Άρθρα - Απόψεις

Ορθόδοξο Φόρουμ με θέμα: «Ορθοδοξία και Εθνότητα»

images

 

Του Δημήτρη Σαλαπατά (Θεολόγου-Διεθνολόγου)

Πραγματοποιήθηκε στο Κολέγιο St. Edmund του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, από τις 11 έως τις 13 Σεπτεμβρίου τ.έ., το 10ο Συνέδριο του Ορθοδόξου Φόρουμ Θεολογικής Έρευνας. Το γενικό θέμα του Συνεδρίου ήταν «Ορθοδοξία και Εθνότητα».

Όσον αφορά το Φόρουμ αυτό καθ΄ αυτό, αξίζει να αναφερθεί πως είναι ένας χώρος συνάντησης Ορθοδόξων Θεολόγων, που προέρχονται από διάφορες θεολογικές ειδκότητες, οι οποίοι βρίσκουν εκεί πρόσφορο έδαφος για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των ερευνητικών τους δραστηριοτήτων.

Το Φόρουμ οργανώνει ένα ετήσιο Συνέδριο, στο οποίο συμμετέχουν ερευνητές, επιστήμονες, κληρικοί, αλλά και φοιτητές. Η ατμόσφαιρα είναι τέτοια που οι παρουσιάσεις, οι συζητήσεις, ο διάλογος, διεξάγονται με άνεση και με πνεύμα χριστιανικής αδελφοσύνης.

Αναπόσπαστο τμήμα των εν λόγω Συνεδρίων είναι οι Ιερείς Ακολουθίες, που τελούνται πρωΐ και βράδυ.

Τα προηγούμενα Συνέδρια πραγματοποιήθηκαν σε Ακαδημαϊκά Ιδρύματα της Αγγλίας ανάλογου επιπέδου με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπως στο Πανεπιστήμιο του Ντάραμ, στο Πανεπιστήμιο του Λάμπετερ της Ουαλίας, καθώς και στο Πανεπιστήμιο του Winchester. Το φετινό Συνέδριο ξεκίνησε με ομιλία του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Διοκλείας Δρος Καλλίστου, με θέμα: «Ούτε Ιουδαίος, ούτε Έλληνας: Καθολικότητα και Εθνότητα».

Ο σπουδαίος αυτός Ορθόδοξος κληρικός και διανοούμενος εξήγησε ότι υπάρχουν «εθνικά δώρα» μέσα στην Εκκλησία.

Η Εκκλησία, είπε, υπερβαίνει όλες τις διαιρέσεις. Όμως στη σύγχρονη πραγματικότητα η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι χωρισμένη σε τοπικές (territorial) κι όχι σε εθνικές Εκκλησίες.

Παρά το γεγονός ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει καταδικάσει τον φυλετισμό (1872), καθίσταται σήμερα αντιληπτό πως ακόμα και το ίδιο το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως έπεσε μέσα στη δική του παγίδα, αφού είναι περισσότερο Ελληνικό παρά Οικουμενικό. Ο Άγιος Διοκλείας συνέχισε λέγοντας πως, όπως και νάχει ο Θεός επιτρέπει την ποικιλομορφία των εθνών, η οποία έχει εσχατολογική αξία. Όμως θα πρέπει να γίνει διάκριση μεταξύ των διαφορετικών εννοιών που αποδίδονται στον όρο «έθνος» από την Αγία Γραφή και αντίστοιχα από τη σημερινή εποχή.

Επίσης, είναι ενδιαφέρον να θυμηθούμε πως κατά την Πεντηκοστή οι Άγιοι Απόστολοι μιλούσαν πολλές γλώσσες, ενώ αργότερα έχουμε το παράδειγμα του Κυρίλλου και του Μεθοδίου, οι οποίοι διέδωσαν την Ορθοδοξία στους Σλάβους μέσω της Σλαβικής γλώσσας. Αποδεικνύεται έτσι πως η Ορθοδοξία αποδέχεται και σέβεται τα διάφορα έθνη, με τη διαφορετικότητα του πολιτισμού και της γλώσσας τους. Ο Μητροπολίτης Διοκλείας κατέληξε λέγοντας πως, αφότου είμαστε βαπτισμένοι ανήκουμε σε ένα ιερό έθνος, παράλληλα με το γεγονός ότι είμαστε μέλη ενός κοσμικού έθνους.

Ο Ιεροδιάκονος Δρ. Ανδρέας Ανδρεόπουλος, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Winchester, ομίλησε με θέμα: «Το λειτουργικό βίωμα ως βάση της εκκλησιαστικής ταυτότητας».

Χαρακτηριστικά ανέφερε πως, είναι ανάγκη να αναζητούμε τη χριστιανική ταυτότητα μέσα από τη Λειτουργία, εξετάζοντας βέβαια παράλληλα και την εκκλησιολογία.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο παρατηρούμε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με το να είναι κανείς «δυτικός». Αντίθετα μάλιστα! Σε 50 χρόνια από σήμερα δε, μπορεί να έχουμε μια πιο σταθερή εικόνα του τι σημαίνει να είναι κανείς Άγγλος Ορθόδοξος. Κατέληξε δε, λέγοντας πως δεν υπάρχει πρόβλημα με τη χρήση δυτικών λειτουργικών στοιχείων, όπως η μουσική και η γλώσσα.

Ο Λάμπρος Ψωμάς, Υποψήφιος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Winchester, αφιέρωσε την ομιλία του στο θέμα: «Έθνη - Κράτη και Διασπορά: Επανεξετάζοντας το ζήτημα της Αλληλεπικάλυψης των Ορθοδόξων Δικαιοδοσιών στη Δυτική Ευρώπη». Ο ομιλητής δήλωσε πως ο όρος «Διασπορά» δεν είναι κατάλληλος για την περίπτωση των Ορθόδοξων Εκκλησιών που δραστηριοποιούνται στη Δύση, αφού μέσα σ΄ αυτές έχουμε τη δεδομένη πραγματικότητα, αλλά και την συνεχώς αυξανόμενη παρουσία προσηλύτων, οι οποίοι προέρχονται από τον Δυτικό κόσμο.

Θεολογικά δεν μπορούμε να έχουμε Διασπορά, αφού εμείς οι χριστιανοί δεν έχουμε μια συγκεκριμένη, από γεωγραφικής πλευράς, Ιερουσαλήμ, όπως έχουν οι Ιουδαίοι. Ο εθνικισμός, κατά τον ομιλητή, είναι ένα πολύ ισχυρό συναίσθημα. Υποστήριξε, ακόμα, πως παρά το γεγονός ότι η Ορθοδοξία καταδίκασε τον φυλετισμό, δεν ήταν σε θέση να τον αποτρέψει.

Ολοκλήρωσε δε τη διάλεξή του, αναφέροντας πως Εθνικισμός και Ορθοδοξία είναι τελικά στοιχεία αδιαχώριστα, ενώ οι σύγχρονες εθνικές και Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, έχουν δημιουργηθεί μέσα από πολιτικές διαδικασίες.

Ο Krastu Banev, Kαθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ντάραμ, ξεκίνησε τη δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου με μια διάλεξη, γεμάτη πάθος και δυναμισμό, που είχε θέμα: «Πόλεμος και Ειρήνη στη Σκέψη του Αρχιμανδρίτου Σωφρονίου (1896-1993)».

Στόχος της ομιλίας ήταν να αποδείξει το γεγονός ότι τα έργα του π. Σωφρονίου παρέχουν μια μοναδικά συνεπή θεολογική απάντηση απέναντι στο εξαιρετικά θλιβερό θέαμα που παρουσίαζε ο 20ος αι. λόγω των πολεμικών συγκρούσεων.

Η αμαρτία είναι η αιτία των διαιρέσεων. Το πρόβλημα του πολέμου σχετίζεται με το ζήτημα της εθνότητας. Συμπέρανε όμως πως οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς τις ιστορικές τους ρίζες, ακριβώς όπως κι ένα δένδρο δεν μπορεί να ζήσει χωρίς τις φυσικές του ρίζες.

Ο Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Ντάραμ, π. Ανδρέας Louth ομίλησε με θέμα: «Η Μητέρα Θέκλα και ο επιπολιτισμός της Ορθοδοξίας σε ένα αγγλικό πλαίσιο».

Ο ομιλητής παρουσίασε την εργασία της Μητέρας Θέκλας μέσω τριών από τα βιβλία της, δείχνοντας έτσι το ενδιαφέρον της για την Ορθοδοξία και για την Αγγλική Λογοτεχνία και το πως συνδύασε τα δύο αυτά στοιχεία.

Η Elena Ene D.-Vasilescu, Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ομίλησε κατόπιν με θέμα: «Μονιμότητα και Αλλαγή στη ζωή των Εθνικών Ορθοδόξων Εκκλησιών στη Δυτική Ευρώπη». Η Χριστίνα Nellist, Υποψήφια Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Winchester, ανέλυσε το θέμα: «Μια εξερεύνηση της θεωρίας και πρακτικής στην Εκκλησία: Αντιλήψεις της Κυπριακής κοινωνίας».

Ένα από τα ζητήματα που απασχόλησαν την ομιλήτρια εν προκειμένω ήταν αν πράγματι η Εκκλησία της Κύπρου φροντίζει για τα ζώα και εξασφαλίζει την προστασία τους. Ανέφερε δε χαρακτηριστικά πως όλα τα ζώα είναι δημιουργήματα του Θεού και πρέπει να αντιμετωπίζονται ανάλογα, ενώ η κακομεταχείρισή τους είναι αμαρτία.

Ο Πρωτοπρ. Στέφανος Platt, Γεν. Γραμματέας της Αδελφότητας Αγ. Αλβανού και Αγ. Σεργίου και Προϊστάμενος του Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Οξφόρδης, έδωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία, με ποιμαντική διάσταση, της οποίας το θέμα ήταν: «Εθνότητα στην Ενοριακή ζωή».

Επεσήμανε ότι ανήκουμε στο έθνος του Θεού και έχουμε την ιερή κλήση στην εθνότητα του Χριστού. Η Ενορία, κατά τον ομιλητή, είναι μια τοπική μονάδα, με βάση την τοποθεσία κι όχι τον εθνικισμό, η οποία ούσα Ευχαριστιακή κοινότητα θα πρέπει να συστήνει μια οικογένεια. Είπε δε πως εκεί όπου υπάρχει ένα πρόβλημα εκεί υπάρχει και μια ευκαιρία.

Η λειτουργική γλώσσα της Ενορίας θα πρέπει να εκφράζει την κοινότητα κι όχι τον τόπο στον οποίο δραστηριοποιείται.

Ένα ιστορικό παράδειγμα είναι η Γοτθική Εκκλησία στην Κωνσταντινούπολη.

Ανέλυσε μάλιστα τον τρόπο λειτουργίας μια Ενορίας, υπογραμμίζοντας τη σημασία να υπάρχει λειτουργία μετά τη Λειτουργία, όπου η Ενορία έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τα μέλη της, αφού υπάρχει μια ζωτικής σημασίας προέκταση της Ευχαριστιακής προσφοράς κατά το κέρασμα που ακολουθεί της Ιερής Ακολουθίας. Υποστήριξε, επίσης, πως δεν θα πρέπει να φοβόμαστε τις εθνικές και πολιτιστικές ετικέτες. Η Ορθόδοξη Εκκλησία στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει βρει ακόμα την ταυτότητά της.

Η Ταμάρα Douglas, από το SOAS - Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, ομίλησε για: «Εκκλησία και Εθνικισμό στη Γεωργία και Ρωσία στο Σοβιετικό και μετα-Σοβιετικό πλαίσιο», ενώ ο π. Πατρίκιος - Ιωάννης Ramsey, Νεοζηλανδός Ορθόδοξος Ιερομόναχος και Υποψήφιος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Winchester, προσέφερε μια «επίδειξη μόδας», όπως ανέφερε χαριτολογώντας ο Άγιος Διοκλείας, αφού ομίλησε με θέμα: «Λειτουργικά άμφια και κληρικό ένδυμα: Σκέψεις για κατάλληλες μορφές και ποικιλία στη Δυτική Ευρώπη και Αμερική».

Ο π. Διονύσιος - Ιάκωβος Higgs, Υποψήφιος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Winchester, παρουσίασε το θέμα: «Εθνότητα, Γίγαντες και η Πτώση». Η τρίτη ημέρα του Συνεδρίου ξεκίνησε με ομιλία που έδωσε ο Θεολόγος - Διεθνολόγος Δημήτρης Σαλαπάτας, Υποψήφιος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Winchester, με θέμα: «Ο Εθνικισμός αντιμέτωπος με τον Οικουμενισμό, με ειδική αναφορά στην Ορθόδοξη Εκκλησία». Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει δεχθεί κριτική από άλλες Ομολογίες που μετέχουν στην Οικουμενική Κίνηση για την εθνικιστική της αντίληψη.

Οι ετερόδοξοι αντιλαμβάνονται την Ορθοδοξία ως μη ενωμένη, αλλά διηρημένη σε εθνικές δικαιοδοσίες.

Φέρνουν μάλιστα ως παράδειγμα την περίπτωση της Μεγάλης Βρετανίας, στην οποία δραστηριοποιούνται αρκετές Ορθόδοξες Εκκλησίες που έχουν την αναφορά τους σε αντίστοιχα Πατριαρχεία. Αυτό βέβαια είναι ένα σημαντικό ζήτημα, το οποίο όμως δεν αφορά αποκλειστικά την Ορθοδοξία. Στην Αγγλικανική Κοινωνία βλέπουμε κάποιες από τις συνιστώσες ομάδες να είναι ιδιαίτερα Αγγλικές, όπως π.χ. η επονομαζόμενη «Εκκλησία της Αγγλίας».

Οπωσδήποτε ο Εθνικισμός έχει επηρεάσει το Οικουμενικό Κίνημα, κι έχει καταδείξει την προβληματική των σχέσεων των εθνικών Ορθοδόξων Εκκλησιών. Αυτό επισημαίνει την σαφέστατη ανάγκη να λυθούν τα υπάρχοντα εσωτερικά διεκκλησιαστικά προβλήματα στο χώρο της Ορθοδοξίας, πριν να επιχειρηθεί να γίνει προσπάθεια ενοποίησης με τους ετεροδόξους.

Η Ορθόδοξη Διασπορά θα μπορούσε να συμβάλει καταλυτικά στη διαδικασία της εξισορρόπησης δυνάμεων στο χώρο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Τα θέματα αυτά αποκαλύπτονται περισσότερο όταν η Ορθοδοξία ανοίγεται και διαλέγεται με τους ετεροδόξους. Ο Αρχιμ. Νικόδημος Αναγνωστόπουλος, Υποψήφιος Διδάκτωρ του St Mary’s University College, έδωσε μια ενδιαφέρουσα ομιλία με θέμα: «Η Ταυτότητα και ο Ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως».

Εξήγησε ότι δεν υπάρχει εθνικός ή εθνοτικός επιθετικός προσδιορισμός μπροστά από τον τίτλο του Πατριαρχείου, στοιχείο το οποίο αποδεικνύει την οικουμενικότητά του.

Η Τουρκία συνεχίζει μέχρι σήμερα να μην δέχεται τον τίτλο «Οικουμενικός», προτιμώντας τον τίτλο «Ελληνικό Ορθόδοξο Πατριαρχείο Φαναρίου», αναγνωρίζοντάς το έτσι ως Πατριαρχείο αποκλειστικά υπεύθυνο μόνο για την τοπική κοινότητα της σύγχρονης Κωνσταντινούπολης. Επισημάνθηκε, επίσης, η σημασία της επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, που είναι απαραίτητη για το μέλλον του Πατριαρχείου.

Η τελευταία ομιλία δόθηκε από τον Brandon Gallaher, από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, και είχε θέμα: «Εκκοσμίκευση των Βασιλικών Θυρών: Προς ένα Ορθόδοξο Χριστιανικό Όραμα του Κοσμικού, της Εκκοσμίκευσης και της Λαϊκοποίησης». Η κοινωνία μας κινείται προς μια εποχή αθρησκείας. Όμως η θρησκεία δεν έχει εξαφανισθεί.

Στην παρούσα συγκυρία παρατηρούμε μεγάλη ανάπτυξη των Χαρισματικών και Πεντηκοστιανών Ομάδων. Η εκκοσμίκευση είναι μια σύνθετη πραγματικότητα. Πάντως ο εθνικισμός θεωρείται μια μορφή εκκοσμίκευσης.

Η εθνότητα είναι μεγάλο δώρο. Το πρόβλημα ξεκινάει όταν αυτή παραμορφώνεται και μεταβάλλεται σε εθνικισμό. Χριστιανός σημαίνει να είναι κανείς μέσα στον κόσμο ως κοσμικός εις Χριστόν. Ο κόσμος είναι συγγενικά συνδεδεμένος με τον Χριστό, είτε το γνωρίζει είτε όχι.

Ο π. Ανδρέας Louth δήλωσε πως η ομιλία αυτή είναι μια από τις καλύτερες που είχε ακούσει τα τελευταία χρόνια. Στη διάρκεια της Γενικής Συζήτησης οι Σύνεδροι κατέληξαν σε αρκετά συμπεράσματα. Είναι αλήθεια πως η Ορθόδοξη Εκκλησία στη Διασπορά, στη Δύση και ειδικώτερα στο Ηνωμένο Βασίλειο χρειάζεται να λειτουργεί χωρίς αποκλεισμούς διαφόρων παραδόσεων. Φόβος και ανασφάλεια είναι οι λόγοι που κάνουν νέους Θεολόγους να είναι εναντίον του Οικουμενισμού.

Στη Συζήτηση αναφέρθηκε και αναλύθηκε και η αγγλική παροιμία: «Fire is a good servant, but a bad master», που σημαίνει πως η φωτιά είναι ένα πολύτιμο εργαλείο που μπορεί να εξυπηρετήσει τον άνθρωπο και τις ανάγκες του μόνο όταν την ελέγχουμε και τη χρησιμοποιούμε με προσοχή και σοφία. Κατ΄ αναλογία και η εθνότητα είναι ένα σπουδαίο εργαλείο που πρέπει όμως να το ελέγχουμε απόλυτα κι έτσι θα απολαύσουμε τον εμπλουτισμό της πρακτικής μας.

Τελικά, διαπιστώθηκε πως ωριμάζουμε. Κι έτσι φθάνουμε, ακόμα και μέσα από τις όποιες αποτυχίες μας, σε ένα στάδιο όπου μπορούμε να δούμε και να μελετήσουμε τους εαυτούς μας με κριτικό πνεύμα.

 

Μητροπολίτης Σπάρτης: «Θανάσιμο αμάρτημα η αυτοκτονία»

images

 

Του Μητροπολίτη Σπάρτης κ. Ευσταθίου


Ζούμε στην επίγεια κοσμική κοινωνία του Μαμωνά.

Ο άρχοντας αυτής, ο διάβολος, προσπαθεί ν’ απομακρύνει τον άνθρωπο από τον Θεό και από τα Επουράνια αγαθά με πολλούς τρόπους.

Τον παρασύρει με πρόσκαιρα, φθαρτά και υλικά αγαθά από τα οποία μπορεί  ν’ αντλεί δόξα και ηδονή, όμως παράλληλα δεσμεύεται από επιθυμίες, ανάγκες, πάθη, φοβίες, άγχος και αποδεσμεύεται από οτιδήποτε πνευματικό και σωτήριο.

Αφού ο υποταγμένος στην ύλη άνθρωπος χορτάσει με ψεύτικα δολώματα, εφήμερες χαρές και απολαύσεις, αποδυναμώνεται ψυχικά και δεν μπορεί ν’ αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της ζωής, οι οποίες ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα κατακλύζουν την καθημερινότητά του.

Έτσι, αντικρίζει παντού αναποδιές και μαυρίλα, η πίστη του εξασθενεί, η κρίση του θολώνει, δειλιάζει, απογοητεύεται, ο υπερτροφικός εγωισμός του πληγώνεται, με αποτέλεσμα  την αυτοκτονία.

 Σύμφωνα με τον άγιο Νεκτάριο Πενταπόλεως τρεις είναι οι κατηγορίες των απεγνωσμένων που αυτοκτονούν: α) οι άθεοι, β) οι ολιγόπιστοι και γ) οι συναισθηματικά ασταθείς και αδύναμοι.

Αυτούς κατεξοχήν τους ανθρώπους ο αρχέκακος διάβολος πολεμά με το ισχυρότερο όπλο του, την απελπισία.

Τους ψιθυρίζει στο αυτί σε καιρό θλίψεως, όπως στις μέρες μας, ότι όλα τελείωσαν και δεν υπάρχει λύση για το πρόβλημά τους. Έτσι, τους οδηγεί στην αφαίρεση της ίδιας τους της ζωής.

Με τον τρόπο αυτόν, όμως, ο αυτόχειρας  θέτει τον εαυτό του εκτός ζωής όχι μόνο της παρούσης αλλά και της αιωνίου.

Οι ιεροί κανόνες είναι σαφείς. Η αυτοκτονία είναι φόνος χωρίς δυνατότητα μετάνοιας και σωτηρίας, άρα θανάσιμο αμάρτημα.

Αποτελεί βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος, η οποία δε συγχωρείται, χωρίζει τον άνθρωπο από τον Θεό και τον κολάζει αιώνια.

Μάλιστα, η Εκκλησία μας ως έσχατο μέσο εξευμενίσεως του Θεού και προστασίας των υπόλοιπων μελών της ορίζει ότι όποιος αυτοκτονεί δεν πρέπει να κηδεύεται, παρά μόνο μετά από ιατρική επιβεβαίωση ότι δεν είχε τα λογικά του.

Ας μη λησμονούμε, επομένως, αδελφοί μου, ότι η ζωή μας είναι κοιλάδα του κλαυθμώνος, αλλά και δώρο θεόσδοτο και πολύτιμο.

Ο Κύριος λέγει «στενή η πύλη και τεθλιμμένη η οδός η απάγουσα εις την ζωήν» (Μτθ.7,14),  όχι γιατί είναι τιμωρός, αλλά διότι εμείς είμαστε αδύναμοι και αμαρτωλοί.  Γι’ αυτό μας παρηγορεί, λέγοντας: «Μακάριοι οι κλαίοντες νυν, ότι γελάσετε»(Λουκ. 6,21). 

Οι προσωρινές δυσκολίες, μ’ άλλα λόγια, που θ’ αντιμετωπίσει ο άνθρωπος στη ζωή του συμβαίνουν με παραχώρηση του Μεγάλου Ευεργέτη μας, για να καθαρισθεί ο ρύπος της ψυχής  του από τις αμαρτίες του, όπως ο χρυσός καίγεται σε πύρινο καμίνι για να αποδείξει τη γνησιότητα και την αξία του. 

Έτσι, έχοντας αποδείξει  τη γνησιότητα της πίστης και της αγάπης  προς τον Θεό, θα λάβει την αιώνια ζωή.

Και αν όλα πηγαίνουν ανάποδα, ας μη δειλιάζουμε, γιατί έχουμε ψυχή αθάνατη. Και αν όλα χαθούν, κάτι που είναι βέβαιο, διότι τα πάντα, ευχάριστα και δυσάρεστα έχουν ημερομηνία λήξης, ας  μην απελπιζόμαστε και ας φυλάξουμε την ψυχή μας σαν κόρη οφθαλμού.

Η τωρινή δυσκολία δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία αμελητέα σταγόνα σ’ έναν απέραντο ωκεανό μακαριότητας που έχει ετοιμάσει ο Πανάγαθος Θεός για μία αιωνιότητα, αφού όλα μαζί, τα δίκαια και τα άδικα, τα εύκολα και τα  δύσκολα, τα ευχάριστα και τα δυσάρεστα που συναντάμε σε κάθε βήμα μας ενεργούν μυστικά μέσα στο σωτήριο σχέδιό Του για τον καθένα μας.

Οι Πατέρες, εξάλλου, διδάσκουν, ότι τον καλό καπετάνιο τον κάνει η φουρτούνα, τον γενναίο στρατηγό ο πόλεμος και τον καλό χριστιανό και τον άγιο τον κάνει η δοκιμασία.

Μόνο με προσευχή, μετάνοια, εξομολόγηση και τακτικό εκκλησιασμό και πάντα αναφωνώντας, όπως ο δίκαιος Ιώβ, «είη το όνομα Κυρίου ευλογημένον»  και, όπως ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν», αυτό που βλέπει κανείς στο παρόν ως ανυπέρβλητο εμπόδιο μπορεί να γίνει το εισιτήριο της σωτηρίας του στο μέλλον.

Διαπιστώσεις και στοχασμοί για το νόημα της παιδείας

images

Του Μητροπολίτη Γουμενίσσης κ. Δημητρίου

Στα 2012-13 της αρξάμενης σχολικής χρονιάς, έχουμε πλουραλισμό μέσων και λόγων, αλλά πάσχουμε από μινιμαλισμό πράξης και ψυχής.

Διαθέτουμε πλήθος εντύπων κάθε μορφής (book και facebook), κι όμως παραφτωχύναμε από ανθρώπινα πρότυπα με αρτιότητα.

Ηλεκτρονική εποχή, με ανθρωπιστική αποχή. Ατομισμός και υποκοινωνία, αν μη αντικοινωνία, με σύμβολα την αντιπαλότητα και την ατομικότητα.

Παλεύει ο λαός μας να φτιάξει ανθρωπινότητα και ανθρωπότητα με νέες συλλογικές πολιτιστικές ή κοινωφελείς προσπάθειες.

Διότι τα μεγαλύτερα σύνολα (κράτη και ενώσεις κρατών) πάσχουν από την αρρώστια της αλληλοϋπονόμευσης, μια πολύ παλιά αρρώστια, από την εποχή των πρωτοπλάστων, σε ανυπόφορη και πάλι έξαρση.

Αλλά κατά βάθος ο λαός μας δεν διορθώνει τον μετανεωτερικό ατομισμό του. Σαν μέλη συλλόγων φαινόμαστε διαθέσιμοι να εκφρασθούμε και να δημιουργήσουμε συλλογικά και ομαδικά, κατά βάθος όμως διεκδικούμε τα δικά μας ο καθένας.

Η συλλογικότητα και η ομαδικότητα δεν είναι η αφετηρία, το μέσο και το τέρμα των προσπαθειών· είναι απλώς ένας μοχλός πίεσης στα κέντρα αποφάσεων, στις κυβερνήσεις (τις εσωτερικές και τις… εξωτερικές).

Αυτό μαθαίνουμε καθημερινά στην πρακτική του 21ου αιώνα, αυτό συζητάμε ο καθένας με τη συνείδησή του σαν τρόπο επιβίωσης, απομονωμένοι από το “εμείς” της αυτοθυσίας και της αληθινής κοινωνίας.

Και οι επιφανείς και οι αφανείς. Το διαπιστώνει κανείς στους στόχους της παιδείας, της αγωγής, της μόρφωσης, μέσα από τα εγχειρίδια των ειδημόνων, που ωστόσο αποδεικνύονται αμνήμονες περί την ευεργέτιδα ιστορία του τόπου μας.

Μιαν ιστορία με παγκόσμια αναγνώριση φιλοσοφικής, επιστημονικής, λογοτεχνικής κ.π.ά. συμβολής στην πανανθρωπότητα από τα αρχαία χρόνια. Και μάλιστα, αν θέλαμε να σεβαστούμε τη σταυρωμένη κι αναστημένη Ρωμηοσύνη, που την τραγουδούν ως κι οι πιο πρόσφατοι αξιόλογοι λογοτέχνες μας, τότε δεν θα λησμονούσαμε τον πιο σπουδαίο μοχλό ζωντάνιας και ανάπτυξης που διαθέτουμε: τις αποστολικές ρίζες μας και τις ισαποστολικές ή ιεραποστολικές δράσεις μας ανά την οικουμένη με όντως σοφούς διδασκάλους.

Κι όμως, όλα αυτά τα παραμερίζουμε από υποδομές μόρφωσης και διακοινωνίας.

Μόνον οι Πατριάρχες της Ρωμηοσύνης διατόρως και οι Ακαδημαϊκοί μας επιστημόνως και οι ερευνητές μας διερευνητικά εκπροσωπούν στην παγκόσμια κοινότητα τον Ελληνισμό που δάνεισε και δανείζει στην οικουμένη τη διανόηση και κυρίως την εκκλησιαστική ομολογία, δίχως μνημόνια από τους συνανθρώπους.

Οι υπόλοιποι, του εσωτερικού σχεδιασμού και της εκπαιδευτικής στοχοθεσίας, ζαλισμένοι από το πολιτικό-οικονομικό έλλειμμα, διαχειρίζονται πρακτικιστικά τις έξωθεν εισαγωγές αναφομοίωτες, με δουλοπρεπείς περικοπές σε διαιώνιες κληρονομιές.

Αντί η Παιδεία να έχει στόχους, στόχους δυναμικής αναμέτρησης με την αλαζονική μετανεωτερική και ηλεκτρονική ιδιοτέλεια κρατών, συνόλων και ατόμων, κατάντησε υπηρεσία μεταποίησης των εισαγομένων (ως προς τα περιεχόμενα) και υπηρεσία κρατικών κοινωνιολογικών μελετών (ως προς τα αποτελέσματα).

Δεν διδάσκεται ούτε από την αποτυχία των διεθνών μηχανισμών, την αποτυχία τους να σεβασθούν και να στηρίξουν ανανεωτικά την οικονομία και την πολιτική πρακτική των μικροτέρων μελών! Ενώσεις απο-ενώσεων!

Η οικονομική, η ηθική, η πολιτική, η διεθνής κρίση περιέκοψε βασικά δικαιώματα (τάχα διεθνώς αναγνωρισμένα), και το πιο σπουδαίο δικαίωμα ήταν η επιβίωση σε έναν κόσμο ανθρωπιάς και σε ένα γεωφυσικό περιβάλλον βιώσιμο.

Αυτά τα δύο τα συνθλίβει δίχως έλεος η πολιτικο-οικονομική ελίτ της γης μας.

Δεν χόρτασε από τον πόνο και την δυστυχία χωρών και χωρών. Γυρεύει να αφαιμάξει ακόμη πιο πολύ την αναιμική πανανθρωπότητα και να της στερήσει πόρους ζωής.

Αποδεικνύεται για μιά ακόμη φορά, “πάλιν και πολλάκις” ανελέητη και ανοικτίρμων, έστω και αν περιφέρει αλαζονικά το απατηλό επίχρισμα της ανθρωπιάς στα θύματά της.

***

Σε ανύποπτο χρόνο, το 1994, στη Μητρόπολη Αθηνών ως συνοδικός ομιλητής, είχα τονίσει μερικές οδυνηρές επισημάνσεις, έγκυρες όμως, αφού πέρασαν μέσα από τη δοκιμασία της ορθοδοξίας διά πυρός και σιδήρου των αδελφών μας της δυτικής χριστιανοσύνης.

Συγκεκριμένα είχα πεί: «Δείτε τον δυτικοευρωπαίο άνθρωπο, είτε τον μόνιμο είτε τον μετανάστη πέραν του Ατλαντικού.

Δείτε τον χωρίς την στιλπνότητα του προηγμένου πολιτισμού του, του πολιτιστικού προσωπείου του. Η ιστορία του είναι η “ιστορία της αυτοπραγμάτωσης του ανθρώπου” (ομ. Καθηγ. Ιω. Κορναράκης).

»Και εν ονόματι της οικονομικής και τεχνολογικής του ισχύος, θέλει να συμπεριφέρεται ως αγέρωχος επικυρίαρχος και αυτόνομος ρυθμιστής των πραγμάτων του κόσμου. Διακατέχεται από το αρχετυπικό σύμπλεγμα του φεουδάρχη και του αποικιοκράτη, με την αυταρέσκεια είτε του ατομικού είτε του συλλογικού ατομικιστικού αλαθήτου.

Είναι ένα σώμα που λειτουργεί με μόνη την υπερτροφική λογική του, με κριτήριο το: “πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος”, “ο Ευρωπαίος υπεράνθρωπος ή αυτοθεός (όσιος Ιουστίνος Πόποβιτς)”.

»Αντιπαραβάλλοντας με αυτήν την οθνεία αντίληψη ζωής τα βιώματα των γαλουχημένων με την ορθόδοξη παράδοση, επιχειρώ μια διαγνωστική ανατομία του εκατέρωθεν ήθους Ανατολής καί Δύσεως, που αποτελεί τό πλαίσιο και την δυναμική των δύο πολιτισμών. Όσον αφορά την διαμετρική διάσταση ζωής, βιοθεωρίας και κοσμοθεωρίας, έχω να υπογραμμίσω την ειδοποιό διαφορά μεταξύ των δύο νοοτροποιών».

»Δείτε και τον άνθρωπο τον αναθρεμμένο με το θεανθρώπινο ήθος και φρόνημα της καθ᾽ ημάς Ανατολής. Ακόμη και με τις κηλίδες των ομολογημένων αμαρτημάτων και λαθών του, είναι “ένας αριστοκράτης του πνεύματος” (Μητροπ. Ναυπάκτου Ιερόθεος).

Αυτό δεν σημαίνει πως είναι ιδεαλιστής· διότι δεν του χρειάζεται, σαν τον δυτικοευρωπαίο, να εξωραΐσει την ορθολογική απανθρωπιά του.

Ούτε ανθρωπιστής· διότι απλούστατα έχει ανθρωπιά (ομ. Καθηγ. π. Γεώργιος Μεταλληνός).

Ούτε τυραννικός προς τους άλλους· διότι ως ετερόνομος με τη Χριστοκεντρική του εξάρτηση και με την Τελωνική αυτοσυνειδησία της μετανοίας, δεν διακατέχεται από την εσωτερική ανασφάλεια, τις ισχυρές απωθήσεις, την απολυτότητα της ακρωτηριασμένης αυτοσυνειδησίας του ουμανιστή δυτικού ανθρώπου (ομ. Καθηγ. Ιω. Κορναράκη).

Ο Ορθόδοξος δεν είναι ποτέ κατακτητής, ποτέ αποικιοκράτης, ποτέ ιμπεριαλιστής, ποτέ σοβινιστής, ιδίως στον θρησκευτικό τομέα.

Διότι ζει και εκφράζει την καθολικότητα της εν Χριστώ σωτηρίας, που δεν επιβάλλεται διά της βίας, αλλά μετέχεται διά της ελευθερίας και της αγάπης».

***

Με μια τέτοια δική μας εξάρτυση-εξοπλισμό, έστω κι αν απέναντί μας οι λίγοι “δυνατοί της γης” ενεργούν σαν μέσα από απρόσωπα συστήματα, το ξέρουμε πως η φιλοσοφία τους είναι επιθανάτια και η νεοπλουτίστικη αλαζονεία τους προθεσμιακή.

Βλέπουμε (με πρόσφατα παραδείγματα αμοιβαίας εκατέρωθεν έντασης βίας) πόσο ανοχύρωτα τελικά απέναντι στη βιαιότητα και τον απανθρωπισμό αποδεικνύονται τα ανθρωπογενή συστήματα και όσοι τα υποδύονται ως δικαίωση του πολιτισμού τους.

Δεν τους μισούμε. Αποκλαίουμε την απανθρωπιά, που με όρους και συμφωνίες μοιάζει να γίνει παγκόσμια τυραννία.

Όμως, τέτοιες πρακτικές ούτε ζωή έχουν ούτε ζωή μπορούν να δώσουν. Αλλά ούτε και να μας αφαιρέσουν τη ζωή.

Η ζωή είναι στα χέρια της Ζωής μας. Αυτό μας το δίδαξαν 2.000 χρόνια οι αυτόπτες και αυτήκοοι δάσκαλοι της πραγματικής ανθρωπιάς, της εκκλησιαστικότητας, δηλαδή της αισθητής σχέσης με το Θεό των καρδιών μας.

Μακάρι η Παιδεία μας να “μορφώνει” ανθρώπους με την ωριμότητα “του πληρώματος του Χριστού”.

Για να μπορούν να αξιοποιούν τον κόσμο ως εργαλείο προσέγγισης και κοινωνίας με το Θεό, την ατέλειωτη τελειότητα, την απειροσύνη του Πνευματικού πλουτισμού, τον άκτιστο λόγο-λογικότητα-σκοπό όλης της κτιστής δημιουργίας.

Δίχως θεολογική προϋπόθεση η ανθρωπινότητά μας και μαζί της η ανθρωπότητά μας θα αυτοδιαβρώνεται.

Δόξα τω Θεώ, αν μέσα από την κρίση ανανήψουμε και αρχίσουμε να παραδειγματιζόμεθα από τις αποτυχίες μας.

Μακάρι κάθε λογής Παιδεία να ξαναβρεί το νόημά της, τη λογικότητά της, το σκοπό της με μιαν κίνηση κόσμου-ανθρώπου προς το Θεό, όπως θα μας συμβούλευε συν τοις άλλοις και ο περισπούδαστος φιλόσοφος και θεολόγος του 6ου αιώνα όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής.

Το εύχομαι ολόψυχα

Ο Μητροπολίτης

Ο Γουμενίσσης, Γεφύρας, Αξιουπόλεως & Πολυκάστρου ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Θρησκεία και εκκλησία...

images

Γράφει ο μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης

Αυτές τελικά την έβλαψαν ή την ωφέλησαν; Η χριστιανική θρησκεία είναι σύστημα ιδεών, αρχών και θεσμών.

Η εκκλησία είναι θεοΐδρυτη, βασισμένη στο αίμα του Χριστού και των μαρτύρων.

Συνήθως μιλώντας για χριστιανική θρησκεία απομακρυνόμεθα από την ουσία της εκκλησίας.

Η ορθόδοξη εκκλησία δεν είναι έννοια, θεωρία, ιδεολογία και ηθικός στοχασμός.

Εκκλησία είναι η ζωή του Χριστού η αληθινή.

Η εκκλησία μας ανακαινίζει, μεταμορφώνει, εμπνέει και αγιάζει τον άνθρωπο.

Ο χριστιανισμός εξέπεσε σε σοβαρές αιρέσεις.

Ο χριστιανισμός παρασύρθηκε από την υπερδραστηριότητα και κατάντησε ως παράρτημα του υπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας.

Σήμερα καταξιώνεται μόνο για το πλούσιο φιλανθρωπικό του έργο, το οποίο κι αυτό ορισμένοι κατακρίνουν, για να μη βοηθούνται οι φτωχοί και να εξεγερθούν...

Ο χριστιανισμός έμεινε μέγεθος γνώσεων, θεωριών, συστημάτων και αρχών.

Η εκκλησία δεν ασχολείται όμως με αφηρημένες γενικότητες, ασάφειες και διανοητισμούς, αλλά με την ιερότητα και μοναδικότητα του ανεπανάληπτου ανθρωπίνου προσώπου.

Η εκκλησία μας είναι αλληλοπεριχώρηση προσώπων, αλληλοσεβασμός ανθρώπων, κοινωνία αδελφών.

Η εκκλησία μιλά πάντοτε για πρόσωπα και όχι για άτομα. Ενδιαφέρει περισσότερο το ήθος και η πνευματικότητα.

Η ατομικότητα κυρίως ασχολείται με έννοιες της βιολογικότητας και της οικονομίας.

Όπως λέγει ο μακαριστός μητροπολίτης Κοζάνης Διονύσιος: «Πρόσωπον είναι ο Θεός, πρόσωπον είναι και ο άνθρωπος, διά τούτο και η μεταξύ κοινωνία είναι προσωπική».

Η ακριβής αλήθεια της εκκλησίας δεν μπορεί να δικαιωθεί με λογικά και θεωρητικά επιχειρήματα, αλλά πραγματοποιείται στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού.

Εκκλησία σημαίνει ζωντανή και ουσιαστική σχέση και κοινωνία προσώπων.

Η εκκλησία χτυπιέται γιατί αντιστέκεται στην ισοπέδωση. Αυτό δεν μας κάνει τόσο εντύπωση, γιατί συμβαίνει από αιώνων.

Ο Χριστός μακάρισε τους χτυπημένους και κυνηγημένους. Η μαρτυρία της ορθόδοξης εκκλησίας μας είναι γεγονός πως ολοκληρώνεται στη δίωξη, την κατηγορία, τον διωγμό και το μαρτύριο.

Μη θέλουμε μια εκκλησία επαναπαυόμενη στις δάφνες του ένδοξου παρελθόντος και κοιμώμενη μακάρια.

Μη δίνουμε αφορμές. Μη χαϊδεύουμε αυτιά. Μη δικαιολογούμε τους ασεβείς, τους υβριστές, τους διώκτες και τους εκκλησιομάχους.

Η δίωξη βέβαια δεν βλάπτει την εκκλησία, αλλά την ωφελεί και την οδηγεί σε ορθοστασία και εγρήγορση.

Οι διώκτες είναι αξιολύπητοι και αξιοθρήνητοι. Η εκκλησία θα πρέπει να προβληματίζεται σοβαρά όταν είναι ανυπόμονη στους διάφορους διωγμούς.

Την ώρα των διωγμών να είναι θερμά προσευχόμενη, αγόγγυστη και γαλήνια.

Οι συνεχείς ανταπαντήσεις, τα κρατούμενα, οι αντεγκλήσεις, δεν ανήκουν στο ήθος της εκκλησίας.

Με τον τρόπο αυτό με την ουράνια εκκλησία κάνουμε κοσμική θρησκεία.

Ανίερες επιθέσεις αθέων δεν απαντώνται με κοσμικά επιχειρήματα, αλλά με τη μαρτυρία του Χριστού, που σιωπούσε, υπόμενε, σταυρωνόταν.

Η εκκλησία είναι μαθημένη στους διωγμούς και δεν τους φοβάται.

Η απολογητική γεννήθηκε στην επηρμένη και αγέρωχη Δύση, όπου η εκκλησία εξέπεσε σε θρησκεία.

Η εκκλησία δεν είναι από τον κόσμο αυτό, γι’ αυτό τη μισεί ο κόσμος.

Οι λειτουργικές τέχνες υπηρετούν και εκφράζουν το Μυστήριο της Εκκλησίας

images

του Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος καί Υμηττού Δανιήλ

Προέδρου της Ειδικής Συνοδικήςπιτροπής Λειτουργικής Αναγεννήσεως

 

1ον.

Ἡ Ἱερά Σύνοδοςκτός τνλλωνρμοδιοτήτων της, κατά τόν καταστατικό Χάρτη τςκκλησίας τςλλάδος (Ν. 590/1977 Φ.Ε.Κ. τ.Α΄ 146), «Μεριμνδιά τήνκκλησιαστικήν τάξιν καί επρέπειανς καί διά πν ες τήν θείαν Λειτουργίανφορν θέμα» (ρθρο 4§γ΄).

Α΄

Σέφαρμογή ατς τς προβλέψεως μεταξύ τν Συνοδικνπιτροπν συνεστήθη μέ διάταξη τοΚαταστατικοΧάρτουΣυνοδικήπιτροπήπί τς θείας Λατρείας καί τοΠοιμαντικοῦ Ἔργου (ρθρο 10§δ΄ τοΝ. 590/1977 Φ.Ε.Κ. τ.Α΄ 146), τςποίαςρμοδιότητα εναι κατά τόρθρο 16 τοΚανονισμο160/2004 «Περί λειτουργίας τν Συνοδικνπιτροπν» Φ.Ε.Κ. τ.Α΄100/20.5.2004):

        «α.μελέτη τοΤυπικοτςκκλησίας καί, διά τς οκείαςποεπιτροπς,ποπτεία συντάξεως καίκδόσεως τν Διπτύχωνκάστουτους.

        β.σύνταξις πλήρους καί σαφος «λειτουργικοκώδικος»,ναγκαίου διά τήν εταξίανν τΘείΛειτουργίκαί τος λοιποςερος Μυστηρίοις καί Τελετας,ς καί διά τήν καθιέρωσιννιαίας λειτουργικς πράξεως καθ’πασαν τήνκκλησίαν τςλλάδος.

        γ. Ἡ ἐποπτεία καί φροντίς διά τήν συμπλήρωσιν τνν τος λειτουργικος βιβλίοιςπαρχουσνλλείψεων ες βασικάςεράςκολουθίας,ς καί διά τήν καταλογογράφησιν καί τήνκδοσιννημερωτικν πινάκων τνκδοθεισνκαίνεκδότωνερνκολουθιν.

        δ.τεκμηριωμένη, σαφής καί πλήρης καταγραφή τς δεοντολογίας, τν σκοπν, τν τρόπων, τν εδικν προβλημάτωνδυσχερειν καί τν προτεραιοτήτων τοποιμαντικοῦ ἔργουναντι γενικς τν κοινωνικν «μάδων».

        ε.πρότασις περί διοργανώσεως πανελληνίων καί τοπικν Συνεδρίων στελεχν τοποιμαντικοῦ ἔργου κατά τομες δραστηριότητος,ς καίποιμαντική φροντίς καταρτίσεως τν πρεσβυτερν καί τνποψηφίων πρεσβυτερν,ςμέσων συνεργατν καί πολυτίμων βοηθν τνφημερίων.

        στ.συνεργασία μετά Σ.Ε.μοειδν σκοπνν τῇ ἀντιμετωπίσει συναφν προβλημάτων»

        Μέπόφαση τςερς Συνόδου τςεραρχίας συνεστήθηΕδική Συνοδικήπιτροπή Λειτουργικςναγεννήσεως μέ τήνξςρμοδιότητα κατά τόρθρο 4 τοΚανονισμο139/1999 «Περί συστάσεως,ργανώσεως καί λειτουργίας τς Εδικς Συνοδικςπιτροπς Λειτουργικςναγεννήσεως» (Φ.Ε.Κ. τ.Α΄ 236/8.11.1999).

       Εδική Συνοδικήπιτροπή :

        «α. Προσδιορίζει καί μελετσυγκεκριμένα προβλήματα τς λειτουργικς ζως τςκκλησίας σήμερον καί γνωματεύειπ’ ατν,στε νάχῃ ἡ Ἱερά Σύνοδοςπεύθυνον καί τεκμηριωμένηννημέρωσιν κατά τήν λήψιν τννδεικνυομένωνποφάσεων.

        β. Μέγκρισιν τςερς Συνόδου καίν συνεργασίμέ τάς λοιπάς Συνοδικάςπιτροπάς, τάςεράς Μητροπόλεις, τάςεράς Μονάς καί πάνταλλον φορέα, διοργανώνει διαφόρουςκδηλώσεις,πως : Συνέδρια,μερίδας, Σεμινάρια κ.λπ.προβαίνει ες θεολογικάςκδόσεις,κλαϊκευτικά δημοσιεύματα, παραγωγήπτικοακουστικν μέσων, ραδιοτηλεοπτικνκπομπν,ξιοποίησιν τν δυνατοτήτων τοδιαδικτύου (Internet) κ.λπ, τόσον διά τήνκπαίδευσιν καίπιμόρφωσιν τοῦ ἹεροΚλήρουπί λειτουργικν θεμάτων,σον καί διά τήν καλλιέργειαν τς λειτουργικςγωγς τν πιστν.

        γ. Μέγκρισιν τςερς Συνόδου καίν συνεργασίᾳ ἰδιαιτέρως μέ τάςρθοδόξους Θεολογικάς Σχολάς, προγραμματίζειπιστημονικάςρεύνας, προτείνει τήν χορήγησινποτροφιν λειτουργικν σπουδννλλάδι καίν τῷ Ἐξωτερικ,ποστέλλεικπροσώπους ατς ες λειτουργικά καίλλα παρεμφερσυνέδρια καί γενικςναλαμβάνει πσαν πρωτοβουλίαν,τις θά συντελέσες τήννάπτυξιν τοῦ ἐνδιαφέροντος διά τήν σπουδήν τς λειτουριγκς ζως τςκκλησίαςμν καί τήννάδειξιν καί προβολήν τογνησίουρθοδόξου λειτουργικοῦ ἤθους».  

Β΄.

        Πέραν τούτωννεκα τς σπουδαιότητος τοθέματος τν λειτουργικν τεχννχουν συσταθεῖ ἀπό τήνεράν Σύνοδον καί οἱ ἑξςπιτροπές:

        1)Συνοδικήπιτροπήκκλησιαστικς Τέχνης καί Μουσικς, στήνποίανήκουν οἱ ἑξςρμοδιότητες, κατά τόρθρο 14 τοΚανονισμο160/2004 «Περί λειτουργίας τν Συνοδικνπιτροπν» (Φ.Ε.Κ. τ.Α΄100/20.5.2004) :

        «α.παρακολούθησις τν λειτουργικν τεχνν καίπροαγωγή ατν διά παντός προσφόρου μέσου.

        β. Ἡ ἄγρυπνος μέριμνα καί διαφύλαξις τολειτουργικοῦ ἤθους καί τςκκλησιαστικς παραδόσεωςπί τν λειτουργικν τεχνν καί ἡ ὑπεύθυνος γνωμοδοτικήπισήμανσις τν περεισφρεομένων καινοτομιν πρόςποφυγήνδιόρθωσιν τούτων, δι’νδελεχος μελέτης, συντάξεωςπομνημάτων πρός τήν Δ.Ι.Σ.,κδόσεωςνημερωτικνντύπων καί διοργανώσεως Συνεδρίων.

        γ.καταγραφή τνφισταμένων, παρά τῇ Ἱερᾷ Ἀρχιεπισκοπκαί ταςερας Μητροπόλεσι, σχετικν Σχολν (κκλησιαστικς μουσικς,γιογραφίας, συντηρήσεωςερν εκόνων κ.λπ) τοῦ ἱστορικολειτουργίας καί τοῦ ὀργανογράμματος μίαςκάστης,ς καί ἡ ἐκπόνησιςνός ΓενικοΚανονισμοπερί τς λειτουργίας ατν.

        δ. Ἡ ἐνημέρωσις καίπαροχή προγραμματικς ἤ ὀργανωτικς βοηθείας εςκκλησιαστικά Νομικά Πρόσωπα,εράς Μητροπόλεις,εράς Μονάς,νορίας,κκλησιαστικάδρύματα, προτιθέμενα νάναπτύξουνντιστοίχους δραστηριότητας.

        ε. Ἡ ἐξόφλησις διά καταλλήλων εσηγήσεων πρός τήν Δ.Ι.Σ. καί διά διαβημάτων Ατς πρός τήν Πολιτείαν τς δυνατότητος τελέσεως κατά καιρούς τς Θείας Λειτουργίαςντός χριστιανικν μνημείων, τελούντωννξαρτήσει πρός τό Κράτος, διαφυλαττομένης τςερότητος, τςστορίας,λλά καί τς συμφύτου καλλιτεχνικςξίας ατν.

        στ.προβολή τνφισταμένωνερν μνημείων δι’νημερωτικν δημοσιευμάτων καί τευχιδίων καί λοιπν μέσωνλεκτρονικοτύπου (Η/Υ, Ρ/Σ, Τηλεοράσεως, Διαδικτύου, κ.λπ.) πρός τά στελέχη τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔργου, τόνπιστημονικόν κόσμον καί τόν ποιμαινόμενον λαόν,πί σκοπτονισμοτς δι’ αώνων συνεχος καίδιακόπουκκλησιαστικς παρουσίας καί καλλιτεχνικς δημιουργίας,ποβοηθητικς πρός τήνσκουμένην λειτουργικήν καίντιαιρετικήν ποιμαντικήν.

        ζ. Ἡ ἐπισταμένη, δι’ Εσηγήσεων πρός τήν Δ.Ι.Σ., φροντίς πρός διασφάλισιν τοδικαιώματος τςκκλησίαςπί τν θρησκευτικν μνημείων.

        η.συνεργασία καί συμπαράστασις πρός τόδρυμα Βυζαντινς Μουσικολογίας (Κανονισμός 17/1981 τςερς Συνόδου, «Σύστασις καίργάνωσιςδρύματος Βυζαντινς Μουσικολογίας τςκκλησίας τςλλάδος» Φ.Ε.Κ. 135/1982-τ.Α΄).

        θ.συμπαράστασις πρός τόργον τςπηρεσίας Ναοδομίας τςερς Συνόδου.

        ι.εσήγησις, πρός τήν Δ.Ι.Σ., περίπονομς τιμητικν διακρίσεων ες τόν χρον τς λειτουργικς τέχνης καί τς βυζαντινς μουσικς».

        2)Εδική Συνοδικήπιτροπή γιά τήνκαδημίακκλησιαστικν Τεχνν πούχει τίςξςρμοδιότητες, κατά τόρθρο 4 τοΚανονισμο133/199 «Περί συστάσεως,ργανώσεως καί λειτουργίας Εδικς Συνοδικςπιτροπς διά τήνκαδημίανκκλησιαστικν Τεχνν» Φ.Ε.Κ. τ.Α΄236/8.11.1999):

        «α. Νάργανώση τήν λειτουργίανκαδημίαςπί τσκοπτςκμαθήσεως καί διακονίαςν συνεχείτνκκλησιαστικν Τεχνν, μέ προοπτικήν διορθοδόξου συμβολς, τςποίας τόργανόγραμμα, τήν σύνθεσιν καί τούςρους λειτουργίας,στε νάποτελέση Κιβωτόν διατηρήσεως καί διαφυλάξεως καί διαδόσεως τν στοιχείων τς πατρώαςκκλησιαστικς Τέχνης τςρθοδόξουκκλησίας.

        β. Νά προσδιορίση τήν στάθμην τν σπουδν (ΙΕΚ-ΤΕΙ),φοδιερευνήσει τήν δυνατότητα περί τςκ μέρους τς Πολιτείας καί τνρμοδίωνργάνων ατςναγνωρίσεως τνντιστοίχων τίτλων, πρόςπαγγελματικήν κατοχύρωσιν τνποφοίτων.

        γ. Νά συντάξη τά προγράμματα σπουδν τσυνδρομεδικν καθ’ληνρμοδίων καθηγητν.

        δ. Νά δημιουργήση τάς προϋποθέσειςστε οσπουδασταί τςξονομασθείσηςκαδημίας νά βιώνουν μέκκλησιαστικήν συνείδησιν καί τόρμόζονκκλησιαστικόνφος καίθος τήν διακονίαν τνκκλησιαστικν – Λειτουργικν Τεχνν, αἱ ὁποαιποτελονναπόσπαστον μέρος τς ποιμαντικς μερίμνης τςκκλησίας,πέρ τοπληρώματος Ατς.

        ε. Νάποβάλη προτάσεις πρόςξασφάλισιν χρηματοδοτικν πόρων διά τήν οκονομικήν ατοτέλειαν καίνάπτυξιν τςκαδημίας».

        3)Εδική Συνοδικήπιτροπή Χριστιανικν Μνημείων πούχει τίςξςρμοδιότητες, κατά τόρθρο 4 τοΚανονισμο137/199 «Περί συστάσεως,ργανώσεως καί λειτουργίας Εδικς Συνοδικςπιτροπς διά τά Χριστιανικά Μνημεα» (Φ.Ε.Κ. τ.Α΄236/8.11.1999):

        «α. Νάπικοινωνῆ ἀμέσως μέ τάς κατά τόπουςεράς Μητροπόλεις τςκκλησίας τςλλάδος,στε τό συντομώτερον δυνατόν νάπιτελεσθῇ ἡ καταγραφή τν σωζομένων ες ατάς Χριστιανικν Μνημείων, παλαιοχριστιανικν, βυζαντινν, μεταβυζαντινν καί νεωτέρων.

        β. Νάπικοινωνμέ τάς κατά τόπους Διευθύνσεις τνφορεινρχαιοτήτων τοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμο,στε νά διερευνηθδιά τςμοιβαίας συνεργασίας καί νά διαπιστωθῆ ὁ καλύτερος τρόπος, διά τήνναρξιν τν προσπαθεινναστηλώσεως τν Μνημείων, τάποα θά καταγραφον, καί μάλιστακείνων,τιναχουννάγκηνναστηλώσεωςσυντηρήσεως.

        γ. Νά μελετήση τήνξιοποίησιν τνερν ατν τόπων,ν τπλαισίτς ποιμαντικς μερίμνης τςκκλησίας, πρόςφέλειαν τοπληρώματος Ατς.

        δ. Νά εαισθητοποιήση τήν κοινήν γνώμην, μέ κάθε πρόσφορον μέσον (Τύπον, ΜΜΕ, διανομήνντύπων κ.λπ.),στε νάπάρξηνδιαφέρον καίνιδιοτελής προσφοράκ μέρους εδημόνωνρχιτεκτόνων –Μηχανικν καί Συντηρητν διά τήνποτύπωσιν τν μνημείων ατν καί τήνκπόνησιν τνπαιτούμενων μελετν.

        ε. Νάντάξη τά μνημεα ατά ες Προγράμματα τοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ ἤ τς Ερωπαϊκςνώσεως,στε νάπάρξουνπέρ ατν οκονομικαί χορηγίαι.

        στ. Νάκπονήσηκκλησιαστικόν Χάρτην,πί τοῦ ὁποίου νάποτυπωθον τά κατά τόπους Χριστιανικά Μνημεα.»

* * * * *

2ον.

Στό παρόν Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο θά μελετηθετό θέμα :

«Ολειτουργικές Τέχνες»

        στίςποες συμπεριλαμβάνονταιγλυπτική (σέ μάρμαρο, πέτρα, ξύλο), ἡ ἁγιογραφία (τοιχογραφίες καί φορητές εκόνες),μουσική,μεταλλουργία,χαρακτική,κεντητική καίδιακοσμητική καί λοιπές.

        Μέ τόπιλεγέν ατό θέμα ἡ Ὀργανωτικήπιτροπή, πού εναιΕδική Συνοδικήπιτροπή Λειτουργικςναγεννήσεως,ποσκοπε:

        α. νά τονίσει,τι ολειτουργικές τέχνες παρουσιάζουν καί καθιστονντιληπτές στίς ασθήσεις τοῦ ἀνθρώπου τίς θεεςόρατες καί πνευματικές πραγματικότητες καίτιπηρετον τήν λατρεία τοΤριαδικοΘεοκατά τό «δι'ς λατρεωμεν εαρστως τΘεμεταδος καελαβεας » (Πρόςβραίους ιβ΄ 28)

        β. νά διευκρινήσει,τι ολειτουργικές τέχνες δέν λειτουργον ατονόμωςπό τήν θεολογία τςκκλησίας μας,λλάποχρεονται νάκφράζουν καί νά συμφωνον μέ τήν διδασκαλία, τόθος καί τήν πνευματικότητα τςκκλησίας μας,

        γ. νάπισημάνει,τι οθεράποντες ατν τν τεχννφείλουν νά διαθέτουνλες τίς προϋποθέσεις τν διακονούντων στήν λατρεία τοΘεο,πως καθορίζονταιπό τήν παράδοση τςκκλησίας μας.

        Οσπουδαιότεροι καί κυριώτεροι παράγοντες πού διαμορφώνουν τίς λειτουργικές τέχνες εναι:

        1)χρήση παλαιοτέρων ασθητικν πρακτικν καίκφραστικν μορφν στή σύγχρονη τεχνική πραγματικότητα.

        2) Ἡ ἀνάμειξη καλλιτεχνικν μορφν καίκφράσεων σχολν καί τεχνοτροπιν μέσα στόδιο ναόνεξάρτητα τςστορίας καί τς γενικώτερης φυσιογνωμίας του.

        3)χρήση νέωνλικν καί τν νέων τεχνολογινπεξεργασίας πού ατά συνεπάγονται τήν κατασκευή εδν τςλληνικςκκλησιαστικς τέχνης.

        4)τρόπος πού δομεται καίργανώνεται ἡ ἀφιερωματική πρακτική στόν τόπο μας.

        5) Ἡ ἀναζήτηση τς πρωτοτυπίας καί τοῦ ἐντυπωσιασμοσυχνάδηγετούς κατασκευαστές νά υοθετον λειτουργικάντικείμενα καίερατικά εδη,διακόσμηση τνποίωνπάγεται σέλλότρια διακοσμητικά σχήματα σένάλογες παραδόσειςλλων λαν.

        6) Τίς λειτουργικές τέχνεςπηρεάζουν καί ἡ ἔλλειψη ασθητικς παιδείας, γνώσεων τςστορίας τςκκλησιαστικς τέχνης καί γενικότερα ασθητικς εαισθησίας.

top
Has no content to show!