Άρθρα - Απόψεις

«Δισταγμός και Υπέρβαση»

maronia2

Του Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμονος

Για όλους μας ο Θεός επιτρέπει μια κρίσιμη ώρα πόνου που ελέγχει τη γνησιότητά μας, την αντοχή, τη συνέπειά μας.

Στην ιστορία αυτών που ακολούθησαν τον Χριστό, υπήρξαν αρκετές περιπτώσεις ανθρώπων που σε μια στιγμή αδυναμίας λύγισαν.

Τα γεγονότα γύρω από το Πάθος και την Ανάσταση του Κυρίου, που εντονότερα ζωντάνεψαν μέσα μας οι τελευταίες εβδομάδες, μας θύμισαν τρεις χαρακτηριστικές, επώνυμες περιπτώσεις:

- την κάμψη του Πέτρου

- την πτώση του Ιούδα

- την αναστολή του Θωμά

Η κάμψη του Πέτρου ήταν μια έκφραση αδυναμίας, μια συνέπεια της υπερβολικής εμπιστοσύνης στην αφοσίωσή του στον Διδάσκαλο.

Η πτώση του Ιούδα είχε αφορμή μια βαθειά αποκαρδίωση και σύγχυση. Διαφορετικά είχε φανταστεί τον Μεσσία, κι όταν διαπίστωσε ότι ο πραγματικός Χριστός δεν έμοιαζε στο είδωλο που είχε πλάσει με το μυαλό του, ζήτησε να βγάλει από τη μέση την Αλήθεια κι όχι την ψευδαίσθησή του.

Τον Θωμά τον σταμάτησε η συρροή των τελευταίων θλιβερών γεγονότων. Είχε κουραστεί πια, είχε εξαντληθεί, και αναζήτησε την ηρεμία στη μοναξιά του.

Και στις τρεις περιπτώσεις ο Κύριος επεμβαίνει προσωπικά.

Στην πρώτη, του Πέτρου, είχε προηγηθεί μία πρόρρηση, και στην κρίσιμη ώρα ένα βλέμμα έκανε τον μαθητή να συναισθανθεί, να συντριβεί, να πλύνει το λάθος του στο πικρό κλάμα.

Στη δεύτερη περίπτωση, του Ιούδα, η επέμβαση ήταν πιο αισθητή και άμεση. Δύο φορές πραγματοποιήθηκε επαφή του μαθητού με το σώμα του Διδασκάλου: όταν συνδειπνούσαν στον Μυστικό Δείπνο άγγιξε το μυστικό σώμα Του, και στον κήπο της Γεθσημανής άγγιξε με φίλημα το πρόσωπό Του. Ούτε όμως τη μία φορά, ούτε την άλλη συνήλθε.

Στην τρίτη περίπτωση, του Θωμά, έφτασε η απλή παρουσία του Κυρίου για να τον συνεφέρει και να τον αποκαταστήσει στην πρώτη του σχέση και εμπιστοσύνη. Ο Θωμάς είχε αποσυρθεί στη μόνωση για να βρεί τον εαυτό του. Η λύση όμως του προβλήματος που τον απασχολεί δεν πραγματοποιείται στη μοναξιά του, αλλά όταν επιστρέφει στην κοινότητα των μαθητών. Εκεί τον συναντά ο Χριστός, και όχι στο μέρος που ήταν απομονωμένος. Έρχεται μέσα στην κοινότητα των μαθητών, στην Εκκλησία, αλλά για να τον συναντήσει προσωπικά.

Για όλους μας ο Θεός επιτρέπει μια κρίσιμη ώρα πόνου που ελέγχει τη γνησιότητά μας, την αντοχή, τη συνέπειά μας.

Πολλοί εύχονται να μην περάσουν μια τέτοια δοκιμασία, να φθάσουν κατευθείαν στην Ανάσταση χωρίς να διαβούν τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Αλλά αυτό το είδος χριστιανικής ζωής δεν υπάρχει.

 

Ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής του Α.Π.Θ. απαντά στον Ν. Δήμου

tritos1

Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Νίκου Δήμου για το Άγιο Φως, ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. καθηγητής κ. Μιχαήλ Γ. Τρίτος έστειλε στον κ. Δήμου την ακόλουθη επιστολή.

Αγαπητέ κ. Δήμου,

Με όλη την εκτίμηση που τρέφω στο πρόσωπό σας, τώρα που κόπασε ο θόρυβος από τις πρόσφατες δηλώσεις σας, επιτρέψτε μου νηφάλια και πολιτισμένα να καταθέσω και εγώ τους δικούς μου προβληματισμούς ως απάντηση στις ενστάσεις σας.

Ο αείμνηστος ακαδημαϊκός Γεώργιος Μέγας είχε γράψει κάποτε γι΄ αυτούς που αμφισβητούν το γεγονός της Αναστάσεως και γενικότερα τα θέματα υπερφυσικού χαρακτήρα του Χριστιανισμού:

«Μπορείς να πάρεις σκεπτικιστή, ψευτομορφομένε, ψευτοσοφέ, όποια στάση θέλεις αντίκρυ στο μύθο και το δόγμα. Μπορείς να πάρεις το παγερό λεπίδι της κοινής λογικής και να κρεουργήσεις όσα η πίστη με τον πυρετό του υπέρλογου έχει δημιουργήσει. Είτε νοιώθεις όμως είτε μη, είτε το θέλεις είτε όχι, βρίσκεσαι και συ μέσα σ΄ αυτές τις τρεμάμενες φλόγες, σ΄ αυτό το φωτερό πέλαγος, που χορεύει- έστω και σβησμένο το κερί σου…».

Η Ανάσταση του Χριστού, κ. Δήμου, είναι το μεγαλύτερο γεγονός στην ιστορία του κόσμου. Κάθε αλήθεια του χριστιανισμού περικλείεται στην Ανάσταση και το παν εξαρτάται από αυτή. Είναι ταυτόχρονα ιστορικό, υπαρξιακό και εσχατολογικό γεγονός, αλλά και μια πραγματικότητα που δέθηκε άμεσα με τη βιοθεωρία και την απαντοχή του ελληνικού λαού, αφού έχει αναγορευθεί στη γνησιότερη γιορτή της αντίστασης και της ελευθερίας.

Όπως γράφει ο Ελύτης «στο χώμα το στρωμένο με τα αμπελομάντιλα, κνίσες, τσουγκρίσματα και Χριστός Ανέστη με τα πρώτα σμπάρα των Ελλήνων».

Όπως όμως όλα τα γεγονότα υπερφυσικού χαρακτήρα του χριστιανισμού δεν ερμηνεύεται με τα δράμια της σκέψης και τον πήχυ της λογικής, γιατί, η λογική, που κινείται σε ορισμένα πλαίσια και μας γνωρίζει δευτερογενείς ιδιότητες των αντικειμένων, είναι τόσο αδύναμη να προσεγγίσει τον γνόφο του μυστηρίου, όσο το αυτί την όραση και το μάτι τους μουσικούς τόνους.

Το μυστήριο δεν είναι ο αντιλογικός χώρος του επέκεινα, αλλά ο πέραν της λογικής χώρος της ελευθερίας. Η παρουσία του μυστηρίου δεν αποτελεί απαίτηση για τη λογική, αλλά πρόκληση. Αποτελεί την έσχατη δοκιμασία της ανθρώπινης ελευθερίας.

Η οντολογική απαίτηση του μυστηρίου αποτελεί μια μορφή επικλήσεως στο χώρο της πείρας. Η ανθρώπινη πείρα είναι η μόνη που μπορεί να διαλεχθεί, να απαντήσει στην επίκληση, στο επώδυνο γεγονός της παραδοξότητας του μυστηρίου.

Και η Ανάσταση του Χριστού είναι πείρα. «Χαράς τα πάντα πεπλήρωται της Αναστάσεως την πείραν ειληφότα», μας βεβαιώνει ένας ύμνος της Εκκλησίας μας.

Για να αποκτήσουμε όμως αυτή την πείρα χρειάζεται η κάθαρση των αισθήσεων από τον συσκοτισμό της καθημερινότητας.

Το άδειασμα από όλες τις εγωκεντρικές και ανθρωποκεντρικές τυμπανοκρουσίες για να ακουστεί η μιλιά του Αναστάντος μέσα στη σιωπή μας. «Ἐν σιωπῇ» κατοικεί ο Αναστημένος Λόγος. Μέσα σε «αλλότριους» λόγους δεν κατοικεί, γιατί είναι ο Λόγος που περιέχει όλους τους λόγους και η παρουσία του διαλύει τους παρείσακτους.

Μόνο με αυτές τις προϋποθέσεις μπορούμε να δούμε τον Αναστάντα Κύριο «ἐξαστράπτοντα καί χαίρετε φάσκοντα» και να υπερβούμε τα εφιαλτικά σύνδρομα της ενοχής, της αγωνίας, της φθοράς και του θανάτου.

Εύχομαι ολόψυχα να κάνετε την τίμια αυτοκριτική σας και να ξαναδείτε τα μεγάλα αυτά θέματα με τη δέουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα, χωρίς ιδεολογικές αγκυλώσεις και ανούσιες προκαταλήψεις. Χριστός Ανέστη κ. Δήμου!

Με εκτίμηση
Καθηγητής Μιχαήλ Γ. Τρίτος
Κοσμήτωρ Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.

''Ω καλή απιστιία του Θωμά''

ap.thomas

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Μας μυσταγωγεί "κατά την καινήν Κυριακήν" ο Απόστολος Θωμάς στο γεγονός της Αναστάσεως. Ο Ιερός Χρυσόστομος σε μια ομιλία του, απευθυνόμενος στο λαό, λέγει τα εξής: "Παρακαλέστε θερμά τον Θωμά να βάλει στα χείλη μου το Άγιο δεξί του χέρι, αυτό που άγγιξε την πλευρά του Κυρίου, να ενισχύσει τη γλώσσα μου για να εξηγήσει τα ποθούμενα."

Και εμείς σήμερα ακολουθώντας αυτήν την εμπειρία του Ιερού Χρυσοστόμου καταθέτουμε στις διψώσες καρδιές του ευλογημένου λαού μας ψήγματα χρυσού από τον ωκεανό της θεολογίας αυτής της χρυσής αηδόνος της Εκκλησίας.

Α. Θεωρεί την απουσία του Θωμά από τον όμιλο των μαθητών "την μιά των Σαββάτων", έργο της Θείας Οικονομίας. Αυτήν την αλήθεια την τονίζουν και οι θεόπνευστοι υμνογράφοι της Εκκλησίας μας: "τότε ο Θωμάς οικονομικώς ουκ ευρέθη μετ' αυτών. έλεγε γαρ, ου μη πιστεύσω, εάν μη είδω καγώ τον δεσπότηˑ είδω την πλευρά όθεν εξήλθε το όνομα, το ύδωρ το βάπτισμαˑείδω την πληγήν εξ' ής ιάθη το μέγα τραύμα, ο άνθρωπος"

Και συνεχίζει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τον θεόπνευστο λόγο του για τον Απόστολο Θωμά: "Αν δεν είχε αμφιβολία, δεν θα ζητούσε με περιέργεια να ψηλαφίσει. Κι αν δεν ζητούσε, δεν θα ψηλαφούσε. Αν όμως δεν ψηλαφούσε, δεν θα ομολογούσε τον Κύριον και Θεό. Κι αν δεν ομολογούσε Κύριον και Θεό τον Χριστό, εμείς δεν θα είχαμε διδαχθεί να τον υμνολογούμε με αυτόν τον τρόπο. Ώστε με την απιστία του ο Θωμάς μας οδήγησε προς την αλήθεια. Και όταν ήλθε μετά, μας σταθεροποίησε στην πίστη μας".

Να γιατί οι Πατέρες της Εκκλησίας, χαρακτηρίζουν την απιστία του Θωμά, ως "καλή απιστία", η οποία "πίστην βεβαίαν εγέννησε".

Β. Αυτή η πρόσκαιρη απιστία του Θωμά κρύβε,ι κατά τον ιερό Πατέρα, έναν θησαυρό. Και ο θησαυρός είναι η πίστη στο γεγονός της Αναστάσεως. "Πώς θα κάνω να πιστέψουν οι άπιστοι αυτά που δεν τα έχω παρακολουθήσει; Να πω στους Ιουδαίους και στους Έλληνες πως έχω δει τον Κύριόν μου να τον σταυρώνουν, όμως δεν τον έχω δει να ανασταίνεται, αλλά μόνο άκουσα γι' αυτόν; Και ποιός δεν θα γελάσει με τα λόγια μου; Ποιός δεν θα περιφρονήσει το κήρυγμά μου; Άλλο να ακούσεις κάτι και άλλο να το δεις..."

Έτσι ο Χριστός "άφησε να κατηχηθεί πρώτα ο Θωμάς από τους συμμαθητάς του. Επέτρεψε να φλογιστεί από τη δίψα να τον αντικρύσει. Κι όταν η ψυχή του πυρώθηκε από τον πόθο να τον δει, τότε λοιπόν την κατάλληλη ώρα, ο ποθητός βρήκε αυτόν που τον ποθούσε".

Αλήθεια, πόση σημασία έχει για την κατανόηση των Μυστηρίων του Θεού, αυτό που οι Πατέρες ονομάζουν εμπειρία; Πόση σημασία έχει η καθαρότητα της καρδιάς, η επικοινωνία με τον Θεό δια της προσευχής, η παρουσία του Αγίου Πνεύματος στην ζωή μας, προκειμένου να δούμε το πρόσωπο του Θεού και να δεχθούμε την άκτιστη ενέργειά Του;

Γράφει ο γέροντας Σωφρόνιος του Έσσεξ, ο εκκολαπτόμενος αυτός Άγιος της Εκκλησίας μας: "Δεν διαβάζω κείμενο γραμμένο από πριν, αλλά αναζητώ με την προσευχή εκείνο που αναδύεται μέσα από την καρδιά μου," ώστε να σας αναπτύξω ένα πνευματικό θέμα.

"Και ακόμη προετοιμάζομαι να σας πω τα λόγια αυτά, όπως ετοιμάζομαι για τη Θεία Λειτουργία." Έτσι γίνεται κανείς πραγματικά θεολόγος, γιατί η θεολογία δεν είναι ένα διανοητικό γεγονός, αλλά αποτέλεσμα της κάθαρσης της καρδιάς και της αδιάλειπτης προσευχής. "Η αφηρημένη θεολογία" θα πει ο Γέροντας Σωφρόνιος "δεν σώζει τον άνθρωπο. Χρειάζεται αληθινή θεολογία, που γίνεται περιεχόμενο και κατάσταση της ζωής του ανθρώπου".

Ο ίδιος ο θεόπτης Πατέρας της Εκκλησίας σημειώνει τα εξής χαρακτηριστικά που αποκαλύπτουν την γυμνότητά μας σήμερα από αυτό που ονομάζουμε θεολογία: "Στα βιβλία μου περιγράφω μόνο εκείνα που έζησα κατά το θέλημα του Θεού, όταν παραδώθηκα σ' αυτό το θέλημα. Όρος απαράβατος, όταν παραδώθηκα σ' αυτό το θέλημα". Και αυτή η παράδοση σημαίνει τον φωτισμό του νου και την ζωντανή παρουσία του Θεού μέσα στον χώρο της καρδιάς.

Γ. Η καλή απιστία του Θωμά είναι δείγμα της φιλανθρωπίας του Θεού.

"Φιλάνθρωπε, μέγα και ανείκαστον το πλήθος των οικτιρμών σου" θα ψάλλουν οι υμνογράφοι της Εκκλησίας".

"Τι ύψος απέραντης φιλανθρωπίας;" θα τονίσει ο χρυσούς την γλώτταν Ιωάννης. "Τι πέλαγος αμέτρητης συγκαταβάσεως; Δεν περίμενε να προσέλθει ο μαθητής, δεν περίμενε αυτόν που έχει ανάγκη να Τον πλησιάσει και να Τον παρακαλέσει...δεν του στέρησε ούτε για λίγο την επιθυμία...ο ίδιος έσυρε στην πληγή το δάχτυλο εκείνου που είχε εκφράσει τον πόθο. Ο ίδιος με την δεσποτική γλώσσαν του τράβηξε το χέρι του δούλου λέγοντάς του : βάλε το δάχτυλό σου εδώ και δες τα χέρια μου...Μην ντραπείς να μάθεις αυτό που επιθυμείς...ανέχομαι και τα περίεργα δάχτυλα, όπως ανέχτηκα τα καρφιά...Υπομένω την περιέργεια του φίλου, όπως υπέμεινα την κακία των ανθρώπων...Όταν με σταύρωσαν οι εχθροί μου, δεν αγανάκτησα, και δεν θα υποφέρω την δική σου εξέταση;... Δες τα χέρια μου που τα άφησα να έχουν τα σύμβολα της Ιουδαϊκής μανίας...και βλέποντάς τα θα ντροπιάσω τους Ιουδαίους κατά την ημέρα της κρίσεως... Κράτησε αυτά τα χέρια ως ομήρους για την αναγέννησή σας...ως ενέχυρα για την ανάστασή σας από τον τάφο...ως άγκυρα που έπεσε στον βυθό του Άδη... Μην φοβηθείς καμιά χειμωνιά της ζωής...μη φοβηθείς τους αντιθέτους ανέμους που φυσούν...μην ανησυχείς για τις καταιγίδες και τις σκοπέλους της θάλασσας των εχθρών. Να πλέεις με θάρρος στο πέλαγος της ζωής...βλέποντας ως λιμάνι τον ουρανό".

Αυτά τα ενθαρρυντικά λόγια του Ιερού Χρυσοστόμου αποτελούν για εμάς ελπίδα και παρηγοριά και ενίσχυση στο σκότος της απιστίας που επικρατεί γύρω μας. Αποτελούν συγχρόνως και μήνυμα ότι ο Αναστάς Κύριος είναι μαζί μας και θα είναι μαζί μας μέχρι της συντελείας του αιώνος, " Ιδού εγώ μεθ΄ υμών ειμί πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος".

Μακάρι να είχαμε αυτήν την καλή απιστία του Θωμά. Μακάρι να εκφράσουμε και μεις με τα χείλη μας, αλλά πολύ περισσότερο με την καρδιά μας, την σωτήρια ομολογία του: "Ο Κύριός μου και ο Θεός μου".

Απόστολε πανεύφημε Θωμά, χάρισέ μας με τις πολλές σου πρεσβείες, πίστιν βεβαίαν και ακλόνητον, ως και την σωτήριον ομολογίαν σου.

Η ανάσταση του Ιησού Χριστού

anastasis

Του Σεβ. Μητροπολίτη Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ

Από τα ιερά κείμενα της αγίας Γραφής (Παλαιάς και Καινής Διαθήκης) στα οποία στηρίζεται η πίστη μας και η εν Χριστώ ζωή μας διδασκόμαστε, ότι η ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού θεωρείται :

α . Σφραγίδα ενός τελειωμένου έργου

Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός επανειλημένως αναφέρθηκε στην επιτέλεση της αποστολής Του, δηλώνοντας προς τους Ιουδαίους

«Λεγει αυτοίς ο Ιησούς· εμόν βρώμά εστιν ίνα ποιώ το θέλημα του πέμψαντός με και τελειώσω αυτού το έργον » (Ιωάννου δ 34)

Δηλαδή: «Αλλά ο Ιησούς τους είπε: «Δικιά μου τροφή είναι να εκτελώ το θέλημα εκείνου που με έστειλε, και να φέρω σε πέρας το έργο του»

«Εγώ δε έχω την μαρτυρίαν μείζω του Ιωάννου· τα γαρ έργα α έδωκέ μοι ο πατήρ ίνα τελειώσω αυτά, αυτά τα έργα α εγώ ποιώ, μαρτυρεί περί εμού ότι ο πατήρ με απέσταλκε» (Ιωάννου ε 36)

Δηλαδή: «Εγώ όμως έχω για τον εαυτό μου μαρτυρία ανώτερη από του Ιωάννη γιατί τα έργα που μου ανέθεσε ο Πατέρας να τελειώσω, αυτά τα έργα που επιτελώ, μαρτυρούν για μένα πως είμαι σταλμένος από τον Πατέρα»

Προς τον Επουράνιο Πατέρα Του προσευχόμενος είπε:

«Εγώ σε εδόξασα επί της γης, το έργον ετελειώσα ο δέδωκάς μοι ίνα ποιήσω» (Ιωάννου ιζ 4)

Δηλαδή: «Εγώ φανέρωσα τη δόξα σου πάνω στη γη, αφού ολοκλήρωσα το έργο που μου ανέθεσες να κάνω».

Ο απόστολος Παύλος αναφέρει ότι ο Επουράνιος Θεός ανέστησε τον Κύριο Ιησού Χριστό, αφού ολοκλήρωσε το έργο Του με τον σταυρικό θάνατό Του Χριστού, όπως είχε προφητευθεί από τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης.

«Ως δε ετέλεσαν πάντα τα περί αυτού γεγραμμένα, καθελόντες από του ξύλου έθηκαν εις μνημείον. ο δε Θεός ήγειρεν αυτόν εκ νεκρών » (Πράξεων ιγ 29-30)

Δηλαδή: «Κι όταν εκτέλεσαν όλα όσα είχαν προφητέψει οι Γραφές γι’ αυτόν, τον κατέβασαν από το σταυρό και τον έβαλαν σ’ ένα μνήμα. Ο Θεός όμως τον ανάστησε από τους νεκρούς».
* * * * *

β . Απόδειξη ενός ενδόξου θριάμβου

Ο απόστολος Παύλος αναφέρεται στον θρίαμβο του Ιησού Χριστού που με την ανάστασή Του, αφού προηγουμένως πέθανε με σταυρικό θάνατο κατάργησε την εξουσία του θανάτου πάνω στους ανθρώπους επαναφέροντας στη ζωή όλους τους κεκοιμημένους
«Επεί ουν τα παιδία κεκοινώνηκε σαρκός και αίματος, και αυτός παραπλησίως μετέσχε των αυτών, ίνα δια του θανάτου καταργήση τον το κράτος έχοντα του θανάτου, τούτ' έστι τον διάβολον » (Προς Εβραίους β 14)

Δηλαδή : «Επειδή λοιπόν «τα παιδιά» αυτά ήταν άνθρωποι, έγινε κι’ ο Ιησούς άνθρωπος, για να καταργήσει με το θάνατό του αυτόν που εξουσίαζε το θάνατο, δηλαδή το διάβολο»
«Διο λέγει· αναβάς εις ύψος ηχμαλώτευσεν αιχμαλωσίαν και έδωκε δόματα τοις ανθρώποις » (Προς Εφεσίους δ 8)

Δηλαδή : «Γι’ αυτό λέει η Γραφή. Ανέβηκε ψηλά, Πήρε μαζί του αιχμαλώτους έδωσε δώρα στους ανθρώπους»

Ο άνθρωπος συμμετέχει σ’ αυτό τον θρίαμβο συμμετέχοντας στα άγια Μυστήρια της Εκκλησίας μας:

«Συνταφέντες αυτώ εν τω βαπτίσματι, εν ω και συνηγέρθητε δια της πίστεως της ενεργείας του Θεού του εγείραντος αυτόν εκ των νεκρών. Και υμάς, νεκρούς όντας εν τοις παραπτώμασι και τη ακροβυστία της σαρκός υμών, συνεζωοποίησεν υμάς συν αυτώ, χαρισάμενος ημίν πάντα τα παραπτώματα, εξαλείψας το καθ' ημών χειρόγραφον τοις δόγμασιν ο ην υπεναντίον ημίν, και αυτό ήρεν εκ του μέσου προσηλώσας αυτό τω σταυρώ· απεκδυσάμενος τας αρχάς και τας εξουσίας εδειγμάτισεν εν παρρησία, θριαμβεύσας αυτούς εν αυτώ» (Προς Κολοσσαείς β 12-15)

Δηλαδή : «Γιατί, όταν βαφτιστήκατε, θαφτήκατε μαζί με το Χριστό, αλλά κι αναστηθήκατε μαζί του, γιατί πιστέψατε στη δύναμη του Θεού, ο οποίος τον ανάστησε από τους νεκρούς. Κι εσάς, που ήσασταν νεκροί εξαιτίας των αμαρτιών και της ειδωλολατρίας σας, ο Θεός σας ζωοποίησε μαζί με το Χριστό. Μας συγχώρησε όλα τα παραπτώματα. Κατήργησε το χρεόγραφο με τις διατάξεις του, που ήταν εναντίον μας, και το έβγαλε από τη μέση καρφώνοντάς το στο σταυρό. Αφαίρεσε τη δύναμη που είχαν οι δαιμονικές αρχές και εξουσίες και τις διαπόμπεψε, σέρνοντάς τις νικημένες στο θρίαμβο του σταυρού του Χριστού».
* * * * *

γ . Υπόσχεση μιας αναμενόμενης αναστάσεως.

Ο Κύριος διεκήρυξε με σαφήνεια ότι όλοι οι άνθρωποι θα αναστηθούν:
«Αμήν αμήν λέγω υμίν ότι έρχεται ώρα, και νυν εστιν, ότε οι νεκροί ακούσονται της φωνής του υιού του Θεού, και οι ακούσαντες ζήσονται· ώσπερ γαρ ο πατήρ έχει ζωήν εν εαυτώ, ούτως έδωκε και τω υιώ ζωήν έχειν εν εαυτώ· και εξουσίαν έδωκεν αυτώ και κρίσιν ποιείν, ότι υιός ανθρώπου εστί. μη θαυμάζετε τούτο· ότι έρχεται ώρα εν η πάντες οι εν τοις μνημείοις ακούσονται της φωνής αυτού, και εκπορεύσονται οι τα αγαθά ποιήσαντες εις ανάστασιν ζωής, οι δε τα φαύλα πράξαντες εις ανάστασιν κρίσεως » (Ιωάννου ε 25-29)

Δηλαδή : «Σας βεβαιώνω πως πλησιάζει ο καιρός, έφτασε κιόλας, που οι νεκροί θ’ ακούσουν τη φωνή του Υιού του Θεού, κι όσοι την ακούσουν θα ζήσουν. Γιατί όπως ο Πατέρας είναι πηγή ζωής, έτσι έκανε και τον Υιό πηγή ζωής και του έδωσε την εξουσία να κρίνει τους ανθρώπους, γιατί αυτός είναι ο Υιός του Ανθρώπου. Μην απορείτε γι’ αυτό. Πλησιάζει ο καιρός που όλοι οι νεκροί θ’ ακούσουν τη φωνή του κι όσοι έχουν πράξει δίκαια στη ζωή τους θ’ αναστη¬θουν για να λάβουν μέρος στην καινούρια ζωή κι όσοι έπραξαν φαυ¬λα έργα θ’ αναστηθούν για ν’ αντιμετωπίσουν την καταδίκη».

Ο απόστολος Παύλος αντιπαραθέτει τον Αδάμ με τον Ιησού Χριστό και εξηγεί ότι από τον Αδάμ κληρονομούμε την φθορά και τον θάνατο, ενώ από τον Κύριο Ιησού Χριστό την ζωή, την αφθαρσία και την αναθασία.

«Νυνί δε Χριστός εγήγερται εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο. επειδή γαρ δι' ανθρώπου ο θάνατος, και δι' ανθρώπου ανάστασις νεκρών. ώσπερ γαρ εν τω Αδάμ πάντες αποθνήσκουσιν, ούτω και εν τω Χριστώ πάντες ζωοποιηθήσονται » (Προς Κορινθίους Α ιε 20-22)

Δηλαδή : «Η αλήθεια όμως είναι πως ο Χριστός έχει αναστηθεί, κάνοντας την αρχή για την ανάσταση όλων των νεκρών. Γιατί όπως ο θάνα¬τος ήρθε στον κόσμο από έναν άνθρωπο, έτσι από έναν άνθρωπο ήρθε και η ανάσταση των νεκρών. Όπως πεθαίνουν όλοι εξαιτίας της συγγένειας με τον Αδάμ, έτσι, χάρη στη συγγένεια με το Χριστό, όλοι θα ξαναπάρουν ζωή».
* * * * *

δ. Βεβαίωση μιας μελλούσης κρίσεως

Ο απόστολος Παύλος στην ομιλία του προς τους Αθηναίους συνυδίασε την ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού με την μέλλουσα κρίση

«Διότι έστησεν ημέραν εν η μέλλει κρίνειν την οικουμένην εν δικαιοσύνη εν ανδρί ω ώρισε, πίστιν παρασχών πάσιν αναστήσας αυτόν εκ νεκρών » (Πράξεων ιζ 31)

Δηλαδή: «Γιατί καθόρισε μια μέρα που θα κρίνει την οικουμένη με δικαιοσύνη, μέσω ενός ανδρός που τον όρισε γι’ αυτό. Κι έδωσε βέβαιη απόδειξη σε όλους, ότι αυτός θα είναι ο κριτής, ανασταίνοντάς τον από τους νεκρούς».
* * * * *

«Την ανάστασιν σου, Χριστέ Σωτήρ,
Άγγελοι υμνούσι εν ουρανοίς,
και ημάς τους επί γης καταξίωσον
εν καθαρά καρδία σε δοξάζουσιν»

Δεν ήταν οι εβραίοι…αλλά ΕΓΩ Κύριέ μου!

xristos

Του Φιλούμενου Χατζή για τηv Romfea.gr

Δεν ήταν οι Ιουδαίοι, Ιησού Χριστέ, φως και χαρά μου, που Σε σταύρωσαν, Δεν ήταν αυτοί που Σε πρόδωσαν στο δικαστήριο, που με μοχθηρία Σε έφτυσαν στο πρόσωπο, που σε χτύπησαν, σε κορόϊδεψαν, σε μαστίγωσαν.

Δεν ήταν οι στρατιώτες με τις σιδερένιες τους γροθιές που σε βασάνισαν, σου φόρεσαν το αγκάθινο στεφάνι, σήκωσαν το σφυρί να μπήξουν τα καρφιά, σήκωσαν τον καταραμένο μέχρι εκείνη την ημέρα Σταυρό, ή έπαιξαν στα ζάρια τον χιτώνα σου:

Εγώ είμαι Κύριε, Εγώ είμαι Χριστέ μου αυτός που τα έκανε όλα αυτά. Εγώ είμαι το βαρύ ξύλο που κουβάλησες, Εγώ το χοντρό σκοινί που Σε δέσανε, Εγώ τα καρφιά και η λόγχη, Εγώ το μαστίγιο που Σε φραγγέλωσε, Εγώ το καταματωμένο στεφάνι.

Επειδή όλα αυτά έγιναν, αλλοίμονο! για τις αμαρτίες μου.

Oταν πλησίασε και είδε την Πόλη, έκλαψε γι αυτήν και είπε: 

«μακάρι νάξερες κι εσύ, έστω την ημέρα αυτή, τι θα μπορούσε να σου χαρίσει την ειρήνη. Τώρα όμως αυτό μένει κρυφό απο τα μάτια σου. Γιατί θάρθουν για σένα μέρες που οι εχθροί σου θα σε χωρίσουν με χαρακώματα, θα σε περικυκλώσουν και θα σε πολιορκήσουν απο παντού. Θα αφανήσουν κι εσένα και τα παιδιά σου και δεν θα σου αφήσουν πέτρα πάνω στην πέτρα. Κι όλα αυτά γιατί δεν έδωσες σημασία την ημέρα που σ’ επισκέφθηκε ο Θεός». (Λουκάς 19: 41-44)

Γεθσημανή 

Νύχτα της 4ης Απριλίου του έτους 30… Νύχτα 16η του μηνός Νισσάν η πρώτη νύχτα των αζύμων...

Νύχτα γαλήνης, στον κήπο των ελαιών,

στη γή της ελιάς και της πέτρας,

απέναντι απο την αγαπημένη Πόλη,

Ο Άνθρωπος λύγισε...

Ο Θεός αγρυπνά μαζί Του...

Οι άνθρωποι κοιμούνται ανυποψίαστοι,

Οι προδότες αγρυπνούν...

Σείς δένδρα αιώνια που μιλάτε με τον άνεμο,

Σείς πουλιά της νύχτας ακοίμητα,

Σύ νύχτα που αγκαλιάζεις την πλάση,

Αγρυπνείστε σείς μαζί μου,

Τη νύχτα της αγωνίας, τη στιγμή του πόνου..

Μην μ’ εγκαταλείπετε.

Μην μ’ εγκαταλείπετε μόνον με την καρδιά μου.

O Iησούς στο όρος των Ελαιών (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 14,32-36)

Ο Ιησούς γνωρίζει ότι ήδη καταδικάσθηκε από τις θρησκευτικές αρχές, γνωρίζει ότι ένας απο τους αδελφούς του, ο Ιούδας, τον πρόδωσε, γνωρίζει ότι το τέλος του πλησιάζει…

Ο Ιησούς είναι ένας άνθρωπος, ένας απλός κανονικός άνθρωπος όπως εμείς, και μπροστά στο αίνιγμα του θανάτου, ενός θανάτου ατιμωτικού, βίαιου που τον περιμένει, αγωνιά και φοβάται όπως κάθε άνθρωπος.

Οι μαθητές του, οι φίλοι του δεν καταλαβαίνουν και κοιμούνται…

Έτσι αρχίζει το πάθος του Ιησού, πάθος ανθρώπινο, και σε τούτο το πάθος του Ιησού, του Υιού, αρχίζει και το πάθος του Θεού Πατρός: Ακόμη και σε τούτη την ώρα του μαρτυρίου Ο Ιησούς και Ο Πατήρ είναι ένα, μία ουσία, μία θέληση μία κοινωνία εν πνεύματι αγίω.

Αλλά γιατί αυτό το μαρτύριο, γιατί αυτό το πάθος;

Υπάρχει μόνον μία απάντηση:

Σ’ έναν άδικο κόσμο, το δίκαιο μπορεί μόνον να απορριφθεί, να καταδικασθεί, να καταδιωχθεί.

Στον αθώο πέφτει η βίαιη λύσσα των ενόχων.

Στον αμνό ορμάνε οι λύκοι,

Στον άνθρωπο της ειρήνης ορμάνε αυτοί που αγαπούν τον πόλεμο. Ο Ιησούς που γνωρίζει μία αιτία για την οποία αξίζει να θυσιάσει τη ζωή του, γνωρίζει ότι ακόμη και το μαρτύριο μπορεί να έχει ένα νόημα.

Ναι, Ο Ιησούς προσδίδει σ’ αυτό του το μαρτυρικό τέλος την συμπαράστασή του με εμάς,

Αποδέχεται τον βίαιο θάνατό που χτυπάει τα θύματα της ιστορίας,

Αποδέχεται μέσα στην αμφιβολία και τον ανθρώπινο δισταγμό την θέληση του Πατρός και συνεχίζει να τον καλεί με το όνομα Του:

"Abba, Πάτερ ηγαπημένε".

Κύριε, Πατέρα και αδελφέ μας,

Μπροστά στα στην αγωνία και το μαρτύριο του θανάτου

Στεκόμαστε με φόβο.

Στάσου δίπλα μας, συμπαραστάσου μας.

Ο Ιησούς προδίδεται απο τον Ιούδα, συλλαμβάνεται. (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 14,43-46)

Κι ενώ οι πιστοί μαθητές κοιμούνται,

Ενας άλλος μαθητής αγρυπνά και προδίδει τον ηγαπημένο.

Νάτος έρχεται μέσα στο σκοτάδι, οδηγός ληστών και κακοποιών, σπείρας που κινείται γρήγορα για μιά αιφνιδιαστική σύλληψη.

Κτηνωδία των γεγονότων:

Ενα μέλος της κοινωνίας των ανθρώπων,

Ενας φίλος που έζησε τρία χρόνια με τον Υιό του Ανθρώπου,

Τον παραδίδει στην σπείρα,

Τον προδίδει με ένα φιλί.

Το φιλί που χαρακτηρίζει την αγάπη, γίνεται σημείο ενοχής.

Και ο Ιησούς δεν αμύνεται:

Ήδη αμετάκλητα επρόφερε με την καρδιά και τα χείλη το «Αμήν» στον Πατέρα, στο θέλημα εκείνου που τον έστειλε, απεδέχθη να στρατευθεί με το μέρος των ανωνύμων θυμάτων και παραδίδεται στους σφαγείς του.

Αλλά με τον λόγο συνεχίζει να αποδεικνύει την ελευθερία του, να παραδίδεται την νύχτα που καλύπτει ενόχους και αθώους και να διαφεύγει την ημέρα που ευρίσκετο στον ναό ανάμεσα σε όλους διδάσκοντας.

Είναι ο καιρός των σκιών και του φόβου:

Το κακόν φαίνεται να υπερισχύει και το φώς φαίνεται να σβέννυται.

Και εμείς που ευρισκόμαστε;

Οπως ο Ιούδας εκτελούμε σημεία αγάπης που γίνονται εκδηλώσεις μίσους;

Όπως οι άλλοι μαθηταί που εγκατέλειψαν τα πάντα για να ακολουθήσουν τον Ιησού, όλοι τον εγκαταλείπουμε, δραπετεύοντας την εσχάτη ώρα του πόνου και του μαρτυρίου;

Ιησού Αγαπημένε, φίλε μας μοναδικέ,

Στο σκοτάδι σε προδώσαμε,

Προδώσαμε αυτόν που αγαπάμε;

Μόνον Εσύ δεν μας προδίδεις ποτέ.

Ο Ιησούς καταδικάζεται απο τους Αρχιερείς. (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 14,55 61β-64)

Ιδού ανακοινώνεται επισήμως η καταδίκη. Η καταδίκη εκείνη

Που, όπως κάθε δίκη ενάντια στο δίκαιο,

Εχει αποφασισθεί πρίν ακόμη αρχίσει η διαδικασία:

Απο πάντοτε οι αθώοι καταδικάζονται έτσι,

Απο πάντοτε οι θρησκευτικοί άρχοντες καταδικάζουν έτσι τους προφήτες.

Στον χώρο που αγιάσθηκε για το δίκαιο,

Στον οίκο της γνώσεως,

Στο χώρο που αφιερώθηκε στην εξομολόγηση στον Θεό της αληθείας,

Ο Ιησούς δικάσθηκε ένοχος θανάτου, γιατί έπραξε και εδίδαξε την αλήθεια.

Πόσοι δίκαιοι καταδικασμένοι ανα τους αιώνας

Αναγνωρίζουν επιτέλους στο πρόσωπο του μοναδικού δικαίου και αθώου την αξία της δικής τους άδικης θυσίας;

Ο Ιησούς, ο αμνός του πατρός ο αίρων τας αμαρτίας του κόσμου,

Ταπεινός και ήσυχος άν και βασανιζόμενος,

Σιωπά και δεν ανοίγει το στόμα του.

Κι αυτή του η σιωπή κραυγάζει την αλήθεια με τη δύναμη της θύελλας.

Και έτσι οι άρχοντες της θρησκείας των πατέρων Του,

Μπροστά στον αθώο Υιό του Πατρός, δεν μπορούν τίποτε άλλο να κάνουν για να υποκριθούν το δίκαιο της ατιμίας τους απο το να σκίζουν τα ενδύματά τους – σημάδι πένθους του λαού Του- για να δηλώσουν ότι το Ευαγγέλιο είναι για κείνους – τους «Εκλεκτούς» άγγελμα ζοφερόν και κακόν.

Και όμως ακόμη και σ’ αυτούς ο Ιησούς δίδει μιά ελπίδα σωτηρίας:

Θα ιδούν τον Υιόν του Ανθρώπου να ανέρχεται εις τους ουρανούς και όλοι τους θα χτυπούν με απελπισία το στήθος τους, ακόμη και εκείνοι που τον επρόδωσαν.

Ιησού, Προφήτη και Πατέρα μας,

Ακόμη και εμείς οι χριστιανοί, πολλές φορές στην ιστορία, σε καταδικάσαμε ερήμην σου, καταδικάζοντας τους μάρτυρές σου.

Η σιωπή σου μας το θυμίζει με οδύνη.

Ο Πέτρος αρνείται τον Κύριο (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 14, 66. 70β-72)

Ο Πέτρος, ο Πρώτος απο τους Αποστόλους, αυτός που πρώτος αναγνώρισε στο πρόσωπο του Διδασκάλου τον Μεσσία, αυτός που επελέγη και ονομάστηκε η πέτρα πάνω στην οποία η εκκλησία του Κυρίου θα θεμελιωθεί, αυτή την ώρα που ο Ιησούς παρουσιάζεται στους εχθρούς και σταυρωτές του, αυτή ακριβώς την ώρα δεν αναγνωρίζει το πρόσωπο εκείνου με τον οποίο έζησε μαζί για τρία χρόνια.

Η σκληρή πέτρα δεν αντέχει. Υποχρεούται να αναγνωρίσει την αδυναμία της να εμπιστευτεί ακόμη και τον εαυτό της.

Ο Ιησούς είχε προειδοποιήσει τον Πέτρο:

Μην εμπιστεύεσαι ούτε τον εαυτό σου, να πιστεύεις στον ακλόνητο βράχο που είναι ο Θεός Πατέρας!

Αρκεί ένας υπηρέτης, μία σκλάβα για να προκαλέσει αγωνία θανάτου στον Πέτρο, για να τον κάνει να παραλύσει απο φόβο, αλλά δεν θα μπορούσε να γίνει αλλοιώς!

Ο Πέτρος δεν μπόρεσε να δεχθεί ούτε την ταπείνωση του Θεού, ούτε την ταπείνωση του Διδασκάλου, ούτε την ιδέα του μαρτυρίου του Μεσσία. Ήταν βέβαιος ότι ο Θεός θα επικρατούσε,

Ότι ο Υιός του Θεού θα αποδείκνυε την δόξα του, ότι η Βασιλεία θα εγκαθίστατο με πυγμή.

Διεμαρτυρήθη στον Ιησού

Όταν τους μίλαγε για το πάθος,

Όταν θέλησε να τους πλύνει τα πόδια

Ταπεινωνόμενος σαν δούλος.

Και τώρα δίπλα στον κόκκορα της αυγής, ο Πέτρος κλαίει,

Κλαίει με πικρό δάκρυ,

Ως ο πρώτος αμαρτωλός που μετανοεί και συγχωρείται απο τον Ιησού, αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να ηγηθεί με την αγάπη, όχι με την δόξα,

Χωρίς χρυσό ή άργυρο,

Πλένοντας τα πόδια στους αδελφούς,

Προσφέροντας την ζωή

Δούλος των δούλων του Κυρίου.

Ιησού, Υιέ του Ανθρώπου,

Φαντάζει τόσο εύκολο για τον καθένα μας να σ’ αρνηθεί:

Να πούμε ότι δεν σε γνωρίζουμε, ούτε σαν Υιό του Θεού, ούτε σαν Ιουδαίο, ούτε σαν τον πλησίον.

Χάρισέ μας δάκρυα μετανοίας.

Ο Ιησούς καταδικάζεται απο τον Πιλάτο, (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 15, 6.11-15)

Λίγες μέρες πρίν ο Ιησούς εισήλθε θριαμβευτής στην Ιερουσαλήμ,εισήλθε σαν Βασιλεύς.

Τώρα ο όχλος κραυγάζει τον θάνατό του:

Άρον, άρον, Σταύρωσον Αυτόν.

Ο πιλάτος ο κυβερνήτης, γνωρίζει την αθωότητα του Ιησού,

Γνωρίζει ότι δεν παρέβη τον νόμο.

Μα γνωρίζει επίσης ότι δεν μπορεί να απογοητεύσει τις μάζες

Για να διασώωσει την εξουσία του Καίσαρος.

Όπως τότε έτσι και σήμερα.

Σε πόσες άραγε «λειτουργίες» φάρσα έχουμε συμμετάσχει:

Μακάβριες τελετές στις οποίες οι όχλοι υποκλινόταν μπροστά στην εξουσία των βασανιστών του πλησίον μας,

Πόσες φορές σιωπήσαμε μπροστά στους καταδικασμένους χωρίς δίκη, στα Άουσβιτς, στα γκουλάγκ, στους ορυζώνες της Καμπότζης και της Κίνας, στα δάση του Αμαζονίου.

Ας ελευθερωθεί ο εγκληματίας,

Ας καταδικασθεί ο αθώος που μας ενοχλεί και μόνον να τον βλέπουμε!

Κραυγές των όχλων σ’ όλες τις εποχές

Που πίσω τους αναγνωρίζουμε την φωνή της εξουσίας,

Του πολιτικού ολοκληρωτισμού που την διευθύνει,

Για να πνίξει την φωνή των φτωχών,

Των καταδεδιωγμένων, των καταπιεσμένων,για να σβήσει για πάντα ο διάλογος της ψυχής με τη συνείδηση των ανθρώπων.

Αντί του Ιησού που σαρκώνει τον Υιό του Θεού Πατρός και του Ανθρώπου, αντί της πορείας ειρήνης, ταπείνωσης και ελέους

Προτιμάται αυτός που έγινε ο υιός του Πατρός, Βαραβάς, (Bar-Abba), ο δρόμος του εγκλήματος, της παρανομίας, του φόνου.

Ναι! Ο Ιησούς είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος που θα καλύψει με το θάνατό του τα εγκλήματα της εξουσίας.

Σταύρωσον Αυτόν!

Αλλά ο αποδιοπομπαίος τράγος μετατρέπεται στον αμνό τον αίροντα τας αμαρτίας του κόσμου δια της ελευθερίας που του δίδει η αγάπη.

Θα μπορούσε να τους συντρίψει με ένα του βλέμμα,

Ρίχνοντας πάνω τους ποταμούς φωτιάς

Αλλά υπέμεινε τον θάνατο σαν άνθρωπος.

Αυτό είναι το πραγματικό θαύμα, η αποδοχή του θανάτου, η αγάπη.

Γι αυτό λοιπόν δεν έχω ανάγκη την ανάσταση και τη βασιλεία του για να τον αγαπήσω με όλη μου την δύναμη της αδύναμης ανθρώπινης καρδιάς μου...

Τον λατρεύω σήμερα, αυτή την θλιμμένη Παρασκευή, αυτή την ημέρα, αυτή την ώρα του θανάτου Του.

Ιησού, Πατέρα, Αδελφέ και Βασιλέα,

Υποκρισία, απληστία και ψεύδος μας κυριεύουν:

Κι έτσι ο δίκαιος και ο αθώος διώκονται.

Εως πότε Κύριε, έως πότε;

Ο Ιησούς μαστιγώνεται και περιβάλλεται στέφανον εξ ακανθών. (κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 15, 16-20)

Δεν αρκεί η καταδίκη, απαιτείται ο εξευτελισμός η ταπείνωση.

Ο Μεσσίας ο Βασιλεύς του Ισραήλ Γίνεται ο τελευταίος, ο κατάπτυστος, ο περιφρονούμενος απο τους ανθρώπους, ο άνθρωπος του πόνου που γνωρίζει το μαρτύριο.

Ενδεδυμένος την βασιλική πορφύρα,

Περιτεθείς τον στέφανον εξ ακανθών,

Λοιδορείται, βασανίζεται.

Αυτό το πρόσωπο που στο Θαβώρ

Έλαμψε ως ο ήλιος,

Αυτό το πρόσωπο που μετεμορφώθη,

Σήμερα εδώ, αυτές τις ώρες, στο χλωμό φώς

Μιάς αυλής σβήνει...

Το πρόσωπο του Ιησού,

Εικών του αοράτου Θεού,

Υπόσχεση του προσώπου που αναμένει κάθε άνθρωπο,

Μετεβλήθη στο πρόσωπο του δούλου,

Αυτού που στερείται προσώπου,

Μετεμορφώθη στην εικόνα εκείνου που στερείται κάθε ανθρώπινης ιδιότητος.

Συντρίβεται το όνειρο, η ψευδαίσθηση

Ενός Μεσσία ισχυρού και εκδικητή,

Ενός Θεού που επιβάλλει

Και υποχρεώνει στόν άνθρωπο

Την αναγνώρισή του.

Ο Ιησούς σήμερα αποδεικνύεται περισσότερο απο ποτέ Θεός,

Περισσότερο απο ποτέ ότι είναι το πρόσωπο του Θεού:

Εδώ στο Πραιτώριον περισσότερο απο ότι στο Θαβώρ.

Το πρόσωπον εκείνου που ταπεινώνεται

Και δεν εκδικείται,

Το πρόσωπον εκείνου που αγαπά τόσον που δέχεται χτυπήματα

Και δεν ανταποδίδει,

Το πρόσωπον εκείνου που χάνει την ταυτότητα του

Για να αναγνωρισει την ταυτότητα του πλησίον.

Κύριε, ποιό είναι το πρόσωπόν σου που αναζητούμε;

Σε ποιό πρόσωπον θέλουμε να σε αναγνωρίσουμε;

Κύριε Ιησού Χριστέ, Εικόνα του Θεού του Αοράτου,

Ημείς αναζητούμε το πρόσωπόν σου, Το πρόσωπον του Θεού, το πρόσωπον του αληθώς ανθρώπου.

Βοήθησέ μας να σε αναγνωρίσουμε στο πρόσωπον του πλησίον μας που υποφέρει.

Ο Σίμων ο Κυρηναίος βοηθά τον Κύριο να σηκώσει τον Σταυρό Του (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 15, 20-21)

Αρχίζει το πραγματικό μονοπάτι του σταυρού. O Ιησούς όμως συντετριμμένος καταρρέει κάτω απο το βάρος του σταυρού του ατιμωτικού θανάτου και του μαρτυρίου του.

Ο Ιησούς μεταφέρει το σταυρό του,

Πρώτος απο εκείνους που επιστρέφουν μεταννοούντεςστον Θεο. Εκείνος που είπε: «Οστις θέλει οπίσω μου ελθείν άρον τον σταυρόν αυτού και ακολούθει μοι» ανοίγει σήμερα πρώτος τον δρόμο.

Αλλά κανείς απο τους ηγαπημένους μαθητές δεν βρίσκεται πίσω του: Εφυγαν όλοι, εκρύβησαν απο τον φόβο. Ομως υπάρχει ένας Ιουδαίος ο Σίμων ο Κυρηναίος που επέστρεψε σήμερα στη γή του Ισραήλ, στις πύλες της Ιερουσαλήμ.

Γυρνάει άραγε στο σπίτι του; Ανεβαίνει στο Ναό για το Πάσχα; Δεν γνωρίζει τίποτε για τον Ιησού, ούτε για τα τεκταινόμενα.

ΟΙ φρουροί τον πλησιάζουν, τον υποχρεώνουν να μεταφέρει τον σταυρό, έναν σταυρό που δεν είναι δικός του, τον σταυρό του Κυρίου.

Εκείνον μόνον απο το πλήθος που παρακολουθεί. Έναν Ιουδαίο, ακόμη έναν Ιουδαίο. Ο Σίμων δεν αρνείται ούτε κρύβεται στο πλήθος για να φύγει, υποχρεώνεται να κουβαλήσει-όπως τόσοι ανάμεσά μας-ένα σταυρό που δεν είναι δικός τους, χωρίς να γνωρίζουν ότι κουβαλούν τον σταυρό του Κυρίου τους...όπως τόσοι που δεν γνωρίζουν ούτε το όνομα του σταυρού, στην καθημερινή κούραση, την δυστυχία και τον πόνο της ζωής.

Ο Σίμων δέχεται να άρει εκείνο τον Σταυρό, τον Σταυρό ενός αγνώστου απο συμπάθεια σ’ εκείνο τον συντετριμμένο άνθρωπο που κατέρρευσε εμπρός του.

Στο Πρόσωπο του Ιησού αναγνωρίζει έναν άλλον συνάνθρωπόν του, ημιθανή, καταδικασμένο, βασανισμένο, κυνηγημένο: έναν άνθρωπο που χρειάζεται βοήθεια.

Πόσοι Σίμωνες Κυρηναίαοι μέσα στον κόσμο: Ισως και να μην είναι χριστιανοί, ίσως να μην γνωρίζουν τον Χριστό, αλλά είναι άνθρωποι που αναγνωρίζουν στον πόνο του άλλου την δική τους ανθρώπινη υποχρέωση, φτωχοί άνθρωποι που βοηθούν φτωχούς ανθρώπους.

Μιά μέρα ο Κύριος θα θυμηθεί αυτή την βοήθεια που αυτοί προσέφεραν στον συνάνθρωπο, για τον σταυρό που βοήθησαν να κουβαληθεί.

Τότε θα του απαντήσουν: «μα ποτε Κϋριε σε βοηθήσαμε να άρεις τον Σταυρόν Σου;» Ο δέ Κύριος θα τους πεί: «κάθε φορά που κουβαλήσατε τον σταυρό ενός εκ των ελαχίστων τον ιδικόν μου Σταυρόν άρατε ως άλλοι Σιμωνες Κυρηναίοι.

Κύριε και Θεέ μας, δούλε και Υιέ του Πατρός Και εμείς κουβαλάμε τον σταυρό και κάποτε δεν το γνωρίζουμε κάν:

Τον σταυρό του θανάτου μας, του αινίγματος της αμαρτίας, το μυστήριο της ζωής.

Για τον καθένα μας Εσύ Κύριε είσαι καθημερινά ο Σίμων ο Κυρηναίος.

Ο Χριστός Σταυρώνεται (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 15, 22-27)

Γολγοθάς-κρανίου τόπος: εκεί ευρίσκεται κατα την παράδοση το κρανίου του Αδάμ, του ανθρώπου. Στον τόπο που πέθανε ο Αδάμ ο πρώτος άνθρωπος, πεθαίνει σήμερα ο νέος Αδάμ, ο Ιησούς.

Ο Αθώος κρεμάται στο ξύλο.

Κρεμάται ανάμεσα σε ουρανό και γή,

Κρεμάται ανάμεσα σε δύο εγκληματίες.

Ο θάνατος του Σταυρού, θάνατος των καταραμένων απο Θεό και ανθρώπους,

Θάνατος για εκείνους που η κοινωνία ήθελε να ξεχάσει...

Οι περαστικοί βλαστημούν εκείνον που ανέστησε νεκρούς,

Οι «ευσεβείς» ιερείς ασχημονούν κατα εκείνου που έσωσε άλλους,

Οι κακοποιοί προσβάλλουν εκείνον που έζησε κάνοντας μόνον το καλό: «Δείξε μας τώρα άν είσαι ο Μεσσίας , επέβαλλε τη θέλησή σου στους ανθρώπους με δύναμη και δόξα!»

Κι όμως αυτά τα τρυπημένα χέρια θέλουν να τα φιλήσουν όλοι, ακόμη και οι εχθροί που τα τρύπησαν, ακόμη και οι διώκτες που τον εσταύρωσαν.

Ο καθένας μας, πιστός ή όχι οδεύει προς τον θάνατο, που όταν τον συναντήσει θα συναντηθεί με τον Ιησού που τον συνάντησε πρίν απο όλους: Θα τον συναντήσει να έχει τα χέρια του ανοιχτά έτοιμον να αγκαλιάσει όλη την ανθρωπότητα απο την οποία ουδείς-ούτε και ο θάνατος μπόρεσε να τον χωρήσει.

Αυτή είναι ή αίτησή του προς τον Πατέρα,

Αίτηση που διετυπώθη με παρρησία

Αίτηση που διετυπώθη με την ανίκητη δύναμη της αγάπης.

Επέτρεψε σε όλους Πατέρα μου να με προσκηνύσουν νεκρό. Και στον φονηά και στον ληστή και στην πόρνη και στον βλάσφημο. Και δώς τους άφεση και συνείδηση της αμαρτίας τους για να επιστρέψουν σε σένα.

Ο Χριστός στο σταυρό. Τα πόδια αγγίζουν τη γή. Οι τρείς σταυροί βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο. Ο Χριστός δεν βρίσκεται στη μέση, είναι ο τριτος εσταυρωμένος.

Η μαύρη γενειάδα πέφτει στο πρόσωπο. Το πρόσωπο δεν είναι η εξειδανικευμένη μορφή των ζωγράφων. Είναι πρόσωπο αποστεωμένο, σκληρό, πρόσωπο εβραϊκό.

Αυτό το πρόσωπο δεν το βλέπω και θα επιμένω να το αναζητώ μέρι την τελευταία μέρα της πορείας μου στη γή.

Ιησού Εσταυρωμένε, ακομη και στον θάνατο, τον θάνατο των καταραμένων στο σταυρό, μας αγκαλιάζεις.

Τα χέρια σου ανοιχτά μοιάζουν να θέλουν να αγκαλιάσουν όλη την πλάση.

Σε αντικρύζουμε ντροπιασμένοι απο το βάρος της αμαρτίας μας, η αγκαλιά σου θα μας εξιλεώσει.

Ο Ιησούς πεθαίνει στον Σταυρό. (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 15, 33-39)

Απεσταλμένος του Θεού για τους ανθρώπους, Ο Ιησούς επιστρέφει στον Θεό.

Ιδού ο θάνατος, το τέλος του ανθρώπου:

Για τον Ιησού θάνατος βίαιος, τον συναντά στο μέσον της ζωής.

Ο θάνατος είναι εκεί, αλλά που είναι ο Θεός;

Ο Ιησούς φωνάζει, προσεύχεται, καλεί...

Στον Ιορδάνη την ώρα της βάπτισης ο Πατήρ ενεφανίσθη: «Ιδού ο Υιός μου ο αγαπητός!...»

Στο Θαβώρ την ώρα της Μεταμόρφωσης, οι μαθηταί ήκουσαν την ίδια φωνή.

Στον Γολγοθά την ώρα του θανάτου, η φωνή του Θεού είναι η σιωπή: Ο Θεός σιωπά, όπως και ο Ιησούς στο μαρτύριο.

Ο Ιησούς τον καλεί: «Θεέ μου Θεέ μου ίνα τι με εγκατέλειπες;»

Στην αγωνιώδη αυτή επίκληση σαρκώνονται όλες οι αμφιβολίες μας, όλες μας οι δυσπιστίες, όλες μας οι απομακρύνσεις.

Ο Ιησούς μας έδειξε τον δρόμο μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια. Υπήρξε μαζί μας μέχρι το τέλος, προσέγγισε ακόμη και την μικρότερη αδυναμία μας, έφτασε μέχρι εκεί που στην ψυχή μας δεν υπάρχει ο Θεός.

Αυτός είναι ο Σταυρός, το σκάνδαλο του Σταυρού, ο τόπος του μαρτυρίου του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.

Ο Κύριος πεθαίνει με μιά φωνή, μιά κραυγή αγωνίας προς τον ουρανό, μιά φωνή που πρίν απο εμάς συγκέντρωσε όλες τις επιθανάτιες αγωνίες κάθε ανθρώπου στη γή: «Θεέ μου, Θεέ μου, ίνα τι με εγκατέλειπες;»

Χριστέ μου, Αγάπη άχρι θανάτου,

Κατήλθες έως του Άδου,

Όπου δεν υπάρχει Θεός, όπου απουσιάζει η χάρις,

Και ανέστης θριαμβευτής,

Ενίκησες για όλους μας.

Οι γυναίκες στον Γολγοθά (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 15,40-41)

Μόνον μερικές γυναίκες παρακολουθούν απο μακρυά το μαρτύριο και το πάθος του Κυρίου. Μερικές γυναίκες που τον ακολουθήσαν απο την Γαλιλαία, έως την Ιερουσαλήμ, είναι μαθήτριες δίπλα απο τους μαθητές στην μικρή μετακινούμενη κοινότητα του Χριστού. Οι μαθητές έφυγαν και κρύφτηκαν, οι γυναίκες όμως όχι!

Με αφοσίωση ακολούθησαν τον Διδάσκαλο και προφήτη τους μέχρι τον θάνατο.

Κατά τη διάρκεια όλης της επίγειας πορείας τους ο Ιησούς υπερασπίστηκε τη γυναίκα, την άκουσε, την υποδέχθηκε σαν ίσος προς ίσον σε μια κοινωνία που την θεωρούσε λίγο καλύτερα απο ένα ζώο, την παρηγόρησε, την υποστήριξε.

Καμμιά γυναίκα δεν υπήρξε εχθρός του Ιησού, Ο Διδάσκαλος ουδέποτε επιτίμησε τις γυναίκες όπως το έκανε στους ιερείς τους γραμματείς και τους ανθρώπους του ναού.

Ανάμεσα στις γυναίκες μοναδικούς μάρτυρες του μαρτυρίου και του θριάμβου της ταπείνωσης του διδασκάλου, βρίσκεται η μητέρα του Ιησού, μάρτυρας αιώνιος της αγάπης που γεννιέται, δίπλα της βρίσκεται μόνος ο μαθητής ο ηγαπημένος ο Ιωάννης, μάρτυρας αιώνιος της αγάπης που δεν θνήσκει.

Ελάχιστα έχουν γραφεί γι αυτή την παρουσία των γυναικών στο πάθος του Κυρίου. Άραγε μάθαμε έστω και σήμερα να αναγνωρίζουμε αυτή την διακριτική παρουσία την γεμάτη αγάπη στην εκκλησία μας και τις κοινωνίες μας;

Ιησού, Δίκαιε και Άμωμε, εσύ θα βρίσκεσαι επι του σταυρού μέχρι το τέλος των ημερών:

Υπάρχουν αυτοί που σε αντικρύζουν με αγάπη και κλαίνε,

Υπάρχουν κι αυτοί που σε κοιτάζουν και δεν σε βλέπουν.

Κι εμείς, εμείς σε βλέπουμε άραγε όλες τις ημέρες της ζωής μας;

Ο Ιησούς τίθεται στο μνημείο (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 15,42-46)

Το βράδυ αυτής της αγίας ημέρας, Παρασκευή 7 Απριλίου του έτους 30, το σώμα του Ιησού, όπως το σώμα κάθε θνητού, τίθεται στο μνήμα.

Ο Ιωσήφ ο απο Αριμαθαίας, μέλος του Συνεδρίου, ζητά απο τον Πιλάτο το σώμα του Κυρίου: κατεβάζει το άγιο σώμα χωρίς ψυχή απο τον σταυρό, το τυλίγει στο σάββανο και το εναποθέτει σε μνήμα σκαμμένο στο βράχο. Κι ένας βράχος φράζει το μνημείο.

Τέλειωσαν άραγε όλα;

Τέλειωσαν μ΄ένα προβλέψιμο, λογικό τρόπο;

Τέλειωσε λοιπόν έτσι μιά ιστορία που για πολλούς ήταν η ιστορία του Θεού;

Το σώμα του Ιησού, χάνεται στο σκοτάδι της γής και κάθε ελπίδα φαίνεται να σβύνει για πάντα μ΄ εκείνο το σεισμό που ακολουθεί.

Με τον θάνατο του Ιησού ο ουρανός εσκοτίσθη και φαντάζει αδιαπέραστος:

Για τις γυναίκες που μοιρολογούν, για τον Ιωσήφ που περιμένει την βασιλεία τώρα δεν αντικρύζει παρά μόνον την σιωπή του Θεού.

Δύσκολα σκέφτεσαι μιά νέα αυγή.

Το σώμα του Ιησού, βασανισμένο, μαστιγωμένο, εξευτελισμένο, ταπεινωμένο, αυτό το σώμα το σημαδεμένο απο το αίμα του, αυτό το σώμα τυλιγμένο στο σάββανο, αυτό το σώμα αναπαύεται και αναμένει την φωνή του Πατρός.

Ιησού μου Λόγε και Σιωπή του Θεού Πατρός, στην ζωή σου υπήρξες λόγος και παρηγορία των αδυνάτων, στο σάββανο και την παγωνιά του μνήματος υπήρξες ελπίδα και ανάστασις των κεκοιμημένων. Άραγε μές στις κραυγές του κόσμου μας μπορούμε να ακούσουμε τον ψίθυρο της σιωπής στην αναμονή της Ανάστασης;

Η αυγή του Πάσχα (Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον 16,1-4)

Ακόμη και μετά απο μιά τέτοια Παρασκευή ανέτειλε το Σάββατο, ημέρα γιορτής, ημέρα ανάπαυσης, ημέρα του Θεού που σώζει. Ύστερα η αυγή της πρώτης ημέρας της εβδομάδας, ημέρα που ο Θεός δημιούργησε το φώς, ημέρα που το σκότος ενικήθη.

Αλλά ακόμη και σ’ αυτή την θλίψη του σκότους, ακόμη και μέσα σ’ αυτή την σιωπή του θανάτου οι γυναίκες μαθήτριες του Κυρίου, συνεχίζουν να αισθάνονται την παρουσία του Διδασκάλου και Προφήτη, ανάμεσα τους η Μαρία απ’ τα Μάγδαλα, που ήδη είδαν την συντριβή της δικής τους σκοτίας.

Ο Ιησούς είναι νεκρός αλλά η αγάπη ζεί:

Το σώμα που αναπαύεται στο μνήμα πρέπει να αρωματισθεί, να διατηρηθεί, να προφυλαχθεί απο την σήψη και την φθορά, πρέπει να φιληθεί, πρέπει να θρηνηθεί.

Υπάρχει λοιπόν μιά αγάπη πιο δυνατή απο τον θάνατο, υπάρχει μιά αγάπη πιο δυνατή απο την κόλαση!

Τρεις γυναίκες προχωρούν προς το μνήμα, στο πρώτο χάραγμα της ημέρας μετά το Σάββατο, πιστές  μυροφόρες, μα ποιός θα μετακινήσει το λίθο που στέκεται ανάμεσα στην αγάπη τους και τον Ιησού;

Κι όμως ο βράχος απεκυλήθη, κανένα εμπόδιο για μιά νέα κοινωνία εν Χριστώ Ιησού.

Επι του μνήματος ένας νέος,καθήμενος ενδεδυμένος φώς

Στο Θαβώρ τρείς άνδρες με φορέματα φωτός.

Και μία φωνή απο φώς υποδέχεται τις μαθήτριες του Κυρίου:

«Μην φοβείσθε! Ζητείτε τον Ιησού απο την Ναζαρέτ τον Εσταυρωμένο; Τι ζητείτε τον ζώντα μετα των νεκρών; Ανέστη ουκ έστιν ώδε!»

ΝΑΙ, ο Πατήρ απήντησε στον Υιό:

Το αγαθόν επεκράτησε του πονηρού, ο θάνατος κατοικήθηκε απο τον Θεό τον ζώντα, η ζωή κατατρόπωσε τον θάνατο!

Οι γυναίκες φεύγουν απο το μνημείο άφωνες: ανακοίνωση που δεν μπορεί να ανακοινωθεί, ευαγγέλιον μή αναγνώσιμο.

Για να το κοινωνήσουμε στους άλλους πρέπει μόνον να το ζήσουμε στην ελπίδα της ανάστασης.

Αναστημένε μας Ιησού, η μόνη θανάσιμη αμαρτία είναι η απιστία στην Ανάστασή σου, η απιστία στη νίκη της ζωής επι του θανάτου: στερέωσε την πίστη μας, την ελπιδα μας, το έλεός μας προς τον πλησίον.
 

top
Has no content to show!