Άρθρα - Απόψεις

Ο Άγιος της υπομονής, της αγάπης, της ανεξικακίας, της άκρας ταπείνωσης

Agios Nektarios

Παναγιώτη Σ. Παναγιωτόπουλου, Αντεισαγγελέως  Εφετών Αθηνών | Romfea.gr

Σήμερα η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του εν Αγίοις πατρός ημών Νεκταρίου, Επισκόπου Πενταπόλεως, του Θαυματουργού.

Μεγάλη μέρα ανέτειλεν ο Κύριος, ο Θεός μας, για να υμνήσουμε και τιμήσουμε με ύμνους και ήχους εξαίσιους, εν Εκκλησίαις και μη, και συγγραφές παντοίες, τον Άγιο του καιρού μας.

Τον «εν εσχάτοις χρόνοις φανέντα» (αφού ανακηρύχθηκε Άγιος μόλις το έτος 1961) Νεκτάριο, τον ταπεινό Αρχιερέα, τον ασκητικό κληρικό, με την άφθαστη όμως ιεροπρέπεια και το υπέροχο ιερατικό ήθος, τον φιλομόναχο και φιλέρημο αθλητή του Κυρίου, τον ανεξίκακο, τον υπερβολικά αφιλοχρήματο, τον γεμάτο απεριόριστη καλοσύνη, τον ελεήμονα και φιλάνθρωπο, τον παιδαγωγό, τον πνευματικό Πατέρα, τον χαρίζοντα και «αναβλύζοντα ιάσεις παντοδαπάς τοις ευλαβώς κραυγάζουσι» το Άγιον όνομά Του.

Ο Άγιος Νεκτάριος δαπάνησε ολόκληρη την εν τη γη βιωτή του, ευαρεστώντας τον Κύριο της Δόξης, τον Άγιο Θρόνο, έχοντας ως πρότυπο και οδηγό στις παντοειδείς καθημερινές του μέριμνες και ασχολίες το Χριστό, προσευχόμενος αδιαλείπτως και υποτάσσοντας το θέλημά του υπό το Θείο θέλημα.

Αγωνιζόταν να μιμηθεί τον Χριστό, δια των αρετών και των ευεργετημάτων του Αγίου Πνεύματος και κάθε του προσευχή ήταν μια μυστηριακή ένωση με το Θείο, δια της εναποθέσεως σ’ αυτό της άδολης, καθαρής και συντετριμμένης καρδίας του.

«Προσέξωμεν [έγραφε σε μια επιστολή, από 25 Νοε’ 1904] μη χάριν της ζωής, θυσιάσωμεν τον σκοπόν της ζωής και απολέσωμεν την αιώνιον ζωήν. Σκοπός της ζωής είναι, ίνα τελειωθώμεν και αποβώμεν άγιοι και αναδειχθώμεν τέκνα Θεού και κληρονόμοι της Βασιλείας των Ουρανών […] Μη ένεκα φροντίδων και μεριμνών του βίου αμελήσωμεν του σκοπού της ζωής».

Ο Άγιος Νεκτάριος έζησε μια ζωή προτύπως ασκητική, μια ζωή πλήρη κόπου, και μόχθου, και ιδρώτος και αγώνων, αλλά και πικριών και συκοφαντιών και διωγμών.

Ο Θείος Πατήρ, όμως, είχε υπέρ εαυτού τον Θεό και βίωνε και ενδυναμούτο από τα παραγγέλματα του Αποστόλου των Εθνών Παύλου, στόμα Χριστού: «εί ο Θεός υπέρ ημών, τίς καθ’ ημών;» (Ρωμ.8,31) και «τίς ημάς χωρίσει από της αγάπης του Χριστού; Θλίψις ή στεναχωρία ή διωγμός ή λιμός […]» (Ρωμ.8,35).

Τα πάντα συνεπώς ανέμενε, χάριν του Τριαδικού Θεού, εις όν είχε εναποθέσει τις ελπίδες του, τη μέριμνά του, τη ζωή του.

Ο Άγιος Νεκτάριος, «ζών εν σαρκί άγγελος», ήταν ολοκληρωτικά αφιερωμένος στην αγάπη του Θεού, επιθυμών να είναι παραστάτης του Χριστού, παραστάτης του Σταυρού Του και γι’ αυτό και η δική του ζωή του ήταν ένας Σταυρός, τον οποίο όμως υπέμενε με χαρά και αγαλλίαση, ευχαριστώντας τον Κύριον. Κακοπαθώντας «ως καλός στρατιώτης Ιησού Χριστού» (Β΄ Τιμ. 2,3).

Ο τιμώμενος Άγιος προέβαλε ένα νέο τρόπο ζωής, που διαπνεόταν από το πνεύμα της μετανοίας, της αγάπης, της άκρας ταπείνωσης, της πνευματικής άσκησης, συνεχόμενος εν παντί χρόνω με το του Αποστόλου Παύλου: «Ζώ δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί ο Χριστός» (Γαλ. 2,20).

Πριν ένα μήνα (10 Οκτ’ 2014), η Α.Θ.Π. ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, επισκεφθείς την γενέτειρα του Αγίου Νεκταρίου, την Σηλυβρία της Ανατολ. Θράκης, τόνισε ότι «ο ευλογημένος βλαστός» αυτής είναι «ένα αγιασμένο πρόσωπο, εγνωσμένης αγάπης, βαθείας ειρήνης και μεγάλης ταπείνωσης, χαρίσματα τα οποία καλλιεργούσε και έτρεφε απέναντι σε κάθε άνθρωπο».

Ο Άγιος Νεκτάριος είναι αυτός που δέχθηκε, στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, με άκρα ταπείνωση, στην αρχή το οφίκιο του Αρχιμανδρίτη και αμέσως μετά το αξίωμα του Αρχιερέως, του Επισκόπου Πενταπόλεως, λέγων: «Κύριε γιατί με ανύψωσες εις τοσούτον μέγα αξίωμα […] Εκ νεαράς ηλικίας Σου εζήτησα να γίνω απλός εργάτης του Θείου Λόγου Σου […]».

Είναι αυτός που χωρίς γνώση των εναντίον του κατηγοριών, άνευ απολογίας, άνευ δικαστηρίου και χωρίς απόφαση Συνόδου, συνεπώς μάλλον εκκλησιαστικά παράνομα, αποπέμπεται, εκδιώκεται από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και σιωπά! Υποτάσσεται και κύπτει τον αυχένα, χάριν της ενότητας της Εκκλησίας, στις βουλές του Πατριάρχου, πρώην προστάτη του, Σωφρονίου.

Ουδεμία λέξη προφέρει το άγιο στόμα του, για τις τόσες συκοφαντίες που ακούστηκαν σε βάρος του, ότι δηλαδή «εκίνησε την πτέρναν» κατά του ευεργέτου του Πατριάρχου, γενόμενος «δούλος πονηρός» και ραδιούργος επιδιώκων να καταλάβει το θρόνο του Πατριάρχη, συνοδευόμενες (οι συκοφαντίες) και με υπαινιγμούς για οικονομικές απολαβές και ηθικές παρεκτροπές του Οσίου και Δικαίου και Αγίου αυτού Αρχιερέως.

Αλλ’ «έστι δίκης οφθαλμός» για όσους συκοφάντησαν δεινώς τον Άγιο Πατέρα: Κανένας απ’ αυτούς ή άλλος δικός τους κληρικός δεν έγινε Πατριάρχης και άμα τη αναρρήσει στο Θρόνο του Πατριάρχου Φωτίου, εκδιώχτηκαν απ’ αυτόν από την Αίγυπτο και μάλιστα τινές εξ αυτών συνοδεία αστυνομικών οργάνων! Μόλις δε το 1998 (!!!) επί Πατριάρχου Αλεξανδρείας Πέτρου Ζ΄, η περί αυτόν Πατριαρχική Σύνοδος «διασκεψάνη, εν φόβω Θεού, και της εικόνος του Αγίου ευρισκομένης εν τη Συνοδική Αιθούση, απεφήνατο δια την αποκατάστασιν της διασαλευθείσης κανονικής τάξεως και εξετήσατο την συγχώρησιν παρά του Αγίου Πατρός ημών Νεκταρίου δια τον διωγμόν και την αδικωτάτην κατ’ αυτού μήνιν, επηρεία του πονηρού».

Ο Άγιος Νεκτάριος είναι αυτός ζει στην Αθήνα, «φυτοζωών» ως λέγει σε μια επιστολή του προς τον Πατριάρχη Σωφρόνιο, μόνος, έρημος, κατατρεγμένος, επιζητών οποιαδήποτε θέση για να κηρύξει το Λόγο του Ευαγγελίου.

Ο Θεοφόρος Πατέρας μας, μετά από πολλές πολλές παρακλήσεις και αμέτρητες ικεσίες, διορίζεται ένας απλός ιεροκήρυκας, αρχικά στην Ι.Μ. Χαλκίδας και αργότερα στην Ι.Μ. Φθιωτιδοφωκίδας, παρόλο που κατέχει το αξίωμα του Αρχιερέως. Αλλά, και στην Χαλκίδα τον συνοδεύουν οι εξ Αλεξανδρείας συκοφαντίες, οι οποίες υποδαυλίζονται από τους εκεί εκκλησιαστικούς κύκλους.

Έτσι, διαπράττονται αποδοκιμασίες σε βάρος του Ιεροκήρυκα-Επισκόπου-Αγίου εντός του Ι.Ναού καθ’ ην ώρα κηρύττει τον Θείο Λόγο, ο Μητροπολίτης Χαλκίδας Χριστόφορος, επιδεικνύει μικρόψυχη και εντελώς απαράδεκτη συμπεριφορά προς τον Άγιο, μη επιτρέπων σε αυτόν να ιερουργεί (!), ο αρχιμανδρίτης της Μητρόπολης Χρύσανθος κατηγορεί ασύστολα και ευθέως τον Άγιο, όχι μόνο στα γραφεία και στους εκκλησιαστικούς κύκλους αλλά και σε έντυπα, και τέλος, η τριμελής Επισκοπική Επιτροπή Χαλκίδας, που διοικεί τη Μητρόπολη μετά το θάνατο του Μητροπολίτη, σε ένα κατάπτυστο κείμενο επιστολής που αποστέλλει στον Άγιο Νεκτάριο (διασώζεται με αριθμ. πρωτ. 276/2 Ιουλίου 1892), με εντελώς ανοίκειο, αγενές και θρασύτατο ύφος «διατάττει» αυτόν να μην τελεί ιεροτελεστίες άνευ αδείας της, χρησιμοποιώντας μάλιστα εκφράσεις όπως «σας διατάττει η επιτροπή», «ποιεί υμίν κατάδηλον η επιτροπή» παρεμβάλλοντας δε λέξεις και στον ενικό αριθμό: «μετέβης και εκήρυξες», «προβαίνεις» κλπ θλιβερά. Και οι «διατάσσοντες», οι αποτελούντες την Επισκοπική Επιτροπή, είναι τρείς ιερείς (!!!), που φέρουν δηλαδή τον βαθμό του Ιερέως (οι δύο εξ αυτών απόφοιτοι του Δημοτικού) και απευθύνονται με τέτοιο τρόπο σε Άγιο Αρχιερέα !!!

Αλλά οι πικρίες δεν σταματούν. Έχει αναλάβει ήδη Διευθυντής της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής, και επειδή οι ψίθυροι, τα «βέλη» από μερικούς Συνοδικούς Μητροπολίτες και οι ενοχλήσεις από τη Διοίκηση συνεχίζονται για «το Πατριαρχικόν εκείνον ζήτημα», αποφασίζει ο Άγιος Νεκτάριος να στείλει επιστολές τόσο στον νέο Πατριάρχη Αλεξανδρείας Φώτιο όσο και στον Οικουμενικό Πατριάρχη Ιωακείμ Γ΄, «προς διακανόνησιν της θέσεώς του ως Αρχιερέως […] και επίγνωσιν της Εκκλησιαστικής Αρχής εξ ής εξαρτώμαι και εις ήν υπάγομαι ως Αρχιερεύς».

Διότι, έγραφε, «ως έχουσι τα κατ’ εμέ, ευρίσκομαι απολελυμένος και εις ουδεμίαν των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών ανήκων, διότι και εν Ελλάδι μετά δεκατεσσάρων ετών συνεχή υπηρεσίαν εν των Κράτει ως υπαλλήλου θεωρούμαι υπό της εν Ελλάδι Διοικούσης Ιεράς Συνόδου ως παρεπιδημών Αρχιερεύς».

Το τεθέν ζήτημα όμως δεν ελύθη και ματαίως αναμένει απαντήσεις και λύσεις ο Άγιος, και συνεχίζει να ευρίσκεται ο Άγιος Πατέρας, Αρχιερέας «όσιος, άκακος, αμίαντος», «όλως απολελυμένος» μη ανήκων εις ουδεμίαν Εκκλησίαν και να παρατηρεί ο ίδιος με παράπονο: «Το εις τα εκκλησιαστικά χρονικά άγνωστον τοιούτον γεγονός, το είναι Αρχιερέαν τινά όλως απολελυμένον και εις ουδεμίαν Εκκλησίαν ανήκοντα […]». Δεν βρέθηκε μια Εκκλησία να εγγράψει στις δέλτους της και στους επίσημους Κώδικες της έναν τέτοιο Άγιο Αρχιερέα!

Σιγά και κλαίει, όταν ο Μητροπολίτης Αθηνών Θεόκλητος, τον ψέγει με δριμύ κατηγορώ, με επίσημο έγγραφο (αριθμ. πρωτ. 1363/30 Σεπτ’ 1914) διάστικτο από Κανονικό Δίκαιο, και ολόκληρα χωρία από Κανόνες Οικουμενικών Συνόδων, περί των προϋποθέσεων ίδρυσης μονών, ότι «άνευ βουλής και γνώμης του οικείου Αρχιερέως» ίδρυσε Μονήν στη νήσο Αίγινα, και ας είναι ο ίδιος, ο Μητροπολίτης Αθηνών, που είχε παράσχει στον Άγιο Νεκτάριο την προφορική του συγκατάθεση για την ίδρυση της μονής.

Διαβάζει και ξαναδιαβάζει το έγγραφο ο Άγιος Νεκτάριος και μονολογεί: «Ο Θεός να σε συγχωρέσει αδελφέ. Δεν γνωρίζεις λοιπόν τίποτε δια την ίδρυσιν του ιερού τούτου έργου, τίποτε απολύτως […]». Απολογείται δε με υπόμνημα ενώπιον του Αρχιεπισκόπου, ενώ οι φήμες για επέμβαση του τελευταίου προς διάλυση της μονής οργιάζουν και προσεύχεται στον πανεπόπτη Πατέρα: «διό ευδοκώ εν ασθενείαις, εν ύβρεσιν, εν ανάγκαις, εν διωγμοίς, εν στεναχωρίαις, υπέρ Χριστού» (Β΄ Κορ. 12,10).

Δεν περνά πολύς καιρός, και αντιμετωπίζει νέα δοκιμασία. Όταν δηλαδή αφικνείται στην Αίγινα ο εισαγγελέας Πειραιώς, για να ερευνήσει εκ του σύνεγγυς την καταγγελία της «κερούς» (μιας γυναίκας που διέβαλε τον Άγιο Νεκτάριο στη Σύνοδο και στις Εισαγγελικές αρχές για … ηθικά παραπτώματα στη Μονή της Αίγινας).

Όταν δηλαδή το ανοίκειο και βέβηλο χέρι του (συναδέλφου, φευ!) εισαγγελέα Πειραιώς, με πρωτοφανή βαναυσότητα και χωρίς να σεβαστεί τα επισκοπικό του αξίωμα, τον «ταρακουνά» από το αγιασμένο ράσο του για να του αποκαλύψει που κρύβει τα κατά την καταγγελία της «κερούς» εξώγαμα και που είναι το «χαρέμι» του.

Και ο Άγιος δεν κοίταζε τον εισαγγελέα, παρά είχε στραμμένο το βλέμμα του στον ουρανό και προσευχόταν εσωτερικά, κάπως έτσι: «Ευλογητός ο Θεός και πατήρ του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ο πατήρ των οικτιρμών και Θεός πάσης παρακλήσεως, ο παρακαλών ημάς εν πάση τη θλίψει ημών» (Β΄ Κορ. 1, 3-4).

Για εξέταση της ίδιας καταγγελίας, καταφθάνει στην Αίγινα ο εν τω μεταξύ ανελθών στο θρόνο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών Μελέτιος, ο οποίος, οξύθυμος ων, με τη σειρά του, φέρθηκε με περισσή σκληρότητα στον Άγιο Νεκτάριο.

Μόλις χρειάζεται δε να ειπωθεί ότι η καταγγελία κατέρρευσε, ως ψευδής και ανυπόστατη, και η καταγγέλλουσα «κερού», Ειρήνη Φραγκούδη, καταδικάστηκε αυτεπαγγέλτως για ψευδή καταμήνυση και συκοφαντική δυσφήμηση.

Ως επίλογος, στις λίγες αυτές γραμμές, πρέπει να τεθούν τα λόγια ενός ανθρώπου που έζησε από πολύ κοντά τον Άγιο Νεκτάριο, και γράφτηκαν τούτα σε πολύ πρώιμη ηλικία, ότε ο άνθρωπος αυτός, που δεν είναι άλλος από τον Κωστή Σακκόπουλο, ήταν σπουδαστής στην Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή, με Διευθυντή τον Άγιο Πενταπόλεως:

«Τί το ιδιάζον, τί το ακτινοβολούν άραγε κρύβει εις την απλήν και πλήρη ταπεινώσεως εμφάνισίν του; Τον βλέπεις να ζη εντός του κόσμου, να υπάρχη, να συνδιαλέγεται με τον κόσμον και όμως αισθάνεσαι ότι δεν είναι άνθρωπος του κόσμου, ότι δεν έχει ουδεμίαν επαφήν και σχέσιν με τα επιδιώξεις, τας προσδοκίας και τα όνειρα των συνήθως ατόμων άτινα μας περιβάλλουν. Προσεύχεται άνευ υπερβολής νυχθημερόν, προσεύχεται υπέρ της του κόσμου σωτηρίας και ονειροπολεί μετά δέους την ανέσπερον Βασιλείαν του Θεού. Και γνωρίζει όσον ουδείς τα μυστικάς αυτής διόδους. Διότι ανεξίκακος ών, αγαπά τους πάντας και αφοπλίζει τους πονηρούς με το αθώον βλέμμα […] Είναι άνθρωπος αλλά διαβιεί αγγελικώς […]».

 

Η μαρτυρία του ορθόδοξου μοναχισμού στην ελληνική πραγματικότητα

megaron

Του Σεβ. Μητροπολίτου Μεγάρων και Σαλαμίνος Κωνσταντίνου

Αφορμή της καταγραφής κάποιων σκέψεων με αισιόδοξη - ελπίζω και για τους αναγνώστες του παρόντος - προοπτική μέσα στην Ελλάδα της γενικευμένης κρίσεως αποτελεί η πρόσφατη πρώτη επαφή της ελαχιστότητός μου με τον λαό που με ενέταξε η Εκκλησία να διακονήσω ως επίσκοπος στη Μητρόπολη Μεγάρων και Σαλαμίνος.

Σε μιαν εκτεταμένη περιοχή με πολλούς αναγκεμένους αδελφούς παρουσιάζεται όπως, άλλωστε, και στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας ένα ανθρώπινο ρεύμα επιστροφής προς τον θεό, γιατί πιστεύει ότι η ενίσχυσή Του αποτελεί στήριγμα, ώστε να εξέλθη συνετός και δυνατός από τη βιούμενη περιδίνησή του.

Μέσα στη θρησκευτική αυτή αναγέννηση παρατηρείται και ένα ζωηρό ενδιαφέρον για τον μοναχισμό.

Στην επαρχία μας το επιμαρτυρούν 15 παλαιές και νεότερες μονές και 153 εργάτες και εργάτριες της μυστικής εργασίας.
Της αδιάλειπτης προσευχής. Γιατί αυτό το έργο αναδεικνύει και καταξιώνει τη μοναχική ιδιότητα.

Ο μοναχισμός, αρχαιότατος θεσμός της Εκκλησίας, ανέδειξε πλήθος αγίων μορφών και η προσφορά του είναι ανεκτίμητη από κάθε άποψη.

Συνεπώς, δεν χρειάζεται εμάς απολογητές, υπέρμαχους και εγκωμιαστές του. Απλώς θα αναφέρουμε μερικά βασικά στοιχεία της ιστορίας του, της αξίας και της σημασίας του.

Δεν παραβλέπουμε ότι και σήμερα κάποιοι ασκούν μιαν ουσιαστικά ανεπέρειστη πολεμική στο μοναχικό ιδεώδες.

Ισως επειδή θεωρούν λιποταξία από την κοινωνική εργασία και την ωφέλεια του συνόλου και κίνηση τελικώς αφιλάνθρωπη και αντιευαγγελική άνθρωποι νέοι, δημιουργικοί, ευφυείς και μορφωμένοι να καταφεύγουν στα μοναστήρια.

Ερμηνεύουν την άσκησή τους ως πράξη εγωιστική, προς επίτευξη μόνο της ατομικής τους σωτηρίας.

Υπάρχει μεγάλη παρεξήγηση σε αυτήν τη θεώρηση, διότι ο ορθόδοξος μοναχισμός, παρά τις διάφορες αιτιάσεις, δοξασίες και τυχόν κατά καιρούς αστοχίες ορισμένων λαθεμένων εκφραστών του, αποτελεί εργαστήριο αγιότητας, υπόδειγμα αρμονικής σύζευξης προσωπικών χαρισμάτων και κοινής στοχοθεσίας προς δοξασμό όλης της Εκκλησίας.

Μέσα από την υπακοή στον πρώτο, την εργασία και τη δισδιάστατη ηροσευχητική έκφρασή τους, μοναχοί και μοναχές γίνονται στηρίγματα ψυχών, πυξίδες προς μονοπάτια συνάντησης του προβληματισμένου ανθρώπου με τον Θεό της αγάπης.

Η αναβίωση και ανακαίνιση αρχαίων μοναστικών καθιδρυμάτων με φιλόθεες αδελφότητες σε όλη την Ελλάδα και τις ορθόδοξες χώρες αποτελεί ευλογία για κάθε πιστό, παρήγορη ελπίδα και ανάχωμα στην κρίση ταυτότητας και τρόπου ζωής, οι οποίες επιγεννούν και τις λοιπές μορφές κρίσης που βιώνουμε.

Οι μεγάλοι πατέρες της Εκκλησίας μας ήταν όλοι μοναχοί. Ο υγιής μοναχισμός αποσόβησε τον κίνδυνο της εκκοσμίκευσης της Εκκλησίας και τη νόθευση της θεολογίας.

Γι΄ αυτό και ο στρατηγός Μακρυγιάννης, σχολιάζοντας τη λυσσώδη προσπάθεια των Βαυαρών βασιλέων να κλείσουν τα μοναστήρια μετά την παλιγγενεσία έγραφε χαρακτηριστικά: "Διέλυσαν τα μοναστήρια, συμφώνησαν με τους Μπουαρέζους που πούλαγαν τα δισκοπότηρα κι όλα τα γερά εις το παζάρι. Αφάνισαν όλως διόλου τα μοναστήρια και οι καημένοι οι καλόγεροι, όπου αφανίσθηκαν εις τον αγώνα, πεθαίνουν της πείνας μέσα στους δρόμους, όπου αυτά τα μοναστήρια ήταν τα πρώτα προπύργια της επαναστάσεως..."

Εάν σήμερα στρέφει ο λαός μας τις χρηστές ελπίδες του στην Εκκλησία, αξιώνει να τον παιδαγωγήσει, ώστε εξερχόμενος από την κρίση να επανεύρει αληθινό νόημα ζωής, αυτό οφείλεται και στο ασκητικό ήθος της μοναχικής μας παραδόσεως: Διιστορικά μετρημένο, ζυγισμένο και διαπιστωμένα αφθονοπάροχο για όποιον βιωματικά το προσεγγίσει.

Πηγή: Εφημερίδα Δημοκρατία

Ο άγιος Νεκτάριος κατέκτησε τις καρδιές των φιλοθρήσκων Φθιωτών

agios nektarios

Εις τον πάντιμο χορό των αγίων της Ιεράς Μητροπόλεώς μας εξέχουσα θέση κατέχει ο άγιος Νεκτάριος Επίσκοπος Πενταπόλεως ο θαυματουργός, ο οποίος δι’ ολίγον διάστημα υπηρετήσας ως Ιεροκήρυκας Φθιώτιδος κατώρθωσε να σφραγίσει τις ψυχές των πιστών με την σφραγίδα της ακτινοβολούσης προσωπικότητός του και να αφήσει ανεξίτηλα τα ίχνη της διαβάσεως του.

Διωγμένος και συκοφαντημένος, περιφρονημένος και απωθημένος στο περιθώριο της εκκλησιαστικής ζωής, αίρων τον σταυρό της προσωπικής του δοκιμασίας φθάνει στην πόλη μας τον Οκτώβριο του 1893 με την μεσολάβηση του τότε Υπουργού των Εκκλησιαστικών αειμνήστου Αθανασίου Ευταξία, Βουλευτού Φθιώτιδος, δια να υπηρετήσει την σπορά του θείου Λόγου και να κηρύξει «Χριστόν Εσταυρωμένον» στις ψυχές των επί 30 χρόνια άνευ Αρχιερέως αποιμάντων Φθιωτών.

Κάτοχος βαθείας παιδείας, περικοσμούμενος από σπάνια προσόντα και πολλές αρετές επιδίδεται στην πνευματική διάπλαση των πιστών και κατορθώνει σε σύντομο διάστημα να κατακτήσει τις καρδιές των φιλοχρίστων και φιλοθρήσκων Φθιωτών, οι οποίοι μέχρι σήμερα μνημονεύουμε του αγίου ονόματός του και δικαίως καυχόμεθα δια την εις την Ιεράν Μητρόπολίν μας σύντομη μεν, αλλά λίαν καρποφόρα παραμονή του.

Όλα όμως τα ωραία στη ζωή γρήγορα τελειώνουν. Ένα σύντομο γλυκό όνειρο ήταν η εδώ παρουσία του αγίου. Μετά από μία περιοδεία στα χωριά της Φθιώτιδος και της Φωκίδος εν καιρώ χειμώνος προσβάλλεται από υψηλό πυρετό, ασθενεί βαρέως και μόλις διαφεύγει τον θάνατο. Οι ιατροί του συστήνουν να μετοικίσει σε ξηρότερο κλίμα.

Φαίνεται, ότι η εντολή του Θεού για την υψηλή αποστολή του στα ηρωϊκά μέρη της Ρούμελης είχε ολοκληρωθεί. Άλλος τόπος τον είχε περισσότερο ανάγκη και αυτός ήταν η Ριζάρειος Εκκλησιαστική Σχολή εις την οποία μετά την ανάρρωσή του τον Μάρτιο του 1894 μετατίθεται ως Διευθυντής αυτής.

Ετσι ο άγιος Νεκτάριος, ο Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιωτιδοφωκίδος αναχωρεί για νέους αγώνες και μεγαλύτερα παλαίσματα αφήνοντας πίσω ένα καλλιεργημένο γεώργιο που απεχέρσωσε με πολύ κόπο από τα αγκάθια των κακών συνηθειών και των παθών.

Εκείνος μεν ανεχώρησε «ο δε λόγος του Θεού ηύξανε και επληθύνετο»(Πραξ. 12, 24) με αποτέλεσμα από τότε να αρχίσει μια πνευματική αναζωογόνηση στην περιοχή μας, της οποίας οι καρποί μέχρι σήμερα είναι εμφανείς.

Αλλά ας ιδούμε τι γράφει η εφημερίδα της εποχής εκείνης «Φωνή της Φθιώτιδος» για τον άγιο Ιεροκήρυκα: «Επί των ημερών αυτού το θρησκευτικόν συναίσθημα των συμπολιτών μας αναζωπυρώθη και το γόητρον της Εκκλησίας ανυψώθη.

Δια δε των από του άμβωνος ωραίων, διδακτικών και υψηλάς εννοίας περιεχόντων λόγων του, δια των πατρικών και πολυτίμων συμβουλών του και δια της κοσμίας, αμέμπτου και αρίστης συμπεριφοράς του, εφείλκυσεν αμέριστον την αγάπην και τον σεβασμόν των συμπολιτών μας, οίτινες ουδέποτε θα λησμονήσωσιν τον λαμπρόν τούτον ιεράρχην του οποίου το όνομα δικαίως μετά σεβασμού προφέρουσι και πάντοτε ευφροσύνως θα αναμιμνήσκονται αυτού».

Έμειναν στην ιστορία οι ιεραποστολικές περιοδείες του αγίου σε πόλεις και χωριά που είχαν να ιδούν Αρχιερέα και να ακούσουν κήρυγμα περισσότερο από τριάντα χρόνια, οι ομιλίες του στους μαθητές του Γυμνασίου Λαμίας και μάλιστα αυτή που στις 8 Νοεμβρίου του 1893 εξεφώνησε «περί αυτοχειρίας», τα βιβλία που συνέγραψε στο φτωχικό του κατάλυμμα εκεί κοντά στον Ιερό Ναό της Παναγίας Δέσποινας, όπου εφιλοξενείτο στο σπίτι του Κωστή Σακκοπούλου και μάλιστα εκείνο «περί επιμελείας ψυχής» που εξετύπωσε και διένειμε δωρεάν ο Εμπορικός Σύλλογος Λαμιέων.

Το άγιο πέρασμά του και την πολύκαρπη προσφορά του ως εξής περιγράφει ο Ιερός Υμνογράφος:

«Τις σου Νεκτάριε αινέσει, την ταπείνωσιν την Χριστοειδεστάτην, δι’ ης λόγον θεού, Φθιώτιδι ελάλεις ην μόνη παρουσία σου, ωκοδόμησας πλουσίως;»

«Ως πάντερπος επίστεψις τω χορώ των Αγίων Φθιώτιδος τέθεισαι θαυματουργέ, ότι τη προνοία τη θεϊκή ενταύθα διηκόνησας, σπείρων ταις καρδίαις λόγον Θεού, νυν δε έχων παρρησίαν, Νεκτάριε Αιγίνης, υπέρ υμών Χριστόν ικέτευε».

Ο άγιος Ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως μας, Επίσκοπος Πενταπόλεως Νεκτάριος υπήρξε δυνατός στην πίστη, υπόδειγμα υπομονής και ταπεινοφροσύνης και εδοκιμάσθηκε όσον ολίγοι μέσα στο καμίνι του πόνου, της συκοφαντίας, του διωγμού και της περιφρονήσεως.

Εδώ όμως η εξάμηνη παραμονή του ήταν μια ανάσα αγάπης και μια όαση αναψυχής για τον πονεμένο και καταφρονεμένο Ιεράρχη. Ας καυχόμεθα γι’ αυτό.

Αλλοίμονο σ’ εκείνους που τον εσυκοφάντησαν και τον εβασάνισαν. Ευλογία για εκείνους που τον εστήριξαν και τον αγάπησαν.

Όλοι εμείς οι απόγονοι των συγχρόνων του αγίου ας αισθανόμεθα την χαρά και την αγάπη του ως αγιοπνευματική ανταπόδοση για την φιλοξενία και τον σεβασμό που του προσέφερε η τοπική μας Εκκλησία.

Η πνευματική κληρονομιά της Φθιώτιδος, στην οποία η ακτινοβόλος μορφή του αγίου Νεκταρίου προσδίδει μεγαλύτερη ηθική βαρύτητα και λαμπρότητα, μας δεσμεύει να φανούμε άξιοι αποδέκτες της θεϊκής ευνοίας και εν έργοις γνήσιοι τιμητές των αγίων του θεού και μάλιστα του τιμωμένου και εγκωμιαζομένου αγίου Νεκταρίου του θαυματουργού.

Ο άγιος Νεκτάριος για τον τόπο μας είναι ένας πνευματικός Φάρος πίστεως και αγάπης που φωταγωγεί την πορεία της ζωής μας και καταυγάζει τις ψυχές μας με το φως της θείας Χάριτος.

Η προσευχή μας ας είναι εκτενής προς αυτόν. Να μας έχει πάντοτε κάτω από την πατρική του φροντίδα δεόμενος προς Κύριον υπέρ της Φθιωτικής Εκκλησίας και υπέρ πάντων ημών.

† ο Φθιώτιδος Νικόλαος

Προς την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδο

dimitriados

Του Σεβ.Μητροπολίτου Δημητριάδος κ.Ιγνατίου

στην Εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

H πρόσφατη Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατά την πρόσφατη σύγκλησή της στις αρχές του Οκτωβρίου, ασχολήθηκε με θέματα καίριας σημασίας, τόσο για την μελλοντική της πορεία, όσο και, ευρύτερα, για την Ελληνική κοινωνία.

Στο προηγούμενο άρθρο μας, αναφερθήκαμε στη σημαντική εισήγηση του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου, σχετικά με τη σχέση της Εκκλησίας με τον νέο Ελληνισμό.

Εξίσου σημαντική, υπήρξε η εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου, σχετικά με την προετοιμασία της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, που θα πραγματοποιηθεί στην Κωνσταντινούπολη, κατά τη εορτή της Πεντηκοστής του 2016.

Σε προηγούμενο δημοσίευμά μας, είχαμε αναφερθεί στη σημασία του γεγονότος αυτού, τόσο σε ιστορικό, όσο σε πνευματικό και Εκκλησιαστικό επίπεδο. Αυτή τη σημασία, η εν λόγω εισήγηση, όχι μόνον την ανέδειξε, αλλά και την τεκμηρίωσε με λεπτομερή αναφορά σε όλες τις πρόσφατες εξελίξεις.

Το άκρως ενδιαφέρον στοιχείο του βαρυσήμαντου αυτού κειμένου υπήρξε η απερίφραστη αναφορά στα οξύτατα προβλήματα των διορθοδόξων σχέσεων και κυρίως εκείνο του εθνοφυλετισμού, που θέτει σε κίνδυνο, από τις αρχές ήδη του 20ου αιώνα, την ορθόδοξη ενότητα.

Πρόκειται για την αλλοίωση της συνείδησης της οικουμενικότητας της Ορθοδοξίας και τον εγκλωβισμό των τοπικών εκκλησιών σε εθνικές διενέξεις και διεκδικήσεις, που πρόεκυψαν από τη δημιουργία των εθνικών κρατών της Ευρώπης. Τα καταστροφικά αποτελέσματα αυτής της εξέλιξης οδήγησαν το Οικουμενικό Πατριαρχείο να ξεκινήσει πριν 60 χρόνια, την προετοιμασία της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου.

Μεταξύ όλων των ζητημάτων, κυρίαρχη θέση κατέχει ο διάλογος μεταξύ της Ορθόδοξης Εκκλησίας και των άλλων Χριστιανικών Ομολογιών.

Τη σημασία του θέματος προκαλεί η ανάγκη συγκροτήσεως μιας ενοποιημένης χριστιανικής φωνής, μπροστά σε οξύτατα κοινωνικά, ηθικά, πολιτικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, που αντιμετωπίζει η Οικουμένη.

Όπως τόνισε ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν αρνήθηκε ποτέ τον Διαχριστιανικό διάλογο, με απώτατο σκοπό την ορατή ενότητα όλων των Χριστιανών, μέσα τους κόλπους της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας.

Παρ΄ όλα αυτά, ο εισηγητής δεν δίστασε να διαπιστώσει, πως έχουν αποδυναμωθεί σημαντικά οι προοπτικές μιας τέτοιας εξέλιξης και αιτία είναι «αι σοβαρόταται νεοφανείς αποκλίσεις, αι οποίαι επιτείνουν έτι μάλλον την σοβαρότητα των διαπιστωμένων θεολογικών διαφορών, των διαφόρων χριστιανικών παραδόσεων και ομολογιών, όσο αι τραυματικαί εμπειρίαι των ιστορικών σχέσεών των».

Στις αμφιβολίες, που διατυπώνουν πλέον πολλοί εκκλησιαστικοί κύκλοι, εντός και εκτός Ελλάδος, για την αποτελεσματικότητα αυτού του διαλόγου μεταξύ Ορθοδοξίας και άλλων Χριστιανικών Ομολογιών, καθώς και για την σκοπιμότητα της συμμετοχής της Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας διεπίστωσε, πως, παρά τα προβλήματα, η Ορθόδοξη μαρτυρία, μέσω της συμμετοχής αυτής, ενδυναμώθηκε και πως πολλές παραδόσεις της Δύσεως αναθεωρήθηκαν, υπό το φως της Πατερικής παραδόσεως και του ιστορικού βίου της Εκκλησίας. Συγχρόνως όμως δεν δίστασε να δικαιολογήσει πλήρως, διαμαρτυρίες και ενστάσεις, προερχόμενες από το γεγονός, πως σε επίπεδο ορατής Χριστιανικής ενότητας, τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα είναι μηδαμινά.

Σε όλα τα θέματα, ο εισηγητής ενημέρωσε τα Μέλη της Ιεραρχίας, πως οι ραγδαίες εξελίξεις σε όλον τον πλανήτη επιβάλουν αναθεωρήσεις ως προς την θεματολογία, αλλά και ως προς τη διατύπωση των θεμάτων, τα οποία θα συζητηθούν στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.

Υπενθύμισε, πως πληθώρα μηνυμάτων των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών έχουν προβάλλει τις διαχρονικές αλήθειες της Ορθόδοξης Θεολογίας και ανθρωπολογίας ως απάντηση σε σύγχρονα προβλήματα και πως, όλο αυτό το υλικό, αποτελεί πολύτιμη παρακαταθήκη εν όψει της επερχόμενης Συνόδου.

Αν και , όπως τόνισε, απαιτείται ακόμη πολύς μόχθος, είναι βέβαιο πως η Σύνοδος αυτή «θα επιβεβαιώση την αυτοσυνειδησίαν της Ορθόδοξου Εκκλησίας, ως της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας», ενώ συγχρόνως θα διακηρύξει την ενότητά της, γεγονός που επιβεβαιώνεται άλλωστε και από την λήψη αποφάσεων με απόλυτη ομοφωνία.

Όπως φάνηκε στην εισήγηση, αλλά και όπως αποτελεί κοινή συνείδηση όλης της Εκκλησίας, αποτελεί επιτακτική ανάγκη, η σύνδεση των εργασιών της Συνόδου με την ίδια τη ζωή και τα προβλήματα του πληρώματος της Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και με καίρια προβλήματα της σημερινής κοινωνίας, τα οποίο πρέπει να αντιμετωπιστούν με τρόπο πειστικό και κατανοητό.

Το καθήκον αυτό αφορά, όχι μόνον τους Εκκλησιαστικούς παράγοντες, αλλά ολόκληρο το Εκκλησιαστικό σώμα. Μόνον έτσι, η Σύνοδος θα αποβεί «αληθώς ορθόδοξος».

Την εν λόγω εισήγηση ενέκρινε με ομοφωνία το σύνολο των Μελών της Ιεραρχίας, υπογραμμίζοντας με τον τρόπο αυτό, τη βαρύτητα και τη σημασία της.

Ο Διασώστης Ταξιάρχης Μιχαήλ

arxaggelos

Δρ Χαραλάμπης Μ. Μπούσιας,
Μέγας Ὑμνογράφος τῆς τῶν Ἀλεξανδρέων Ἐκκλησίας | Romfea.gr

Ὁ Ταξιάρχης Μιχαὴλ ὁ «Ἄρχων ὁ Μέγας», ὅπως ὀνομάζεται στὴν Παλαιὰ Διαθήκη (Δαν. ιβ΄ 1), ἤ «Ἀρχιστράτηγος δυνάμεως Κυρίου» (Ἰ. Ναυῆ ε΄ 14), μαζὶ μὲ τὸν Γαβριήλ, εἶναι ὁ γνωστότερος στοὺς πιστοὺς Ἄγγελος, ὁ πάντοτε πρόθυμος νὰ βοηθήσει καὶ νὰ συντρέξει στὶς ἀνάγκες καὶ τὶς δυσκολίες τοῦ ἀνηφορικοῦ μας δρόμου πρὸς τὴν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν.

Τὴν ἀποστολή του αὐτὴ ἐπισημαίνει καὶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Στὴν πρὸς Ἑβραίους ἐπιστολή του αὐτὸς χαρακτηρίζει τοὺς Ἀγγέλους «λειτουργικὰ πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα διὰ τοὺς μέλλοντας κληρονομεῖν σωτηρίαν» (Κεφ. α΄ 14). 

Στὴν Παλαιὰ Διαθήκη ἔχουμε πλῆθος διασωστικῶν ἐμφανίσεων τοῦ Ἀρχιστρατήγου Μιχαήλ, ὅπως στὴν περιπλανώμενη Ἄγαρ καὶ τὸν γιό της Ἰσμαήλ, ὅπου ἔσπευσε νὰ τοὺς παραμυθήσει καὶ στὸν Ἀβραάμ, ὅταν ἐπρόκειτο νὰ θυσιάσει τὸν γιό του Ἰσαάκ.

Στὸν προφήτη Ἠλία, ποὺ κοιμόταν στὴν ἔρημο, ὅπου εἶχε καταφύγει, γιὰ νὰ ἀποφύγει τὴν ὀργὴ τῆς Ἰεζάβελ, παρουσιάσθηκε καὶ τοῦ εἶπε: «Ἀνάστηθι καὶ φάγε» (ΙΙΙ Βασ. 19, 5). Τοῦ εἶχε δὲ ἤδη φέρει ζεστὸ ψωμὶ καὶ δοχεῖο μὲ νερό. Ἀργότερα ὁ ἴδιος Ἀρχάγγελος τοῦ ἐμήνυσε νὰ συναντήσει τοὺς ἀνθρώπους τοῦ Βασιλέως καὶ νὰ τοὺς μεταφέρει ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ.

Ἀλλοῦ βρίσκουμε πάλι τὸν Ἀρχιστράτηγο Μιχαὴλ νὰ διαφυλάττει καῖ νὰ διασώζει τοὺς «Τρεῖς Παῖδας» ἀπὸ τὴν «κάμινον τοῦ πυρὸς τὴν φλεγομένην» (Δαν. 3, 49) καὶ τὸν προφήτη Δανιὴλ στὸν λάκκο τῶν λεόντων· ἐπίσης μὲ θαυμαστὸ τρόπο καὶ γιὰ νὰ θρέψει τὸν τελευταῖο μέσα στὸν λάκκο, μετέφερε στὴν Βαβυλῶνα τὸν προφήτη Ἀββακούμ.

Οἱ ἐμφανίσεις τοῦ Ἀρχιστρατήγου Μιχαὴλ συνεχίσθηκαν καὶ μετὰ τὴν ἔνσαρκη οἰκονομία τοῦ Χριστοῦ. Ἔτσι, καθὼς περιγράφεται στὴν Καινὴ Διαθήκη, ἐλευθέρωσε τοὺς Ἀποστόλους ἀπὸ τὴν φυλακή.

Τὸν ἀπόστολο Πέτρο, ποὺ ἐπρόκειτο νὰ σκοτώσει ὁ Ἡρώδης γιὰ χάρι τῶν Ἰουδαίων, ἐλευθέρωσε ἀπὸ τὴν φυλακή, ἐνῶ τὸν ἴδιο τὸν Ἡρώδη, ποὺ ὑπερηφανεύθηκε, τιμώρησε μὲ θάνατο. Στὸν Ἀπόστολο Παῦλο ἐμφανίσθηκε, ὅταν κινδύνευε τὸ πλοῖο, καὶ τοῦ εἶπε νὰ μὴ φοβῆται.

Ἐπίσης ὁ ἴδιος ὁ Ταξιάρχης ἐτάραττε τὸ νερὸ στὴν Προβατικὴ κολυμβήθρα καὶ θεραπεύονταν κατ' ἔτος οἱ ἀσθενεῖς.

Στὴν Ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία μέχρι τὶς ἡμέρες μας δὲν ἦταν λίγες οἱ φορὲς ποὺ ὁ Μιχαὴλ ἐπισκέφθηκε τὸν κόσμο. Βοήθησε τὸ Μέγα Κωνσταντῖνο νὰ κατατροπώσει τοὺς ἐχθρούς, γι' αὐτὸ καὶ κατὰ προτροπή του ὁ ἅγιος Βασιλεὺς ἔκτισε Ναὸ τοῦ Ταξιάρχη Μιχαὴλ στὸ Σωσθένειο.

Ἔσωσε μὲ τρόπο θαυμαστὸ τὴν Κωνσταντινούπολι ἀπὸ τὸν κίνδυνο τῶν Ἀβάρων, τῶν Περσῶν καὶ τῶν Ἀγαρηνῶν· ἐπίσης τὴν πόλι Ἀκολία παρὰ τὴν Μαύρη θάλασσα ἀπὸ τοὺς Σαρακηνούς.

Στὶς Κολοσσὲς τῆς Φρυγίας διέσωσε καὶ διαφύλαξε ἀκέραιο τὸ ὁμώνυμο προσκύνημά του ἀπὸ τὴν ὁρμὴ τῶν ποταμῶν, ποὺ κατευθύνονταν ἀπειλητικοὶ ἐπάνω του δημιουργώντας μιὰ τεράστια ὀπή, μέσα στὴν ὁποία χωνεύθηκαν τὰ νερά τους.

Στὰ Γέρμια, στὴ Θάσο, στὸν Πανορμίτη τῆς Σύμης, στὸ Μανταμάδο καὶ Καγιάνι τῆς Λέσβου ὡς καὶ στὰ Νένητα τῆς Χίου ἀπειράριθμα εἶναι τὰ θαύματα τῆς παρουσίας τοῦ Ταξιάρχη Μιχαὴλ μέχρι σήμερα.

Ἰδιαίτερα στὸ Καγιάνι μνημονεύουμε τὴ διάσωση πλοίου ἀπὸ τὰ πυροβόλα τοῦ ἐχθροῦ στὸν τελευταῖο πόλεμο, ὅταν ὁ εὐσεβὴς καπετάνιος ζήτησε τὴν προστασία τοῦ Ταξιάρχου, ὅπου κατὰ θαυμαστὸ τρόπο τὰ βλήματα ἄλλαζαν θέση καὶ κανένα δὲν ἔπληξε τὸ πλοῖο.

Ὁ ἀρχάγγελος Μιχαὴλ δὲν παύει καὶ στὶς ἡμέρες μας, ἡμέρες ἀποστασίας καὶ ἄκρας ἀνομίας νὰ παρουσιάζεται σὲ καθαροὺς καὶ ἄξιους ἀνθρώπους, ποὺ βιώνουν τὸ Εὐαγγέλιο καὶ ἀγωνίζονται γιὰ τὴν τελειότητα καὶ τὴν θέωση.

Ἔτσι ἔχουμε ἐμφανίσεις του σωστικὲς στοὺς μακαριστοὺς Γέροντες Φιλόθεο Ζερβᾶκο, Ἰάκωβο Τσαλίκη, Παΐσιο τὸν Ἁγιορείτη, Δημήτριο τὸ Γκαγκαστάθη, Ἄνθιμο τὸν Ἁγιαννανίτη καὶ Γαβριήλ, τὸν Ἡγούμενο τῆς Μονῆς τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάβα, στὴν κατεχόμενη Κύπρο μας.

Γιὰ τὴ θαυματουργικὴ δύναμη τοῦ Ταξιάρχη τῆς Δαιμονιᾶς Λακωνίας, ὁμιλοῦν τὰ γεγονότα, τὰ ὁποῖα ἐξιστορεῖ ὁ εὐεργετηθεὶς ἀπὸ αὐτὸν κάτοικος τοῦ χωριοῦ Ἀνδρέας Ρουβέλας μὲ εὐλάβεια καὶ γλαφυρότητα. Μεταφέρω ἐδῶ τὰ γραφόμενά του γιὰ πιστοποίηση τῆς διασωστικῆς δράσεως τοῦ Ἀρχιστρατήγου Μιχαήλ.

- Στὴν Πρέβεζα ὅπου ὑπηρετοῦσα τὸ 1947 ἡ στρατιωτική μου μονάδα ἦταν κοντὰ στὴ θάλασσα. Μία ἡμέρα ἀποφασίσαμε μαζὶ μὲ ἕνα φίλο, τὸ Γιῶργο Παππᾶ, νὰ κολυμβήσουμε. Πήραμε μία βάρκα καὶ ἀνοιχθήκαμε στὸ πέλαγος. Κάποια στιγμὴ ἐνῶ βρισκόμαστε στὰ βαθιὰ ρίξαμε ἄγκυρα καὶ κάναμε ἡλιοθεραπεία.

Ὅταν ὁ φίλος μου ζεστάθηκε πολὺ ἔπεσε στὴ θάλασσα νὰ δροσιθεῖ παραβλέποντας ὅτι δὲν γνώριζε καλὰ κολύμπι. Ἔτσι σὲ πολὺ λίγο ἄρχισε νὰ καλεῖ σὲ βοήθεια.

Ἐγώ, νεαρὸς ὅπως ἤμουν, καὶ καλὸς κολυμβητὴς δὲν σκέφθηκα νὰ πάρω τὴ βάρκα καὶ νὰ τὸν πλησιάσω, ἀλλὰ ἔπεσα στὴ θάλασσα, γιὰ νὰ τοῦ προσφέρω βοήθεια.

Τὸν πλησίασα καὶ τὸν ἔπιασα χωρὶς νὰ γνωρίζω ὅτι στὴν περιοχὴ ἐκείνη ὑπῆρχε ἕνα θαλάσσιο ρεῦμα, τὸ ὁποῖο μᾶς ἀπομάκρυνε ἀπὸ τὴ βάρκα καὶ μᾶς ὁδηγοῦσε στὴν ἀντίθετη ἀπ’ αὐτὴ κατεύθυνση.

Σὲ λίγο ἀπομακρυνθήκαμε ἀπὸ τὴ βάρκα περισσότερο ἀπὸ διακόσια μέτρα. Κάποια στιγμὴ οἱ δυνάμεις μου μὲ ἐγκατέλειπαν καὶ ὁ φίλος μου ἐμπρὸς στὸν ἄμεσο κίνδυνο τοῦ πνιγμοῦ μὲ βαστοῦσε σφικτὰ καὶ ἀρχίσαμε νὰ βουλιάζουμε.

Τοῦ πρότεινα τότε νὰ μὲ ἀφήσει νὰ πάω νὰ φέρω τὴ βάρκα καὶ ἐκεῖνος ἀκούσια συγκατένευσε. Ἡ βάρκα ὅμως ἦταν ἀπλησίαστη καὶ βλέποντας τὸ φίλο μου νὰ πνίγεται καὶ τὶς δυνάμεις μου νὰ ἐξαντλοῦνται ἔκανα τὸ σταυρό μου φωνάζοντας τὸ ὄνομα τοῦ Ἀρχαγγέλου Μιχαήλ.

Ἀμέσως τότε ἔνοιωσα ἕνα χέρι νὰ μὲ ἁρπάζει καὶ νὰ μὲ ρίχνει μέσα στὴ βάρκα, στὴν ὁποία ἤδη βρισκόταν καὶ ὁ φίλος μου μισολιπόθυμος. Μεγάλο τὸ θαῦμα αὐτὸ τοῦ Ταξιάρχη μας, ποὺ ἔσπευσε στὴν ἱκεσία μου καὶ μὲ παράδοξο τρόπο μᾶς ἔσωσε.

Ὅταν μετὰ ἀπὸ χρόνια ἀξιωθήκαμε οἰκογενειακῶς νὰ ἀγοράσουμε ἕνα καράβι, τὸ ὀνομάσαμε «Ταξιάρχη» καὶ παραγγείλαμε στὸ Ἅγιον Ὄρος μιὰ εἰκόνα του, τὴν ὁποία καὶ τοποθετήσαμε στὴ γέφυρα τοῦ καραβιοῦ κατὰ τὸν ἁγιασμὸ γιὰ τὸ πρῶτο ταξίδι. Μετὰ ἀπὸ χρόνια, ὅταν πουλήσαμε τὸ καράβι ζητήσαμε τὴν εἰκόνα, γιὰ νὰ τὴν τοποθετήσουμε στὴν Ἐκκλησία τοῦ χωριοῦ μας, ἀλλὰ οἱ νέοι ἰδιοκτῆτες δὲν τὴν παρέδιδαν.

Κάποτε, μετὰ ἀπὸ χρόνια σὲ ἕνα ἀπὸ τὰ ταξίδια του ὁ «Ταξιάρχης» ἔπεσε σὲ φοβερὴ θαλασσοταραχὴ καὶ ἕνας κεραυνὸς ἔσκασε πάνω στὸ καράβι

. Πέρασε δίπλα ἀπὸ τὴν εἰκόνα καὶ ἄφησε ἕνα κάψιμο στὴν ἀριστερή της πλευρά. Ταυτόχρονα ἔπεσε πάνω στὸν Καπετάνιο, ὁ ὁποῖος δὲν εὐαισθητοποιήθηκε στὴν ἐπιθυμία τοῦ Ἀρχιστράτηγου καὶ συνέχισε νὰ κρατεῖ τὴν εἰκόνα του στὸ πλοῖο.

Ἕνα βράδυ ὁ ἴδιος ὁ Ἀρχάγγελος παρουσιάσθηκε στὸν ὕπνο τῶν νέων ἰδιοκτητῶν καὶ τοὺς εἶπε νὰ παραδώσουν τὴν εἰκόνα του στὸ σπίτι του, στὴν οἰκογένεια ποὺ τὴν εἶχε παραγγείλει.

Ἐκεῖνοι φοβισμένοι, ἂν καὶ μεσάνυχτα, πῆραν ἕνα ταξὶ καὶ ἔφεραν τὴν εἰκόνα στὴ Δαιμονιά. Τὴν παρέδωσαν στὸν ἐφημέριο πατέρα Θωμᾶ Λεκκάκη ἐξιστορώντας τὸ περιστατικό, γιὰ νὰ τὴ λειτουργήσει.

Τὴν ἄλλη ἡμέρα τὸ πρωῒ δέχθηκα τηλεφώνημα ἀπὸ τὸν ἱερέα νὰ πάω νὰ λειτουργηθῶ στὴν Ἐκκλησία καὶ ἔκπληκτος ἀντίκρυσα τὴν εἰκόνα τοῦ Ταξιάρχη μας.

Δὲν μπορεῖτε νὰ φαντασθῆτε τὴ χαρά μου γιὰ τὴ θαυμαστὴ ἐπιστροφὴ τῆς εἰκόνος του στὸ χωριό μας. Ἀπὸ τότε βρίσκεται στὴ μικρή μας Ἐκκλησιὰ καὶ προστατεύει ὅλη τὴ Δαιμονιά, ποὺ ἡ ὀνομασία της μετατρέπεται σὲ «Εὐδαιμονία», ὅλη τὴ Λακωνία μας, ὅλη τὴν εὐλογημένη μας πατρίδα.

Προστατεύει τὰ παιδιά μας, τοὺς ναυτιλλομένους μας, τοὺς νέους ὅλου τοῦ κόσμου, ἀφοῦ ὁ Ταξιάρχης μας Μιχαὴλ εἶναι πνεῦμα «εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενον», ποὺ σπεύδει νὰ βοηθήσει κάθε ἕνα ἀπὸ τοὺς πιστοὺς ποὺ τὸν ἐπικαλοῦνται.

top
Has no content to show!