Άρθρα - Απόψεις

Ο πνευματικός πατέρας, ο φίλος, ο αδελφός

vresthenis

Του Σεβ. Μητροπολίτη Βρεσθένης κ. Θεοκλήτου

H Εκκλησία μας θρηνεί διά την κοίμηση του μακαριστού Ιεράρχου και αδελφού μας Μητροπολίτου Ελασσώνος κυρού Βασιλείου, ο οποίος, επί δύο δεκαετίες ποίμανε με την βοήθεια του Τριαδικού Θεού, με υποδειγματικό τρόπο την Μητρόπολη, που του ενεπιστεύθη ο Κύριος.

Έφυγε για τον ουρανό κατά την αναστάσιμη τούτη περίοδο μετά από την προσωπική του σταύρωση και δοκιμασία για να οδεύσει στη Βασιλεία του Θεού, μαζί με τον Αναστημένο Κύριο.

Είχαμε την ευλογία να τον γνωρίσουμε προσωπικώς και να διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι το σημαντικό, ποιμαντικό, πνευματικό, κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο που επιτέλεσε με πολύ αγώνα και κόπο, μα προπάντων με πνεύμα πατρικής αγάπης και αυτοθυσίας.

Με υιική αγάπη και ουσιαστική αφοσίωση υπηρέτησε νυχθημερόν τον πνευματικό του Πατέρα και προκάτοχό του Μητροπολίτη Σεβαστιανό.

Οργάνωσε την Μητρόπολή του, υπήρξε άριστος λειτουργός και ακούραστος εργάτης του ευαγγελικού λόγου, γαλούχησε με τον θεολογικό του λόγο πνευματικά τους πιστούς, υποστήριξε τη νεότητα, συμπαραστάθηκε σε κάθε πονεμένο και εμπερίστατο άνθρωπο, δημιούργησε πνευματικές κυψέλες μέσα από την αναγέννηση της μοναχικής ζωής στην επαρχία του.

Υπήρξε πατέρας αγάπης και οικτιρμών , φίλος, αδελφός συνοδοιπόρος και συναντιλήπτορας σε κάθε άνθρωπο που προσέτρεχε κοντά του επικαλούμενος την αρωγή του. Ήταν ευγενής, ευπροσήγορος, άνθρωπος πραότητος και ταπείνωσεως.

Δεόμεθα εκ βάθους καρδίας ο Αναστάς Κύριος να του δώσει τον στέφανο της δικαιοσύνης Του, την μερίδα των σωζωμένων στην δόξαν των εκλεκτών Του· ώστε, για όσα εκοπίασε στον κόσμο αυτόν, για το όνομα του Κυρίου, να λάβει πλουσία την ανταπόδοση στις μονές των αγίων Του.

Και όπως επί της γής, στην Εκκλησία Του ο Κύριος τον κατέστησε Ποιμένα, έτσι και στο ουράνιο θυσιαστήριό Του να τον αναδείξει.

Ο Κύριος που εδόξασε τη ζωή του επί γης, Αυτός και την έξοδο του εκ του βίου, να την κάνει είσοδο στην κοινωνία των Αγίων Του· και το πνεύμα του να το συναριθμήσει μετά πάντων των απ’ αιώνος ευαρεστησάντων τω Θεώ Αγίων, Δικαίων και Εκλεκτών της Επουρανίου Βασιλείας Του.

Αιωνία η μνήμη του!!!

 

''Της σωτηρίας το ύδωρ..''

ydor

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Μια γυναίκα μονοπωλεί τη σκέψη όλων μας σήμερα. Μια γυναίκα της Σαμαρείας, όπως μας παραδίδει ο Iερός Ευαγγελιστής Ιωάννης, που αξιώθηκε στην επίγεια πορεία της να συναντηθεί πρόσωπο με πρόσωπο με τον επί γης περιπολεύοντα, θεραπεύοντα και σώζοντα το ανθρώπινο γένος, Μονογενή Υιό του Θεού, στο φρέαρ του Ιακώβ.

Μια γυναίκα, στην οποία παραδόθηκε η περίφημη εκείνη διδασκαλία του Χριστού πως "πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας Αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν". Μια γυναίκα που από σκεύος του διαβόλου, γίνεται όργανο της χάριτος του Θεού.

Από σκοτεινή που ήταν, εξαιτίας των έργων της αμαρτίας, έγινε φωτεινή. Έγινε η φωτεινή ισαπόστολος. Έγινε η μάρτυς και η κοινωνός των παθημάτων και της Αναστάσεως του Χριστού.

Να τι γράφει γι' αυτήν ο Θεοφάνης ο Κεραμεύς, Επίσκοπος Ταυρομενίου: "Αυτός που δημιούργησε με μόνο το νεύμα Του όλη την κτίση, Αυτός για τον οποίο η προφητική αποκάλυψη λέει, <<ο προαιώνιος Θεός δεν θα πεινάσει, ούτε θα κοπιάσει>> (Ησ. ξ', 28), Αυτός ο ίδιος οδοιπορεί και κοπιάζει και ανέχεται την πείνα και την δίψα και ζητά νερό από γυναίκα.

Διότι, έτσι όπως τρώει μαζί με τελώνες και δεν παραιτήθηκε, ούτε αρνήθηκε να κάνει διάλογο με την πόρνη, έκανε όπως κάνουν οι άριστοι από τους γιατρούς, οι οποίοι συνεχώς επισκέπτονται όσους έχουν πυρετό, χωρίς αυτοί να δέχονται στον εαυτό τους την αρρώστια. Και δείχνει αμέσως από την πρώτη συζήτηση πόσο διψά την δική μας σωτηρία και αυτό ζητά και από εμάς".

Βλέποντας, λοιπόν, αυτήν την δίψα της γυναικός και το καλοπροαίρετο του χαρακτήρα της, αλλά και την μετέπειτα ουσιαστική και όχι τυπική μετάνοιά της και πόσο αυτή θα ωφελήσει τους ανθρώπους, της χαρίζει της σοφίας το ύδωρ.

Από αυτό ποτίστηκε δαψιλώς η Σαμαρείτιδα και γέμισε η ζωή της από την παρουσία του Θεού και "εκληρώσατο" συγχρόνως κατά τον ιερό υμνογράφο "βασιλείαν την άνωθεν".

Ποιο είναι όμως αυτό το νερό, το οποίο της υποσχέθηκε ο Χριστός σύμφωνα με το λόγο Του "το ύδωρ ο εγώ δώσω αυτό γεννήσεται εν αυτώ πηγή ύδατος αλλομένου εις ζωήν αιώνιον";

Ποιο είναι αυτό το νερό που θα αναβλύζει μέσα τους ως πηγή αστείρευτος και θα τους χαρίζει την αθανασία;

Ερμηνεύοντας αυτόν τον στίχο, ο Άγιος Κύριλλος Πατριάρχης Αλεξανδρείας λέγει πώς αυτό το νερό είναι η ζωοποιός χάρις του Αγίου Πνεύματος. "Ύδωρ ζων αποκαλεί την ζωοποιόν δόσιν του Αγίου Πνεύματος".

Και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Εκκλησία μας από την περασμένη Κυριακή μάς υπενθύμισε την κολυμβήθρα της Βηθεσδά, την περασμένη Τετάρτη με την εορτή της Μεσοπεντηκοστής την πνευματική δίψα ("διψώσαν μου την ψυχήν ευσεβείας πότισον νάματα") και σήμερα την πηγή της Σαμαρείτιδος.

Με άλλα λόγια, προετοιμάζει η Εκκλησία τα παιδιά της για την Πεντηκοστή και την έλευση του Παρακλήτου.

Γι' αυτό και τη σημερινή μέρα, θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε Πεντηκοστή προ της Πεντηκοστής, αφού έχουμε την υπόσχεση του Χριστού ότι "ος αν πίει εκ του ύδατος ου εγώ δώσω αυτώ, ου μη διψήσει εις τον αιώναν".

Τι είναι όμως η Χάρις του Θεού, αυτό το αθάνατο νερό, το οποίο υπόσχεται να χαρίσει ο Θεός στη Σαμαρείτιδα;

Α. Δεν είναι εύκολο να δώσουμε έναν λογικό ορισμό της Θείας Χάριτος, αφού είναι αδύνατον να περιγράψουμε τον Χριστό ως Θεό με έναν ανθρώπινο όρο.

Έτσι Τον ονομάζουμε Θεάνθρωπο, τέλειο Θεό και τέλειο Άνθρωπο, "Θεός όλος υπάρχων, όλος βροτός γέγονας, όλη τη Θεότητα μίξας την ανθρωπότητα", όπως υπογραμμίζει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός (Κανών Μεταμορφώσεως).

Θεία Χάρις είναι η άκτιστος ενέργεια κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, δια της οποίας γίνεται η ένωση του Θεού με τον άνθρωπο. Είναι η έλευση του Χριστού μέσα στην καρδιά του ανθρώπου.

Είναι η ένθεος ζωή την οποία βιώνει ο άνθρωπος, αφού κατά τον Μέγα Βασίλειο, έχει "ενιδρυμμένο εν εαυτώ το Θεό".

Πηγάζει από τη θυσία του Γολγοθά και έρχεται σαν μία εύνοια και συγκατάθεση του φιλάνθρωπου Θεού προς τον αμαρτωλό άνθρωπο για να τον οδηγήσει στην μετάνοια και στην κάθαρση και να του χαρίσει την αληθινή θεογνωσία.

Β. Η Θεία Χάρις που θεραπεύει τα ασθενή και αναπληρεί τα ελλείποντα, έρχεται στον άνθρωπο, όπως μας τονίζει ο Άγιος Διάδοχος Επίσκοπος Φωτικής, δια των Ιερών Μυστηρίων, π.χ. του Αγίου Χρίσματος, της Θείας Ευχαριστίας και όλων των άλλων αγιαστικών μέσων που διαθέτει πλούσια η Αγία μας Εκκλησία, παραμένει σε αυτόν παρά τις ατέλειές του και συμβάλλει στην νέκρωση του παλαιού ανθρώπου και στην ανακαίνισή του, κατά την έκφραση του Αποστόλου Παύλου "εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού".

Αυτήν την Χάρη του Θεού την βλέπουμε στα πρόσωπα των Αγίων μας.

Δεν μιλούν οι Άγιοι για τον εαυτό τους, παρά μόνο για τον Χριστό.

Δεν παρουσιάζουν τις αρετές τους, παρά μόνο τον Λυτρωτή και Σωτήρα Κύριο.

Είναι πραγματικά τα πρόσωπά τους ευωδία Χριστού και ο λόγος τους και η διδασκαλία τους λόγος του Αγίου Πνεύματος. Γι' αυτό είναι διαχρονικοί και επίκαιροι.

Και τότε και σήμερα και πάντοτε. Γιατί απλούστατα ο Χριστός "χθες και σήμερα ο Αυτός και εις τους αιώνας των αιώνων."

Και η Εκκλησία μας, η Εκκλησία των Αγίων, η Εκκλησία των Μαρτύρων, των Οσίων και των Δικαίων, είναι η Εκκλησία του Φωτός, της Χάριτος, της Αναστάσεως και της Αγιότητος.

Γ. Αυτή η Χάρη του Θεού έρχεται σε εμάς παιδευτικά, κατά την έκφραση του Αγίου Διαδόχου Φωτικής, μας παιδαγωγεί με μυστηριώδεις και παράδοξους τρόπους, ώστε με το πνεύμα της ελευθερίας που μας χάρισε ο Θεός να δώσουμε κι εμείς την δική μας συγκατάθεση στην πρόσκληση αυτή του Θεού.

Αυτή η Χάρη του Θεού δρα ακόμη, κατά τον θεόπτη Άγιο Διάδοχο, δυναμικά. Όταν ο άνθρωπος αγωνίζεται, αισθάνεται ζωντανή την παρουσία του Θεού.

Αισθάνεται να ζει μέσα στο φως, αισθάνεται παράκληση, παρηγορία, δύναμη και ενίσχυση στον αγώνα του. Ζει μέσα του την Βασιλεία του Θεού και προγεύεται από αυτήν την ζωή την Βασιλεία των Ουρανών.

Να πάλι, γιατί οι Άγιοι από τη στιγμή που δέχτηκαν στην ζωή τους αυτήν την Χάρη του Θεού, μέθυσαν από αυτήν. Όχι μόνο ξεδίψασαν οι ίδιοι, αλλά πότισαν και όλους τους άλλους.

Όλοι αυτοί που φτάνουν στην Κλεισούρα για να προσκυνήσουν τον τάφο και τα χαριτόβρυτα λείψανα της Οσίας Σοφίας, όλοι αυτοί που μιλούν για τον παγκόσμιο φωστήρα, τον Όσιο Πορφύριο, αλλά και όλοι οι άλλοι που γονατίζουν μπροστά στον απέριττο τάφο του Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου, έχουν γευθεί, είτε λίγο είτε πολύ, αυτήν την Χάρη του Θεού.

Μακάρι κι εμείς στην ζωή μας να ζητήσουμε και να πάρουμε, όπως η Σαμαρείτιδα, αυτό το αθάνατο νερό που είναι η Χάρη του Θεού.

Είθε να γίνουμε ακόλουθοι της πιστής Σαμαρείτιδας και να μην συμφωνήσουμε βέβαια στην άλογη συγκατοίκηση με τις αισθήσεις, που αρχικά συγκατοίκησε εκείνη, κατά την έκφραση του Αγίου Θεοφάνη του Κεραμέως.

Είθε να αντλήσουμε αυτό το αθάνατο νερό. Και τότε "θα παρουσιαστεί πνευματικά ο Λόγος του Θεού, διψώντας τη σωτηρία μας και θα μας χορηγήσει τις βροχές των πνευματικών δωρεών" (Θεοφάνης Κεραμεύς).


Χρησιμοποιήθηκαν πηγές από τα βιβλία "Από την Ανάσταση του Χριστού στην Πεντηκοστή" της Καλύβης Κοιμήσεως Θεοτόκου Ιεράς Σκήτης Κουτλουμουσίου και "Πατερικές Εμπειρίες" του Αρχιμ. Νικήτα Βουτυρά.

Η Παναγία η Ευωδιάζουσα (ΦΩΤΟ)

eyodiazoysa-1

Του Αιμίλιου Πολυγένη

Ευρισκόμενος αυτές τις ημέρες στο Άγιον Όρος ασπάστηκα μία από τις πολλές εικόνες της Παναγίας που βρίσκονται στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου.

Έμεινα έκπληκτος όταν πλησίασα για να ασπαστώ την εικόνα, καθώς αισθάνθηκα μία έντονη ευωδία η οποία πλημμύρισε τον χώρο στον οποίο βρισκότανε.

Πριν από τον Εσπερινό για τον Άγιο Γεράσιμο τον Παλαδά πλησίασα τον Ηγούμενο της Μονής Βατοπαιδίου, όπου του διηγήθηκα το εν λόγω γεγονός με την ευωδία.

''Την εικόνα αυτή την βρήκαμε στο Εικονοφυλάκιο της Μονής Βατοπαιδίου. Αυτή είναι η Παναγία η Ευωδιάζουσα, διότι ευωδιάζει όλα αυτά τα χρόνια συνεχώς'', ανέφερε μεταξύ άλλων ο Ηγούμενος της Μονής Βατοπαιδίου Γέροντας Εφραίμ.

Αυτό είναι μία ακόμα επιβεβαίωση ότι η Μονή Βατοπαιδίου είναι Θεοτοκοσκέπαστη, αφού στο Μοναστήρι φυλάσσονται εφτά Θαυματουργές Εικόνες της Παναγίας.

Ακολουθεί η φωτογραφία της Παναγίας της Ευωδιάζουσας

''Ηρπάγη!... Ο Φίλος...''

elas

Του Σεβ. Μητροπολίτη Καβάσων Εμμανουήλ

Με πόνο ψυχής γράφω αυτές τις ελάχιστες γραμμές, ο ελάχιστος εγώ για τον κοιμηθέντα εν κυρίω, αγαπητό φίλο και αδελφό τον Ελασσώνος Βασίλειο.

Μέσα στην Αναστάσιμη περίοδο που διανύουμε, έφυγε η καθαρά του ψυχή για τους Ουρανούς. Ένας Αναστάσιμος άνθρωπος, ηρπάγη στους Ουρανούς ακριβώς μέσα στην κάρδια της Αναστάσιμου βιωτής της αγίας μας Εκκλησίας.

Ηρπάγη η αγαπώσα καρδία του, “ίνα μη η κακία” του κόσμου τούτου καταλάβει αυτού ... Κάπως έτσι τολμώ να ερμηνεύσω την πρόωρη αναχώρηση του “εκ του ματαίου τούτου κόσμου ...”

Άνθρωπος αγάπης, καταλλαγής και συναινέσεως. Ειρηνικός, ευγενής, ευπροσήγορος, αναστάσιμος και πλήρης αγάπης.

Είχα την ευλογημένη συγκυρία να τον γνωρίσω νέο διάκονο διαβιούντα τότε, στην Ιερά Μονή Πεντέλης.

Έκτοτε μας συνέδεσε αδιατάρακτη φιλία και αγάπη που ουδέποτε εκπίπτει.... αφού εν τη προθέσει ο ένας μνημόνευε μυστικώς τον άλλον δεόμενος του Κυρίου.

Αδελφέ μου Βασίλειε, πορεύσου εν ειρήνη την οδό της Αναστάσεως.

Στην ζωή σου ηγάπησες πολύ τον αγαπημένο Ιησού και ακολουθήσας πιστά ταις ίχνεσιν αυτού.

Κατά την ώρα της εξόδιου σου Ακολουθίας της “όλης εκκλησίας” συμμετεχούσης, σου αφιερώνω τούτα τα φτωχά λόγια βγαλμένα μέσα από την καρδιά μου.

Δέξου τα, ως αντίδωρον ευγνωμοσύνης και αγάπης αιωνιζούσης......

Ο Πατριάρχης της των Αλεξανδρέων εκκλησίας και της Αφρικής απάσης Κύριος μοι Κύριος Θεόδωρος φίλος, αδελφός και συνοδοιπόρος σε αποχαιρετά με τα εμπνευσμένα λόγια που ήδη κατέθεσε εν αγάπη για σένα ονομάζοντας σε λαμπρό και μεγάλο Ιεράρχη.

Ότι προσέφερες στην τοπική και την καθόλου εκκλησία να Σου αντιπροσφερθεί από τον φιλανθρωπότατο Κύριο εκατονταπλασίονα, δικαιώνοντας Χριστός ο και Αναστάς τους κόπους και τους πόνους που γι ́ Αυτόν κατέβαλες. Εν σιγή προσκυνώ του τιμίου σκηνώματος σου.

Ας είναι αιώνια η Μνήμη σου μέσα στη «Μνήμη» του Θεού την αιώνια.

Ο δε “εν αγίοις αναπαυόμενος Θεός” να κατατάξει την φιλομόναχη αγία σου ψυχή μετά των αγίων.

Καμπαναριά και Μιναρέδες;

fthiotidos nikolaos1

Του Σεβ. Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Νικολάου

Μέχρι τώρα είχαμε την ψευδαίσθηση, ότι η είσοδος νομίμων και παρανόμων μεταναστών στην πατρίδα μας θα αλλοίωνε μόνο τον πληθυσμό και εξωτερικά την κοινωνική ζωή χωρίς να επηρεάσει το ήθος τον χαρακτήρα και την φυσιογνωμία του Ελληνορθοδόξου Κράτους μας.

Στην αναχαίτιση αυτής της εισβολής σημαντικό ρόλο είχαν οι Νόμοι της Ελληνικής πολιτείας, οι οποίοι προστάτευαν την προσωπικότητα του Ελληνικού Ορθοδόξου Γένους.

Δυστυχώς όμως ένα σχέδιο Νόμου με τίτλο «Οργάνωση της νομικής μορφής των θρησκευτικών Κοινοτήτων και των Ενώσεων τους στην Ελλάδα» έρχεται να επιλύσει ζητήματα που για χρόνια εκκρεμούσαν μεταξύ πολιτείας και θρησκευτικών κοινοτήτων με απρόβλεπτες συνέπειες για την Ορθόδοξη Ελλάδα, όπως μέχρι τώρα την γνωρίζαμε.

Η ανεξιθρησκεία είναι επιβεβλημένη και δικαία. Εάν αυτή όμως επιβάλλεται σε ένα τόπο, που με την είσοδο νέων φυλών και θρησκειών απειλητικά αλλοιώνεται, από πλεονέκτημα και απόκτημα καταντά τιμωρία και απειλή για τους γηγενείς.

Πως θα εξασφαλίζεται η πιστή τήρηση των τριών όρων που θέτει το Σύνταγμα, δηλαδή α. Γνωστή θρησκεία β. μη άσκηση προσηλυτισμού και γ. συμφωνία με τη δημόσια τάξη και τα χρηστά ήθη;

Κάθε αίρεση και θρησκεία θα ιδρύει χώρους λατρείας, σχολεία, ραδιοφωνικούς σταθμούς κλπ.

Η Ελλάδα θα γίνει ξέφραγο αμπέλι. Θα γεμίσουν με τζαμιά πόλεις και χωριά λόγω της αυξήσεως των μουσουλμάνων μεταναστών.

Λαμβανομένης υπ’ όψιν και της βίαιης και δυναμικής ιδεολογίας του μουσουλμανισμού, ο οποίος υπολογίζεται ως μία από τις σημαντικότερες πολιτικές και ιδεολογικές δυνάμεις στον κόσμο θα επέλθουν μεγάλες ανατροπές όχι μόνο στην θρησκεία, αλλά και στην κοινωνική ζωή της πατρίδος μας.

Το χειρότερο είναι ότι οι μέχρι σήμερα παράνομα παραθρησκευτικές σέκτες των ανατολικών κυρίως θρησκειών, θα μπορούν να ονομάζονται Εκκλησίες.

Αντιλαμβάνεσθε την σύγχυση που θα προκληθεί στο λαό και τη ζημία που θα υποστεί η ενότητα της πατρίδος μας.

Ελπίζουμε ότι οι πολιτικοί μας θα αντιληφθούν την λεπτότητα και επικινδυνότητα του θέματος και θα πράξουν το χρέος τους απέναντι στην πατρίδα και την Εκκλησία.

top
Has no content to show!