Άρθρα - Απόψεις

Ω Τιμόθεε την παρακαταθήκην φύλαξον

asd

Επιμέλεια: Σίσκος Παναγιώτης,
Ιεροψάλτης Αγ. Σκέπης, δικηγόρος

α. «Άραγε και στον Παράδεισο θα είναι κάπως έτσι;»

Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015, ώρα 10:20: Ξυπνάω, πηγαίνω στο γραφείο και, ως συνήθως, ανοίγω τον ηλεκτρονικό υπολογιστή προκειμένου να ενημερωθώ για όσα συνέβησαν την προηγουμένη... Βλέπω μία φωτογραφία, την απεικόνιση μιας μόνον στιγμής, την αναπαράσταση ενός μόνο δεκάτου του δευτερολέπτου, και αναρωτιέμαι (ειλικρινά αναρωτήθηκα και δεν το γράφω ως σχήμα λόγου ούτε προς εντυπωσιασμό)... Άραγε και εκεί στον Παράδεισο, στην αντίπερα όχθη της επίγειας ζωής, εκεί στην Άνω Ιερουσαλήμ, θα είναι τόσο όμορφα;

«Ουρανός πολύφωτος η Εκκλησία» ψάλλουμε και, ιδού, δεν είναι ψέμα... Επρόκειτο για στιγμιότυπο από την εις πρεσβύτερον χειροτονία του πατρός Τιμοθέου στην Αγία Σκέπη Πτολεμαΐδας και συγκεκριμένα από τη στιγμή κατά την οποία ο Επίσκοπός μας είχε θέσει τας χείρας του επί της κεφαλής του Αρχιδιακόνου της Μητροπόλεώς μας πατρός Τιμοθέου. «Η Θεία Χάρις, η πάντοτε τα ασθενή θεραπεύουσα και τα ελλείποντα αναπληρούσα, προχειρίζεταί σε, Τιμόθεον τον Ευλαβέστατον Διάκονον εις Πρεσβύτερον. Ευξώμεθα ούν υπέρ αυτού, ίνα έλθη επ' αυτόν η Χάρις του Παναγίου Πνεύματος».

Και περαιτέρω αναρωτιέμαι... Άραγε να είναι αυτή η Χάρις που ομόρφαινε τόσο πολύ εκείνη τη φωτογραφία που με εντυπωσίασε;

β. «Η συναίνεση στο τηλεφώνημα...»

Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015, ώρα 11:00: Xτυπάει το κινητό μου τηλέφωνο... Ο αριθμός μη γνωστός... «Ποιος να είναι άραγε...;» «Καλημέρα Παναγιώτη, είμαι ο πατήρ Νικηφόρος και θα ήθελα να γράψεις ένα αφιέρωμα για την χθεσινή Χειροτονία του πατρός Τιμοθέου στην Αγία Σκέπη!»

Αλλά πώς θα μπορούσα να διστάσω; Να φέρω αντίρρηση; Να λογαριάσω το περιορισμένο του ελεύθερου χρόνου μου; Σε ένα κάλεσμα που αφορούσε την Χειροτονία του πατρός Τιμοθέου; Eνός ανθρώπου με τον οποίο από την ηλικία των 6 ετών μας συνδέει μια εικοσαετής (και πλέον) φιλία; Μια φιλία που δεν είναι όπως οι φιλίες «του κόσμου τούτου», στηριζόμενες στο συμφέρον, στην υποκρισία, στο δούναι και λαβείν, αλλά μια φιλία που αναπτύχθηκε κάτω από εκείνους τους μεγαλοπρεπείς θόλους και τις αγιογραφίες της Αγίας Σκέπης, βασισμένη στην κοινή αγάπη μας για τα εκκλησιαστικά πράγματα... Πώς να μην ενθυμηθώ την σχετική φράση του Αποστόλου Παύλου προς το μαθητή του Τιμόθεο;

γ. «ότι από βρέφους τα ιερά γράμματα οίδας» (Τιμ Β΄, κεφ. γ΄, στ. 15)

Είναι γεγονός ότι η ως άνω φράση του Αποστόλου Παύλου που απευθύνει προς τον μαθητή του Τιμόθεο, ο οποίος από βρέφος είχε μυηθεί στη χριστιανική πίστη δίπλα στη γιαγιά του Λοΐδα, συνάδει απόλυτα και με την εκ βρέφους πορεία του π. Τιμοθέου. Εκεί υπήρχε μία γιαγιά Λοΐδα κι εδώ υπάρχει μία γιαγιά Όλγα.

Είναι κοινό χαρακτηριστικό των παππούδων και των γιαγιάδων να ασχολούνται ιδιαιτέρως με την διαπαιδαγώγηση και την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των εγγόνων τους. Προσωπικά γνωρίζω μάλιστα περίπτωση γιαγιάς η οποία επί ώρες καθόταν με περισσή υπομονή, ως το μοναδικό εκκλησίασμα, να παρακολουθεί τις Ακολουθίες που «τελούσε» το εγγονάκι της όταν «έπαιζε τον παπά» και στο τέλος να δέχεται από αυτό και τη «Θεία Μετάλειψη».

Έτσι και η παπαδοκόρη γιαγιά του π. Τιμοθέου, ενδιαφερόμενη για την πνευματική διαπαιδαγώγηση του π. Τιμοθέου, σε ηλικία 4 ετών, όταν το εγγονάκι της, ο τότε Τάσος (και νυν π. Τιμόθεος), δεν μιλούσε καλά και καθαρά, του είχε βάλει στο στόμα το κλειδί της Αγίας Σκέπης. Και τότε... Ω του θαύματος το παιδάκι ξεκίνησε να μιλά καλά και καθαρά...

Σε ηλικία 5 ετών μπήκε για πρώτη φορά στο ιερό της Αγίας Σκέπης, σε έναν χώρο από τον οποίο δεν επρόκειτο ποτέ να απουσιάσει τις Κυριακές και τις Εορτές. Οι υπηρεσίες του στο ιερό Αναλόγιο, τις μεν Κυριακές υπό τη διεύθυνση του αξέχαστου κ. Βασίλη Δημητρόπουλου, τις δε καθημερινές δίπλα στον κ. Νικόλαο Λίττα ήταν ανεκτίμητες. Η συμμετοχή του στα κάλαντα του ναού κάθε Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Θεοφάνεια, στους εράνους της ενορίας, στον ευπρεπισμό και καλλωπισμό του Ναού, ήταν υποδειγματική.

Ευλόγως θα αναρωτιέται κανείς πώς τυγχάνω γνώστης όλων αυτών, αλλά και πώς θα μπορούσα να μην τυγχάνω... Ακόμα θυμάμαι που φέραμε ολόκληρες αγρυπνίες εις πέρας κάθε Τετάρτη, αυτός μεν ως μαθητής Λυκείου εγώ δε ως μαθητής γυμνασίου.

Τα πράγματα δεν άλλαξαν ούτε κατά την περίοδο της επταετούς υπηρεσίας του ως Ιεροδιακόνου στην Αγία Σκέπη. Πέρα από τα λειτουργικά καθήκοντα, και στο Αναλόγιο αυτός εξυπηρετούσε τις καθημερινές, ενώ ο ευπρεπισμός και ο στολισμός ήταν πρωτίστως δική του μέριμνα. Μια φορά του είπα: «Εσύ και Δεσπότης να ήσουν, πρώτα θα στόλιζες την εκκλησία και ύστερα θα πήγαινες για την ακολουθία».

Κάποτε, πριν χρόνια, όταν πηγαίναμε στις διάφορες χειροτονίες ιερέων της Μητρόπολης, ο π. Τιμόθεος θυμάμαι ότι μου είχε εκφράσει μια απορία... «Άραγε αυτοί που χειροτονούνται πώς θα είναι το βράδυ πριν από τη χειροτονία; Άραγε θα κοιμούνται από τη χαρά τους τη νύχτα;"

δ. «Αύτη η ημέρα εορτών εορτή και πανήγυρις εστί πανηγύρεων»

Και ιδού! Η ημέρα για να λυθεί η παραπάνω απορία ήγγικεν! Η ώρα για να πραγματοποιηθεί το όνειρο έφτασε! Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015! Αναστάσεως Ημέρα! Ημέρα ιερά και πανέορτος! Εορτών εορτή και πανήγυρις πανηγύρεων!

Ας μου συγχωρεθεί ο δανεισμός εκφράσεων από την Κυριακή του Πάσχα. Αλλά από την άλλη, και τι είναι αυτό που θα με απέτρεπε από τη χρήση τέτοιου είδους λέξεων; Αφού υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι επρόκειτο για «Πάσχα»! Μήπως κάθε Κυριακή δεν γιορτάζουμε την Ανάσταση; Μήπως ο πατήρ Νικηφόρος δεν μου είπε να γράψω για τη «χθεσινή Πασχαλιά»; Μήπως το Πάσχα έχει περισσότερο κόσμο η Αγία Σκέπη ή μήπως υπήρξε ποτέ στα χρονικά εορτή και πανήγυρις στην Αγία Σκέπη πιο λαμπρή από αυτή της 11ης Ιανουαρίου 2015;

Τέσσερις λαμπροφορεμένοι αρχιερείς ετίμησαν με την παρουσία τους τον πατέρα Τιμόθεο. Εκτός από τον επιχώριο Μητροπολίτη, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Θεόκλητο, παρόντες ήταν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος, καθώς και ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Ιόππης και Αριμαθαίας κ. Δαμασκηνός.

Αισθητή ήταν η παρουσία πλειάδος λαμπροφορεμένων Ιερέων και ιερόπαιδων, ενώ και οι μελωδικές, χαρμόσυνες ψαλμωδίες του Πρωτοψάλτη του Ναού μας Αθανάσιου Μυλόπουλου τι άλλο θύμιζαν παρά και αυτές... Ανάσταση!

ε. «Του κρύψαντος το τάλαντον την πείραν φεύγε»

Μετά την Μεγάλη Είσοδο, ακολούθησε το συνηθισμένο «Κέλευσον-Κελεύσατε» και μετά οι ομιλίες. Όλοι περιμέναμε να αναφερθεί ο Μητροπολίτης μας στα τάλαντα του Αρχιδιακόνου της Μητρόπολής μας. Μα προπάντων στο φωνητικό.

Αλλά και πώς θα μπορούσε να μην αναφερθεί, όταν και ο ίδιος του είχε ακούσει τόσα και τόσα Ευαγγέλια, τα οποία ο π. Τιμόθεος όταν τα έλεγε τα ζούσε πραγματικά. Έδινε από τον άμβωνα σάρκα και οστά στις λέξεις του κειμένου. Ακόμα θυμάμαι το Ευαγγέλιο του Σαββάτου του Λαζάρου «Εγώ ειμί η Ανάστασις και η Ζωή. Ο πιστεύων εις εμέ καν αποθάνει, ζήσεται. Πιστεύεις τούτο;...». Πώς να μην έκλαιγαν τότε οι γυναίκες μέσα στο ναό, αναπολώντας η καθεμία τα αγαπημένα τους πρόσωπα και ελπίζοντας στην κοινή Ανάσταση;

Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του Μητροπολίτη μας ότι σκόπευε να τον χειροτονήσει πριν δυο χρόνια, πλην όμως «υπήκουσε» σε προτροπή του Σεβασμιωτάτου Σιατίστης ο οποίος του είχε ζητήσει να μην τον χειροτονήσει πριν πραγματοποιηθεί η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στη Σιάτιστα, κατά την οποία ο (τότε) Διάκονος Τιμόθεος θα φαινόταν χρήσιμος κατά τις Ακολουθίες.

στ. «Λόγοι αγάπης»

Θα ήταν ανειλικρινές εάν απέκρυπτα ότι την ώρα που ξεκίνησε ο π. Τιμόθεος να ομιλεί, δεδομένης και της κόπωσης εξαιτίας της υπηρεσίας μου στο Αναλόγιο του ναού της Αγίας Σκέπης, είπα να ξεκουράσω για λίγο κατά τη στιγμή της ομιλίας του το πνεύμα μου, μη δίνοντας αρχικά ιδιαίτερη σημασία στα γραφόμενα.

Ενόμιζα ότι θα ακουστούν τυπικές ευχαριστίες προς τους παρισταμένους Αρχιερείς, ιερείς, γονείς, προς συνεφημερίους κλπ.

Ιδιαίτερα ωστόσο εντυπωσιάστηκα με ορισμένα λόγια του π. Τιμοθέου, λόγια αγάπης, λόγια που φανερώνουν έναν κληρικό χωρίς εσωτερικά συμπλέγματα, έναν νέο παπά με διάθεση να διακονήσει τον άνθρωπο, τον κάθε άνθρωπο, με πνεύμα θυσίας. «Σκοπός του Ιερέα είναι να βγει και να διακονήσει, τον κάθε άνθρωπο, να σταθεί δίπλα του, όχι με τη μορφή της αυθεντίας, ούτε του μεγάλου νομοδιδασκάλου, ούτε του ιεροεξεταστή, αλλά του Συνοδοιπόρου», είπε.

Πρόκειται για έναν νέο ιερέα που όντας από μικρό παιδί μέσα στο χώρο της εκκλησίας, γνωρίζει άριστα ότι στην ιερατική του πορεία δεν θα συναντήσει μόνον χαρές και ανθόσπαρτο δρόμο αλλά και πικρίες, πειρασμούς, συγκρούσεις, αδικίες. Γνωρίζει ότι ίσως συναντήσει κάποτε την αχαριστία του κόσμου, του εκτός αλλά και του εντός της εκκλησίας. Έχει πλήρη συνείδηση ότι τα «Ουαί ημίν γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί...» έχουν διαχρονικό νόημα. Ενθυμείται καλώς τα λόγια που του είπε κάποτε κάποιος επίσκοπος: «Να ξέρεις ότι η Εκκλησία κάποτε μπορεί να φανεί και κακιά μητριά».

Παρόλα αυτά δήλωσε αποφασισμένος. «Φοβάμαι Σεβασμιώτατε, φοβάμαι γιατί ξεκινά κανείς την ιερατική του πορεία με τους πιο ωραίους οραματισμούς, με τις πιο ωραίες υποσχέσεις, και τα αγνότερα σχέδια, φτάνει σαν τον ίδιο τον Χριστό θριαμβευτής έξω από την πύλη των Ιεροσολύμων αλλά ξαφνικά όταν μάθει ότι λίγο παρακάτω τον περιμένει ο Σταυρός, ο Γολγοθάς, η θυσία, τότε ολιγοψυχεί, τότε γεννώνται οι σκέψεις και οι αμφιβολίες. Είναι έτοιμος να φωνάξει "Φτάνει πια! Μην αγαπάς!". Ενώ εκείνος που καλούμαστε να τον ακολουθήσουμε, προχώρησε κι ανέβηκε στο Σταυρό κι απάντησε με ευγένεια στο μίσος του κόσμου...»

ζ. «Ώρα ην δεκάτη» (Ιωαν, κεφ. α΄, στ. 40)

Τελείως αμέριμνα, κατά την ώρα που ο Σεβασμιώτατος αναγίνωσκε τις ευχές της Χειροτονίας του π. Τιμοθέου κοίταξα από το αριστερό Αναλόγιο το ρολόι που είναι κρεμασμένο στον τοίχο της κόγχης του ιερού της Αγίας Σκέπης. Όσοι ιερείς, ψάλτες, επίτροποι, νεωκόροι κι αν άλλαξαν, όσοι άνθρωποι κι αν μετέβησαν από αυτόν τον επίγειο κόσμο για τον ουράνιο, το ρολόι παρέμεινε... υποδεικνύοντας κατά τον τρόπο αυτόν την αέναη ροή του χρόνου, τη μεταβλητότητα και τη ματαιότητα των επίγειων πραγμάτων μπροστά στην αιωνιότητα, το άναρχο και το ατελεύτητο του Θεού.

Και οι δείκτες του ρολογιού έδειχναν ώρα δεκάτη... Όπως άλλοτε ο Ευαγγελιστής Ιωάννης θυμόταν και ανέφερε χαρακτηριστικά μέχρι και την ώρα συνάντησης με τον Χριστό – αν και τότε διαφορετικός ο υπολογισμός του χρόνου-, έτσι και η δεκάτη ώρα της προσωπικής Πεντηκοστής του π. Τιμοθέου θα μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη τόσο τη δική του όσο και των παρισταμένων σε ένα τόσο σπουδαίο γεγονός.

η. «Άξιος»

Έφτασε λοιπόν και η ώρα να ακούσει ο π. Τιμόθεος για δεύτερη φορά το «Άξιος». Πρώτα το Άξιος φώναξαν από κοινού οι γονείς του χειροτονηθέντος. Οι πολιτικές αρχές, ο δήμαρχος, ο υφυπουργός, οι αρχιερείς, οι ιερείς και κάποιος μικρός που ήρθε από την Αγία Τριάδα για τη χειροτονία.

Δεν ξέρω αν υπήρχε άνθρωπος μέσα στην Αγία Σκέπη που να μην βροντοφώναξε το «Άξιος». Η έξωθεν καλή μαρτυρία για τον π. Τιμόθεο, αποτελεί το πρώτο και βασικό εφόδιό του στην ιερατική του διαδρομή.

θ. «Ω Τιμόθεε, την παρακαταθήκην φύλαξον» (Τιμ, κεφ. στ΄, στ. 20)

Μετά το «Άξιον Εστίν», ακούστηκε ο Επίσκοπος να λέει: «Λάβε τὴν παρακαταθήκην ταύτην, καὶ φύλαξον αὐτήν, ἕως τῆς δευτέρας παρουσίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὅτε παρ' αὐτοῦ μέλλεις ἀπαιτεῖσθαι αὐτήν».

Κλήθηκε λοιπόν από τον Επίσκοπό του, ως ιερέας πλέον και δη ως θεολόγος, να λάβει την παρακαταθήκην, να την διατηρήσει αλώβητη, να μην επηρεαστεί από αθεϊστικά ρεύματα και καινοφανείς ή παλαιές αιρέσεις, να πολεμά διά της ευγενούς «μάχαιρας του Πνεύματος», παραθέτοντας και αιτιολογώντας τις θεολογικές του ιδέες και απόψεις, βασιζόμενος πρωτίστως στην Αγία Γραφή και στην Ιερά Παράδοση.

ι. «Η ευχή...»

Κατά την ώρα του κηρύγματος εισήλθα μέσα στο ιερό προς μικρή ανάπαυση... Καρφίτσα να έριχνες δεν θα έπεφτε κάτω... Έτσι όπως καθόμουν βλέπω τον π. Τιμόθεο να έρχεται προς το μέρος μου. Ήρθε κοντά μου και τον ασπάστηκα, ευχόμενος σε αυτόν να έχει καλή ιερατική πορεία.

Και ξαφνικά μου λέει: «Τώρα, από δω και πέρα, θα σου διαβάζω και την ευχή που λέγαμε!»... Αποσύρθηκα ήρεμος από το ιερό και βαδίζοντας και πάλι προς το Αναλόγιο, είχα την απορία... «Τι εννοούσε; Για ποια ευχή μιλά;»

Δάκρυα συγκίνησης έρευσαν στα μάτια μου όταν θυμήθηκα ένα περιστατικό που συνέβη όταν ήμασταν μικροί, τότε που κάναμε όνειρα για το μέλλον. Δεδομένου ότι ήμασταν αχώριστοι φίλοι και γνωρίζαμε αμφότεροι τα μυστικά του άλλου, είχαμε πει ότι όταν μεγαλώσουμε και γίνει ο π. Τιμόθεος παπάς, εφόσον γνωρίζει ούτως ή άλλως τα ανθρώπινα σφάλματά μου, θα μου διάβαζε την ευχή της συγχωρήσεως, χωρίς να χρειάζεται να προηγηθεί η εξαγόρευση... Μία παιδική συμφωνία, τότε στα χρόνια της απλότητας, της ανεμελιάς, της παιδικής αθωότητας ...

ια. «Αρχιμανδρίτην της καθ' ημάς Ιεράς Μητροπόλεως»

Και έφτασε η ώρα να λάβει ο π. Τιμόθεος και το οφίκιο του Αρχιμανδρίτη, δηλαδή το Επιγονάτιο και το Σταυρό από τον Μητροπολίτη μας. Λέγεται ότι το οφίκιο αυτό αρμόζει περισσότερο στη μάνδρα των μοναστηριών. Αλλά μήπως και μία ενορία στον κόσμο δεν είναι μάνδρα; Μήπως οι λαϊκοί δεν (πρέπει να) έχουν ως πρότυπο την μάνδρα των μοναχών; Mήπως η μάνδρα της ενορίας δεν απειλείται υπό
«λύκων λυμαινομένων αυτήν»;

Δεδομένου όμως ότι κάθε αξίωμα είναι δίκαιο και ορθό να αντισταθμίζεται από ανάληψη ευθυνών και αυξημένων υποχρεώσεων, εύχομαι στον πατέρα Τιμόθεο να εκπληρώσει καλώς τις υποχρεώσεις του προς την Εκκλησία, να γίνει καλός ποιμένας, ποιμένας της μάνδρας της ενορίας του Αγίου Στεφάνου που ανέλαβε, να προνοεί μέχρι και για το τελευταίο προβατάκι, να περιφρουρεί την μάνδρα με κάθε μέσο και κάθε στιγμή, να αγρυπνά για όλα τα πρόβατα, μήπως και κάποιος εχθρός, κάθε είδους, από οπουδήποτε προερχόμενος, επιχειρήσει να διαταράξει την γαλήνη των ψυχών που του εμπιστεύτηκε ο Κύριος.

 

Δύο μεγάλοι Άγιοι του 21ου αιώνα. Πορφύριος και Παΐσιος

gerontas-3

Γράφει ο Γέρων Γεώργιος Καυσοκαλυβίτης | Romfea.gr

“Εγώ παιδιά μου είμαι ασπρόμαυρη τηλεόραση. Ο Γέρων Πορφύριος είναι έγχρωμη δορυφορική”. Αυτά ήταν τα λόγια που ο Άγιος Παΐσιος συνήθιζε να λέγει σε πολύ κόσμο που τον επισκέπτοταν στο Άγιον Όρος, στο ταπεινό του κελάκι στην Παναγούδα.

“Είναι Μέγας, γιατί από μικρό παιδάκι καταπιάστηκε με μεγάλους ασκητικούς αγώνες, όπως οι Μεγάλοι Άγιοι προηγούμενων αιώνων”.

Αυτή ήταν η άποψη του Αγίου Πορφυρίου για τον Άγιο Παΐσιο και την οποία συνήθιζε και αυτός να λέγει στον κόσμο που επίσης τον επισκέπτονταν.

Στις 27 Νοεμβρίου 2013 η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ενέταξε στο επίσημο Αγιολόγιο της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, τον Άγιο Πορφύριο τον Καυσοκαλυβίτη.

Από τις 13 Ιανουαρίου 2015 το Αγιολόγιο της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, κοσμείται πλέον και με το όνομα του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου.

Είναι γεγονός ότι οι δύο αυτοί μεγάλοι Άγιοι της Ορθοδοξίας, είχαν κατά την διάρκεια της επίγειας ζωής τους ισχυρούς πνευματικούς δεσμούς.

Είναι επίσης γνωστό ότι και οι δύο ασκήτεψαν και ασκήθηκαν στο περιβόλι της Παναγίας, το Άγιον Όρος.

Το αξιοσημείωτο και ίσως λιγότερο γνωστό στοιχείο από την εν Χριστώ ζωή τους, είναι ότι οι ασκητικοί τους αγώνες ξεκίνησαν από το ίδιο ακριβώς σημείο του Αγίου Όρους, τα Καυσοκαλύβια.

Ο μεν Άγιος Πορφύριος ξεκίνησε δωδεκαετής το φθινόπωρο του 1918 απ' το κελί του Αγίου Γεωργίου, όπου στις αρχές του 19ου αιώνα ασκήτεψε η Οσιακή μορφή του Χατζηγιώργη.

Ο δε Άγιος Παΐσιος ξεκίνησε και αυτός το Μάϊο του 1953 απ' το κελί της Υπαπαντής του Κυρίου, ακριβώς δίπλα απ' το κελί του Αγίου Γεωργίου.

Είναι θαυμαστό το σημείο, ότι το πρώτο βιβλίο που έγραψε ο ίδιος ο Άγιος Παΐσιος, αναφέρεται στην Οσιακή μορφή του Γέροντος Χαζτηγιώργη, με τον οποίο άλλωστε έφεραν κοινή την καταγωγή απ' την Καππαδοκία.

Μιας και αναφερθήκαμε ότι αυτοί οι δύο Μεγάλοι Άγιοι, ξεκίνησαν τους πνευματικούς τους αγώνες στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους, αξίζει να αναφερθεί η ονοματολογία της περιοχής.

Τον 14ο αιώνα σε τούτη την περιοχή ασκήτεψε επίσης ένας Μεγάλος Άγιος, ο Άγιος Μάξιμος ο Καυσοκαλύβης.

Ασκητής μεγάλου πνευματικού διαμετρήματος που αξιώθηκε ολοφάνερη την παρουσία της Παναγίας στην κορυφή του Άθωνα.

Από αυτόν τον δια Χριστόν σαλό, έλαβαν το όνομά τους τα Καυσοκαλύβια, επειδή διαρκώς έκαιγε την καλύβη του και μετακινούμενος δημιουργούσε άλλη, που και πάλι έκαιγε, ώστε να μην αποκτά τον παραμικρό δεσμό με τη γη, αφού “έκτιζε” τη δική του Μονή, στην Άνω Ιερουσαλήμ.

Στη μνήμη αυτού του Αγίου που η Ορθοδοξία μας εορτάζει στις 13 Ιανουαρίου, η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου ενέγραψε στο Αγιολόγιό της τον Άγιο Γέροντα Παΐσιο, ο οποίος άλλωστε στη διάρκεια των προσωπικών του πνευματικών αγώνων εμιμήθη τον Άγιο Μάξιμο τον Καυσοκαλύβη, μετακινούμενος από τόπου εις τόπον.

Αλέξη, μάζεψέ τους!

tsipras twitter

Γράφει ο Αιμίλιος Πολυγένης


Ο Αλέξης Τσίπρας έχει υποσχεθεί πολλά σε πολλούς. Έτσι κάνουν οι πολιτικοί τους έχουμε συνηθίσει. Τα ίδια έκαναν και οι προηγούμενοι, τα ίδια θα κάνουν και οι επόμενοι. Δεν μας εκπλήσσει αυτό.

Με την Εκκλησία έχει οικοδομήσει καλές σχέσεις ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ο κ. Τσίπρας και λίγοι ακόμη στον ΣΥΡΙΖΑ.

Όμως να ειρωνεύονται την πίστη μας λίγοι πολιτικοί το επιχείρησαν. Και, όταν το έπραξαν, αργά ή γρήγορα, τιμωρήθηκαν από τον λαό.

Όπως ο Κ. Σημίτης που επέλεξε τη σύγκρουση με τον μακαριστό Χριστόδουλο στην υπόθεση των ταυτοτήτων.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει δείξει πως αν και δεν βάπτισε θρησκευτικά τα παιδιά του, ούτε τέλεσε θρησκευτικό γάμο, σέβεται την Εκκλησία και την Ορθόδοξη παράδοση.

Αποδέχεται, έστω, πως εμείς οι Έλληνες, στη συντριπτική πλειοψηφία, είμαστε Χριστιανοί Ορθόδοξοι και τηρούμε τις παραδόσεις μας και, το κυριότερο, έχουμε την πίστη μας ψηλά και - παρά τις ανθρώπινες αδυναμίες μας - την κρατάμε άσβεστη.

Γύρω όμως από τον κ. Τσίπρα φαίνεται πως υπάρχουν πολλοί "προοδευτικοί". Που θεωρούν ίσως περισσότερο "τρέντι" να κάνεις σύμφωνο συμβίωσης από γάμο ή να καταφέρεσαι κατά όσων πιστεύουν και θρησκεύονται.

Που ντρέπονται να κάνουν τον σταυρό τους και μόνο αν βρίσκονται σε κάποιο αεροπλάνο που πέφτει σε αναταράξεις θυμούνται τον Θεό και τον επικαλούνται.

Κάποιες ευφυίες από την επικοινωνιακή ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ σκέφτηκαν σήμερα να εκμεταλλευτούν διαφημιστικά - ατυχέστατα προφανώς μη γνωρίζοντας τη σημασία του συμβόλου του λευκού περιστεριού - τη στιγμή που ο Αλέξης Τσίπρας τίμησε τους Ορθόδοξους στα Θεοφάνεια.

Κυκλοφόρησαν αφίσα όπου ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αντί να κρατά το λευκό περιστέρι όπως έκανε προχθές στον Πειραιά, κρατά το πτηνό - σύμβολο του twitter, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να "διαφημίσουν" το debate του αρχηγού τους στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Εξισώνοντας το twitter με το Άγιο Πνεύμα.

Αν οι δημοσιογράφοι - στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ υβρίζουν τον πρωθυπουργό (όποιος και αν είναι αυτός δε μας απασχολεί, το πρόσωπο εκπροσωπεί τον κορυφαίο θεσμό της χώρας), αν οι επικοινωνιολόγοι ειρωνεύονται το Άγιο Πνεύμα τότε κύριε Αλέξη Τσίπρα όταν γίνετε κυβέρνηση (όπως παρουσιάζεται ως μαθηματικά βέβαιο από τις δημοσκοπήσεις), τότε που θα σας ζητήσουν οι προοδευτικοί υπουργοί σας να ορκιστεί η νέα κυβέρνηση;

Σε ένα τεύχος ... Μίκυ Μάους αντί για το Ευαγγέλιο; Επειδή κι αυτό θα είναι δείγμα εκσυγχρονισμού και προοδευτισμού;

Με λίγα λόγια και με όλο τον σεβασμό στον θεσμό του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης σας απευθύνω (στον ενικό επειδή σας νιώθω λόγω ηλικίας πιο οικείο από τον οποιονδήποτε άλλο πολιτικό αρχηγό) πιστεύοντας πως εκπροσωπώ έστω και λίγους Ορθόδοξους Χριστιανούς που θίχτηκαν από τη συγκεκριμένη αφίσα-πρόκληση την εξής παράκληση: Αλέξη, μαζεψέ τους!

Καλαβρύτων Αμβρόσιος: ''Κύριε δημοσιογράφε είσθε ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΣ''

arva-kal

Του Σεβ. Μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου


Το λειτούργημα, δεν λέγω το επάγγελμα, το λειτούργημα του Δημοσιογράφου είναι μια σπουδαία κοινωνική προσφορά! Κατ’ αρχήν εξυπηρετεί την ενημέρωση του Κοινωνικού Συνόλου επί των θεμάτων της τρεχούσης επικαιρότητος.

Συγχρόνως όμως στοχεύει στην επιμόρφωση και την διαπαιδαγώγηση του αναγνωστικού κοινού, στην περίπτωση των εφημερίδων, ή των τηλε-θεατών, στην περίπτωση της τηλεοράσεως.

«Αποκαλούν τη δημοσιογραφία τέταρτη, αλλά σήμερα έχει αναβαθμισθή σε πρώτη, αν όχι σε απόλυτη εξουσία», διαβάζουμε στο εξαίρετο χριστιανικό νεανικό περιοδικό «Η ΔΡΑΣΗ ΜΑΣ»(Βλ. τ. Δεκεμβρίου 2013, τ. 524, σελ. 454).

Γι αυτόν ακριβώς το λόγο Δημοσιογράφος δεν μπορεί να γίνεται ο κάθε τυχάρπαστος ἠ ο κάθε κομπλεξικός άνθρωπος!

Ο Δημοσιογράφος πρέπει να είναι μια ολοκληρωμένη προσωπικότης με ακεραιότητα ήθους και σεβασμό στο αναγνωστικό του κοινό, μάλιστα δε πρός τόν θεατή και ακροατή του!

Πώς μπορούμε να ξεχάσουμε τον Δημοσιογράφο της προηγουμένης εποχής, δηλ. πρίν ή ανακαλυφθή αυτό το Κουτί του Διαβόλου, που ονομάζεται τηλεόρασις;

Τότε ο Δημοσιογράφος ήταν μια πολύ σοβαρή και αξιοσέβαστη προσωπικότης! Ενθυμούμεθα τον εκ των χωμἀτων της Αιγειαλίτιδος Γής προερχόμενο, αξιοσέβαστο δε και αείμνηστο Γεώργιο Σκούρα! Ήταν μια ολοκληρωμένη προσωπικότης! Αιωνία του η μνήμη!

Σήμερα, δυστυχώς, σαν δημοσιογράφοι προβάλλονται μπροστά μας συνήθως μερικά κομπλεξικά άτομα, τα οποία κρατούν ένα μικρόφωνο ή κάθονται σε μια καρέκλα τηλεπαρουσιαστή και ασεβούν μπροστά στο Κοινωνικό Σύνολο!

Νομίζουν, ότι όλα τα γνωρίζουν, ισοπεδώνουν τα πάντα, δικάζουν και καταδικάζουν πρόσωπα και θεσμούς, υβρίζουν, φέρονται υπεροπτικά! Ασεβούντες δημοσίως, κρίνοντας και επικρίνοντας τους πάντες και τα πάντα, υβρίζοντες και βλασφημούντες με τον τρόπο τους καταδεικνύουν σε όλους εμάς ότι δεν είναι ΑΝΘΡΩΠΟΙ, αλλά ΑΝΘΡΩΠΑΚΙΑ! Δεν είναι ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ, αλλά ΝΑΝΟΙ!

Συνεπώς ἐχουν πολύ δίκηο οι παράγοντες του παραπάνω περιοδικού, όταν με τον τίτλο «Οι Γίγαντες και οι Νάνοι» (βλ. παραπάνω) καταγράφουν την εξής πραγματικότητα: «λείπει από κάποιους κύκλους της δημοσιογραφίας μας η ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στην κοσμιότητα και το “θα λέμε τα σύκα-σύκα και τη σκάφη-σκάφη”.

Κάποιοι δημοσιογράφοι, που εγάζονται σε συγκροτήματα με μεγάλα οικονομικά συμφέροντα ή άλλοι που εργάζονται σε δημοσιογραφικά κανάλια, δίνουν στο λαό την εντύπωση, ότι πληρώνονται γι να τον παραπληροφορούν ή για να εκφράζουν τη γνώμη των αφεντικών τους, και όχι για να αποκαλύπτουν την αλήθεια. Σπάνια ν’ ακούσουμε μια ελεύθερη φωνή».

Αφορμή για να καταγράψουμε τα παραπάνω μας έδωσε ένας τάχα τις και δημοσιογράφος, ο οποίος ετόλμησε να υβρίση από τηλεοπτικό κανάλι και άρα δημοσίως τον Πρωθυπουργό της Χώρας, όποιος και άν είναι αυτός, σε οποιοδήποτε πολιτικό σχήμα και χρώμα και αν ανήκει!

Ο Πρωθυπουργός είναι κορυφαίος Θεσμός! Αν δε σου αρέσει, τον καταψηφίζεις! Δεν σου επιτρέπεται όμως να τον υβρίζης, πολύ δε περισσότερο να τον αποκαλής «μ@λ@κ@!!!! Ντροπή σας, κύριε!

Στη συνέχεια σας παραθέτουμε το σχετικό video και μια-δυό φωτογραφίες του τολμητία δημοσιογραφίσκου, οι οποίες αποκαλύπτουν τον άνθρωπο. Θυμηθήτε το ρητόν: «οία η μορφή τοιάδε και η ψυχή» και βγάλτε τα συμπεράσματά σας.

Οι φωτογραφίες έχουν ληφθή από την οθόνη της τηλεοράσεως κατά την διάρκεια εκπομπής της ΕΡΤ, τότε που ο κύριος αυτός είχε την ευθύνη της πρωϊνής ενημερωτικής εκπομπής! Οι φωτογραφίες αυτές είναι αυθεντικές, δεν έχουν υποστή κάποια επεξεργασία!

Αφιερώνουμε, λοιπόν, το σημερινό σημείωμά μας στον υβριστή του κ. Πρωθυπουργού κ. Αντ. Σαμαρά με τον τίτλο: «Είπε ο γάϊδαρος, τον πετεινό κεφάλα»!!!!!

Σημειώστε, παρακαλώ, ότι ούτε ο δημοσιογραφάκος αυτός είναι «γάϊδαρος», ούτε και ο Πρωθυπουργός «πετεινός».

Η παροιμία όμως έχει ένα πολύ σημαντικό και μάλιστα πολύ εκφραστικό μήνυμα. Καθώς επίσης και οι φωτογραφίες!

Κύριε δημοσιογράφε είσθε Α-ΠΑ-ΡΑ-ΔΕ-ΚΤΟΣ!

''Τη ελπίδι χαίροντες...''

DorotheosSyrou

Η είσοδός μας στο νέο ημερολογιακό έτος συνοδεύεται με την πικρή αίσθηση της απογοήτευσης και της απαισιοδοξίας…

Τα πολλαπλά αδιέξοδα, που κληρονόμησε το 2015, η εντύπωση ότι τίποτα καλό δεν μας επιφυλάσσει το μέλλον, μας στέρησε το μοναδικό όπλο αντιμετώπισης των προβλημάτων και το απαραίτητο προαπαιτούμενο επιβίωσης, την ελπίδα!

Η ελπίδα, μια πανανθρώπινη και θεμελιώδης κατηγορία ύπαρξης, προσωπικής και κοινωνικής υφής, ανήκει στις πρωτογενείς δυνάμεις του ανθρώπου, που διαπερνά την εσωτερική και πρακτική καθημερινότητά του, λειτουργώντας ως κίνητρο ζωής, αφού χωρίς αυτήν θα έσβηνε η ίδια η ζωή…

Γιατί ζωή σημαίνει δράση, υπέρβαση εμποδίων, υπερκερασμό δυσκολιών και επίλυση προβλημάτων καθημερινών.

Καθώς, «στη ζωή δεν είναι σα να διαβαίνεις κάμπο», αλλά ανηφορική ατραπό, με αγκάθια, παγίδες και αποτυχίες, όπου το παρόν, συχνά, φαίνεται ανυπόφορο και το μέλλον φαντάζει απειλητικό, εκείνο που θα δώσει τη δύναμη στον άνθρωπο να προσπαθήσει και να αγωνιστεί, είναι η ελπίδα.

Τα λεξικά γράφουν ότι η λέξη προέρχεται από το ρήμα «έλπομαι», που σημαίνει «αναμένω», προερχόμενο από Ινδοευρωπαϊκή ρίζα, από την οποία στις ευρωπαϊκές γλώσσες παράγονται ρήματα, που σημαίνουν «θέλω».

Με την ελπίδα, λοιπόν, «θέλουμε να περιμένουμε κάτι καλό». Και αλλοίμονο αν δεν υπήρχε η ελπίδα… Τότε όλοι οι κόποι, όλες οι προσπάθειες, όλες οι θυσίες μας θα κουβαλούσαν τη σφραγίδα της αποτυχίας, ή μάλλον της ουτοπίας… Ποιος ο λόγος να κουράζεται, να προσπαθεί, να αγωνίζεται και να θυσιάζεται κανείς, αν δεν έλπιζε ότι όλα αυτά θα έχουν καλό και αίσιο αποτέλεσμα;

Ένας σύγχρονος συγγραφέας εξέδωσε προ ετών μια πολυδιαβασμένη συλλογή διηγημάτων, με τον σπαρακτικό τίτλο «ζητείται ελπίς»…Και είναι σπαρακτικός ο τίτλος, διότι αποτυπώνει, προφητικά ίσως, μια πραγματικότητα, που όλοι σήμερα βιώνουμε..

Έχουμε χάσει την ελπίδα μας… Γι’ αυτό και δεν ενεργοποιούμαστε, δεν προσπαθούμε, δεν αγωνιζόμαστε… Το αίσθημα της απελπισίας ότι δεν έχουμε τίποτα καλό και από κανένα να περιμένουμε και ο φόβος για τα χειρότερα μας καταπιέζει και μας αφυδατώνει από κάθε δημιουργική πνοή και δραστηριότητα.

Είναι, ίσως, γιατί έχουμε ήδη χάσει την πίστη και την αγάπη μας, γιατί αποξενωθήκαμε από τον χριστιανικό τρόπο ύπαρξης και ζωής.

Ο αληθινός Χριστιανός ελπίζει και ταυτόχρονα αγωνίζεται… Η ελπίδα του έχει στόχο! Είναι ο διαρκώς Ερχόμενος… Ο αγώνας του έχει περιεχόμενο! Είναι η σταθερή αντίδραση προς ό, τι αντιανθρώπινο και απάνθρωπο εμποδίζει την κινησή μας προς Αυτόν….

Όπως σωστά ειπώθηκε «χωρίς την ελπίδα η πίστη είναι κοντόφθαλμη και η αγάπη χωλή»!

Η χριστιανική ελπίδα ελπίζει για όλους και για όλα… Είναι μια έμπρακτη ελπίδα, ένα καθημερινό αγώνισμα, που ελπίζει και επιδιώκει την «καινή κτίση», όχι όταν πέσει η αυλαία της ζωής, αλλά την πραγματώνει σε κάθε βήμα, που κατευθύνεται και συντονίζεται προς ό, τι προάγει την ηθική ποιότητα της επίγειας ζωής…

Όποιος ελπίζει, ζει έντονα το παρόν, γνωρίζει συνεχώς και νέες πτυχές της ζωής, απελευθερώνεται και συνάμα απελευθερώνει, γίνεται δημιουργός του μέλλοντός του, καθώς βλέπει τη ζωή, όχι όπως είναι, αλλά όπως μπορεί να γίνει, και μετατρέπει, όχι σπάνια, τη δυνατότητα αυτή σε πραγματικότητα απτή!

Ως χριστιανοί, λοιπόν, ακόμα και μέσα στη σημερινή ζοφερή πραγματικότητα, μέσα στο «τούνελ» της πολλαπλής κρίσης, που ταλανίζει τη χώρα μας και σκοτίζει τα όνειρά μας, όταν παλιοί και νέοι φόβοι σφίγγουν την καρδιά μας, πρέπει και να θέλουμε και να τολμούμε να ελπίζουμε.

Εμείς οι χριστιανοί τολμούμε να ελπίζουμε. Η ελπίδα μας αυτή δεν στηρίζεται σε κάποια αόριστη αισιοδοξία, αλλά σε ένα Πρόσωπο ζωντανό, τον όντως Όντα, στην εμπιστοσύνη και την προσωπική, σχέση μαζί Του.

Έχουμε κληθεί “εν μια ελπίδι” εν Χριστώ.

Είναι μια ελπίδα πνευματικής υφής, που, όμως, έχει διαχυθεί και δρα στην παγκόσμια ιστορία. Διότι ο Χριστός είναι πλέον “υπεράνω πάσης αρχής και εξουσίας και δυνάμεως και κυριότητος … ου μόνον εν τω νυν αιώνι αλλά και εν τω μέλλοντι”.

Στηριγμένος ακράδαντα σ᾽ αυτή την αλήθεια βρίσκεται ο πυρήνας της ελπίδας μας. Η χριστιανική ελπίδα αποκαλύπτει συνεχώς δυνατότητες, απρόσιτες στην απλή λογική και εμπειρία.

Μέσα στα αδιέξοδα, τις δοκιμασίες και τις θλίψεις, οι πιστοί όχι μόνο τολμούμε να ελπίζουμε αλλά “και καυχώμεθα επ᾽ ελπίδι της δόξης του Θεού. Ου μόνον δε, αλλά και καυχώμεθα εν ταις θλίψεσιν, ειδότες ότι η θλίψις υπομονήν κατεργάζεται, η δε υπομονή δοκιμήν, η δε δοκιμή ελπίδα, η δε ελπίς ου καταισχύνει”.

Η εν Χριστώ ελπίδα συνυφαίνεται με ειρηνική χαρά· “τη ελπίδι χαίροντες”, προτρέπει ο Απόστολος Παύλος.

Και ο Μέγας Βασίλειος βεβαιώνει: “Ελπίς ουν εστιν η την χαράν σύνοικον τη ψυχή του σπουδαίου παρασκευάζουσα”. Χωρίς να αγνοεί τη σκληρή πραγματικότητα, η ελπίδα μας έχει τη δύναμη να μεταπλάθει σε χαρά και με και τις πιο τραγικές συνθήκες.

“Η γαρ εις Θεόν ελπίς πάντα μεταρρυθμίζει”, βεβαιώνει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Μέσα στις θύελλες και τις τρικυμίες, που μας περιβάλλουν και απειλούν να καταποντίσουν το πλοίο της ζωής μας, η εν Χριστώ ελπίδα μας ας παραμείνει ζωντανή, ως άγκυρα «ασφαλής τε και βεβαία” της ψυχής και της ζωής μας.

† Ο ΣΥΡΟΥ ΔΩΡΟΘΕΟΣ Β΄

(Εφημερίδα “ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ”, ΣΑΒΒΑΤΟ, 10 ΙΑΝ 2014)

top
Has no content to show!