Άρθρα - Απόψεις

Μητροπολίτης Καλαβρύτων: ''Γιατί να μη κλείσει η ΕΡΤ...''

images

Του Μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου

Κατ' αρχήν θέλω αν διευκρινίσω πως κάθε φορά που δημιουργείται μια νέα στρατιά ανέργων πονάμε και συμπάσχουμε μαζί με τους!

Διότι η απώλεια της εργασίας μας σημαίνει δυστυχία! Διαταράσσει την οικονομική κατάσταση μιάς οικογενείας, οδηγεί σε αδιέξοδα, επιφέρει διχόνοια και γκρίνια μέσα στην οικογένεια, προκαλεί άγχος με όλα όσα αυτό συνεπιφέρει.

Έτσι λοιπόν και στην περίπτωση της ΕΡΤ εκφράζουμε την συμπάθειά μας προς όλους, όσοι διέρχονται την δοκιμασία της απολύσεως.

Αλλά γιατί να μη κλείσει η ΕΡΤ, εφόσον τόσα χρόνια όσοι είχαν την ευθύνη αρνούνταν να την εξυγιάνουν εις πείσμα κάθε κρίσης, οικονομικής ή και θεσμικής; Συνέβαιναν εκεί πολλά παρατράγουδα: Ας θυμηθούμε μερικά:

1. Διεπράττετο και εκεί μια μεγάλη σπατάλη του δημοσίου χρήματος! Παρακάτω θα διαβάσετε τον κατάλογο μερικών στελεχών και το ύψος της αμοιβής των. Είναι λογικό ένας Διευθυντής Ειδήσεων της ΕΡΤ να παίρνει μισθό 324.000 € το χρόνο, ενώ ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ να παίρνει σε ένα χρόνο 25.000, όσα παίρνει ο δημοσιογράφος μόλις σε ένα μήνα, δηλ. 2.000 € ; Ποιά είναι λοιπόν τα στοιχεία της υπεροχής ενός τηλεπαρουσιαστή της ΕΡΤ, ο οποίος παίρνει 25.000 € κάθε μήνα  από την ΕΡΤ και γιατί άραγε να υποβαθμίζεται και να ευτελίζεται τόσο πολύ ο εκάστοτε Αρχηγός του ΓΕΕΘΑ με τις μηνιαίες αποδοχές του να μη ξεπερνούν το ποσόν των 2.000 €; Αυτό  το αίσχος έπρεπε κάποτε να σταματήσει!

2. Όλα τα κόμματα είχαν μια αστείρευτη δεξαμενή, την Κρατική Τηλεόραση, όπου μπορούσαν να διορίζουν τα "δικά" τους παιδιά! Έτσι Υπουργοί των εκάστοτε Κυβερνήσεων μπορούσαν, χωρίς τις τυπικές διαδικασίες που ακολουθούνται για άλλους εργαζόμενους, (ΑΣΕΠ κλπ). να διορίσουν τον γυιό τους, την ανεψιά τους, την γυναίκα τους, την αδελφό τους κ.ου.κ. Οι Υπουργοί κάποτε έφευγαν, αλλά οι διορισμένοι συγγενείς τους έμεναν στην ΕΡΤ!  Και μαζί μ’ αυτούς προστίθεντο και οι συγγενείς και φίλοι και των νέων εκάστοτε υπουργών και βουλευτών, (αντιστοίχως με ό,τι γίνεται και με τους υπαλλήλους της Βουλής), οι οποίοι ωστόσο στην ΕΡΤ προσλαμβάνονταν ως ορισμένου χρόνου συμβασιούχοι, αλλά  στην πορεία διεκδικούσαν και αυτοί την μονιμοποίηση, την ώρα όμως που οι από πριν  «μόνιμοι» αναγκαστικά, παραγκωνίζονταν, μη βρίσκοντας ως και γραφείο για να  κάτσουν και έτσι σταδιακά, ελλείψει πραγματικού αντικειμένου εργασίας κάποιοι δεν προσέρχονταν καν στην εργασία τους, αλλά όμως συνέχιζαν να μισθοδοτούνται, όντας παροπλισμένοι….Έτσι λοιπόν αυξάνονταν οι στρατιές των εργαζομένων στην ΕΡΤ καί οι παχυλοί μισθοί εξακολουθούσαν να καταβάλλονται, οδηγώντας στις σημερινές στρατιές αντίστοιχα των απολυμένων.

3. Ως τυπικό παράδειγμα έστω το δημοσίευμα κυριακάτικης εφημερίδος της 16ης Ιουνίου:  Πρόσωπο, που σήμερα κατέχει Κυβερνητική θέση, και καταγγέλλει αυτό το καθεστώς που προείπαμε,  καταγγέλλεται από τους πρώην συναδέλφους του και  ο ίδιος  για τα εξής καταπληκτικά: "Το 1994 ένας ευειδής νεαρός, 31 χρόνων, έφτασε στο Ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής έχοντας στις αποσκευές του......τις συστάσεις του Υπουργού πατέρα του....Ο νεαρός....εμφανίσθηκε στην τότε διευθύντρια Ειδήσεων και προσελήφθη ως φέρελπις παρουσιαστής ειδήσεων. Αρχικά το νομικό του καθεστώς ήταν Σύμβαση έργου με την Εταιρεία.... Στα τέλη του 1995..του δόθηκε η ευκαιρία να μετεκπαιδευθεί  στο CNN. ....Η διαφορά σε σχέση με άλλους εργαζομένους ήταν, ότι πληρωνόταν συγχρόνως από τήν ΕΡΤ και μάλιστα για 57 ημέρες εισέπραξε 9.500 δολάρια, εκτός από τα εισιτήριά του για να μεταβεί στην Ατλάντα και επί πλέον 5.600 δολάρια για τις διανυκτερεύσεις. Κρίσιμη λεπτομέρεια είναι  ότι είχε προηγηθεί η  μονιμοποίησή του......σε μια εποχή που δεν γίνονταν προσλήψεις....". Εάν, λοιπόν, όλα αυτά, που αντιγράφουμε εδώ από την κυριακάτικη εφημερίδα,  είναι αλήθεια,  τότε στον Πρωθυπουργό κ. Αντ. Σαμαρά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε την θέληση και τη πυγμή που επέδειξε  για την μεγάλη απόφασή του να ξεκαθαρίζει επιτέλους την αμαρτωλή ΕΡΤ, την οποία  οι προκάτοχοί του όχι μόνο απέφευγαν επισταμένως να κάνουν, αλλά συντηρούσαν την αρρώστεια, υπό ένα και μόνον όρο όμως: ότι αυτός ουδέποτε είχε προβεί σε παρόμοιους αμαρτωλούς διορισμούς!

4. Ας συνεχίσουμε την εξιστόρηση των πολλών αμαρτιών της ΕΡΤ με συγκεκριμένα γεγονότα και αριθμούς. "Τον Μάϊο του 2010 απασχολούνταν στην ΕΡΤ 3.500 μόνιμοι και 1047 συμβασιούχοι, δηλαδή 4.547 εργαζόμενοι όλων των ειδικοτήτων" (αντλούμε τα στοιχεία αυτά και πάλι από την κυριακάτικη έκδοση μεγάλης Αθηναϊκής εφημερίδος).

5. Καλά λοιπόν τους πληρώνουμε! Αλλά για ποιό λόγο; Για να μας ειρωνεύονται ασύστολα μερικοί απ’αυτούς στα πρωϊνά Δελτία της ΝΕΤ;

Μήπως για να μας κατηχούν στην αριστερή κουλτούρα του αθεϊσμού, και του δικού τους «προοδευτικού» «lifestyle»; Αφού οι ίδιοι δεν είχαν ούτε τη διάθεση ούτε την προαπαιτούμενη «παιδεία» και συναίσθηση σεβασμού προς το σύνολο των τηλεθεατών τους, μήπως θα ήταν καλύτερα πρώτα να διδαχθούν  τους κανόνες της καλής συμπεριφοράς, του αυτοσεβασμού κλπ.  και έπειτα να εμφανίζονται στο "γυαλί" κρίνοντας τους άλλους, που δεν ανήκαν στη δική τους «ιδεολογία» και βεβαίως  εκτός του  εαυτού των;!

Και τέλος ίσως θα πρέπει μερικοί εξ αυτών, να μάθουν να είναι σοβαροί στην εκτέλεση της αποστολής των. Να είναι σοβαροί τόσο στην εκφορά του δημόσιου λόγου τους, όσο και στην έκφραση του προσώπου τους!  

Οι άνθρωποι σήμερα είμεθα αρκετά κουρασμένοι από τα καθημερινά μας προβλήματα.

Είναι άραγε ανάγκη σε κάποια  πρόσωπα των τηλεπαρουσιαστών της δημόσιας τηλεόρασης, που συνεχώς και με προκλητικότητα μας νουθετούν υπό   τύπο  "ξερόλα" (=τα ξεύρουν όλα), είναι ανάγκη λοιπόν στα πρόσωπά τους να βλέπουμε "γκριμάτσες" που είτε μας τρομάζουν, πρωί- πρωί, είτε απλώς μας απωθούν; Άλλοτε με την ειρωνεία, άλλοτε με  απαράδεκτα σχόλιά τους, άλλοτε με ένα υπεροπτικό ύφος, που μας θυμίζει εωσφορικό εγωϊσμό, πλήττουν από θέση ισχύος κιόλας,  το δημόσιο αίσθημα ή και απωθούν τους τηλεθεατές! Κατά βάσιν ο Θεός τους έδωσε καλό παρουσιαστικό!  Γιατί είναι ανάγκη λοιπόν να μας προκαλούν αποστροφή;

Θα σας παρουσιάσουμε, λοιπόν, εδώ μερικές τέτοιες εκφράσεις προσώπου κάποιων γνωστών τηλεπαρουσιαστών της ΝΕΤ, για να μας καταλάβετε.

Ας αρχίσουμε με την ομορφιά των προσώπων! Ο Θεός τους έδωσε ομορφιά! Τούς έδωσε χαριτωμένα πρόσωπα!

Σε αντίθεση με «τηλεοπτικά πρότυπα», όπως τα παραπάνω, εμείς εδώ στην Αιγιάλεια είχαμε ως τώρα την ευλογία του Θεού να βλέπουμε στις οθόνες μας ως ανταποκρίτρια της ΕΡΤ σε σοβαρά γεγονότα, μια κατά πάντα αξιοπρεπή γυναίκα, σεμνή, ευγενική και συνετή δημοσιογράφο, την κυρία,  την δική μας κυρία Αθανασία Σταμοπούλου. Η περιπέτειά της ιδιαιτέρως πολύ μας έχει λυπήσει.

Όσο σκληρό, λοιπόν, και αν είναι το μέτρο της  ολικής καταργήσεως της «εταιρείας» ΕΡΤ άχρι συστάσεως της νέας Δημόσιας -για όλους όμως-  Ραδιοτηλεόρασης, για πολλούς λόγους, πολύ περισσοτέρους των όσων εμείς περιγράψαμε, ήταν ένα αναγκαίο για την εξυγίανση, γενναίο μέτρο,  για να ξεριζωθεί εκ βάθρων  ένα αμαρτωλό κατεστημένο, που οι προηγούμενες «τοποθετημένες» διοικήσεις του επί όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, όχι μόνο αρνούνταν εμπράκτως να εξυγιάνουν, αλλά σκοπίμως για «παραταξιακούς και κομματικούς λόγους» συντηρούσαν.

Ένα «αμαρτωλό» διεφθαρμένο –όπως όλοι κατά καιρούς δημόσια κατήγγειλαν δίχως όμως να κάνουν και κάτι γι αυτό-, καθίδρυμα, που πλήρωναν όλοι οι Έλληνες, κάποιων «βολεμένων» ανθρώπων, πολλοί από τους οποίους  ούτε τον εαυτό τους εσέβοντο, ούτε την περίοπτη θέση τους, ούτε το αξίωμά τους, που είναι λειτούργημα και όχι επάγγελμα, ούτε βέβαια και το τηλεοπτικό κοινό τους.

Μακάρι κάτι καινούργιο, προ πάντων δε κάτι το υγιές να δημιουργηθεί αύριο!

 

Μία πολυδιάστατη ιστορική επέτειος

images

Του Ανδρέα Παπαβασιλείου, Διδάκτορα Θεολογίας

Αυτή την εβδομάδα συμπληρώνονται πενήντα χρόνια από τους εορτασμούς που οργανώθηκαν το 1963 για τον παγχριστιανικό πανηγυρισμό της χιλιετηρίδας του Αγιορείτικου Μοναχισμού.

Οι εορτασμοί αυτοί ήταν τρίμηνης διάρκειας, με αφετηρία την Κωνσταντινούπολη ( 1 - 5 Μαρτίου ) και κατάληξη το ΄Αγιο ΄Ορος  ( 19 - 23 Ιουνίου ). Ενδιάμεσα αυτών οργανώθηκαν εορτασμοί στη Θεσσαλο-νίκη ( 9 - 11 Μαρτίου ) και στην Αθήνα ( 17 - 24 Απριλίου ).

Κατά τη διεξαγωγή των εορτασμών αυτών πραγματοποιήθηκαν πολλές λατρευτικές συνάξεις και ει-δικές πνευματικές συγκεντρώσεις με σχετικές ομιλίες και προβολές.

Χαρακτηριστικό όλων των εκδηλώσεων ήταν η αρμόζουσα στο γεγονός μεγαλοπρέπεια, η βαθυτάτη θρησκευτική κατάνυξη και η ευρυτάτη συμμετοχή του λαού. Ειδικά για τις εκδηλώσεις στην Αθήνα μεταφέρθηκε από το ΄Αγιο ΄Ορος η ιστορική και θαυματουργή εικόνα της Θεομήτορος, η επονομαζόμενη «΄Αξιόν εστιν ».

Οι καταληκτήριες εόρτιες εκδηλώσεις, οι οποίες ήταν πενθήμερες (19 - 23 Ιουνίου 1963), έλαβαν χώρα στο ΄Αγιο ΄Ορος στην παρουσία του βασιλέα Παύ-λου και του τότε διαδόχου του Θρόνου πρίγκιπα Κωνσταντίνου.

Επίκεντρο των εορτασμών στο Άγιο ΄Ορος ήταν οι Καρυές, που είναι η « πρωτεύουσα » της Αθωνικής πολιτείας και η έδρα της Πρωτεπιστασίας, καθώς και η Μονή της Μεγί-στης Λαύρας.

Η λήξη των πανηγυρικών αυτών εκδηλώσεων συνδυάστηκε με πολυαρχιερατικό συλλείτουργο, το οποίο τελέστηκε στον Ναό του Πρωτάτου και του οποίου προέστη ο Οικουμενικός Πατριάρχης Αθηναγόρας, σ’ αυτό δε μετέσχαν οι Πατριάρχες Ιεροσολύμων Βενέδικτος, Σερβίας Γερμανός, Ρουμανίας Ιουστινιανός, και Βουλγαρίας Κύριλλος, ο Ρώσος Αρχιεπίσκοπος Ροστόβ και μετέπειτα Μητροπολίτης Λένινγκραντ Νικόδημος, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος, ο Αρχιεπίσκοπος Φινλανδίας Παύλος, ο Τσεχοσλοβάκος επίσκοπος Μεθόδιος και πολλοί άλλοι αρχιερείς.

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το βαρυσήμαντο Μήνυμα του Πατριάρχη Αθηναγόρα, το οποίο διάβασε ο ίδιος μετά την ανάγνωση του ιερού Ευαγγελίου.

Στο τέλος της Θ. Λειτουργίας ο Οικουμενικός Πατριάρχης, εις επήκοον όλων, διάβασε επιστολή του την οποία απηύθυνε προς την Ιερά Κοινότητα με την ευκαιρία του εορτασμού της χιλιετηρίδας και επέδωσε στον Πρωτεπιστάτη χρυσή πλάκα στην οποία αναγράφονταν τα εξής: « Τοις μεν πρόσθεν ασκήσει και πνευματικοίς αγώσι διαλάμψασι και την μοναχικήν ταύτην των ορθοδόξων πολιτείαν εις περιωπήν αγαγούσι μακαρισμόν και μνημόσυνον αιώνιον, τοις δε νυν τοις εκείνων ίχνεσι κατακολουθούσι και την τιμίαν αγιορειτικήν παράδοσιν τη Εκκλησία και τω κόσμω αλώβητον και ζώσαν διαφυλάττουσιν έπαινον και ευλογίαν σπό της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας τη χειρί της ημών μετριότητος επί τη πρώτη χιλιε-τηρίδι. Εν Αγίω ΄Ορει εν έτει σωτηρίω 1963, μηνί Ιουνίου κγ΄, Ινδικτιώνος Α΄ ».

Στο περιεχόμενο αυτής της πλάκας συνοψίζονται οι λόγοι για τους οποίους οργανώθηκαν οι πολυήμερες αυτές εκδηλώσεις.

Πέραν από τον εορτασμό του μεγάλου γεγονότος της πρώτης χρυσής χιλιετίας ( 963 - 1963 ) του Αγιορείτικου Μοναχισμού, ήταν και η απότιση οφειλετικής τιμής προς τον άγιο Αθανάσιο, τον Αθωνίτη, ο οποίος κατέστη πατέρας του με την ίδρυση από αυτόν της ιεράς Μονής της Μεγίστης Λαύρας, καθώς και προς όλους τους κάθε μορφής πολίτες της Αθωνικής πολιτείας, οι οποίοι απαρνήθηκαν τα πάντα, για να αποκτήσουν τον πολύτιμο μαργαρίτη μέσω της κατανυκτικής και θεάρεστης προσευχής, της περισυλλογής και της παντοιοτρόπου ασκήσεως.

Οι Αγιορείτες πατέρες αναδείχθη-καν άξιοι συνεχιστές της ορθόδοξης ασκητικής ζωής και παράδοσης, πρόμαχοι της Ορθοδοξίας, ανύστακτοι φύλακες και γενναίοι προστάτες των ιερών και των οσίων της Πίστεώς μας, αποτελεσματικοί υπερασπιστές ανεκτίμητων θησαυρών, πολύτιμων έργων τέχνης και κάθε άλλου πολιτιστικού επιτεύγματος.

Ο χριστιανικός Μοναχισμός πρωτοεμφανίστηκε τον 4ο αιώνα, στην Ανατο-λή, από όπου μεταφέρθηκε στη Δύση. Κοιτίδα του Μοναχισμού είναι η Αίγυπτος.

Από εκεί μεταφυτεύθηκε στην Παλαιστίνη, στη Συρία, στη Μικρά Ασία και στην Κωνσταντινούπολη, όπου ιδρύθηκαν ονομαστές Μονές, όπως ήταν η Μονή του Στουδίου και η Μονή των Ακοιμήτων.

Με τη μεταφορά του μοναχισμού στη χερσόνησο του ΄Αθωνα διαφοροποιήθηκε και η αντίληψη για το μοναχικό ιδεώδες, που είχε προηγουμένως ταυτιστεί με τον αναχωρητισμό, ο οποίος αναπτύχθηκε στις ερήμους. ΄Αρχισε τώρα να καλλιεργείται ένα είδος μοναχισμού, ο οποίος συνδυάστηκε με τον κοινοβιακό τρόπο ζωής, τον οποίο εισήγαγε στο ΄Αγιο ΄Ορος ο άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης, ο οποίος είχε την εμπειρία της άσκησης στο όρος ΄Ολυμπος της Βιθυνίας.

Στον ΄Αθωνα ο Μοναχισμός εμφανίστηκε τον 10ο αιώνα μ. Χ., όταν ο άγιος Αθανάσιος, με την υποστήριξη του αυτοκράτορα Νικηφόρου Β΄, του Φωκά, ίδρυσε το 963 μ. Χ. την πρώτη Μονή στο ΄Αγιο ΄Ορος, τη Μονή της Μεγίστης Λαύρας. Μετά από αυτήν ιδρύθηκαν βαθμιαία και οι άλλες Μονές.

Παράλληλα με αυτές συστάθηκαν και λειτουργούν μέχρι σήμερα και τα άλλα είδη Μοναχισμού : Οι σκήτες, τα κελλιά, τα καθίσματα και οι καλύβες.΄Ολα αυτά  τα χρόνια, από τη σύστασή του μέχρι σήμερα, ο Αγιορείτικος Μοναχισμός γνώρισε ασφαλώς και περιόδους ακμής, αλλά και δύσκολα χρόνια, κατά τα οποία ποικιλότροπα δοκιμάστηκε, πάντοτε όμως έδωσε και δίδει τη δική του μαρτυρία, ως σύμβολο της δογματικής και της εθνικής ενότητας των Ορθοδόξων, ως προπύργιο της ορθόδοξης μοναχικής παράδοσης, ως σάλπιγγα της γνήσιας χριστιανικής διδασκαλίας, ως γαλήνιος λιμένας ταλαιπωρημένων ψυχών, ως τόπος εσωτερικής περισυλλογής.

Να ο λόγος για τον οποίο κρίναμε αναγκαία την αναφορά μας σήμερα στον Μοναχισμό, ο οποίος συμπλήρωσε φέτος χίλια και πενήντα χρόνια από την πρώτη εμφάνισή του στο ΄Αγιο ΄Ορος του ΄Αθωνα, στην ιερή χερσόνησο της Χαλκιδικής.

Λαρίσης Ιγνάτιος: ''Θέλουν να αποδυναμώσουν την Εκκλησία''

images

Του Σεβ. Μητροπολίτου Λαρίσης κ. Ιγνατίου

Καταλαμβάνεται κανείς από λύπη, όταν διαπιστώνει ότι καταργούνται και απαξιώνονται θεσμοί ακατάλυτοι.

Τώρα μαθαίνουμε πάλι, ότι καταργείται η αργία της Κυριακής. Κάποιους τους είχε πιάσει σπουδή να προσθέσουν και την αργία του Σαββάτου. Αυτό βλέπεις μας επέβαλαν τότε. Τώρα τους ενοχλεί η Κυριακή.

Να καταργήσουμε την αργία της Κυριακής. Να διαπράξουμε το αμάρτημα της ασεβούς αρπαγής. Να αρπάξουμε, να κλέψουμε, να βεβηλώσουμε την ημέρα του Κυρίου, και να την αμαυρώσουμε.

Λυπάται κανείς και πικραίνεται. Δεν έχουν επίγνωσι τι μέγεθος είναι και τι αξία έχει η Κυριακή; Αυτός ο πολυσήμαντος όρος ζωής; 

Αλήθεια, αυτοί που τα αποφασίζουν αυτά, δεν σκέπτονται ότι αυτή η πατρίδα έχει ένα ορθόδοξο πλήρωμα, που αναγεννάται και μεταμορφώνεται μέσα στη θεία λατρεία της Εκκλησίας του; Δεν σκέπτονται ότι σπάει ένας θεσμός πολυσήμαντος; Δεν φοβούνται το Θεό; Πως στενεύουν τα όρια της ζωής των ανθρώπων;

Η Κυριακή έχει διαστάσεις μοναδικές. Δεν μπορεί κανείς να αποτιμήση την αξία της. Είναι εντολή αρχαία, του Θεού του Υψίστου. «Εξ ημέρες εργά και ποιήσεις πάντα τα έργα σου, τη δε ημέρα τη εβδόμη Κυρίω τω Θεώ σου» (Δευτ. ε.13-14).

Νόμος που προφητεύθηκε. Υπάρχουν Ψαλμοί του Προφήτου Δαβίδ, (ο 6ος και ο 11ος ) που έχουν σαν επιγραφή: «υπέρ της ογδόης» αναφερόμενοι στην όγδοη ημέρα.

Στην ημέρα μετά την εβδόμη, στού Κυρίου την ημέρα. Φράσις στην οποία οι Πατέρες μας οι άγιοι διέκριναν το βαθύ και πνευματικό νόημα της σημασίας της Κυριακής. 

Η ογδόη ημέρα, που όπως λέγει ο Μέγας Βασίλειος  «έξω κείται του εβδοματικού τούτου χρόνου» που ξεφεύγει από την ανακύκλωσι των ημερών που απαρτίζουν τον παρόντα βίο, που αποτελεί σημείο επαφής μας με την αιωνιότητα.

Πως μπορεί λοιπόν να εισέλθη με τέτοιες διαθέσεις κανείς σ’ αυτό τον ιερό χώρο χωρίς να τον βεβηλώση;

Αυτή την ημέρα ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος λέγει ότι έχομεν «το της σωτηρίας γενέθλιον», «το μεθόριον καθαρώς της δευτέρας γενέσεως», «Προς γαρ την άνω φέρει κατάστασιν».

Την ημέρα αυτή που εορτάζουμε την Ανάστασι του Κυρίου και  πανηγυρίζουμε τη σωτηρία μας, προγευόμαστε κατάστασι ζωής μακαριότητας.

Την ημέρα αυτή, καλούμαστε σαν ευλαβείς μυροφόροι να σπεύδουμε στο Ναό για τη λατρευτική συνάντησι με τον Αναστημένο Κύριο, στη μεγάλη της εορτής Του ημέρα, με τα βήματά μας συγχρονισμένα στους ευγνώμονες ρυθμούς της καρδιάς μας.

Είναι παράδεισος για μας η Κυριακή. Αυτή την ημέρα συνειδητοποιούμε ότι δεν είμαστε «κνώδαλα» που γυρίζουμε τυφλά στο μαγγανοπήγαδο της ζωής, αλλ’  «εικόνες του Θεού» με υπέροχο και μοναδικό προορισμό την θέωσι.

Την ημέρα αυτή με «ετοίμη» την καρδία μας και «καιομένη εν ημίν» πρέπει να ξυπνάμε το πρωί και να πορευόμαστε «εις οίκον Κυρίου», στον επίγειο ουρανό της Εκκλησίας, όπου «τα ουράνια συναγάλλονται τη γη» σε μια «κοινή και ευφρόσυνη χοροστασία και πανήγυρι» (Χρυσ.).

Κι όλα αυτά τα τονίζει η Κυριακή, η ογδόη ημέρα, η ημέρα «του μέλλοντος αιώνος», αυτή που χαριτώνει και αγιάζει κι όλες τις άλλες ημέρες της εβδομάδος, που μας αφυπνίζει και μας λέει πως «για κάτι τι καλύτερο είμαστε γεννημένοι».

Ο Μέγας Βασίλειος για να τονίση την Κυριακή, την ονομάζει Μία, όχι πρώτη. Κάτι περισσότερο από πρώτη. Μία! Μοναδική! Ασύγκριτη! Ημέρα κατά την οποία καλείται ο Ορθόδοξος Χριστιανός να πάη στο Ναό, να ζήση το θαύμα! Στον οίκο Κυρίου, να μεταλάβη των Αχράντων Μυστηρίων. Να διακηρύξη την Πίστι του.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς μας διδάσκει: «Ταύτην την ημέραν αγιάσεις... και τοις υπό σε και μετά σού πάσιν άνεσιν παρέξης. Ίνα ομού δοξάσητε... τον αναστάντα και συναναστήσαντα την ημετέραν φύσιν».

Καί τους υπαλλήλους σου και την οικογένειά σου, όλους να τους διευκολύνης να ζήσουν το μεγαλείο αυτής της ημέρας διδάσκει ο Άγιος. «Καί μνησθήση του μέλλοντος αιώνος... και προσκαρτερήσεις εν αυτή τω του Θεού Ναώ».

Αυτή την ημέρα καλούμαστε να την αγιάσουμε στης θείας λατρείας τη θαυμαστή Θεοφάνεια και Χάρη. Να ανυψωθούμε στον αγιασμό της ψυχής μας, να αναβαθμισθούμε πνευματικά.

Να μετάσχουμε ένθερμα στη θεία Λατρεία. Να τροφοδοτηθούμε με τον θείο λόγο, με μελέτη και προσευχή και μετά να ανοιχθούμε «εν αγίαις αναστροφαίς και ευσεβείαις» (Β΄ Πετρ. Γ. 11) όπως διαγορεύει ο Απ. Πέτρος. Να ασκήσουμε φιλανθρωπία, να δούμε πονεμένους, και να τους προσφέρουμε ο,τι είχαμε φυλάξει γι’ αυτό το σκοπό, σύμφωνα με τον Απ. Παύλο: «κατά μίαν Σαββάτων έκαστος υμών παρ’  εαυτώ τιθέτω... ο,τι αν ευοδώται» (Α΄ Κορ. Ις.2).

Ω η Κυριακή! Η προβολή της αιωνιότητος, η αληθινή πρόγευσις του Παραδείσου, πως αντιμετωπίζεται στην άθλια εποχή μας. Ας αναλάβουμε τον αγώνα, αδελφοί μου, να αποκαλύψουμε στους πολλούς και στους άγευστους, την ασύγκριτη πνευματική της γλυκύτητα και χάρι, όπως την ζήσανε οι πατέρες μας.

Ας αναλάβουμε τον αγώνα, να την υπερασπισθούμε, να την διασώσουμε, για να την παραδώσουμε στους νεωτέρους όπως την παραλάβαμε. Προ πάντων να παρακαλέσουμε τους Γονείς να οδηγούν τα παιδιά στην Εκκλησία.

Κρίκοι χαριτωμένοι σε μια ιερή μακραίωνη λατρευτική αλυσίδα: Από την Άννα με το μικρό Σαμουήλ, τον δωδεκάχρονο Ιησού στο Ναό, τις άγιες οικογένειες των μεγάλων Πατέρων, των παιδιών των κρυφών Σχολείων της πατρίδος μας, έως τις μέρες μας.

Ο ιερός Χρυσόστομος παρακαλεί: «Εν Εκκλησία χειραγωγών άγε του παίδας... ου τερπνόν δε μόνον, αλλά και επικερδές τούτο».

Εδώ το κέρδος λοιπόν, το πραγματικό κέρδος. Οι εχθροί της Εκκλησίας, δυστυχώς, βλέπουν πολύ ρηχά το νόημα της Κυριακής και δεν μπορούν να διεισδύσουν στο μέγεθος του μεγαλείου της. Θέλουν να αποδυναμώσουν την Εκκλησία.

Να ισοπεδώσουν τις ημέρες, να κάνουν την ζωή άχαρη και ανιαρή και τους ανθρώπους τυφλά «κνώδαλα». Ας αντισταθούμε,υπερασπίζοντας τον πνευματικό αυτό θησαυρό, του οποίου όμοιος δεν είναι άλλος.

Ω Κυριακή αγία, του Κυρίου ημέρα! Κανείς δεν μπορεί να υπερβή το μεγαλείο Σου. Αξίωσέ μας να ζούμε το θαύμα που διακηρύττεις.

Αγίασέ μας κι αξίωσέ μας να σε αγιάζουμε στον επίγειο βίο μας ώστε να αξιωθούμε και της Καινής Κυριακής στην Βασιλεία του Θεού.

Ο Κονίτσης Ανδρέας για την κατάργηση του 583 Τ.Π.

images

Δήλωση του Μητροπολίτη Κονίτσης κ. Ανδρέα

« Με οδύνη βαθειά και με αγωνία μεγάλη πληροφορούμαι, ότι έχει δρομολογηθή η κατάργηση του ιστορικού 583 Τ.Π. Κονίτσης.

α) Η οδύνη μου οφείλεται στο ότι ο υπουργός Εθνικής Αμύνης  κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος αποδεικνύεται ασυνεπής και ψευδόμενος προς όσα με διεβεβαίωνε τον περασμένο Οκτώβριο στο Μοναστήρι της Πελαγίας, στην περιοχή Θηβών.

Είχαν προηγηθή τα θυρανοίξια του ναΐσκου του Αγίου Παντελεήμονος εις τιμήν και μνήμην του εκ Κονίτσης ήρωος σμηναγού Παντελή Γκέλη, πεσόντος εις το Ακραίφνιον Θηβών εν ώρα καθήκοντος.

Στο ως άνω Μοναστήρι, μετά το γεύμα που παρετέθη από τις Μοναχές, γενομένης συζητήσεως και σε επίμονες δικές μου ερωτήσεις ο κ. υπουργός μου εδήλωσε, ενώπιον, μάλιστα, και διαφόρων επισήμων, ότι το 583 Τ.Π. Κονίτσης δεν πρόκειται με κανένα τρόπο να κλείση.

Πρόσθεσε δε, ότι πολύ σύντομα θα επισκεπτόταν την ακριτική μας Επαρχία ...

Αυτά, τότε. Και τώρα ; Όλα αποδεικνύονται ασύστολα ψεύδη.

Καλώ τον κ. υπουργό Εθνικής Αμύνης η να διαψεύση την ανωτέρω εφιαλτική είδηση η να υποβάλη αμελλητί την παραίτησή του. Στο τιμόνι του Έθνους χρειάζονται λιοντάρια και όχι άνθρωποι που δεν σέβονται τον λόγο και τις υποσχέσεις τους.

β) Η αγωνία μου έγκειται στο τι θα γίνη εφεξής η ακριτική Επαρχία. Οι Συνοριακοί Φρουροί έχουν αποσυρθή, η Αστυνομία με ασήμαντη δύναμη, ενώ και τα αστυνομικά αυτοκίνητα σπανίως κινούνται λόγω ελλείψεως... βενζίνης!

Τώρα κλείνει και το 583 Τ.Π. Κι’ έτσι από τον Γράμμο μέχρι την Μουργκάνα τα σύνορα μένουν αφύλαχτα και η περιοχή αθωράκιστη.

Η είσοδος των ποικιλώνυμων και επικίνδυνων κακοποιών, καθώς και των ναρκωτικών, που μας έρχονται κατά τόνους από την γειτονική Αλβανία, είναι πλέον ανεξέλεγκτη.

Μας αφήνετε, λοιπόν, Κύριοι, απροστάτευτους. Βέβαια, προστάτης μας ο Θεός και σκέπη μας η Παναγία. Όμως, κατ’ άνθρωπον, αυτό δεν αίρει την δική σας τρομακτική ευθύνη.

Και να το γνωρίζετε : Εδώ θα είσθε ανεπιθύμητοι, τουλάχιστον από την ταπεινότητά μου. Προσωπικώς, όμως, δεν θα σταματήσω να αγωνίζωμαι τον καλόν αγώνα, μαζί με τον χιλιοπροδομένο λαό μας, μέχρις ότου δώση ο Θεός και ξανάρθουν πάλι οι καλοί καιροί.

Η Ιστορία, πάντως, θα σας στιγματίση, γιατί δείχνετε τόση περιφρόνηση σ’ αυτόν τον αιματοβαμμένο τόπο, που επανειλημμένως έχει σώσει την τιμή και την ακεραιότητα της Ελληνικής μας Πατρίδος ».

Δωδώνης Χρυσόστομος: «Ορισμένες πρώτες θέσεις για μια εγκύκλιο της Δ.Ι.Σ.»

images

Του Σεβ. Μητροπολίτη Δωδώνης κ. Χρυσοστόμου

Ἡ Δ.Ι.Σ. τῆς παρούσης περιόδου οὐσιαστικά ἔδυσε μέ τήν συνεδρίαση τοῦ Ἰουνίου, ἀφοῦ, ὡς γνωστόν, στά τέλη Αὐγούστου θά συνέλθει ἐν ὄψει τῆς ἀνατέλλουσας νέας σύνθεσης.

Θέλησε λοιπόν νά σφραγίσει τό ἐνδιαφέρον της καί νά ἐπιλύσει(;) τινά θέματα «ἀφορώντων εἰς τήν θείαν λατρείαν».

Ἔτσι προστέθηκε μία ἀκόμη ἀπόφαση ἡ ὁποία ὅπως πολλές παρεμφερεῖς ἄλλες, θά τεθεῖ στό ντουλάπι τῆς ἀπ(ρ)αξίας.

Δέν γνωρίζω, οὔτε μέ ἐνδιαφέρει, ποιός εἶχε τήν φαεινή ἰδέα, δέν ἀσχολήθηκα νά μάθω ποιοί ὑπερμάχησαν οὔτε κάν πόσοι θα τό ἐφαρμόσουν, ἀφοῦ οὔτε δογματικό μήτε κανονικό θέμα εἶναι, ὥστε νά ὑποχρεώσει τόν κυρίαρχο Ἐπίσκοπο διά τό δέον γενέσθαι ἐν τῇ ἐπαρχίᾳ του καί τῆ κρατούσῃ αὐτῇ καί αὐτῷ δεοντολογικῇ τάξει.

Θά μποροῦσα πολλά παραδείγματα, ἀπό τήν ὑπερπεντηκονταετῆ ἐμπειρία μου νά ἀναφέρω, ἀλλά θά περιοριστῶ σέ μερικά.

Ὑπάρχει κανείς πού νά ἀμφισβητεῖ τόν πολυέμπειρο ἐκκλησιαστικό εὐπατρίδη ἀείμνηστο Ρόδου Σπυρίδωνα;

Ἔε, λοιπόν, οὐδέποτε, εἴτε μόνοι μας, εἴτε μέ ἄλλους προηγεῖτο τοῦ νέου ὑπογράφοντος ἐπισκόπου (1976-1977).

Στό Σεπτό Κέντρο τῆς Ὀρθοδοξίας ἀπό τῆς παραιτήσεώς μου καί ἐντεῦθεν οὐδέποτε ἀγνοήθηκαν τά πρεσβεία μου καί στό Ναό καί στή Τράπεζα.

Τέλος, ἐρωτῶ τούς ἐμπνευστές, τούς ψηφίσαντες καί τούς ὑποχρεωτικῶς ὑπογράφοντες, γιατί λησμόνησαν ὅτι, συμφώνως μέ τό πνεῦμα, πού πάει καί ἔρχεται στις ἀποφάσεις τῆς Δ.Ι.Σ., θά φοροῦν μίτρα καί θά κρατοῦν πατερίτσα οἱ ἐκτός τοῦ προεξάρχοντος

Νόμιζα ὅτι κάποια Δ.Ι.Σ. καί Ἱεραρχία θά τήν ἀπασχολοῦσε ὁ τρόπος ἐκλογῶν Ἀρχιερέων.

Ὅλοι σχεδόν θυμούνται τά παρατράγουδα πού εὐθαρσῶς ἔχω καταγγείλει στίς συνελεύσεις τῆς Ἱεραρχίας.

Ὑπῆρξε εἰσαγγελική παρέμβαση, ἀλλά τό ξέχασαν. Τί νά κάνουμε; Φαντάζομαι τήν ἱκανοποίηση τῶν συντελεστῶν τῆς ἀπόφασης...

top
Has no content to show!