Άρθρα - Απόψεις

Εν τοις μυστηρίοις

agia-dora

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Κυδωνίας και Αποκορώνου Αρχιμ. Δαμασκηνού Λιονάκη

Τονίζει ὁ Ἅγιος Νικόλαος Καβάσιλας ὅτι ἡ Ἐκκλησία «σημαίνεται» «ἐν τοῖς μυστηρίοις».

Τοῦτο μαρτυροῦν καί οἱ ἀκόλουθοι λόγοι τοῦ Ἁγίου Ἰουστίνου Πόποβιτς: «Ἡ Ἐκκλησία ἐν τῆ Εὐχαριστίᾳ καὶ ἡ Εὐχαριστία ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ».

Ἡ τέλεση τῆς Θείας Εὐχαριστίας ἀποτελεῖ τήν μεγαλύτερη προσφορά τῆς Ἐκκλησίας στόν κόσμο! Μέ τήν Θεία Λειτουργία «ἀνασαίνει ἡ πλάση», ἔλεγε ὁ μακαριστός π. Πορφύριος.

Τό «ὑπερφυὲς μυστήριον» δεσπόζει στήν ζωή τῶν συνειδητῶν χριστιανῶν καί τήν σφραγίζει, ὠφελεῖ καί σώζει ψυχές κεκοιμημένων καί ζώντων, καταισχύνει καί τρομοκρατεῖ τά πονηρά πνεύματα, στερεώνει τήν οἰκουμένη, ἁγιάζει τήν κτίση!

Ἡ Ὀρθοδοξία, ὅπως σημειώνει μακαριστός Ἱεράρχης, δέν χαρακτηρίζεται ἀπό πνεῦμα ἀκτιβιστικό.

Τό «Σοὶ παρακατατιθέμεθα τὴν ζωὴν ἡμῶν ἅπασαν» τῆς λειτουργικῆς εὐχῆς ὑπενθυμίζει τήν ἀνάγκη ἐναπόθεσης ὁλόκληρης τῆς ζωῆς μας στόν ἀγαθό Δημιουργό μας.

Καί ἡ ἐναπόθεση αὐτή εἶναι τολμηρή καί μεγαλειώδης, ὄντως «μεγίστη πράξις»! Ἡ «ἐν Ἐκκλησίαις» λατρευτική ζωή ἁγιάζει τόν ἄνθρωπο.

Ἡ λειτουργική προσευχή «ὑπὲρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου» πλατύνει τό «εἶναι» τῶν ἱερέων καί τῶν πιστῶν, τούς καθιστᾶ μετόχους τῆς ζωῆς τοῦ Χριστοῦ, τῶν παθημάτων τοῦ κόσμου καί τῆς «μελλούσης μακαριότητος».

Στήν Θεία Λειτουργία ἡ λύπη γιά τήν πανανθρώπινη ἁμαρτία καί τά ἐξ αὐτῆς παθήματα συνοδεύεται πάντοτε ἀπό τήν γλυκειά ἐλπίδα στήν ἄπειρη ἀγαθότητα τοῦ Θεοῦ.

Ὁ ὀρθόδοξος ἱερουργός «ἀναφέρει» τά αἰτήματα τῶν πιστῶν στόν θρόνο τῆς θείας μεγαλειότητος, ἐκτενῶς εὐχόμενος «ὑπὲρ ἐλέους, ζωῆς, εἰρήνης, ὑγείας, σωτηρίας, ἐπισκέψεως, συγχωρήσεως καὶ ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν τῶν δούλων τοῦ Θεοῦ».

Καί «ὁ Θεὸς τοῦ ἐλέους καὶ τῶν οἰκτιρμῶν» σπλαγχνίζεται τούς δούλους Του, κάμπτεται, «δυσωπεῖται» καί εὐλογεῖ…

Ἡ λειτουργική ζωή δέν εἶναι ἀποκομμένη ἀπό τήν ἐν γένει πνευματική ζωή τοῦ πιστοῦ. Ὅποιος δέν ζεῖ ὅλη τήν ἑβδομάδα εὐαγγελικά καί ἀσκητικά, θά σημειώσει ὁ μακαριστός π. Σωφρόνιος Σαχάρωφ, δέν μπορεῖ νά ζήσει τήν Κυριακή λειτουργικά!

Ἡ τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου καί ἡ ἐργασία τῶν χριστιανικῶν ἀρετῶν, ἡ σωματική καί πνευματική ἄσκηση καί ἡ μετοχή στήν εὐχαριστιακή Τράπεζα συνιστοῦν ἀδιάσπαστη ἑνότητα· ἡ εὐαγγελική ζωή καλλιεργεῖ στόν ἄνθρωπο τήν διάθεση λατρείας τοῦ Ὑψίστου, ἡ δέ λατρευτική ζωή εὐνοεῖ τήν ἄσκηση καί προάγει τό ὀρθόδοξο ἦθος.

Ὁ πιστός λαός μας δίνει μεγάλη σημασία στήν Θεία Λειτουργία.

Γνωστή ἡ παράδοση τοῦ «ἀνοίγματος» τῆς Ἐκκλησίας, τῆς προσφορᾶς δηλαδή τῶν ἀπαραιτήτων γιά τήν τέλεση τῆς «ἀναιμάκτου ἱερουργίας», ὑπέρ ὑγείας, ἀποκαταστάσεως καί ἀναπαύσεως προσφιλῶν προσώπων.

Γνωστός καί ὁ χαρακτηρισμός «ἀλειτούργητος» γιά ἀνθρώπους ἀπνευμάτιστους καί ὑλόφρονες, γιά ψυχές πού «δέν μυρίζουν Χριστό» καί δέν ἀποπνέουν τό ἄρωμα τῆς ἐκκλησιαστικῆς βιοτῆς…

Ἡ Θεία Λειτουργία μᾶς ἐνισχύει καί μᾶς ἐφοδιάζει, ὥστε μέ φρόνημα ἀνδρεῖο, μέ ἐπίγνωση τῶν πνευματικῶν μας μέτρων καί μέ ἀταλάντευτη πίστη στήν θεϊκή παντοδυναμία νά ἀντιμετωπίζουμε τίς πολλές καί μεγάλες δυσκολίες τῆς ζωῆς, πορευόμενοι πρός τόν Οὐρανό μέ ταπείνωση καί ἐλπίδα.

Ἀπαραίτητη πρός τοῦτο εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἀδυναμιῶν καί ἁμαρτημάτων μας καί ἡ εἰλικρινής ἐξομολόγηση σέ Πνευματικό, ὥστε «ἐν καθαρῷ συνειδότι» νά προσεγγίζουμε τά ἄχραντα Μυστήρια καί νά μεταλαμβάνουμε «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καὶ εἰς ζωὴν αἰώνιον». Ἀμήν. 

 

Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: ''Ο Υπουργός δεν μας λέει αλήθεια''

images

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου

 

Απευθύνομαι σε όλους σας, ο Μητροπολίτης σας Άνθιμος και θα ήθελα να είμαι μαζί σας τώρα, για να σας πω ότι και η τοπική σας Εκκλησία απεργεί σήμερα, και τα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως θα παραμείνουν όλη την ημέρα κλειστά.

Δεν απεργούμε ποτέ οι ιερείς σας, αλλά σήμερα βγαίνουμε στους δρόμους επειδή μιά πανανθρώπινη Αξία, επιχειρείται να καταργηθεί ύστερα από 1692 χρόνια!

Ας μην το δεχτούμε αυτό, συμπατριώτες.

Όταν ο Μέγας Κωνσταντίνος, πριν από 1692 χρόνια, καθιέρωσε την πρώτη ημέρα της εβδομάδος ως αργία, έδωσε τέλος στην συνεχή 7ήμερη εργασία, που δεν άφηνε κανένα δικαίωμα στους εγαζομένους.

Από τότε πέρασαν 17 αιώνες.

Σήμερα, γιατί να καταργηθεί η αργία;

Ποιός το ζήτησε;

Ποιός το επιβάλλει;

Ποιόν θα εξυπηρετήσει;

Ο Μητροπολίτης σας, σας προτείνω:

Μην υποχωρήσετε!

Συνεχίστε την αντίσταση!

Μη δεχτείτε ένα τέτοιο απάνθρωπο και αντίθεο Νόμο.

Η Κυριακή είναι για να πηγαίνουμε στην Εκκλησία, να ηρεμεί η ψυχή μας, να προσευχόμαστε στο Θεό και να κοινωνούμε το Χριστό.

Η Κυριακή είναι για να μένουμε έπειτα στο σπίτι, να δενόμαστε με την οικογένειά μας και να επικοινωνούμε με τους ανθρώπους μας.

Η Κυριακή είναι για να ξεκουραζόμαστε και να οργανωνόμαστε για την εβδομάδα που ακολουθεί.

Γιατί να μας την χαλάσουν;

Λένε: «για την ανάπτυξη του τόπου μας»!

Η ανάπτυξη δεν έρχεται όταν οι εργαζόμενοι μετατραπούν σε σκλάβοι.

Ανάπτυξη σημαίνει: μειωμένη φορολογία για να κινηθεί η αγορά.

Ο αρμόδιος Υπουργός δεν μας λέει αλήθεια. Η Ιστορία θα τον καταγράψει σαν τον «υπουργό που επανέφερε τη δουλεία».

Συμπατριώτες,

Μην υποκύψουμε. Μην θυσιάσετε την εντολή του Θεού. Μην πετάξετε στο βούρκο τις εργασιακές κατακτήσεις.

Τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες.

Η σημερινή απεργία γράφει ιστορία!

Σας εύχομαι καλή συνέχεια στην αγωνιστική σας διάθεση.

Σας αποχαιρετώ με τη φράση που είπε κάποτε ο καγκελάριος της Γερμανίας Όττο Βίσμαρκ:

«Δύο τρόπους ξέρω για να είναι κάποιος φτωχός και δυστυχισμένος σ’ όλη του τη ζωή: ο ένας είναι να κλέβει, κι ο άλλος να δουλεύει την Κυριακή»!

† Ὁ Μητροπολίτης Ἀλεξανδρουπόλεως ΑΝΘΙΜΟΣ

Φώτα δεύτερα...

images

Του Σεβ. Μητροπολίτη Καστορίας κ. Σεραφείμ

8 Νοεμβρίου ... και η σκέψη μας τρέχει στις αγγελικές δυνάμεις, στο νοερό κόσμο των Αγγέλων, των οποίων την σύναξη γιορτάζουμε.

1. Τι είναι οι Άγγελοι;

"Εισί λειτουργικά πνεύματα εις διακονίαν αποστελλόμενα δια τους μέλλοντας κληρονομείν σωτηρίαν" (Εβρ, α' 14)
Ο θεοφόρος Ιωάννης ο Δαμασκηνός θα γράψει τα εξής χαρακτηριστικά :

"Ο ίδιος ο Θεός ο κτίστης και δημιουργός των Αγγέλων τους έφερε από την ανυπαρξία στην ύπαρξη. Τους δημιούργησε σύμφωνα με την εικόνα Του και είναι η φύση τους φύση ασώματη, σαν κάποια πνοή και άυλη φωτιά, όπως γράφει ο θεόπνευστος Δαυίδ. Ο ποιών τους αγγέλους αυτού νεύματα και τους λειτουργούς αυτού πυρός φλόγα..."

2. Είναι κατά τον θεοφόρο Νείλο της Δαμασκού, τον Άγιο Ιωάννη : "φώτα δεύτερα νοερά εκ του πρώτου και ανάρχου Φωτός τον φωτισμόν έχοντα". "Δεν χρειάζονται γλώσσα και αυτιά, διότι χωρίς προφορικό λόγο επικοινωνούν μεταξύ τους και γνωστοποιούν τις σκέψεις και τα θελήματά τους...Είναι δυνατοί και πρόθυμοι για την άμεση εκτέλεση του Θείου θελήματος και καταφτάνουν αμέσως όπου τους προστάξει η απόφαση του Θεού...Ζουν στον ουρανό και έχουν ένα έργο ως σκοπό της ζωής τους υμνείν τον Θεό και λειτουργείν τω Θείω αυτού θελήματι" (ΕΠΕ 1, 142-148).

Ατενίζουν οι Αγγελοι, θα μας σημειώσει ο Μέγας Ιεράρχης της Καισαρείας Άγιος Βασίλειος, "τω κάλλει του Θεού". Τον διακονούν στο υπερουράνιο Θυσιαστήριο αλλά συγχρόνως και στο επίγειο Θυσιαστήριο όπου τελείται η Θεία Λειτουργία. Ευλαβείς Κληρικοί και φωτισμένες καρδιές από τη χάρη του Θεού βλέπουν την διακονία των Αγγέλων ιδιαιτέρως κατά την τέλεση του φρικτού Μυστηρίου της Θειας Ευχαριστίας.

Γι' αυτό και ψάλλουμε στο Απολυτίκιο του θαυματουργού Αγίου Σπυρίδωνος: "Άγγέλους έσχες συλλειτουργούντας σοι Ιερότατε".

Θα χρειαζόμασταν ακόμη τα μεταποιημένα από τη χάρη του Αγίου Πνεύματος μάτια του Γέροντος Ιακώβου της Μονής του Οσίου Δαυίδ για να αντικρύσουμε τις αγγελικές δυνάμεις να δορυφορούν "τον Βασιλέα της δόξης", να διακονούν τον Ιερέα "εφεστώτα τω θύματι", κατά την έκφραση του Ιερού Χρυσοστόμου, αλλά και να ψάλλουν τον ύμνο της μεγαλοπρεπούς δόξης του Θεού το "Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ".

3. Και στην καθημερινότητά μας έχουμε την παρουσία των Αγγέλων. Το αίτημα σε κάθε Ιερή Ακολουθία που απευθύνουμε προς τον Θεό είναι χαρακτηριστικό: "Άγγελον ειρήνης πιστόν οδηγόν, φύλακα των ψυχών και των σωμάτων ημών παρά του Κυρίου αιτησώμεθα".

Γιατί όμως δεν τους βλέπουμε, όπως οι Άγιοι της Εκκλησίας μας;

Γιατί δεν ακούμε τις αγγελικές φωνές τους, όπως μια ευλαβής Μοναχή στις μέρες μας που λίγο πριν την εκδημία της άκουγε αγγελικές και χερουβικές υμνολογίες;

Διότι απλούστατα, η ζωή μας δεν διαθέτει την αγιότητα και την καθαρότητα. Ο βίος μας απέχει πολύ από το δικό τους έργο, που είναι η αέναη δοξολογία του Θεού και η κοινωνία μαζί Του.

Έτσι δυσκολευόμαστε να τους έχουμε ως οδηγούς και να κινούμαστε μέσα στην διαρκή παρουσία τους. Η μετάνοιά μας όμως και η συμμετοχή μας στη ζωή της Εκκλησίας είναι εκείνη που μας εξασφαλίζει την επιδημία των Αγγέλων, την βοήθειά τους και την επισκίασή τους στις δύσκολες ώρες της δαιμονικής παρουσίας.

Άλλωστε, όπως ψάλλει ο Ιερός Υμνογράφος, "όπου επισκιάζει η χάρις του Αρχαγγέλου εκείθεν του διαβόλου διώκεται η δύναμις", "ού φέρειν τω φωτί αυτού προσμένειν ο πεσών εωσφόρος".

Γι' αυτό και πάντοτε με περισσότερη ευλάβεια και πίστη θερμή θα πρέπει να απευθυνόμαστε στις αόρατες και φιλικές προς εμάς αγγελικές δυνάμεις ζητώντας την προστασία τους:

"Άγιε Άγγελε ο εφεστώς της αθλίας μου ψυχής και ταλαιπώρου μου ζωής μη εγκαταλίπης με τον αμαρτωλόν".
Και ακόμη: "Μιχαήλ Αρχάγγελε του Θεού μην έλθεις ως λέων αγριότατος προς εμέ , μηδέ και την ψυχήν μου αρπάσεις ως στρουθίον εν ώρα του θανάτου συ μοι βοήθησον".

Ο Πόντιος ιεράρχης της Μητρόπολης Ξάνθης και Περιθεωρίου (1922-1935)

polikarpos

Στις 23 Ιουλίου 1939 απεβίωσε ο από τα Κοτύωρα του Πόντου, «κἀκεῖθεν εἰς Κοτύωρα πόλιν παρεγενήθησαν Ἑλληνίδα, Σινωπέων ἄποικον»,  καταγόμενος Μητροπολίτης, πρώην Ξάνθης, Πολύκαρπος.

Η νεκρώσιμη ακολουθία ψάλθηκε στον Μητροπολιτικό ναό, όπου χοροστάτησε ο μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος.

Τον επικήδειο εξεφώνησε ο Επίσκοπος Βρεσθένης, που μ’ εμπνευσμένη προσλαλιά εξύμνησε τις αρετές και την εθνική δράση του σεπτού ιεράρχη.

Την εκφορά παρακολούθησε και πλήθος πολύ κυρίως Ποντίων και ιδιαιτέρως Κοτυωρίτες Αθηνών-Πειραιώς και περιχώρων, που συνόδευσαν την σεπτή σορόν του έως το νεκροταφείο της Νέας Σμύρνης.

Ο αείμνηστος Μητροπολίτης Πολύκαρπος γεννήθηκε στα Κοτύωρα (Ορδού) του Πόντου το 1864 και βαπτίσθηκε με το όνομα Περικλής.

Φοίτησε αρχικά στην Ψωμιάδειο Σχολή των Κοτυώρων, που ήτανε την εποχή εκείνη σχολαρχείο. Μπήκε στην Θεολογική σχολή της Χάλκης, κι’ όταν απεφοίτησε, χειροτονήθηκε με τα’ όνομα Πολύκαρπος.

Από εδώ και πέρα αρχίζει η σταδιοδρομία του στη διακονία της Εκκλησίας και του Έθνους. Διορίσθηκε προϊστάμενος του ναού «Άγιος Ιωάννης της Κων/πόλεως.

Χρηματίζει έπειτα Πρωτοσύγκελος του Μητροπολίτη Ηρακλείας, του κατόπιν Οικουμενικού Πατριάρχη Γερμανού, και τον ακολουθεί στη Χαλκηδόνα, όπου είχε μετατεθεί.

Αργότερα ο αείμνηστος Πατριάρχης Κωνσταντίνος ο Ε’ τον διορίζει προϊστάμενο του ναού του Χριστού στον Γαλατά και σύμφωνα με απόφαση της Ιεράς Συνόδου, τον αποστέλλει σαν Πατριαρχικό Έξαρχο στον Πόντο για να συμβιβάσει διαφορές και διχοστασίες που είχαν δημιουργηθεί ανάμεσα στις Μονές του Πόντου και στον Μητροπολίτη της περιοχής.

Ύστερα από δεξιό χειρισμό κι’ επιτυχημένη διεκπεραίωση της λεπτής αυτής αποστολής, χειροτονήθηκε Μητροπολίτης της επαρχίας Κολωνίας και Νικοπόλεως του Πόντου κατά το έτος 1899.

Αφοσιώνεται με ζήλο κ’ ενθουσιασμό στο νέο του υψηλό λειτούργημα και χάρη και στις γνωριμίες του με τον μακαρίτη Αριστείδη Γεωργαντζόγλου Πασάν, βοηθό του Βαλή Σεβάστειας και τον φιλέλληνα Βαλή της Τραπεζούντας Καντρή –μπεη, κατορθώνει να προστατέψει αποτελεσματικά και να ανακουφίσει από τις δοκιμασίες του το δεινώς χειμαζόμενο έως τότε ποίμνιο του. Επιδίδεται με δραστηριότητα σε μια ριζική αναδιοργάνωση των Ελληνικών σχολείων της επαρχίας του και κατορθώνει σε μια δεκαετία να δημιουργήσει μια σοβαρή εκπαιδευτική αναγέννηση, άγνωστη έως τότε στα απομακρυσμένα εκείνα μεσόγεια  διαμερίσματα.

Και για να εξασφαλίσει τη συνέχεια στο δημιουργικό του αυτό έργο, φροντίζει και στέλνει ικανόν αριθμό νέων μαθητών της Επαρχίας του σε ανώτερα εκπαιδευτήρια, σαν το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας, το Ιεροδιδασκαλείο της Σάμου και της Πάτμου, τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης κλπ., για να χρησιμοποιηθούν αργότερα σα δάσκαλοι και ηγετικά στελέχη ανάμεσα στον Ελληνισμό της περιοχής.

Στα 1911 μετατίθεται στην Μητρόπολη Νεοκαισάρειας κ’ εγκαθίσταται πανηγυρικά στην έδρα του, στα Κοτύωρα.

Δωρίζει στην κοινότητα των Κοτυώρων το «Πολυκάρπειον Παρθεναγωγείον» και το οργανώνει σε πλήρες και πρότυπο εξατάξιο Παρθεναγωγείο, με επί πλέον μια τάξη νηπιαγωγείου.

Στη αρκετά προοδευμένη ήδη κοινότητα των Κοτυώρων δίνει καινούργια ζωή, καταστρώνει ευρύ πρόγραμμα αναδημιουργικό.

Η φιλοδοξία του να εργασθεί και να κάμει και άλλες δωρεές στην γενέτειρα του είναι μεγάλη. Με τον ίδιο ζήλο και με βάση το πρόγραμμα  και τον Κανονισμό της Κοινότητας επιδίδεται στην αναδιοργάνωση και άλλων κοινοτήτων της εκτεταμένης νέας Επαρχίας του.

Μα η μεσολάβηση του Ευρωπαϊκού πολέμου και η έκρυθμη κατάσταση έως το 1922 εμπόδισαν τη συστηματική εφαρμογή των αποτελεσμάτων του αναδημιουργικού αυτού προγράμματος σ’ όλη του την έκταση.

Με την ανταλλαγή τν πληθυσμών, μέσα σε εκείνο τον χαλασμό της Μικρασιατικής και Θρακικής καταστροφής, εκλέγεται στις 13 Οκτωβρίου 1922, ως Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου αντικαθιστώντας τον «προς Κύριον εκδημήσαντα» Μητροπολίτη Άνθιμο.

Φτάνει στην Καβάλα στις 31 Οκτωβρίου 1922 και αμέσως ανεβαίνει στην Ξάνθη  «διότι τα προβλήματα από την διάλυση του Ελληνικού στρατού της Μ.Ασίας και Θράκης αλλά και από την άφιξη των αλλεπαλλήλων κυμάτων των προσφύγων από τις πατρίδες της ανατολής ήταν πάρα πολλά και δυσεπίλυτα».

Κύριο πρόβλημα του υπήρξε η μέριμνα για τη εγκατάσταση όλων των χιλιάδων προσφύγων που σε ατέλειωτες ουρές η καραβάνια έρχονταν από τις αλησμόνητες πατρίδες της Ανατολής.

Πρόσφυγας και ο ίδιος αντιλαμβάνεται καλύτερα από τον καθένα « το δράμα των προσφύγων που αναζητούν καταφύγιο για να κουρνιάσουν αρχικά και στην συνέχεια τόπο για να εγκατασταθούν και να ξαναρχίσουν τη ζωή τους».

Γράφει σε ένα εξαιρετικό βιβλίο, που εξέδωσε η Μητρόπολη μας, ο Δρ. Θ. Πέτρος Γεωργαντζής «Γίνεται ο αγλαόκαρπος και πολύκαρπος ιεράρχης που διέθετε ακόμα και την ψυχή του για τους πρόσφυγες χριστιανούς του. Γίνεται τα πάντα τοις πάσι. Η επισύσταση του, η καθημερινή μέριμνα υπέρ παντός του πληρώματος της μητροπόλεως του».

Φροντίζει για τα ορφανά παιδιά του πολέμου και της προσφυγιάς και μεριμνά για την εγκατάσταση των παιδιών του ορφανοτροφείου Αδριανουπόλεως που καταφθάνουν στην Ξάνθη πείθοντας την Δημογεροντία της πόλεως να διαθέσει όλες τις Ιερές Μονές  για την περίθαλψη και συντήρηση τους. Έτσι φροντίζει την ίδρυση δύο ορφανοτροφείων, στην Μονή Ταξιαρχών και στην οδό Χρύσας (μετέπειτα Βενιζέλου). 

Φροντίζει για την στέγαση των στρατιωτών και αξιωματικών που έπρεπε να μείνουν στην Ξάνθη για δημιουργία γραμμής άμυνας και μετατρέπει το γυμνάσιο, αλλά και άλλα σχολεία, σε νοσοκομεία για την περίθαλψη τους.

Το 1935, τότε που τα πολιτικά πάθη οδήγησαν την χώρα μας σε ένα ολέθριο διχασμό, ο Πολύκαρπος κατηγορείται για συμμετοχή στο κίνημα της 1ης Μαρτίου συλλαμβάνεται και τίθεται σε αυστηρό κατ οίκον περιορισμό, ανατίθεται δε στον τότε Μητροπολίτη Μαρωνείας Άνθιμο η διενέργεια ανακρίσεων.

Ο σεμνός ιεράρχης αντιλαμβάνεται ότι το πόρισμα θα είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικό, για λόγους πολιτικούς κυρίως, και για τον λόγο αυτό υποβάλει την παραίτηση του στα μέσα Ιουλίου 1935.

Παραίτηση η οποία δεν γίνεται αποδεκτή και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος τον απαλλάσσει, με οριακή πλειοψηφία, των κατηγοριών κηρύσσοντας τον αθώο στις 10 Αυγούστου.

Παρά τη ν αθώωση του ο Πολύκαρπος, πικραμένος από τη συμπεριφορά κάποιων ιεραρχών αλλά και πολιτικών στην Ξάνθη, στις 17 Αυγούστου υποβάλει την παραίτηση και αποσύρεται οριστικά στη Ν. Σμύρνη Αττικής.

Σε άρθρο του με θέμα «Η συμβολή του Ορθόδοξου κλήρου στην διάσωση του Ποντιακού Ελληνισμού» ο θεολόγος, εκκλησιαστικός ιστορικός και νομικός Ιωάννης Ελ. Σιδηράς, γράφει: «Στην Ιερά Μητρόπολη Νεοκαισαρείας από το 1911 μητροπολίτης είχε εκλεγεί ο Πολύκαρπος Ψωμιάδης, ο οποίος από τις πρώτης στιγμής ενδιαφέρθηκε για την προστασία του ποιμνίου του από τις κάθε είδους Τουρκικές καταπιέσεις. Η αντιμετώπιση των Τουρκικών αυθαιρεσιών ήταν στο στόχαστρό του και γι’ αυτό ήταν έντονα και σκληρά τα υπομνήματα που απέστειλε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο καταγγέλλοντας κάθε τουρκική παράβαση, με αποτέλεσμα να διωχθεί, φτάνοντας στο πιο ακραίο σημείο, να καταδικασθεί ερήμην σε θάνατο από τα περιβόητα τουρκικά δικαστήρια της Ανεξαρτησίας στην Αμάσεια, τον Σεπτέμβριο του 1921.

Όσο μετριοπαθής και αν ήταν ως χαρακτήρας, δεν μπορούσε παρά να είναι επικριτικός προς τους Τούρκους για τα ανομολόγητα έργα τους. Εντούτοις, ερχόμενος ο μητροπολίτης Πολύκαρπος σ’ επικοινωνία με τις Τουρκικές αρχές, κατόρθωνε να τους εμπνεύσει τον σεβασμό προς το πρόσωπό του, επειδή ακριβώς η όλη του πολιτεία διεπνέετο από ένα γενικό πνεύμα σωφροσύνης αλλά και γενναίας δράσεως. Έτσι, δεν είναι ολίγες οι περιπτώσεις που κατόρθωνε να επανορθώσει κατάφωρες αδικίες από τους Τούρκους σε βάρος του Ελληνικού πληθυσμού».

Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η νέα πορεία της Παναγίας Σουμελά στην Ελλάδα, στο όρος Βέρμιο στις Καστανιές, ξεκίνησε στις 29 Μαΐου 1930 στην Ιερά Μονή του μεγάλου Σπηλαίου, στα Καλάβρυτα Αχαΐας.

Εκεί ο μακαριστός Μητροπολίτης Ξάνθης Πολύκαρπος Ψωμιάδης, που βρέθηκε ως επισκέπτης και προσκυνητής, εισηγήθηκε στον υψηλό καλεσμένο της Μονής, τον τότε Πρωθυπουργό της Ελλάδας Ελευθέριο Βενιζέλο, την μεταφορά της εικόνας της Παναγίας, από τον Πόντο στην Ελλάδα.

Συγκινημένος ο Βενιζέλος υποσχέθηκε πως θα εξαντλήσει όλα τα μέσα για να ικανοποιήσει την επιθυμία του, που ήταν και  επιθυμία του λαού των Ποντίων.

Πράγματι το 1930 και σε επίσκεψη του τότε Πρωθυπουργού της Τουρκίας Ισμέτ Ινονού, στα πλαίσια προώθησης της ελληνοτουρκικής φιλίας, ο ποντιακής καταγωγής Λεωνίδας Ιασωνίδης , υπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας, ζήτησε, σε άπταιστα τουρκικά, την άδεια να πάει αντιπροσωπεία στον Πόντο για να παραλάβει τα σύμβολα της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού.

Λέγεται ότι ο Τούρκος Πρωθυπουργός ενθουσιάστηκε όταν άκουσε τον Έλληνα Υπουργό να μιλά μαζί του σε άψογη τουρκική γλώσσα και γι αυτό του έδωσε την σχετική άδεια.

Αρκετά αξιομνημόνευτο είναι και το συγγραφικό έργο του καθώς και άρθρα, μελέτες και ομιλίες.

Υπήρξε δωρητής του ιστορικού και λαογραφικού περιοδικού «Αρχείον του Πόντου» που εκδίδετο από την Επιτροπή Ποντιακών Μελετών. Άφησε, μεταξύ των άλλων, μέρος της περιουσίας του στο Δημοτικό Νοσοκομείο Ξάνθης.

Η πολύπλευρη εκκλησιαστική και εθνική δράση του αοιδίμου ιεράρχη τον κατατάσσει δικαιωματικά ανάμεσα στις εκλεκτές μορφές που διαδραμάτισαν σπουδαίο ρόλο στις δύσκολες και χαλεπές περιστάσεις της εποχής εκείνης.

Ας είναι αγέραστη η μνήμη του κι ελαφρύ το χώμα της Ξάνθης, της γης που αγάπησε και πόνεσε, που θα τα σκεπάσει σε λίγο.

Βοηθήματα:

Περιοδικό «Ποντιακά Φύλλα» και το βιβλίο «Συμβολή στην Εκκλησιαστική Ιστορία»

του Δρ. Θ. Πέτρου Γεωργαντζή.

Ρωμανίδης Ν. Θεόδωρος

Σύλλογος Ποντίων Ν. Ξάνθης

Προσκυνήσαι τω Κυρίω

images

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Κυδωνίας και Αποκορώνου Αρχ. Δαμασκηνού Λιονάκη

Όταν οι μοναχές του Ησυχαστηρίου της Σουρωτής ζήτησαν από τον μακαριστό π. Παΐσιο να αναφερθεί στο προσκύνημά του στην Τήνο, εκείνος αποκρίθηκε: «Τι να πω; Μια τόσο µικρή εικόνα κι έχει τόση Χάρη! Δεν μπορούσα να ξεκολλήσω από κοντά της. Παραµέρισα λίγο, για να µήν εµποδίζω τους άλλους που ήθελαν να προσκυνήσουν».

Οι παραπάνω εμπειρικοί λόγοι είναι δηλωτικοί της μεγάλης ευλογίας των θαυματουργών εικόνων και των ιερών προσκυνημάτων!

Πόσοι, αλήθεια, μετεστράφησαν «εξ απιστίας εις πίστιν» κατά την διάρκεια ενός προσκυνήματος…

Πόσες χιλιάδες ψυχές «ξεκλειδώθηκαν» και ειρήνευσαν μπροστά στις θαυματουργές εικόνες… Πόσοι προσκυνητές αποφάσισαν να «βάλουν καλή αρχή» στην ζωή τους, να ζήσουν «εν μετανοία» και να πορευθούν «μηκέτι αμαρτάνοντες»…

Τα θαύματα των αγίων προσκυνημάτων δεν μπορούν να απαριθμηθούν. Οι Άγιοι Τόποι, το Άγιον Όρος, η Πάτμος, η Τήνος, τα Μετέωρα, τα Σπήλαια του Κιέβου, η Αριζόνα, όλα τα προσκυνήματα συντελούν σε πλήθος καλών αλλοιώσεων και πνευματικών νεκραναστάσεων!

Ποταμός οι προσευχές και τα αιτήματα των πιστών στα ιερά προσκυνήματα• παρακλήσεις για εξεύρεση εργασίας και οικογενειακή αποκατάσταση, τάματα για την θεραπεία ασθενειών και την απόκτηση παιδιών, δάκρυα για την επιστροφή πλανηθέντων, ικεσίες για ευλογία κοπαδιών και χωραφιών…

Η αυθεντική χριστιανική ζωή ρέει «εν πνεύματι και αληθεία» και «υπέρκειται παντός εξωτερικού σχήματος», σημειώνει ο μακαριστός π. Σωφρόνιος Σαχάρωφ, υποδεικνύοντας στους πιστούς «καθ’ υπερβολήν οδόν».

Ο Θεός, όμως, ο Οποίος ευαρεστείται στην πνευματική τελειότητα και βραβεύει τα υψηλά ασκητικά παλαίσματα, αμείβει και τις ταπεινές προσπάθειες των μετρίων.

Δέχεται ως άσκηση τον κόπο του προσκυνήματος, την οδοιπορία, την θυσία χρόνου και ανέσεων• βραβεύει την προσευχητική διάθεση και την «καύσιν της καρδίας» των προσκυνητών.

Όποιος τιμά την αγιότητα ενός τόπου, τον Θεό τιμά! Όποιος με διάθεση λατρευτική ταξιδεύει, υποβαλλόμενος σε κόπους και επιθυμώντας «προσκυνήσαι τω Κυρίω», δεν θα χάσει τον μισθό του.

Μπορούμε να βεβαιώσουμε ότι τέτοιου είδους προσκυνήματα αποτελούν «θυσίαν ευάρεστον τω Θεώ»!

Για να διαφυλαχθεί, όμως, ο πνευματικός χαρακτήρας και να αποφευχθεί η εκκοσμίκευση, η οποία αποτελεί σοβαρό κίνδυνο για τα προσκυνηματικά ταξίδια και πολύ κατηγορείται από τον π. Παΐσιο, είναι ανάγκη να σκέπτεται ο προσκυνητής «δι’ ο εξήλθε» και να προσπαθεί να δικαιώσει τον ψυχωφελή σκοπό του προσκυνήματος.

Οι θεοβάδιστοι, θεοτοκοβάδιστοι και αγιοβάδιστοι τόποι, οι Μονές και οι Ναοί της Ορθοδοξίας μας, τα χαριτόβρυτα λείψανα και οι θαυματουργές εικόνες πάντοτε θα αποτελούν πηγή ευλογίας και θα προσκαλούν «εις προσκύνησιν» ψυχές καλοπροαίρετες «από περάτων έως περάτων της οικουμένης»!

top
Has no content to show!