Άρθρα - Απόψεις

H Θεία Λειτουργία από την ET1 είναι υψίστης αξίας και σημασίας

Του Αρχιμ. Χρυσόστομου Παπαθανασίου - 11.56

H αναμετάδοση από την τηλεόραση της ET1, κάθε Kυριακή της Θείας Λειτουργίας, η οποία τελείται στη Mητρόπολη Aθηνών και προσωρινά τώρα στον I. Nαό Aγίου Διονυσίου του Aρεοπαγίτου στο Kολωνάκι (λόγω των έργων που πραγματοποιούνται στο καθεδρικό ναό), τυγχάνει ένα γεγονός υψίστης αξίας και σημασίας. Eνεκεν αρμοδιότητός μου καθ’ ύλην παραθέτω ορισμένους λόγους, οι οποίοι αναδεικνύουν την προφανή χρησιμότητα της τηλεοπτικής αναμετάδοσης.

α. Iστορικοί λόγοι. Aπό της ιδρύσεως και λειτουργίας της κρατικής τηλεόρασης (EPT), με τις διάφορες μορφές της, στο πρόγραμμά της περιλαμβανόταν πάντοτε η αναμετάδοση της Θείας Λειτουργίας από τη Mητρόπολη Aθηνών.

Eίναι προς έπαινο όλων των κατά καιρούς υπευθύνων του εν λόγω δικτύου, καθώς και του προσωπικού του τεχνικού τμήματος, οι οποίοι με επιμέλεια και αυταπάρνηση εργάζονταν για τη ζωντανή κάλυψη της κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας, αλλά και των άλλων μεγάλων εορτών της Oρθόδοξης Eκκλησίας, όπως τα Xριστούγεννα, οι Xαιρετισμοί, η M. Eβδομάδα, το Πάσχα, η Πεντηκοστή, η εορτή της Παναγίας, ως και οι επίσημες δοξολογίες και επιμνημόσυνες δεήσεις.

β. Kοινωνικοί λόγοι. Oι λόγοι αυτοί περιλαμβάνουν τη σπουδαιότατη ανταπόκριση την οποία παρουσιάζει η τηλεοπτική αναμετάδοση στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

O Eλληνας έχει αποδειχθεί ότι επιζητά το διαφορετικό θεματικό πρόγραμμα, έστω δύο ώρες την Kυριακή το πρωί με την αναφορά του στο πνευματικό μέρος της ψυχής τους, στην ανάτασή του στον Θεό.

Eιδικότερα, συνάνθρωποί μας, οι οποίοι είναι ανήμποροι, ασθενείς, προκεχωρημένης ηλικίας ή έχουν άλλους λόγους που δεν τους επιτρέπουν τον εκκλησιασμό τους, παρακολουθούν τη Θεία Λειτουργία από την τηλεόραση και έχει παρατηρηθεί ότι όχι απλώς παρακολουθούν, αλλά με τον συνάδοντα για την περίπτωση αυτή, τρόπο συμπεριφοράς τους, «συμμετέχουν» στα δρώμενα της τελετουργίας του ιερού μυστηρίου.

Aυτά όλως ιδιαιτέρως αξίζει να υπογραμμίσουμε, την σε μεγάλο βαθμό παρακολούθηση της Θείας Λειτουργίας από την τηλεόραση των συνανθρώπων μας, οι οποίοι βρίσκονται σε νοσοκομεία, σε κλινικές, σε άσυλα ανιάτων, στα γηροκομεία και άλλα ευαγή ιδρύματα.

H Θεία Λειτουργία και το κήρυγμα εντός αυτής, αποτελούν ένα είδος στηρίγματος, παρηγορίας, δύναμης, αγάπης και ελπίδας.

γ. Tο τρίτο στοιχείο αναφέρεται στους ομογενείς, τον απόδημο ελληνισμό, τους ναυτικούς μας, τους επιστήμονες και ερευνητές, στους Ελληνες φοιτητές εξωτερικού.

Eκατομμύρια συνέλληνες σε όλο το κόσμο παρακολουθούν με συνοχή καρδίας, με αισθήματα εθνικά και θρησκευτικά, άλλοτε με τον νόστο μέσα στην ψυχή τους και άλλοτε με την ανάμνηση της προγονικής εστίας.

Σε διαφορετικές ώρες σε κάθε γωνιά της Γης, είτε σε στεριά είτε σε θάλασσα νιώθουν την εγγύτητα της μητέρας πατρίδας διά της τροφού εκκλησίας και ουδόλως είναι ευκαταφρόνητο το ποσοστό της θεαματικότητας, το οποίο αγγίζει το 85% κατά τα στατιστικά δεδομένα.

δ. Πολιτιστικοί λόγοι. H τέλεση της ορθόδοξης Θείας Λειτουργίας και η προσφορά του θείου κηρύγματος είναι στοιχεία της ελληνορθόδοξης παράδοσής μας, που δημιουργούν πολιτισμό και ανοδική ποιοτική πορεία στον τόπο μας.

O Nαός, η αγιογράφηση, η ψαλμωδία, το τελετουργικό της θείας μυσταγωγίας, η ελληνική γλώσσα, όλα αυτά ως αρμονική συνύπαρξη εικόνας και λόγου, θεολογίας και πράξης, συνθέτουν ένα σπουδαίο πολιτιστικό μέγεθος.

Eπειτα η λατρεία της Eκκλησίας με τη συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου (λειτουργία σημαίνει έργο του λαού, κοινωνικό έργο), όλων των ηλικιών και των κοινωνικών τάξεων, σφυρηλατεί τα μέγιστα τη συνοχή της κοινωνίας και της πολιτιστικής της ταυτότητας.

Γι’ αυτό και οι ξένοι θαυμάζουν την ορθόδοξη Θεία Λειτουργία και πολλοί με ενδιαφέρον παρακολουθούν και μελετούν λατρευτικά στοιχεία της Oρθοδοξίας από την τηλεοπτική αναμετάδοση.

Στους κρίσιμους καιρούς που ζούμε και στη δίνη ενός απαράκλητου κόσμου, η αναμετάδοση της κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας από την ET1, αποτελεί σπουδαίο πνευματικό και πολιτιστικό θησαύρισμα του πρώτου ναού της χώρας και του πρώτου άμβωνος αυτής.

рьукжш

 

30 χρόνια διακονίας του Μητροπολίτη Ηλείας Γερμανού

Γράφει ο Πάνος Αβραμόπουλος- 16.53

Την 24 Οκτωβρίου 2011, συμπληρώθηκαν τριάντα χρόνια της ποιμαντορικής παρουσίας του Μητροπολίτη Ηλείας κ-ου Γερμανού. Μιας λαμπρής πνευματικής και θεολογικής παρουσίας, μεστής σε ευρυδιάστατο κοινωνικό και ποιμαντορικό έργο και εμπνευσμένης από τις κλασικές αξίες της τιμαλφούς πολιτιστικής μήτρας της Ορθοδοξίας, αλλά και της ελληνικής ζωής.

Αγάπη, φιλότητα, ηθική ευαι-σθησία, άκρατη θρησκευτική ευλάβεια και υψηλή πνευματικότητα, είναι οι ηθικές σταθερές με τις οποίες πορεύτηκε ο πνευματικά ευγενής Μητροπολίτης Γερμανός, κληροδοτώντας μέχρι σήμερα μια πλατιά ηθική προσφορά, στην μαρτυρική αλά συνάμα και ευλογημένη από την θεία δύναμη με τις φυσικές και πολιτιστικές της προνομίες, γη της Ηλείας.

Το πολυσχιδές και ιδεοφόρο έργο του, που άλλαξε άρδην τον κοινωνικό χάρτη και τα πολιτισμικά δρώμενα της Ηλείας, αποτυπώνοντάς τους τη σφραγίδα της αθανασίας στην αχανή λεωφό-ρο του χρόνου, δεν περιχαρακώνεται μόνο στα στενά όρια μιας άξιας και ευπρεπούς ποιμαντορικής παρουσίας, αλλά εκτείνεται στα δυσπρόσιτα μονοπάτια της υψηλής πνευ-ματικής δημιουργίας, αφήνοντας ανεξίτηλο αποτύπωμα πολιτισμού.

Στα χρόνια που πέρασαν από την ενθρόνιση του Μητροπολίτη Γερμανού στο ύπατο αξίωμα της ιεραρχίας, η Ηλεία χτυπήθηκε από την θηριωδία της μοίρας.

Οι φονικές φωτιές του Αυγούστου του 2007, αλλά και ο καταστρεπτικός σεισμός του Ιουνίου του 2008 αποδόμησαν τον κοινωνικό ιστό της Ηλείας και άφησαν την οσμή του θανάτου, με τον τραγικό θάνατο αθώων ανθρώπων.

Ανέλαβε όμως δυναμικές πρωτοβουλίες ο έξοχος ποιμενάρχης Γερμανός, αναδεχόμενος ακόμα και ευθύνες που δεν του ανήκαν και σε συνεργασία με την πολιτεία και άλλους θεσμικούς φορείς, δρομο-λόγησε την ταχεία ανασυγκρότηση της μαρτυρικής μας πατρίδας.

Είναι και τούτο ένα ακόμα λαμπρό δείγμα, της υψηλής ηθικής του ευαισθησίας, αλλά και της προικι-σμένης με έξοχες διοικητικές ικανότητες, πολυεπίπεδης προσω-πικότητάς του. Αλλά και πρίν εγκύψει η συμφορά της φωτιάς και του σεισμού, ο μητροπολίτης Γερμανός με βαθιά ματιά στον κοινωνικό ορίζοντα και θέλοντας να θωρακίσει την Ηλεία με ένα κατά το δυνατόν υψηλότερο δίχτυ κοινωνικής προστασίας, μέσα από την εκπόνηση ενός μεσομακροπρόθεσμου Master Plan συντήρησε, επισκεύασε και δημιούργησε μια πλειάδα ευαγών ιδρυμάτων, όπως γηροκομεία, άσυλα ανιάτων, στέγες νεότητας κ.λ.π που προσφέ-ρουν μεγίστη ηθική ανακούφιση στους απομάχους, τους αναξιοπαθούντες και τους κατατρεγμένους της ζωής. Και είναι αυτό το σπουδαίο κοινωνικό έργο, κότινος ηθικής αριστείας για τον λαμπρό ιεράρχη Γερμανό.

Όμως έχοντας ενεργή σχέση με τον πολιτισμό και την ελληνική γραμματεία και προικοδοτημένος με τις αρετές ενός έξοχου συγγραφέα, τις οποίες γονιμοποίησε με την επίπονη πνευματική του άθληση, ο Μητροπολίτης Γερμανός έχει παράξει ένα ογκώδες και οιστρηλατημένο συγγραφικό έργο, που του έχει εξασφαλίσει περίοπτη θέση στο πάνθεον της σύγχρονης θεολογικής γραμματείας. Κατατρίβεται ως πνευ-ματικός δημιουργός με όλες τις σοβαρές εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής, που συνθέτουν εν τέλει και την μαρτυρική της πορεία.

Θάνατος, γηρατειά, άγχος επιβίωσης, μεταφυσική αγωνία, επαγγελματικός προσανατολισμός, γάμος, αλλά και άλλες παράμετροι της κοινωνικής ζωής, είναι από τις ενότητες που έχει καταπιαστεί συγγραφικά ο Μητροπολίτης Γερμανός και έχει δώσει υψηλής περιωπής συγγραφικές δημιουργίες. Και μια από τις λαμπρές μελέτες του που ξεχωρίζει για τον θεολογικό και κοινωνικό της ετασμό, είναι το πόνημά του για την Μαγεία, μέσα από το οποίο αναφαίνονται σπάνιες αρετές δημιουργού.

Τέλος κλείνοντας αυτή την ευσύνοπτη αποτύπωση της εμπνευσμένης και άξιας ποιμαντορι-κής παρουσίας του ιεράρχη Γερμανού, θα ήθελα να αναφερθώ στην ηθική του ευγένεια και την γλυκύτητά του ως ανθρώπου. Με το ευσυγκίνητο και γεμάτο αγάπη μάτι του, αγαπάει ότι ατενίζει γύρω του στην κοινωνική πραγματικότητα και βαθιά στους ορίζοντες της ιστορίας.

Και είναι αλήθεια τυχεροί, μεταξύ αυτών και γώ, όσοι εισδέχθηκαν το ζεστό και σπάνιο χάδι της ηθικής και ψυχικής του θαλπωρής.

Να τα εκατοστήσεις άξιε Μητροπολίτα Γερμανέ και να φωτοδοτείς εμάς τα νέα παιδιά, στον δρόμο της προόδου και της δημιου-ργίας. Ο μεγαλοδύναμος θεός να σου χαρίζει υγεία και πνευματική ΕΥΠΡΑΞΙΑ και ας σκεπάζει τα ιδεοφόρα βήματά σου.

Πάνος Αβραμόπουλος είναι M.Sc. Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π.

"Στύλος και στυλογράφημα υπομονής και άνθρωπιάς"

Παρακάτω ακολουθεί ποίημα του Σεβ. Μητροπολίτη Προικονήσου κ. Ιωσήφ, με αφορμή της συμπλήρωσεως 20 χρόνων του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου.

Ευκλεούς εικοστής αμφιετηρίδος προσφώνημα.

Βήμα σημειωτόν στο μετερίζι της Παραδόσεως

Βήμα ταχύ στο μακρύ δρόμο της Αγάπης

Βήμα αλαφροπάτητο στη διακονία του Μυστηρίου.

 

Αγκάλιασμα ιεροπρεπές όλης της Οικουμένης

Αγκάλιασμα στοργής της φύσης και του περιβάλλοντος

Αγκάλιασμα των ονείρων κάθε μικρού και λησμονημένου.

 

Ράβδος δυνάμεως του Πνεύματος

Ράβδος επιστηρικτική των κουρασμένων γονάτων της Ομογένειας

Ράβδος καθοδηγητική των διψασμένων για Αλήθεια.

 

Θέληση χαλύβδινη για συνέχεια της ιερής μαρτυρίας

Θέληση για να τηλαυγίζει πάντα το Φανάρι της Πίστης

Θέληση για να μη σωθεί το έλαιο της Ελπίδας.

 

Όλος φως και πείσμα Ζωής

Όλος δύναμη αντλημένη απ’ το βαθύ φρέαρ των πατρίων

Όλος όνειρο για ένα αύριο καλλίτερο απ’ το χθες.

 

Λάλημα τρίτης αλεκτοροφωνίας στ’ αυτιά των επιλησμόνων

Λάλημα υπομνηστικό από το αγιοφάραγγο της ιστορίας του Γένους

Λάλημα ισχύος λόγου του τρίτου ουρανού.

 

Ονείρων κατανύξεως κι ελπίδας συνισταμένη,

Ονείρων γενεών ευσεβούντων εν ευγενεία,

Ονείρων παιδιών απειροκάκων και γερόντων αποκαμωμένων.

 

Μνήμη λαού χάριτος σε χρυσόχλωρο φύλλο

Μνήμη μεγαλείων περασμένων και προσδοκωμένων

Μνήμη του χρέους για τον Άνθρωπο και τη Δημιουργία όλη.

 

Αναβαθμός αξιοπρέπειας της Ρωμηοσύνης

Αναβαθμός αγιασμού των ελπίδων

Αναβαθμός υψώσεως του κέρατος των Ορθοδόξων.

 

Ιδέα ένσαρκη αρχαίων θησαυρισμάτων του πάλαι Βυζαντίου

Ιδέα ελληνοπρεπής βαπτισμένη στ’ Αγιάσματα της Πόλης

Ιδέα πίστης θυσιαστικής διερχόμενη από άγια πύλη κεκλεισμένη.

 

Όρθιος πάντοτε απέναντι στον ήλιο

Όρθιος μπρος στη φωνή του χθες, στο κέλευσμα του σήμερα

στο κάλεσμα του αύριο

Όρθιος με το χέρι ψηλά να ευλογεί και να δείχνει αέναα την όγδοη ημέρα την ανέσπερη.

 

Στύλος και στυλογράφημα υπομονής και άνθρωπιάς

Στύλος δογμάτων αληθείας και αγάπης εκτενώς ενεργουμένης

Στύλος ακλόνητος Εκκλησίας Μεγάλης εν ασθενεία ισχυρώς τελειουμένης.

 

Αυτός είναι Βαρθολομαίος ο Α

Αυτός είναι ο Πρώτος της Ορθοδοξίας

Αυτός είναι ο Ύπατος του Γένους, όπως τον ζούμε είκοσι χρόνια στο μέγα πηδάλιο.

 

+ Ο Μητροπολίτης Προικοννήσου Ιωσήφ

Μαντινείας: "Πως χάθηκε το 95% της περιουσίας της Εκκλησίας"

Επειδή θέμα της επικαιρότητας αλλά και της μόδας στις μέρες μας είναι «η Εκκλησιαστική περιουσία» και γίνονται συζητήσεις συνεχώς από αρμόδιους και αναρμόδιους, από ενημερωμένους και ανημέρωτους, από καλοπροαίρετους και κακοπροαίρετους και ο καθένας έχει λόγο και άποψι κατά το δοκούν και εική και ως έτυχε, γι’ αυτό θα προσπαθήσωμε στη συνέχεια να καταχωρίσωμε τα πράγματα όπως αληθώς έχουνε ώστε ο κάθε αναγνώστης να γνωρίσει τα πράγματα και να σχηματίσει την πραγματικήν εικόνα του θέματος ώστε να βγάλει τα συμπεράσματά του «χωρίς φόβο και πάθος».

Το θέμα τούτο έχει τη μακρά και έμπονη ιστορία του, ξεκινάει από το γλωσσόκομον του Ευαγγελίου που κρατούσε ο Ιούδας και εκάλυπτε τις ανάγκες διαβιώσεως του Χριστού και των μαθητών του, αλλά και τους διευκόλυνε να εξασκούν το φιλανθρωπικό τους έργο στους αναξιοπαθούντες ανθρώπους της εποχής τους.

Το παράδειγμα του Κυρίου και των μαθητών Του ακολούθησε στη συνέχεια η πρώτη Εκκλησία που από τις προσφορές των Πιστών δημιούργησε ένα ταμείο από το οποίο ασκούσε την φιλανθρωπία και την αγαθοεργία Της.

Με την πάροδο του χρόνου η Εκκλησία επεκτείνετο και οι Πιστοί επολλαπλασιάζοντο αλλά ταυτόχρονα εμεγάλωναν και οι ανάγκες των Πιστών, τις οποίες η Εκκλησία εκαλείτο να καλύψει.

Βέβαια η Εκκλησία ως θείος οργανισμός δεν έχει ανάγκη από τα υλικά μέσα αλλά στοχεύει μόνο στα πνευματικά και κυρίως στον αγιασμό των ανθρώπων, αφού αυτό είναι το θέλημα του Θεού «τούτο γαρ εστί θέλημα Θεού ο αγιασμός ημών», όμως είναι και ανθρώπινος οργανισμός και σαν τέτοιος χρειάζεται και τα υλικά μέσα για να πραγματοποιεί τους σκοπούς Της μέσα στην κοινωνίαν των ανθρώπων.

Γι’ αυτό βλέπομε από την πρώτη στιγμή παράλληλα με την πνευματικήν οικοδομήν να αναπτύσσεται και ένας οικονομικός οργανισμός της Εκκλησίας και γίνεται φανερόν ότι όσο οργανώνεται και αναπτύσεται η Εκκλησία,τόσον αναγκαίος εμφανίζεται ο οικονομικός οργανισμός αυτής για να καλύψει τις ανάγκες των εργατών Της και των Πιστών.

Οι Πιστοί από την αρχή είχαν συνείδησι αυτής της ανάγκης και γι’ αυτό προσέφεραν χρήματα, κτήματα και οικοδομήματα και άλλα υλικά πράγματα τα οποία οι υπεύθυνοι της Εκκλησίας, πάντοτε υπό την καθοδήγησιν του Επισκόπου, τα συνεκέντρωναν, τα αξιοποιούσαν και τα χρησιμοποιούσαν στις ανάγκες Της στο Λαό και έτσι η Εκκλησία απέκτησε έναν οικονομικό Οργανισμό με πόρους από τακτικές είτε έκτακτες εισφορές των Πιστών Της, που φέρει μέχρι σήμερα το όνομα Εκκλησιαστική περιουσία.

Στους τρεις πρώτους αιώνες που η Εκκλησία ευρίσκεται εν διωγμώ ιδιοκτήτες και διαχειριστές της περιουσίας αυτής είναι οι κατά τόπους Χριστιανικές Κοινότητες, αλλά από του Μεγάλου Κωνσταντίνου και έπειτα που η Εκκλησία είναι ελευθέρα οργανώνεται σε ενορίες, σε επισκοπές και Μητροπόλεις και καθορίζονται τα πέντε τότε Πατριαρχεία και ταυτόχρονα εμφανίζεται και ο οργανωμένος Μοναχισμός με τις Λαύρες και τα άλλα Μοναστήρια η Εκκλησιαστική περιουσία διαχωρίζεται σε ενοριακή Εκκλησιαστική Περιουσία της οποίας ιδιοκτήτης και διαχειριστής είναι η Ενορία και σε Μοναστηριακή Εκκλησιαστική Περιουσία της οποίας ιδιοκτήτης και διαχειριστής είναι η Ιερά Μονή υπό την εποπτείαν του Επισκόπου πάντοτε.

Η κατάστασι αυτή διετηρήθη καθ’ όλην την διάρκειαν της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ακόμη δε και κατά την περίοδον της Τουρκοκρατίας, μάλιστα δε κατά την Βυζαντινήν περίοδον η Μοναστηριακή κυρίως περιουσία αυξήθηκε σημαντικά από αφιερώσεις των Πιστών και κυρίως των αυτοκρατόρων στα Μοναστήρια, δια αγορών υπό των Πατέρων των Μοναστηριών, σώζονται τα αυτοκρατορικά χρυσόβουλα των δωρεών αυτών και τα αφιερωτικά έγγραφα των Πιστών κυρίως κατά την Τουρκοκρατίαν στα Μοναστήρια.

Η Εκκλησία την περιουσία Της δεν την κρατούσε για τον εαυτό της αλλά την χρησιμοποιούσε για το Λαό της. Τάιζε πεινασμένους, πότιζε διψασμένους, έντυνε γυμνούς, περιέθαλπε αρρώστους, φρόντιζε πτωχούς, προστάτευε ορφανούς, στήριζε γερόντους, μόρφωνε απόρους, αποφυλάκιζε φυλακισμένους, ξεχρέωνε χρεωμένους, ελευθέρωνε αιχμαλώτους, δημιουργούσε σχολεία, νοσοκομεία και πλήθος ευαγών ιδρυμάτων. Στάθηκε κοντά στο σκλαβωμένο Γένος που το αγκάλιασε και το περιέσωσε από τον κίνδυνο του αφανισμού. Έγινε η  κιβωτός της σωτηρίας του Ελληνικού Γένους.

Στον αγώνα δε του Γένους για την ελευθερία του η Εκκλησία ανέλαβε την πρωτοπορεία του αγώνα για την ανεξαρτησία της Ελλάδος και σε κάθε βήμα του αγώνα μπροστάρης είναι είτε ένας καλόγερος όπως ο Σαμουήλ στο Σούλι, είτε Διάκος όπως το Αθανάσιος Διάκος στην Αλαμάνα, είτε ένα Αρχιμανδρίτης σαν τον Παπαφλέσσα στο Μανιάκι, είτε ένας Δεσπότης σαν τον Παλαιών Πατρών Γερμανό στην Αγία Λαύρα, είτε ο ίδιος ο Οικουμενικός Γρηγόριος ο Ε’ κρεμασμένος στην εξώθυρα του Πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολι.

Και τα Μοναστήρια δεν υστέρησαν αλλά έτρεξαν οι Καλόγεροι κοντά στους

αγωνιστές και με το Σταυρό και το Καριοφύλλι έδωσαν τον εαυτό τους για την Πίστι και το Γένος.

Έγιναν τα Μοναστήρια οι τροφοδότες των αγωνιστών, τα νοσοκομεία των λαβωμένων κλεφτών, έδωσαν βοήθεια στον αγώνα, τα κοπάδια τους για τη διατροφή των αγωνιστών και χρήματα

για τις ανάγκες του αγώνα, ακόμη και τα ιερά σκεύη προσέφεραν για να καλυφθούν τα έξοδα του αγώνα. Παραθέτουμε μία απόδειξι της Πελοποννησιακής Γερουσίας που βεβαιώνει την προσφορά του Μοναστηριού της Παναγίας της Έλωνας Κυνουρίας που αποδεικνύει το χρέος της Ελλάδος προς αυτήν και τέτοιες αποδείξεις δεν είναι ούτε μία ούτε δύο αλλά πλήθος και σε όλα τα Μοναστήρια που παραμένουν ανεξόφλητες και βροντοφωνάζουν την οφειλήν την Πολιτείας στην Εκκλησία.

Μετά την Επανάστασιν του 1821 και την δημιουργία του Νεοελληνικού Κράτους, τούτο αντί

να αναγνωρίσει την προσφορά της Εκκλησίας στον αγώνα του Έθνους για την Ελευθερία του Έθνους εστράφη με αχαριστία εναντίον Της με πρώτη κίνησι την αποκοπή της Εκκλησίας του Βασιλείου της Ελλάδος από την φυσική Της αγκαλιά, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, και τη δημιουργία ενός μορφώματος Εκκλησίας με αρχηγό τον Βασιλέα και διορισμένην από το Κράτος εξαμελή Ιερά Σύνοδο και δεύτερο βήμα τη διάλυσι 416 ορθοδόξων Μοναστηριών και την αρπαγήν της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους με την πρόφασιν ότι θα διμιουργήσει Εκκλησιαστικόν Ταμείον για να πληρώνεται ο Ιερός Κλήρος.

Πράγματι το έτος 1834 ιδρύθη το Εκκλησιαστικόν Ταμείον που ενώ εισέπραξε πολλά χρήματα αλλά δεν έκαμε καμμίαν χρηματικήν παροχήν προς την Εκκλησία μετ’ ολίγον διαλύθη και τα χρήματα, τα οποία, όπως φαίνεται από τα πράγματα ήσαν σημαντικά, δεν απεδόθησαν στην Εκκλησία αλλά περιήλθαν στο Ελληνικό Κράτος αι κατεσπαταλήθησαν από τους επιτηδείους της Πολιτείας τους οποίους ο ηρωικός Μακρυγιάννης τους χαρακτηρίζει «τα μωλαίματα της Ευρώπης».

Εβδομήντα χρόνια αργότερα το 1909 το Κράτος πάλι απαλλοτρίωσε αναγκαστικά μεγάλο μέρος από την Εκκλησιαστική Περιουσία και εδημιούργησεν το λεγόμενον Γενικόν Εκκλησιαστικόν Ταμείον με σκοπό να καλύψει την μισθοδοσίαν του Ιερού Κλήρου, αλλά και τούτο δεν ευδοκίμησε διότι λόγω των πολιτικών παρεμβάσεων μέσα στην δεκαετία του 1920 οδηγήθηκε σε πλήρη χρεωκοπίαν και τέλος κατηργήθη.

Επίσης στη δεκαετία του 1920 λόγω της μεγάλης Μικρασιατικής Καταστροφής το Ελληνικό Κράτος προέβη σε αναγκαστική απαλλοτρίωση «για την αποκατάστασι προσφύγων και για λόγους προφανούς ανάγκης και δημόσιας ασφαλείας» από την εκκλησιαστικήν περιουσίαν εκτάσεων αξίας τότε ενός δισεκατομμυρίου προπολεμικών δραχμών και σαν αντάλλαγμα το κράτος κατέβαλλε μόνον το 4% δηλαδή 40.000.000 δραχμών. Στην τότε ασυνέπεια και την κοντόφθαλμη πολιτική του Κράτους έμεναν ασαφή και απλήρωτα τα χρέη του προς τις Μονές που έδωσαν την περιουσίαν τους και ανέμεναν την εξόφλησί τους με αποτέλεσμα να δημιουργηθή στις ημέρες μας το πρόβλημα της Μονής του Βατοπεδίου.

Το 1930 συνεστήθη νέος οικονομικός οργανισμός δια την Εκκλησιαστική περιουσία με το όνομα ΟΔΕΠ, δηλαδή Οργανισμός Διοικήσεως Εκκλησιαστικής Περιουσίας, και τότε η περιουσία των Ιερών Μονών, όση απέμεινε από το παρελθόν, διακρίθηκε σε δύο κατηγορίες:

1) την διατηρητέαν Μοναστηριακήν περιουσίαν που παρέμεινε στην δικαιοδοσίαν τών  Ιερών Μονών και 2) στην εκποιητέαν Μοναστηριακήν περιουσίαν που περιήλθε στην δικαιοδοσία και στην διαχείρισι του ΟΔΕΠ.

Ο οργανισμός του ΟΔΕΠ επέζησε μέχρι το έτος 1976 και το μόνο που επέτυχε ήτο να διασπαθήσει και να απωλέσει την εκκλησιαστικήν περιουσίαν που είχε αναλάβει να διασφαλίσει και να αξιοποιήσει με αποτέλεσμα, όπως είμαι σε θέσι να καταθέσω διότι ζούσα από κοντά τα πράγματα ως Γραμματεύς στην Ιερά Σύνοδο, να έχει φθάσει σε τέτοια χρεωκοπία όχι μόνον να μη δύναται να πληρώσει τους υπαλλήλους του, αλλά το τραγικώτερο να μην έχει την δυνατότητα να πληρώσει τους δεκαπέντε καφέδες των Συνοδικών Αρχιερέων κατά τις συνεδριάσεις της Ιεράς Συνόδου.

Τότε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Σεραφείμ αναγκάστηκε να ζητήσει την κατάργησι του ΟΔΕΠ και την αντικατάστασί του με την Ε.Κ.Υ.Ο. που σημαίνει Εκκλησιαστική Υπηρεσία Οικονομικών η οποία από τότε ανέλαβε την διασφάλισι και την διαχείρισι των οικονομικών πραγμάτων της Εκκλησίας.

Αλλ’ όπως δείχνουν τα πράγματα και βεβαιούν τα σημεία των καιρών και η τύχη της ΕΚ.Υ.Ο. δεν είναι καλύτερη από την τύχη των προηγούμενων οικονομικών της Εκκλησίας.

Η χαριστική βολή βέβαια της Πολιτείας προς την Εκκλησία αναφορικά με την περιουσίαν της έγινε το έτος 1952 ότε το Κράτος «προς αποκατάστασι ακτημόνων γεωργών και κτηνοτρόφων» ανάγκασε με τον Νόμο την Εκκλησίαν να παραχωρήσει προς την Πολιτείαν το 80% της καλλιεργήσιμης αγρότικης περιουσίας της πολύ μεγάλης αξίας και έλαβε εις αντάλλαγμα μερικά αστικά ακίνητα ευτελούς και αμφιβόλου αξίας.

Μάλιστα τότε το Κράτος υπέγραψε και σύμβασι στην οποία τονίζεται ότι η απαλλοτρίωσι αυτή της εκκλησιαστικής περιουσίας θα είναι η τελευταία και δεν πρόκειται να γίνει άλλη στο μέλλον και ακόμη ότι το Κράτος δεσμεύεται να παρέχει στην Εκκλησία κάθε αναγκαία υποστήριξι (υλική και τεχνική) δια την αξιοποίησιν της εναπομείνασας Εκκλησιαστικής περιουσίας δια να δυνηθή αύτη να συνεχίσει το φιλανθρωπικό και κοινωνικό Της έργο.

Με τη Σύμβασι του 1952 καθιερώθηκε και η μισθοδοσία του Ιερού Κλήρου, αφού η Πολιτεία δεν ήταν σε θέσι να πληρώσει το αντίτιμον της απαλλοτριωθείσης εκκλησιαστικής περιουσίας.

Όμως η Εκκλησία παρά τις αδικίες που υφίσταται από την Πολιτεία δεν παύει να προσφέρει στο Κράτος τη γη της για να ιδρυθούν ιδρύματα ευαγή για τις ανάγκες του Λαού Της. Έδωσε στο παρελθόν δωρεάν οικόπεδα στην Αθήνα όπου κτίσθηκαν:

1) η Ριζάρειος Σχολή, 2) η Ακαδημία των Αθηνών, 3) το Αιγινίτειον Νοσοκομείον, 4) το Μετσόβειο Πολυτεχνείο, 5) το Σκοπευτήριο, 6)το Πτωχοκομείο, 7) η Μαράσλειος Ακαδημία, 8) το θεραπευτήριο Ευαγγελισμός, 9) το Αρεταίειο Νοσοκομείο, 10) η Αγγλική Αρχαιολογική Σχολή, 11) οι Αστυνομικές Σχολές, 12) το Νοσοκομείον Παίδων, 13) το Νοσοκομείον Συγγρού, 14) το Λαϊκό Νοσοκομείο Σωτηρία, 15) το Ασκληπιείο Βούλας, 16) η Γεννάδιος Βιβλιοθήκη, 17) το Ορφανοτροφείο Βουλιαγμένης, 18) το ΠΙΚΠΑ, 19) το Ιπποκράτειο Νοσοκομείο, 20) το Γηροκομείο Αθηνών, 21) η Εθνική Βιβλιοθήκη, 22) το Πανεπιστήμιον των Αθηνών ως και 142 Δημοτικά Σχολεία και Γυμνάσια των Αθηνών και της ευρυτέρας περιοχής Αττικής, ενώ σε άλλες περιοχές της Χώρας παρεχώρησε μεγάλες εκτάσεις γης και μεγάλης χρηματικής αξίας όπου δημιουργήθηκαν κατασκηνώσεις, κτίσθηκαν Σχολεία και άλλα ευαγή Ιδρύματα, Γυμναστήρια, Στρατόπεδα, Πλατείες και διάφοροι κοινόχρηστοι χώροι για την αναψυχή του Ελληνικού Λαού.

Η Μητρόπολις Μαντινείας και Κυνουρίας με τη σύμβασι του 1952 παρεχώρησε στο Κράτος κατά Μονές, όπως είναι καταχωρημένα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως τα εξής κτήματα που συνολικά ανέρχονται σε 30.549 στρέμματα τα οποία δόθηκαν τυπικά μεν εις τους δήθεν ακτήμονες γεωργοκτηνοτρόφους ουσιαστικά στους πολιτικούς φίλους του Κόμματος της Ε.ΠΕ.Κ. που κυβερνούσε τότε και όλοι αυτοί οι δήθεν ακτήμονες αδιάφοροι για την γην και εκ φύσεως οκνηροί όπως ήσαν τα κτήματα των Μοναστηριών που πήραν με την πάροδον ολίγου χρόνου τα επώλησαν και αυτοί μεν φαινομενικά έμεινα πάλιν ακτήμονες η Εκκλησία όμως αποστερήθηκε τα 4/5 της περιουσίας της με την οποίαν ευεργετούσε τον πτωχό Λαό μας.

Το δάκρυ της Καστοριάς για τον Αυστρίας Μιχαήλ

Του Μητροπολίτη Καστορίας Σεραφείμ - 17.19

Θα γραφούν και θα ειπωθούν πολλά, τις ημέρες αυτές, για τον μακαριστό Μητροπολίτη Αυστρίας κυρό Μιχαήλ, που «μετεκλήθη» από το επίγειο Θυσιαστήριο στο ουράνιο και από την στρατευομένη Εκκλησία στην θριαμβεύουσα των Ουρανών, στις 18 Οκτωβρίου, ημέρα μνήμης του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά.

Όσοι τον γνώρισαν από κοντά, πολύ η λίγο, έχουν να πουν πολλά για τον χαρακτήρα του και την προσωπικότητά του, αλλά και τα έκτακτα χαρίσματα με τα οποία τον προίκησε η Πρόνοια του Θεού.

Έχουν να καταθέσουν ακόμη πολλοί το δικό τους δάκρυ και την δική τους ευγνωμοσύνη.

Θα θυμηθούν ασφαλώς την θυσιαστική αγάπη του προς την Εκκλησία, τον σεβασμό και την αφοσίωσή του στο Οικουμενικό μας Πατριαρχείο, την συμπαράσταση και την βοήθειά του στον παράγοντα άνθρωπο, την καλοσύνη και το χαμόγελο που στόλιζαν το πρόσωπό του, την ευπροσηγορία του και την αμεσότητα που δημιουργούσε με τον συνομιλητή του.

Όσοι τον είδαν λειτουργό του Ιερού Θυσιαστηρίου, θα θυμούνται την τάξη και την ευπρέπεια στην Θεία Λατρεία, την βροντώδη και συγχρόνως μελωδική φωνή του, αλλά και τον μεστό του λόγο στην διακονία του κηρύγματος.

Μαζί με όλους αυτούς, μαζί πρωτίστως με την Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως και μάλιστα τον σεπτό Προκαθήμενό της, Οικουμενικό μας Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, μαζί με κείνους που τον αγάπησαν, καταθέτει και η ακριτική Καστοριά το δικό της δάκρυ στον μεγάλο Ιεράρχη της Ορθοδοξίας, Μητροπολίτη Αυστρίας κυρό Μιχαήλ.

Προσφέρει με ευγνωμοσύνη στο σεπτό λείψανό του λίγα φθινοπωρινά λουλούδια, που φύτρωσαν στο χώρο που φιλοξενεί τα οστά του μακαριστού προκατόχου του Γερμανού Καραβαγγέλη, αλλά και στον τάφο του Παύλου Μελά, μυρωμένα από τον αέρα που φυσάει στο ηρωικό Βίτσι και στον ξακουστό Γράμμο, ως ελάχιστο δείγμα ευγνωμοσύνης, τιμής και σεβασμού.

Θα θυμάται η Καστοριά τον λαμπρό Ιεράρχη, που την επισκέφθηκε δύο φορές.

Την μία, στις 7 Φεβρουαρίου 2010, για να τελέσει ως Πατριαρχικός Εκπρόσωπος το μνημόσυνο του εθνεγέρτη Γερμανού Καραβαγγέλη επί τη συμπληρώσει εβδομηνταπέντε ετών από της κοιμήσεώς του.

Και την δεύτερη, στην πανήγυρη του Ιερού Ναού Αγίας Παρασκευής στο Άργος Ορεστικό, στις 26 Ιουλίου 2010.

Θα θυμάται το δάκρυ του, εκείνη την χειμωνιάτικη ημέρα, στις 7 Φεβρουαρίου, ενώ κατέθετε δάφνινο στεφάνι στα οστά του μακαριστού προκατόχου του.

Θα θυμάται την εμπνευσμένη επετειακή ομιλία του, που εκφώνησε την ίδια ημέρα το απόγευμα και την οποία παρακολούθησαν πάνω από χίλια άτομα στην αίθουσα του Ξενοδοχείου ΔΕΔΗΣ.

Θα θυμάται τα λόγια του για το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο, την πολύπαθη Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως.

Θα κρατάει τα λόγια του για τον ξακουσμένο Άθωνα και τα Μοναστήρια της Αθωνικής Πολιτείας, της οποίας ήταν τακτικός επισκέπτης και μάλιστα αληθινός στύλος, μαζί με τους Μοναχούς, στις πολύωρες Αγρυπνίες και Ιερές Ακολουθίες.

Θα θυμάται η Καστοριά τα λόγια του για την πατρίδα μας και ιδιαίτερα για την Μακεδονία μας και μάλιστα γι’ αυτούς που έπεσαν στα πεδία των μαχών και των οποίων οι μορφές συγκινούσαν ιδιαίτερα τον μακαριστό Ιεράρχη.

Θα θυμάται η Καστοριά με ευγνωμοσύνη τον Αυστρίας Μιχαήλ.

Θα έχει την μορφή του δίπλα στον εθνεγέρτη Γερμανό και μαζί με τον ευτελή Επίσκοπό της θα μνημονεύει στην Ιερά Προσκομιδή και στην Αγία Αναφορά, στους Ιερούς Ναούς και στα Βυζαντινά Πρεκκλήσια, κάτω από την φοβερή προστασία της Υπεραγίας Θεοτόκου και θα δέεται:

«Μνήσθητι, Κύριε, του δούλου Σου Μιχαήλ Αρχιερέως».

top
Has no content to show!