Άρθρα - Απόψεις

Μνήμη δικαίου... Γέροντος Χρυσοστόμου Εσφιγμενίτου

dikaios-1

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου Αρχ. Δαμασκηνού Λιονάκη

Τήν ἔρημο τῆς ἀποταγῆς, τῆς αὐταπάρνησης, τοῦ ἀσκητικοῦ καὶ ἠρωικοῦ φρονήματος στεφανηφόρως διελθών, ἁνέστιος και ἄπολις κατ` ἄνθρωπον, οὐρανοπολίτης, καίτοι ζῶν, κατά Θεόν, ὁ Γέρων Χρυσόστομος, ὁ Ἐσφιγμενίτης, τοῦτες τίς μέρες τῆς μνήμης τῆς ὁσιακῆς καί μαρτυρικῆς μεταστάσεώς του καί τελευτῆς, οὐρανόθεν μᾶς καλεῖ, ἀναθεωροῦντας τὴν ἔκβασιν τῆς αὑτοῦ ἀναστροφῆς, νά μιμηθοῦμε τήν πίστη του, νά μετρηθοῦμε μέ τίς ὰρετές του και να ἀγωνισθοῦμε γιά νά μή βρεθοῦμε ἐλλιπεῖς...

Ἕνας ψαλμός ἦταν ὃλη του ἡ ζωή, μέ τέλεια καί ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη στό Θεό καί ἀγάπη ἀφειδώλευτη καί ἀνυπόκριτη πρός τόν ἂνθρωπο....

Ὁ γέρων Παΐσιος εἶχε πεῖ ὅτι ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀκριβὸ πράγμα, καὶ γιὰ νὰ κατοικήσει ἐντός μας θέλει πολὺ ἀγῶνα, ταπείνωση, αὐταπάρνηση, θυσία.

Ὅμως, ἡ ἀγάπη εἶναι πού κάνει τὴν ἄσκηση νὰ μὴν γίνεται ταλαιπωρία. Ὑπερβαίνει καὶ ὑπερκαλύπτει τὸν κόπο, γιατὶ τίποτε δὲν φαίνεται σὰν ἀγώνας, ἀλλὰ εἶναι ἀρχοντιά, χαρὰ καὶ εἰρήνη.

Αὐτή τήν θεοειδῆ ἀρχοντια, τήν ἀνεκλάλητη χαρά, τήν ὑπερκόσμια εἰρήνη βίωσε ὁ ἐν ἡμῖν πάντοτε ὡσεί παρών Γέρων Χρυσόστομος, ὁ Ἐσφιγμενίτης, τοῖς πᾶσι τά πάντα γενόμενος, ἐκδηλώνοντας πρός ὅλους, καί ἰδιαίτερα τούς τήν ἰσάγγελο ἐπιλεξαμένους πολιτεία, τή μοναστική, ἀγάπη πηγαία, ἀνόθευτη καί εἰλικρινῆ, πεποικιλμένη μέ υπομονή, καρτερία, διάκριση καί κατανόηση.

Ὁ πεφιλημένος Γέροντας, μέ ἁπλότητα παιδική, καί γι` αὐτό θεϊκή, ποτέ δέν ἒκρινε, καί πολύ περισσότερο δέν κατέκρινε τό συνάνθρωπό του, τόν ἀδελφό του... Τόν ἒβλεπε ὠς εἰκόνα Θεοῦ καί τόν συμπονοῦσε γιά τίς ἀμυχές πού εἶχε, ὃσες κι ἂν εἶχε, ἀποκτήσει, βαδίζοντας εἴτε στό αὐχμηρό μονοπάτι τῆς ἐν τῷ κόσμῳ ζωῆς, εἴτε στή δύσκολη καί ἀνηφορική ἀτραπό τῆς μοναστικῆς βιωτῆς.

Πλούσιος ἁπό ἐμπειρίες καί καταστάσεις πνευματικές, δοκιμασμένος στό καμίνι ἀμέτρητων κινδύνων καί παντοδαπῶν, ἒσωθεν καί ἒξωθεν πειρασμῶν, ἀγάπησε ἐξ ὅλης καρδίας του τήν ὂντως ἀγάπη, τό Χριστό, καί ἡ ζωή του μεταβλήθηκε σέ ἓνα θυμιατό πνευματικο, ἀπό τό πύρωμα τῆς καρδιᾶς τοῦ ὁποίου ὀσμή εὐωδίας ἐξεχέετο πνευματικῆς ἡ Ἀγάπη, ἡ χωρίς ὅρους καί ὅρια, χωρίς περιορισμούς καί διακρίσεις, χωρίς ἀναστολές καί ὑποχωρήσεις...

Μιά Ἀγάπη, πού δέν λάμπρυνε μόνο τήν ὀσιακή του μορφή, ἀλλά καί ὀμόρφαινε τόν τόπο- καί οἱ τόποι πού τόον γνώρισαν πολλοί- καί τούς ἀνθρώπους, τά “παιδάκια του”, τά πάμπολλα πνευματικά του παιδιά, πού στό πρόσωπό του τό ἰλαρό ἒκλεπαν τόν πατέρα τό στοργικό καί τόν ποιμένα, μέ φρόνημα θυσιαστικό...

Ἂνθρωπος τῆς Ἁγάπης, τῆς ἒμπρακτης καί βιωματικῆς, δέν ἦταν δυνατόν, παρά νά γίνει καί νά εἶναι πρότυπο Ὑπακοῆς. Γιατί, η ὑπακοή εἶναι θυγατέρα τῆς Ἀγάπης, πού δέν ζητεῖ τά ἑαυτῆς!

Καί ὁ ἢδη ἐν αὐλαῖς Κυρίου Γέροντας Χρυσόστομος ὁ Ἐσφιγμενίτης ποτέ δέν ἐζήτησε τά ἑαυτοῦ, ἀλλά τά τῆς Ἐκκλησίας καί τά τοῦ Θεοῦ.

Ἰδού ἡ δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου!

Μέ τούς λόγους αὐτούς ἡ Μαρία ἁπό τη Ναζαρέτ ἐξέφρασε τήν ἑλεύθερη συμμετοχή τοῦ πεπτωκότος ἀνθρώπινου γένους στήν ὑλοποίηση τοῦ Μυστηρίου τῆς Θείας Οἰκονομίας, ἀξιώθηκε ὡς ἁληθῶς Θεοτόκος νά γενεῖ καί μόνη ἁπό τούς ἑπί γῆς Παναγία νά ἀναδειχθεῖ, μέ τήν καρδιά πληγωμένη ἁπό τή ρομφαία τοῦ πόνου, πού Τῆς προσέφερε ἡ ἁνθρώπινη κακία καί ἁχαριστία.

Ἱδού ὁ δοῦλος Κυρίου, γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου!

Μέ τούς λόγους αὐτούς ὁ Γέρων Χρυσόστομος ἒθεσεν ἑαυτόν στή διάθεση καί τό θέλημα τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ὲκκλησίας καί ἡ καρδιά του μάτωσε ὰπό τή ρομφαία τῆς μισάδελφίας καί τῆς συκοφαντίας...

Μάτωσε, ἁλλά δέν ἑκάμφθη!

Καί τώρα συναυλίζεται μέ τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, τήν Ὁποία πολύ ἁγάπησε, στήν προστασία τῆς Ὁποίας μέ βεβαιότητα στηρίχθηκε, στή διακονία τῆς Ὁποίας, ὅπου κι ἂν βρέθηκε, στήν Ιερά Νῆσο Τῆνο, στόν Ὄλυμπο, στό ἑπίγειο καί Ἁγιώνυμο περιβόλι Της, τή ζωή του ἁνέθηκε!

Ὰπό κεῖ ψηλά, ἀπό τό Περιβόλι τοῦ Οὺρανοῦ, μᾶς βλέπει, μᾶς εὑλογεῖ, μᾶς προσέχει, προσεύχεται γιά μᾶς καί μᾶς ἁναμένει...

 

Στην αοίδιμη Γερόντισσα Ισιδώρα

gerontisa-6

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Γουμενίσσης κ. Δημητρίου

Νοερά προσβλέπω στή σεβασμία μορφή τῆς Γερόντισσας Ἰσιδώρας, Καθηγουμένης τῆς Μονῆς τοῦ Ὁσίου Παταπίου Λουτρακίου, τῆς ἰδιαίτερής μου πατρίδας. Ἑνός Μοναστηριοῦ πού παραμένει γιά ὅλη τήν Κορινθία σημεῖο προσανατολισμοῦ, καί δι᾽ ἐμέ παρομοίως ἀπό τά παιδικά μου ἀκόμη χρόνια.

Μέ τά λόγια τῆς καρδιᾶς μου θά ἤθελα νά κομίσω στό ξόδι της λουλούδια σεβασμοῦ καί τιμῆς, μαζί μέ τίς ἐπισκοπικές μου συνευλογίες στίς πολύτιμες εὐχές τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου κ. Διονυσίου καί στούς δακρυρρόους ψελισμούς τῶν Ψαλμῶν ἀπό τῶν πνευματικῶν της παιδιῶν τῶν καί συναθλητριῶν της ἐπί χρόνους ἱκανούς.

Τό ξέρω πώς οἱ Μοναχοί κηδευόμενοι καί ἐνθαπτόμενοι δέν ὡραΐζονται μέ ἀνθούς· ἀρκεῖ τό μοναχικό σχῆμα, σχῆμα σταυροναστάσιμο.

Παρά ταῦτα, ἀναδεύοντας τίς πρωτοεφηβικές μου ἀναμνήσεις, θά προσκομίσω στό χρονικό της μεταίχμιο ἀπό τῶν ἐπιγείων πρός τά ἐπουράνια, ὅσα ἐκ πεποιθήσεως ἐκείνη δέν ἐπέτρεψε νά τῆς προσείπουν ἐπί γῆς.

Προσκυνητής παιδιόθεν τοῦ ἀφθάρτου Ὁσίου, τήν γνώριζα ἀπό τό 1961, ὅπως καί ἄλλες μοναχές ἀπό ὅσες συνανέβησαν στά Γεράνεια, γιά νά παραλάβουν μέ ἀνδρεῖο φρόνημα τήν σκυτάλη τοῦ ἄλλοτε ἀνδρώου ἡσυχαστικοῦ μοναχισμοῦ.

***

Ὑπό τό ὄνομα Ἰσίδωρος ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ τόν ὁμώνυμο Χιώτη Μάρτυρα τοῦ 3ου αἰώνα, τόν φερώνυμο Ἀσκητή τοῦ 4ου αἰώνα τόν πραΰν καί δακρύοντα καί ἀκτήμονα, καί τέλος τόν Πηλουσιώτη Πατέρα τοῦ Μοναχισμοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας μέ τίς ἀναρίθμητες ἐπιστολές. Σίγουρα θά ὑπάρχουν καί ἄλλοι στό φῶς τοῦ Χριστοῦ μας, ἀγνοούμενοι τῶν δικῶν μας ὀμμάτων!

Ὑπό τό ὄνομα Ἰσιδώρα τιμᾶται τήν 1η Μαΐου μία Ὁσία ἄνευ ὑπομνήματος, τήν δέ 17η Ὀκτωβρίου σημειοῦται καί μία Μάρτυς ἄγνωστη στούς Συναξαριστές (Εὐστρατιάδου, Ἁγιολόγιον, 225· βλ. ΘΗΕ σχετικό λῆμμα).

Τό Συναξάρι μνημονεύει ἐπιπλέον καί ἄλλη μίαν Ὁσία, διά Χριστόν σαλή. Πόσες ἄλλες Μάρτυρες ἤ Ὁσίες ἤ Δίκαιες φέρουσαι τό ὄνομα Ἰσιδώρα θά εὐαρέστησαν στόν Παντεπόπτη καί Καρδιογνώστη καί Σωτήρα! Ἐκεῖνος μόνος γνωρίζει.

Εἶναι ἄλλο ἕνα ἀπό τά κεκρυμμένα μυστήρια τῆς δεσποτείας Του. Ἀφανεῖς Ἁγίες, Ὁσίες, Μάρτυρες, Δίκαιες πού τίμησαν τό πρῶτο σωτηριῶδες μυστήριο εἴτε τό δεύτερο ἐν μετανοίᾳ βάπτισμα.

Ὁ κόσμος καί ἡ ἐποχή μας διψᾶ μέ φιλοπερίεργη “δημοσιογραφική” διάθεση πρόσβασης στά προσωπικά δεδομένα, στήν κρυφή-βαθειά “εἰκόνα” τοῦ καθενός. Βιάζεται μέ ἀναίδεια ὄχι μόνο νά εἰσδύσει, ἀλλά καί νά καταπατήσει καρδιές, κι ἄς ἔχουν θεόπλαστες τό μοναδικό δῶρο νά εἶναι ἀνοικτές καί θεατές στό Δημιουργό, στόν ὑπομονετικό Προνοητή, στόν ἀναμένοντα Σωτήρα, στόν ἐσχατολογικό Κριτή τῆς θεομιμησίας ἤ μή!

Παρά ταῦτα, ὁ κόσμος μας καθ᾽ ἕκαστον δέν ἐπιθυμεῖ νά θεᾶται τόν ἑαυτό του, τουτέστιν τήν ὕπαρξή του κατενώπιον τοῦ Ζῶντος Θεοῦ. Ὁ κόσμος μας προτιμᾶ νά διερευνᾶ τούς ἄλλους.

Ὁ κόσμος μας ―τό καί χειρότερο― ἀποφεύγει νά προσφεύγει στήν ἐν συντριβῇ ἐπιπόθηση τοῦ μόνου Φωτός, γιαυτό καί οὔτε ἀναζητεῖ τό πῶς, οὔτε λαχταρᾶ τό πότε, οὔτε ἀδημονεῖ γιά τήν τυφλή ἀθεότητα τῆς καρδιᾶς του.

Δοξολογοῦμε πάντως τόν Δημιουργό καί Σωτήρα καί Παντευεργέτη, τόν ἔρωτα τῶν καρδιῶν μας, διότι δέν ἔπαυσαν οὔτε καί θά παύσουν νά ὑπάρχουν ρωμαλέες συνειδήσεις στήν Ἀνθρωπότητα, πού τόν Θεόν ἐπιποθοῦν, τόν Θεόν προσεγγίζουν, τόν Θεόν οἰκειοῦνται, καί ὁ Θεός τίς οἰκειοῦται χάρη καί στή δική τους ἐθελότητα, μέσα στό ἅγιο μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας.

Δοξολογοῦμε τόν Θεάνθρωπο Λυτρωτή μας Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, τόν Ὄντα, τόν Προόντα καί ἀεί Ὄντα, διότι δέν μᾶς ἀφήνει δίχως ἀνθρώπους μετόχους κατά χάριν τῆς δεδωρημένης ἀειζωΐας Του, μέλη τίμια τῆς Ἐκκλησίας Του.

Στήν κυριολεκτούμενη παγκόσμια πτώχευση τῶν αὐτεξορίστων ἀπό τῆς ἐνθεωμένης ζωῆς, στήν κυριολεκτούμενη πτώχευση ἀπό τῆς ἐγχριστώσεως, αὐτοί οἱ ἄνθρωποι οἱ δυνάμει καί ἐνεργείᾳ ἐκκλησιασμένοι καί κατά τοῦτο ἐγχριστωμένοι, εἴτε μέ τήν βροντόφωνη σιωπή τῆς παρουσίας τους, εἴτε μέ τόν εὐλογημένο ἐργο-λόγο τῆς ἱεραποστόλου ζωῆς τους, δέν παύουν νά φέρουν καί νά μᾶς δείχνουν τόσον ἐγγύς τόν “προσγειωμένο οὐρανό” τῆς θείας χάριτος.

Κοντά τους, εἴτε μᾶς ὁμιλοῦν εἴτε δέν μᾶς ὁμιλοῦν, πάντως μᾶς προσομιλοῦν ὡς ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ, νιώθουμε τήν παρουσία τοῦ ἐνανθρωπισμένου Λόγου τοῦ Θεοῦ, τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Μαθαίνουμε κοντά τους τό ὄντως γενετικό μας πρωτο-κλάμα “ἔγγισον ἡμῖν, ἔγγισον ὁ πανταχοῦ”. Χάρη στό θεόζηλο γνωμικό τους θέλημα, πού ἐναγκαλίζεται συνεχῶς τούς βηματισμούς τοῦ Θεοῦ στήν πανανθρώπινη ἱστορία, ἀπό δίπλα στόν καθένα μας. Καί ἔτσι προσδέχεται προσωπικά τή γιατρειά γιά τό ἰδιοτελές πανανθρώπινο φυσικό θέλημα.

***

Ἕνα τέτοιο πρόσωπο ἀπωλέσαμε ἀπό τῶν ἐπιγείων, ἔστω κι ἄν μᾶς ἀφήνει ἐκεῖ στά Γεράνεια τό κοινόν ὄφλημα, νά λιώνει μέσα στό λιτό της σταυροτίμητο μνῆμα, στό βουνό τῆς σταυρικῆς ἀσκήσεώς της, “προσδοκώντας ἀνάστασιν νεκρῶν καί (ἐνσώματη) ζωήν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος”.

Ἕνα τέτοιο πρόσωπο ἀπωλέσαμε ἀπό τῶν ἀθλητῶν τῆς ἐπιγείου ἀθλήσεώς μας, ἔστω κι ἄν, πορευομένη στά ἐπέκεινα, θά μᾶς προσφέρει πλέον ἀφθονότερη τή στοργή τῶν φιλαδέλφων προσευχῶν της.

Ἕνα τέτοιο πρόσωπο προπέμπεται στήν ἡδύλαλη αἰωνιότητα τῶν ἀπαύστων θεολατρευτῶν, τῶν ἀπαύστων θεατῶν τῆς θείας λαμπρότητος τοῦ Ἀθεάτου καί Μεθεκτοῦ στό πρόσωπο τοῦ Κυρίου μας.

Ἡ αἰωνιότητα δέν εἶναι τέλος, ἀλλά “ἀτέλειωτο τέλος”, δῶρο χαρᾶς πού δέν κορέννυται, δῶρο ζωῆς πού δέν περαιοῦται, δῶρο ἀγάπης πού δέν συστέλλεται, ἀλλά περιχωρεῖται (καί ἔτσι περιχωρεῖ) τόν Μεγάλο Θεό καί Σωτήρα μας.

Ἕνα τέτοιο πρόσωπο μᾶς προσκαλεῖ μέ τό ξόδι της στήν ἔκπληξη τῆς αἰωνικῆς πανηγύρεως, στή μέθεξη τῆς Ἀκτίστου Ἐκκλησίας τῆς Ἁγίας Τριάδος, ὅπως μᾶς τήν προσέφερε ὁ Ἕνας τῆς Τριάδος σαρκωμένος, σταυρωμένος καί ἀναστημένος καί ἀναληφθείς στούς ἀκτίστους οὐρανούς τῆς Τριαδικῆς ἀϊδιότητος καί αὐτοζωῆς.

Ἦταν ἀρχόντισσα τοῦ μοναχικοῦ ἤθους, ὅπως θέλησε νά τό ἐμβιώσει καί νά τό διδάξει ἐπί δεκαετίες καί δεκαετίες στήν σεμνοπρεπή Ἀδελφότητα τῶν Μοναζουσῶν, τῶν μετ᾽ αὐτῆς συννυμφῶν τοῦ ἐλθόντος καί ἐρχομένου Νυμφίου Χριστοῦ.

Ἄν γύρευες νά μάθεις τό μάθημα τῆς ἁπλότητας, τῆς ταπεινότητας, τῆς προσευχητικῆς καί σεμνοπρεποῦς ἀφάνειας, τῆς ἀσκητικῆς αὐταπαρνήσεως, καί προσανέβαινες στόν Ὅσιο, καί μόνη ἡ παροῦσα “ἀπουσία” τῆς Ἡγουμένης ἦταν ἀρκετή νά τό διδαχθεῖς.

Χάρη σ᾽ ἐκείνην, σωστή μαθήτρια τοῦ γέροντος Νεκταρίου, μέσα στό Καθολικό τῆς Μονῆς καί στούς ἐπισκέψιμους χώρους τῆς αὐλῆς καί τοῦ Ἀρχονταρικίου, τό ζοῦσες πώς αὐτό τό ἦθος προσκόμιζαν ὅλες καί κυρίως ἐκείνη, λιβάνι “ἁγνό” χωρίς προσποίηση ὡς θυμίαμα κατενώπιον τοῦ Σωτῆρος.

Οὔτε πού καταλάβαινες ποιά ἦταν ἡ Ἡγουμένη, ἐκτός κι ἄν σοῦ τήν ἔδειχναν οἱ ἄλλες Μοναχές, ἄν τήν ζητοῦσες.

Κι ἀπό κοντά, κάτω ἀπό τή διακριτική εὐλογία της καί τίς μητρικές ὁδηγίες της, ἡ παραδοσιακή φιλοξενία τῶν προσκυνητῶν, ἀπό ὅσα περισσεύουν στήν ὀλιγάρκεια τοῦ πτωχοῦ αὐτοῦ Μοναστηριοῦ, καί τό ἐξίσου σπουδαῖο καί ἀξιοσημείωτο ἡ ἀπόφαση τῆς διακονίας τῶν γυναικῶν, τό Γηροκομεῖο.

Ὅλα ἔκφραση τῆς ὁδοῦ τῆς διττῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό (τῆς καθαρτικῆς, φωτιστικῆς καί ἐνθεωτικῆς) καί πρός τόν ἄνθρωπο (τῆς ἐγχριστωμένης), στήν ὁποία ἀρχῆθεν ὁ Θεός θέλησε νά μυήσει τούς ἀνθρώπους.

Στάθηκε ἀνθρώπινη, ὅπως θέλει τήν ἀνθρωπινότητα ὁ ἐνανθρωπισμένος Θεός μας, καί στή δική μου πορεία τῆς ζωῆς, σέ κρίσιμους σταθμούς. Μοῦ συμπαραστάθηκε, ὅταν ἐκεῖ στή Λάρισα δοκιμαζόταν ἡ ἀντοχή τῆς σταυρώσιμης πορείας μου, μέ τή δημόσια (δια)μαρτυρία τῆς Μονῆς.

Καί ὅταν πολύ ἀργότερα χρειάστηκε νά ὑποδεχθεῖ τήν πάσχουσα κατά σάρκα μητέρα μου Ἰωάννα στή φιλόξενη παρά ταῦτα ἀγκαλιά τῶν Μοναζουσῶν τῆς χριστοφιλήτου ἀπολύτου ἀποταγῆς. Ἀληθινή ἐκκλησιαστικότητα.

Μέσα στήν ἀπολυτότητα τῆς Χριστολατρείας καί τῆς ἀσκητικῆς Χριστομιμησίας, ἡ ἀφανής ταπεινότητα (πόσο δύσκολο γιά τό γυναικεῖο ψυχισμό!) καί ἡ ἀφανής-διακριτική θυσιαστική ἀγάπη (πόσο δύσκολο γιά τήν γυναικεία συναισθηματική πληθωρικότητα!).

Σ᾽ αὐτά τά δύο, πρός Θεόν καί πρός τόν συνάνθρωπο, στάθηκε ἀποφασιστική καί φάνηκε διά βίου δόκιμη ἡ ἀοίδιμη Γερόντισσα Ἰσιδώρα. Κι ἔτσι πορεύθηκε ἀκλινής ἀπό τούς πρώτους Μακαρισμούς τῶν Εὐαγγελίων ὥς τόν ὕστατο Μακαρισμό τῆς Ἀποκαλύψεως. Ὅπως θέλουμε νά τό πιστεύουμε καί δεόμεθα μαζί μέ τήν εὐλογημένη Συνοδεία πού ἀπορφανίσθηκε.

Τά πλεῖστα πλήρως τά γνωρίζει ὁ ἐμπνευστής καί φύλακάς της Ἄγγελος ὁ ἀθέατος, μαζί μέ τόν θεατό ἀφθαρτισμένο Ὅσιο Ἄγγελο τῆς Μονῆς.

Τά πάμπλειστα τά γνωρίζει Ἐκεῖνος πού θέλει καί ὑποστασιάζει ἐν χρόνῳ τήν ὕπαρξή μας, ὁ ἰσοβίως Λατρευτός τῆς καρδιᾶς της, ὁ αἰωνίως Σωτήρας τῆς ψυχῆς της, “ὁ Ἀγαπήσας τούς αὐτεξουσίως καί ἐθελουσίως ἰδίους εἰς τέλος”.

Μακαρίζω τίς εὐλογημένες ὁσιοσύλλεκτες Ἀδελφές τῆς καλιᾶς τῶν Γερανείων πού προσδέχθηκαν τήν εὐλογία τοῦ Χριστοῦ μας διά τῶν εὐχῶν τῆς μοναχῆς Ἰσιδώρας καί, τελευταῖα, διακονώντας την ἐπί μακρόν στήν ὑπομονή τῶν κόπων καί πόνων της.

Ὁ Θεός τοῦ ὁσίου Παταπίου καί ὅσων τελειώθηκαν πάλαι τε καί μέχρις ἐσχάτων ἄς εἶναι ἡ δική της ἀναστάσιμη εὐφροσύνη καί ἄπαυστη ἀνάπαυση. Κι ἄς δώσει στήν ἀπορφανισμένη Ἀδελφότητα ἀντάξια διάδοχο τῆς ἀπελθούσης Γερόντισσας Ἰσιδώρας.

Το θαύμα του '40

img 3906

Την ιστορία των λαών τη γράφουν οι καρδίες

κι όχι οι ισχυροί της γης κι οι οπλομηχανές.

Τη γράφουν οι «Ελεύθεροι», τη γράφουν οι σπουδαίοι,

την έγραψε ο ηρωικός Τσολιάς, τη γράψαν οι αρχαίοι.

Τη γράψαν με το αίμα τους οι ελεύθερες ψυχές,

αυτοί που μεγαλούργησαν στης Πίνδου τις κορφές.

Μια χούφτα λεοντόκορμων Ελλήνων μαχητών

κερδίσαν πάνω στα βουνά το σέβας των εθνών.

Με ατσαλένια την καρδιά, με πίστη στον Αγώνα,

συντέριασαν αρμονικά Πίνδο και Μαραθώνα,

Παλέψαν για το δίκιο τους και την ελευθερία,

γονάτισαν, καθήλωσαν μιαν αυτοκρατορία.

Κάναν τον κόσμο ολόκληρο να χάσει τη φωνή

και στων ηρώων την ορμή σεμνά να υποκλιθεί.

Κάνανε την Πατρίδα τους άξια σεβασμού

και αποδέκτρα, μέγιστου, παγκόσμιου θαυμασμού!

Βάψανε με το αίμα τους το τιμημένο χώμα

και φράχτη ολόρθον στήσανε το ηρωικό τους σώμα.

Και μήνυσαν σ’ όλη τη γη, σ’ Ανατολή και Δύση,

πως τούτη η γη είν’ ελληνική, κανείς να μην τολμήσει...

Αρχιμ. Δαμασκηνός Ζαχαράκης

Ηγούμενος Ιεράς Μονής Αγάθωνος

(Οκτώβριος 2014)

Καστορίας Σεραφείμ : "Η δόξα κερδίζεται με θυσίες και στερήσεις"

oxi

Του Σεβ. Μητροπολίτη Καστορίας κ. Σεραφείμ

Μιλώντας, αδελφοί μου αγαπητοί, ο θεοφόρος Ιωάννης ο Δαμασκηνός για το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου και τονίζοντας την συμμετοχή της στο μυστήριο της σωτηρίας του ανθρώπου, λέγει τα εξής χαρακτηριστικά:

«Εμνήσθην της Θεοτόκου και εσώθη η ψυχή μου», δηλαδή και μόνο που σκέφτομαι την Θεοτόκο, σώζεται η ψυχή μου. Και αυτό γιατί, όπως θα γράψει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, ο Χριστός «από κανένα κτίσμα δεν είναι υποχρεωμένος, παρά μόνο από την Παναγία, από την οποία δανείσθηκε κάτι που ποτέ δεν επέστρεψε πίσω, δηλαδή την ανθρώπινη σάρκα Του».

Λέγεται Θεοτόκος, διότι όχι μόνο γέννησε τον Θεό Λόγο, αλλά και επειδή θεώνεται το ανθρώπινο πρόσωπο, κατά την έκφραση του Αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς την ονομάζει «Κυρία», γιατί δεσπόζει όλων των όντων, αλλά και γιατί έγινε η αιτία της πνευματικής μας ελευθερίας.

Έτσι την είδε ο Όσιος Ανδρέας ο διά Χριστόν σαλός στην Αγρυπνία των Βλαχερνών. «Οράς την Κυρία και Δέσποινα του κόσμου;» λέγει στον μαθητή του Επιφάνιο.

Καί τότε, όπως μας παραδίδει ο ιερός συναξαριστής, εκείνη, δηλαδή η Παναγία, έκλινε τα γόνατα και επί πολλή ώρα προσευχόταν, ενώ δάκρυα έρραναν το θεοειδές και άχραντο πρόσωπό της.

Και σαν τελείωσε την προσευχή της, έβγαλε από την πανάχραντη κεφαλή της το μέγα και φοβερό και απαστράπτον μαφόριο και το άπλωσε ως σκέπη υπεράνω του λαού!

Αυτή την γιορτή γιορτάζει σήμερα η Εκκλησία μας και μνημονεύει «την κατ’ εξαίρετον τρόπον σκέπην την Παναγίας προς το ευσεβές ημών έθνος».

Και πρώτον. Στις δύσκολες στιγμές της πατρίδος μας, στις κρίσιμες και μεγάλες ώρες, η σωτηρία του Έθνους μας, αλλά και η δόξα του, οφείλεται σε θεομητορική παρέμβαση. Οι Άβαροι και οι Άραβες, οι Σκύθες και οι Αγαρηνοί και οι πάσης φύσεως εχθροί της βασιλίδος των πόλεων έστρεφαν τα νώτα τους, καθώς έβλεπαν την Υπέρμαχο Στρατηγό και την Φοβερά Προστασία των Χριστιανών να στέκεται ως «των πολεμουμένων η σκέπη». Πόσο χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του ιερού υμνογράφου του Ακαθίστου Ύμνου: «Χαίρε, δι’ ης εγείρονται τρόπαια· χαίρε, δι’ ης εχθροί καταπίπτουσιν»!

Δεύτερον. Όταν η χριστιανική αυτοκρατορία μας βρισκόταν στις δόξες της και τιμούσε και υμνούσε στην βασιλίδα των πόλεων την σκέπη της την Οδηγήτρια, αλλά και όταν ταπεινωμένη έσκυβε κάτω από το βάρος του τουρκικού ζυγού, το φρόνημα του ορθόδοξου λαού της παρέμεινε πάντοτε όρθιο και στραμμένο προς την Παναγία. «Παναγία μου βοήθησε τους Έλληνες να εμψυχωθούν», έλεγε ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης γονατιστός μπροστά στην εικόνα της σε ένα μικρό εκκλησάκι στο Χρυσοβίτσι, ενώ τα δάκρυα αυλάκωναν το πρόσωπό του.

Τρίτον. Αυτήν την Φοβερά Προστασία ένοιωσε η πατρίδα μας κατά την άδικη επίθεση του 1940. Η Θεοτόκος στέκεται και πάλι φρουρός ακοίμητος σε ολόκληρο τον αγωνιζόμενο λαό μας. Ενθαρρύνει τους πολεμιστές, φωτίζει, καθοδηγεί και σκέπει τους στρατιώτες μας με το μαφόριο της αγάπης της και, ταυτόχρονα, αγκαλιάζει τους αγωνιστές της τιμής και τους δικαίους. Είναι συγκλονιστικές οι μαρτυρίες από επώνυμους και ανώνυμους μαχητές του μετώπου. Γράφει ο στρατιώτης Τάσος Ρηγόπουλος σ΄ ένα γράμμα του από το μέτωπο: «Λίγες στιγμές πριν ορμήσουμε (για τα οχυρά της γραμμής Ιβάν-Μόραβας), είδαμε σε απόσταση περίπου 13 μέτρων μία ψηλή μαυροφόρα να στέκει ακίνητη. Ο σκοπός φώναξε: Τις ει; Μιλιά δεν ακούστηκε… Τότε, σαν να μας διαπέρασε όλους ηλεκτρικό ρεύμα, ψιθυρήσαμε: Η Παναγία! Εκείνη όρμησε μπροστά σαν να είχε φτερά αετού. Κι εμείς από πίσω της. Συνεχώς αισθανόμασταν να μας μεταγγίζει δύναμη».

Με αυτήν την παράδοση έζησαν οι γονείς μας! Γι’ αυτό και μεγαλούργησαν και έκαναν την πατρίδα μας δοξασμένη στα πέρατα του κόσμου.

Ζούσαν καθημερινά με το όνομα της Παναγίας στα χείλη τους.

Τιμούσαν την Παναγία.

Ζητούσαν την βοήθεια της Παναγίας σε κάθε στιγμή της ζωής τους.

Η Παναγία είναι για όλους, για κάθε άνθρωπο:
για εκείνον που βρίσκεται στη δυσκολία και για εκείνον που έχει χαρά,
για εκείνον που βρίσκεται στον πλούτο, αλλά και για εκείνον που βιώνει την ανέχεια,
για τον δίκαιο και τον αμαρτωλό.

Πόσο σοφά είναι, αλήθεια, τα λόγια του εκκολαπτομένου Αγίου της Εκκλησίας μας, του Γέροντος Παισίου, ο οποίος συμβούλευε τους επισκέπτες του να τιμούν και να ευλαβούνται την Παναγία: «Πιαστείτε από το χέρι της Παναγίας και τότε αυτή με ασφάλεια θα σας μεταφέρει στον θρόνο του Υιού και Θεού της».

Αν στην ζωή μας μάθουμε να ζητάμε το έλεος του Θεού και να επαναλαμβάνουμε μαζί με τον Προφήτη Δαυίδ : «το έλεός σου, Κύριε, καταδιώξη με πάσας τας ημέρας της ζωής μου»,
αν είμαστε συνειδητά μέλη της Εκκλησίας, δηλαδή του σώματος του Χριστού, και μετέχουμε του ποτηρίου της Ζωής,
αν, ακόμα, ακουμπούμε στην ζεστή αγκαλιά της Παναγίας,
τότε πραγματικά θα δούμε καλύτερες ημέρες στην επίγεια πορεία μας, αλλά και το φως του προσώπου του Χριστού.

Αδελφοί μου, βρισκόμαστε στον καιρό της θλίψεως και της δοκιμασίας. Η κρίση που μαστίζει την πατρίδα μας, αλλά και αλλεπάλληλες λύπες και συμφορές καλύπτουν σαν πελώρια κύματα τον πονεμένο λαό μας. Αυτήν την εσχάτη ώρα, αν ομονοήσουμε και αν ζητήσουμε με πραγματική μετάνοια την βοήθεια του Θεού και την προστασία της Παναγίας, τότε πραγματικά θα είμαστε οι νικητές.

Γιατί έχουμε μάθει από την ιστορία μας πως η δόξα δεν πωλείται, αλλά κερδίζεται με στερήσεις. Και ακόμη, πως το γένος μας δεν ανέβηκε σ’ αυτήν την κλίμακα του δοξασμού με χλιδή και απολαύσεις, αλλά με θυσίες και ποταμούς αιμάτων.

Αυτός είναι ο κλήρος μας, αλλά συγχρόνως και ο στέφανός μας. Δεν καταθέτουμε, ούτε πρόκειται ποτέ να καταθέσουμε την ελευθερία μας σε όλους εκείνους που προσπαθούν και σήμερα, όπως και παλαιά, να μας εξουσιάσουν με έναν τρόπο δικτατορικό.

Ατενίζοντας το πρόσωπο της Παναγίας και με την βοήθεια και τις πρεσβείες της, θα ανακτήσουμε και πάλι την αξιοπρέπειά μας, αφού ο Έλληνας, ο Ορθόδοξος Έλληνας, με την παράδοση, τον πολιτισμό, τον τρόπο ζωής και αυτήν την ένδοξη ιστορία, δεν έγινε, ούτε ποτέ θα γίνει, σκλάβος κανενός.

Καλαβρύτων Αμβρόσιος: ''Υπάρχει μια Παγκόσμια Διακυβέρνηση;''

kalabr

Του Μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου

Σαν αύριο, αγαπητοί μου φίλοι, η Ελλάδα μας έγραψε σελίδες δόξης και μεγαλείου! Ήταν τότε η εποχή, που ο Έλληνας εσέβετο τον Θεό, εκκλησιαζόταν κάθε Κυριακή, αγαπούσε τον συνάνθρωπο!

Ήταν η εποχή, που οι Πολιτικοί Ηγέτες εσέβοντο και αυτοί τον Θεό, και υπηρετούσαν με εντιμότητα την Πατρίδα και τόν άνθρωπο!

Ήταν τότε η εποχή, που οι Πολιτικοί εισήρχοντο στον στίβο της πολιτικής πλούσιοι και εξήρχοντο φτωχότεροι!
Ο αείμνηστος στρατηγός Νικόλαος Πλαστήρας παραμένει ένα αξεπέραστο παράδειγμα θυσίας για την Πατρίδα και για τον άνθρωπο!

Τώρα πια όλα αυτά πέρασαν! Έστω ένα τελευταίο παράδειγμα. Διατελέσας Υπουργός Οικονομικών επί Μνημονίου και κατηγορηθείς για την παραχάραξη και την αλλοίωση της περιφήμου λίστας Λαγκάρντ ακόμη δεν έχει λογοδοτήσει, δηλ. "δεν έχει κάτσει στο σκαμνί", όπως έλεγαν οι παλαιότεροι!

Μεταφέρεται μυστικά και σε ακαθόριστες ώρες στά ανακριτικά και Δικαστικά Γραφεία και φυγαδεύεται έτσι ώστε "να μήν πάρει χαμπάρι" η Κοινωνία!

Αν είναι όντως ένοχος, όπως επανειλημμένως έγραψαν οι εφημερίδες, τότε είναι ένας ένοχος "προστατευόμενος"!

Όλα δέ αυτά συμβαίνουν στη Χώρα μας πρός δόξαν της Ελληνικής Δικαιοσύνης! Της Δικαιοσύνης, η οποία κάποτε δεν είχε μάτια, δεν είχε αυτιά, δέν είχε στόμα, δηλ. δεν άκουγε, δεν ωμιλούσε, δεν έβλεπε ποιός ήταν ο κατηγορούμενος! Έπραττε το καθήκον της ΑΔΕΣΜΕΥΤΗ! Ήταν ΕΛΕΥΘΕΡΗ και ΑΔΕΚΑΣΤΗ!

Σήμερα με το σημείωμά μας αυτό δεν θα αναφερθούμε στην εποποιΐα του 1940! Ποιός να μας ακούσει άλλωστε;
Σήμερα, δηλ. στις νεώτερες γενηές, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ άνθρωποι που να ενδιαφέρωνται για τα ζητήματα αυτά.

Δός τους χρήμα και σαρκικές απολαύσεις για να μπορέσουν να συγκινηθούν! Η Πατρίδα τώρα πιά για πολλούς απ' αυτούς είναι μια έννοια ξεπερασμένη! Ήλθε, δυστυχώς, σήμερα και ο λεγόμενος αντιρατσιστικός Νόμος και έβαλε το κερασάκι στην τούρτα!!!!!!

Έτσι και να θέλουμε να σας ομιλήσουμε είτε για την Πατρίδα, είτε για τον Ναζισμό, είτε για τον παγκοσμίου εμβέλειας ΔΟΛΟΦΟΝΟ Αδόλφο Χίτλερ, είτε για τον άλλο μεγάλο Εγκληματία Ιωσήφ Στάλιν κλπ. καιροφυλακτούν οι αρμόδιοι για να μας συλλάβουν και να μας οδηγήσουν στη φυλακή με την κατηγορία του "ρατσιστή"! Εκεί καταντήσαμε!

Ο έννομος καί ο παράνομος μπήκαν στο ίδιο τσουβάλι! Ο ψεύτης εξισώθηκε με τον φιλαλήθη! Ο κλέφτης με τόν έντιμο!

Ακριβώς, λοιπόν, για όλους τους παραπάνω λόγους, εμείς σήμερα δεν θα σας ομιλήσουμε για την Πατρίδα, αλλά για την μή-Πατρίδα!

Θα αναφερθούμε δηλ. σε ένα παγκόσμιο Σύστημα Διακυβερνήσεως, που επί δεκαετίες έως χθές επωάζετο, αλλά τώρα πιά άρχισε να προβάλει με γυμνή κεφαλή, όπως θάλεγε και η λαϊκή μούσα.

Η προσπάθεια είναι να υποβαθμισθή η έννοια της Πατρίδος, δηλ. ενός συγκεκριμένου γεωγραφικού Χώρου, όπου οι άνθρωποι έχουν τη γλώσσα τους, τη θρησκεία τους, τα ήθη και τα έθιμά τους, τις παραδόσεις τους και πρό πάντων τήν ιστορία τους!

Στο νέο αυτό Σύστημα Διακυβερνήσεως απαγορεύεται τόσον η θρησκευτική συνείδηση, όσο και η εθνική αυτοσυνειδησία! Αυτό το σύστημα ονομάζεται "Παγκοσμιοποίηση" ή "Globalization"!!!!!

Υπάρχει, λοιπόν, όπως λέγουν όσοι ερευνούν βαθύτερα τήν σύγχρονη κατάσταση, μια Παγκόσμια Κυβέρνηση Σιωνιστικής (δηλ. Μασσωνικής-Εβραϊκής) κατευθύνσεως, η οποία με πολλούς τρόπους διευθύνει σήμερα τον κόσμο!

Οι παράγοντες αυτής της Διακυβερνήσεως είναι πίσω από κάθε τοπική ή διεθνούς σημασίας κρίση, είτε οικονομική λέγεται, είτε πολιτική, καί πίσω από κάθε πολεμική σύρραξη!

Η επιβεβαίωση όλων αυτών των θεωριών μάς ἐρχεται με το χθεσινο δημοσίευμα της εφημερίδος "ΤΟ ΒΗΜΑ" (26.10.14 σελ. 8).

Εκεί ανααγράφονται και τα εξής: "Ο Μάγος της Διπλωματίας Κίσινγκερ θεωρείται ο άνθρωπος που επέτρεψε στην Τουρκία να καταλάβει τη μισή Κύπρο, αυτός που κρυβόταν πίσω από τη στήριξη της Χούντας των Απριλιανών.......Είναι ένας από τους ανθρώπους που έχουν επηρεάσει τις διεθνείς σχέσεις και τη διεθνή πολιτική κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα".

Όσοι έχετε την δυνατότητα αναζητήστε και διαβάστε ένα βιβλίο, που έχει τίτλο "ΤΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΤΩΝ ΣΟΦΩΝ ΤΗΣ ΣΙΩΝ" και τότε πολλά θα καταλάβετε.

Όλα δε αυτά, για να πούμε μια λέξη ακόμη, προετοιμαζουν την έλευση του Αντιχρίστου, ο οποίος θα κυβερνήσει τον κόσμο για ένα διάστημα, έπειτα δε θα επέλθει η συντέλεια του κόσμου, η Μέλλουσα κρίση και Ανταπόδοση, οπόταν θα βασιλεύσει ο Σωτήρ του κόσμου ο Χριστός!

Γι'αυτό τό λόγο εμείς οι χριστιανοί, που πιστεύουμε στο Χριστό και ζούμε βιωματικά το Νόμο Του, ομολογούμε καί διακηρύσσουμε: "προσδοκώ ανάστασιν νεκρών και ζωήν του μέλλοντος αιώνος".

Χωρίς περισσότερα δικά μας λόγια καί σχόλια, διαβάστε με προσοχή το παρακάτω άρθρο και κάμετε τους στοχασμούς σας! Άλλωστε μη λησμονείτε, παρακαλώ, ότι η Χώρα μας σήμερα Κυβερνάται από μιά ξένη Τριανδρία, (λέγε με "Τρόϊκα"), εμείς δε, δυστυχώς, χορεύουμε σε όποιο ρυθμό μας καθορίζει εκείνη με τα όργανά της!!!!!

Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΕΙ! Οι Έλληνες όμως καθημερινά πεθαίνουν και αφανίζονται! Αντιθέτως, οι λεγόμενοι "οικονομικοί Μετανάστες" στη Χώρα μας -Μουσουλμάνοι δε κατά το θρήσκευμα- αυξάνονται και πληθύνονται!
Έπειτα από λίγα χρόνια οι νέοι Κατακτητές μας θα καθιερώσουν εθνικές επετείους για λογαριασμό τους και θα λένε: "28η Οκτωβρίου .......2034!

Η άλωση της Ελλάδος ή Η κατάκτηση της Ευρώπης ή Ο θρίαμβος του Ισλάμ κατά των Ορθοδόξων κλπ......"

Τα εγγόνια σας μπορεί τότε να είναι και ......."γιουσουφάκια"! Ούτε Ελληνόπουλα θα αισθάνoνται πιά, ούτε και Ορθόδοξα χριστιανόπουλα!

top
Has no content to show!