Άρθρα - Απόψεις

Ο Μητροπολίτης Πειραιώς απαντά στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Ε. Βενιζέλο

bej2

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ απέστειλε νέα επιστολή προς τον Εξοχώτατο κ. Ευάγγελο Βενιζέλο Αντιπρόεδρο της Ελληνικής Κυβερνήσεων και Υπουργό Εξωτερικών.

Η επιστολή του Μητροπολίτη Πειραιώς έχει ως εξής:

Πρός

Τόν Ἐξοχώτατον Κύριον
Εὐάγγελον Βενιζέλον
Ἀντιπρόεδρον Ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως
Ὑπουργόν Ἐξωτερικῶν καί
Πρόεδρον ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Ἀκαδημίας 1
ΑΘΗΝΑΙ

Ἐξοχώτατε καί φίλτατε Κύριε Πρόεδρε,

Ἔλαβον τήν ὑπ’ ἀριθμ. Πρωτ. ἀπό 938/5.12.2013 ἀπάντησή Σας στό διαβιβασθέν αἴτημά μου διά τῆς ἀπό 3/12/2013 ἐπιστολῆς μου νά μήν ἐμμείνετε σέ πρόταση νομοθετικῆς θεσμοθέτησης μέ πρόσχημα τήν ἐπέκταση τοῦ συμφώνου συμβίωσης στά λεγόμενα «ὁμόφυλα» ζευγάρια τοῦ κακουργήματος τῆς παρά φύσιν ἀσέλγειας πού ἀνατρέπει τήν ἀνθρώπινη φυσιολογία καί τήν ὀρθόδοξη χριστιανική ὀντολογία καθώς καί τόν νομικό μας πολιτισμό καί ἐγκαθιδρύει ὡς θεσμό δικαίου τήν ἀντιαισθητική καί ἄτεχνη καί ἀφύσικη καί φθοροποιό διά τήν σωματική καί ψυχική ἀκεραιότητα τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου ἀπόπειρα μιμήσεως τοῦ ἑτέρου φίλου πού ἀποτελεῖ τό σαπρό κοσμοείδωλο καί τήν πρακτική τῆς κατεγνωσμένης ἀπό τόν Θεῖο Νόμο (Γεν. ιγ΄ 13, Λευϊτικό κ΄13, Ρωμ. α΄26-27, Α΄Κορ. ς΄ 6-9) καί τό Κανονικό μας δίκαιο (Ἱ. Κανόνες Ζ΄ καί ΞΒ΄ τοῦ Μ. Βασιλείου ἐπικυρωθέντων ὡρισμένως ἀπό τόν Β΄ Κανόνα τῆς ἁγίας ς΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, Δ΄ Γρηγορίου Νύσσης ἐπικυρωθέντες ὡσαύτως ἀπό τόν μνημονευόμενο Κανόνα τῆς ς΄ Οἰκουμ. Συνόδου καί ιη΄ ἁγ. Ἰωάννου Νηστευτοῦ) ὁμοφυλοφιλίας καί ἐκφράζω εἰλικρινῶς θερμάς εὐχαριστίας διά τόν κόπον τῆς ἀπαντήσεως.

Τά προσωπικά μου αἰσθήματα ἀγάπης, τιμῆς καί φιλίας πρός τό σεβαστό προσωπό Σας εἶναι ἀδιαπτώτως πηγαία καί εἰλικρινῆ, ἀλλά ἀγαπητέ κ. Πρόεδρε «φίλος μέν Πλάτων, φιλτάτη ἡ ἀλήθεια» πού δέν ἀποτελεῖ ἰδεοληψία ἤ ὑποκειμενική προσέγγιση τῶν πραγμάτων καί τῶν ἐννοιῶν, ἀλλά ἐνυπόστατη καί ζῶσα πραγματικότητα, εἶναι Ἐκεῖνος ὁ Ὁποῖος μέσα στήν παγκόσμια ἱστορία καί σκέψη μέ τήν ἀπολυτότητα τῆς αὐτοσυνειδησίας Του εἶπε: «Ἐγώ εἰμί ἡ ὁδός καί ἡ ἀλήθεια καί ἡ ζωή» (Ἰω. ιδ΄6). Ἐξ αὐτοῦ λοιπόν τοῦ χρέους πρός τήν Ἀλήθεια-Πρόσωπο ἐπάγομαι τά κάτωθι:

1. Τά ὅσα ἀναφέρετε διά τήν πρότριτα ἐκδοθεῖσα ἀπόφαση τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Δικαστηρίου Δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου (ΕΔΔΑ) καί τήν σχέση της μέ τήν ΕΣΔΑ ἐπιτρέψατέ μου νά παρατηρήσω ὅτι κατά τρόπο ἀνεξήγητο γιά ἕναν ἐξαιρέτου ἐπιστημονικοῦ διαμετρήματος νομομαθῆ ὅπως Ἐσεῖς παρουσιάζονται ὡς δῆθεν τελεσίδικα καί ἀμετάκλητα ἀποφασισθέντα, ἐνῶ γνωρίζετε καλῶς ὅτι ἀποτελοῦν πρωτοβάθμια κρίση ἐναντίον τῆς ὁποία χωρεῖ ἔφεσις ἐνώπιον διευρημένης συνθέσεως τοῦ ΕΔΔΑ καί αὐτή τήν ἁρμοδιότητα τήν ἔχετε Ἐσεῖς ὡς Ὑπουργός τῶν Ἐξωτερικῶν ἀγαπητέ κ. Πρόεδρε διότι ἡ ὑπόθεση εἶναι ἁρμοδιότητος τοῦ Ὑπουργείου Σας διά τῆς εἰδικῆς νομικῆς Ὑπηρεσίας καί τοῦ τμήματος Δικαίου Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως καί σέ Ἐσᾶς ἀνήκει ἡ νομική τεκμηρίωση τῶν ἐπιχειρημάτων τῆς Ἑλληνικῆς Δημοκρατίας ἀλλά καί ἡ παρακολούθηση ἐφαρμογῆς τῶν ἀποφάσεων τοῦ ΕΔΔΑ.

Τό σχετικά πρόσφατο παράδειγμα τῆς ὑπoθέσεως Lautsi κατά Ἰταλίας γιά τήν διατήρηση τοῦ θρησκευτικοῦ συμβόλου τοῦ Ἐσταυρωμένου στίς σχολικές αἴθουσες δέν Σᾶς προβληματίζει κ. Πρόεδρε;

Διότι ἀνετράπη πλήρως ἡ Πρωτοβάθμια κρίση ἀπό τό τμῆμα εὑρείας συνθέσεως τοῦ ΕΔΔΑ μέ τήν ἀπόφαση τῆς 18/3/2011. Γνωρίζετε ἀσφαλῶς ὅτι οἱ ἀποφάσεις τῶν Εὐρωπαϊκῶν Δικαστηρίων δέν βασίζονται μόνο σέ νομικά κριτήρια ἀλλά καί σέ πολιτικές ἰσορροπίες καί ὀφείλουμε νά δείξουμε σεβασμό στήν χριστιανική κληρονομιά μας ἀλλά καί στήν βούληση τῆς πλειονότητος τοῦ λαοῦ πού δέν εἶναι ἀσφαλῶς τό λεκανοπέδιο τῆς Ἀττικῆς μέ τήν τάση ὁμογενοποιήσεως.

Ἐν τέλει ἡ Ἑλληνική Πολιτεία θά πρέπει νά ἐφεσιβάλει αὐτή τήν ἀπόφαση παρουσιάζοντας ἰσχυρή νομική καί εὑρύτερη ἐπιστημονική τεκμηρίωση διότι στό ἀγγλικό κείμενο πού ἀνέγνωσα καταγράφεται ἡ ἔλλειψη πειστικῶν ἐπιχειρημάτων ἀπό τούς ἐκπροσώπους τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας.

Ὅσον ἀφορᾶ στό ζήτημα τῆς μή ἐκτελέσεως προηγουμένων ἀποφάσεων τοῦ ΕΔΔΑ τήν ἀπάντηση τήν ἔχετε δώσει Ἐσεῖς ἀγαπητέ κ. Πρόεδρε κατά τήν διαδικασία τοῦ Κοινοβουλευτικοῦ ἐλέγχου σέ ἐρώτηση πού εἶχε καταθέσει ὁ Βουλευτής τῆς ΝΔ κ. Εὐ. Μπασιάκος.

Σύμφωνα μέ ἔγγραφό Σας: «Οἱ παραβάσεις πού ἐκκρεμοῦν στό πλαίσιο τοῦ ἄρθρου 260 ΣΛΕΕ τό ὁποῖο ἀφορᾶ τήν ἀπειλή προστίμων λόγῳ μή ἐκτέλεσης προηγουμένης ἀπόφασης Δικαστηρίου τῆς ΕΕ εἶναι 12 ἁρμοδιότητος διαφόρων Ὑπουργείων» καί συνολικά ἔχουν ἐκδοθεῖ 480 ἀποφάσεις τοῦ ΕΔΔΑ εἰς βάρος τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας.

Ἑπομένως δέν νομίζετε ὅτι εἶναι καθαρή ὑποκρισία νά χρησιμοποιεῖται ὡς ἄλλοθι ἡ πρωτόδικος ἀπόφαση τοῦ συγκεκριμένου Δικαστηρίου γιά τήν ἐγκαθιδρυση ὡς θεσμοῦ «δικαίου» μιᾶς ἀνατροπῆς τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου καί ἀσφαλῶς τῆς Ὀρθόδοξης ὀντολογίας.

Διερωτῶμαι δέν Σᾶς προβληματίζει ἡ ἐξαίρετος θέσις τοῦ ΚΚΕ ἐπί τοῦ θέματος πού παρά τόν ἀθεϊστικό του χαρακτῆρα καί τόν ἐνδοκοσμικό του ἐγκλεισμό, στήν συγκεκριμένη αὐτή ὑπόθεση ὁμιλεῖ μέ ἀπόλυτη ὀρθοκρισία λέγοντας: «Ὁ καθένας μπορεῖ νά ἔχει διαφορετικές σεξουαλικές ἐπιλογές ὅμως ἡ ἀναγνώριση αὐτῆς τῆς σχέσης εἶναι προσωπική ὑπόθεση πού μπορεῖ ἰδιωτικά νά ρυθμιστεῖ... Εἴμαστε ἀρνητικοί αὐτή ἡ προσωπική ὑπόθεση νά μετατρέπεται σέ δημόσια καί νά θεσμοθετεῖται γιατί τότε παίρνει ἄλλο χαρακτῆρα» (Καθημερινή Κυριακῆς 8/12/2013).

2. Ἀσφαλῶς ὁ χριστιανισμός δέν εἶναι ἠθικισμός καί εὐσεβισμός ἀλλά ὅπως λέτε «μήνυμα καί ἐλπίδα σωτηρίας μέσα ἀπό τήν προσδοκία τῆς Ἀναστάσεως» ὅμως δέν εἶναι δυνατόν νά ἀποχωριστεῖ τῆς ἠθικῆς διαστάσεως ὅλων τῶν θεμάτων διότι ἡ ἀνηθικότης ἀποτελεῖ τήν ἔμπρακτη ἄρνηση τοῦ μηνύματος τῆς Ἀναστάσεως.

Ἀσφαλῶς ἡ Ὀρθόδοξος Καθολική Ἐκκλησία πού ἀποτελεῖ τήν μόνη ἱστορική συνέχεια τῆς Μιᾶς Ἁγίας Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας τῶν 10 πρώτων αἰώνων δέν εἶναι οὔτε ὅμιλος καθαρῶν οὔτε elite ἁγίων ἀλλά «χώρα» μεταποιουμένων ἁμαρτωλῶν πού διά τῆς μετανοίας ἀναλαμβάνουν τό «ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος» καί μορφώνουν ἐντός των τόν τέλειον ἄνθρωπον «εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ».

Γνωρίζετε βεβαίως ὅτι «τό σφάλλειν ἀνθρώπινον, τό μετανοεῖν θεῖον καί τό ἐμμένειν στήν ἁμαρτία σατανικόν». Ἄλλωστε καί ἡ ἁγιωτάτη Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καί τό Κανονικό Της Δίκαιο δέν ἔχουν δικανικό χαρακτήρα ὅπως οἱ στρεβλώσεις καί οἱ σχάσεις τοῦ Ρωμαιοκαθολικισμοῦ καί τοῦ Προτεσταντισμοῦ, ἀλλά σωτηριολογικό καί βεβαίως τό ἀνθρώπινο πρόσωπο ὅσο κατάστικτο ἀπό γεώδη πάθη καί ἄν εἶναι ἀποτελεῖ εἰκόνα τοῦ αἰωνίου Θεοῦ καί δέν ὑπάρχει ἁμαρτία πού νά μήν θεραπεύεται ἀπό τήν ἄπειρη καί ἄφατη ἀγάπη τοῦ Δημιουργοῦ τοῦ ἀνθρώπου.

Ἑπομένως ἡ ἀληθής Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δέν στηλιτεύει ποτέ τόν ἁμαρτωλό τόν ὁποῖον καλεῖ διηνεκῶς εἰς μετάνοια ἀλλά τήν γενεσιουργό αἰτία τῆς τραγικότητός του πού εἶναι ἡ ἁμαρτία ἀπό τήν ὁποία ἀπορρέει ἡ φθορά καί ὁ θάνατος.

Γι’ αὐτόν ἀκριβῶς τόν λόγο καί ἡ δική μας ἔνσταση κ. Πρόεδρε γιά νά μήν καταστῆ θεσμός «Δικαίου» τῆς Ἑλληνορθόδοξης Πολιτείας μας, τήν ὁποίαν πολλοί δυστυχῶς ἐπιβουλεύονται ἡ βύθιος ἁμαρτία τῆς ἀνατροπῆς τῆς ἀνθρώπινης φυσιολογίας καί ὀντολογίας καί τῆς παραχρήσεως τῶν σωματικῶν ὀργάνων.

Ἐνῷ ὅλοι ἀναφέρονται εὐφήμως στόν λεγόμενο πατέρα τῆς σύγχρονης ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόϋντ ὁ ὁποῖος στό βιβλίο του «Εἰσαγωγή στήν ψυχανάλυση» ἀναφέρει: «Ὑπάρχουν κατηγορίες ἀνθρωπίνων ὑπάρξεων πού ἡ ζωή τους παρεκκλίνει ἀπό τήν συνηθισμένη σεξουαλική ζωή κατά τον πιό κτυπητό τρόπο. Μία ὁμάδα ἀπό αὐτούς τούς «διεστραμμένους» ἔχει ἐξοστρακίσει τήν διαφορά τῶν φύλων ἀπό τή ζωή τους… Σ᾽αὐτούς μονάχα τό δικό τους φῦλο προκαλεῖ πόθο.

Τά πρόσωπα αὐτά παραιτοῦνται ἀπό κάθε συμμετοχή στήν ἀναπαραγωγή. Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί λέγονται ὁμοφυλόφιλοι… Ἀνήκουν ἐκεῖνοι πού παραιτήθηκαν ἀπό τήν ἕνωση σεξουαλικῶν ὀργάνων ἤ μέρη τοῦ σώματος… ξεπερνώντας τίς ἀνατομικές δυσκολίες καί κατανικώντας τή σχετική ἀποστροφή… Τώρα ποιά πρέπει νἆναι ἡ στάση μας σ᾽ αὐτές τίς ἀσυνήθεις μορφές ἱκανοποίησης; Ἡ ἀγανάκτηση καί ἡ ἔκφραση τῆς προσωπικῆς μας ἀποστροφῆς. Παραμένει νά ἐξηγήσουμε τήν ὕπαρξη τῶν διαστροφῶν καί νά τίς συσχετίσουμε μέ τήν ὁμαλή σεξουαλικότητα… Πάντως τίς ἀποκαλοῦμε διεστραμμένες ἀνάγκες».

Ποιός τό περίμενε, καί ὅμως. Καταπέλτης κατά τοῦ πάθους (Σίγκμουντ Φρόϋντ, Εἰσαγωγή στήν ψυχανάλυση, ἐκδ. «Γκοβόστη», Ἀθήνα, σσ. 260-263, 270) παρασιωποῦν ἐντέχνως τήν ἐπιστημονική του θέση. Δέν θά διαλανθάνει ἀσφαλῶς τῆς ἐπιστημονικῆς Σας συγκοτήσεως ὁ περιώνυμος ὁρισμός τοῦ μεγάλου Ἰταλοῦ ἐγκληματολόγου Τσέζαρε Λομπρόζο (1~835-1909) «ὁ ἀρρενοθήλυς κέκτηται τόν δυναμισμόν τοῦ ἄρρενος καί τήν μοχθηρία τοῦ θήλεως, δέν ἔχει οὐδεμία ἠθικήν ἀναστολήν καί οὐδέν μεταφυσικόν ἰδεῶδες» πού δεικνύει ἐναργῶς τά τραγικά ἀποτελέσματα αὐτῆς τῆς συμπεριφορᾶς.

3. Ἐντύπωση προκαλεῖ ἀγαπητέ κ. Πρόεδρε ἡ ἑρμηνεία πού δίδετε στό ἄρθρο 3 τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος διότι παρορᾶται ἡ ἀναγνώριση ἐπικρατούσης θρησκείας καθώς καί ἡ πλήρης παρασιώπησις τῶν σχέσεων συναλληλίας μεταξύ Πολιτείας καί Ἐκκλησίας στήν Ἑλλάδα πού καθιερώνει ὁ Καταστατικός Χάρτης τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τόν ὁποῖον ψήφισε ἡ Βουλή τῶν Ἑλλήνων καί εἶναι νόμος τοῦ Κράτους ἐν ἰσχύϊ καί εἶναι κωμική ἡ προσπάθεια γνωστοῦ Καθηγητοῦ πού ἔγραψε πρόσφατα ὅτι τό ἄρθρο 2 τοῦ συγκεκριμένου νόμου πού προβλέπει ὅτι ἡ «Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος συνεργάζεται μετά τῆς Πολιτείας προκειμένου περί θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος ... ὡς τῆς ἐξυψώσεως τοῦ θεσμοῦ τοῦ γάμου καί τῆς οἰκογένειας» (καί κατ’ ἐπέκταση τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου) δέν σημαίνει ὑποχρέωση τῆς Πολιτείας νά μή νομοθετεῖ γιά τά συγκεκριμένα θέματα καταστρατηγόντας πλήρως καί ἀνατρέποντας, τό δόγμα, τήν πίστη καί τό ἦθος τῆς Ἐκκλησίας.

Βέβαια ὁ κ. Καθηγητής δέν διασαφηνίζει τί εἶδους σχέσεις συναλληλίας εἶναι αὐτές. Ἑπομένως νομίζω ὅτι διά τῶν συγκεκριμένων νομικῶν διατάξεων ἀπαντᾶται καί τό θέμα πού θέτετε γιά τό ζήτημα τῆς θεοκρατίας πού ἐμφανίζεται κατά βάσιν στό Ἰσλάμ πού ἀποτελεῖ πολιτικοστρατιωτικοθρησκευτικό μόρφωμα καί οὐδέποτε ἐμφιλοχώρησε στήν Ἁγιωτάτη μας Ἐκκλησία διότι κατά τόν Γραφικό λόγο, τό Κανονικό μας Δίκαιο καί τό ἐν ἰσχύϊ Συνταγμά μας εἶναι σαφεῖς καί διακριτοί οἱ ρόλοι Ἐκκλησίας καί Πολιτείας.

Ὑπομιμνήσκω τόν Ζ΄ Κανόνα τῆς ἁγίας Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου πού διαλαμβάνει: «Τούς ἅπαξ ἐν Κλήρῳ τεταγμένους καί μοναστάς, ὡρίσαμεν μήτε ἐπί στρατείαν, μήτε ἐπί ἀξίαν κοσμικήν ἔρχεσθαι. Ἤ τοῦτο τολμῶντας καί μή μεταμελουμένους ... ἀναθεματίζεσθαι» καθώς καί τόν ἱερό Κανόνα ΠΓ΄ τῶν ἁγίων Ἀποστόλων πού διακελεύει: «Ἐπίσκοπος ἤ πρεσβύτερος ἤ διάκονος βουλόμενος ἀμφότερα κατέχειν Ρωμαϊκήν καί ἱερατικήν διοίκησιν καθαιρεῖσθω. Τά γάρ Καίσαρος Καίσαρι καί τά τοῦ Θεοῦ τῷ Θεῷ».

4. Συμφωνῶ ἀπολύτως μέ τήν ἐξαίρετη ἐπισήμανσή Σας πού ἐμάθατε ἀπό τόν μακαριστό ἐξαίρετο ἱερέα πάππο Σας ὅτι ἡ σχέση μας μέ τό Θεό εἶναι «προσωπική, ἀδιαμεσολάβητη, διαρκής καί ἀδιάκοπη», ἀλλά ἴσως Σᾶς διαλανθάνει ὅτι στήν Ἐκκλησία σωζόμεθα καί ἁγιαζόμεθα ὄχι ὡς ἄτομα ἀλλά ὡς μέλη τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ καί ὅτι ἡ κοινωνία μέ τό Θεό δέν εἶναι ἀπροϋπόθετη καί ὅτι ὅπως σέ ἕναν ὀργανισμό ὑπάρχει τό ἀνοσιοποιητικό σύστημα γιά τήν ἀποφυγή τῶν λοιμώξεων, ἔτσι καί στόν ὀργανισμό τῆς Ἐκκλησίας ὑπάρχει ὁ θεσμός τῆς εἰδικῆς Ἱερωσύνης πέραν τῆς Γενικῆς τῶν πιστῶν, πού ἔχει ἀκριβῶς αὐτό τό ἔργο γιά τήν διασφάλιση τῆς ὁλοκληρίας τοῦ ἱεροῦ σώματος.

Γι’ αὐτόν ἀκριβῶς τό λόγο ἐδόθη ὑπό τοῦ Χριστοῦ στούς Ἀποστόλους καί τούς διαδόχους τους Ἐπισκόπους τό «δεσμεῖν καί λύειν» διά τῶν συστατικῶν λόγων τοῦ ἱ. μυστηρίου τῆς Μετανοίας: «λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον, ἄν τινων ἀφῆτε τάς ἁμαρτίας ἀφίενται αὐτοῖς ἄν τινῶν κρατῆτε κεκράτηνται» (Ἰω. κ΄20-22).

Ἑπομένως ἡ ἀποστέρησις de facto τῆς θείας χάριτος δέν ἀφορᾶ στόν Θεό ἤ τίς προθέσεις Αὐτοῦ ἀλλά ἀποτελεῖ συνάρτηση τῶν ἐπιλογῶν τοῦ ἁμαρτάνοντος ἀμετανοήτως ἀνθρώπου καί ἐκείνου ὁ ὁποῖος ἀπενοχοποιεῖ τήν ἁμαρτία καί τήν καθιστᾶ θεσμόν «δικαίου».

Γνωρίζοντας τόν χαρακτήρα Σας ἀσφαλῶς πιστεύω ὅτι δέν θεωρεῖτε εὐπρεπές ἀλλά ἐξαιρέτως ὑποκριτικό ἀπό τήν μία νά καταστρατηγοῦμε τήν ἀνθρωπολογία καί τήν ὀντολογία τῆς Ἐκκλησίας, νά ἀπενοχοποιοῦμε τήν ἁμαρτία πού ὁδηγεῖ στόν θάνατο, νά ἐμφανίζουμε τόν αἰώνιο καί ἄφθιτο νόμο τοῦ Θεοῦ ὡς δῆθεν παρελθοντολογία καί τήν ἰδία στιγμή γιά ψηφοθηρικούς λόγους νά ἐπιδιώκουμε πρωτοκαθεδρίες ἐντός τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ σώματος γιά νά ἑρμηνεύσω καί τήν ἔννοια τοῦ «ἀφορισμοῦ» πού ἐξήγγειλα.

5. Τέλος ἀπευθύνθην στόν ἀγαπητό φίλο καί Πρόεδρο καί Ὑπουργό τῆς Κυβερνήσεως ὡς φίλος καί διαποιμαίνων Ἱεράρχης τῆς Ἐκκλησίας ὑποβάλων παράκληση καταθέτοντας τήν διαχρονική πίστη τῆς Ἐκκλησίας καί κατά ταῦτα δέν θεωρῶ ὅτι παρεβίασα τήν Κανονική τάξι.

Εὐχόμενος καλές ἑορτές καί καλή ἐπιτυχία στό πολυεύθυνο καί πολύμοχθο ἔργο Σας διατελῶ,

Μετά τιμῆς καί εὐχῶν
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

+ ὁ Πειραιῶς ΣΕΡΑΦΕΙΜ

 

Αλεξανδρουπόλεως: ''Μην προσβάλετε την ακίνητη περιουσία των Eλλήνων''

antim

Αρκετά πράγματα στον τόπο μας έφτασαν στο απροχώρητο. Όμως, φτάνει! Μην προσβάλετε την ακίνητη περιουσία των Eλλήνων.

Για την ιδιοσυγκρασία του λαού μας, από την αρχαιότητα μέχρι και τις προσφυγικές εθνικές μας περιπέτειες, το "ένα κεραμίδι πάνω απ´ το κεφάλι" μας ήταν ο στόχος της ελληνικής οικογένειας.

Μην το θίξετε. Αντί ενός απρόσωπου Νόμου που θα επιτρέψει στο ήδη μισητό τραπεζικό σύστημα να εγκληματίσει περισσότερο σε βάρος του λαού, χρειάζεται διαπροσωπικός κανονισμός κάθε περιπτώσεως χωριστά.

Ο Έλληνας πεινασμένος και ταπεινωμένος, άντεξε κι αντέχει. Όμως ξεσπιτωμένος από το σπίτι, που πήρε στο τριπλάσιο της αντικειμενικής αξίας του, για το οποίο πλήρωσε ήδη δόσεις, να βλέπει να διαχειρίζονται "κοψοχρονιά" κάποιοι τραπεζικοί όμιλοι, δεν θα το αντέξει.

Και τότε κανείς πλεον δεν θα κοιμάται ήσυχος στη Χώρα. Μπορεί μέρος του πολιτικού κόσμου της Χώρας, με διαμερίσματα, βίλες στα νησιά, σαλέ στα χιονοδρομικά και γκαρσονιέρες στην Ευρώπη, να έχασε αυτήν την γλυκειά αίσθηση της μοναδικής κατοικίας, όμως για την ελληνική οικογένεια παραμένει το άπαν.

Κανείς να μην παίζει "εν ου παικτοίς"! Κανείς να μην παίξει με την ψυχή του Έλληνα και με την υπερηφάνεια του, πλέον!

Μια περηφάνεια που όταν τον μειώσει στα μάτια της οικογένειάς του, τότε θα γίνει τυφώνας και οργή. Που θα μας εξαφανίσει. «Μη πέραν πεδίλων».

Ένας Επίσκοπος υψώνει το ανάστημά του στον πλανητάρχη!

agios amvrosios1

Του Αρχιμ. Ανανία Κουστένη

Στις 7 Δεκεμβρίου γιορτάζει ο Άγιος Αμβρόσιος, Επίσκο­πος Μεδιολάνων. Στο σημερινό Μιλάνο της Ιταλίας. Του 4ου αιώνος κι αυτός, σπουδαίος, νομικός μεγάλος, έγινε διοικητής του Μιλάνου και της επαρχίας εκεί, ήταν δίκαιος και συνετός και κατηχούμενος.

Ετοιμαζόταν, δηλαδή, να βαφτισθεί. Πέθανε ο επίσκοπος Μεδιολάνων και μετά οι ορθόδοξοι μάλωναν με τους Αρειανούς στο ποιός θα καταλάβει τον θρόνο. Και έγινε κίνημα. Επανάσταση. Κι ως διοικητής ο Αμβρόσιος εστάλη να καταστείλει την στάση και την επανάσταση και να φέρει την ησυχία και την ειρήνη.

Πήγε, λοιπόν, και τους μίλησε τόσο γλυκά, ήταν ρήτορας και σοφός και ενάρετος, παρότι ακόμη δεν είχε βαφτισθεί. Και τους κατάφερε και τους ηρέμησε. Και τότε ένα παιδάκι φώναξε δυνατά: «Ο Αμβρόσιος να γίνει επίσκοπος.»

Ήταν φωνή Θεού. Ήταν κλήσις Κυρίου. Κι εκείνος, βέβαια, δεν ήθελε, και λέει το Συναξάριο πώς, μόλις τ’ άκουσε αυτά κι ο κόσμος όλος, αιρετικοί και χρι­στιανοί, είπαν ναι, άξιος, τί κάνει εκείνος; Φεύγει, με τρόπο, και καθώς βράδιαζε, καβαλάει ένα άλογο κι έφυγε προς άγνωστη κατεύθυνση, για να μη γί­νει μητροπολίτης.

Και μόλις ξημέρωσε, τί είχε γίνει; Βρέθηκε, πάλι, στο ίδιο σημείο, από οπού έφυγε. Στης εκκλησίας την αυλή. Και τότε κατάλαβε ότι ο Θεός τον ήθελε σ’ αυτή τη θέση. Στον Θεό ποιος μπορεί να πει όχι;

Κι έγινε, λοιπόν, επίσκοπος Μεδιολάνων, ο μεγά­λος Αμβρόσιος, φρόντισε τους χριστιανούς, φρόντισε τους αιρετικούς, διότι η Εκκλησία εταλαιπωρείτο από τον Αρειανισμό και τις παραφυάδες του, και προ­παντός με τον Θείο του λόγο και με την αγία χάρη, έφερνε αμέτρητους στην Εκκλησία και προστάτευε πολλούς δυσκολεμένους και αδύνατους.

Είχε τόση παρρησία, που έβαλε επιτίμιο και κανόνα στον ίδιο τον αυτοκράτορα Θεοδόσιον τον Μέγαν. Με κάποια στάση, που έγινε στη Θεσσαλονίκη και μετά που έδωσε εντολή να φονεύσουν 7.000 στασιαστές.

Κι ο Θεοδόσιος, όταν πήγε στην εκκλησία και μπήκε στο Ιερό Βήμα, του λέει ο άγιος Αμβρόσιος: «Έξω!» Σε ποιόν είπε «Έξω;» Στον πλανητάρχη, παρακαλώ.

Σε ποιόν είπε «Έξω;» Σ’ αυτόν. Κι ο Θεοδόσιος με­γάλος κι αυτός. Να το πούμε. Γιατί είναι κι αυτός άγιος της Εκκλησίας. Λοιπόν. Το εδέχθη! Εδέχθη επιτίμιον οκτώ μηνών. Ούτε να μεταλάβει ούτε να κάμει τίποτε απ’ τα καθήκοντά του. Το εδέχθη, με άκρα ταπείνωση και μεγάλη υπακοή.

Γιατί είχε κα­ταλάβει κι αυτός ένα πολύ σπουδαίο πράγμα. Ότι δεν μπορούμε, με κανένα τρόπο, να εναντιωθούμε στην Εκκλησία. Στην Εκκλησία και στον Θεό.

Τί σπουδαίος κι αυτός! Λέμε ναι. Αλλά, άμα έχεις την οικουμένη στα χέρια σου, θα κάμεις και λάθη. Η ομορφιά ποιά είναι στον Θεοδόσιο; Ότι εδέχθη και παρεδέχθη!

Και μετενόησε! Και την ημέρα των Χρι­στουγέννων πήγε στην εκκλησία και τί; Έκανε μετάνοια μπροστά στον επίσκοπο και σ’ όλο το εκκλησία­σμα και ζήτησε επισήμως συγγνώμη, κλαίγοντας! Κλαίγοντας! Και αποκατεστάθη. Αυτός ο Μέγας Θεοδόσιος! Αποκατεστάθη!

Και είναι κι εκείνος γραμμένος στο Αγιολόγιο. Γιατί, αν ο Μέγας Κωνσταντίνος έφερε τη θρησκευ­τική ελευθερία στην αυτοκρατορία και στον κόσμο, ο Μέγας Θεοδόσιος διάλεξε, ως επίσημη θρησκεία του κράτους του, την ορθοδοξία, η οποία κινδύνευε από Γότθους, βαρβάρους, αιρετικούς, Ιουδαίους, είδωλολάτρες, κι έκαμαν θραύση.

Και τώρα την πήρε την Εκκλησία, την ορθοδοξία, υπό την προστασία του ο αυτοκράτωρ. Έθεσε, δηλαδή, τον εαυτό του στη διά­θεση της Εκκλησίας.

Ήταν, δηλαδή, υπερασπιστής του ορθοδόξου δόγματος. Είναι πολύ σπουδαίο κι αυτό. Να το πούμε. Ισχύει μέχρι και σήμερα…

Ο άγιος Αμβρό­σιος εκοιμήθη εν Κυρίω το 397 στο Μιλάνο, στα Μεδιόλανα, τότε, όπου είχε γίνει το Σύμφωνο των Μεδιολάνων.

Η συμφωνία του Κωνστα­ντίνου του Μεγάλου και του Λικινίου για ανεξιθρησκεία. Να υπάρχει, δηλαδή, θρησκευτική ελευθερία, που υπάρχει μέχρι σήμερα…

Γέροντας Γαβριήλ, ο Γέροντας της αγάπης

gerontas gabriil

Δρ. Χαραλάμπης Μπούσιας
Μέγας Υμνογράφος της των Αλεξανδρέων Εκκλησίας

Θλιβερὴ ἀνθρωπίνως εἴδηση πρὶν λίγο μᾶς σήμανε τὸ ἐπίγειο τέλος τῆς ζωῆς τοῦ Ἁγίου τῆς Κύπρου μας, τοῦ πνευματικοῦ Πατρὸς πλήθους πιστῶν τῆς Μεγαλονήσου μας καὶ ὄχι μόνο, τοῦ μαρτυρικοῦ Καθηγουμένου τῆς κατεχόμενης ἱστορικῆς Μονῆς τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάαβα, τοῦ οὐρανοπολίτου πλέον Ἀρχιμανδρίτου, Γέροντος Γαβριήλ.

Ἀδελφοί μου, μετέστη ἀπὸ τὴ φθορὰ πρὸς τὴν ἀφθαρσία, ἀπὸ τὰ γήϊνα στὰ οὐράνια ὁ Γέροντας Γαβριήλ, ὁ Γέροντας τῆς προσφορᾶς καὶ τῆς πίστεως «δι’ ἀγάπης ἐνεργουμένης», ὁ ἀφανὴς «ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἀποτελοῦσε τὸ τὴν πηγὴ τῆς προσφορᾶς καὶ τῆς ψυχικῆς κενώσεως στὴν ἀνάγκη τοῦ πλησίον. Σύνθημά του εἶχε πάντοτε τη φράση: «Ἡ ἀγάπη ἔξω βάλλει τὸν κόπον».

Δὲν ὑπῆρχε ἀκατάλληλη ὥρα γιὰ αὐτοὺς ποὺ κτυποῦσαν τὴν πόρτα τοῦ κελλιοῦ τοῦ Γέροντος Γαβριήλ. Πάντοτε προσιτὸς ἦταν ἕτοιμος νὰ προσφέρει τὶς καλές του ὑπηρεσίες σ’ αὐτοὺς ποὺ κατέφευγαν στὶς συμβουλὲς καὶ τὴν πνευματική του πατρότητα.

Ὁ Λυσιώτης πρόσφυγας, τὸ πνευματικὸ βλάστημα τοῦ Μοναστηριοῦ τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάβα, ποὺ ἡ ἀγάπη τοῦ Γέροντος Νικηφόρου τὸν ἔφερε καὶ τὸν ἐγκατέστησε στὸ Μοναστήρι τοῦ Κύκκου, δίνοντάς του καὶ τὸν τίτλο τοῦ πνευματικοῦ τῆς Μάνδρας, ἀφοῦ ἐκτίμησε τὴν ἄοκνη προσπάθειά του καὶ τὴν ἱκανότητά του στὴ χειραγώγηγη τῶν ψυχῶν, ζοῦσε καὶ ἀνέπνεε μὲ τὴν προσδοκία τῆς ἐπιστροφῆς του στὸ Μοναστήρι τῆς μετανοίας του.

Ὁ πανδαμάτορας χρόνος ὄχι μόνο δὲν ἀλλοίωσε τὴν ἐπιθυμία του αὐτή, ἀλλὰ τὴν αὔξησε. Οἱ κτύποι τῆς καρδιᾶς του κτυποῦσαν στὸ ρυθμὸ τῆς ἐπιστροφῆς του στὰ ἁγιασμένα χώματα τοῦ Μοναστηριοῦ του, στὸ μυροβλύζοντα τάφο τοῦ ἱδρυτῆ τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας.

Ἡ πνευματική του ἐπικοινωνία μὲ τὸν «Υἱὸ τῆς Παρακλήσεως» (Πράξ. δ΄ 36) κατέδειξε στὶς ἡμέρες μας, μὲ τὴν διαπιστωμένη ὕπαρξη πολλῶν θαυμασίων τὴν παρρησία τοῦ Γέροντος στὸν πολιοῦχο ἅγιο τῆς Κύπρου μας, Βαρνάβα τὸ θαυματουργό.

Μετὰ τὸ ἄνοιγμα τῶν συνόρων ὁ Γέροντας Γαβριὴλ «μυροφόρου ἐκτελῶν χρέη» μαζὶ μὲ τὸ ἱερὸ σμῆνος τῶν πνευματικῶν του παιδιῶν δὲν ἔχανε εὐκαιρία νὰ τρέξει, νὰ εὐπρεπίσει τὸν τάφο τοῦ ἀποστόλου Βαρνάβα, νὰ τὸν λειτουργήσει καὶ νὰ ἀπολαύσει τὸ ἄϋλο φῶς καὶ τὴν εὐωδία ποὺ αὐτὸς ἐκχέει δεικνύοντας τὴ ζωντανὴ παρουσία του στὸ χῶρο τῆς ταφῆς του. Ὑπῆρχε μία πνευματικὴ ταύτιση τοῦ Γέροντος Γαβριὴλ μὲ τὸν Ἀπόστολο Βαρνάβα καὶ τὴ χάρη του ὁ Ἅγιος τὴν ἔστελνε μέσα ἀπὸ τὸν σεβάσμιο καὶ μὲ ἱλαρὸ πρόσωπο κοσμούμενο ἱερομόναχο τοῦ Μοναστηριοῦ του.

Στὶς 10 Ἰουνίου τοῦ 2007 μετὰ ἀπὸ εἰσήγηση τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Κύπρου κ. κ. Χρυσοστόμου τοῦ Β΄, καὶ ὁμόφωνη ἔγκριση τῶν μελῶν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ἐνθρονίσθηκε Καθηγούμενος τῆς Ἱερᾶς Σταυροπηγιακῆς Μονῆς τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάβα «ἐν ἐξορίᾳ. Πολιὲ Γέροντά μου Γαβριήλ, κάθε τόσο μᾶς ἔλεγες ὅτι ὁ καλὸς Θεὸς σὲ κρατᾶ σ’ αὐτὴ τὴν πρόσκαιρη ζωή, γιὰ νὰ δεῖς ἐλευθερωμένο τὸ μοναστήρι σου. Μᾶς διαβεβαίωνες ὅτι πολὺ σύντομα θὰ λειτουργήσουμε ὄχι στὸ μικρὸ ναΰδριο τοῦ τάφου του, ἀλλὰ στὸ εὐρύχωρο Καθολικὸ, στὸ ὁποῖο θὰ πνέει ὁ ἄνεμος τῆς ἐλευθερίας καὶ θὰ κυματίζει ἡ σημαία τοῦ Σταυροῦ. Τὸ μυροβόλο ἀγέρι τοῦ Πενταδάκτυλου θὰ περάσει ἀπὸ τὴν πολύπαθη καὶ σκλαβωμένη Μεσαορία μας καὶ θὰ δροσίσει μὲ ἄρωμα ἐλευθερίας τὸ Μοναστήρι τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάβα, τὴ Σαλαμίνα, τὸ Βαρώσι μας, τὴν Καρπασία μας. Περίμενες αὐτὴ τὴν εὐλογημένη στιγμὴ μὲ ἀγωνία, γιὰ νὰ ἀναφωνήσεις μαζὶ μὲ τὸ θεοδόχο Συμεών: «Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν Σου, Δέσποτα» (Λουκ. β΄ 29).

Τώρα ἡ ἀπόλυση ἦλθε γιὰ σένα, Γέροντα, χωρὶς τὴν ἐκπλήρωση τῆς ἐπιθυμίας σου. Τὴν προσδοκοῦμε, ὅμως, σύντομα, μὲ τὶς θεοπειθεῖς σου πρεσβεῖες.

Γνωρίζω, Γέροντά μου, ὅτι ποτὲ δὲν ὀνειρεύτηκες τίτλους· ἡ ζωή σου ἦταν πάντοτε ἁπλῆ, ζωὴ δοσμένη στὸ Θεό. Ἔτσι σὲ γνωρίσαμε, ἔτσι σὲ ἀγαπήσαμε, ἔτσι σὲ ζήσαμε καὶ μᾶς στήριζεις καὶ μᾶς ἀνάπαυες.

Ἡ ἡγουμενία δὲν πρόσθεσε τίποτα στὴν ἰσάγγελη πολιτεία σου, στὴν πνευματική σου ἀξία. Ἦταν μόνο μία ἐπισφράγιση τῶν ἀγώνων σου γιὰ τὸ Μοναστήρι σου καὶ τὶς ἀφανεῖς ὑπηρεσίες σου στὸν εὐλογημένο λαὸ τοῦ Θεοῦ μας.

Ἡ θλίψη μας γιὰ τὴ μετάστασή σου, Γέροντά μου μετατρέπεται σὲ χαρμολύπη καὶ αὐτὴ σὲ χαρά. Καὶ τοῦτο γιατὶ πιστεύουμε ἀκράδαντα ὅτι ὁ θάνατος γιὰ τὸν Χριστιανὸ εἶναι ἀρχὴ πανηγυριοῦ, ἀρχὴ χαρᾶς. Ἐμεῖς «οἱ ζῶντες, οἱ περιλυπόμενοι» εἴμαστε γεμάτοι ἀπὸ χαρμολύπη.

Λύπη γιὰ τὴν πρόσκαιρη ἀπουσία σου, χαρὰ ὅμως γιατὶ εἴμαστε βέβαιοι γιὰ τὴν ἀνάπαυσή σου στὴν Ἄνω Ἱερουσαλήμ. Εἴμαστε βέβαιοι ὅτι θὰ σὲ συναντήσουμε στὴν ἀτελεύτητη μακαριότητα, ἂν ἐμᾶς μᾶς ἀξιώσει αὐτῆς τῆς τιμῆς ὁ Κύριος μὲ τὶς δικές σου πρεσβεῖες.

Καὶ τοῦτο, γιατὶ ὁ θάνατος δὲν εἶναι ἡ ἀρχὴ μιᾶς ἀξημέρωτης νύχτας, ὅπως λέγει ὁ ποιητὴς Γ. Δροσίνης, ἀλλὰ μιᾶς ἀβράδιαστης ἡμέρας. Θὰ μᾶς ὑποδεχθεῖς στὴν Ἄνω Ἱερουσαλήμ, καὶ πρέπει νὰ θεωροῦμε μακάριους τοὺς ἑαυτούς μας ποὺ σὲ γνωρίσαμε, ποὺ σὲ ἔστειλε ὁ Κύριος στὸ δρόμο τῆς ζωῆς μας νὰ τὸν ὀμορφήνεις, καὶ τώρα νὰ σὲ ἔχουμε ἔχουμε τὸν πνευματικό μας συγγενῆ στὸν οὐρανό.

Ἔτσι μᾶς μακαρίζει καὶ ὁ Προφήτης Ἠσαΐας, ποὺ λέγει: «Μακάριος ὃς ἔχει σπέρμα ἐν Σιὼν καὶ οἰκείους ἐν Ἰερουσαλήμ» (Ἠσ. λα΄ 9).
Χριστέ μου,

Σ’ εὐχαριστοῦμε γιὰ τὴν ἄκρα Σου ἀγαθότητα καὶ φιλανθρωπία, ἡ ὁποία μᾶς ἔδωσε τὸ μεγάλο ἀπόστολό Σου Βαρνάβα ὄχι μόνο ὡς φωτιστὴ τῆς ἀγαπημένης μας Κύπρου, ἀλλὰ καὶ ὡς ἄγρυπνο φύλακα καὶ ῥύστη ἑτοιμότατο τῶν οἰκετῶν Σου ἀπὸ κάθε θλίψη καὶ ἀνάγκη στοὺς αἰῶνες.

Σ’ εὐχαριστοῦμε ἐπίσης γιὰ τὸ ὅτι ἀνέδειξες τὸν τάφο του πηγὴ ἀνεξάντλητη καὶ βρύση ἰαμάτων ἀστείρευτη.

Ὄχι λιγώτερο Σ’ εὐχαριστοῦμε καὶ γιὰ τὸ Γέροντα Γαβριήλ, τὸν τελευταῖο Ἱερομόναχο τῆς Μονῆς τοῦ Ἀποστόλου Σου καὶ ἄξιο Καθηγούμενο της «ἐν ἐξορίᾳ», ποὺ μᾶς τὸν χάρισες τόσα χρόνια, γιὰ νὰ μᾶς παρηγορεῖ, νὰ μᾶς ἐνισχύει πνευματικά, νὰ μᾶς τρέφει μὲ τὸ οὐράνιο μάνα τῆς στοργικῆς του ἀγάπης.

Τώρα ἦλθε ἡ ὥρα νὰ τὸν πάρεις κοντά Σου. Σὲ εὐχαριστοῦμε, γιατὶ μᾶς δίνεις ἄλλη μία εὐκαιρία νὰ ἔχουμε πρεσβευτή μας στὴ Μεγαλωσύνη Σου τὸ Γέροντα Γαβριήλ. Πιστεύουμε ὅτι, ὅπως τὸν ἄκουγες προσευχόμενο καὶ τοῦ ἐκπλήρωνες τὶς εὐγενεῖς ἐπιθυμίες, ἔτσι θὰ τὸν ἀκοῦς καὶ τώρα καὶ θὰ στέλνεις τοὺς Ἁγίους Σου Ἀγγέλους νὰ μᾶς ἁπαλύνουν τοὺς βιοτικοὺς πόνους, νὰ μᾶς βοηθοῦν στὴν ἐπίλυση τῶν προβλημάτων μας καὶ στὸν ἀνηφορικό μας Γολγοθᾶ γιὰ κατάκτηση τῆς ἀρετῆς.

Πιστεύουμε ὅτι τὴν προσδοκία του γιὰ ἐλευθέρωση τῆς Μονῆς του θὰ τὴν κάνεις πράξη τώρα, ποὺ ὁ Γέροντας θὰ βρίσκεται κοντά Σου καὶ θὰ πρεσβεύει ἀκατάπαυστα γι’ αὐτήν.

Μὲ τὶς εὐχές, λοιπόν, Κύριε, τοῦ Γέροντος Γαβριήλ, κατάπεμψον σὲ ὅλους μας τὰ ἐλέη Σου καὶ ἐλευθέρωσε ἐμᾶς καὶ τὴν εὐλογημένη μας πατρίδα ἀπὸ τοὺς ὁρατοὺς καὶ νοητοὺς ἐχθρούς μας, ποὺ καραδοκοῦν νὰ μᾶς ρίξουν στὴν ἀπελπισία, στὴ φθορά, στὴν ἐξαθλίωση, στὸν ἀφανισμὸ καὶ τὴ συντριβή μας.

Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός

lionakis

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι. Μ. Κυδωνίας Αρχιμ. Δαμασκηνού Λιονάκη

Ἑορτάζεται σήμερα ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ, κορυφαίου ὑμνογράφου καί μελωδοῦ καί πρώτου συστηματικοῦ θεολόγου τῆς Ἐκκλησίας μας, δημιουργοῦ τῆς Ὀκτωήχου καί συγγραφέως τῆς Νεκρωσίμου Ἀκολουθίας.

Ἡ «γοργογλυκόστροφος ἀηδών», ὅπως χαρακτηρίζεται ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός ἀπό τόν Ἅγιο Νικόδημο τόν Ἁγιορείτη, γεννήθηκε στήν Δαμασκό τῆς Συρίας ἀπό γονεῖς εὐσεβεῖς, ἐπί Λέοντος Γ’ τοῦ Ἰσαύρου.

Ὁ ἐνάρετος πατέρας του Σέργιος, ἀνώτατος κρατικός ἀξιωματοῦχος, διέθετε πολλά χρήματα σέ ἱεραποστολές καί ἀγαθοεργίες, μάλιστα δέ στήν ἀπελευθέρωση αἰχμαλώτων χριστιανῶν.

Ἕνας ἀπό αὐτούς τούς αἰχμαλώτους στάθηκε καί ὁ μοναχός Κοσμᾶς, κατοπινός διδάσκαλος τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου καί τοῦ θετοῦ ἀδελφοῦ του Κοσμᾶ, μετέπειτα Ἐπισκόπου Μαϊουμᾶ καί Ἁγίου τῆς Ἐκκλησίας μας.

Ὁ «εὐμετάδοτος» μοναχός Κοσμᾶς, ὁ ὁποῖος εἶχε σπουδάσει καί κατεῖχε πλῆθος ἐπιστημῶν, Φιλοσοφία, Ρητορική, Μουσική, Μαθηματικά, Ἀστρονομία καί Θεολογία, ἀνέλαβε τόν καταρτισμό καί τήν διαπαιδαγώγηση τῶν δύο ἀγαθῶν καί ἰσαδέλφων νέων.

Ὅταν βεβαιώθηκε ὅτι οἱ νέοι ἀνεδείχθησαν «μαθηταὶ ὑπὲρ τὸν διδάσκαλον», τούς παρέδωσε μέ χαρά στόν Σέργιο καί ὁ ἴδιος ζήτησε νά ἀναχωρήσει γιά περισσότερη ἡσυχία καί πνευματική ἀδολεσχία. Ὁ Ἰωάννης τιμήθηκε ἀπό τόν ἀρχηγό τῶν Σαρακηνῶν μέ ὑψηλό πολιτικό ἀξίωμα, ὅμοιο μέ αὐτό τοῦ πατέρα του.

Σταθερή, ὅμως, ἐπιθυμία του ὑπῆρξε ἡ ἀπόσυρση ἀπό τόν κόσμο καί ἡ ὁλοκληρωτική ἀφιέρωσή του στόν Κύριο.

Τό 726 ὁ Λέων Γ’ ὁ Ἴσαυρος ἀπαγορεύει μέ ἄνομο διάταγμα τήν προσκύνηση τῶν ἁγίων εἰκόνων.

Οἱ παραβάτες ἔχουν νά ἀντιμετωπίσουν ὀργή καί βασανιστήρια. Θεόπνευστη παράδοση αἰώνων ἀθετεῖται, εἰκόνες καίγονται καί ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ κατηγοροῦνται γιά εἰδωλολατρία καί τυπικισμό!

Τότε ὁ ἀνδρεῖος καί πιστός Ἰωάννης, ἐμπνεόμενος ἀπό τό ψαλμικό «ἐλάλουν ἐν τοῖς μαρτυρίοις σου ἐναντίον βασιλέων καὶ οὐκ ᾐσχυνόμην» (Ψαλ. 118, 46), ἔλαβε τήν ἀπόφαση νά ἐλέγξει τήν ἀσέβεια τοῦ Λέοντος. Ὁ «ὀξυγράφος γραμματεὺς» ἀφοσιώνεται «ὅλῃ ψυχῇ καὶ διανοίᾳ» στήν ὑπεράσπιση τῆς ἀληθείας· ἐλέγχει δι’ ἐπιστολῶν τά αἱρετικά φρονήματα τῶν εἰκονομάχων καί θεμελιώνει μέ λόγο ἁγιογραφικό καί πατερικό τήν τιμητική προσκύνηση τῶν ἁγίων εἰκόνων.

Γιά νά πλήξουν τόν Ἅγιο καί νά ἀκυρώσουν τήν φωνή του, οἱ κακόδοξοι εἰκονομάχοι τόν συκοφαντοῦν στόν ἄρχοντα τῶν Σαρακηνῶν ὡς προδότη καί ἐπίβουλο τῆς χώρας του. Πρός τοῦτο χρησιμοποιεῖται πλαστογραφημένη ἐπιστολή.

Ὁ Ἰωάννης καταδικάζεται· ἡ δεξιά του, ἡ ὁποία «ἐν δυνάμει πολλῇ» ὑπηρέτησε τήν ἀλήθεια, θά ἀποκοπεῖ καί θά κρεμασθεῖ στήν ἀγορά. Στήν καρδιοστάλακτη καί ἔμμετρη ἱκεσία τοῦ Ἁγίου ἡ Θεοτόκος ἀνταποκρίνεται καί συγκολλᾶ τό κομμένο χέρι του, τό ὁποῖο προηγουμένως τοῦ ἔφεραν ἀπό τήν ἀγορά! Τήν λύπη διαδέχεται ὁλονύκτια προσευχή, εὐχαριστίες πρός τόν Θεό καί ἐγκώμια πρός τήν Θεοτόκο.

Ὁ λόγος τοῦ θαύματος διαφημίζεται καί ἡ σκευωρία καταπίπτει. Ὁ ὁμολογητής Ἰωάννης παρακαλεῖ τόν ἄρχοντα νά τόν ἀποδεσμεύσει ἀπό τά πολιτικά καθήκοντά του, ἀπελευθερώνει τούς δούλους του, μοιράζει τήν περιουσία του καί μεταβαίνει στήν Μονή τοῦ Ἁγίου Σάββα «ποθῶν τὸν βίον τῆς ἀσκήσεως».

Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης διέπρεψε ὡς ὑποτακτικός στό αὐστηρότατο Μοναστήρι τοῦ Ἁγίου Σάββα, χειροτονήθηκε πρεσβύτερος, ἐπιδόθηκε στήν ἄσκηση, τήν μελέτη καί συγγραφή καί σέ βαθύ γῆρας παρέδωσε τήν ἁγία ψυχή του στόν Κύριο.

Στήν ἀρχή τῆς μοναστικῆς του ζωῆς καί γιά λόγους ἐκκοπῆς θελήματος καί φρονήματος τοῦ ἀπαγορεύθηκε ἡ συγγραφή, ἡ ψαλμωδία καί ἡ διατύπωση λόγων φιλοσοφίας.

Μετά, ὅμως, ἀπό θερμές καί ἐπίμονες παρακλήσεις φίλου του μοναχοῦ, ὁ ὁποῖος πενθοῦσε γιά τόν θάνατο τοῦ κατά σάρκα ἀδελφοῦ του, παρέβη τήν ἀρχική ἐντολή, συνέταξε νεκρώσιμο τροπάριο καί ἄρχισε νά τό ψάλλει μέ τήν μελωδική φωνή του.

Ἕνεκα τῆς παρακοῆς αὐτῆς ὁ Γέροντας τόν ἔδιωξε ἀπό τό κελλί του. Ὁ Ἰωάννης θυμήθηκε τότε τήν ὀλέθρια παρακοή τῶν πρωτοπλάστων καί «ἔκλαυσε πικρῶς».

Ἀκολούθως ζήτησε νά μήν ἰσχύσει ἡ ποινή τῆς ἀποβολῆς ἀπό τήν Μονή, ἀντί τῆς ὁποίας ὑποχρεώθηκε νά καθαρίσει ὅλα τά ἀποχωρητήρια τῆς Μονῆς.

Μόλις μέ εὐχαρίστηση καί προθυμία ἀνέλαβε τό ἐγχείρημα, ὁ Γέροντας θαύμασε, τόν ἀγκάλιασε καί ἐγκωμίασε τήν ὑπακοή του. Λίγες ἡμέρες ἀργότερα ἡ Θεοτόκος φανερώθηκε στόν Γέροντα καί τοῦ συνέστησε νά λύσει τόν κανόνα τοῦ καλοῦ ὑποτακτικοῦ του καί νά τοῦ ἐπιτρέψει νά ὑμνεῖ τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ καί νά ἐλέγχει τίς πλάνες τῶν ἀσεβῶν.

Γιά αἰῶνες ὁ πιστός λαός τοῦ Κυρίου οἰκοδομεῖται, τρέφεται καί τέρπεται μέ τίς θεῖες διδαχές καί τίς ἀγγελικές καί οὐράνιες ψαλμωδίες τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ. Ὁ «χρυσοῤῥόας ποταμὸς» ἀρδεύει τίς καρδιές τῶν πιστῶν καί σκεπάζει τίς θάλασσες τῶν αἱρέσεων!

Μεγάλο μέρος τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς ἀποτελοῦν οἱ συνθέσεις τοῦ Ἁγίου. Ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἀποθησαυρίσει λόγους τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ στίς Δεσποτικές ἑορτές καί ἐγκώμια στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο καί τούς Ἁγίους.

Ἄγει σήμερα τά ὀνομαστήριά του καί ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυδωνίας καί Ἀποκορώνου κ. Δαμασκηνός. Πρό ἑνός ἔτους ὁ «Ἄγγελος» τῆς Ἐκκλησίας τῶν Χανίων «ἠσθένησε παραπλήσιον θανάτου· ἀλλ’ ὁ Θεὸς αὐτὸν ἠλέησεν».

Ἐπανῆλθε, μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ καί τήν θαυματουργική ἐπέμβαση τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου, στά πολυεύθυνα καθήκοντά του, στήν σταυρική ἐπισκοπική του διακονία… Μέ θέρμη καί εἰλικρίνεια ἄς παρακαλέσουμε τόν Κύριο νά ἐνισχύει τόν Ποιμενάρχη μας, νά τοῦ χαρίζει ὑγεία καί νά τόν ἀξιώνει νά ποιμαίνει θεαρέστως τόν λαό τοῦ Θεοῦ.

Δέν ἀγνοοῦν οἱ φιλόθεες ψυχές ὅτι ὁ Ἐπίσκοπος ἵσταται «εἰς τύπον καὶ τόπον Χριστοῦ». Αὐτή ἡ ἐκκλησιαστική διδασκαλία καί πραγματικότητα ἀποτελεῖ ὑπόμνηση τοῦ ὀφειλομένου σεβασμοῦ καί τῆς ἀγάπης πρός τούς Ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας.

Ἡ κατά Θεόν πολιτεία τοῦ ποιμνίου ἀναπαύει τόν ἀγαθό Ποιμένα, ὅπως ἡ πρόοδος τῶν τέκνων εὐφραίνει τούς γονεῖς.

Ἡ ἐν Χριστῷ ἀγάπη μεταξύ Ἐπισκόπου καί λαοῦ ἀναπαύει τόν Θεό καί εἶναι μυρίων ἀγαθῶν πρόξενος. Αὐτή ἡ ἀγάπη ἄς πρυτανεύει πάντοτε στήν Μητρόπολη τῶν Χανίων, ὥστε κληρικοί καί λαϊκοί, προφυλασσόμενοι ἀπό τό πάθος τῆς διχοστασίας, νά βαδίζουμε «ὁμοθυμαδὸν» πρός τήν «ἄνω Σιών». Ἀμήν.

top
Has no content to show!