Άρθρα - Απόψεις

ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 1821

P1020978

 

Μητροπολίτου Σισανίου καί Σιατίστης ΠΑΥΛΟΥ

Ὁ καθένας δικαιοῦται νά ἔχει τήν ἄποψη του. Ὁ καθένας δικαιοῦται νά τήν λέει ἀκόμη καί τότε πού λέει ἀνοησίες. Ἔχω καί ἐγώ λοιπόν τό δικαίωμα νά ἔχω τήν ἄποψη μου καί θέλω νά τήν πῶ. Μίλησε ὁ Νίκος Δήμου, ἀπό τό «ΠΟΤΑΜΙ» γιά τό 1821, γιά τούς Ἕλληνες καί τό ρόλο τῆς Ἐκκλησίας.

Μίλησε καί ἡ κ. Ρεπούση ἀπό τήν ΔΗΜΑΡ καί εἶπε τά ἴδια περίπου πράγματα. Εἶπαν καί οἱ δύο τά γνωστά ποιηματάκια τους, δυστυχῶς ὅμως γι’αὐτούς, κανένας πλέον δέν τούς χειροκροτεῖ. Ξεπερασμένες ἀπόψεις πού ἁπλά εἶναι ὑπηρετικές ὅσων σκέφθηκαν ὅτι γιά νά αποτάξουν τόν Ἕλληνα πρέπει νά τόν πλήξουν στίς ρίζες του, δηλαδή στήν γλῶσσα του, στήν πίστη του, στήν ἱστορία του.

Δέν εἶναι βέβαια οἱ μόνοι. Εἶναι καί ἄλλοι πού πιό «ἤπια», μέ δῆθεν ἐπιστημονικό λόγο, ἐπιχειροῦν νά ὑπηρετήσουν τόν ἴδιο στόχο. Σχεδόν ὅλοι μέλη γνωστῶν ὁμάδων πού ἄλλοι δουλεύουν γιά τήν γλῶσσα, ἄλλοι γιά τήν πίστη καί ἄλλοι γιά τήν ἱστορία, δηλαδή ἐναντίον τους.

Ἐπειδή ὅμως καί ἐγώ ἔχω ἄποψη, πιστεύω ὅτι ὅλοι αὐτοί, διεσπαρμένοι σέ διάφορα κόμματα ὑπηρετοῦν τόν ἴδιο σκοπό σάν μέλη μιᾶς ἄλλης διεθνοῦς, στό χῶρο μιᾶς εὐρύτερης παγκοσμιοποίησης. Δέν εἶναι δά καί τόσο μεγάλη ἡ Πατρίδα μας καί εἴμαστε πλέον γνωστοί ὅλοι. Ἀλλοίμονο ἄν περιμέναμε ἀπό αὐτούς νά ἀξιολογήσουν τήν παρουσία τῆς Ἐκκλησίας στά χρόνια τῆς Τουρκοκρατίας.

Οἱ ἀντικειμενικοί ἱστορικοί, αὐτοί πού σέβονται τόν ἑαυτό τους εἶναι σαφεῖς. Ἕνας μαρξιστής ἱστορικός ὁ Νίκος ὁ Σβορῶνος πού δέν θέλησε νά διακινδυνεύσει τήν ἐπιστημονική του σοβαρότητα ἀναγνωρίζει ξεκάθαρα αὐτό τό ρόλο.

Οἱ στρατευμένοι, χρησιμοποιώντας πάντα σάν μέθοδο τήν ἀπολυτοποίηση τοῦ σχετικοῦ ὑπηρετοῦν τούς κυρίους τους. Ὑπάρχουν ὅμως οἱ πηγές, ὑπάρχουν τά ἀπομνημονεύματα τῶν ἀγωνιστῶν, ὑπάρχουν οἱ μαρτυρίες τῶν συγχρόνων πού δείχνουν τήν πραγματική εἰκόνα τῶν πραγμάτων.

Οἱ στρατευμένοι ἔβαλαν τήν ἱστορία στό κρεβάτι τοῦ Προκρούστη καί τήν ἔφτιαξαν στά μέτρα τῶν στόχων τους. Θά τολμοῦσα νά πῶ ὅτι καί αὐτή ἀκόμη ἡ ἀνακοίνωση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου πού λέει απλές ἀλήθειες πού ὁ λαός τίς γνωρίζει δέν θά χρειαζόταν.

Ἀλήθεια, ὅλοι αὐτοί οἱ κύριοι, σήμερα πού ὁ λαός στενάζει τί κάνουν; Εῑναι καλά βολεμένοι. Δέν φαίνεται νά τούς ἔχει ἀγγίξει ἡ κρίση. Ἀδολεσχοῦν περί τῆς κρίσεως, ἐκμεταλλεύονται οὐχί ἀδαπάνως τήν κρίση, ὑπερασπίζονται δῆθεν τά προβλήματα τοῦ λαοῦ, ἀλλά αὐτή ἡ κρίση δέν τούς ἄγγιξε, ούτε στό φαγητό τους, οὔτε στό ντύσιμό τους, οὔτε στήν διαβίωση τους καί κάποιοι ἑτοιμάζονται γιά μιά ἀκόμη φορά νά σώσουν τό λαό. Ἀνήκουν ἁπλά στήν δική τους «ἐλίτ».

Ὁ κ. Δήμου ἔχει ἐκφράσει τήν ἄποψη του γιά τούς Ἕλληνες, πού τώρα θέλει καί αὐτός νά τούς «σώσει». Καί μόνη ἡ λέξη «ἐθνοκάθαρση» γιά τίς προθέσεις τοῦ Κολοκοτρώνη - ἄραγε ἐκεῖνος νά τήν ἤξερε τήν λέξη – δείχνει τό βάθος τῆς ἐπιστημονικῆς του ἐμβρίθειας.

Δίπλα στό λαό στέκει καί σήμερα ἡ Ἐκκλησία πού μοιράζεται τά προβλήματα του, πού τοῦ προσφέρει τήν καθημερινή του τροφή, πού τόν στηρίζει στήν καθημερινότητα του, πού δέχεται ἀκόμη καί τήν ὀργή του, πού τοῦ ἐμπνέει τήν ἐλπίδα. Ἡ μόνη πόρτα πού σήμερα εἶναι ἀνοικτή εἶναι αὐτή τῆς Ἐκκλησίας καί κανενός ἀπό τούς κυρίους αὐτούς. Καί ὅσοι ἄλλοι προσπαθοῦν νά βοηθήσουν, στήν διακονία τῆς Ἐκκλησίας στηρίζονται.

Τήν ἡμέρα πού ὁ λαός μας θά καταλάβει ξεκάθαρα ὅτι ὅσοι κτυποῦν τίς ρίζες του καί προσπαθοῦν νά τόν ἀποκόψουν ἀπό αὐτές εἶναι οἱ πραγματικοί ἐχθροί του, τότε μιά καινούρια ἡμέρα θά ἔχει ξημερώσει.

 

 

Μιχαήλ Τρίτος: ''Ο Τάσος Μητσόπουλος υπήρξε ένας ευσεβής χριστιανός''

20140316 190150

Ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. καθηγητής κ. Μιχαήλ Γ. Τρίτος έκανε την εξής δήλωση για τον αείμνηστο Υπουργό Εθνικής Αμύνης της Κύπρου κ. Τάσο Μητσόπουλο: «Ο Τάσος Μητσόπουλος υπήρξε ένας ευπατρίδης πολιτικός, ένας ευσεβής χριστιανός, ένας δίκαιος άνθρωπος, ένας πολύ καλός φίλος.

Ύστερα από τις λαμπρές νομικές σπουδές που έκανε στην Αθήνα και το εξωτερικό ανέλαβε το ιδιαίτερο γραφείο της τότε Υφυπουργού Εξωτερικών κ. Βιργινίας Τσουδερού και χειρίστηκε λεπτές βαλκανικές υποθέσεις. Συνεργάστηκε με τον π. Σεραφείμ Καχριμάνη, τον σημερινό Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέκο Καχριμάνη και με μένα για τα θέματα των βλαχοφώνων της βαλκανικής και κυρίως της Αλβανίας και των Σκοπίων.

Αγαπούσε ιδιαίτερα την Ήπειρο και ήταν λάτρης της μετσοβίτικης παραδόσεως και ζωής. Είχε επανειλημμένα επισκεφθεί τα Γιάννενα και το Μέτσοβο.

Με την μόνιμη εγκατάστασή του στην Κύπρο κατέλαβε νευραλγικές θέσεις του κόμματος του Δημοκρατικού Συναγερμού (εκπρόσωπος Τύπου και κυβερνητικός εκπρόσωπος) και στη συνέχεια Υπουργός Συγκοινωνιών και Υπουργός Εθνικής Αμύνης.

Όλες του οι ενέργειες ήταν ιδιαίτερα προσεκτικές και έφεραν τη σφραγίδα της αγάπης προς την ορθοδοξία και τον ελληνισμό.

Ήταν ένας νέος φέρελπις πολιτικός που εγγυόταν πολλά για το μέλλον. Με το παράδειγμά του δίδαξε πολιτικό ήθος και αξιοθαύμαστη εντιμότητα.

Άλλες όμως οι βουλές του Υψίστου. Πολύ νωρίς έφυγε για την ατέρμονη αιωνιότητα "ὅπου ἦχος καθαρός ἐορταζόντων". Συλλυπούμαστε βαθύτατα τη γυναίκα του τη Κατερίνα, την αδελφή του Έφη και τα δύο του παιδιά.

Ο Αρχηγός της ζωής και του θανάτου είθε να τον κατατάξει "ἐν χώρα ζώντων". Αιωνία του η μνήμη».

Το καύχημα του Σταυρού

stauros1

Του Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

Ὁ σταυρικός θάνατος τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ εἶναι τό καύχημα τῆς Ἐκκλησίας, τό καύχημα τῶν πιστῶν, ὅπως πανηγυρικά κηρύττει ὁ ἀπόστολος Παῦλος:

«Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ » (Πρός Γαλάτας στ΄ 14).
Δηλαδή : «Ὅσο γιά μένα, δέ θέλω ἄλλη ἀφορμή γιά καύχηση ἐκτός ἀπό τό σταυρό τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, τό σταυρό πού πάνω του πέθανε ὁ κόσμος γιά μένα κι ἐγώ γιά τόν κόσμο».

α΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν, ἐπειδή μέ τό θάνατό Του ὑπάκουσε στό θέλημα τοῦ Ἐπουρανίου Πατέρα Του, ὅπως μαρτυρεῖται ἀπό τά ἱερά εὐαγγέλια:
«Πάλιν ἐκ δευτέρου ἀπελθὼν προσηύξατο λέγων· Πάτερ μου, εἰ οὐ δύναται τοῦτο τὸ ποτήριον παρελθεῖν ἀπ' ἐμοῦ ἐὰν μὴ αὐτὸ πίω, γενηθήτω τὸ θέλημά σου» (Ματθαίου κστ΄ 42).
Δηλαδή: «Γιά δεύτερη φορά ἀπομακρύνθηκε καί προσευχήθηκε μέ τοῦτα τά λόγια: «Πατέρα μου, ἄν δέν μπορῶ ν’ ἀποφύγω αὐτό τό ποτήρι ἀλλά πρέπει νά τό πιῶ, ἄς γίνει τό θέλημά σου».

Ὁ Κύριος μέ τήν θέλησή Του ὑπάκουσε στήν θέλημα τοῦ Θεοῦ Πατέρα νά θυσιασθεῖ μέ σταυρικό θάνατο, πού θανατώνονταν οἱ κακοποιοί γιά νά ζήσει ὁ κόσμος:
«Καὶ σχήματι εὑρεθεὶς ὡς ἄνθρωπος ἐταπείνωσεν ἑαυτὸν γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δὲ σταυροῦ » (Πρός Φιλιππησίους β΄ 8).
Δηλαδή: « Ταπεινώθηκε θεληματικά ὑπακούοντας μέχρι θανάτου καί μάλιστα θανάτου σταυρικοῦ».
* * * * *

β΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν, ἐπειδή ὑπέμεινε ἀγόγγυστα. ἀδιαμαρτύρητα καί καρτερικά ὅλη τήν ἐχθρότητα, τήν περιφρόνηση, τόν ἐξευτελισμό, τήν ἐξουθένωση πού Τοῦ ἔγινε, ὅπως προφήτευσε ὁ προφήτης Ἡσαΐας:

«Ὡς πρόβατον ἐπὶ σφαγὴν ἤχθη καὶ ὡς ἀμνὸς ἐναντίον τοῦ κείροντος αὐτὸν ἄφωνος, οὕτως οὐκ ἀνοίγει τὸ στόμα » (Ἡσαΐου νγ΄ 7 )
Δηλαδή : «Σάν ἄφωνο πρόβατο ὁδηγήθηκε στήν σφαγή. Σάν ἀμνός ἄφωνος ἐνώπιον ἐκείνου, πού τόν κουρεύει, ἔτσι πορεύεται χωρίς νά ἀνοίγει τό στόμα του ».
Δέν ὑπερασπίσθηκε τόν ἑαυτό Του. Δέν ἀμύνθηκε γιά νά μή συλληφθεῖ. Δέν ἀπείλησε. Δέν ζήτησε βοήθεια καί συμπαράσταση ἀκόμη κι ἀπό τούς δικούς Του μαθητές. Ἐπιτίμησε καί τόν ἀπόστολο Πέτρο, πού προσπάθησε νά ἐμποδίσει τήν σύλληψή Του στόν κῆπο τῆς Γεθσημανῆ κτυπώντας μέ τό μαχαίρι του τόν δοῦλο τοῦ Ἀρχιερέως λέγοντάς του:

«Ἤ δοκεῖς ὅτι οὐ δύναμαι ἄρτι παρακαλέσαι τὸν πατέρα μου, καὶ παραστήσει μοι πλείους ἢ δώδεκα λεγεῶνας ἀγγέλων;» (Ματθαίου κστ΄ 53)
Δηλαδή : «Ἤ θαρρεῖς πώς δέν μπορῶ νά παρακαλέσω τόν Πατέρα μου καί αὐτός νά μοῦ στείλει γιά συμπαράσταση πάνω ἀπό δώδεκα λεγεῶνες ἀγγέλους;».
Ὁ κορυφαῖος τῶν Ἀποστόλων Πέτρος προβάλλει τόν Πάσχοντα Κύριο μας Ἰησοῦ Χριστό ὡς ὑπόδειγμα ὑπομονῆς, μακροθυμίας καί ἀνεξικακίας, γράφοντας :

«Εἰς τοῦτο γὰρ ἐκλήθητε, ὅτι καὶ Χριστὸς ἔπαθεν ὑπὲρ ὑμῶν, ὑμῖν ὑπολιμπάνων ὑπογραμμὸν ἵνα ἐπακολουθήσητε τοῖς ἴχνεσιν αὐτοῦ· ὃς ἁμαρτίαν οὐκ ἐποίησεν, οὐδὲ εὑρέθη δόλος ἐν τῷ στόματι αὐτοῦ· ὃς λοιδορούμενος οὐκ ἀντελοιδόρει, πάσχων οὐκ ἠπείλει, παρεδίδου δὲ τῷ κρίνοντι δικαίως » (Α΄ Πέτρου β΄ 21-23)

Δηλαδή : «Σ’ αὐτό σᾶς κάλεσε ὁ Θεός. Γιατί ὁ Χριστός πέθανε γιά μᾶς, ἀφήνοντάς σας τό ὑπόδειγμα γιά νά βαδίσετε στ’ ἀχνάρια του. Αὐτός ἁμαρτία δέν ἔκανε, καί δόλος στό στόμα Του δέν βρέθηκε. Τίς λοιδορίες δέν τίς ἀνταπέδιδε, κι ὅταν ἔπασχε δέν ἀπειλοῦσε· ἐμπιστευόταν στό δίκαιο Κριτή».
* * * * *
γ΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν ἐπειδή ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός καταδικάσθηκε καί πέθανε ὡς κακοῦργος ἐνῶ ἦταν ἀθῶος. Τήν ἀθωώτητά του ἀναγνώρισε καί ὁ συσταυρωθείς ἐκ δεξιῶν τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ληστής, πού ἐπέπληξε τόν στά ἀριστερά Του συσταυρωμένο ληστή λέγοντάς του :
«Οὐδὲ φοβῇ σὺ τὸν Θεόν, ὅτι ἐν τῷ αὐτῷ κρίματι εἶ; Οὗτος δὲ οὐδὲν ἄτοπον ἔπραξε» (Λουκᾶ κγ΄ 40-41).

Δηλαδή: «Οὔτε τό Θεό δέ φοβᾶσαι ἐσύ; Δέν εἶσαι ὅπως κι ἐκεῖνος καταδικασμένος; Αὐτός ὅμως δέν ἔκανε κανένα κακό»

Ὁ θάνατός Του ἦταν ἄδικη τιμωρία ἑνός Δικαίου, ὅπως διαμήνυσε καί ἡ σύζυγος τοῦ Ρωμαίου Διοικητοῦ τῆς Ἰουδαίας Πιλάτου, συστήνοντας σ’ αὐτόν νά ἀποφύγει νά ἀναμιχθεῖ στήν καταδίκη Του.

«Μηδὲν σοὶ καὶ τῷ δικαίῳ ἐκείνῳ» (Ματθαίου κζ΄ 19).
Δηλαδή: «Μήν κάνεις τίποτα ἐναντίον αὐτοῦ του ἀθώου».

* * * * *
δ΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση, τῶν πιστῶν, ἐπειδή μέ τόν θάνατό Του θριάμβευσε, ταπείνωσε τίς πονηρές δυνάμεις τίς Ἀρχές καί Ἐξουσίες τοῦ κόσμου τοῦ αἰῶνος τούτου, καθώς διδάσκει ὁ ἀπόστολος Παῦλος :

«Ἐξαλείψας τὸ καθ' ἡμῶν χειρόγραφον τοῖς δόγμασιν ὃ ἦν ὑπεναντίον ἡμῖν, καὶ αὐτὸ ἦρεν ἐκ τοῦ μέσου προσηλώσας αὐτὸ τῷ σταυρῷ· ἀπεκδυσάμενος τὰς ἀρχὰς καὶ τὰς ἐξουσίας ἐδειγμάτισεν ἐν παρρησίᾳ, θριαμβεύσας αὐτοὺς ἐν αὐτῷ» (Πρός Κολοσσαεῖς β΄14-15).

Δηλαδή : «Κατάργησε τό χρεόγραφο μέ τίς διατάξεις του, πού ἦταν ἐναντίον μας, καί τό ἔβγαλε ἀπό τή μέση καρφώνοντάς το στό σταυρό. Ἀφαίρεσε τή δύναμη πού εἶχαν οἱ δαιμονικές ἀρχές καί ἐξουσίες καί τίς διαπόμπεψε, σέρνοντάς τες νικημένες στό θρίαμβο τοῦ σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ».

«Ἀναβὰς εἰς ὕψος ᾐχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καὶ ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις» (Πρός Ἐφεσίους δ΄ 8)

Δηλαδή : «Ἀνέβηκε ψηλά, πῆρε μαζί Του αἰχμαλώτους, ἔδωσε δῶρα στούς ἀνθρώπους»
* * * * *
ε΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν, ἐπειδή ἐνῶ Ἐκεῖνος ἀνέβηκε περιφρονημένος πάνω σ’ αὐτόν, δοξάσθηκε ἀπό τόν Ἐπουράνιο Θεό καί Πατέρα :
«Διὸ καὶ ὁ Θεὸς αὐτὸν ὑπερύψωσε καὶ ἐχαρίσατο αὐτῷ ὄνομα τὸ ὑπὲρ πᾶν ὄνομα » (Πρός Φιλιππησίους β΄ 9).
Δηλαδή : «Γι’ αὐτό καί ὁ Θεός τόν ἀνέβασε πολύ ψηλά καί τοῦ χάρισε τό ὄνομα πού εἶναι πάνω ἀπ’ ὅλα τά ὀνόματα ».
* * * * *
στ΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν, ἐπειδή ὁ ὑψωθείς σ’ αὐτόν προσείλκυσε ἀνά τούς αἰῶνες τίς ἐκλεκτές ψυχές τῶν μαθητῶν Του, Πατέρων, Μαρτύρων, Ὁμολογητῶν, Ἐγκρατευτῶν, Διδασκάλων, Ὁσίων, ὅπως προφήτευσε ὁ Ἴδιος:

«Κἀγὼ ἐὰν ὑψωθῶ ἐκ τῆς γῆς, πάντας ἑλκύσω πρὸς ἐμαυτόν » (Ἰωάννου ιβ΄ 32).

Δηλαδή : «Ἐγώ, ὅταν θά ὑψωθῶ ἀπό τή γῆ, ὅλους τους ἀνθρώπους θά τούς τραβήξω κοντά μου».

Μέ τήν θυσία Του ἐπλάτυνε τήν υἱότητά Του. Ἔκαμε δηλαδή καί πολλούς ἄλλους ἀνθρώπους, υἱούς Θεοῦ, ὁδηγώντας τους στήν αἰώνια δόξα.

«Τὸν δὲ βραχύ τι παρ' ἀγγέλους ἠλαττωμένον βλέπομεν Ἰησοῦν διὰ τὸ πάθημα τοῦ θανάτου δόξῃ καὶ τιμῇ ἐστεφανωμένον, ὅπως χάριτι Θεοῦ ὑπὲρ παντὸς γεύσηται θανάτου. ἔπρεπε γὰρ αὐτῷ, δι' ὃν τὰ πάντα καὶ δι' οὗ τὰ πάντα, πολλοὺς υἱοὺς εἰς δόξαν ἀγαγόντα, τὸν ἀρχηγὸν τῆς σωτηρίας αὐτῶν διὰ παθημάτων τελειῶσαι » (Πρός Ἑβραίους β΄ 9-10).

Δηλαδή : «Βλέπουμε ὅμως ὅτι ὁ Ἰησοῦς, πού ἔγινε γιά ἕνα χρονικό διάστημα «κατώτερος ἀπ’ τούς ἀγγέλους», στεφανώθηκε «μέ δόξα καί τιμή» ἐξαιτίας τοῦ θανάτου του. Γιατί ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ θέλησε νά γευτεῖ ὁ Ἰησοῦς τό θάνατο γιά τό καλό ὅλων. Ὁ Θεός, λοιπόν, ἡ ἀρχή καί ὁ σκοπός τῶν πάντων, ἐνῶ ὁδήγησε πολλούς υἱούς στή δόξα, ἔπρεπε νά ὁδηγήσει τόν αἴτιο τῆς σωτηρίας τους στήν ὁλοκλήρωση τοῦ ἔργου του μέ τό πάθος».
* * * * *

ζ΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν, ἐπειδή ἀποτελεῖ τήν ὕψιστη ἀπόδειξη τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ γιά μᾶς καθώς διακηρύσσει ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης.

«Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον » (Ἰωάννου γ΄ ).
Δηλαδή : «Τόσο πολύ ἀγάπησε ὁ Θεός τόν κόσμο, ὥστε παρέδωσε στό θάνατο τό μονογενῆ του Υἱό γιά νά μή χαθεῖ ὅποιος πιστεύει σ’ αὐτόν ἀλλά νά ἔχει ζωή αἰώνια ».

Κατά τόν ἀπόστολο Παῦλο ἡ σταυρική θυσία τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ βεβαία καί ἀναμφισβήτητη ἀπόδειξη τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ γιά μᾶς τούς ἁμαρτωλούς πού προκαλεῖ θαυμασμό καί εὐγνωμοσύνη στίς ψυχές μας.

«Συνίστησι δὲ τὴν ἑαυτοῦ ἀγάπην εἰς ἡμᾶς ὁ Θεὸς, ὅτι ἔτι ἁμαρτωλῶν ὄντων ἡμῶν Χριστὸς ὑπὲρ ἡμῶν ἀπέθανε » (Πρός Ρωμαίους ε΄ 8 )

Δηλαδή : «Ὁ Θεός ὅμως ξεπερνώντας αὐτά τά ὅρια ἔδειξε τήν ἀγάπη του γιά μᾶς, γιατί ἐνῶ ἐμεῖς ζούσαμε ἀκόμα στήν ἁμαρτία, ὁ Χριστός ἔδωσε τή ζωή του γιά μᾶς »
* * * * *
η΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν, ἐπειδή εἶναι σύμβολο εἰρηνεύσεως, καταλλαγῆς τῶν ἁμαρτωλῶν ἀνθρώπων μέ τόν ἅγιο καί δίκαιο ἐπουράνιο Θεό καί Πατέρα.

Σ’ αὐτή τήν ὑπηρεσία τῆς συμφιλιώσεώς μας μέ τό Θεό Πατέρα ἀναφέρεται ὁ ἀπόστολος Παῦλος.

«Εἰ γὰρ ἐχθροὶ ὄντες κατηλλάγημεν τῷ Θεῷ διὰ τοῦ θανάτου τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ, πολλῷ μᾶλλον καταλλαγέντες σωθησόμεθα ἐν τῇ ζωῇ αὐτοῦ » (Πρός Ρωμαίους ε΄ 10).

Δηλαδή : «Παρ’ ὅ,τι ἤμασταν ἐχθροί μέ τό Θεό, μᾶς συμφιλίωσε μαζί του ὁ σταυρικός θάνατος τοῦ Υἱοῦ του· πολύ περισσότερο τώρα πού συμφιλιωθήκαμε, ἡ ζωή του θά μᾶς χαρίσει τή σωτηρία ».

«Τὰ δὲ πάντα ἐκ τοῦ Θεοῦ τοῦ καταλλάξαντος ἡμᾶς ἑαυτῷ διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ δόντος ἡμῖν τὴν διακονίαν τῆς καταλλαγῆς, ὡς ὅτι Θεὸς ἦν ἐν Χριστῷ κόσμον καταλλάσσων ἑαυτῷ, μὴ λογιζόμενος αὐτοῖς τὰ παραπτώματα αὐτῶν, καὶ θέμενος ἐν ἡμῖν τὸν λόγον τῆς καταλλαγῆς » (Πρός Κορινθίους Β, ε΄ 18-19).

Δηλαδή : «Κι ὅλα αὐτά προέρχονται ἀπό τό Θεό, πού μᾶς συμφιλίωσε μαζί του διά τοῦ Χριστοῦ, καί ἀνέθεσε σ’ ἐμᾶς νά ὑπηρετήσουμε στό ἔργο τῆς συμφιλίωσης. Δηλαδή, ὁ Θεός ἦταν αὐτός πού στό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ συμφιλίωσε τόν κόσμο μαζί του, χωρίς νά καταλογίσει στούς ἀνθρώπους τά παραπτώματά τους, κι ἐπίσης ἀνέθεσε σ’ ἐμᾶς νά ἀναγγείλουμε τό γεγονός τῆς συμφιλίωσης ».
* * * * *
θ΄. Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου ἔγινε καύχηση τῶν πιστῶν, ἐπειδή μέ τήν θυσία Του μᾶς χάρισε τήν πνευματική ἐλευθερία μας.

«Χριστὸς ἡμᾶς ἐξηγόρασεν ἐκ τῆς κατάρας τοῦ νόμου» (Πρός Γαλάτες γ΄13).

Δηλαδή : «Ὁ Χριστός μᾶς ἐξαγόρασε ἀπό τήν κατάρα τοῦ νόμου ».
* * * * *
Ὁ ἅγιος Πατέρας μας Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος σχολιάζει τόν ἀποστολικό λόγο γιά τό καύχημα τοῦ σταυροῦ ὡς ἑξῆς :

«Ἐμοί δέ μή γένοιτο καυχᾶσθαι, εἰ μή ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ». Καί μήν τό πρᾶγμα ἐπονείδιστον εἶναι δοκεῖ, ἀλλ’ ἐν τῷ κόσμῳ καί παρά τοῖς ἀπίστοις· ἐν δέ οὐρανοῖς καί παρά τοῖς πιστοῖς δόξα, καί μεγίστη. Καί γάρ πενία ἐπονείδιστον, ἀλλ’ ἡμῖν καύχημα· καί τό ἐξευτελίζεσθαι παρά πολλοῖς γέλως, ἀλλ’ ἡμεῖς ἁβρυνόμεθα τούτῳ. Οὕτω καί ὁ σταυρός ἡμῖν καύχημα. Καί οὐκ εἶπεν, ἐγώ δέ οὐ καυχῶμαι ἤ, ἐγώ δέ οὐ βούλομαι καυχᾶσθαι, ἀλλ, «ἐμοί δέ μή γένοιτο» · ὥσπερ τι τῶν ἀτόπων ἀπηύξατο καί τήν παρά τοῦ Θεοῦ συμμαχίαν ἐκάλεσεν εἰς τό κατορθῶσαι τοῦτο.

Καί τί ἐστι τό καύχημα τοῦ σταυροῦ; Ὅτι ὁ Χριστός δι’ ἐμέ δούλου μορφήν λαβών, καί ἔπαθεν ἅπερ ἔπαθε, δι’ ἐμέ τόν δοῦλον, τόν ἐχθρόν, τόν ἀγνώμονα · ἀλλ’ οὕτω με ἠγάπησεν, ὡς καί ἑαυτόν ἐκδοῦναι ἀρᾷ. Τούτου γένοιτ’ ἄν τι ἴσον; Εἰ γάρ οἰκέται, ἄν μόνον ἐπαινῶνται παρά τῶν δεσποτῶν, καί ταῦτα ὁμογενῶν ὄντων, μέγα φρονοῦσι, πῶς οὐ καυχᾶσθαι χρή, ὅταν ὁ δεσπότης ὁ ἀληθής Θεός μή ἐπαισχύνηται τόν ὑπέρ ἡμῶν σταυρόν; Μή τοίνυν μηδέ ἡμεῖς ἐπαισχυνώμεθα τήν ἄφατον αὐτοῦ κηδεμονίαν. Αὐτός οὐκ ἐπῃσχύνθη σταυρωθῆναι διά σέ, καί σύ ἐπαισχύνῃ αὐτοῦ τήν ἄπειρον κηδεμονίαν ; ὥσπερ ἄν εἴ τις δεσμώτης μή ἐπαισχυνόμενος τόν βασιλέα, ἐπειδή ἐπέστη τῷ δεσμωτηρίῳ, καί τά δεσμά ἔλυσε δι’ ἑαυτοῦ, διά τοῦτο αὐτόν ἐπαισχύνοιτο. Ἀλλ’ ἐσχάτης ταῦτα παραπληξίας · δι’ αὐτό γάρ τοῦτο μάλιστα ἐναβρύνεσθαι δεῖ» (Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Εἰς τήν πρός Γαλάτας ἐπιστολή, κεφ. στ΄ Ε.Π.Ε. τ. 20, σσ. 400-402)

Δηλαδή : «Σέ μένα δέν γίνεται νά καυχηθῶ γιά τίποτε ἄλλο, παρά γιά τόν Σταυρό τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ (Γαλάτας στ΄ 14). Καί βεβαίως τό πράγμα φαίνεται ὅτι εἶναι ἐπονείδιστο, ἀλλά γιά τούς κοσμικούς καί τούς ἄπιστους· Ἐνῶ στούς οὐρανούς καί στούς πιστούς εἶναι δόξα καί μάλιστα ἡ μεγαλύτερη. Διότι καί ἡ φτώχια εἶναι πράγμα ἐπονείδιστον, ἀλλά γιά ἐμᾶς εἶναι καύχημα. Καί δέν εἶπε, ἐγώ δέ δέν καυχῶμαι ἤ ἐγώ δέν θέλω νά καυχῶμαι, ἀλλα «σέ μένα ὅμως ἄς μήν γίνει. Ἀπευχήθηκε αὐτό σάν κάτι ἄτοπο καί ζήτησε ἀπό τόν Θεό συμμαχία γιά νά τό κατορθώσει.

Καί τί εἶναι τό καύχημα τοῦ σταυροῦ; Ὅτι ὁ Χριστός ἔλαβε τήν μορφή δούλου γιά ἐμένα καί ἔπαθε ὅσα ἔπαθε γιά ἐμένα τόν δοῦλο, τόν ἐχθρό του, τόν ἀχάριστο· ἀλλά τόσο μέ ἀγάπησε, ὥστε καί τόν ἑαυτό του νά παραδώσει στήν κατάρα. Εἶναι δυνατό νά γίνει τίποτε ἰσάξιο πρός αὐτό; Διότι ἄν οἱ δοῦλοι, ὅταν ἁπλά ἐπαινοῦνται ἀπό τούς κυρίους τους, καί αὐτό παρότι ἀνήκουν στό ἴδιο γένος, τό ἀνθρώπινο, ὑπερηφανεύονται, πῶς δέν πρέπει νά καυχώμαστε, ὅταν ὁ Δεσπότης, ὁ ἀληθινός Θεός, δέν ντρέπεται τόν σταυρό γιά χάρη μας;

Ἄς μήν ντρεπώμαστε λοιπόν οὔτε καί μεῖς τήν ἀπερίγραπτη φροντίδα του. Αὐτός δέν ντράπηκε νά σταυρωθεῖ γιά σένα καί σύ ντρέπεσαι τήν ἄπειρη φροντίδα του; Ὅπως ἀκριβῶς ἐάν κάποιος φύλακας δέν ντρέπεται τόν βασιλιᾶ, ὅταν ἦρθε στήν φυλακή καί τόν ἐλευθέρωσε ἀπό τά δεσμά ὁ ἴδιος, δέν ντρέπεται αὐτόν γιά αὐτό. Ἀλλά αὐτά εἶναι ἐσχάτης παραφροσύνης. διότι γιά αὐτό περισσότερο πρέπει νά καυχώμαστε».

«Τόν σταυρόν σου προσκυνοῦμε Δέσποτα καί τήν ἁγίαν σου ἀνάστασιν δοξάζομεν»

Το Όρος...

oros panagia

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Ερμηνεύοντας ο θεοφόρος Νείλος της Δαμασκού, ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, αφενός μεν, το χωρίο του Προφήτου Αββακούμ ότι "ο Θεός από Θαιμάν ήξει και ο άγιος εξ όρους κατασκίου δασέος", αφετέρου δε, τον στίχο του 67ου ψαλμού του Προφήτου Δαυίδ, λέγει για την Παναγία τα εξής χαρακτηριστικά: "Όρος του Θεού, όρος πίον, όρος τετυρωμένον, όρος πίον, το όρος ο ηυδόκησεν ο Θεός κατοικείν εν αυτώ. Το θείον άρμα το μυριοπλάσιον, των τη θεία ευθυνούντων χάριτι, χερουβίμ λέγω και σεραφείμ". -" Βουνό του Θεού, ξέχειλο από δώρα, γεμάτο από πλούτη, πλούσιο βουνό, το βουνό που πάνω του καταδέχτηκε να κατοική ο Θεός. Το άρμα του Θεού κυκλωμένο από μυριάδες αγγέλους με τη Χάρη Του".

Πρώτον. Στις προφητικές αυτές εικόνες, οι Πατέρες της Εκκλησίας, καθώς επίσης και οι ιεροί υμνογράφοι, είδαν την προτύπωση της Θεοτόκου και μάλιστα την αγιότητα καθώς και το γεγονός της Σαρκώσεως του Υιού και Λόγου του Θεού.

Όπως το όρος, το οποίο αναφέρουν οι θεηγόροι Προφήτες ήταν κατάσκιο, σκεπασμένο δηλαδή με πυκνό δάσος, έτσι και η Θεοτόκος ήταν καλυμμένη από πολλές αρετές.

"Βίος πανάμωμος, ζωή πάναγνος, άρνηση κακίας απάσης, ψυχή καθαρωτέρα φωτός, σώμα δια πάντων πνευματικόν, ηλίου φαιδρότερον, ουρανού καθαρώτερον, θρόνων χερουβικών ιερώτερον" θα γράψει ο Άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας.

Έγινε ουρανός, χωρίς ποτέ να σκεφτεί για τον εαυτό της ότι θα έφερνε στον κόσμο τον νοητό ήλιο της δικαιοσύνης. Έγινε μητέρα του Θεού, χωρίς να το υπολογίσει, μα πολύ περισσότερο να το επιδιώξει.

Έγινε ο καταλληλότατος διάκονος του λυτρωτικού σχεδίου της αγάπης του Θεού και με την υπογραφή της ανακαλεί από την εξορία ολόκληρη την οικουμένη. Μετατρέπει την γη σε ουρανό και ανοίγει τον δρόμο στον άνθρωπο για να φτάσει με ασφάλεια στην Βασιλεία των Ουρανών.

Δεύτερον. Όρος η Παναγία.

"Όρος ταις αρεταίς κατάσκιον" - Σκεπασμένο δηλαδή με αρετές. (Θεοτοκίον 24ης Μαρτίου). Απ' αυτό το όρος φανερώθηκε στη γη μας και στη δική μας φτώχεια ο μονογενής Υιός του Θεού. Επεδήμησε ο Δεσπότης Χριστός για να ελευθερώσει τον άνθρωπο εκ της δουλείας του εχθρού.

"Ετμήθη λίθος και πύλας άδου συνέτριψε", θα ψάλλουν οι ιεροί υμνογράφοι και θα μας υπενθυμίσουν την θαυμαστή προφητεία του Δανιήλ : "εθεώρεις έως ού ετμήθη λίθος εξ όρους άνευ χειρών και επάταξε την εικόνα επὶ τους πόδας τους σιδηρούς και οστρακίνους και ελέπτυνεν αυτοὺς εις τέλος" (Προφ. Δανιήλ, στίχος 34).

Έτσι, απ' αυτό το ψηλό βουνό που είναι η Θεοτόκος, από την κορυφή που ξεπερνάει και την Σιναϊτική κορυφή "η άκρα η του Σινά αγιωτέρα", κατά την έκφραση του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, που "δεν την σκεπάζει καπνός και σκότος, θύελλα και τρομερή φωτιά αλλά η αστραφτερή λάμψη του Παναγίου Πνεύματος", απεκόπη λίθος άνευ χειρών που είναι ο Χριστός, ο οποίος με την ένδοξο Ανάστασή Του "συνέτριψε πύλας χαλκάς και μοχλούς του άδου συνέθλασε και εξήγαγε το ανθρώπινο γένος εις αναψυχίν".

Κι όπως ένα ψηλό βουνό ασκεί πάντα μια ιδιαίτερη γοητεία στον άνθρωπο (Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου, "Η πρώτη"), έτσι και η μορφή της Παναγίας ασκεί στις καρδιές των ανθρώπων, όχι μόνο γοητεία και σεβασμό, αλλά συγχρόνως τιμή και ευλάβεια. Στην κόγχη του Ιερού Βήματος ως Πλατυτέρα των Ουρανών, όπως την αγιογραφεί η Ορθόδοξη παράδοσή μας, μάς υπενθυμίζει πως αυτή έφθασε στην υψηλότερη κορυφή της αγιότητος, καθώς και την ύψιστη διακονία της στο μυστήριο της επίγειας παρουσίας του Χριστού στον κόσμο και πως οφείλουμε κι εμείς να φθάσουμε σ’αυτήν την κορυφή την αγιότητος αφού αυτός είναι ο στόχος της ζωής μας και να γίνει ο καθένας από εμάς αδελφός και φίλος του Υιού της.

Στην έξοδο, ακόμη, του Ιερού Ναού που ζωγραφίζεται η πάνσεπτη κοίμησή Της, μας διατρανώνει πως έκλεισε τις πύλες του θανάτου και μας άνοιξε διάπλατα τις πύλες της ζωής και πως αυτή η ζωή η αιώνια μάς δίνεται ως δώρο από τον εξ’ αυτής τεχθέντα Κύριο Ιησού Χριστό.

Σ' αυτό το όρος απευθύνεται ο Άγιος Εφραίμ ο Σύρος λέγοντας τα εξής : "Κυρία μου και προς τον Θεόν μου ακοίμητος προστασία και ακαταίσχυντος,

Σωτηρία μου,
Παρηγορία μου,
Αναψυχή μου,
Θυμηδία μου,
Καταφυγή μου,
Σκέπη,
Ευφροσύνη,
Προσφύγιον και οχύρωμα.

Ίδε την πίστιν μου και τον πόθον τον ένθεον και ως έχουσα το συμπαθές αξίωσόν με δια της μεσιτείας σου της δεξιάς μερίδος του Μονογενούς σου Υιού".

Σ’ αυτό το όρος θα πρέπει να καταφεύγουμε πάντοτε και ιδιαίτερα τις δύσκολες αυτές ώρες της πατρίδος μας και του καθενός μας και η προσευχή μας στην Παναγία ας είναι αυτή του ιερού υμνογράφου :

«Δέσποινα πρόσδεξαι τας δεήσεις των δούλων σου και λύτρωσαι ημάς από πάσης ανάγκης και θλίψεως».

Δόξα της Ελλάδος η Επανάσταση του 1821

konitsis1

 

Αγαπητοί μου Χριστιανοί,

- Α -

Γυρνάμε  πίσω , 193 χρόνια, τότε που ακούστηκε το σύνθημα των επαναστατημένων Ελλήνων : « Ελευθερία η Θάνατος ». Δεν τους είχαν λυγίσει τα 400 χρόνια της τουρκικής σκλαβιάς . Ούτε τους είχαν αποθαρρύνει τα κατά καιρούς αποτυχημένα κινήματα , που οι συνέπειές τους ήταν τρομακτικές : Σφαγές , εξανδραποδισμοί , λεηλασίες , φωτιά και όλεθρος , όπως έγινε με τα περιβόητα « Ορλωφικά » το 1770. Τώρα , οι Έλληνες , με γενναίους οπλαρχηγούς και ψυχωμένα παλληκάρια , το είχαν πάρει απόφαση : Η θα ζήσουν ελεύθεροι στην Πατρίδα τους  η θα πεθάνουν.  Γιατί το να έχουν στο κεφάλι τους τον σκληρό και αιμοβόρο Τούρκο , δεν μπορούσαν πια να το αντέξουν . Έτσι , όταν η Εκκλησία με τον Παλαιών Πατρών Γερμανό και άλλους γενναίους και εμπνευσμένους Επισκόπους και Κληρικούς και Μοναχούς , εκήρυξε την Επανάσταση , όλοι οι Έλληνες έδωσαν ολοπρόθυμα το « παρών » . Η Ελλάδα έπρεπε να αναστηθή μέσα από την τέφρα της .

- Β -

Έτσι , όταν άρχισαν οι πρώτες αψιμαχίες , φάνηκε καθαρά πως οι Επαναστάτες είχαν και πίστη δυνατή και καρδιά γενναία και θέληση για την νίκη αταλάντευτη . Γι’ αυτό , ούτε η σφαγή στην Χίο , ούτε η καταστροφή των Ψαρών σταμάτησαν τον αγώνα του Έθνους . Ο Εθνικός μας ποιητής  Διονύσιος Σολωμός έγραψε ένα ολιγόστιχο , αλλά συγκλονιστικό ποίημα με τον χαρακτηριστικό τίτλο  : « Η δόξα των Ψαρών » : « Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη , περπατώντας η Δόξα μονάχη , μελετά τα λαμπρά παλληκάρια • και στην κόμη στεφάνι φορεί , γινωμένο από λίγα χορτάρια πούχαν μείνει στην έρημη γη » . Φωτιά , σφαγή και ερήμωση στα ωραία νησιά του Αιγαίου . Κι’ αργότερα , φωτιά και τσεκούρι από τον Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο. Αλλά και το Μεσολόγγι , μετά την δεύτερη πολιορκία του  και την άλωσή του , το 1826 , δεν είχε να δείξη στους Τούρκους παρά τα ερείπια των σπιτιών και τα νεκρά σώματα των υπερασπιστών του , εκείνων , βέβαια , που είχαν επιζήσει από την τρομακτική πείνα , τις αρρώστειες και τις στερήσεις.

- Γ -

Αλλά ο δαυλός του Κανάρη , που έκαψε την ναυαρχίδα του Καρά - Αλή , στο λιμάνι της Χίου • το Χάνι της Γραβιάς • η καταστροφή της στρατιάς του Δράμαλη , στα Δερβενάκια και το ολοκαύτωμα  του Μεσολογγίου , για να περιορισθούμε μόνο σ’ αυτά , προκάλεσαν ένα σεισμό στην Ευρώπη . Ένα σεισμό , που δημιούργησε το κύμα του φιλελληνισμού . Πολλοί επώνυμοι και ανώνυμοι Ευρωπαίοι ένοιωσαν συμπάθεια και αγάπη για τους Έλληνες , που λίγοι και με ελάχιστα μέσα τα έβαλαν με την πανίσχυρη Οθωμανική Αυτοκρατορία . Κι’ αυτό , παρά την λυσσώδη αντίδραση του μισέλληνα Μέττερνιχ και της λεγομένης « Ιεράς Συμμαχίας » ( ανίερης στην πραγματικότητα), που ήθελαν την Ελλάδα μέσα στον τάφο , όπου την είχε καταδικάσει ο Τούρκος τύραννος. Έτσι , άρχισαν ν’ ακούγωνται στην Ευρώπη κάποιες φωνές για το Ελληνικό Ζήτημα και να έρχεται κάποια βοήθεια προς το αγωνιζόμενο Έθνος , με αποκορύφωμα την Ναυμαχία του Ναυαρίνου , όπου ο στόλος των Ρώσων , των Άγγλων και των Γάλλων κατενίκησε τον στόλο του Ιμπραήμ , με αποτέλεσμα να φύγη και να μη ξαναρθή ποτέ.

- Δ -

Βέβαια , οι επαναστατημένοι Έλληνες δεν ήσαν άγγελοι . Είχαν τα ελαττώματα της Ελληνικής Φυλής , όπως αυτά διαγράφονται μέσα στις σελίδες της ιστορίας του Έθνους : Ξεσυνέρειες , ζήλειες , δύστροποι χαρακτήρες , κακίες και μίση και φιλοδοξίες , έφθασαν στο σημείο να φυλακίσουν τον Κολοκοτρώνη , να δολοφονήσουν τον Οδυσσέα Ανδρούτσο , να μοιράζουν…διπλώματα « στρατηγών » , για να μειώσουν τον Μάρκο Μπότσαρη… Όμως , ο Κολοκοτρώνης και ο Μπότσαρης , για ν’ αρκεσθούμε σ’ αυτούς , έδωσαν παράδειγμα ανώτερης συμπεριφοράς , χωρίς ψευτοφιλότιμα και αντεκδικήσεις . Κι’ αυτοί , ακριβώς , οι λίγοι σχετικώς , έδωσαν το στίγμα της Επαναστάσεως , ότι ήταν όχι αγώνας ταξικός , αλλά εθνικός , αγώνας υπέρ Πίστεως και Πατρίδος , δόξα της Ελλάδος.

- Ε -

Γιορτάζουμε , λοιπόν , και φέτος την διπλή γιορτή , του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας . Οι καιροί , βεβαίως , εξακολουθούν να είναι δύσκολοι . Όμως , πρέπει να παραδεχθούμε ότι στα 1821 οι Έλληνες είχαν ασυγκρίτως περισσότερες δυσκολίες απ’ όσες έχουμε εμείς , οι σημερινοί απόγονοί τους . Ας μην απογοητευώμαστε , λοιπόν , και ας μην απελπιζώμαστε . Οι καλοί καιροί θα ξανάρθουν . Μόνο την Πίστη προς τον Χριστό και την αγάπη μας προς την Ελλάδα να κρατήσουμε γερά . Και να προσευχώμαστε για την Βόρειο Ήπειρο και για την Κύπρο μας , όπου ο εκεί Ελληνισμός συνεχίζει να έχη τις δυσκολίες και τα προβλήματά του.
Χαιρετίζω με πατρική αγάπη τα μαθητικά , τα φοιτητικά , τα εργαζόμενα και τα στρατευμένα Ελληνόπουλα . Ο Χριστός να τα φωτίζη και να τα καθοδηγή . Σε όλους σας , αγαπητοί αδελφοί  , εύχομαι χρόνια πολλά , άγια , ευλογημένα και αγωνιστικά .


Διάπυρος προς Χριστόν  ευχέτης

Ο   ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

+  Ο Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης  Α Ν Δ Ρ Ε Α Σ

top
Has no content to show!