Άρθρα - Απόψεις

Είναι μάνα με αναρίθμητα παιδιά

images

Του Σεβ. Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Νικολάου

Ημέρα χαρᾶς καί δυνάμεως εἶναι ἡ μεγάλη ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Ὑπεράγνου Μητρός τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Ἡ Μητέρα τῆς ζωῆς ἐνίκησε τόν θάνατο καί μέ τήν ἀθάνατη κοίμησή της διαλαλεῖ σέ ὅλο τόν κόσμο τήν ἦττα τῆς φθορᾶς καί τοῦ θανάτου.

Διῆλθε ἀπό τίς διόδους τοῦ θανάτου, ἀλλά ὄντας ἑνωμένη μέ τόν ἀθάνατο καί αἰώνιο Υἱό της, ἐξῆλθε στή ζωή ἀβλαβής καί τώρα ὡς ἀεί ζῶσα προσδέχεται ὅλους ἐμᾶς, τά παιδιά της, στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ καί χαρίζει τήν χαρά τῆς ἀθανασίας.

Ἀπό ποῦ ἀπορρέει ἡ δύναμή Της μέ τήν ἰσχύ τῆς ὁποίας ἐνίκησε τόν ἀρχέκακο δράκοντα καί κατέστησε τόν τάφο τόπο ἀθανασίας καί κλίμακα ὁδηγοῦσα στόν οὐρανό; Ἀπό τόν Υἱό καί Σωτῆρα Της, μέ τόν ὁποῖο ἑνωθεῖσα ἔδωσε τή ζωή της καί ἔλαβε τή ζωή Του.

Ἔδωσε σάρκα καί ἔλαβε πνεῦμα, ὅπως τῆς ἐμήνυσε ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ στόν Εὐαγγελισμό:

«Πνεῦμα Ἅγιον ἐπελεύσεται ἐπί Σέ καί δύναμις Ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι» (Λουκ. 1,35). Μέ τήν δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἔγινε Ναός Θεοῦ Ἅγιος μέσα στόν ὁποῖο κατώκησε ὁ ἀχώρητος Θεός καί ὡς ἐκπρόσωπος τῆς ἀνθρωπότητος παρέδωσε τήν ἀνθρώπινη φύση στό Δημιουργό, γιά νά τήν ἁγιάσει καί τήν θεώσει. Διά τοῦτο «αἱ γενεαί πᾶσαι» μακαρίζουν τήν Θεοτόκο, τήν πηγή τῆς ζωῆς, τήν Μητέρα τοῦ Φωτός, τήν σωτηρία τῶν ἁμαρτωλῶν, τήν ἐλπίδα τῶν ἀπελπισμένων, τήν προστασία τῶν πιστῶν.

Ἡμέρα χαρᾶς καί ἡμέρα ἐλπίδος.

Ἡ Θεοτόκος εἶναι γιά ὅλους μας ἐργαστήριο Χάριτος. Μέσα σ΄αὐτό τό ἐργαστήριο καλλιεργοῦνται οἱ ψυχές, λυαίνονται ἀπό τήν τραχύτητα τῶν παθῶν, χρωματίζονται μέ τίς ἀνταύγιες τῶν Θείων χαρισμάτων, δροσίζονται μέ τήν δροσιά τῆς Μητρικῆς στοργῆς καί ἑτοιμάζονται γιά νά καταστοῦν κατοικητήριον Θεοῦ.

Ἡ Παναγία εἶναι ἡ μεγάλη μας ἐλπίδα. Πῶς ἐμεῖς οἱ ἀνάξιοι καί ἀδύναμοι θά ἐφθάναμε στό Θεό, ἐάν δέν εἴχαμε τήν κλίμακα, πού ἀνεβάζει σ΄ Αὐτόν;

Αὐτή μᾶς προσάγει στόν Θεό καί ὡς Μητέρα Του παρακαλεῖ γιά μᾶς. Νά γιατί εἶναι ἡ μεγάλη μας ἐλπίδα. Ὡς Μητέρα μας θέλει καί ὡς Μητέρα τοῦ Χριστοῦ δύναται.

Στόν πόνο μᾶς παρηγορεῖ, στήν κάθε δοκιμασία μᾶς ἐμψυχώνει, ὅταν ἁμαρτάνουμε δέν μᾶς καταδικάζει, ὅταν ἀγωνιζόμαστε μᾶς ἐνισχύει, ποτέ δέν μᾶς ἐγκαταλείπει, χαίρει μαζί μας, κλαίει μαζί μας, ἡ καρδιά της κτυπᾶ γιά κάθε ἄνθρωπο. Ὀρθά ἡ Ἐκκλησία μας τήν ὀνομάζει «Πλατυτέρα τῶν Οὐρανῶν».

Ἡ ἀγκαλιά της καί ἡ ψυχή της χωράει ὅλη τήν κτίση. Γιά τόν καθένα μας σκέπτεται χωριστά καί φροντίζει ἀνάλογα. Εἶναι μιά Μάνα μέ ἀναρίθμητα παιδιά, πού τό καθένα ἔχει μιά εἰδική θέση στήν ψυχή της.

Οἱ λόγοι αὐτοί δέν εἶναι ὡραιοποιημένη καί λογοτεχνική ἔκφραση τῆς Ἐκκλησίας πρός Αὐτήν.

Εἶναι ἐμπειρίες καί βιώματα ἑνός ἑκάστου τῶν ἀνθρώπων, πού ἔχουμε γευθεῖ τήν πλατιᾶ ἀγάπη καί στοργή Της.

Δέν ὑπάρχει Χριστιανός, πού νά μή ἔνοιωσε κάποτε τήν ἀγάπη τῆς Παναγίας. Ἡ τιμή, ἡ ἀγάπη καί ἡ λατρεία τοῦ πληρώματος αὐτό ἐκφράζει.

Δέν ὑπάρχει κανένα πρόσωπο στήν ἱστορία, πού νά ὑμνήθηκε, νά ἐγκωμιάσθηκε καί νά τραγουδήθηκε ὅσο ἡ Παναγία, ἡ ὀρθῶς ὀνομασθεῖσα «μόνη ἐν γυναιξίν εὐλογημένη».

Ἡ ἑορτή τῆς Παναγίας μας εἶναι ἀνατολή φωτός καί δυνάμεως. Ἡ ζωοκοίμη τη μετάστασή Της ἄς εἶναι ἀλλαγή ζωῆς γιά τόν καθένα μας, πού δυναστεύεται ἀπό τόν φόβο τοῦ θανάτου καί τυραννεῖται μέσα σέ μιά παράφρονη κοινωνία, πού ἔχει χάσει τόν προσανατολισμό της.

Ἡ ζωή μας δέν εἶναι μόνο χρῆμα καί ἀπόλαυση. Ὑπάρχουν ἀκόμα πολλά, τά ὁποῖα πρέπει νά ἀναζητήσωμε.

«Δεῖ γάρ τό φθαρτόν τοῦτο ἐνδύσασθαι ἀφθαρσίαν καί τό θνητόν τοῦτο ἐνδύσασθαι ἀθανασίαν» (Α’ Κορινθ. 15,54), τονίζει ὁ Ἀπόστολος τῶν Ἐθνῶν

Παῦλος. Ἀπό τήν φθαρτότητα τῶν ἐγκοσμίων πρέπει νά ὁδηγηθοῦμε στήν ἀφθαρσία τῶν αἰωνίων.

Ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος μᾶς ὑποδεικνύει τόν τρόπο, ὁ ὁποῖος εἶναι ἡ ἕνωσή μας μετά τοῦ Χριστοῦ διά τοῦ Παναγίου Σώματος τῆς Ἐκκλησίας.

Ἔτσι ἡ ἑορτή τοῦ θανάτου Της θά γίνει γιά μᾶς Ἀνάσταση καί ζωή σέ μιά κοινωνία θεανθρώπινη, ἡ ὁποία ἀπό αὐτό τόν κόσμο θά γεύεται τήν εὐτυχία, τήν εὐλογία καί τήν ἁγιότητα τῆς αἰωνιότητος.

Ἡ Παναγία Μητέρα μας νά σᾶς εὐλογεῖ ἀκαταπαύστως καί νά σᾶς σκεπάζει ἀπό κάθε κακό.

(Από το βιβλίο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Νικολάου "Θεομητορικά Νεύματα").

 

Τρομοκρατημένοι οι Χριστιανοί της Αιγύπτου

images

Γράφει ο Μάνος Οικονομίδης | Ysterografa.gr

Το αντάρτικο πόλης της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, δηλαδή του πολιτικού Ισλάμ που ανθίσταται στην ιστορική περιθωριοποίησή του, και αρνείται να συμμετάσχει παραγωγικά στη νέα πραγματικότητα η οποία διαμορφώθηκε στην Αίγυπτο μετά την ανατροπή του Μοχάμεντ Μόρσι από τον στρατό, σε ένα πραξικόπημα που βαφτίστηκε “διόρθωση επανάστασης” ακόμη και από τον Λευκό Οίκο, έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία, έως τρόμο στους Χριστιανούς της χώρας των Φαραώ.

Είναι εξάλλου εξαιρετικά νωπές οι εικόνες με τις εκκλησίες που έκαψαν προχθές οι Ισλαμιστές, στο πλαίσιο των εκκαθαριστικών επιχειρήσεων των αιγυπτιακών δυνάμεων ασφαλείας, χωρίς λόγο και αφορμή για την αντεκδίκηση αυτή, καθώς είναι αυτονόητο ότι… οι καμπάνες δεν πυροβολούν.

Τα αραβικά ΜΜΕ μεταδίδουν εκτενή ρεπορτάζ για το χριστιανικό στοιχείο της Αιγύπτου, και τις δύσκολες ώρες που περνάει, καθώς εκτός από τις εκκλησίες, επιθέσεις από μέλη της Μουσουλμανικής Αδελφότητας δέχτηκαν επιχειρήσεις και σπίτια Χριστιανών.

Οι περιγραφές από την πόλη Σοχάγκ, κάνουν λόγο για περιοχή-φάντασμα, με τους Χριστιανούς κατοίκους της να φοβούνται να βγουν στους δρόμους ή να πάνε στη δουλειά τους, και έτσι να μένουν κλεισμένοι στα σπίτια τους, προσδοκώντας σε εκτόνωση της κατάστασης.

Οι χριστιανικοί πληθυσμοί της Αιγύπτου, ζούσαν σε καθεστώς τρόμου από το πρώτο κιόλας διάστημα που διαδέχτηκε την πτώση του Χόσνι Μουμπάρακ και την άνοδο στην εξουσία του εκλεκτού της Μουσουλμανικής Αδελφότητας Μοχάμεντ Μόρσι, ο οποίος προϊόντος του χρόνου ανέπτυξε μια “σκληρή” ισλαμική ατζέντα, που ενόχλησε το σύνολο των μετριοπαθών Αιγυπτίων, με αποτέλεσμα το στρατιωτικό πραξικόπημα να είναι από πολλούς… καλοδεχούμενο, αντί να καταδικάζεται η ανατροπή ενός δημοκρατικά εκλεγμένου Προέδρου.

Αντίστοιχη κατάσταση με αυτή που διαμορφώνεται στην Αίγυπτο συναντά κανείς και στη Συρία, με την αντιπολίτευση που έχει ξεκινήσει τον Εμφύλιο κατά του Μπασάρ αλ Άσαντ να έχει παραδοθεί σε ακραία ισλαμικά στοιχεία, και εξτρεμιστικές οργανώσεις, πολλές από τις οποίες κάνουν ακόμη και την Αλ Κάιντα να… κοκκινίζει.

Σερρών Θεολόγος: ''Σήκωσε τα μάτια σου Μαριάμ και δες όλα τα παιδιά σου''

images

«Γιατί ἐσύ, Δέσποινα, συγκεντρώνεις ὅλες τίς χάρες, εἶσαι ἡ ἔκφραση κάθε τελειότητας, ζωντανός πίνακας καί εἰκόνα κάθε ἀγαθοῦ καί κάθε τιμιότητας, ἐπειδή μόνον ἐσύ, ἀξιώθηκες καί ἔλαβες ὅλα τά χαρίσματα τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ἀφοῦ μάλιστα μόνον ἐσύ κατά παράδοξο τρόπο κράτησες μέσα στά σπλάχνα σου καί ἔγινες κατά θαυμαστό τρόπο κατοικία αὐτοῦ ἀπό τόν ὁποῖο πηγάζουν ὅλοι αὐτοί οἱ θησαυροί.

Μετά ἀπ’ αὐτά καί τώρα μέ τόν θάνατό σου προχώρησες στήν ἀθανασία καί δίκαια ἀπό τή γῆ πέρασες στόν οὐρανό, ὥστε στά ὑπερουράνια νά εἶσαι αἰωνίως συγκάτοικος μέ τόν Κύριο καί ἀπό ἐκεῖ εὐεργετώντας τήν κληρονομία σου καί μέ τίς ἀσταμάτητες προσευχές σου στόν Κύριο νά εἶναι αὐτός εὐνοϊκός γιά ὅλους». (Ἁγ. Γρηγορίου Παλαμᾶ, ὁμιλία ΛΖ’, 6).     


Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Μέ συναισθήματα θρησκευτικῆς εὐλάβειας καί ψυχικῆς ἀνατάσεως ἑορτάζουμε σήμερα τήν πανευφρόσυνη καί φωτοφόρο μνήμη τῆς Κοιμήσεως τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τῆς θερμῆς προστάτιδος τῶν χριστιανῶν καί μητέρας ὅλων τῶν ἀνθρώπων.

Ἕνα ἀνθρώπινο ποτάμι, μέ δάκρυα χαρᾶς καί προσμονῆς στά μάτια, μέ τά κεριά τῆς πίστεως ἀναμμένα στά χέρια καί στίς ψυχές, στέκεται μέ ἱερό δέος μπροστά στήν πανσεβάσμια καί ἱερώτατη μορφή τῆς Παντοβασίλισσας, γιά νά ἀναθέσει σέ αὐτήν τίς ἐλπίδες, τούς πόνους, τούς ἱερούς πόθους, τίς δυσκολίες καί τούς στεναγμούς του, προσβλέποντας μέ ἐμπιστοσύνη στίς ἀκοίμητες  πρεσβεῖες της πρός τόν Σωτῆρα τοῦ κόσμου.

Στήν Παναγία Μητέρα τοῦ Θεοῦ ἀλλά καί ἰδική μας, κατά χάριν, Μητέρα καί ἐγγυήτρια τῆς σωτηρίας μας ὀφείλουμε αἰώνια εὐγνωμοσύνη, καθώς ἐκείνη ὡς ἡ ἀληθῶς Κεχαριτωμένη, ὁ πανευκλεής καρπός τοῦ ἀνθρωπίνου γένους εὐαρέστησε στόν Θεό, ἀφοῦ «μόνον αὐτή στάθηκε ἀνάμεσα στόν Θεό καί σ’ ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο γένος καί ἔκανε τόν Θεό, Υἱό ἀνθρώπου καί τούς ἀνθρώπους υἱούς τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ τήν γῆ τήν ἔκαμε οὐρανό καί τό ἀνθρώπινο γένος τό ἐθέωσε» (Ἁγ. Γρηγορίου Παλαμᾶ, ὁμιλία λζ’ 3, 26-28).

Ἡ Κοίμησή Της, τήν ὁποία ἱεροπρεπῶς ἑορτάζουμε σήμερον, εἶναι κατά τόν Θεοφόρο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ ζωηφόρος, καθώς δι’ αὐτῆς ἡ Κυρία Θεοτόκος μεταβαίνει σέ οὐράνια καί ἀθάνατη ζωή.

Ἡ εὐκλεής μνήμη τῆς ἐνδόξου Κοιμήσεως τῆς ὑπερευλογημένης Δέσποινας εἶναι, παρά πᾶσαν ἀνθρωπίνη λογική, χαρμόσυνη ἑορτή καί παγκόσμια πανήγυρις, καθώς ὄχι μόνο ἀνανεώνει τή μνήμη τῶν θαυμασίων Της, ἀλλά καί ἐπιχορηγεῖ μέ ἐλπίδα καί δύναμη ὁλόκληρη τήν ζωή μας. Αὐτῆς τῆς μεγάλης παγκοσμίου πνευματικῆς χαρᾶς καλούμεθα 
σήμερον ὅλοι μας νά γίνουμε μέτοχοι καί κοινωνοί.

Τήν ἁγία καί φωτοφόρο χάρη Της ἐπιζητοῦμε ἐκ βάθους ψυχῆς πάντοτε καί  μέ πίστη προστρέχουμε στήν ἁγία σκέπη Της, γιά νά βροῦμε ἔμπνευση στόν ἀγώνα μας, ἀσφαλῆ προσανατολισμό καί νόημα στήν ζωή μας, στήριγμα καί ἀνακούφιση στούς πειρασμούς καί τίς ταλαιπωρίες τῆς ζωῆς μας, παράκληση καί παρηγορία στίς πτώσεις καί τίς ἀστοχίες μας.

Σέ αὐτήν μέ ἐμπιστοσύνη ἀναθέτουμε τίς ἐλπίδες μας γιά τήν παροῦσα καί γιά τήν μέλλουσα ζωή. Αὐτῆς τίς φιλόστοργες καί μητρικές προσευχές πρός τόν φιλάνθρωπο Θεό ἐπικαλούμεθα ὡς προστασίαν ἀπό πάσης ἐπιβουλῆς «ὁρατῶν καί ἀοράτων ἐχθρῶν».

Τήν μεγαλύνουμε ὡς τήν μόνην Θεοτόκον, τήν τιμοῦμε ὡς ἀληθῶς Ἀειπάρθενον, τήν μακαρίζουμε μέ  ὕμνους ὡς τήν «Κεχαριτωμένην», «τήν καλήν ἐν γυναιξί», τήν ἱκετεύουμε ὡς πηγήν ἀκένωτον καί τάμεῖον ἀσύλητον ζωῆς, χάριτος καί δυνάμεως, τήν ἀτενίζουμε ὡς σκέπη τοῦ κόσμου «πλατυτέρα νεφέλης», τήν νιώθουμε ὡς τό ἀληθινό καί ἀξεπέραστον πρότυπον τοῦ κατά Θεόν πιστεύοντος ἀγωνιζομένου καί θεουμένου ἀνθρώπου.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Μέ ἱερό θάμβος καί δέος στεκόμεθα σήμερον ἐνώπιον τῆς ὁλόφωτης μορφῆς τῆς Παναγίας καί ἐπιποθοῦμε μέ ὅση δύναμη ἔχουμε νά τιμήσουμε, νικώντας τόν φόβο μέ τόν πόθο, ἐκείνη πού εἶναι τό «πανάρρητον τῆς οἰκονομίας κειμήλιον» κατά τόν ἅγιον Ἐπιφάνιον Κύπρου, «τό κάλλος τῆς ἀνθρώπινης φύσεως» κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό καί «τό μεθόριον κτιστοῦ καί ἀκτίστου» κατά τόν Ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ.

Ἄς τήν παρακαλέσουμε λοιπόν θερμῶς, δανειζόμενοι τούς λόγους τοῦ 
Μεγάλου Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, λέγοντες πρός αὐτήν.

«Ἆρον σου τά ὄμματα Μαριάμ καί ἴδε εὐσπλάχνως τους, Εἰκόνι Σου τῇ Σεπτῇ παρεστώτας Κόρη καί σέ παρακαλοῦντας καί πλήρωσον αἰτήσεις τούτων Πανύμνητε».

Δηλαδή: «Σήκωσε τά μάτια σου Μαριάμ καί δές μέ τό σπλαχνικό σου βλέμμα ὅλα τά παιδιά σου πού κυκλώνουν τήν σεπτή Σου Εἰκόνα καί Σέ θερμοπαρακαλοῦν γιά νά μεσιτεύῃς στόν Κύριο, ὥστε νά ἐκπληρωθοῦν οἱ ἐπιθυμίες τῆς ψυχῆς τους καί τά πρός Αὐτόν αἰτήματά τους».

Ἡ πλουσία χάρις, ἡ κραταιά σκέπη καί οἱ ἀκοίμητες προσευχές τῆς ὑπερευλογημένης καί ἐνδόξου Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας εἴθε νά προστατεύουν τήν πατρίδα μας στίς δύσκολες αὐτές ὥρες καί νά μᾶς σκεπάζουν στοργικῶς καί προστατευτικῶς ὅλες τίς ἡμέρες τῆς ζωῆς μας. Ἀμήν.

Χρόνια πολλά, ἅγια καί θεοχαρίτωτα
Μετ’ εὐχῶν καί ἀγάπης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ

Βεροίας: ''Ας εμπιστευτούμε τη ζωή μας στην Παναγία''

images

Ἑορτή γῆς καί οὐρανοῦ ἡ σημερινή ἑορτή. Χαίρονται καί ἀγάλλονται οἱ ἐν οὐρανοῖς ἄγγελοι ὑποδεχόμενοι τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, τήν Κυρία τους, αὐτήν ἡ ὁποία διῆλθε ἐν σώματι βίο ἀγγελικό. Χαίρονται καί ἀγάλλονται καί οἱ ἐπί γῆς, γιατί στόν οὐρανό ἀνέρχεται σήμερα ἡ νέα Εὔα ὄχι ἁπλῶς γιά νά ἀπολαύσει τόν στέφανον τῆς δικαιοσύνης, ἀλλά γιά νά ἵσταται διά παντός ἐνώπιον τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης τοῦ Υἱοῦ της καί νά δέεται ὑπέρ πάντων τῶν γηγενῶν.

Ἐάν στό πρόσωπο τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ οἱ ἄνθρωποι βρήκαμε τόν Μεσσία καί λυτρωτή μας· ἐάν στό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, οἱ θνητοί βρήκαμε Ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος ἀφθαρτοποίησε τήν ἀνθρώπινη φύση μας, στό πρόσωπο τῆς Παναγίας Μητέρας μας βρήκαμε τήν πηγή αὐτῶν τῶν ἀγαθῶν, γιατί μέ τήν δική της ὑπακοή στήν κλήση καί τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, πραγματοποιήθηκε τό σχέδιο τῆς θείας οἰκονομίας γιά τή σωτηρία μας· ἦρθε στόν κόσμο ὁ Χριστός ὁ ὁποῖος μέ τόν θάνατό του κατήργησε τήν φθορά καί τόν θάνατο καί μέ τήν Ἀνάστασή του χάρισε τήν αἰώνιο ζωή στούς πιστεύοντες Αὐτῷ.

Δικαίως, λοιπόν, ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ μελωδός στόν ἑόρτιο κανόνα του πρός τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο τήν ἐγκωμιάζει ὡς ζωαρχική πηγή καί ὡς βλυστάνουσα τή φθορά τοῦ θανάτου καί τή ζωή.

«Ζωαρχικήν πηγήν εἰργάσατο τήν Θεοτόκον, φθοράν θανάτου καί ζωήν βλυστάνουσαν».

Ἄς προσέξουμε, ἀδελφοί μου, τή σημασία τῶν λόγων τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου καί ἄς δώσουμε ἔμφαση στήν κάθε λέξη πού χρησιμοποιεῖ, γιατί δέν εἶναι τυχαία ἡ ἐπιλογή του.

Δέν ἐγκωμιάζει ὁ ἅγιος Κοσμᾶς τήν Παναγία μόνο ὡς «βλυστάνουσαν τήν ζωήν» ἀλλά καί ὡς «βλυστάνουσαν τήν φθοράν τοῦ θανάτου».

Ὁ Θεός ἀπό τήν πρώτη στιγμή τῆς δημιουργίας τοῦ ἀνθρώπου τόν κατέστησε συνδημιουργό του καί τοῦ παραχώρησε τό δικαίωμα νά φέρνει στόν κόσμο νέες ζωές μέ τή γέννηση τέκνων.

Καί τό δικαίωμα αὐτό τῆς ζωῆς, τό ὁποῖο εἶναι θεῖο δικαίωμα, δέν τό στέρησε ἀπό τούς ἀνθρώπους ἀκόμη καί μετά τήν πτώση καί τήν ἔξωσή τους ἀπό τόν παράδεισο.

Ὅμως τό δικαίωμα τῆς ζωῆς περιορίζεται ἀπό τόν θάνατο, καί κανένας ἄνθρωπος δέν μπόρεσε ποτέ νά περιορίσει ἤ νά καταργήσει τόν θάνατο, γιατί ὁ θάνατος εἶναι συνέπεια τῆς ἁμαρτίας, καί κανείς δέν μποροῦσε καί δέν μπορεῖ νά ἀπαλλάξει τόν ἄνθρωπο ἀπό τήν ἁμαρτία παρά μόνο ὁ Χριστός. Τό προνόμιο, λοιπόν, αὐτό τό ὁποῖο κανένας ἄνθρωπος δέν ἀπέκτησε ποτέ, τό προσέφερε ὁ Θεός στήν Παναγία Μητέρα μας, τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, καθιστῶντας την «βλυστάνουσαν τήν φθοράν τοῦ θανάτου», καθιστῶντας την μητέρα Αὐτοῦ πού ἐπρόκειτο νά καταργήσει τόν θάνατο μέ τόν δικό του θάνατο, Μητέρα τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ.

Ἀπόδειξη αὐτοῦ τοῦ προνομίου ἀποτελεῖ ἡ ζωή καί ἡ κοίμησή της. Δέν ἀξιώθηκε ἡ Παναγία μας νά γίνει μόνο μητέρα τῆς ἀληθοῦς Ζωῆς, τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά ἀξιώθηκε νά παραμένει καί ἡ ἴδια «καί μετά θάνατον ζῶσα», ζωντανή μετά τήν Κοίμησή της, γιά νά ἀποτελεῖ τεκμήριο τῆς ἀληθείας καί τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους.

«Ζωαρχικήν πηγήν εἰργάσατο τήν Θεοτόκον, φθοράν θανάτου καί ζωήν βλυστάνουσαν».

Στήν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητος δέν ὑπῆρξε ποτέ, ἀδελφοί μου, οὔτε μία στιγμή κατά τήν ὁποία ὁ ἄνθρωπος νά μήν ἀναζητᾶ τή χαρά τῆς ζωῆς καί τήν ἀπαλλαγή του ἀπό τήν ἀγωνία καί τή λύπη τοῦ θανάτου.

Μέ τή σημερινή ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς ὑποδεικνύει τό μέσο γιά νά ζήσουμε τήν ἀληθινή ζωή καί νά ἀπαλλαγοῦμε ἀπό τή φθορά τοῦ θανάτου.

Προβάλλει τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, τήν «βλυστάνουσαν φθοράν θανάτου καί ζωήν», ἡ ὁποία βρίσκεται πάντοτε στή διάθεσή μας γιά νά μᾶς ὁδηγήσει στή Ζωή, στόν Υἱό καί Θεό της, καί νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τή φθορά τοῦ θανάτου, ὄχι προσωρινά ἀλλά αἰώνια.

Ἄς μήν ἀπομακρυνόμεθα ποτέ ἀπό κοντά της· ἄς ἐμπιστευόμεθα τή ζωή μας στή μητρική της προστασία καί ἄς τήν παρακαλοῦμε νά μεσιτεύει πάντοτε στόν Υἱό της γιά τή ψυχική σωτηρία μας.

Διάπυρος πρός τήν ἐν πρεσβείαις ἀκοίμητον Θεοτόκον εὐχέτης
† Ὁ Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας Παντελεήμων

Δημητριάδος Ιγνάτιος: ''Η Παναγία, το εκλεκτότερο άνθος του ανθρώπινου δένδρου''

images

Η σημερινή εορτή της Κοιμήσεως της  Υπεραγίας Θεοτόκου  αποτελεί την μεγαλύτερη από όλες τις Θεομητορικές εορτές της Εκκλησίας μας,  διότι επιστεγάζει την όλη αγιασμένη επί γης πορεία Της. 

Αν η Γέννησή της, τα Εισόδιά της στον Ναό, ο Ευαγγελισμός της φανερώνουν την εκ Θεού εκλογή της, ώστε δι᾽ αυτής ως κλίμακας να κατέβει ο Θεός στην γη, η Κοίμησή της συνιστά την σφραγίδα της ευδοκίας του Θεού σ᾽ αυτήν και εκείνον τον δοξασμό της, που κανένας άνθρωπος και κανένας άγιος δεν έφτασε κι ούτε πρόκειται ασφαλώς να φτάσει ποτέ. 

Δεν είναι τυχαίο ότι η Κοίμησή της για την Παράδοση της Εκκλησίας μας εξαγγέλλεται και ως εν σώματι Μετάσταση, που σημαίνει ότι η Παναγία μας έζησε ήδη από την ώρα του θανάτου της ό,τι θα ζήσουμε οι πιστοί μετά την έλευση του Κυρίου στην Δευτέρα Παρουσία Του: την ανάσταση εκ των νεκρών.

Ο λαός μας πιστεύει βαθιά στην υπέρ φύσιν αυτήν πραγματικότητα, γι᾽ αυτό και μιλώντας για την Κοίμηση της Θεοτόκου την ονομάζει «το Πάσχα του καλοκαιριού».

Δεν είναι εύκολο σε ένα σύντομο μήνυμα να περικλείσουμε όλες τις διαστάσεις της βαθιάς θεολογίας της Θεομητορικής αυτής εορτής.

Αλλά εκείνο που πρώτα από όλα δεν πρέπει να παραλείψουμε είναι η επιμονή της Εκκλησίας μας να τονίζει, έστω και μέσα στα δοξολογικά πλαίσια της υμνολογίας της για την Παναγία, ότι πρόκειται για μία κηδεία.

Απόστολοι εκ περάτων...κηδεύσατέ μου το σώμα. Και είναι τούτο περίτρανη απόδειξη του ρεαλισμού της χριστιανικής πίστεως, η οποία δεν θέλει να αποφύγει την μνήμη του θανάτου ως κάτι τάχα αποκρουστικό και απευκταίο για την ανθρώπινη ύπαρξη, αλλά αντιθέτως να δείξει ότι για κάθε άνθρωπο, ακόμη και τον μεγαλύτερο άγιο έρχεται η ώρα του τέλους του.

Η Παναγία, το εκλεκτότερο άνθος του ανθρώπινου δένδρου, πεθαίνει και κατά φυσικό τρόπο κηδεύεται.

Και πως να μη συμβεί και σ᾽ αυτήν ό,τι συμβαίνει σε όλα τα όντα του κόσμου τούτου, δηλαδή η τελική φθορά του σώματος, όταν ο ίδιος ο Υιός και Θεός της πέρασε από την διαδικασία αυτή;

«Μιμουμένη τον ποιητήν σου και Υιόν – κατά πως λέει και ο υμνογράφος - υπέρ φύσιν υποκύπτεις, τοις της φύσεως νόμοις». (Μιμήθηκες τον Δημιουργό και Υιό σου Χριστό και υποκύπτεις  υπέρ φύσιν και συ στους νόμους της φύσης).

Αλλ᾽ αν η Παναγία μας ως άνθρωπος πεθαίνει και κηδεύεται, δεν σημαίνει ότι τελειώνει και οριστικά η ζωή της.

Όλοι γνωρίζουμε - γιατί αυτό συνιστά την πεμπτουσία της πίστεώς μας στον Χριστό - ότι, αφότου ήρθε Εκείνος που σταυρώθηκε και αναστήθηκε, ο θάνατος πατήθηκε και καταργήθηκε.

Δεν υφίσταται. Μπορεί να ισχύει ακόμη με την βιολογική του διάσταση άχρι καιρού, αλλά θεωρείται ως απλή δίοδος που εκβάλλει στην αγκαλιά του Χριστού μας.

«Εάν τε ζώμεν, εάν τε αποθνήσκωμεν, του Κυρίου εσμέν». Και τούτο, γιατί ο Κύριος ήλθε «ίνα ζωήν έχωσιν οι άνθρωποι και περισσόν έχωσιν».

Μετά τον Κύριο, ο θάνατος έχει χάσει την τρομακτική του όψη και κατανοείται ως απλή κοίμηση του ανθρώπου.

Γι᾽ αυτό και η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και μόνον με τον χαρακτηρισμό της, δηλώνει την νίκη του Χριστού απέναντι στον θάνατο.

Η κηδεία της Θεοτόκου γίνεται, ως κοίμηση και μετάστασή της στα χέρια του Υιού και Θεού της, χαρμόσυνο γεγονός.

Αυτή ήταν και η αυτοσυνειδησία της ίδιας της Μητέρας του Κυρίου τις τελευταίες ώρες της επί γης ζωής της, όταν απευθυνόταν στους γεμάτους πένθος και οδύνη συναθροισμένους από τα πέρατα της γης μαθητές του Υιού της.

«Μη, φίλοι μαθηταί του εμού Υιού και Θεού, μη πένθος εργάσησθε την εμήν χαράν».  Μη κάνετε πένθος την χαρά μου.

Πρέπει να επιμείνουμε σ᾽ αυτό το σημείο λίγο περισσότερο. Γιατί ό,τι συμβαίνει την ώρα του φυσικού τέλους της Θεοτόκου ρίχνει άπλετο φως στο μεταίχμιο αυτό της ζωής και του θανάτου, που προβληματίζει τους ανθρώπους όλων των εποχών, δημιουργώντας συχνά και ταραχή και άγχος και πανικό.

Στην Κοίμηση λοιπόν της Παναγίας έχουμε την λήξη της βιολογικής ζωής, αλλά και την έναρξη μιας άλλης γεμάτης από φως και χαρά και ελπίδα.

Η Παναγία κηδεύεται και τίθεται σωματικά στο χώμα, αλλά την ψυχή της παραλαμβάνει ο Υιός και Θεός μας, ο  Οποίος ερχόμενος για την Παναγία Μητέρα Του συνοδεύεται από πλήθος ουρανίων δυνάμεων που δοξολογούν το άγιο όνομά Του, αλλά και την ίδια «την πλατυτέραν των Ουρανών».

Πρόκειται λοιπόν για μία ώρα που ο άνθρωπος δεν είναι μόνος. Μπορεί να φαίνεται με τις αισθήσεις του σώματος ότι είναι μόνος, στην πραγματικότητα όμως παρευρίσκονται και τα αγγελικά πνεύματα μέσα στην παρουσία της χάρης του Θεού.

Η Κοίμηση όμως και η Μετάσταση στους Ουρανούς της Θεοτόκου, πέραν των παραπάνω αληθειών, συνιστά και μια πολύ δυνατή φωνή της Εκκλησίας μας για το πόσο κοντά μας είναι οι άγιοι, με πρώτη την Υπέρμαχο Στρατηγό, και πόση παρηγοριά μας προσφέρουν.

Εννοούμε αυτό που υμνολογεί η Εκκλησία μας σήμερα, κυρίως μέσα από το απολυτίκιο της εορτής: «Εν τη Κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπες, Θεοτόκε».

Πέθανες, Θεοτόκε, και πήγες εκεί που είναι Κύριος ο Θεός σου, αλλά τελικά δεν εγκατέλειψες τον κόσμο.

Όπως και πάλι το είπε η ίδια την ώρα του θρήνου των μαθητών: «Μη θρηνείτε, γιατί με την μετάστασή μου σας διαβεβαιώνω ότι όχι μόνον εσάς, αλλά και όλον τον κόσμο θα περισκέπω και θα εφορώ».

Έτσι η Παναγία μας έφυγε για να είναι πιο κοντά μας από οποιαδήποτε άλλη φορά. Κι όχι για μία στιγμή ή ένα μικρό χρονικό διάστημα, αλλά για πάντα.

Κι αυτό, γιατί ευρισκόμενη από την ώρα της Κοιμήσεώς της μέσα στον Υιό και Θεό της, ως πρώτο και εξαίρετο μέλος του αγίου σώματός Του, λειτουργεί κι αυτή χαρισματικά, πρεσβεύοντας σ᾽ Αυτόν ισχυρά για κάθε άνθρωπο που την επικαλείται και έχει ανάγκη και προχέοντας την χάρη και την αγάπη Εκείνου αδιακρίτως.

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Δεν εορτάζουμε σήμερα ένα απλώς παρελθοντικό γεγονός. Στην Εκκλησία μας, με την χάρη του Θεού, το παρελθόν το ζούμε ως παρόν, που σημαίνει ότι κι εμείς αυτήν την ώρα είμαστε μαζί με τους συναθροισμένους μαθητές του Κυρίου και τους πιστούς όλων των αιώνων εκεί στην Γεθσημανή, όχι για να θρηνήσουμε τον θάνατο της Παναγίας, αλλά για να γευθούμε τη χαρά του δοξασμού της Κοίμησής της.

Αυτή την ανεκλάλητη πνευματική χαρά έχουμε τόσο ανάγκη αυτή την περίοδο για να συνεχίσουμε με θάρρος, κουράγιο και ελπίδα την πορεία της ζωής μας με τη βεβαιότητα ότι η Μητέρα του Κυρίου μας και Μητέρα όλων μας θα μας σκέπει με την ακαταίσχυντη προστασία και την αμετάθετη ελπίδα της.

top
Has no content to show!