Άρθρα - Απόψεις

Το του Χριστού ιατρείον

agios

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Πέμπτη της Ε' εβδομάδας των Νηστειών. Ο ιερός συναξαριστής μας σημειώνει χαρακτηριστικά πως αυτήν την ημέρα ‘κατά την αρχαία παράδοση’, ψάλλουμε την ακολουθία του Μεγάλου και Κατανυκτικού Κανόνος. Είναι ποίημα του Αγίου Ανδρέου επισκόπου Κρήτης.

Ο θαυμάσιος αυτός Κανόνας, που έχει τόσα τροπάρια όσα και οι στίχοι των βιβλικών ωδών της Παλαιάς Διαθήκης, δια των οποίων ο ιερός υμνογράφος παρακαλεί τον Δεσπότη Χριστό να χαρίσει μέσα από αυτά τρόπους κατανύξεως. "Τρόπους Ιησού κατανύξεως δίδου, άδουσι νυνί κανόνα Συ τον μέγα".

Όποιος διαβάζει αυτόν τον κανόνα, αμέσως καταλαβαίνει ότι ο ιερός ποιητής του, ήταν καταρχάς άριστος γνώστης της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης.

Γι' αυτό και δεν πρέπει να μας φαίνονται παράξενα τα ονόματα τα οποία μνημονεύει στον κανόνα του ο Άγιος Ανδρέας και τα οποία τα παρομοιάζει με της σαρκός τα πάθη και τους απατηλούς λογισμούς.

Επίσης ήταν έμπειρος θεολόγος, που σημαίνει, γνήσιος θεραπευτής που γνώριζε την ασθένεια, την πλάνη, την αμαρτία και χρησιμοποιούσε τα κατάλληλα φάρμακα από το μεγάλο ιατρείο, την Εκκλησία, προκειμένου να θεραπεύσει την ασθένεια του ανθρώπου.

Θα ήθελα στην σύντομη αυτή αναφορά αυτού του θαυμασίου μελουργήματος, να καταθέσω τα εξής χαρακτηριστικά :

Πρώτον : Αυτός ο Κανόνας μας ομιλεί για την αμαρτία. Στην ορθόδοξη παράδοσή μας, η αμαρτία ονομάζεται ασθένεια και αυτό σημαίνει την απομάκρυνση του ανθρώπου από τον Θεό και τη στέρηση της δόξης του Θεού. Ο άνθρωπος πριν από την πτώση είχε την δυνατότητα να βλέπει το πρόσωπο του Θεού και να έχει κοινωνία μαζί Του.

Μετά την πτώση, εισέρχεται η ασθένεια με όλες τις πνευματικές συνέπειες. Ο Άγιος Μάξιμος ο ομολογητής χαρακτηρίζει την αμαρτία σαν μία ανώμαλη κίνηση των φυσικών δυνάμεων της ψυχής. (Μητροπολίτου Ναυπάκτου, "Όσοι πιστοί", σελ. 249)

Αντί να κινείται προς τον Θεό, που είναι η πηγή της ζωής, κινείται προς τα αισθητά. Έτσι, υπάρχει η απομάκρυνση από το φως του προσώπου του Θεού, η παρουσία του σκότους και του θανάτου, η ένδυση των δερματίνων χιτώνων που είναι η φθορά και η θνητότητα, και το χειρότερο από όλα, η άγνοια του Θεού και η λατρεία των ειδώλων.

Άλλα αποτελέσματα της αμαρτίας είναι η διάσπαση του ανθρώπου εσωτερικά, δηλαδή άλλο επιθυμεί η καρδιά, άλλο θέλει ο νους και άλλο θέλει η βούληση του ανθρώπου. Ένα άλλο αποτέλεσμα είναι η άρνηση της φύσεως να υποταχτεί στον άνθρωπο.

Ενώ πλάστηκε να είναι βασιλεύς της δημιουργίας και να υποτάσσεται η φύση σε αυτόν, τώρα υπάρχει η άρνηση της φύσεως. Γι' αυτό και χρειάζεται με τον ιδρώτα του να βγάζει τον επιούσιο άρτο.

Γι' αυτό και δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση ή να μας προκαλεί θαυμασμό πώς οι Άγιοι της Εκκλησίας μας, δηλαδή οι θεούμενοι, έβλεπαν τον Χριστό ως φως, συνομιλούσαν μαζί Του, έβλεπαν το πρόσωπο της Παναγίας ή των Αγίων, έβλεπαν γεγονότα του Πάθους του Χριστού, όπως η οσία Σοφία από την Κλεισούρα είδε την Σταύρωση του Χριστού την Μεγάλη Παρασκευή, ή ακόμη πώς η φύση υποτασσόταν σε αυτά τα θεούμενα πρόσωπα.

Παραδείγματος χάρη, έδιναν τροφή στα θηρία, συνομιλούσαν μαζί τους, ήταν όλα αυτά τα άγρια ζώα στη διακονία τους. Γιατί απλούστατα είχαν φτάσει στην προπτωτική κατάσταση. Διέσωσαν έτσι κατά τον ιερό υμνογράφο το κατ' εικόνα ("εν σοι Μήτερ ακριβώς διεσώθη το κατ' εικόνα") και έφθασαν στο καθ' ομοίωσιν.

Δεύτερον : Ο Μέγας Κανόνας μας παρουσιάζει τη θεραπεία από την ασθένεια, που είναι η μετάνοια του ανθρώπου.

Εφόσον η αμαρτία θεωρείται ασθένεια, γι' αυτό και απαιτείται η θεραπεία της η οποία πραγματοποιείται μέσα στην Εκκλησία και με τα μέσα που αυτή διαθέτει. Δεν έχει σκοπό μόνο να εξισορροπήσει τον άνθρωπο, αλλά να πραγματοποιήσει την επανασύνδεσή του με τον Θεό. (Μητροπολίτου Ναυπάκτου, "Ιατρική εν πνεύματι επιστήμη", σελ. 31).

Η αληθινή μετάνοια είναι απέκδυση των δερματίνων χιτώνων.

Είναι η παρουσία της Θείας Χάριτος στην ζωή του ανθρώπου.

Πραγματοποιείται με το γκρέμισμα των ειδώλων που υπάρχουν μέσα μας, σάρκα, χρήμα, δόξα και κυρίως το μεγάλο είδωλο, που είναι ο εαυτός μας. Ο ανθρωποθεός, όπως μας έμαθε ο δυτικός πολιτισμός.

Μετάνοια σημαίνει επιστροφή στο Θεό.

Eλπίδα στο Θεό.

Aσφαλής δρόμος που οδηγεί στην Βασιλεία των Ουρανών.

Δεν είναι μια τυπική εξομολόγηση, την οποία κάνουμε κάποιες ημέρες και που πολλές φορές δεν λέμε τίποτα ή δικαιολογούμε τον εαυτό μας, αλλά άνοιγμα της καρδιάς, ομολογία των αμαρτημάτων μας χωρίς δικαιολογίες, κατά την έκφραση του Αγίου Ιωάννου, του συγγραφέως της Κλίμακος : "Εμόν το τραύμα, δική μου η πληγή. Από την δική μου ραθυμία και από τη δική μου αμέλεια".

Μετάνοια ακόμη θα μας υπενθυμίσουν τα πάγχρυσα στόματα του λόγου, οι Άγιοι Πατέρες, είναι μία στιγμή χάριτος, δηλαδή :
Μας επισκιάζει η Χάρη του Θεού,
μας προετοιμάζει για μετάνοια,
και μας οδηγεί στο ιατρείο των ψυχών.

Τρίτον : Το του Χριστού ιατρείον του Μεγάλου Κανόνος δεν είναι τίποτα άλλο παρά η Αγία μας Εκκλησία.

Τι είναι η Εκκλησία; "Θεραπευτήριον εστί η Εκκλησία", θα μας απαντήσει ο ιερός Χρυσόστομος. Είναι ένα νοσοκομείο στο οποίο καταφεύγουμε οι ασθενείς άνθρωποι για να λάβουμε την θεραπεία της ψυχής και του σώματος.

Με τη μυστηριακή ζωή, με τη ζωή της ασκήσεως, με τα μέσα τα πνευματικά που διαθέτει και ιδιαίτερα με τη ζωοπάροχο Χάρη του Αγίου Πνεύματος, μεταμορφώνει τον άνθρωπο, τον καθαρίζει, τον βοηθάει στον φωτισμό του νου προκειμένου να φτάσει στη θέωση.

Να δει δηλαδή με άλλα λόγια τη δόξα του Θεού. Η θεραπεία αυτή του ασθενούντος ανθρώπου πρέπει να γίνεται με κατάλληλο τρόπο και με τα κατάλληλα φάρμακα.

Και για να θυμηθώ τον Γέροντά μου, Μητροπολίτη Αγαθόνικο, και τον μέγα πνευματικό των Αθηνών, π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο, δεν χρησιμοποιεί η Εκκλησία π.χ. την ασπιρίνη για όλους ή ένα συγκεκριμένο φάρμακο για όλους, αλλά "το κατάλληλον τη θεραπεία προσάγειν τω αρρωστήματι" (Μητροπολίτου Ναυπάκτου, "Ιατρική εν πνεύματι επιστήμη").

Τέταρτον : Για να επιτύχει αυτή η θεραπεία και να θεραπευτεί το έλκος της ψυχής, η νόσος και το αρρώστημα ώστε ο κάμνων άνθρωπος να αποκτήσει την υγεία του, χρειάζεται ο κατάλληλος θεραπευτής. Κι εδώ είναι τα δύσκολα για την εποχή μας.
Δύσκολα γιατί ο θεραπευτής πρέπει να διέρχεται επιτυχώς την μέθοδο της επιστήμης.

Να γνωρίζει την ασθένεια εμπειρικά.

Να χρησιμοποιεί τα κατάλληλα φάρμακα, και κυρίως,

Να είναι πρώτα αυτός θεραπευμένος.

Γράφει ο μακαριστός π. Ιωάννης Ρωμανίδης τα εξής : "Στην ιατρική επιστήμη, έχουμε τους χειρουργούς. Χειροτονούνται (sic) χειρουργοί με εξετάσεις. Παίρνουν μαθήματα. Εξασκούνται σε εργαστηριακές εξετάσεις... Και αφού είναι πλέον έτοιμοι, τους δίνουν μια περγαμηνή και λέγονται χειρουργοί.

Έτσι και οι ποιμένες της Εκκλησίας είναι οι καθηγητές Πανεπιστημίου στην αρχαία Εκκλησία... Αυτοί φτιάχνουν τα πνευματικά τέκνα. Έχουν την ευθύνη της θεραπευτικής αγωγής. Και αυτό σημαίνει ότι πρώτοι θα πρέπει να έχουν υποστεί την κάθαρση, τον φωτισμό και να οδηγούνται στη θέωση".(Μητροπολίτου Ναυπάκτου, "Εμπειρική Δογματική, Τόμος Β", σελ. 400).

Για τους ποιμένες της Εκκλησίας που είναι οι γιατροί, ισχύει ο λόγος του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου : "Καθαρθήναι δει πρώτον, και είτα καθάραι. Φωτισθήναι και είτα φωτίσαι. Αγιασθήναι και είτα αγιάσαι."

Και ενώ, για τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, όλοι συγχωρούν τις αμαρτίες των ανθρώπων κατά την φιλανθρωπία και το έλεος του Θεού, λίγοι είναι όμως εκείνοι οι οποίοι θεραπεύουν. Και αυτό συνιστά μια πραγματική, θα λέγαμε, τραγωδία για την εποχή μας. Γιατί, βλέπουμε πολλές φορές την Ιερωσύνη και την σωτηρία του ανθρώπου την οποία μας εμπιστεύτηκε ο Θεός, κάτω από το πρίσμα των δημοσίων σχέσεων, του καλού προσώπου που έχουμε προς τα έξω, και όχι της θεραπείας του ασθενούντος ανθρώπου, πρώτιστα της θεραπείας της δικής μας, της σωτηρίας μας και της σωτηρίας του ποιμνίου μας.

Ο λόγος πάλι του π. Ιωάννου Ρωμανίδη πρέπει να μας προβληματίσει τα μέγιστα: "Η επιτυχία μιας επισκοπής είναι εάν ο Επίσκοπος και οι κληρικοί γνωρίζουν τη μέθοδο θεραπείας, που σημαίνει εάν οι ίδιοι βαδίζουν το δρόμο της αγιότητος. Σε αντίθετη περίπτωση, παρατηρείται αποτυχία". (Μητροπολίτου Ναυπάκτου, "Εμπειρική Δογματική, Τόμος Β", σελ. 403).

Στο ίδιο πνεύμα κινούμενος και ο ιερός υμνογράφος του μεγάλου Κανόνος, διαπιστώνει: ‘Ο Νόμος ησθένησεν, αργεί το Ευαγγέλιον, Γραφή δε πάσα, εν σοι παρημέληται, Προφήται ητόνησαν, και πας δικαίου λόγος· αι τραυματίαι σου ω ψυχή, επληθύνθησαν, ουκ όντος, ιατρού του υγιούντος σε’.

Ο Άγιος Ανδρέας, ο έμπειρος αυτός υμνωδός και γνήσιος θεραπευτής, ας μας βοηθήσει με τον Kανόνα του:
Να συνειδητοποιήσουμε την αμαρτία.

Να ζητήσουμε το έλεος του Θεού.

Να φτάσουμε στο του Χριστού ιατρείον και να πούμε στον εαυτό μας : "Ψυχή μου, ψυχή μου, ανάστα, τι καθεύδεις; Το τέλος εγγίζει, και μέλλεις θορυβείσθαι. Ανάνηψον ουν, ίνα φείσηταί σου Χριστός ο Θεός, ο πανταχού παρών και τα πάντα πληρών."

 

Και τι έγινε που ζείς;!

notes

 

Του Αρχιμ. Πορφυρίου, Ηγουμένου Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Βέροιας

Σχετικά πρόσφατα άκουσα ένα τραγούδι, που είναι αρκετά παλαιό, όπως το ερεύνησα, και ομολογώ πως μου άρεσε. Και η μουσική, μάλλον πρωτότυπη αλλά και οι στίχοι, μέσα στην απλότητά τους σε ενθουσιάζουν.

Πράγματι, η πρώτη του ερμηνεύτρια, που συγχρόνως η ίδια έγραψε και τους
στίχους και την μουσική, «έγραψε» με το τραγούδι αυτό.

Και όμως, αυτό το τόσο ωραίο και τόσο «αθώο» άσμα περιέχει έναν στίχο πολύ αρνητικό, αν το δούμε σαν ορθόδοξοι χριστιανοί.

Βέβαια η στιχουργός, συνθέτρια και αοιδός, συστήνεται ως «μαθήτρια» του μακαριστού και εν οσίοις γέροντος Παϊσίου του Αθωνίτη. Ίσως και να μην κατάλαβε τί τελικά έγραψε.

Και προφανώς δεν έχουμε λόγους να την κρίνουμε και να την κατακρίνουμε, αφού, όπως λέγεται, πέρασε πολύ σκληρές περιπέτειες στην ζωή της.
…………………………….
Σε ένα βραχάκι, κάπου εκεί, στην έρημο του ιερού Άθωνα, καθόταν ένας καλογεράκος, που περνούσε μία σκληρή φάση στην αγωνιστική του πολιτεία.

Είχε φτάσει στο απροχώρητο. Και ο καλοθελητής, ο αρχέκακος και ανθρωποκτόνος, ο πλανεμένος πρώην πρωτάγγελος, προσπαθούσε να επιτείνει το δράμα του απελπισμένου μοναχού. Και αυτός ο ταλαίπωρος αδερφός κουνούσε τα πόδια του.

Τίποτ΄ άλλο δεν είχε κουράγιο να κάνει. Να πέσω; Να μήν πέσω; Τον έλεγε ο χαλασμένος λογισμός του. Η ακηδία τον τσάκιζε.

-Τί κάνεις εδώ;
-Τί θέλεις να κάνω, κάθομαι.
-Και τι κερδίζεις; Τί καταλαβαίνεις που ζης; Δεν του δίνεις μία, να πας κάτω, να γλιτώσεις κι από τα βάσανα κι από όλα;
-Εγώ, γιά την αγάπη του Χριστού, κουνάω τα πόδια μου.
-Μ έκαψε, με έκαψε το μαύρο το κουφάρι, άρχισε να φωνάζει ο δαίμονας, που κατατροπώθηκε, από την αγάπη του Χριστού ενός μοναχού απελπισμένου, από κάθε τί ανθρώπινο.
Και ο καλογεράκος νίκησε.
………………………………

Το τραγούδι, λοιπόν, που λέγαμε, έχει έναν στίχο που τον θεωρούμε σχεδόν, αν όχι απολύτως, βλάσφημο.

«Πρόσεχε, θα σκοτωθείς, μου φωνάζει ο οδηγός.
Καί τί έγινε που ζης; Λέει μέσα μου ο Θεός.»

Ο δεύτερος από τους παραπάνω στίχους δεν είναι απλά τραγικός. Είναι βλάσφημος.
Και «γιατί»;

Μα ακριβώς, γιατί βάζει στο στόμα του Θεού κάτι που δεν ισχύει.
Η Κυρία Θεοτόκος είναι η ελπίς των απηλπισμένων.

Και ο πανάγιος Υιός της ακριβώς σαρκώθηκε και αγαπάει και προστρέχει και σώζει αυτούς που πλέον έφτασαν στο χείλος της αβύσσου.

Ο μακαριστός και αγιώτατος Γέροντας Σωφρόνιος του Έσσεξ της Αγγλίας έχει ολόκληρο θεολογικό κεφάλαιο γιά την καλή και την κακή απελπισία.

Και αξίζει ο καθένας να το διαβάσει και να το μελετήσει, γιατί ο καθένας μας μπορεί να περνάει, να περάσει ή να πέρασε καταστάσεις θεοεγκατάλειψης, ακηδίας και απελπισίας.

Ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός δέχεται τον απελπισμένο. Προς στιγμήν επαυξάνει την απελπισία του και στο τελος προσφέρει την λύτρωση.
…………………………..
-Η θυγατέρα μου κακώς δαιμονίζεται.
-(Και τί μου τό λες;) Δεν θα πάρω το φαΐ από το στόμα των παιδιών μου γιά να το δώσω στα σκυλάκια (ή σκυλιά).
-Σωστά. Αλλά και τα σκυλιά τρων τα ψίχουλα που πέφτουν από τα τραπέζια των αφεντάδων τους.

Δηλαδή, την είπε σχεδόν σκύλα, αφού ήταν μάννα από ένα σκυλάκι, γιά το οποίο και ζήτησε το έλεος του Κυρίου. Και αυτή, η χαναναία, εξευτελισμένη, ταπεινώθηκε και άλλο, ακόμα πιο πολύ.

Δέχθηκε τον χαρακτηρισμό. Όμως επέμεινε. Και τελικά νίκησε και η θυγατέρα της θεραπεύτηκε από το κάκιστο πνεύμα που την είχε κατατραυματίσει.

Αυτός, λοιπόν, ο πολυεύσπλαγχνος και παντελεήμων Θεός, ο σαρκωθείς δι’ ημάς εκών, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου -και η Παναγία μητέρα του- πώς είναι δυνατόν να πουν αυτήν την φρικτή φράση: «Και τί έγινε που ζης;» Αποκλείεται. Δεν το δέχεται η πίστη μας αυτό.

Στα χρόνια του χρυσορρήμονος Ιωάννου, λένε οι ιστορικοί, οι αιρετικοί γιά να διαδώσουν τις πλάνες τους, τις έκαμναν στίχους σε τραγούδια. Και έτσι περνούσαν τις βλάσφημες και βλακώδεις θεωρίες τους

Πολύ φοβάμαι ότι η κακή απελπισία, που οδήγησε και οδηγεί τόσους αδελφούς στις ημέρες μας σε απονενοημένα διαβήματα, δεν οφείλεται μόνο στην οικονομική κρίση που περνάει η πατρίδα μας.

Πολύ φοβάμαι πως πολλές αυτοχειρίες οφείλονται ακριβώς στα απελπισμένα και απελπιστικά μηνύματα της «φιλοσοφίας» του καιρού μας.

Που μπορεί να διαδίδονται ασυνείδητα, να γράφτηκαν ασυνείδητα.

Αλλά οπωσδήποτε πρέπει συνειδητά να τα καταργήσει η ορθόδοξη συνείδηση του πιστού και να τα απορρίψει.

 

''Η έμψυχος τράπεζα..''

panagia-xaire

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ

"Γέγονε η κοιλία σου Αγία Τράπεζα, έχουσα τον ουράνιον άρτον Χριστόν τον Θεόν ημών, εξ' ού πας ο τρώγων ου θνήσκει ως έφησεν ο του παντός θεογεννήτωρ, τροφεύς"1.

Μακαρίζοντας ο θεοφόρος Ιωάννης ο Δαμασκηνός το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου που σαγηνεύει και συγχρόνως συγκλονίζει τις καρδιές όλων μας, ιδιαιτέρως κάθε Παρασκευή βράδυ, στην χαρμόσυνη αυτή ακολουθία των Χαιρετισμών, και επαναλαμβάνοντας το πιστεύω της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, μάς λέγει πώς η Παναγία είναι η κορυφή και το τέλος όλης της Παλαιάς Διαθήκης.

Σ' αυτήν αναφέρονται όλες οι προεικονίσεις.

Αυτήν φανερώνουν οι προτυπώσεις και οι προφητείες των Αγίων Προφητών.

Είναι, όπως γράφει ένας Σέρβος επίσκοπος και μάλιστα πνευματικό ανάστημα του Οσίου Ιουστίνου του Ομολογητού "η αποκορύφωσις όλης της παλιοδιαθηκικής παιδαγωγικής προετοιμασίας της ανθρωπότητος για την υποδοχή του σαρκωθέντος Σωτήρος Χριστού"2.

Γι' αυτό και ο θεοφόρος Δαμασκηνός την ονομάζει "θυγατέρα του Αδάμ", ενώ τον Δαυίδ τον ονομάζει προπάτορα και θεοπάτορα, από την ρίζα του οποίου ''κατ' επαγγελία γεννήθηκε η Παναγία".

Έτσι μπορούμε να εξηγήσουμε τον στίχο 29 του βιβλίου της Εξόδου "καὶ ἐπιθήσεις ἐπὶ τὴν τράπεζαν ἄρτους ἐνωπίους ἐναντίον μου διαπαντός".

Σ' αυτήν την χρυσή τράπεζα της Παλαιάς Διαθήκης προτυπώνεται η Θεοτόκος. Η Παναγία είναι η πραγματική Αγία Τράπεζα η οποία έφερε τον Ουράνιο Άρτο που είναι ο εξ' αυτής σαρκωθείς Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού.

Είναι η έμψυχος τράπεζα, όπως την χαρακτηρίζει ο Άγιος Ιωσήφ ο υμνογράφος, που βάσταξε τον αληθινό Άρτο της Ζωής και χόρτασε το πεινασμένο γένος των ανθρώπων: "εγώ ειμί ο άρτος της ζωής, ο ερχόμενος προς με ου μη πεινάσει, και ο πιστεύων εις εμέ ου μη διψάσει πώποτε"3.

Α. Έμψυχος τράπεζα η Παναγία.

Έγινε το γόνιμο χωράφι που βλάστησε τον κόκκο του σίτου που είναι ο Χριστός. Έγινε η θεία τράπεζα, κατά την έκφραση του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, η οποία μας προσφέρει την κοινή αμβροσία και το ζωοποιόν νέκταρ, την σάρκα και το αίμα του εξ' αυτής αρρήτως αναβλαστήσαντος4.

Γι' αυτό και δεν υπάρχει Ιερά Ακολουθία της Εκκλησίας μας που να μην αναφέρεται το όνομα της Παναγίας και να μην μεγαλύνεται η διακονία και η συνεισφορά της προς το ανθρώπινο γένος.

Εξαιρέτως δε μεγαλύνεται μέσα στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και μάλιστα ευθύς μετά τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων, αφού είναι το κορυφαίο δημιούργημα της αγάπης του Θεού, που έφερε στην δική μας φτώχεια και ασθένεια, όχι απλώς την ουράνια βροχή, αλλά Αυτόν τον Κύριο των νεφελών, κατά την έκφραση του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Β. Έμψυχος τράπεζα η Παναγία.

Μας παραθέτει ως βρώση και πόση αυτήν την αναστημένη σάρκα και αυτό το πανάσπιλο αίμα του Σωτήρος και Λυτρωτού μας.

Αυτή έδωσε στον Πλάστη το πλασθήναι και στον Υιό του Θεού το ανθρωπισθήναι. Αυτή είπε το ναι στην πρόσκληση του Θεού "ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου".

Αυτής η άχραντος γαστέρα έγινε το υφαντήριο της ανθρωπίνης και θείας φύσεως. Από το παρθενικό της γάλα τράφηκε και παχύνθηκε ο σαρκωμένος Λόγος του Θεού. Και αφού αξιώθηκε να γίνει τροφός του Κτίστου της, μας παρέχει καθημερινά αφθόνως αυτήν την ουράνια τροφή, το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Και επειδή έθρεψε τον Υιό του Θεού, Εκείνος ανταποδίδοντας το χρέος, την έκανε τροφό πάσης νοεράς τε και λογικής φύσεως5.

Γι' αυτό όπως γράφει ένας αγιορείτης μοναχός : "Σε κάθε Θεία Λειτουργία βλέπουμε τον Χριστό ως Νυμφίο και πανηγυριάρχη.

Τον Τίμιο Πρόδρομο ως δειπνοκλίτωρα και νυμφαγωγό και την Ανύμφευτη Νύμφη, την Παναγία, εκείνη που παρασκευάζει την τροφή, εκείνη που παραθέτει το τραπέζι, εκείνη που μας φιλοξενεί στο σπίτι του Υιού και Θεού της, εκείνη που είναι η φιλότιμος εστιάτωρ και η τροφός των καλεσμένων"6.

Να γιατί οι Άγιοι της Εκκλησίας μας ακολουθώντας αυτήν την ζωογόνο παράδοσή μας και γνωρίζοντας πόση πνευματική ωφέλεια αποκομίζεται από την επικοινωνία με το πρόσωπο της Παναγίας, κατέφευγαν με πολύ εμπιστοσύνη και ευλάβεια σε αυτήν:

"Ελέησόν μου την ταπείνωσιν.

Οικτήρησόν μου την ασθένειαν.

Μεγάλην έχεις την παρρησία προς τον εξ' ού τεχθέντα.

Οδοιπορούντι μοι συνόδευσον.

Αγρυπνούντα με ενίσχυσον.

Θλιβόμενον παραμύθισον.

Ολιγοψυχούντα παρακάλεσον.

Συκοφαντούμενον αθώωσον.

Αξίωσόν με εν τω παρόντι αιώνι ακατακρίτως μετασχείν του Παναγίου και Αχράντου Σώματος και Αίματος του Υιού και Θεού σου"7.

Μακάρι στην ζωή μας να καταφεύγουμε σ' αυτήν την έμψυχη τράπεζα.

Μακάρι να τρεφόμαστε από αυτήν καθημερινά.

Μακάρι ακόμη αυτή να μας παρουσιάσει και στον Ουρανό και να μας τρέφει αιώνια. ΑΜΗΝ.


 

1 Ωρολόγιον, Ακολουθία μετά το δείπνο.

2 Αθανασίου Γιέφτιτς, Εισαγωγή στο βιβλίο Θεοτόκος

3 Ιω. 6, 35.

4 Ιερομονάχου Γρηγορίου, Η Θεία Λειτουργία, εκδ. ΔΟΜΟΣ Αθήνα 1985, σελ. 291-293.

5 Αυτόθι.

6 Αυτόθι.

7 Προσευχητάριο Ανδρέα Σιμονώφ.

Ο Μητροπολίτης Πειραιώς για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο

mitropolitis-peiraios

Ακολουθεί άρθρο με θέμα ''Ορθόδοξος και Οικουμενική ή Οικουμενιστική η συγκληθησομένη Αγία και Μεγάλη Σύνοδος του 2016;" του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:

Αμβρόσιος: Έλληνες, ξυπνήστε! Σηκωθείτε από τον καναπέ της αδιαφορίας!

kalavriton

Αναφερόμεθα στις προχθεσινές προκλητικές Δηλώσεις τoυ συγγραφέα - διαστρεβλωτού της Ελληνικής ιστορίας κ. Νικ. Δήμου, με τίτλο: "Πότε θα διδαχθούν τα παιδιά την αλήθεια για το 21;"

Ο περίεργος αυτός και συγχρόνως αδιάντρoπος άνθρωπος, που αποτελεί ένα κομμάτι της κοινωνικής ζωής, με τις "Δηλώσεις" του υπερέβη καθε όριο ευπρεπείας!

Εμείς από τη θέση αυτή θα σχολιάσουμε μόνο ένα μικρό μέρος των Δηλώσεων του, αυτό που αναφέρεται στήν ιστορική Μονή της Αγίας Λαύρας, στον Παλαιών Πατρών Γερμανό καί στο Λάβαρο της Επαναστάσεως.

Προκαταβολικά λέμε, ότι στούς "κατ' επίγνωσιν" ψεύστες και τους παραχαράκτες της ιστορίας δεν χρειάζεται καμμιά ευγένεια!

Γι' αυτό και, κυριευμένοι από ιερή αγανάκτηση, αφήνουμε πίσω την ευγένεια και την ευπρέπεια, και χρησιμοποιούμε μια γλώσσα αυστηρή, όπως πρέπει στους ψευδολόγους! Ο υπηρέτης του ψεύδους, λοιπόν, μεταξύ άλλων, ισχυρίσθηκε και τα εξής:

Η Εκκλησία όχι μόνο δεν πρωτοστάτησε στον Αγώνα αλλά τον πολέμησε με κάθε τρόπο. Αφόρισε τον Ρήγα Φεραίο, εναντιώθηκε στις «σατανικές» απόψεις για ελευθερία, ισότητα και δημοκρατία που έρχονταν από την Δύση και τελικά αφόρισε και την ίδια την επανάσταση.

Φυσικά κανείς δεν ήταν στην Αγία Λαύρα στις 25 Μαρτίου και ο Παλαιών Πατρών Γερμανός όχι μόνο δεν σήκωσε το λάβαρο (που φτιάχτηκε μετά από 50 χρόνια) αλλά έβριζε τον επαναστάτη Παπαφλέσσα ως «εξωλέστατον».

Εμείς του απαντάμε με ιστορικά ντοκουμέντα: Στο Παρίσι, στις 6 Ιουνίου 1821, στην εφημερίδα "Le Constitutionnel" δημοσιεύθηκε η Διακήρυξις του Παλαιών Πατρών Γερμανού, η οποία εξεφωνήθη, όπως αναφέρει η ίδια η ανταπόκριση, εντός της Μονής των Αδελφών της Λαύρας του όρους Βελιά, την 8ην (20ήν) Μαρτίου 1821.

Από τη θέση αυτή προκαλούμε τον κ. Δήμου χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση:
είτε να αποδείξει, ότι το δημοσίευμα αυτό είναι πλαστό, είτε να ζητήσει δημοσίως συγγνώμην για το μεγάλο ψέμμα, το οποίον ετόλμησε να εκστομίσει!

Εάν δεν πράξει ένα από τα δύο, τότε θα παραμείνει στη συνείδηση των Ελλήνων ως ένας μεγάλος διατρεβλωτής της ιστορίας και εν τοιαύτη περιπτώσει άξιος όχι μόνον να τον φτύσουμε κατά πρόσωπο, αλλά και για να τον πετάξουμε στο καλάθι των αχρήστων, εκει πού πετάμε τα άχρηστα χαρτιά και τα σκουπίδια!

Μάλιστα, να τον πετάξουμε μαζί με την κα Ρεπούση, που μας ωμίλησε "για τον συνωστισμό της Σμύρνης"!!!!!! Σ' αυτούς να προσθέσουμε και τους παράγοντες του τηλεοπτικού Σταθμού ΣΚΑΪ, που και αυτοί υπηρετούν το σχέδιο στρεβλώσεως της ιστορίας μας.

Έλληνες, ξυπνήστε! Σηκωθείτε από τον καναπέ της αδιαφορίας!Υπερασπισθήτε την εθνική μας αξιοπρέπεια!

Αίγιον, 27 Μαρτίου 2014
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ

top
Has no content to show!