Άρθρα - Απόψεις

Αντιδράσεις προκαλεί η έκπτωση σε μουσουλμάνους

images

Οξύτατες αντιδράσεις προκαλεί στη Θράκη η έκπτωση της τάξεως του 80% που νομοθετήθηκε μόνον για τους μουσουλμάνους της περιοχής οι οποίοι Θα νομιμοποιήσουν τις τυχόν αυθαίρετες κατοικίες τους.

Η σχετικό τροπολογία ψηφίστηκε χθες τα χαράματα από τη Ν.Δ., το ΠΑΣΟΚ και τη Δημ. Συμμαχία παρότι πολλοί παρατηρούν ότι για πρώτη φορά εισάγει ως φορολογικό κριτήριο το... θρήσκευμα, αδικεί καταφανώς μεγάλη μερίδα κατοίκων της περιοχής και επομένως ελέγχεται ακόμη και για τη συνταγματικότητά της.

Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που, μετά τα μηνύματα κατακραυγής από τα τοπικά MME, ο έχων την ευθύνη της τροπολογίας υφυπουργός ΠΕΚΑ κ. Ν. Σηφουνάκης επιχείρησε προχθές βράδυ να τη διορθώσει επιδιώκοντας να εντάξει στη ρύθμιση όλους τους κατοίκους της Ξάνθης και της Κομοτηνής , δηλαδή και τους χριστιανούς.

Το γεγονός αυτό όμως προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από τον ΛΑΟΣ, ο οποίος ματαίωσε τη διόρθωση με το επιχείρημα ότι συνιστούσε επιπλέον αντισυνταγματικό μεθόδευση σε βάρος όλων των άλλων περιφερειών της χώρας. Ακρως ενδιαφέρον είναι και το παρασκήνιο της σοβαρότατης αυτής υπόθεσης, η οποία παραδόξως ήταν άγνωστη έως χθες ακόμη και στο ΥΠΕΞ παρά το γεγονός ότι αγγίζει τις ευαίσθητες ισορροπίες της περιοχής.

Βάσει πληροφοριών, την επίμαχη ρύθμιση προωθούσαν συστηματικά στον κ. Σηφουνάκη οι δύο μειονοτικοί βουλευτές Αχμέτ Χατζη οσμάν και Τσετίν Μάντατζη. Κε Η τροπολογία για νομιμοποίηση των αυθαίρετων κατοικιών τους στη Θράκη ψηφίστηκε χαράματα της Πέμπτης. ντρικό τους επιχείρημα ήταν ότι χιλιάδες μουσουλμάνοι αναγκάστηκαν να χτίσουν αυθαίρετα από την εποχή που n πολιτεία δεν τους χορηγούσε εύκολα ά δειες οικοδομής. Και ως εκ τούτου πίεζαν να τους δοθεί n έκπτωση του 80% για τη νομιμο ποίησή τους, όπως και να επιτραπεί στη μειονότητα να νομιμοποιήσει με τον ίδιο τρόπο τα παράνομα τζαμιά της Θράκης.

Οταν ενημερώθηκαν οι βουλευτές της περιοχής κ. Γ. Πετα λωτής και Ε. Στυλιανίδης διεμήνυσαν στον κ. Σηφουνάκη ότι το θέμα ήταν εξαιρετικά ευαίσθητο και του εισηγήθηκαν να μην περάσει τροπολογία σε όφελος μόνον των μουσουλμάνων.

Το δικό τους εύλογο επιχείρημα ήταν ότι μετά τη φιλελεύθερη πολιτική του 1989 οι μουσουλμάνοι δεν είχαν κανένα λόγο να χτίζουν παρανόμως και ως εκ τούτου θα συνιστούσε σήμερα σκάνδαλο να τους επιτραπεί να νομιμοποιή σουν την κατοικία τους με το 20% του ποσού που θα πρέπει να πληρώσουν οι χριστιανοί γείτονές τους, οι οποίοι τυχόν έχουν διαπράξει την ίδια παρανομία. Μέχρι την προηγούμενη Πέμπτη, οι δύο βουλευτές είχαν μείνει με την εντύπωση ότι o κ. Σηφουνάκης είχε υιοθετήσει τα ε πιχειρήματά τους. Κατόπιν τούτου παραμένει προς απάντηση γιατί σ υπουργός εντέλει την κατέθεσε.

Κυρίως όμως χρήζει απάντησης για ποιους λόγους το ΠΑΣΟΚ και η Ν.Δ. ψήφισαν μια τροπολογία για την οποία επιχαίρουν μόνο οι μειονοτικοί βουλευτές. Οι οποίοι σημειωτέον προκάλεσαν τη Δευτέρα μέχρι και πανηγυρική συνέντευξη Τύπου, προσκαλώντας μόνο τα τουρκόφωνα MME της Θράκης...

 

Σύρου Δωρόθεος: Η συνευθύνη πολιτικών και πολιτών

images

Μια από τις πολλές αντιφάσεις της ζοφερής κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας, που ως λαός και ως άτομα βιώνουμε στην καθημερινότητά μας, ενδεικτική, ίσως, της συλλογικής μας παθογένειας, είναι το θέμα των παρελάσεων κατά τις εθνικές εορτές.

Πριν η οικονομική κρίση ανατρέψει συθέμελα όλες τις μέχρι πρότινος βεβαιότητες μας, οι μαθητικές παρελάσεις βάλλονταν ως, περίπου, εθνικιστικές, ακόμα και ρατσιστικές εκδηλώσεις, που προσέβαλλαν, με τον υποχρεωτικό χαρακτήρα τους, την ελευθερία μαθητών και εκπαιδευτικών.

Συζητήσεις επί συζητήσεων στα τηλεοπτικά παράθυρα, για το αν θα πρέπει να γίνονται παρελάσεις, για το χαρακτήρα που πρέπει να έχουν, για το μήνυμα που εκπέμπουν, για... για....

Από τον περσινό, όμως, εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, όλοι, ακόμη και οι επιτι μητές των παρελάσεων, διαρρηγνύουν τα ιμάτια τους για το δικαίωμα των μαθητών να παρελάσουν, όχι, δυστυχώς, για να τιμήσουν τους ήρωες και να αντλήσουν διδάγματα ζωής, αλλά για να στραφούν εναντίον όσων κατά την άποψή τους οδήγησαν τη χώρα στα σημερινά αδιέξοδα και να ηρωοποιήσουν κάθε νεαρό μαθητή που, μέσα στον εφηβικό του ενθουσιασμό, αντιδρά με ένα δικό του τρόπο, που πράγματι ξαφνιάζει.

Δείγμα και αυτό μιας γενικευμένης ακρισίας! Γιατί, διαχωρίζουμε με μια κάθετη γραμμή τους πολιτικούς από το λαό, ξεχνώντας ότι στο Ελληνικό Σύνταγμα, στο άρθρο 1, παράγραφος 3, αναφέρεται επί λέξει: Όλες οι εξουσίες πηγάζουν από το λαό, υπάρχουν υπέρ αυτού και του Έθνους και ασκούνται όπως ορίζει το Σύνταγμα .

Όλες οι εξουσίες, λοιπόν, πηγάζουν από το λαό! Παρά ταύτα, όλοι, επιμένουμε να θεωρούμε το λαό, τους εαυτούς μας, θύματα των πολιτικών, απεκδυόμεθα πάσης ευ θύνης για τις νοοτροπίες και πρακτικές που οδήγησαν τον τόπο μας στη σημερινή κατάσταση και επαναπαυόμαστε με σενάρια συνωμοσιολογίας, αναζητώντας ξένα και σκοτεινά κέντρα αποφάσεων.

Μας διαφεύγει ότι οι Βουλευτές, δεν μας επιβλήθηκαν ούτε διορίστηκαν από τρίτους, αλλά προέρχονται από τα σπλάχνα της κοινωνίας μας, είναι εκείνοι που εμείς, με την ελεύθερη και μυστική ψήφο μας, τους χρίσαμε εκπροσώπους μας! Στο Ποινικό Δίκαιο προβλέπεται ως αδίκημα όχι μόνο η φυσική, αλλά και η ηθική αυτουργία σε ένα έγκλημα. Και αν οι 300 της Βουλής , όπως σκωπτικά, συνήθως, αποκαλούνται, είναι υπεύθυνοι, εμείς, ο καθένας από μας, είμαστε συνυπεύθυνοι!

Είτε επειδή εμείς τους επιλέξαμε είτε επειδή εμείς αρνηθήκαμε να επιλέξουμε άλλους, καλύτερους, ίσως, είτε επειδή αποποιηθήκαμε εθελοντικά ένα βασικό μας κοινωνικό δικαίωμα, το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι.

Κατά το Σύνταγμα, όμως, μόνος ανεύθυνος αναγνωρίζεται ο εκάστοτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ενώ μόνος, κυρίως και κατ' εξοχήν, υπεύθυνος για την ομαλή πορεία και πρόοδο της κοινωνίας είναι ο λαός, αφού αυτός επιλέγει ποιοι θα τον κυβερνήσουν. Μπορεί, Βέβαια, να υποστηρίζει ο Ισοκράτης ότι το της πόλεως όλης ήθος, ο μοιούται τοις άρχουσι, αλλά αυτό ίσχυε σε μια εποχή και σε μια πόλη που θεωρούσε τους πολιτικούς παιδαγωγούς του λαού, και δεν μπορεί να ισχύει σε μια σημερινή ανοιχτή κοινωνία.

Μάλλον, θα έλεγε κανείς ότι συμβαίνει το αντίθετο, καθώς πολιτική για τους νεοέλληνες ήταν μέχρι σήμερα μια πελατειακή σχέση πολίτη και πολιτικού.

Όταν μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη Σικελία κατά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, σε μια σκηνή που διασώζει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, ο Συρακούσιος στρατηγός Νικόλαος υποστήριζε ότι δεν πρέπει να τιμωρηθούν οι Αθηναίοι αιχμάλωτοι, γιατί παρασύρθηκαν από τον πολιτικό Αλκιβιάδη, ο Σπαρτιάτης στρατηγός Γύλιππος ανταπάντησε ότι τις περισσότερες φορές οι εισηγητές εκφράζουν τη θέληση των ακροατών, έτσι ώστε ο ψηφοφόρος να υποβάλλει στον ρήτορα τα λόγια που ταιριάζουν με τις δικές του επιθυμίες.

Διότι ο ομιλητής δεν είναι κύριος του πλήθους, αλλά ο λαός συνηθίζει τον ρήτορα να προτείνει το καλύτερο, με το να υιοθετεί τα σωστά.

Την ίδια αντίληψη υιοθετούν και Πατέρες της Εκκλησίας μας. Πα παράδειγμα, ο Αγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης υποστηρίζει ότι οι άξιοι άρχοντες προωθούνται στις πόλεις που τους αξίζουν, ενώ οι ανάξιοι, με παραχώρηση θεού, προχειρίζονται για τους ανάξιους πολίτες.

Γι ' αυτό, αν δεις κάποιον ανάξιο και πονηρό άρχοντα ή επίσκοπο, μην απορήσεις και μη συκοφαντείς το θεό, αλλά μάλλον πίστευε ότι παραδοθήκαμε σε τέτοιους τυράννους, που και η κακία τους δεν είναι ανάλογη με το κακό που μας αξίζει .

Ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας διατυπώνει τη γνώμη ότι δίνει ο θεός στους πονηρούς άρχοντα, σύμφωνα με την επιθυμία τους .

Ο δε Μέγας Βασίλειος διαπιστώνει ότι πολλές φορές η ακρισία του δήμου, η έλλειψη κρίσης του λαού, ανέδειξε στην εξουσία τον χειρότερο.

Ο ιερός Χρυσόστομος επισημαίνει ότι οι πολιτικοί ηγέτες πρέπει να έχουν υψηλή νοημοσύνη, να μιλούν με παρρησία, να περιφρονούν τα βιοτικά, να μισούν την πονηρία, ....να παραβλέπουν τα δικά τους συμφέροντα και να φροντίζουν για τα προβλήματα του λαού τους . Τέτοιους πολιτικούς πρέπει να επιλέγουμε...

Αλλά για να τους επιλέξουμε, πρέπει πρώτα να είμαστε ή να γίνουμε ικανοί να τους αναγνωρίζουμε, αλλά περισσότερο να αποκτήσουμε τη θέληση και να τους ψηφίζουμε...

Κερκύρας: «Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ήταν εκφραστής του λαού»

images

Φωτογραφία: Γιώργος Φερδής

Παρακάτω ακολουθεί η προσφώνηση του Σεβ. Μητροπολίτη Κερκύρας κ. Νεκταρίου, στην παρουσίαση του Δ΄ Τόμου με κείμενα του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.

Του Σεβ. Μητροπολίτου Κερκύρας κ. Νεκταρίου

Τι να ειπεί και τι να λαλήσει κάποιος για τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρό Χριστόδουλο;

Ο όποιος λόγος θα ήταν ανεπαρκής για να περιγράψει το έργο, τις ιδέες, τον οραματισμό εκείνου ο οποίος αναλώθηκε στην διακονία της Εκκλησίας, «φορτώθηκε τα φορτία» όχι μόνο της επισκοπικής και αρχιεπισκοπικής ζωής, αλλά και εκείνα ενός ολόκληρου λαού.

Γιατί ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος δεν ήταν απλώς μία φωνή μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Ήταν ο εκφραστής του λαού του Θεού, συνελάμβανε το σφυγμό του, τα όνειρα, τα προβλήματα, τις δυσκολίες, τους σταυρούς του και με τον λόγο του, την μαρτυρία του, την ζωντανή παρουσία του γινόταν ο Κυρηναίος των ανθρώπων.

Δεν ήταν απλώς επικοινωνιακός. Η παρουσία του αντανακλούσε τη θέρμη της αγαπώσης καρδίας του, η οποία είχε πάντοτε έναν λόγο αγάπης και παρακλήσεως να απευθύνει σε όσους τον πλησίαζαν. Και όχι μόνο.

Δεν περίμενε από όσους δυσκολεύονταν να κάνουν αυτοί το βήμα, αλλά πήγαινε ο ίδιος, έσπευδε να παραμυθήσει, να στηρίξει, να καθοδηγήσει, να εμπνεύσει, να κάνει λιγότερο έντονο το φορτίο των ανθρώπων, κληρικών και λαϊκών, να αφήσει στις καρδιές όλων την γλυκύτητα, το χαμόγελο, την ελπίδα του Χριστού που μαρτυρούσε η παρουσία του και να τους κάνει να αισθανθούν ότι δεν είναι μόνοι. Αφού ένας τόσο σπουδαίος άνθρωπος, μία τέτοια ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα είναι κοντά τους, μοιράζεται μαζί τους την λύπη και την χαρά, «το άλας δεν έχει μωρανθεί».

Είχαμε την μεγάλη ευλογία να γνωρίσουμε τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο από την αρχή της παρουσίας του στον Βόλο και στην Μητρόπολη Δημητριάδος.

Διακονήσαμε κοντά του ως αρχιδιάκονός του και ως διευθυντής του ιδιαιτέρου γραφείου του επί έντεκα και πλέον έτη.

Μαθητεύσαμε, ωφεληθήκαμε, ευεργετηθήκαμε.

Ξεδιψάσαμε κοντά του τον λόγο του Θεού, το παράδειγμα του ηγέτου, την ζωντάνια της πίστεως.

Σπουδάσαμε την ποιμαντική του αγωνία και τον σύγχρονο και εύστοχο τρόπο της παρουσίας του στον κόσμο.

Θαυμάσαμε το θάρρος του και το ανυποχώρητο και ασυμβίβαστο του ήθους του.

Εκπλαγήκαμε βλέποντάς τον να εργάζεται ημέρα και νύκτα, να μελετά, να μεταφράζει, να συγγράφει, να προβληματίζεται, να οργώνει την ύπαιθρο, να συνομιλεί με τους ιερείς του, να εισέρχεται στα σπίτια των ανθρώπων, να μην αφήνει λειτουργία που να μην τελέσει, να τον ακούμε να ψάλλει γλυκυφθόγγως, να μιλά στο ραδιόφωνο, να χαίρεται τα νέα τεχνολογικά μέσα, να επισκέπτεται τα στέκια της νεολαίας, να γίνεται «τα πάντα τοις πάσι».

Και αισθανόμαστε μεγάλη την απουσία του κατά άνθρωπον, όχι διότι η ζωή και το έργο της Εκκλησίας δεν συνεχίζεται από άλλους, ικανούς και αξιόλογους, αλλά διότι ο ίδιος πραγματικά υπήρξε μοναδικός και αναντικατάστατος τόσο ως προσωπικότητα όσο και ως άνθρωπος του Θεού που αναλώθηκε με φλεγόμενη για τον Χριστό και την πίστη καρδιά, αφήνοντας το στίγμα του ανεξίτηλο στις καρδιές και την μνήμη των ανθρώπων.

Μία πτυχή της πολυσχιδούς δρατηριότητας του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, από τα χρόνια της διακονίας του ως Μητροπολίτου Δημητριάδος και Αλμυρού, ήταν και η αρθρογραφία του.

Τμήμα αυτής της αρθρογραφίας είναι και τα κείμενα της εφημερίδας ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ, έργο δικό του, στο οποίο κατέγραφε συστηματικά επί 17 χρόνια (1981-1998) τις απόψεις του που αποτελούσαν λόγο τόλμης, αληθείας και υπευθύνου ενημερώσεως του λαού του Θεού, φωνή του Επισκόπου του και ταυτόχρονα κραυγή ποιμαντικής αγωνίας όχι μόνο για τον λαό της Μαγνησίας, αλλά και για την σύνολη Εκκλησία, μαρτυρία διαλόγου και την ίδια στιγμή αρχή εμπιστοσύνης του λαού στον ποιμένα του.

Η έκδοση αυτών των κειμένων από την Ιερά Μητρόπολι Δημητριάδος και τον εκδοτικό οίκο Πέτρου Κυριακίδη-ΑΚΡΙΤΑΣ αποτελεί, εκτός από την εκπλήρωση του χρέους προς τον μακαριστό Ποιμενάρχη της εκεί τοπικής Εκκλησίας, και μία μεγάλη προσφορά στο σύνολο τόσο της ποιμαινούσης Εκκλησίας της Ελλάδος όσο και του κλήρου και του λαού, σε εποχές μάλιστα ιδιαιτέρως κρίσιμες.

Και τούτο διότι εάν μελετήσει κανείς τον τόμο αυτό, ιδίως το πρώτο τμήμα της αρθρογραφίας που αναφέρεται στην σχέση «Εκκλησίας και Κοινωνίας», θα διαπιστώσει ότι τα άρθρα ουδόλως έχουν απωλέσει το επίκαιρον και, θα μου επιτρέψετε την φράση, την φρεσκάδα τους! Διαβάζουμε σε κείμενο που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 1981, εν όψει των βουλευτικών εκλογών που διεξήχθησαν τον Οκτώβριο του ιδίου έτους:

«Η σημαντική και αξιόλογη μερίδα του λαού μας θέλει από τώρα να ξέρει ποιά είναι η θέση των κομμάτων για το αν π.χ. το μάθημα των Θρησσκευτικών θα εξακολουθήσει να διδάσκεται στα παιδιά μέσα στα σχολεία, αν η δημόσια ζωή του τόπου θα εμποτίζεται από το χριστιανικό πνεύμα, αν σε θέματα ηθικής τάξεως το Κοινοβούλιο θα επηρεάζεται από τον χριστιανικό ηθικό Νόμο, αν θα προστατεύεται η Θρησκεία από τον προσηλυτισμό, αν θα έχει η Εκκλησία οικονομική αυτάρκεια για να επιτελεί ελεύθερα το πολυσχιδές έργον της μέσα στην κοινωνία, αν το Κράτος θα συντρέχει τον Ιερό κλήρο στην απρόσκοπτη επιτέλεσι της αποστολής του, αν η Εκκλησία θα είναι ελεύθερη και ζωντανη, αν το κήρυγμα του Θείου λόγου θα εξακολουθήσει να ακούεται από τα μαζικά μέσα ενημέρωσης που εξαρτώνται από το Κράτος καθώς επίσης και μέσα σε περιβάλλοντα που ελέγχονται απ’ αυτό, για τον ηθικό και χριστιανικό φρονηματισμό των ακουόντων, αν με ένα λόγο, οι πολιτικές ομάδες αξιολογούν και αναγνωρίζουν σαν θετικό τον θρησκευτικό και κοινωνικό ρόλο της Εκκλησίας μας σήμερα.

Παράλληλα, οι ίδιοι αυτοί χριστιανοί θέλουν να ξέρουν από τώρα τι τα κόμματα πρεσβεύουν πάνω σε σοβαρά θέματα που άπτονται του θρησκευτικού μας πιστεύω, όπως είναι π.χ. η δομή της οίκογένειας, η χριστιανική διαπαιδαγώγηση των παιδιών στα σχολεία, η ηθικοποίηση της κοινωνίας κλπ. Θα υπάρξει προσήλωσι στις χριστιανικές αρχές που η μακροχρόνια παράδοση μας εκληροδότησε και κάτω από την σκια των οποίων οι μάρτυρες πατέρες μας αγωνίσθηκαν για να μας εξασφαλίσουν την ελευθερία; Η θα θυσιασθούν πρόχειρα, η και εσκεμμένα, στο βωμό της αθεΐας, του υλισμού και της αποκτήνωσης;

Η ίδια η Εκκλησία και οι πιστοί δεν ανέχονται πλέον τον εμπαιγμό τους με το σύστημα της εν λευκώ εξουσιοδοτήσεως για ριζικές και καταστροφικές τομές πάνω σε εξόχως λεπτά ζητήματα όπως είναι αυτά που σχετίζονται με τον θρησκευτικό βίο του λαού μας, των παιδιών μας, των οικογενειών μας» (σελ. 77-78).

Αλήθεια, πόσο επίκαιρος παραμένει ο λόγος αυτός, όταν ουσιαστικά τα ίδια θέματα εξακολουθούν να απασχολούν την επικαιρότητα αναφορικά με την παρουσία της Εκκλησίας στη ζωή των ανθρώπων; Και δεν έχει να κάνει μόνο με την Εκκλησία και την θέση της στην ελλαδική κοινωνία ο λόγος του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου. Ήταν ένας λόγος προφητικός και αφυπνιστικός για την ίδια την κοινωνία. Διαβάζουμε και πάλι τον Απρίλιο του 1985:

«Τα σημάδια των καιρών είναι και σήμερα αποκαλυπτικά. Για όσους, εννοείται, μπορούν να συλλαμβάνουν τα μηνύματα που έρχονται και να βλέπουν καθαρά πίσω από τις λεοντές που σιγά-σιγά απορρίπτονται. Θα έλεγα πως οι πολιτικές εξελίξεις δεν με ενδιαφέρουν σαν Επίσκοπο, αν κι αυτές δεν ήταν άμεσα συνυφασμένες με ενδεχόμενες περιπέτειες του λαού, που είναι, ταυτόχρονα, πλήρωμα της Εκκλησίας.

Αλλά πέραν αυτών, υπάρχει το μεγάλο πρόβλημα της διάβρωσης των θεσμών και των αξιών, που δυναστεύει, κατά τα τελευταία χρόνια, εντονώτερα τη ζωή μας. Και της καπήλευσης των αγνότερων ιδανικών που ομορφαίνουν τον κόσμο. Και της υποβάθμισης κάθε ποιότητας ζωής, που, βέβεαια, δεν συναρτάται αναπόφευκτα με την επαύξηση μόνο του πρασίνου η την οργάνωση φεστιβάλ και πολιτιστικών εκδηλώσεων. Και είναι ακόμη και η Παιδεία και η γλώσσα και η ανεργία των νέων και ο αμοραλισμός και η απουσία της ντροπής και η αθεΐα. Όλα μαζί τυραννούν τις συνειδήσεις μας και οδηγούν το Γένος σε μοιραίες εξελίξεις.

Η λεγόμενη πνευματική ηγεσία του τόπου δεν φαίνεται να συγκινείται, όσον πρέπει, από την συντελούμενη κοσμογονική μεταλλαγή, ούτε να ενοχλείται από τις άθλιες μεθόδους που επιλέγονται. Τι να φαντασθή κανείς; Ότι εξέλιπαν πια οι άνδρες από τούτη τη χώρα η ότι σιωπούν για την εξασφάλιση ανομολόγητων συμφερόντων;

Να σκεφθή ότι το άλας εμωράνθη και το φως έσβησε η ότι είμαστε καταδικασμένοι να ζήσουμε τη σταδιακή, αλλά σίγουρη αποστέρησή μας από ο,τι μέχρι τώρα αγαθό και καλό μας κληροδότησε η παράδοσή μας;

Που είναι οι αγρυπνούσες συνειδήσεις και οι διαμαρτυρόμενες φωνές; Που έχουν καταχωνιασθεί οι γλώσσες που εξ ορισμού λαλούν την αλήθεια; Και γιατί τέτοια άπνοια, τόσος συμβιβασμός, τέτοια αφασία εμπρός στα τεκταινόμενα;Δεν σκεπτόμαστε άραγε ότι θα μας ζητήσουν ευθύνες οι αγέννητοι, οι νεκροί; Κι αν όλοι οι άλλοι σιωπήσουν, οι εκκλησιαστικοί άνδρες δεν θα τολμήσουν;» (σελίδες 165-166).

Ο ίδιος τόλμησε. Μας άφησε μεγάλες παρακαταθήκες. Και μελετώντας τα κείμενά του δεν μπορεί παρά να αναλογιστούμε γιατί δεν τον ακούσαμε ως κοινωνία, γιατί, ενώ μας συγκίνησε και μας προβλημάτισε ο λόγος του, δεν αφυπνισθήκαμε όσο θα έπρεπε ώστε να βάλουμε χειρόφρενο στην πνευματική και ηθική κατηφόρα, που μας οδήγησε στην πρωτοφανή κρίση, τις συνέπειες της οποίας ο Χριστόδουλος είχε προβλέψει και αφιέρωσε όλη του την ζωή στο να τις αποτρέψει, αγωνιζόμενος να αφυπνίσει τουλάχιστον όσους τον άκουσαν!

Και δεν είναι λίγοι αυτοί, που μπορούν να αποτελέσουν το προζύμι για να στηριχτεί το έθνος μας και πάλι στα πόδια του, αρκεί να υιοθετήσει και πάλι τους πνευματικούς πυλώνες της παραδόσεώς του, την πίστη, την γλώσσα, την ιστορία, τις αξίες, την διάθεση για προσφορά και αγάπη, την εντιμότητα, την μέριμνα για το του ετέρου και την υπέρβαση του στεγνού καταναλωτικού πνεύματος, το οποίο εγκλωβίζει έκαστον εις τα ίδια και δεν μας αφήνει να δούμε τι σημαίνει πατρίδα και ήθος.

Γράφει και πάλι τον Φεβρουάριο του 1986:

«Ένας βαθύς, ουσιαστικός και μεθοδικός κοινωνικός μετασχηματισμός συντελείται τώρα στη χώρα μας. Αργά, σχεδόν ανεπαίσθητα, χωρίς καλά καλά να υποπτευόμαστε την παρουσία του, ένας νέος κόσμος κάνει την εμφάνισή του, το κλίμα μεταβάλλεταικαί η γενεά ανδρώνεται μέσα στη νέα πραγματικότητα, που γοητεύει η αποκοιμίζει πολλούς! Με τη γνωστή μέθοδο του σαλαμιού αφαιρούνται ένα προς ένα τα ερείσματα που μέχρι τώρα εστήριζαν το Γένος, και φαίνεται να είναι ζήτημα χρόνου η κατάρρευσή του.

Σε όλους τους χώρους εισελαύνουν συστηματικά τα νέα ήθη, εκτοπίζοντας θεσμούς και αξίες αιώνων. Ένας απαίσιος Μιθριδατισμός προλειαίνει το έδαφος για την αδιαμαρτύρητη ανοχή των, εν ονόματι του προοδευτισμού, ενώ παράλληλα απωθούνται στο περιθώριο οι δυνάμεις εκείνες που θα μπορούσαν να προβάλουν αντίσταση στου κακού την ορμή. Έτσι το πρόσωπο της Ελλάδος αλλάσσει και, το χειρότερο, ο λαός μας δέχεται παθητικά, αν μη και ευνοϊκά, αυτή την οδυνηρή εμπειρία.

Υπήρξαμε άτυχοι σαν λαός, μένοντας, αν και ελεύθεροι, ουσιαστικά στο επίπεδο του υπηρέτη. Υπηρετούμε, από τότε που ζούμε, πιστά τους κάθε λογής αφέντες μας και τα συμφέροντά τους. Δεν ευτυχήσαμε να έχουμε οδηγούς με ευθύνη. Κι αυτοί που έχουμε μας δίδαξαν να αρκούμεθα στην ικανοποίηση των παθών μας, στην καλλιέργεια της επιφάνειας. Ένα εξωτερικό επίχρισμα γνώσεων, αγωγής, αισθημάτων επικαλύπτει την αφόρητη ένδειά μας. Το όραμα της επίγειας ευδαιμονίας μας συνέχει και σ’ αυτό εξαντλούμεθα οι πλείστοι.

Το ψωμί και το κρασί της υπόστασης λείπει, μα ελάχιστοι του δίνουν σημασία. Ο λαός μας έμαθε να ζη μέσα στο κλωτσοσκούφι των γηπέδων και στους διαλόγους του μαχαλά. Του προσφέρουν το κόκκαλο εφήμερων στόχων και του στερούν τη στέρεη τροφή που στηρίζει.

Κι αν κανείς αναφανή στον ορίζοντα να αγωνιά και να κρίνει, αυτός μπαίνει στο στόχαστρο της οργής η της μικρότητος για να σιγήσει. Έτσι προχωρεί ανεμπόδιστα το σχέδιο για την συρρίκνωση και τον εξανδραποδισμό μας.

Αυτό ήθελαν και πάνω σ’ αυτό στηρίχθηκαν οι... αναμορφωτές μας. Μοιάζουμε μελλοθάνατοι υπό προθεσμίαν, καθώς η κρίσι, σαν λειτουργία του νου έχει ατονήσει, και οι πολλοί άγονται και φέρονται παρορμητικά και ασυναίσθητα προς το χάος.

Αυτό είναι φαινόμενο που φοβούμαι ότι για πρώτη φορά εμφανίζεται στον ορίζοντα, προδικάζοντας την αμετάκλητη καθίζησή μας, τις συνέπειες της οποίας, όπως και της ακρισίας θα πληρώσουν πιο ακριβά από έμάς τα παιδιά μας» (σελ. 181-182)

Μέσα από τα κείμενα της πρώτης ενότητας διαπιστώνουμε, μεταξύ άλλων, τρία σημεία της προσωπικότητας του τότε Μητροπολίτη Δημητριάδος:

Πρώτον την ευρυμάθειά του και την παιδεία του, που τον έκαναν να μην ενδιαφέρεται μόνο για τα της Εκκλησίας και της πνευματικότητάς της, αλλά να διακρίνει και να κρίνει, χωρίς να εκμηδενίζει, τα του κόσμου.

Αφουγκραζόταν τι ένιωθε ο κόσμος για την Εκκλησία, τι τον προβλημάτιζε, πάνω σε ποιά θέματα θα ήθελε ο λαός να πάρει η Εκκλησία θέση και έσπευδε να τοποθετηθή.

Δεύτερον, την στέρεα εκκλησιοκεντρική βάση του στοχασμού του.

Ο Χριστόδουλος ήταν άνθρωπος της Εκκλησίας, την αγαπούσε και την πονούσε.

Ήξερε την θεολογία της, αλλά και ένιωθε ότι η Εκκλησία έπρεπε να αναστοχαστεί τα του οίκου της, όχι για να μιμηθεί τον εκσυγχρονισμό του κόσμου, αλλά για να μπορέσει να μιλήσει τη γλώσσα που ο κόσμος χρειαζόταν. Και το πρόβλημα της Εκκλησίας δεν ήταν τόσοθεσμικό, αλλά έχει να κάνει με τα πρόσωπα και τα χαρίσματά τους.

Ο Χριστόδουλος ήθελε να εμπνέονται νέοι με ζήλο και διάθεση να προσφέρουν στην Εκκλησία, να αφιερώσουν τα χαρίσματά τους σ’ αύτήν και να μετατρέψουν ο,τι έλαβαν δωρεάν σε δωρεάν προσφορά στο λαό.

Το τρίτο η μεγάλη του έγνοια για την νεολαία, για τα προβλήματά της, για τα ναρκωτικά, την ανεργία, την αφασία της παιδείας, την παράδοση σε μία νοοτροπία που είχε να κάνει μόνο με δικαιώματα, χωρίς καθήκοντα και υποχρεώσεις.

Είχε όμως εμπιστοσύνη στους νέους, είχε ιδιαίτερη αγάπη και η αγωνία του γι’ αυτούς δεν τον έκανε κινδυνολόγο και απορριπτικό. Και αυτό αποδεικνυόταν από την επικοινωνία και την χαρά που ένιωθε όταν έγραφε γι’ αυτούς και όταν βρισκόταν ανάμεσά τους.

Το ίδιο πνεύμα αποτυπώνεται και στα κείμενα της τέταρτης αντιαιρετικής ενότητας του τόμου.

Ο μαχητικός Χριστόδουλος, ο οποίος δεν διστάζει να ξεκαθαρίσει την θέση της Εκκλησίας, χωρίς να επιλέγει να είναι ευχάριστος, αλλά αληθινός, σε θέματα όπως η στάση της πίστης έναντι της μασωνίας, των μαρτύρων του Ιεχωβά, του σατανισμού και της παραθρησκείας, της σαηεντολογίας, αλλά και έναντι του διαλόγου με τους ρωμαιοκαθολικούς και των προβλημάτων που δημιουργούνται από την παρέμβαση της ουνίας η από κάποιες υπερβολικές αξιώσεις εκείνων.

Ο Χριστόδουλος δεν ήταν ρατσιστής η μισαλλόδοξος. Ήθελε να προστατεύσει το ποίμνιό του από αλλότριες παρεμβάσεις, χωρίς να υπολογίζει αντιδράσεις και προσωπικό κόστος.

Και αυτό καλώς γνωρίζουμε ότι το πέτυχε στα χρόνια της ποιμαντορίας του στο Βόλο, με αγωνιστικότητα, υπομονή, αλλά και αγάπη για τους χριστιανούς.

Θέλουμε, κλείνοντας, να συγχαρούμε τον αγαπητό εν Χριστώ αδελφό Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο, ο οποίος συνέχισε το έργο του μακαριστού πνευματικού μας πατρός, του από Δημητριάδος Αρχιεπισκόπου Αθηνπων και πάσης Ελλάδος κυρού Χριστοδούλου, και ο οποίος θέλησε να έρθει στα χέρια ενός ευρύτερου κοινού η γραπτή παρακαταθήκη που ο μακαριστός μας άφησε.

Να συγχαρούμε τον επιμελητή των εκδόσεων αυτών και πνευματικό παιδί του Αρχιεπισκόπου Αρχιμανδρίτη Επιφάνιο Οικονόμου, τον εκδοτικό οίκο Πέτρου Κυριακίδη-ΑΚΡΙΤΑΣ για την πρωτοβουλία και να προτρέψουμε όσους πάρουν στα χέρια τους το βιβλίο να το μελετήσουν με προσοχή.

Θα διαπιστώσουν την επικαιρότητα του στοχασμού του, αλλά και θα διδαχθούν ότι υπάρχει η ελπίδα να ξαναβρούμε προσανατολισμό και νόημα. Αρκεί να εμπιστευθούμε την Εκκλησία.

Διότι, όπως έλεγε και πάλι ο Χριστόδουλος: «Αν άλλοι διχάζουν, η Εκκλησία ενώνει. Είναι κοινωνία αγάπης η Εκκλησία. Το κλίμα της τρέφει την ανοχή των σφαλμάτων, μεθοδεύει τη συγγνώμη, απεχθάνεται τις διακρίσεις. Μέσα στην Εκκλησία όλοι είμαστε αδέφια, όλοι.

Τίποτε δεν μας χωρίζει μπροστά στο Θεό. Εκεί οι καρδιές ανυψώνονται, οι μικρότητες εγκαταλείπονται, τα πάθη αδρανούν. Η γεύσι της Ορθοδοξίας είναι κατάφασι της ενότητος, του συνδέσμου της ειρήνης, της ανθρωπιάς. Ανήκοντας συνειδητά στην Εκκλησία ξεπερνάμε τις συμπληγάδες του χωρισμού.

Στους καιρούς μας είναι πολυτέλεια απαράδεκτη η διχόνοια. Ιθύνοντες και ιθυνόμενοι έχουμε στα χέρια μας τη δυνατότητα για μια ευλογημένη και ενωμένη πορεία. Αρκεί να τη χρησιμοποιήσουμε. Για να σωθούμε και να ζήσουμε» (σελ. 86-87).

Σας ευχαριστώ.      

Αθήνα 26 Μαρτίου 2012

Eίναι ο "εγκεφαλικός" θάνατος πραγματικός θάνατος;

images

Ακολουθεί ο σύντομος χαιρετισμός του Σεβ. Μητροπολίτη Γλυφάδας κ. Παύλου στην Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στη Γλυφάδα με θέμα τον "εγκεφαλικό θάνατο". Αναλυτικά ο κ. Παύλος σημειώνει:

"Στό δεύτερο Κεφάλαιο τοῦ Βιβλίου τῆς Γενέσεως, ἐκεῖ ὅπου περιγράφεται ἡ δημιουργία τοῦ Κόσμου ἀπό τήν Ἁγία Τριάδα, ἡ Θεόπνευστος γραφίδα σημειώνει: "Καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς καὶ ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴν ζωῆς, καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν».

Ὁ Προφήτης Δαβίδ, ἐνθυμούμενος μέ πολλή εὐγνωμοσύνη τό μέγα θαῦμα τῆς δημιουργίας διαλαλεῖ· «αἱ χεῖρές σου ἐποίησάν με καί ἔπλασάν με», ἐνῶ ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, συνοψίζει μέ τόν ποιητικόν ὑμνογραφικό λόγο του «γῆθέν μου τό σῶμα διέπλασας, δέδωκάς δέ μοι ψυχήν τῇ θείᾳ σου καί ζωοποιῷ ἐμπνεύσει».

Ἄν καί οἱ παραπάνω Ἁγιογραφικές ἐκφράσεις, εἶναι συμβολικές καί εἰκονικές, ἐν τούτοις ἀποδίδουν τήν μεγαλωσύνη τοῦ Θεοῦ καί τήν ἀπέραντη ἀγάπη του πρός τό τελειότερο δημιούργημά του, τόν ἄνθρωπο.

 Ἡ κατάχρηση ὡστόσο τῆς ἐλευθερίας, μέ τήν ὁποία ὁ Θεός ἐστόλισε τό πλάσμα του, προκάλεσε τήν πτώση καί τήν ἔξωσή του, ἀπό τήν Παραδεισένια κατάσταση, μέσα στήν ὁποία ἡ Θεϊκή εὐσπαλγχνία τόν τοποθέτησε. Ἡ φθορά εἰσέρχεται στά κύτταρά του, ὁ πόνος ἐγκαθίσταται στή ζωή του, καί ἀκολουθεῖ ὁ θάνατος. Ὁ μεταπτωτικός ἄνθρωπος, ἐνδύεται καί πάλι οὐράνια χαρίσματα, ὅταν ζῆ ἀληθινά μέσα στή χάρη τοῦ Θεοῦ.

Ἐσχάτως, ἀπό τήν ἐνανθρώπιση τοῦ Θεοῦ μέχρι σήμερα, ὅποιος ζῆ τό Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ μας, ἀπολαμβάνει τήν ὑπέρβαση τῆς φθορᾶς καί τοῦ θανάτου. Οἱ Ἅγιοί μας, πλήρεις οὐρανίων δωρεῶν καί κοινωνοί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Θεανθρώπου, δείχνουν μέ τό παράδειγμα τοῦ βίου τους, τόν τρόπο, πού ὁ θάνατος καταργεῖται καί δέν ὑπάρχει πιά.

Ὡστόσο, οἱ ἀρχάριοι περί τήν πίστη καί χλιαροί κατά τήν καρδίαν ἄνθρωποι, ζοῦμε καί ἀγωνιζόμεθα μέ χίλιους τρόπους, γιά νά ὑποτάξουμε τήν φθοροποιό ἐξέλιξη τῆς βραχύβιας ἐπί γῆς παρουσίας μας. Ἐπιδίωξη πάντων τῶν παροικούντων τήν γῆν ἀνθρώπων, φαίνεται νά εἶναι ἡ ἐπιμήκυνση τοῦ χρόνου τῆς ἐφήμερης ζωῆς μας.

 Βεβαίως, ἡ θεμιτή προσφυγή τῶν ἀσθενούντων εἰς τούς ἰατρούς καί τήν Ἐπιστήμη τῆς Ὑγείας, ὠφελεῖ πολλαπλῶς τόν ἐνδεδυμένο τόν δερμάτινο χιτῶνα ἄνθρωπο καί σαφῶς παρέχει εὐκαιρίες, γιά περαιτέρω μετάνοια καί σωτηρία τῆς ψυχῆς ἑνός ἐκάστου. Ἐξ ἄλλου, ὁ Ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, χρειάζεται ἀγάπη, συντήρηση, φροντίδα καί ἐπιδιορθώσεις.

Μά κάποτε, τό τέλος ἐγγίζει, καί ὁ Ἀρχάγγελος θά πλησιάσει, προκειμένου νά παραλάβει τήν, πολυτιμότερη ἀπ΄ ὅλο τόν κόσμο ψυχή, καί νά τήν προσφέρει στόν Θρόνο τοῦ δημιουργοῦ της. Ἐδῶ ἀκριβῶς, τίθενται ὁρισμένα ἀπό τά ἐρωτήματα πού μᾶς ἀπασχολοῦν κατά τήν σημερινή ἡμερίδα.

Ποιό πλάσμα τοῦ Θεοῦ, ἀποφαίνεται πρίν ἀπό τό Θεό -καί ἴσως χωρίς φόβο Θεοῦ-, πότε τελειώνει τό μυστήριο τῆς ζωῆς, πού ὁ πάνσοφος Δημιουργός δώρισε στό κορυφαῖο δημιούργημά του, καί πότε ἀρχίζει τό μυστήριο τοῦ θανάτου;

Πότε ὁ ἄνθρωπος νεκρώνεται καί παύει νά λειτουργεῖ, ὡς ζῶν ὀργανισμός;

Ἐάν διαγνωσθεῖ ἀπό κάποιους ἰατρούς, μιά κατάσταση ζωῆς, πού μόλις κατά τά τελευταῖα χρόνια, προσδιορίσθηκε ὡς "Ἐγκεφαλικός θάνατος", τότε ὁ ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος εὑρίσκεται στό κρεβάτι τοῦ πόνου, θεωρεῖται νεκρός;

Ποιός ἔχει τό δικαίωμα, νά διακόψει τό νῆμα τῆς ζωῆς, ἔπειτα ἀπό μία ἰατρική, διαβλητή μάλιστα, γνωμάτευση;

Ἡ Ἱερά Μητρόπολίς μας ἀπό ἐτῶν εὐαισθητοποιημένη πάνω στό θέμα, ἔχει προβεῖ σέ διάφορες κινήσεις, προκειμένου νά διατυπώσει μέ σαφήνεια τίς ἀπόψεις της, ἀλλά καί νά ἐνημερώσει μέ ὑπευθυνότητα τόν πιστό λαό Της. Ἐνδεικτικά ἀναφέρονται αὐτή τή στιγμή, ἡ πολυσέλιδη Ἐπιστολή μας πρός τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τόν Μάρτιο τοῦ 2008, οἱ δεκάδες σχετικές ἀναρτήσεις στήν Ἰστοσελίδα τῆς Μητροπόλεως μας καί ἡ ἔκδοση τόμου μέ τόν τίτλο "Προβληματισμοί περί μεταμοσχεύσεων".

Μέ τή διοργάνωση τῆς σημερινῆς ἡμερίδας, ἐπιδιώκεται μιά σφαιρική καί οὐσιαστική ἐνημέρωση ἀπό πρόσωπα φερέγγυα καί μέ βαθύτατη γνώση τοῦ ἀντικειμένου. Καλοσωρίζουμε λοιπόν, τόν κ. θανάσιο βραμίδη, Καθηγητή Παθολογίας το Πανεπιστημίου θηνν, τόν κ. Κωνσταντνο Καρακατσάνη, Καθηγητή Πυρηνικς ατρικς το Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τόν κ. μμανουήλ Παναγόπουλο, μισθο πίκουρο Καθηγητή τς Χειρουργικς το Πανεπιστημίου θηνν, σο καί τούς δελφούς συλλειτουργούς, τόν Αδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο π. Στέφανο Στεφόπουλο, κληρικό τς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Χαλκίδος καί τόν Αδεσιμολογιωτατο Πρωτοπρεσβύτερο π. Κωνσταντνο Στρατηγόπουλο, φημέριο τς ερς Μητροπόλεώς μας.

Εελπιστομε, τι μέ τίς εσηγήσεις τν κλεκτν μιλητν, κάθε κροατής, θά κατανοήσει τήν πραγματική εκόνα το λεγομένου "γκεφαλικο Θανάτου" καί θά ποκομίσει σα φόδια το χρειάζονται, στε μέ στέρεη πεποίθηση, νά γνωρίζει τήν ρθή ατρική καί θεολογική θέση.

Ὁ ἄνθρωπος, κατέχοντας μοναδική θέση καί ἀξεπέραστη ἀξία μέσα στήν πλάση τοῦ σύμπαντος, παραδίδεται ὁλοκληρωτικά στά χέρια τοῦ Δημιουργοῦ του. Ἐκεῖνος, ὡς Κύριος τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου, ἔχει τό δικαίωμα τοῦ χρονικοῦ σημείου μεταβάσεως ἑκάστου ἀνθρώπου ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τήν ζωήν, καί οὐσιαστικά τῆς προσκλήσεώς του, στήν ἀτελεύτητη χαρά τοῦ Παραδείσου".

Πιστή στην ισοβιότητα των Μητροπολιτών η Ιερά Σύνοδος

images

Γράφει η Μαρία Αντωνιάδου, 17.30

«Εχουν προσφέρει πολλά. Η Ιερά Σύνοδος δεν μπορεί να αποστείλει γιατρούς». Αυτή ήταν η απάντηση του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου στις «κρούσεις», που σύμφωνα με πληροφορίες γίνονται από υπηρεσιακούς παράγοντες για το ενδεχόμενο αποστολής γιατρών, όπως προβλέπει ο Καταστατικός Χάρτης, σε Μητροπολίτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας.

Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για τρεις γνωστούς ιεράρχες, ο ένας υπηρετεί στην περιοχή της Ηπείρου και οι δύο στη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα υγείας - μάλιστα η μία περίπτωση χαρακτηρίζεται ως μη αναστρέψιμη.

Οπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι υπηρεσιακοί παράγοντες, κυβερνητικοί και δικαστικοί, εκφράζουν την ανησυχία τους και τον προβληματισμό τους για την άσκηση της διοίκησης στις συγκεκριμένες περιοχές και τονίζουν ότι θα έπρεπε ενδεχομένως η Ιερά Σύνοδος να ενεργοποιήσει την σχετική νομοθεσία και να αποστείλει γιατρούς για να διαπιστώσουν την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι ιεράρχες.

Ωστόσο τόσο ο Αρχιεπίσκοπος όσο και τα μέλη της Ιεράς Συνόδου διαμηνύουν προς κάθε κατεύθυνση ότι η ενεργοποίηση των σχετικών διατάξεων του Καταστατικού Χάρτη που προβλέπει τις διαδικασίες προκαλεί εκ των πραγμάτων εντάσεις.


«Οι Ιεράρχες αυτοί προσέφεραν πολλά στις περιοχές τους και η Σύνοδος αναγνωρίζει την προσφορά αυτή. Δεν μπορεί επειδή βρίσκονται σε μια δύσκολη στιγμή να τους ζητήσει να αποχωρήσουν», δηλώνουν συνοδικοί μητροπολίτες και όπως προσθέτουν: «οι άνθρωποι αυτοί κάπου πρέπει να ζήσουν. Με την σύνταξη που θα πάρουν δεν θα μπορούν ούτε να διαβιώσουν με μια σχετική αξιοπρέπεια».

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το παρελθόν η Ιερά Σύνοδος απέστειλε στις περιοχές που αντιμετώπιζαν προβλήματα ειδικές επιτροπές απαρτιζόμενες από μητροπολίτες. Όμως οι περιπτώσεις που ενεργοποίησε τον νόμο που προβλέπει την αποστολή γιατρών είναι εξαιρετικά σπάνιες και η τελευταία ήταν την δεκαετία του '90 και αφορούσε μητροπολίτη της Βορείου Ελλάδος.

Οι διατάξεις του Καταστατικού χάρτη

Ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος που αποτελεί και νόμο του ελληνικού κράτους στο άρθρο 34 και στις παραγράφους 3 - 6 προβλέπει:

3. Μητροπολίτης καταστάς ανίκανος προς εκπλήρωσιν των καθηκόντων του και μη υποβαλών παραίτησιν απαλλάσσεται τούτων κατόπιν αποφάσεως ειδικής επιτροπής, αποτελουμένης εκ του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του νομίμου αναπληρωτού αυτού, ως Προέδρου και δύο καθηγητών της Ιατρικής Σχολής των Πανεπιστημίων της Χώρας, κατά την διαδικασίαν των επομένων παραγράφων.

4. Η Δ.Ι.Σ. τη προτάσει του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ή και αυτεπαγγέλτως, εφ' όσον προβάλλεται ότι συντρέχει περίπτωσις εφαρμογής της διατάξεως της παρ. 3 του παρόντος άρθρου μετά προηγουμένην απόφασιν αυτής, απευθύνεται, υποχρεωτικώς εντός 15 ημερών δια του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων προς τον Πρόεδρον του Συμβουλίου Επικρατείας, ίνα κινήσει την σχετικήν διαδικασίαν.


Ο Πρόεδρος της Επιτροπής εντός πέντε (5) ημερών από της λήξεως του εγγράφου της Δ.Ι.Σ. ζητεί δι' εγγράφου παρά του κοσμήτορος μιας των Πανεπιστημιακών Ιατρικών Σχολών, αναλόγως του τόπου της διαμονής του Μητροπολίτου, όπως εντός δέκα (10) ημερών από της λήψεως του εγγράφου ορίση δύο τακτικά και δύο αναπληρωματικά μέλη της Επιτροπής εκ των ειδικωτέρων δια την νόσον τακτικών καθηγητών της οικείας Σχολής.

Τα ονοματεπώνυμα των τακτικών και αναπληρωματικών μελών της Επιτροπής γνωστοποιούνται υπό του κοσμήτορος προς τον Πρόεδρον της Επιτροπής, το Υπουργείον Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και την Δ.Ι.Σ. Η Δ.Ι.Σ. δι' εγγράφου της γνωστοποιεί πάραυτα τα ονόματα των τακτικών και αναπληρωματικών μελών της Επιτροπής εις τον υπό εξέτασιν Μητροπολίτην όστις δύναται εντός δέκα (10) ημερών από της λήψεως του εγγράφου να υποβάλη είς ταύτην άπαξ μόνον ένστασιν εξαιρέσεως μέχρι δύο εκ των μελών της Επιτροπής.

Την ένστασιν ταύτην διαβιβάζει η Δ.Ι.Σ. δια του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων εις τον Πρόεδρον της Επιτροπής, προτείνουσα την αντικατάστασιν των εν λόγω μελών, ούτος δε κατά την γενομένην ώς άνω διαδικασίαν ζητεί παρά του οικείου Κοσμήτορος να ορίση νέα μέλη εις αντικατάστασιν των εξαιρουμένων.

5. Η κατά τας παρ. 3 και 4 συγκροτούμενη Επιτροπή υπό του Προέδρου αυτής είς συνεδρίαν, οριζομένην εις ημέραν μή απέχουσαν πλέον των 15 ημερών από της λήψεως του εγγράφου του κοσμήτορος, δι' ου γνωστοποιούνται τα ονοματεπώνυμα των μελών αυτής προς εξέτασιν του Αρχιερέως, όστις καλείται δι' εγγράφου «επί αποδείξει» δέκα τουλάχιστον ημέρας πρό της εξετάσεως, ίνα προσέλθη προς εξέτασιν.


Έν περιπτώσει μή προσελεύσεως του Αρχιερέως, η Επιτροπή μεταβαίνει είς τον τόπον της διαμονής του προς εξέτασιν. Τυχόν νέα άρνησις αυτού όπως υποβληθή είς την εξέτασιν, διαπιστούμενη υπό της Επιτροπής, θεωρείται ώς αμάχητον τεκμήριον ομολογίας της ανικανότητός του, η δέ Δ.Ι.Σ. υποχρεούται άνευ άλλης διατυπώσεως νά προβή είς την απαλλαγήν αυτού από των καθηκόντων του. Η αποζημίωσις των μελών της Επιτροπής καθορίζεται υπό της Δ.Ι.Σ. καταβάλλεται δε μετά των οδοιπορικών εξόδων υπό του Ο.Δ.Ε.Π.

6. Το πόρισμα της Επιτροπής, εφ' όσον τούτο διετυπώθη ομοφώνως, είναι υποχρεωτικόν διά την Δ.Ι.Σ., ήτις είς την πρώτην τακτικήν συνεδρίαν αυτής από της λήψεως του πορίσματος και της γνωματεύσεως δι' αποφάσεώς της κηρύσσει τον θρόνον εν χηρεία ή αποφαίνεται ότι δεν συντρέχει περίπτωσις απαλλαγής του Μητροπολίτου από των καθηκόντων του.

Εν περιπτώσει μή ομοφώνου αποφάσεως ο Πρόεδρος της Επιτροπής καλεί και τα αναπληρωματικά ιατρικά μέλη αυτής και η Επιτροπή συμπληρούμενη δι' αυτών προβαίνει αμελλητί είς επανεξέτασιν του Αρχιερέως.


Το πόρισμα της νέας Επιτροπής είναι υποχρεωτικόν κατά πάσαν περίπτωσιν διά την Δ.Ι.Σ. Η κατά τα ανωτέρω εκδιδομένη απόφασις της Δ.Ι.Σ. γνωστοποιείται αμελλητί πρός τον είς όν αφορά Μητροπολίτην και προς τον υπουργόν Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, όστις οφείλει να προκαλέση εντός δέκα (10) ημερών την έκδοσιν Προεδρικού Διατάγματος,
περί απαλλαγής του Μητροπολίτου από των καθηκόντων του.
top
Has no content to show!