τα πρόβατα μου».

Οι ποιμαντορικές εγκύκλιοι του, μεστές θεολογικών λόγων έγιναν πρότυπα συγγραφής για πολλούς άλλους Αρχιερείς.

Αγαπούσε και τιμούσε το πάνσεπτο Οικ. Πατριαρχείο δια τούτο και τα τελευταία έτη της ζωής του εόρταζε την ημέρα των ονομαστηρίων του, στην αγαπημένη του θεολογική Σχολή, στην Χάλκη.

Ήτο ταπεινός, αμνησίκανος και αφιλάργυρος. Βροντερός κήρυξ του θείου λόγου, μεγαλοπρεπέστατος κατά τις αρχιερατικές χοροστασίες του, αεικίνητος και ακούραστος. Η ευαίσθητος ψυχή του ήταν ως ενός μικρού παιδιού. Δάκρυζε κάθε φορά που ανέφερε το όνομα της Υπεραγίας Θεοτόκου, την οποία ελάτρευε τελώντας τους χαιρετισμούς της, δύο φορές την ημέρα. Ήταν πιστός τηρητής της ορθοδόξου παραδόσεως και προσιτός σε όλους όσους την πλησίαζαν.

Στην προσωπική του ζωή, ζούσε ως απλός μοναχός, διαμένοντας επί πολλά έτη στο ιερό προσκύνημα της Μεγ. Παναγίας, το οποίο προσπάθησε να καταστήσει πνευματικό κέντρο ολοκλήρου της μητροπόλεως του. Εκεί ως απλός ιερεύς τελούσε ο ίδιος τον όρθρο τις καθημερινές και τον εσπερινό, ψάλλων εκ του αναλογίου.

Χρήματα στον προσωπικό του λογαριασμό ο μακαριστός Γέροντας δεν είχε, ούτε για να πληρώσει τα νοσηλεία του, όταν αρρώστησε ξαφνικά και απρόοπτα. Κατά την οκτάμηνη δε, δοκιμασία της ασθένειάς του, υπέμεινε αγογγύστως και καρτερικώς το μαρτυρίου του, σηκώνοντας γενναία και υπομονετικά τον μεγάλο Σταυρό που του έδωσε ο Κύριος.

Δεν παραπονέθηκε όλο αυτό το διάστημα ποτέ, ενώ η μόνο φράση που επαναλάμβανε συνεχώς ήταν «Σώσε με, Παναγιά μου…».

Θα μείνει βαθιά μέσα στην μνήμη των κατοίκων της Αρναίας, η υπεράνθρωπη προσπάθεια που κατέβαλε για να τους μεταδώσει το Άγιο Φως την νύκτα της Αναστάσεως και την μετέπειτα Θεία Λειτουργία που ετέλεσε ο ίδιος, με πολλή δυσκολία, καταβεβλημένος από την σοβαρή ασθένεια του. Αυτή έμελλε να είναι και η τελευταία του Θεία Λειτουργία.

Πέντε μήνες μετά παρέδωσε την αθάνατη ψυχή του στην αγκαλιά της Κυρίας Θεοτόκου, η οποία και θα την προσέφερε ενώπιον του θρόνου του Δικαιουκρίτου Θεού, για να αναπαυθεί εν χώρα ζώντων και να συνεχίσει να Ιερουργεί ενώπιον του ουρανίου θυσιαστηρίου.

Ήταν Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου, 11η πρωινή. Ο μήνας Σεπτέμβριος σημάδεψε την επίγεια ζωή του αφού σε αυτόν τον μήνα γεννήθηκε, χειροτονήθηκε διάκονος και πρεσβύτερος και τέλος εκοιμήθη.

Η εξόδιος ακολουθία του ετελέσθη την Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου υπό τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερωνύμου και είκοσι άλλων αρχιερέων, αφού πρώτα ετέθη σε λαϊκό προσκύνημα. Ενεταφιάσθη όπισθεν του μητροπολιτικού Ναού Αγίου Στεφάνου Αρναίας.

Διαθήκη ο αείμνηστος Ιεράρχης δεν άφησε και τα λιγοστά και απέριττα ράσα και άμφια του, τα άφησε στην Ιερά Μητρόπολη. Άφησε όμως πνευματική Διαθήκη προς τα πνευματικά του τέκνα: Το παράδειγμα της κατά Θεόν ζωής του, την μεγάλη αγάπη του για την εκκλησία και την ιερά παρακαταθήκη και εντολή του:
«Αγαπάτε την Παναγία, τελείτε καθημερινώς τους χαιρετισμούς της και να είστε βέβαιοι ότι Αυτή θα μας σώσει».

Σεπτέ Γέροντα, λυπούμεθα πολύ, γιατί όλα αυτά τα έτη που σας γνωρίσαμε από κοντά, δεν μπορέσαμε να σας εκφράσουμε, όπως θα έπρεπε τον σεβασμό και την υϊική μας αγάπη προς το σεπτό πρόσωπό σας. Είμεθα όμως βέβαιοι ότι οι πρεσβείες Σας θα μας συνοδεύουν πάντα αφού εν τη κοίμησει Σας, ου κατελίπατε τον κόσμο και μετέστητε προς την αιώνιον ζωήν. Είη η μνήμη σας αιώνια και ατελεύτητος.

Οι πολλαπλώς ευεργετηθέντες υπό Εσάς και εσαεί ευγνώμονες.

Άγγελος Πάκλαρας – Θεολόγος.

Παύλος Α. Κυρατσής, Απόφοιτος Εκκλησιαστικής Σχολής.

top
Has no content to show!